AXELSCHE Si COURANT AXELSCHE m COURANT iM r Frankerlrg bij abonnement, Axel. ZATERDAG 1 APRIL 1950. 64e JAARGANG, No. 52 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Het bloembollenfeest is begonnen. NEDERLAND VERLENGT HET hofstoet. Maar vele honderdduizenden zui len haar zien, wanneer zij op Zaterdag 22 April de dag van het grote bloemen corso aan het hoofd van de stoet zal rijden, omringd door edelen en hofdames, berg (arb aan het woord kwam. Gedach tig aan het bekende gezegde, dat je het van je vrienden moet hebben, trok deze oud secretaris van het N.V.V. danig van leer. „De bewindsman geeft blijk van overmoe- Fra-4e ing bij ahonnfn m AxG. WOENSDAG 29 MAART 1950 64e JAARGANG, No. 51 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM V eind van dit jaar te doen aflopen werden beide verworpen. De kwestie van de dividendstop zal dus einde 1952 opnieuw worden bekeken. Beide Kamers kwamen nog in een vere- bijeen om Prins Bernhard 'oogd te benoemen voor iderjarige troonopvolger. ;enheid waarin de Kamer ïg van de communisten n grote erkentelijkheid en onze Prins konden uiten, ook in stijlvolle en pret- I deden, rboden). Het Teken aan de Wand. Macht is een tweesnijdend zwaard de meester is tevens slaaf. Gerhard Haptmann. Niet eens, maar meermalen wordt de mens tegenwoordig, als door een teken aan de wand, gewaarschuwd en gemaand, zijn hou ding te herzien. Zo heeft b.v. de Raad van de Federatie van Wetenschappelijke werkers in Amerika, die 1500 zodanige werkers vertegenwoordigt, gewaarschuwd dat de z.g. veiligheid, be rustende op de nieuwe H-bom, een „valse veiligheid" is. Het is goed dat dit van die gezaghebbende zijde wordt gezegd. Maar ook langs de weg van het gezond verstand kan men reeds tot die conclusie komen. De twee grote machten van de wereld, Amerika en Rusland, zijn gewikkeld in een ernstige worsteling om de hegemonie in de wereld, om de wereldmachtopenhartig en eerlijk hebben zij, met de andere drie van de Grote Vijf, verklaard, dat zij en de Verenigde Naties met hen zich stellen op de solide basis van de realiteit van de macht. En daar nooit iemand iets heeft aan macht, zolang een ander machtiger is, is deze worsteling dus de onontkoombare consequentie van dit gekozen uitgangspunt, ongetwijfeld zeer reëel, maar gepeend van elke morele gedichte, Zolang macht, zonder meer, dus macht zonder recht, dat is het z.g. recht van de sterkste, heerst, blijft die consequentie nooit uit en moet ze noodwendig gepaard gaan met een bewapeningswedloop, waaiin elk der beide rivalen moet trachten een flinke voorsprong te verkrijgen op zijn tegenstander ook in vernietigings- en verdeigingskracht van de geweldsmiddelen. Het gevaar is zeer groot xlat als een van beiden meent een voldoende voorsprong te hebben deze zich de uitspraak van Napoleon zal herinneren, dat de aanval de beste verdediging is. Maar nog groter is het gevaar dat een van beide meent het eind van zijn krachten te naderen, in de wedloop, en dan zijn heil zoekt in onverwacht toeslaan. Want de verrassing is een zeer machtig wapen, dat bij uitstek geschikt is om een achterstand te compenseren. Dat een grote mogendheid zich in zulk een geval gewonnen geeft en de oppermacht van zijn tegenstander aan vaardt zonder een kans te wagen, is wel zo goed als uitgesloten te achten. De oorlog is immers altijd een „kansspel", en daarin geldt nog altijd de regel: wie niet waagt, niet wint. Het enige middel ter ontkoming van dit doodsgevaar van de mensheid is de wankele basis van macht zonder meer te verwisselen voor de steviger basis van macht in dienst van recht, in een rechtsorde, met gezag en recht op analoge wijze als dit met alle men selijke groeperingen reeds eeuwen het geval is, met verenigingen zo goed als met ge meenten, provinciën, departementen, gewes ten, stat n, statenbonden en -federaties. Het is zonderling dat nog steeds gedacht wordt dat de grootste, de belangrijkste en meest gedifferentieerde van alle collectivi teiten en gemeenschappen, de wereld als geheel, daar wel buiten kan en duurzame vrede zou kunnen tot stand brengen zonder dat alles. VERKIEZINGS VERGADERING DER STAATK. GEREF. PARTIJ. Als eerste in de rij der verkiezingsbijeen komsten hier ter plaatse werd Zaterdag namiddag in het kerkgebouw der Geref. Gemeente alhier een vergadering gehouden vanwege de afd. Axel der Staatkundig Gereformeerde Partij. Dhr. P. Verstraten opende de bijeenkomst, liet zingen Ps. 119:17, las vervoigens Rom. 13, waarna hij voorging in gebed. Daarna hield de Edelachtb. Heer D. Kodde, burgemeester van Zoutelanrie-en lid van de Prov. Staten van Zeeland een verkiezingsrede, waarin hij c.m. het volgende zeide Telkens wanneer wij ter stembus gaan, staan wij voor de keuze, in welke richting wij ons landgewest of gemeente bestuurd wensen te zien en zo is het ook nu. De betekenis der Prov. Staten wordt wel eens onderschat. Zij hebben altijd invloed op het gewestelijk bestuur, doch het college van Prov. Staten is ook van belang voor de samenstelling der Eerste Kamer, dit laatste is nog altijd een gedegen college, waaraan wij behoefte hebben. De Prov. Staten kiezen het college van Ged. Staler, die de admini stratieve rechtspraak voeren en toezicht hebben op de gemeentebesturen. In deze tijd, waarin een zeker centralisatie is ontstaan, is dit college van groot belang. En naast een instelling als b.v. de Prov. Waterstaat, is er thans de Prov. Planologische Dienst, het E.T.l. en Maatschappelijke en Culturele zorg, waaraan dit college dus ook zeggen schap heeft. Wat is in algemeen meerderheid doel en streven van ons volk Onze landsgeboorte wortelt in de Hervor ming, toen de Nederlandse gewesten elkaar vonden in de Unie van Utrecht, waar de geboorte van onze natie werd gelegd. En die grondslag was Gods woord en de getui genis, toen het ging tegen de machten van Rome. De kerk was toen steunpilaar van de Staat en die was een ringmuur rondom de kerk. Thans vraagt men grotendeels niet wat God wil, maar wat de mens wil en schrijft aan de menselijke normen dezelfde rechten toe als aan de inzettingen Gods. Men wil de mens opheffen uit zijn moeilijkheden, men wil misschien wel een paradijs op aarde, maar de bijbei leert ons, dat de mens een paradijs op aarde heeft gehad, doch de mens zai dat nooit meer bezitten. Met die wil tot zelfverheffing gaat men enkel te rade bij de menselijke rede. Het oude Israël week van God af en diende goden van goud, zilver en steen, doch thans dient men goden van menselijke zed verheffing, aidus spr. Ons land en volk worden langzamerhand afgetakeld. Na de 80-jarige oorlog kwamen wij rijk naar voren, verheven boven andere volken. Nu moeten we kijken naar de Verenigde Naties, wat die willen, dat wij moeten doen en we ieven nu in afhankelijk heid van de groten ter aarde. Kon dit alles maar leiden tot een verootmoediging en tot terugkeer tot Gods Wet en zijn getuigenis en een leven naar zijn waarheid. Onderscheidene partijen dienen zich staks aan. Spr. wil geen beloften doen, maar enkel vrager, welke partijen zich richten naar Gods Woord. De partijen zijn in grote trekken te verdelen in 2 grotpen: le de linkse, die zegt, dat de overheid haar macht ontleent aan de rechten van de mens, 2e de rechtse, die op het standpunt staan, dat de overheid de dienaresse Gods is. Deze schei dingslijn meende men na de oorlog te kunnen opheffen (b.v. de P. v. d.A.), doch deze ansilhese is er en niet op te heffen en blijft tot aan het einde der wereld. Dhr. Kodde gaf daarna de visie der Staats kundig Gereformeerden op andere partijen. De communisten zijn van zichzelf atheïsten; dit zegt hun program van beginselen, dit aiies is een verheerlijking van de mens. Men mag de ogen voor het Communistische gevaar niet sluiten, want, het streven naar revolutie is reeds begonnen in het paradijs. Revolutie in de diepste zin is slechts, dat men God verlaat en zelf koning wil wezen „geen God en geen meester". De Partij van de Arbeid leeft uit zijn humanistische beginselen. Men neemt Gods Woord niet ais richtsnoer, doch men wil de medemens eerbiedigen. Dat zegt Gods Woord ook; daarvoor is die partij niet nodig, zegt spr. zij spreken over de rechten van de mens, doch de mens heeft zijn rechten reeds bij Adam verloren. Zij willen de mens opvoeren, zo hoog, dat er geen wanklank meer in onze samenleving te horen is. Zij willen de communisten de wind uit de zeilen nemen, doch daardoor zai men ze niet uit roeien, het communisme zit in ieders hart. De P. v. d. A. wil alle wensen vervullen, die in het menselijk hart opkomen. Onder de Labour-regering in Engeland voert men de verzorging in van de mens, niet van de wieg tot het graf, maar vanaf de mens in wording tot in het graf. Wanneer echter van de mens alle verantwoordelijkheden worden weggenomen, wordt hij een kudde dier, en het Nationaal-Socialisme heeft ons wel geleerd wat dat betekent. Wanneer de P. v. d. A. meent, dat de Staat alles van boven af moet regelen, dan leidt dat tot Staats-absolutisme en tot dictatoriaal bestuur. Men zal er meer rekening mee moeten houden, dat de mens een persoonlijkheid is. De P. v. d. A, met Schermerhorn aan het hoofd heeft gepoogd in Indië de devolutie met de revolutie te keren. Nederland en Indië zijn beide verarmd. Wij zijn Indië kwijt en onze jongens zijn gevallen, daarginds heerst een chaos. Mer. moet geen vuur met vuur blussen; tegenover de revolutie het evangelie. Men wil niet zien, dat God de overheid heeft gesteld, alleen de helft plus één beslist. De P. v. A. doet veel beloften, doch de werkloosheid neemt toe. Op Wal cheren werken mensen uit het hele land in de D.U.W. order het vastgestelde ioon. De P. v. d.A. is wel iets verkleurd en verburgerlijkt, maar zjj gaat nog steeds uit van de socialistische revolutionaire begin selen. De V.V.D. spreekt van christelijke waar den. Inderdaad: ons volk is nog niet geheel van het Christendom losgescheurd, maar het is toch een Christendom buiten de Schrift. Deze partij is niet anders dan de vroegere liberaal en de latere Vrijheids- bonder geen God in het openbare leven. Ten aanzien van de K.V.P. zegt dhr. Kodde, dat de Staatkundig Gereformeerden gauw worden gebrandmerkt als anti papisten, doch dit is onjuist. Maar is de strijd onzer vaderen van 80 jaren dan voor niets geweest? En welk een bioed is er niet bij stromen vergoten, opdat wij zouden kunnen leven onder God en Zijn Wet in een vrij uitvoerig betoog zegt dhr. Kodde naar aanleiding van citaten uit het beginsel program der K.V.P., dat deze partij zowel de ene als de andere kant uit kan. Door de Franse revolutie verkregen zij gods dienstvrijheid, bij de conservatieven herstel hunner macht en beëindiging van de bemoei zucht des konings, bij de a.-r. beëindiging Kiespijn dere pijnen komen tot Sanapirin (Mijnhardt). 75 ct., 25 tabl. 40 ct. I DIT JAAR GSOEFENINGEN verneemt ligt het in de herhalingsoefeningen te ervoor zullen dan in aan- le gewone dienstplichtigen :horende tot de door de og aan te wijzen 71 infan- transportcompagniën. herhalingsoefeningen zal en voor de compagnies- dagen voor het overige soneel, 6 dagen voor er-officieren, niet vallende tde groepen, alsmede voor lie tevens kwartiermaker voor de overige dienst el de voorheen gebruike- aken zal de oproep niet de burgemeester, maar Minister van Oorlog aan danten. Voor de verzen- ing der oproepen zullen :e-secretarissen ingescha- een mobilisatie-oefening 10.000 man zullen deel tijd van opkomst zal geen litgebreide militaire oefe die in Indonesië gediend le onder bovengenoemde i voor deze oefeningen in b.v. de dienstplichtigen aljons. au zenuwen I MILIE MET VACANTIE. Prins Bernhard en de en Irene zijn Woensdag „Prinses Irene" van de ve vertrokken. Reeds om idde het vliegtuig en het oen dadelijk de reis naar .er autobus voortgezet namiddag is de Koninklijke s van 5 uur per autobus istenoord Val d'Isère aan- d begroet door de bur- i en de onder-prefect van rweg van Gerève naar 1 de Koninklijke bezoe* gebruikt in een herberg ice. Op de weg naar het n van tal van huizen de idse vlaggen naast elkaar idden zich ook Fransen asten hartelijk toejuichten, ïgstceremoniën hebben de s en de Prinsesjes zich n hotel Savoie begeven, ijk vermoeiend geweest ikten de hoge gasten het en begaven zich reeds e. joek van Prins Bernhard e Oostenrijkse berggids, re begeven. Hij zal de tochten vergezellen. anse Huls van Afgevaar- ipig een bedrag van een Marshallgelden gereser- nkoop van Amerikaanse Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indié 11. 1,55. Buitenland 11. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. wDBcxmcr iMncMCci7r\BN Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1.55. Buitenland 11. 2 Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Tanden blank en s.-in; adem fris als morgendauw Zenuwtabletten i U er overheen. 3

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 1