AXELSCHE COURANT
Parlementair overzicht
Veiliger auto's
Frankering bij abonnement Axel.
ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1950.
64e JAARGANG No .86
7
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
C. VINK-van VESSEM
De Tweede Kamerleden vertoeven op
het ogenblik in alle oorden van het lam]
of van Europa om uit te rusten van hef
zware parlementaire jaar, dat zij achter
de rug hebben. Veel rust zullen zij wel
niet hebben, want verschillende specia
listen zijn weer druk in de weer om zich
voor te bereiden op de komende debat-
tend. Waar nog bij komt» dat andere Ka
merleden naar Straatsburg vertrokken zijn
om daar de federalistische gedachte uit
te dragen en om te besluiten op welke wij
ze de federale samenwerking het best tot
stand gebracht zal kunnen worden. De
Kamerleden, die werkelijk vacantie heb
ben, moeten er maar goed van genieten,
want het zittingsjaar, dat nu voor de deux
staat, zal wel niet minder druk zijn, dan
dat achter hen ligt. De Eerste Kamer
leden trekken zich echter van vacantie
nog weinig aan. Tot nu toe vergaderen
zii rustig voort. Al moet gezegd worden,
dat het tempo waarin zij vergaderen, heel
wat kalmer is, dan dat van hun jongere
collega's aan de overzijde van het Bin
nenhof. Zo éen, twee dagen per week is
voor hen voldoende in deze tijd. Maai
het gevolg daarvan is, dat nog heel wat
wetsontwerpen op de laatste behandeling
liggend te wachten.
Deze week kwam er echter een twee
tal ontwerpen aan de orde, dat nog enig
debat opleverde.
De schadeloosstelling der
Tweede-Kamerleden
Daar was allereerst de schadeloosstel
ling van de leden van de Tweede Kamer.
Zoals men weet, wordt de f 6000.— die
zij thans verdienen, niet beschouwd als
salaris. Dit bedrag is slechts een „scha
deloosstelling'' voor de vele onkosten die
volksvertegenwoordigers nu eenmaal moe
ten maken. Al naar gelang de afstand
van hun woning tot het Binnenhof krijgen
zij thans f 72.00.f 76600.en f 8400
De Tweede Kamer nam enige weken ge
leden dit wetsontwerp aan. Maar ook on
ze Senaat heeft wat dat betreft nog iets
in de melk te brokkelen. I och maakte zij
het Minister van Schaik niet moeilijk. Na
tuurlijk was de heer van Santen (comm.),
evenals zijn partijgenoten in de 1 weede
Kamer, een onverzoenlijk tegenstander
van dit ontwerp. De voorstanders van dit
ontwerp hebben het woord volksvertegen
woordigers beledigd en verontreinigd, zo
zeide hij, en daarmede wilde hij bewijzen
dat alleen de communisten maar werke
lijke volksvertegenwoordigers zijn. Iloe
het zij: de communisten vonden het ver
beneden de maat, dat men in deze moei
lijke tijd de schadeloosstelling gaat ver
hogen. De fractieleider der socialisten,
heer v d. Kieft eigenlijk, dat de heei van
terecht, dat men jarenlang heeft gevoch
ten om ook" arbeiders in de Volksverte
genwoordiging te krijgen. Dit is nu ge
lukt. Maar dan moet men hun ook niet
de middelen onthouden om deze gewich
tige functie te kunnen bekleden. Een
goed Tweede-Kamerlid heeft een admi
nistratieve kracht nodig om hem behulp
zaam met de correspondentie en andere
werkzaamheden. Het meest trof het de
heer v. d. Klieft eigenlijij, dat de heer van
Santen geen verschil wenste te maken
tussen arbeiders en Kamerleden, althan?
niet wat de beloning betreft. In Rusland
heeft men het systeem van verschillende
beloninngen al lang aanvaard en daar
vindt men naast rijkdom bittere armoede.
De communist Schalker viel hem echter
in de rede met de opmerking: „Maar geen
verschil in de beloning voor Volksverte
genwoordigers". Hierop antwoordde de
de heer v. d. Kieft,stelde echter zeer
tegenwoordigers bestaan in Rusland niet"
Het was dus een strijd tussen socialisten
en communisten.
Minister van Schaik was het uiteraard
roerend met de lieer v. d. Kieft eens. Hij
was van mening, dat de schadeloosstelling
niet zo hoog moet zijn, dat zij een volle
dige bron van inkomsten vormt- Maar
aan de andere kant moet zij weer niet zo
laag zijn, dat werkelijk deskundige men
sen geen zin hebben om lid van de Twee
de Kamer te worden. Wij moeten dus zo u
beetje de gulden middenweg bewande
len. Doet men dat niet, dan zal de kwali
teit van de Kamer ongetwijfeld achteruit
gaan. Het Kamerlidmaatschap noemde de
Minister 'n moeilijke en vermoeiende taak
Hij kan het weten, want tot zijn Minister
schap was hij het oudste Kamerlid- Er
moest gestemd worden over dit ontwerp,
met het resultaat dat het werd aangeno
men met 338 stemmen. Alleen de com
munisten waren tegen.
Middelbare Meisjesscholen.
Er was ook nog een wetsontwerp om
aan 13 Rijks Hogere Burger Scholen een
Middelbare Meisjesschool te verbinden.
Dit wetsontwerp leverde een kort debat
op tussen drie professoren, nl. de Zwaan
(c.h.u.) Woltjer (a r.) en de Minister Rut
ten. Het grootste vraagstuk was wel dat
deze Meisjesscholen dan gen eigen direc
tie zouden hebben. Daarvoor is het toch
een meisjesschool.'Minister Rutten vond
daarvoor wel een oplossing. De direc
teur van de H.B S. zal ongetwijfeld ook
de leiding hebben van de meisjesschool,
maar daar staat tegenover, dat de direc
trice dan onderdirectrice van de gehele
school zal kunnen worden- Over dit ont
werp behoefde nog niet eens gestemd te
worden.
(Nadruk verboden.
Onrustig, gej aagd t
Bekendmaking
Regerings - voorlichtingdienst-
De Nederlandse Regering is van oor
deel, dat Nederland zich met andere lan
den van het Noord Atlantisch Verdrag
groter inspanning zal moeten getroosten
nu de ontwikkeling van de internationale
toestand een snellere opbouw van het de
fensie-systeem der vrije wereld noodza
kelijk maakt.
Met het oog hierop worden de militaire
plannen, zoals dezlei zijn uiteengezet in
de nota inzake het defensiebeleid aan de
Tweede Kamer der Staten-Generaal, aan
een herziening onderworpen.
Hierbij stelt de Regering zich allereerst
ten doel uit de reeds in de afgelopen ja
ren voldoende geoefende militairen de
mankracht beschikbaar te krijgen, waar
uit drie divisies kunnen worden gevormd'.
Het ligt niet in het voornemen deze
thans in actieve dienst1 op te roepen,
maar wel zodanige maatregelen te treffen
dat zij zo nodig op korte termijn kunnen
worden gemobiliseerd.
Voor het paraat zijn van deze man
kracht is aanvulling van de bewapening
noodzakelijk. Hiervoor zal een oplossing
kunnen worden gevonden door de samen
werking der landen van het Atlantisch
Verdrag.
Maatregelen zullen worden genomen
om ook in Nederland de productie voor
verdedigingsdoeleinden op te vo«r6n.
Elk jaar sterven er meer dan 30.dpo
mensen tengevolge van auto-ongelukken;
ruim 'n millioen mannen en vrouwen wor
den verminkt. Wij zijn door het enorme
aantal van deze ongelukken allang im
muun geworden.
Ofschoon in auto's enorme bedragen
zijn belegd, aanvaarden wij gewillig de
huidige constructie van onze wagen, als
of het niet mogelijk zou zijn die heel sterk
te verbeteren. De fabrikanten beweren,
dat zij de auto's elk jaar veiliger maken,
maar de waarheid is' dat de huidige auto
heel wat gevaarlijker is dan het rjjtuig-
zonder-paard van een halve eeuw gele
den. Binnen de tien minuten kan iedere
technicus een heel rijtje verbeteringen op
noemen, waardoor een auto een veiliger
vervoermiddel zou worden.
Laten wij een voorbeeld noemen on
danks de ontwikkeling van de natnum-
verlichting, moet elke automobilist nog al
tijd op zijn eigen koplampen vertrouwen.
Dat zou niet erg zijn, als hij de enige wég
gebruiker was; de fabrikanten maken vol
doende sterke lampen en wie daaraan nog
niet genoeg heeft, laat een extra paar aan
brengen. !vraar het probleem, dat nog
nooit goed is opgelost, is dat van de ver
blinding van tegenliggers. Fn daarnaast
dat van de terugkaatsing op elk stukje
glas en nikkel. Hierdoor kan zowel de
tegenligger als de man, die te fel licht
voert zelf, verblind worden. En toch kap
dit gevaar vermeden worden: het enige
wat er moet gebeuren, is dat de voorruit
wordt vervaardigd van gepolariseerd glas.
Moet een automobilist plotseling sterk
remmen, dan bestaat het gevaar, dat hij
vooruit schiet; was het stuur zo gecon
strueerd, dat het even kon veren, dan zou
het gevaar voor een heftige schok veel
geringer zijn. Hetzelfde geldt voor het
dak; de automobilist die nu met zijn
hoofd tegen het harde dak botst, loopt al
le kans op een schedelfractuur; was er
tegen het.dak een verend kussen beves
tigd, dan zou hij er in de meeste gevallen
met een stevige hoofdpijn af komen.
In 1900 kon de chauffeur, gewapend
pend met zijn autobril tenminste aan alle
kanten zien, wat er gebeurde, maar de
moderne automobilist, die behagelijk weg
zakt in de diepe spons-rubber-kussens,
heeft een gezichtshoek van 5 graden. Zijn
achterruit is meestal niets anders dan 'n
spleetje. Aan zijn linkerkant blokkeert de
stijl het uitzicht Zo'n stijl zit er ook aan
de rechterkant. Wij hebben de snelheid
en de kracht van de motoren ongeveef
verviervoudigd, maar wij hebben het ge
zichtsveld van de chauffeur met ongeveer
90 procent verminderd.
In de moderne „glazen kastjes" is dit
euvel enigszins verminderd, maar die gla
zen kastjes hebben andere grote nadelen
afgezien nog van de ondragelijke hitte,,
die er in heerst, als het warm is. Zon-
wegverlichting en lichten van tegenlig
gers ipaken het glinsteren veel en vee]
erger. De grote voorruit staat niet lan
ger zuiver verticaal, zoals in de oude wa
gens, maar zij is zo schuin, dat de regen
er veel heftiger bovenop klettert dan
vroeger en'Hat sneeuw en ij zei er zelfs
rustig op blijven liggen. Ook de andere
ruiten zijn schuin aangebracht, zodat
daarvan hetzelfde geldt. Ook dit zou weer
geen bezwaar zijn, als er aan alle kanten
ruitenwissers werden aangebracht en het
mogelijk was alle ramen 'S winters te ver
warmen, zodat sneeuw en ijzel onmiddel
lijk smelten.
De chauffeur zit gedrongen voor in z'p
wagen, vlak achter de motor. Hierdoor
valt het zwaartepunt van de auto veel- te
veel naar voren, hetgeen een groot be
zwaar kan worden tijdens het rijden. (Pro
beert U een dusdanige combinatie van
gewicht maar eens in een klein motor
bootje). Bij remmen dreigt daardoor het
gevaar naar voren te slaan. Bovendien
heeft het aanbrengen van de motor voor
in de auto tot gevolg, dat koolmonoxyde
en andere vergiftige gassen door de
chauffeur en de passagiers worden inge
ademd. Zou een auto voor honderd pro
cent luchtdicht kunnen worden afgeslo
ten, dan bestond hiervoor geen gevaar,
maar dat zou onmogelijk zijn, want dan
stikte men heel snel. Maar nu kan met
de lucht ook het giftige gas naar binnen
komen en dit kan een vertraagde reactie»
snelheid van de bestuurder tengevolge
hebben.
Indien de chauffeurs hun veiligheid ho
ger achtten dan hun gemak, dan zouden
zij nooit een auto willen hebben met een
linnen dak, maar altijd éen van solide
metaal, want daardoor is de kans op on
gelukken bij omslaan geringer (zeker als
dat metalen dak van binnen van verende
kussens is voorzien). Dan zouden zij al
leen auto's willen hebben met twee grote
Prinses Irene is jarig!.
H.K.H. Prinses Irene viert heden haar
elfde verjaardag. Ieder jaar biedt éen der
onderdelen van de Nederlandse Strijd
krachten aan de Prinses een verjaarge
schenk aan. Deze keer valt die eer te
beurt aan een deputatie luchtstrijdkrach
ten, die op Zaterdag 5 Augustus op. het
Paleis Soestdijk zal worden ontvangen.
deuren, want die deuren zouden solider
zijn; het gevaar, dat kinderen met de knop
spelen werd geringer. Zij zouden lichte
auto's willen hebben, want bij een bot
sing werkt het gemakkelijk in elkaar ge
drukte lichte metaal als schokbreker (ten
zij ge met een vaart van xóoikm tegen eep
bakstenen muur op rijdt).
De fabrikanten hebben de treeplanken
afgeschaft, hoewel die voor vele mensen
een groot gemak vormden, maar zij heb
ben de zilveren vogels en de glinsterende
torpedo's boven op de radiator rustig la
ten zitten, al leveren die veel meer gevaar
op dan de treeplank ooit deed. Deurknop
pen, die gemakkelijk in een uitholling kun-
worden aangebracht, steken nog altijd ver,
naar buiten en leveren daartoe gevaar op.
De gevaarlijkste plek in een auto is die
naast de chauffeur en dat is te erger,
omdat daar vaak moeders met kinderen
zitten. Men heeft aantekening gehouden
van de plaats waar verongelukten zaten.
Van 50 patiënten waren er 25 vrouwen
en meisjes, die naast de chauffeur geze
ten hadden. Slechts acht van de slacht
offers haddén zelf gereden en slechts acht
hadden achterin gezeten. Deze waarne
mingen worden bevestigd door politie
statistieken; bij 219 auto-ongelukken wer
den 260 passagiers gewond, doch geep
chauffeurs. Er waren slechts dertien on
gelukken, waarbij de chauffeur, maar
geen passagier gewond werd. Volgens Dr
Straith zal dit nog erger worden, als de
auto's nog sneller worden en men voort
gaat voorin steeds meer ruimte te maken,
waardoor de betrekkelijk veilige achter
bank steeds minder populair wordt.
Men maakt van de zitplaatsen in auto-s
steegs meer luie stoelen,, daardoor moet
de stuurstang steeds horizontaler worden
aangebracht. Dit betekent, dat die stang,
als er wat gebeurt, de chauffeur vrijwel
regelmatig in zijn maag treft, en dat de
rand van het stuurwiel ongeveer op oogs
hoogte zit. Bovendien leidt de doorlopen
de voorbank er toe, dat de bestuurder
steeds meer naar links wordt gedrongen
en dus sterids schever komt te zitten ten
opzichte van de weg. Een verticaler stuur
stang met een aparte chauffeursplaats zou
de veiligheid veel vergroten.
Al die moderne „extra.s'. die de hande
laar bij zijn auto's wil verkopen, als een
klok, die heel vaak niet loopt, maar we)
een splinterbaar glas heeft, een radio, die
de aandacht afleidt en door haar vele
knoppen bij een ongeluk grote schade kap
aanrichten, de electrische sigaren-aanste
ker, die al weer een uitsteeksel is, enz.
enz. kunnen ter wille van de veiligheid
veel beter achterwege blijven- Als de fa
brikant in plaats daarvan de onderkant
van het dashboard van een verend kussep
voorzag zodat de kans op beenbreuk ge
ringer werd; als hij de achterzijde van de
voorbank capitonneerde, zodat de op de
achterbank zittenden bij 'n botsing zach
ter te land zouden komen, als hij het aan
tal uittrekbare knoppen op het dashboard
verminderde of verving door drukknop
pen, zou hij veel meer doen voor de vei
ligheid op de weg. En hij zou dat heus
wel doen, als de klanten er maarmm vroe
gen. Maar om de een of andere stomp
zinnige reden doen zij dat niet.
Hoeveel radioluisteraars telt Nederland?
Het aantal aangegeven radio-ontvang
toestellen in Nederland bedroeg op 1 Au
gustus 1 432.266 tegen x.426.516, op 1
juii j.i. r
Op 1 Juli waren er 488.4x2 aangeslote
nen op het Rijksradiodistributienet tegep
0490.458 op 1 Juni. t c
«.oonnements-
priji:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il 1.25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Iadié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Mijnhardt's Zenuwtabletten
sterken en kalmeren Uw zenuwen.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeellngen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlén
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.