AXELSCHE H COURANT
Parlementair overzicht
BOÜWVAKVA CAN TIE.
ORANJEBOOM BIER!
Het wondere vliegen.
puzzLe RUBRiek.
ENZALF
.t ta voorkomen.
Frankering bij abonnement Axel.
ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1950.
64e JAARGANG No. 90
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T C. VINK-van VESSEM
Lichting 1949 - II wordt weer
opgeroepen.
a-sociale en a-morele verhoudingen maar
al te zeer in de hand. Een lichtvaardig
optimisme omtrent de opheffing van het
welke niet ten laste komt van het volume,
dat jaarlijks cloor Gedeputeerde Staten,
aan de Gemeenten wordt toegewezen. In
deze sector valt b.v- de woningbouw, wel
ke volledig door de bouwer wordt gefi
nancierd, zonder Rijksbijdrage dus. Nu
En toch is het zo eenvoudg..
De gemiddelde bezoeker van een vlieg-
veld vraagt zich vol verwondering af hoe
het mogelijk is, dat die ruim 40 ton alu-
minium-met inhoud, het moderne ver
keersvliegtuig, zich zo maar als een veei-
tje in de lucht verheft.
En toch is het zo eenvoudig.
Er was eens een natuurkundige, dit
onderzoekingen deed op het gebied vaq
de luchtkrachten. Deze man deed op ze
kere dag de ontdekking, die in een latei-
stadium de mensheid in staat stelde een
eeuwenlang gekoesterd ideaal te verwe
zenlijken; hij ontdekte nldat een plat
vlak, dat onder een bepaalde hoek met
een luchtstroming werd gehouden, eeq
opwaartse kracht ondervindt. Wanneer
men dus een plat vlak met een bepaalde
snelheid voortbewoog door de lucht wei 9
dit plaatte vlak door de luchtstroom op
getild.
Van dit platte vlak naar een vliegtuig-
vleugel was nu nog maar een kleine stap.
Het vliegtuig zou dan na deze ontdek
king ook vrij gauw werkelijkheid gewo -
den zijn als... Ja als.
De ontbrekende schakel.
De voorwaarde om het platte vlak, alias
de vliegtuigvleugel, van de grond te krij
gen was dat het zich met een bepaalde
snelheid door de lucht moest bewegen.
Maar om de vereiste snelheid te verkre
gen was een lichte en toch sterke motor
nodig en die ontbrak de pioniers nog. De
benzinemotor bestond nog nie en
dere motoren (stoommachine
veel te zwaar om in een luchtvaartuig
worden ingebouwd.
Zo kwam de twintigste eeuw Op papier
was het probleem van de menselijke vlucht
allang opgelost, maar werkelijk gevlog q
had nog geen mens. Toen kwamen de
gebroeders Wright, twee eenvoudigetiet-
senmakers uit Kitty Hawk in Noord-Ame
rika, met de sensationele mededeling
zij op 17 December 1903 voor ^et ee s
met een vliegtuig los van de aarde waren
geweest Het was maar een sprongetje
van 40 meter, iets langer dan de vleugel
van een Constellation-
Maar het was gelukt. Met een <%enge-
bouwde tweedekker, uitgerust met een
zelfgebouwde Wright-motor van 12 K,
kwam het eerste vliegtuig los van de pom.
Vandaag vliegen Constellations met vier
motoren van 2500 PK elk, van het zeil cl
Wright-fabrikaat, afstanden van 5300 km.
in éen ruk.
Ais er é^n schaap ov^r de-dam D...
Nu het begin er eenmaal was, kwa
men er spoedig meer vliegers Ofschoon
aan de ene kant in die jaren vliegen nog
werd beschouwd als de kortste en: de ze
kerste weg naar het graf, werd aan de an
dere kant jn laboratoria aan het nog erg
wrakkige samenstel van bamboe en zei -
doek gedokterd, om er een bruikbaar
vliegtuig van te maken. Men ontdekte, dat
een gebogen vlak meer trefkracht, ofte
wel lift gaf dan: een plat vlak; daarom
gaf men de vliegtuigen licht gebogen vleu
gels. In de holle onderkant bleken toep
protesteerd tegen de samenvoeging, U
door ongeveer' 90 procent, der inwoners
ondertekend. Ongeveer 5 procent bleef
onpartijdig1. overig® waren meestal
oud-Zuiddorpenaren-
echter schadelijke luchtwervels te ont
staan, daarom vulde men deze onderkant
op. Op, deze wijze ontstond de moderne
vliegtuigvleugel met zijn stroomlijnvormi-
ge doorsnede.
Maar men ontdekte nog meer. Uit on
derzoekingen bleek nl. dat de opwaartse
kracht, die het vliegtuig vari de grond
opheft, voor een derde deel uit druk en
voor twee derde deel uit zuiging bestaat.
Een vliegtuig rust dus niet op de lucht
lagen er onder, rpaar „hangt" in de lucht
Niets nieuws onder de zon.
Op deze eenvbudige beginselen be
rustte het succes van de twee Amerikaan
se broeders, die in i9°3 Iiet eerste spron
getje maakten; vijf en veertig jaar later
zijn het nog dezelfde beginselen, die het
mogelijk maken, dat vliegtuigen van ruim
40 ton1 zich licht alsi een veertje van de
grond verheffen. Doordat de vier krach
tige motoren de machine met een snel
heid van ver over de 100 kilometer over
de betonnen startbaan trekken, krijgt de
vleugel van de erlangs stromende lucht
voldende lift om de grote vogel van de
aarde los te maken.
De machines zijn weliswaar veranderd;
het aan twee passagiers plaats biedende
tweedekkertje van latten en zeildoek waar
mee de K.L.M, in 1920 begon te vliegen
tussCn Amsterdam en Londen, heeft thans
plaats gemaakt voor de snelle, gestroom
lijnde, 'blinkende metalen Convajr Liner,
die 20 maal zo veel passagiers meeneem,t,
maar het principe is hetzelfde gebleven.
Een Prinsesje werd geboren*
Gisteren heeft Prinses Elisabeth van
Engeland het leven geschonken aan een
dochtertje.
Prinses van Réthy in
Brussel aangekomen.
Prinses de Rethv, de echtgenote van
koning Leopold, is per vliegtuig uit Ge
neve in Brussel aangekomen. Zij was
vergezeld van Prins Alexander en Prin
ses'Josephine Charlotte. De aankomst was
volstrekt geheim gehouden. De Prinses
en de kinderen gingen via een zij-uitgang,
van het vliegveld. Volgens onbevestig
de berichten maakte koning Leopold de
reis in het vliegtuig mee. Hij zou (smor-
gens in een militair toestel naar Genève
gevlogen zijn.
Overleden:
Adolphina Dhanis 45 j. echtgem van
F. Naessens. Christina de Vrieze 43 j.
echtgen. van A. Drubbel.
OVERSLAG.
GehuWd: t-
André Mattelee 27
laert 22 j. i
j. en Ethelle Hil-
i
bedrag hij in handen zal krijgen. Terwijl
het Rijk een aanzienlijk bedrag aan rente-
uitkeringen zal besparen. De financiële
zekerheden voor de bouwers zijn dus aan
merkelijk beter geworden. Maar men moet
niet verwachten, dat daardoor meer ge-
11— Wij zitten bijna aan '1
le is het uit.
ingnood zal zijn opge-
oeilijk te voorspellen-
aar om vast te houden
van de opperreken-
van wie men niet kan
itvaardig rekent. Deze
Jestijds verteld, dat dit
:n zijn in i960 mits er
eine- en duplexworün-
wd. Doen de gemeen-
r zijn er veel diedaax
dan kan het wel 1965
er geluid, maar als de
in deze gunstige lijn
iog wel eens een paar
len. Laten we daar dan
SPORTNIEUWS.
De oplossing van de puzzle van 5 Au -
gustus is;
BURGERLIJKE STAND
KOEWACHT
Geboren
Marianne, d. van R. Buijs-van Nieu-
lande; Marianne, d. van A. v. Mosselvel-
de-de Clerck; Wilfried, z. v. R. Baert-
van der Bilt.
Gehuwd
Cornelis Geijs, 27 j. en Julienne
Goejje 23 j-
van
1 Voetbal.
Districisvoetbaltournooi.
Zeeuwsch-Vlaanderen werd' winnaar.
Zaterdag werden te Goes de districts
voetbalwedstrijden van de afd. Zeeland
van de K.N.V.B. gehouden. Zeeuwsch-
Vlaanderen wist in de eindstrijd tegen
Walcheren na verlenging de wedstrijd te
winnen en hiermede als winnaar van het
tournooi beslag te leggen op de beker.
De uitslagen der wedstrijden waren:
Z.Vlaanderen Schouwen Duiveland
41; Zuid-Beveland Walcheren 1—2;
Z.-Vlaanderen Walcheren 2—1; Zuid
Beveland Schouwen Duiveland 2—3.
Zeeuws-elftal S.V.V. 2—8.
De Schiedamse ploeg S.V.V. met ver
schillende oud-internationals heeft Zondag
te Goes de strijd aangebonden tegen t eeq
Zeeuws elftal, samengesteld uit speler:?
uit alle delen van onze provincie.
De Zeeuwse ploeg heeft zich zo goed
mogelijk van haar taak gekweten, en hoe
wel de ie klasser kennelijk een te sterke
partij was, hebben zij toch hun bes
te krachten gegeven om de eer te reddeq
en dan ook een zeker niet beschamende
nederlaag geleden tegen de oud-lands
kampioenen.
Voor de rust was de stand reeds 3o
voor S.V.V. en na de rust werd dit zelfs
nog opgevoerd tot o6. Kort na elkaar
werden daarna door Kramer twee doel
punten gemaakt, wat de stand wijzigde iq
2—6. S.V.V. maakte hiervan voor het ein
de nog 28.
Zaamslag1 Spui 2- 6.'
Zaterdag speelde de jonge voetbalclub
van Zaamslag tegen Spui. Had Spui bi;
de rust een 21 voorsprong, na de rus;
deed deze ploeg er nog een schepje op
en voerde de stand on tot 62.
Wielrennen.
Verhelst won Ronde van Sluiskil.
Zaterdag werd de Ronde van Sluiskil
gehouden, een koers waaraan 35 nieuwe
lingen deelnamen, waaronder een 18-taJ
Brabanders.
In het begin zag het er naar uit dat de
Brabanders de baas zouden zijn, in deze
koers en zij de Zeeuwen niet veel kans
zouden geven. Drie Brabanders lagen
voor en wisten hun voorsprong een flink
aantal ronden te handhaven. Een valpartij
veranderde de situatie echter geheel eq
schakelde deze kopgroep uit. Verhelst eq
nog twee anderen namen nu samen de kop
en in een taaie en uiterst spannende stirijg
wist hij zich aan de kop te handhaven en
tenslotte in de eindspurt voor dë Braban
ders over de streep te gaan.
Bi; de einduitslag waren de eerste 10:
1 Verhelst, Axel; 2. Matthijssen ,Wouw;
3. v. Bragt, Wagenberg; 4. de Weert,
Roosendaal; 5. Oosthoek, 's-Heerenhoek;
6. Jansen. Axel; 7. Borghstijn, idem; 8,
v. Geel, Moerdijk; 9. Louisse, Kapelle;
10. Trijp,, Zundert.
(Nadruk verboden)
DT helpl allijd
iet eerst van het plan
etie's uit de allernaas-
de Reichsfuhrer, ia
staatstuk dat ik bij
n kreeg bleek de be-
deze massale verhui-
anders naar het Pool-
Veichsel en Boeg op
op zijn verjaardag in
ad te maken,
rplaatsing was -n tijds-
maanden en 4 dagen
n twee etappes plaats
len de bewoners van
Jen van Nederland en
1 naar de nieuw vero-
iet Oosten worden ge-
aansluitend de bewo-
rdelijke en Oostelijke
otte de bewoners van
l.
ld dat 8 200.000 men-
n getransporteerd. De
en van de Nederlan-
rein en over zee naar
n vervoerd. Zieken en
'as men van plan met
sen te vervoeren, ter-
ai en vrouwen de weg
aderland te voet zou-
:n. De verzorging zou
voorschriften van de
diensten aan de SS
en. Ook moesten de
rar het Oosten werden
tot het binnen, bren-
oogst met levensmid-
len van de Wehrmacht
In het nieuwe vader-
zo groot zou zijn alS
van Lublin de hoofd-
vouden de Nedierlan-
e landbouw geschikte
ïaterialen tojt hun be-
Verder was geprojec-
jt er op hoe lang de
nd al was voorbereid
c na de verovering van
berg! en het Oostelijk
nd aan de Nederlan-
a gegeven. Aangezien
met Rusland in oor-
rover zo werd na
ak gezegd nog een
worden bewaard.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indlè 11. 1,55.
Buitenland il. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlên
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
n.a T>
,1
^I.aqI rl riP
Wc
Horizontaal2 Celebes, 9 A.M. 11 galon 12 Po, 13 nat 15
kas, IS laf, 17 arts, 19 korf, 20 Ds., 21 model, 24 te, 25 dak,
26 mat, 28 dar, 29 vod, 31 sap, 83 air, 35 e.k 37 garde, 39 ml,
40 lood, 42 rail, 44 arm, 45 tel, 47 Lea, 48 N.I., 49 kader, 51 ra,
52 kassier.
Verticaal1 Canada, 8 eg, 4 lak, 5 eland, 6 bos, 7 en, 8
koffer, 10 Mars, 12 part, 14 T.T., IS L.O., 18 smaragd, 19 klavier,
ok 23 Em., 2. das, 27 tor, 30 belang, 32 pa, 33 A.D., 34
pilaar,' 36 kort, 38-reeds, 39 mier, 41 om, 43 al, 45 tas, 46 lei,
49 ka, t0 re.
van de naam