AXELSCHE H COURANT Parlementair overzicht BOÜWVAKVA CAN TIE. ORANJEBOOM BIER! Het wondere vliegen. puzzLe RUBRiek. ENZALF .t ta voorkomen. Frankering bij abonnement Axel. ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1950. 64e JAARGANG No. 90 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T C. VINK-van VESSEM Lichting 1949 - II wordt weer opgeroepen. a-sociale en a-morele verhoudingen maar al te zeer in de hand. Een lichtvaardig optimisme omtrent de opheffing van het welke niet ten laste komt van het volume, dat jaarlijks cloor Gedeputeerde Staten, aan de Gemeenten wordt toegewezen. In deze sector valt b.v- de woningbouw, wel ke volledig door de bouwer wordt gefi nancierd, zonder Rijksbijdrage dus. Nu En toch is het zo eenvoudg.. De gemiddelde bezoeker van een vlieg- veld vraagt zich vol verwondering af hoe het mogelijk is, dat die ruim 40 ton alu- minium-met inhoud, het moderne ver keersvliegtuig, zich zo maar als een veei- tje in de lucht verheft. En toch is het zo eenvoudig. Er was eens een natuurkundige, dit onderzoekingen deed op het gebied vaq de luchtkrachten. Deze man deed op ze kere dag de ontdekking, die in een latei- stadium de mensheid in staat stelde een eeuwenlang gekoesterd ideaal te verwe zenlijken; hij ontdekte nldat een plat vlak, dat onder een bepaalde hoek met een luchtstroming werd gehouden, eeq opwaartse kracht ondervindt. Wanneer men dus een plat vlak met een bepaalde snelheid voortbewoog door de lucht wei 9 dit plaatte vlak door de luchtstroom op getild. Van dit platte vlak naar een vliegtuig- vleugel was nu nog maar een kleine stap. Het vliegtuig zou dan na deze ontdek king ook vrij gauw werkelijkheid gewo - den zijn als... Ja als. De ontbrekende schakel. De voorwaarde om het platte vlak, alias de vliegtuigvleugel, van de grond te krij gen was dat het zich met een bepaalde snelheid door de lucht moest bewegen. Maar om de vereiste snelheid te verkre gen was een lichte en toch sterke motor nodig en die ontbrak de pioniers nog. De benzinemotor bestond nog nie en dere motoren (stoommachine veel te zwaar om in een luchtvaartuig worden ingebouwd. Zo kwam de twintigste eeuw Op papier was het probleem van de menselijke vlucht allang opgelost, maar werkelijk gevlog q had nog geen mens. Toen kwamen de gebroeders Wright, twee eenvoudigetiet- senmakers uit Kitty Hawk in Noord-Ame rika, met de sensationele mededeling zij op 17 December 1903 voor ^et ee s met een vliegtuig los van de aarde waren geweest Het was maar een sprongetje van 40 meter, iets langer dan de vleugel van een Constellation- Maar het was gelukt. Met een <%enge- bouwde tweedekker, uitgerust met een zelfgebouwde Wright-motor van 12 K, kwam het eerste vliegtuig los van de pom. Vandaag vliegen Constellations met vier motoren van 2500 PK elk, van het zeil cl Wright-fabrikaat, afstanden van 5300 km. in éen ruk. Ais er é^n schaap ov^r de-dam D... Nu het begin er eenmaal was, kwa men er spoedig meer vliegers Ofschoon aan de ene kant in die jaren vliegen nog werd beschouwd als de kortste en: de ze kerste weg naar het graf, werd aan de an dere kant jn laboratoria aan het nog erg wrakkige samenstel van bamboe en zei - doek gedokterd, om er een bruikbaar vliegtuig van te maken. Men ontdekte, dat een gebogen vlak meer trefkracht, ofte wel lift gaf dan: een plat vlak; daarom gaf men de vliegtuigen licht gebogen vleu gels. In de holle onderkant bleken toep protesteerd tegen de samenvoeging, U door ongeveer' 90 procent, der inwoners ondertekend. Ongeveer 5 procent bleef onpartijdig1. overig® waren meestal oud-Zuiddorpenaren- echter schadelijke luchtwervels te ont staan, daarom vulde men deze onderkant op. Op, deze wijze ontstond de moderne vliegtuigvleugel met zijn stroomlijnvormi- ge doorsnede. Maar men ontdekte nog meer. Uit on derzoekingen bleek nl. dat de opwaartse kracht, die het vliegtuig vari de grond opheft, voor een derde deel uit druk en voor twee derde deel uit zuiging bestaat. Een vliegtuig rust dus niet op de lucht lagen er onder, rpaar „hangt" in de lucht Niets nieuws onder de zon. Op deze eenvbudige beginselen be rustte het succes van de twee Amerikaan se broeders, die in i9°3 Iiet eerste spron getje maakten; vijf en veertig jaar later zijn het nog dezelfde beginselen, die het mogelijk maken, dat vliegtuigen van ruim 40 ton1 zich licht alsi een veertje van de grond verheffen. Doordat de vier krach tige motoren de machine met een snel heid van ver over de 100 kilometer over de betonnen startbaan trekken, krijgt de vleugel van de erlangs stromende lucht voldende lift om de grote vogel van de aarde los te maken. De machines zijn weliswaar veranderd; het aan twee passagiers plaats biedende tweedekkertje van latten en zeildoek waar mee de K.L.M, in 1920 begon te vliegen tussCn Amsterdam en Londen, heeft thans plaats gemaakt voor de snelle, gestroom lijnde, 'blinkende metalen Convajr Liner, die 20 maal zo veel passagiers meeneem,t, maar het principe is hetzelfde gebleven. Een Prinsesje werd geboren* Gisteren heeft Prinses Elisabeth van Engeland het leven geschonken aan een dochtertje. Prinses van Réthy in Brussel aangekomen. Prinses de Rethv, de echtgenote van koning Leopold, is per vliegtuig uit Ge neve in Brussel aangekomen. Zij was vergezeld van Prins Alexander en Prin ses'Josephine Charlotte. De aankomst was volstrekt geheim gehouden. De Prinses en de kinderen gingen via een zij-uitgang, van het vliegveld. Volgens onbevestig de berichten maakte koning Leopold de reis in het vliegtuig mee. Hij zou (smor- gens in een militair toestel naar Genève gevlogen zijn. Overleden: Adolphina Dhanis 45 j. echtgem van F. Naessens. Christina de Vrieze 43 j. echtgen. van A. Drubbel. OVERSLAG. GehuWd: t- André Mattelee 27 laert 22 j. i j. en Ethelle Hil- i bedrag hij in handen zal krijgen. Terwijl het Rijk een aanzienlijk bedrag aan rente- uitkeringen zal besparen. De financiële zekerheden voor de bouwers zijn dus aan merkelijk beter geworden. Maar men moet niet verwachten, dat daardoor meer ge- 11— Wij zitten bijna aan '1 le is het uit. ingnood zal zijn opge- oeilijk te voorspellen- aar om vast te houden van de opperreken- van wie men niet kan itvaardig rekent. Deze Jestijds verteld, dat dit :n zijn in i960 mits er eine- en duplexworün- wd. Doen de gemeen- r zijn er veel diedaax dan kan het wel 1965 er geluid, maar als de in deze gunstige lijn iog wel eens een paar len. Laten we daar dan SPORTNIEUWS. De oplossing van de puzzle van 5 Au - gustus is; BURGERLIJKE STAND KOEWACHT Geboren Marianne, d. van R. Buijs-van Nieu- lande; Marianne, d. van A. v. Mosselvel- de-de Clerck; Wilfried, z. v. R. Baert- van der Bilt. Gehuwd Cornelis Geijs, 27 j. en Julienne Goejje 23 j- van 1 Voetbal. Districisvoetbaltournooi. Zeeuwsch-Vlaanderen werd' winnaar. Zaterdag werden te Goes de districts voetbalwedstrijden van de afd. Zeeland van de K.N.V.B. gehouden. Zeeuwsch- Vlaanderen wist in de eindstrijd tegen Walcheren na verlenging de wedstrijd te winnen en hiermede als winnaar van het tournooi beslag te leggen op de beker. De uitslagen der wedstrijden waren: Z.Vlaanderen Schouwen Duiveland 41; Zuid-Beveland Walcheren 1—2; Z.-Vlaanderen Walcheren 2—1; Zuid Beveland Schouwen Duiveland 2—3. Zeeuws-elftal S.V.V. 2—8. De Schiedamse ploeg S.V.V. met ver schillende oud-internationals heeft Zondag te Goes de strijd aangebonden tegen t eeq Zeeuws elftal, samengesteld uit speler:? uit alle delen van onze provincie. De Zeeuwse ploeg heeft zich zo goed mogelijk van haar taak gekweten, en hoe wel de ie klasser kennelijk een te sterke partij was, hebben zij toch hun bes te krachten gegeven om de eer te reddeq en dan ook een zeker niet beschamende nederlaag geleden tegen de oud-lands kampioenen. Voor de rust was de stand reeds 3o voor S.V.V. en na de rust werd dit zelfs nog opgevoerd tot o6. Kort na elkaar werden daarna door Kramer twee doel punten gemaakt, wat de stand wijzigde iq 2—6. S.V.V. maakte hiervan voor het ein de nog 28. Zaamslag1 Spui 2- 6.' Zaterdag speelde de jonge voetbalclub van Zaamslag tegen Spui. Had Spui bi; de rust een 21 voorsprong, na de rus; deed deze ploeg er nog een schepje op en voerde de stand on tot 62. Wielrennen. Verhelst won Ronde van Sluiskil. Zaterdag werd de Ronde van Sluiskil gehouden, een koers waaraan 35 nieuwe lingen deelnamen, waaronder een 18-taJ Brabanders. In het begin zag het er naar uit dat de Brabanders de baas zouden zijn, in deze koers en zij de Zeeuwen niet veel kans zouden geven. Drie Brabanders lagen voor en wisten hun voorsprong een flink aantal ronden te handhaven. Een valpartij veranderde de situatie echter geheel eq schakelde deze kopgroep uit. Verhelst eq nog twee anderen namen nu samen de kop en in een taaie en uiterst spannende stirijg wist hij zich aan de kop te handhaven en tenslotte in de eindspurt voor dë Braban ders over de streep te gaan. Bi; de einduitslag waren de eerste 10: 1 Verhelst, Axel; 2. Matthijssen ,Wouw; 3. v. Bragt, Wagenberg; 4. de Weert, Roosendaal; 5. Oosthoek, 's-Heerenhoek; 6. Jansen. Axel; 7. Borghstijn, idem; 8, v. Geel, Moerdijk; 9. Louisse, Kapelle; 10. Trijp,, Zundert. (Nadruk verboden) DT helpl allijd iet eerst van het plan etie's uit de allernaas- de Reichsfuhrer, ia staatstuk dat ik bij n kreeg bleek de be- deze massale verhui- anders naar het Pool- Veichsel en Boeg op op zijn verjaardag in ad te maken, rplaatsing was -n tijds- maanden en 4 dagen n twee etappes plaats len de bewoners van Jen van Nederland en 1 naar de nieuw vero- iet Oosten worden ge- aansluitend de bewo- rdelijke en Oostelijke otte de bewoners van l. ld dat 8 200.000 men- n getransporteerd. De en van de Nederlan- rein en over zee naar n vervoerd. Zieken en 'as men van plan met sen te vervoeren, ter- ai en vrouwen de weg aderland te voet zou- :n. De verzorging zou voorschriften van de diensten aan de SS en. Ook moesten de rar het Oosten werden tot het binnen, bren- oogst met levensmid- len van de Wehrmacht In het nieuwe vader- zo groot zou zijn alS van Lublin de hoofd- vouden de Nedierlan- e landbouw geschikte ïaterialen tojt hun be- Verder was geprojec- jt er op hoe lang de nd al was voorbereid c na de verovering van berg! en het Oostelijk nd aan de Nederlan- a gegeven. Aangezien met Rusland in oor- rover zo werd na ak gezegd nog een worden bewaard. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indlè 11. 1,55. Buitenland il. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. n.a T> ,1 ^I.aqI rl riP Wc Horizontaal2 Celebes, 9 A.M. 11 galon 12 Po, 13 nat 15 kas, IS laf, 17 arts, 19 korf, 20 Ds., 21 model, 24 te, 25 dak, 26 mat, 28 dar, 29 vod, 31 sap, 83 air, 35 e.k 37 garde, 39 ml, 40 lood, 42 rail, 44 arm, 45 tel, 47 Lea, 48 N.I., 49 kader, 51 ra, 52 kassier. Verticaal1 Canada, 8 eg, 4 lak, 5 eland, 6 bos, 7 en, 8 koffer, 10 Mars, 12 part, 14 T.T., IS L.O., 18 smaragd, 19 klavier, ok 23 Em., 2. das, 27 tor, 30 belang, 32 pa, 33 A.D., 34 pilaar,' 36 kort, 38-reeds, 39 mier, 41 om, 43 al, 45 tas, 46 lei, 49 ka, t0 re. van de naam

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 3