AXELSCHE COURANT
DE ONDERZEEBOOT
in de eerste wereldoorlog.
AXELSCHE 15 COURANT
1:11,: If
m
mu
Frankering bii abonnement Axel.
ZATERDAG 20 MEI 1950.
64e JAARGANG N,o. 65.
s
V -
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Hoofdredactie:
Adres Redactie en Administratie:
C. VINK-van VESSEM
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56$
mijl kon lopen erf bewapend was met 50
cm. torpedo's, welke torpedo als stand-
daardtype door de Duitse Marine was
aangenomen.
Deze beide bootfypen bleken zeer bruik-
De onderzeekruisers hebben goed vol
daan, doch zij kwamen pas aan het eind
van de oorlog gereed, en slechts een en
kele nam actief aan de onderzeeboot-oor
log deel. Zij kwamen hierdoor te laat in
actie om voor de centralen de oorlog een
e geven. Bovendien
>oistelsel reeds inges
zoveel escorte-strijd-
tr, dat een artillerie
schepen nie mêer kon
Frankering bii abonnement Axel.
WOENSDAG 17 MEI 1950
64e JAARGANG No. 64.
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
y
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
WERELDORGANISATIE.
De Wereldvrede kan niet tot stand
worden gebracht als een van rege
ringswege, dus van boven af georga
niseerd, instituut hij moet uit de vol
keren zelf voortkomen.
Prof. A. Heringa.
Wereldfederalist-en en wereldburgers
beogen als urgente eerste stap in het be
lang van de wereldbevolking, organisa
tie van de wereld als geheel.
Het meest klemmende argument hier
bij is, dat, wanneer zodanige organisatie
lüet tijdig, d.w.z. voor een mogelijk
uitbreken van een derde wereldoorlog,
'tot stand komt, er niets meer te organi
seren zal zijn. Want een zodanige oorlog
een totale vernietigings- en verdelgings
oorlog zal zijn, daaraan twijfelt niemand
merr, die zich vrij "kan uitspreken. De
vrede, waarvan thans ieder de mond vol
heeft, met zijn leuzen enerzijds tot op
voering van de bewapening, anderzijds
tot bewapeningsbeperking en verbod van
bepaalde wapens, is in wezen slechts een
toestand, waarbij hoogstens uitstel van
executie kan worden verkregen (maar
waarbij in beginsel de algemene toestand
onveranderd blijft. Duurzame vrede zal
daardoor geen milimeter dichterbij ko
men. Daarvoor is heel wat meer nodig, bv.
volledige oorlogsontwapening van alle
staten, die slechts souverein blijven bin
nen hun grenzen, met reorganisatie van
de Verenigde Naties tot, of vervanging
ervan door, een instelling met een gezag
beperkt tot internationale aangelegenhe
den van vrede en veiligheid, met wetge
vende-, uitvoerende- en rechterlijke macht
en met een internationaal politie-apparaat
tot handhaving der rechtsorde, opdat de
'wereld als geheel niet langer de enige
menselijke groepering zal blijven, die van
dergelijke voor een menselijke gemeen
schap onmisbare, kwaliteiten verstoken
is, terwijl ze die juist het minst kan ont
beren, door haar grootte en gedifferen
tieerdheid, veel minder dan gemeente,
provincie, staat, statenbond of staten-fe-
deratie.
Kortweg gezegd, ook de wereld heeft
een bestuur nodig, met vertegenwoordi
ging der bevolkingen door zelfgekozen
vertegenwoordigers, in plaats van, zoals
thans, vertegenwoordiging der staten door
ambtenaren, die deze staten in de Vere
nigde Naties als hun gedelegeerden aan
wijzen.
Wie de bewapenings - wedloop aan
schouwt,. de steeds stijgende moeilijkher
heden, de steeds groeiende spanningen,
met zenuwen- en koude oorlog en wie de
voorbereidingen ziet, die getroffen worden
voor „verdedigings"-oorlog, begrijpt dat
het pogen een nieuwe oorlog te voor
komen als punt No. 1 op het programma
van alle wereldfederalisten en wereld
burgers moet staan.
Maar er is nog een tweede, nagenoeg
teven urgent punt, waaraan door het over
wegend belang van punt 1 minder aan
dacht kon worden geschonken. En dat is
het wereld-voedsel-vraagstuk waarop o.a.
twee elkaar versterkende grote moeilijk
heden drukken en wel het stijgen der we
reldbevolking en het verminderen van de
vruchtbaarheid der cultuurgronden. En
elk van deze twee factoren is op zichzelf
reeds een klemmende moeilijkheid.
Dm met de eerste te beginnen, met de
bevolkingstoename, zij opgemerkt dat deze
niet is een vrij constante, maar als het
ware een eenparig versnelde beweging-
de toename neemt zelf toe.
Nemen we als voorbeeld in ons land
In 1829 bedroeg de bevolking ruim 2.6
millioen, in. 1444 ruim 3, in 1879 ruim 4,
in 1941 ruim 9 en thans rpnd tien millioen;
dit betekent in de eerstgenoemde periode
een gemiddelde jaarlijkse toename van
bijna 27.000 in de tweede periode van bij
na 30.P00, in de derde van ruim 80.000
en in de laaste periode van meer dan
100.000 zielen-
D-e wereldbevolking, die nu twee mil
liard hoofden telt, wordt door deskun
digen voor het jaar 2000 geschat op 3
jmijliard, dat is dus anderhalf maal zo
groot als nu.
Voor de werel-dconsumptie is het nodig,
dat binnen «de 25 jaar de productie ver
dubbeld zal zijn; en voor de productie is
een overwegende factor de productie-mo
gelijkheid die moeder aarde ons aan
vruchtbaarheid heeft te bieden. Om de
groeiende bevolking te blijven voeden zou
dus een verdubbeling van de opbrengst
nodig zijn, d.w.z. dat op welke wijze
dan ook de bodem een tw-eemaal gro
tere opbrengst zou kunnen leveren dan
thans. j
Maar..,, de deskundigen zijn het met
elkaar eens, dat de vruchtbaarheid van
de aarde vermindert.
Ook dit vraagstuk eist de allergrootste
spoed.
SCHIPHOL BESTAAT 30 JAAR.
(Op 17 Mei a.s'. bestaat éen van 's we
relds grootste en best geoutilleerde lucht
havens, 't vliegveld Schiphol bij Amster
dam, dertig jaar- Op deze datum, 30 jaar
geleden, arriveerde op het vliegkamp
Schiphol uit Londen een open DH—9
vliegtuig met twee passagiers aan boord.
De dag -daarop werd de retourvlucht on
dernomen.
Met de opening van deze K.L.M.lijn
de oudste nog bestaande luchtlijn ter we
reld, begon de geschiedenis van Schiphol
als burgerluchthaven, een geschiedenis,
die rijk is aan roemruchte gebeurtenissen
-en die een afspiegeling vormt van de ge
stage groei, de ondergang tijdens de oor
log en d-e daaropvolgende pijlsnelle we
deropbouw van het Nederlandse burger -
luchtverkeer.
Een glibberig kleipaadje, waarover de
passagiers dikwijls van de dijk naar be
neden moesten worden gedragen, gaf 30
jaar geleden toegang tot de 60 ha. drassig
weiland, w'aarop een gebouwtje van 20 bij
23 meter stond, waarin het gehele vlieg-
veldpersoneel van zeven man was onder
gebracht-
Geleidelijk aan breidde het K.L.M.
luchnet zich uit en begonnen ook niet-
Nederlandse maatschappijen het vliegveld'
aan te (doen. Doordat de K.L.M- al haar
lijnen via'Schiphol leidde, kreeg het vlieg
veld al spoedig een belangrijke functie
a.s knooppant van transito-verbindingen.
Nieuwe gebouwen verrez-en en er werd
een betonnen platform aangelegd.
De tweede wereldoorlog vernietigde
niet alleen de vloot der Vliegende Hol
landers, maar ook al haar hangars, ge
bouwen en zelfs startbanen van Schiphol
Toen -de bommenwerpers hun verderfe
lijk werk had-den gedaan, kwamen in A-
pril 1945 vlak voor het einde van de-
oorlog wederom vliegtuigen boven het
veld; deze geallieerde machines wierpen
ogittelbare voedselpakketten uit voor de
door de bezettting hongerende Neder
landse bevolking.
De wederopbouw werd door de Gec
meentelijke Havendienst van Amsterdam
m-et grote voortvarendheid aangepakt.,
Schiphol verrees uit as en puin e* de
K.L.M.-vogels begonnen weer naar alle
delen der wereld uit te vliegen.. Had het
v-eld aanvankelijk door de vele houten
noodgebouwtjes nog het karakter van een
gouddelverskamp al vrij spoedig verre
zen grote hangars en vaste kantoren en
werkplaatsen.
Het Schiphol van nu, dat de bijnaam van
„Toegangspoort tot Europa" heeft ver
kregen en welks naam voor iedere Neder
lander een begrip' vormt, is geworden tot
een li^chtvaartstadje dat niet alleen voor
de K.L.M. als het belangrijkste centrum
van haar 135.000 km. lange luchtnet
dien'st doet, maar waarvan ook vliegtui
gen van een twintigtal buitenlandse maat
schappijen een geregeld gebruik maken.
Overdag landt en start er iedere zes mi
nuten een vliegtuig. Een millioen bezoe
kers komen er jaarlijks naar het drukke
gedoe op de wereldluchthaven kijken. De
dagelijkse K.L.M.-dienst met de primitie
ve open vliegtuigen naar Londen is nu
uitgegroeid tot een dienst, die 44 maal
per week door de K.L.M, wordt uitge
voerd met de hypermoderne Convair-li-
n-er. De zestig ha. weiland van vroeger
zijn opgenomen in de 600 ha. die Schiphol
thans groot is. Start- -en rolbanen met
een totale lengte van 23 km., doorkruisen
het polderland, waarboven in vroeger
-eeuwen, toen d-e Haarlemmermeerpolder
nog niet was drooggelegd, bij storm
weer de schepen op het toenmalige
meer beschutting tegen de ruwe elemen
ten zochten. 168.000 ton beton is er in
banen en platvorm verwerkt en buizen met
leen gezamenlijke lengte van 27 km. lopen
onder de grond. Inplaats van zeven man
werken er nu op Schiphol plm. 8000 em
ployees, In (werkplaatsen met de meest
m-oiderne installaties wordt voor het on
derhoud van de vliegtuigen gezorgd en
vernuffige systemen en een uitstekende
nachtverlichting zorgen voor het feilloos
binnenlopen van de vele vliegtuigen.
Schiphol heeft zich in de dertig jaren
van zijn bestaan een uiterst belangrijke
functie in het wereldluchtverkeer weten-
te verwerven. Niet alleen als begin- en
eindstation van lijn,en> naar en van alle
veie delen der wereld, maar ook als een
uiterst waardevolle transitohaven, mede
-dank zij haar gunstige geografische en
vliegtechnische ligging-
Ondanks het feit, dat Schiphol dertien
voet onder het peil van de zeespiegel
ljgt, is bet er, niet in het minst dank zij
de activiteit van haar directeur, de heer
U.F.M. Dellaert, die de hele ontwikkeling
heeft meegemaakt, in geslaagd het hoofd
altijd boven water te houden.
de Duitsers aan het
ldoorlog bezig waren
n een boot van 4000
ou worden van twee
ïzamen 12.000 pk. Bij
aren er totaal 437 bo
ne type in aanbouw,
loefden minder hoge
1 hun onderzeeboten,
geallieerden hadden
de Oostzee, overal el-
ij ter zee. De Duitse
fachten kwamen hier-
buitengaats en hun
teel stil.
ond de dienst der En-
uit de bewaking van
eelten der Britse kust
lienst in de vijandelij -
in de Duitse Bocht,
itlopen van vijandelij-
sgen te gaan en mel
de sterkte van naar
indelijke vlootafdelin-
ler nog bij het legger?
den nog een eska-d-er-
2600 ton onderwater,
erd gebruik gemaakt
voor kruisvaart van
boten met hun twee
oomketels, die enige
srwater gaan afgezet
ren echter' te g-ecom-
snelle duikntanoeuvre,
an ook alle onderzee
een dieselmotor.
I A. van Noortwijk.
t veel het kan.
1 straks dubbel van
Actie Muziektent.
at hij van een buiten
lij stelde onmiddellijk
iventaris op, terwijl de
n best deed om een
an de dingen te geven,
doemen gebracht zou-
>od hem 'n uitstekende
ie in dienst van het
tiaar en omdat hij een
hij zich kleedde, ging
kocht enkele dingen
Hij had niet meer het
it hij deed, en maakte
er eed om lady Oswill
had maar éen gedach-
bochelen.
er aan haar een her-
zich niet nauwkeurig
aanbidding, die hij
een aanbidding, een
die hem naar het m-ar-
Argeloos schreed hij
men aannemen, dat
komen, door de op
denkbeeld gesteund,
:hten? Dewalter leed
1 raad geven? Hij was
amste mannen ter we
maar een oude vriend
1 arme notaris uit d-e
Montnorman-d, wiens
it Germain en Lave be-
gemoedelijke en op-
,t enige wezen waar-
Ewisseling stond. Ook
e uit de trein, die zon-
teruggevonden. Soms
druk, dat hij hem te-
lij dacht aan hem met
Wordt vervolgd.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indlè 11. 1,55.
Buitenland fl. 2,—
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kinine Advertentiën
Vu^lmum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
A/I Voa hrv>-
N
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
11 1.25
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indië 11. 1.55.
Buitenland 11. 2,
Advertentie prlji
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
^UiV.*imum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Als pijnen
U kwellen
-r