AXELSCHE COURAN1 AXELSCHE 11 COURANT I.D.D. Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAO 11 MAART 1950 64e NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDERE Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM en gevecht met communisten. EN EEN STRIJD OVER DUURDERE BENZINE. Een ieder, die iets voelt voor de demo- atie zoals wij die kennen zal het beuren van verleden week met afschuw bben vervuld. Het optreden van de trouwe nen van Moskou in onze Tweede Kamer as zo walgelijk, dat het ons eigenlijk niet ui om daarover te schrijven. De voorzitter zak kan steken, Dat duurt echter nog even. De a.r. en de v.v.d., alsmede dhr. Weiter (k.v.p.) behoorden tot de tegenstanders van dft ontwerp. Zij wilden wel een offer bren gen voor de Benelux, maar het hangt er maar van af, hoe groot die offers zijn en of nu werkelijk een Economische Unie het resultaat van al deze offers zal zijn. België brengt ook offers, zo drukte dhr. Rent meester (.vv,d.) het kernachtig uit, daar zijn het echter offers voor de schatkist. Zij betekenen een verlichting voor het volk. „De gezondheidstoestand van mens, dier en plant." Op initiatief der Vereniging van Oud-leer lingen der Chr. Landbouwschool alhier werd Maandagavond in de Chr. Landbouwschool over dit onderwerp voor een talrijk gehoor eer* rede gehouden door ir. O. J. Cleveringa, rijks-landbouw-consulent in algemene dienst te Wageningen. Na een inleidend woord van de voorzit ter der Vereniging van Oud-ieeriingen. dhr. De invloer De krachtige invloed v. Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAQ 8 MAART 1950 niet verder dan 14 cm. ir mens, dier en plant, gevq i zullen niet ziek worden, Ceders. Doos 45 ct. hebben. Dode grond isle»en. Koker 75 ct. alie ziekten, door gebrek Hoe komt het dat otKievb (aib') hkn0pnnd®" plant wél en de andere n'en- N? veelM .^nit de ene boerderij wél met! Minister Mansho en de andere niet De zullen «„loende, behalve voor - kwamen met een jet 3-28 stemmen eischikking te verkrij- >,o zeide de bewinds- jfunisten niet te doen ,gDm de vissers in het 64e JAARQANQ, No. 45 V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Wat weet U nog van de strenge vorst van 1929? Velen van ons zullen zich nog ais de dag van gisteren de wel buitengewoon strenge vorstperiode van Februari 1929 herinneren. Er gaat dan ook vrijwel geen ijswinter voorbij of.... de winter van 1929 wordt nog wel weer even in herinnering gebracht. Aan de hand van officiële gegevens uit de jaarboeken van het K.N.M 1. te De Bilt over het jaar 1929 willen wij ru eens even nagaan hoe lang en hoe streng deze vorst periode nu precies is geweest, daar, hoe verder wij er van af komen, er steed* wat bij gedaan wurdt entoch komt de winter van 1928—'29 eerst op de 23e plaats van de strenge winters over de laatste 250 jaar. Dit neemt niet weg, dat de vorst periode welke in Februari 1929 optrad inderdaad buitengewoon streng is geweest. De voorafgaande Januari-maand bracht ook al flink wat kou met enkele dagen strenge vorst maar omdat echter de temperatuur overdag veelal weer sterk boven het vries punt kwam, had deze maand, al kon er af toe geschaatst worüer, meer het karakter van een kwakkelwinter, waarin de vorst maar niet goed w!i doorzetten. Februaii was nog maar twee dagen oud toen er al strenge vorst kwam. TuFsen de 5e en de lie trad er matige vorst op, maar abnormaal lage temperaturen werden er gemeten tussen 11 en 18 Februari. In het grootste deel van ons land werden op 7 en in Limturg zeifs op 12 achtereen volgende dagen, temperaturen van -J4 tot -22 gr, Celcius waargenomen. Een dergelijke zeer st.eage vorstperiode van 7—12 opeen volgende dagen is zeer zeldzaam in ons land. De laagste temperatuur in deze periode werd waargenomen ie Winterswijk en bedroeg —21 gr. C.plaatselijk kan het zelfs ruim 22 gr. hebben gevroren. De gemiddeld koudste dag was 15 Februari toen in Wintmwijk zelfs 's middags het kwik niet boven 13,8 graden kwam; in het Noorden was het de 12e het koudst. Alle dagen van Februari kwam er vorst voor, terwijl in De Bilt 14 en in Winters wijk 16 dagen de temperatuur ook overdag niet boven het vriespunt kwam. In totaal leverde Februari in De Bilt 7 dagen met zeer strenge vorst (meer dan 15 gr.), welke opeenvolgend optraden, 4 dagen met strenge vorst (—10 tot —15 gr.), 12 dagen met matige vorst (—5 tot—10 gr.) en 5 dagen met lichte vorst (0 tot —5 gr Ook de maand Maart bleef erg koud, evenals April. Eerst na 16 Maart werd het aanmerkelijk zachter, zodat vele binnen wateren eerst na de 20e ijsvrij werden. In totaal kwamen er in Maart nog 23 vorst- dagen voor tegen 12 normaal. Ook April bleef lang koudin Wij3ier (Dr.) vroor het op 4 April nog 7,6 gr., terwijl er op 2, 3, 4 en 11 April in grote delen van ons land nog flink wat sneeuw viel. Behalve de zeer koude Februari-taaand kenmerkte zich 1929 ook door het koude voorjaar dat er op volgde. Toch was de winter van 1946—'47 veel kouder, daar deze veel langer duurde. Zo noteerde De Bilt in totaal in 1947 48 ijsdagen tegen 26 in 1929. Ook was Februari 1947 nog even kouder dan die zelfde maar.d in 1929, al werden er niet zulke lage temperaturen gemeten. De winter van 1946—'47 begon ook al op 14 December om met enkele kleine tussenpozen eerst tegen midden Maart weer te verdwijnen en kwam daardoor ook op de tweede plaats Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ van de ranglijst der strengste winters. Ongetwijfeld zal de winter van 1929 in de herinnering blijven voortleven als een strenge wintèr, waar zij ook recht op heeft. Er werden zelfs op onze grote rivieren, o.a. op de IJssel. hardrijderijen gehouder, hetgeen nadien nooit meer is voorgekomen. De veren op de Wester-Schelde. Tegenover een exploitatie-tekort van f 2,300.000 zullen de voorgestelde veer gelden slechis ca. f 300.000 opbrengen De minister van Verkeer en Waterstaat heeft in zijn antwoord op het voorlopig verslag van de Eerste Kamer uitvoerig aan dacht geschonken aan de kwestie van de vrije veren over de Wester-Schelde. Aanvankelijk wilde de minister een tarief invoeren, dat ca. f 800.000 zou opleveren en waarbij ook voor personen en rijwiel- vervoer een matig veergeld zou worden geheven. Hef tha: s voorgestelde tarief, dat alleen op yoertuigen betrekking heeft, zal per jaar ca. f 300.000 opleveren. Daar de heffing over 1950 niet meer over een vol jaar kan geschieden, moet dit jaar op een lagere opbrengst worden gerekend. Geschat wordt, dat per jaar op de drie veren voor ca. 320.C00 voertuigen veergeld betaald, moei worden. Ook de eerste klasse passagiers zullen veergeld betalen. De minister is van mening dat bij het thans voorgestelde tarief het rijk nog een zeer grote bijdrage geeft voor net vervoer over de Wester-Schelde. Bij een begroot exploi tatie-tekort over 1950 van f 2.300.000 en een veergeld opbrengst van circa f 300.000 blijft de regering ca. 2 millioen gulden aan dit veryoer ten koste leggen. Door het herstel zijn de na-oorlogse moeilijkheden in Zeeuwsch-Vlaanderen ver minderd en ook hierin is een grond gelegen om de aanvankelijke vrijdom te vervangen door de htffing van een buitengewoon laag tarirf. Ernstig ontraden. Wat betreft het amendement van der Feliz, dat in de Tweede Kamer werd behandeld,* verklaart de minister, dat hij dit amendement .ernstig ontraden" heeft. Het woord .onaanneemijjk", waarmee de portefeuille kwestie wordt gesteld, heeft de minister niet gebruikt. De minister merkt op, dat de regering, indien zij in 1945 een toezegging van vrij dom voor de Wester Scheldeveren heeft gedaan, toch altijd voor de uitvoering daarvan de medewerking nodig heeft van de Wetgevende Macht. Behalve deze restrictie geldt nog een tweede namelijk, dat een regering niet tot in lengfe van dagen haar opvolgers en de wetgevende macht kan binden aan een toezegging. Bevoorrechting? Indien de vrijdom niet wordt gezien als een tijdelijke bijdrage in het herstel van het gedeeltelijk zo zwaar getroffen Zeeuwsch- Vlaanderen, zou er een blijvende bevoor rechting van dit geweest tegenover andere landsdelen worden geschapen en dat is niet te verantwoorden. De minister ontkent, dat de economische unie met België beter zou worden gediend door vrije veren dan door tarkfhr ffing. De douw van een brug over de Wester-Schelde of een tunnel daaronder kan ais practise!* onuitvoeibaar worden beschouwd. Boven- Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM dien zou een enkele verbinding niet in de plaats kunnen treden van de huidige drie verbindingen. Toekomstige verhoging. Naar aanleiding van de vraag, welke waarde mag worden gehecht aan de uitla ting van de minister in de Tweede Kamer dat eventueel herstel van tarieven voor zover hem betreft niet, en wat een opvolger betreft niet spoedig, door een verhoging zal worden gevolgd, wijst de minister erop, dat hij hier voor zichzelf gesproken heeft en opgemerkt heeft, dat hoewel een Minister zijn opvolger nimmer kan binden, een even tueel plan van een opvolger tot verhoging van de tarieven niet ongemerkt aan de Kamer zal voorbij gaar. De minister ziet geen heil in een beroep van de Regering op het Provinciaal Bestuur van Zeeland dat zich steeds op het stand punt heeft gesteld, dat de veren vrij moeten blijven en anderzijds de provincie in het tekort niets wil bijdragen. Tot zover de minister, die blijkbaar nog steeds niet bereid is Z.-Vlaanderen uit zijn ten opzichte van „Nederland geïsoleerde positie te bevrijden. Wanneer de minister verklaart dat een brug of tunnel als prac- tisch onuitvoerbaar kan worden beschouwd, dan zal Z.Exc. hierbij zeer zeker ook weer wel in eerste instantie aan de financiële zijde hebben gedacht. Dat deze mogelijk heden technisch onuitvoerbaar zouden zijn, is tcch wel zeer moeilijk aan te nemen. Wat de tarieven betreft kunnen wij slechts hopen dat de Kamerleden ook in de toe- komst blijk zulien geven met Zeeuwsch- Vlaanderen rekening te houden en zich zo krachtig mogelijk tegen de plannen tot ver hoging zuilen verzetten. Wanneer wij nu tenslotte de door de minister genoemde cijfers nog eens nader bezien, ts het wel zeer teleurstellend, dat de aanvankelijke toezegging van vrije veren is ingetrokken. Wij zouden ons de redenering van de minister kunnen inden ken, indien dcor invoering van een matig tarief de vrijwel iege schatkist niet nog enkele millioenen armer zou worden door deze veren. Nu evenwel blijkt, dat het exploitatie-tekort a 2,300 000 gulden slechts 300.000 minder worat door de invoering van veergelden, lijkt het ons toe, dat het ook voor de minister eerder een principe kwestie geworden is, om tot niet -vrije veren te komen, dan dat deze opbrengst nog enig gewicht in de schaal legt tegen over het tekort dat deze bootdiensten opleveren. Het is jammer, dat nu de Kamerleden, inzonderheid die der Eerste Kamer, de belangen van ons gewest inzien, de Rege ring zelve hiervoor nog zo weinig oog blijkt te hebben. INTERNATIONALE SCHEEPSRUIMTE VOOR REPATR1ËR1NO UIT INDONESIË De Zweedse scheepvaartmaatschappij Salen Rederierr.a heeft volgens het blad Stockholms Tidningen met de Nederlandse regering een contact gesloten voor de repatiiëring van 25.000 Nederlandse mili tairen uit Indonesië. De overeenkomst is tot stand gekomen onder auspiciën van de internationale vluchtelingenorganisatie. Negen schepen: vier Britse, twee Noorse, een Zweeds en twee Panamese zullen nog deze lente te beginnen elk twee reizen tussen Indo nesië en Nederland maken. Ineens gelijk in hebben. r< wapenleveranties, t 4—27 stemmen de L/eranties in het ie Atlantisch Pact wtegenstemmers waren zinisten. Een groot- ein het tumult in de gelukkig achterwege n de publieke tribune eimunist Schalker als n olen van zijn toorn eninster Drees uitgoot, eiweigerde de tribune idals zijn grote meester ph en voeten de zaal I ir bieek de slaafse ilijen. De zaak verliep djna drie uren hadden Veelal was het een batten in de Tweede ïnioeilijk anders. Laten ert minister Schokking t dat de wapens gelost t. jopte dat dit ordelijk 'enet, dan zal de Rege- n> treffen die zij reeds iel P jleef echter verklaren, er jelost zullen worden. eeaaken tot het einde, !n in stukken gescheurd is Aual. De communisten :hte spreken van „de" arbeiders communis- irai "°g vakbonden die déiiten. De georgant- r ce erkende vakbonden ee*reekt boekdelen. de imi a; >it smiddel tegen erSandoeningen. zwak bedaren en lorrekiemen, zodat ykan herstellen. het oec mm alle KONING LEOPOLD ieie jeeft besloten naar hsn na intrekking van l(chap de uitoefening jn :1e bevoegdheden te W£im 17 uur heeft de is deze zin afgegeven. j van Koning Leopold, I dat de Kohing niet jgkeren, voordat het nming heeft gegeven, n minister-president r°lde vergadering van •b,ci Volksvertegenwoor- 'a' j. Pirenne wist niet, 1 kuen. cieten eerst apart hun ien aan het houden van elijlljke zitting, waarin me; de wet van 1945, ivoistelde, moet worden an> e k| het Waalse gebied erklaring reeds stakin- omCharleroi en in de 28 van de 40 mijnen. uf|e staking evenwel niet )ei' het A B.V., daar deze renig hadden uitgespro- £°ning zou terugkeren rb° parlement. netbrlopig uitgeschreven ;ee itan g 4o\ sta Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê il. 1,55. Buitenland il. 2, N Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiö fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeellngen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. id i

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 1