AXELSCHE Si COURANT
AXELSCHE m COURANT
iM
r
Frankerlrg bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 1 APRIL 1950.
64e JAARGANG, No. 52
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Het bloembollenfeest is
begonnen.
NEDERLAND VERLENGT HET
hofstoet. Maar vele honderdduizenden zui
len haar zien, wanneer zij op Zaterdag 22
April de dag van het grote bloemen
corso aan het hoofd van de stoet zal
rijden, omringd door edelen en hofdames,
berg (arb aan het woord kwam. Gedach
tig aan het bekende gezegde, dat je het van
je vrienden moet hebben, trok deze oud
secretaris van het N.V.V. danig van leer.
„De bewindsman geeft blijk van overmoe-
Fra-4e ing bij ahonnfn m AxG.
WOENSDAG 29 MAART 1950
64e JAARGANG, No. 51
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
V
eind van dit jaar te doen aflopen werden
beide verworpen. De kwestie van de
dividendstop zal dus einde 1952 opnieuw
worden bekeken.
Beide Kamers kwamen nog in een vere-
bijeen om Prins Bernhard
'oogd te benoemen voor
iderjarige troonopvolger.
;enheid waarin de Kamer
ïg van de communisten
n grote erkentelijkheid en
onze Prins konden uiten,
ook in stijlvolle en pret-
I deden,
rboden).
Het Teken aan
de
Wand.
Macht is een tweesnijdend zwaard
de meester is tevens slaaf.
Gerhard Haptmann.
Niet eens, maar meermalen wordt de mens
tegenwoordig, als door een teken aan de
wand, gewaarschuwd en gemaand, zijn hou
ding te herzien.
Zo heeft b.v. de Raad van de Federatie
van Wetenschappelijke werkers in Amerika,
die 1500 zodanige werkers vertegenwoordigt,
gewaarschuwd dat de z.g. veiligheid, be
rustende op de nieuwe H-bom, een „valse
veiligheid" is.
Het is goed dat dit van die gezaghebbende
zijde wordt gezegd. Maar ook langs de
weg van het gezond verstand kan men reeds
tot die conclusie komen.
De twee grote machten van de wereld,
Amerika en Rusland, zijn gewikkeld in een
ernstige worsteling om de hegemonie in de
wereld, om de wereldmachtopenhartig en
eerlijk hebben zij, met de andere drie van
de Grote Vijf, verklaard, dat zij en de
Verenigde Naties met hen zich stellen op
de solide basis van de realiteit van de
macht.
En daar nooit iemand iets heeft aan
macht, zolang een ander machtiger is, is
deze worsteling dus de onontkoombare
consequentie van dit gekozen uitgangspunt,
ongetwijfeld zeer reëel, maar gepeend van
elke morele gedichte,
Zolang macht, zonder meer, dus macht
zonder recht, dat is het z.g. recht van de
sterkste, heerst, blijft die consequentie nooit
uit en moet ze noodwendig gepaard gaan
met een bewapeningswedloop, waaiin elk
der beide rivalen moet trachten een flinke
voorsprong te verkrijgen op zijn tegenstander
ook in vernietigings- en verdeigingskracht
van de geweldsmiddelen.
Het gevaar is zeer groot xlat als een
van beiden meent een voldoende voorsprong
te hebben deze zich de uitspraak van
Napoleon zal herinneren, dat de aanval de
beste verdediging is.
Maar nog groter is het gevaar dat een
van beide meent het eind van zijn krachten
te naderen, in de wedloop, en dan zijn heil
zoekt in onverwacht toeslaan. Want de
verrassing is een zeer machtig wapen, dat
bij uitstek geschikt is om een achterstand
te compenseren. Dat een grote mogendheid
zich in zulk een geval gewonnen geeft en
de oppermacht van zijn tegenstander aan
vaardt zonder een kans te wagen, is wel
zo goed als uitgesloten te achten. De
oorlog is immers altijd een „kansspel", en
daarin geldt nog altijd de regel: wie niet
waagt, niet wint.
Het enige middel ter ontkoming van dit
doodsgevaar van de mensheid is de wankele
basis van macht zonder meer te verwisselen
voor de steviger basis van macht in dienst
van recht, in een rechtsorde, met gezag en
recht op analoge wijze als dit met alle men
selijke groeperingen reeds eeuwen het geval
is, met verenigingen zo goed als met ge
meenten, provinciën, departementen, gewes
ten, stat n, statenbonden en -federaties.
Het is zonderling dat nog steeds gedacht
wordt dat de grootste, de belangrijkste en
meest gedifferentieerde van alle collectivi
teiten en gemeenschappen, de wereld als
geheel, daar wel buiten kan en duurzame
vrede zou kunnen tot stand brengen zonder
dat alles.
VERKIEZINGS VERGADERING DER
STAATK. GEREF. PARTIJ.
Als eerste in de rij der verkiezingsbijeen
komsten hier ter plaatse werd Zaterdag
namiddag in het kerkgebouw der Geref.
Gemeente alhier een vergadering gehouden
vanwege de afd. Axel der Staatkundig
Gereformeerde Partij.
Dhr. P. Verstraten opende de bijeenkomst,
liet zingen Ps. 119:17, las vervoigens Rom.
13, waarna hij voorging in gebed.
Daarna hield de Edelachtb. Heer D. Kodde,
burgemeester van Zoutelanrie-en lid van de
Prov. Staten van Zeeland een verkiezingsrede,
waarin hij c.m. het volgende zeide
Telkens wanneer wij ter stembus gaan,
staan wij voor de keuze, in welke richting
wij ons landgewest of gemeente bestuurd
wensen te zien en zo is het ook nu. De
betekenis der Prov. Staten wordt wel eens
onderschat. Zij hebben altijd invloed op het
gewestelijk bestuur, doch het college van
Prov. Staten is ook van belang voor de
samenstelling der Eerste Kamer, dit laatste
is nog altijd een gedegen college, waaraan
wij behoefte hebben. De Prov. Staten kiezen
het college van Ged. Staler, die de admini
stratieve rechtspraak voeren en toezicht
hebben op de gemeentebesturen. In deze
tijd, waarin een zeker centralisatie is ontstaan,
is dit college van groot belang. En naast
een instelling als b.v. de Prov. Waterstaat,
is er thans de Prov. Planologische Dienst,
het E.T.l. en Maatschappelijke en Culturele
zorg, waaraan dit college dus ook zeggen
schap heeft.
Wat is in algemeen meerderheid doel en
streven van ons volk
Onze landsgeboorte wortelt in de Hervor
ming, toen de Nederlandse gewesten elkaar
vonden in de Unie van Utrecht, waar de
geboorte van onze natie werd gelegd. En
die grondslag was Gods woord en de getui
genis, toen het ging tegen de machten van
Rome. De kerk was toen steunpilaar van
de Staat en die was een ringmuur rondom
de kerk.
Thans vraagt men grotendeels niet wat
God wil, maar wat de mens wil en schrijft
aan de menselijke normen dezelfde rechten
toe als aan de inzettingen Gods. Men wil
de mens opheffen uit zijn moeilijkheden, men
wil misschien wel een paradijs op aarde,
maar de bijbei leert ons, dat de mens een
paradijs op aarde heeft gehad, doch de mens
zai dat nooit meer bezitten. Met die wil
tot zelfverheffing gaat men enkel te rade bij
de menselijke rede. Het oude Israël week
van God af en diende goden van goud,
zilver en steen, doch thans dient men goden
van menselijke zed verheffing, aidus spr.
Ons land en volk worden langzamerhand
afgetakeld. Na de 80-jarige oorlog kwamen
wij rijk naar voren, verheven boven andere
volken. Nu moeten we kijken naar de
Verenigde Naties, wat die willen, dat wij
moeten doen en we ieven nu in afhankelijk
heid van de groten ter aarde. Kon dit alles
maar leiden tot een verootmoediging en tot
terugkeer tot Gods Wet en zijn getuigenis
en een leven naar zijn waarheid.
Onderscheidene partijen dienen zich staks
aan. Spr. wil geen beloften doen, maar
enkel vrager, welke partijen zich richten
naar Gods Woord. De partijen zijn in grote
trekken te verdelen in 2 grotpen: le de
linkse, die zegt, dat de overheid haar macht
ontleent aan de rechten van de mens, 2e de
rechtse, die op het standpunt staan, dat de
overheid de dienaresse Gods is. Deze schei
dingslijn meende men na de oorlog te kunnen
opheffen (b.v. de P. v. d.A.), doch deze
ansilhese is er en niet op te heffen en blijft
tot aan het einde der wereld.
Dhr. Kodde gaf daarna de visie der Staats
kundig Gereformeerden op andere partijen.
De communisten zijn van zichzelf atheïsten;
dit zegt hun program van beginselen, dit
aiies is een verheerlijking van de mens.
Men mag de ogen voor het Communistische
gevaar niet sluiten, want, het streven naar
revolutie is reeds begonnen in het paradijs.
Revolutie in de diepste zin is slechts, dat
men God verlaat en zelf koning wil wezen
„geen God en geen meester".
De Partij van de Arbeid leeft uit zijn
humanistische beginselen. Men neemt Gods
Woord niet ais richtsnoer, doch men wil
de medemens eerbiedigen. Dat zegt Gods
Woord ook; daarvoor is die partij niet nodig,
zegt spr. zij spreken over de rechten van
de mens, doch de mens heeft zijn rechten
reeds bij Adam verloren. Zij willen de mens
opvoeren, zo hoog, dat er geen wanklank
meer in onze samenleving te horen is. Zij
willen de communisten de wind uit de zeilen
nemen, doch daardoor zai men ze niet uit
roeien, het communisme zit in ieders hart.
De P. v. d. A. wil alle wensen vervullen,
die in het menselijk hart opkomen. Onder
de Labour-regering in Engeland voert men
de verzorging in van de mens, niet van de
wieg tot het graf, maar vanaf de mens in
wording tot in het graf. Wanneer echter
van de mens alle verantwoordelijkheden
worden weggenomen, wordt hij een kudde
dier, en het Nationaal-Socialisme heeft ons
wel geleerd wat dat betekent. Wanneer de
P. v. d. A. meent, dat de Staat alles van
boven af moet regelen, dan leidt dat tot
Staats-absolutisme en tot dictatoriaal bestuur.
Men zal er meer rekening mee moeten
houden, dat de mens een persoonlijkheid is.
De P. v. d. A, met Schermerhorn aan het
hoofd heeft gepoogd in Indië de devolutie
met de revolutie te keren. Nederland en
Indië zijn beide verarmd. Wij zijn Indië
kwijt en onze jongens zijn gevallen, daarginds
heerst een chaos. Mer. moet geen vuur met
vuur blussen; tegenover de revolutie het
evangelie. Men wil niet zien, dat God de
overheid heeft gesteld, alleen de helft plus
één beslist. De P. v. A. doet veel beloften,
doch de werkloosheid neemt toe. Op Wal
cheren werken mensen uit het hele land in
de D.U.W. order het vastgestelde ioon.
De P. v. d.A. is wel iets verkleurd en
verburgerlijkt, maar zjj gaat nog steeds uit
van de socialistische revolutionaire begin
selen.
De V.V.D. spreekt van christelijke waar
den. Inderdaad: ons volk is nog niet geheel
van het Christendom losgescheurd, maar
het is toch een Christendom buiten de
Schrift. Deze partij is niet anders dan de
vroegere liberaal en de latere Vrijheids-
bonder geen God in het openbare leven.
Ten aanzien van de K.V.P. zegt dhr.
Kodde, dat de Staatkundig Gereformeerden
gauw worden gebrandmerkt als anti
papisten, doch dit is onjuist. Maar is de
strijd onzer vaderen van 80 jaren dan voor
niets geweest? En welk een bioed is er
niet bij stromen vergoten, opdat wij zouden
kunnen leven onder God en Zijn Wet in
een vrij uitvoerig betoog zegt dhr. Kodde
naar aanleiding van citaten uit het beginsel
program der K.V.P., dat deze partij zowel
de ene als de andere kant uit kan. Door
de Franse revolutie verkregen zij gods
dienstvrijheid, bij de conservatieven herstel
hunner macht en beëindiging van de bemoei
zucht des konings, bij de a.-r. beëindiging
Kiespijn
dere pijnen komen tot
Sanapirin (Mijnhardt).
75 ct., 25 tabl. 40 ct.
I DIT JAAR
GSOEFENINGEN
verneemt ligt het in de
herhalingsoefeningen te
ervoor zullen dan in aan-
le gewone dienstplichtigen
:horende tot de door de
og aan te wijzen 71 infan-
transportcompagniën.
herhalingsoefeningen zal
en voor de compagnies-
dagen voor het overige
soneel, 6 dagen voor
er-officieren, niet vallende
tde groepen, alsmede voor
lie tevens kwartiermaker
voor de overige dienst
el de voorheen gebruike-
aken zal de oproep niet
de burgemeester, maar
Minister van Oorlog aan
danten. Voor de verzen-
ing der oproepen zullen
:e-secretarissen ingescha-
een mobilisatie-oefening
10.000 man zullen deel
tijd van opkomst zal geen
litgebreide militaire oefe
die in Indonesië gediend
le onder bovengenoemde
i voor deze oefeningen in
b.v. de dienstplichtigen
aljons.
au zenuwen I
MILIE MET VACANTIE.
Prins Bernhard en de
en Irene zijn Woensdag
„Prinses Irene" van de
ve vertrokken. Reeds om
idde het vliegtuig en het
oen dadelijk de reis naar
.er autobus voortgezet
namiddag is de Koninklijke
s van 5 uur per autobus
istenoord Val d'Isère aan-
d begroet door de bur-
i en de onder-prefect van
rweg van Gerève naar
1 de Koninklijke bezoe*
gebruikt in een herberg
ice. Op de weg naar het
n van tal van huizen de
idse vlaggen naast elkaar
idden zich ook Fransen
asten hartelijk toejuichten,
ïgstceremoniën hebben de
s en de Prinsesjes zich
n hotel Savoie begeven,
ijk vermoeiend geweest
ikten de hoge gasten het
en begaven zich reeds
e.
joek van Prins Bernhard
e Oostenrijkse berggids,
re begeven. Hij zal de
tochten vergezellen.
anse Huls van Afgevaar-
ipig een bedrag van een
Marshallgelden gereser-
nkoop van Amerikaanse
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
11 1,25
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indié 11. 1,55.
Buitenland 11. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
wDBcxmcr iMncMCci7r\BN
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
11 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1.55.
Buitenland 11. 2
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Tanden blank en s.-in;
adem fris als morgendauw
Zenuwtabletten
i U er overheen.
3