AXELSCHE H COURANT
AXELSCHE m COURANT
PUROL in huis!
Frankering bij abonnement, Axel.
ZATERDAQ 18 FEBRUARI 1950.
64e JAARGANG, No. 40.
1S
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Buitenlands weekoverzicht.
Het aantal Oostduitse politici, dat de
laatste tijd naar het Westen is gevlucht,
loopt in de honderden. Systematisch wordt
in de Russische zone nu zelfs iedere schijn,
Europa, waar de positie der Amerikanen
heel wat sterker is.
Wat is nu het Amerikaanse antwoord op
deze nieuwe dreiging? Het antwoord in
Europa hadden zij klaar. Het luiddetan-
was de gevleugelde stal leeg en het vee op
weg naar Tatoi.
Dit zeldzame veevervoer door de lucht
het grootste, dat tot nu toe heeft plaats
gehad, vindt zijn oorsprong in de o.iderne-
PAS
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 15 FEBRUARI 1950.
64e JAARGANG, No 6C*
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Het eerste reisbureau
ter wereld.
De kantoren van Thomas Cook Sons
Ltd. zijn overal in Europa bekend, en al
ts het reizen tegenwoordig nog bezwaarlijk,
toch blijft het interessant iets te vernemen
over de pionier van het reiswezen, die in
1841 de firma stichtte, die zich zou ontwik
kelen tot een enorme organisatie met filialen
op de gehele wereld.
Men zou zich natuurlijk vergissen wanneer
men Cook alleen beschouwde als een reis
bureau. Maar toch blijft ook nu nog het
reiswezen de hoofdzaak, en alles wat verder
geschiedt houdt verband met reizen en met
de ervaring, die daarbij is opgedaan. Zo
heeft de firma gedurende de oorlog in het
Midden-Oosten belangrijk werk gedaan door
het bouwen van motortorpedoboten en het
repareren en onderhouden van motoren,
auto's, vrachtwagens en voertuigen op
rupsbanden. Het verband tussen dit soort
van werk en het reiswezen gaat terug tot
1889, toen Cook aan de Nijl bij Boulac een
scheepswerf met droogdok opende. En
hoewel deze onderneming zich sedert heeft
ontwikkeld tot de grootste van haar soort
In het Midden-Oosten, was de oorspronke
lijke bedoeling toch geen andere dan het
openen van een betrouwbare stoomvaart
dienst op de Nijl ten gerieve van het
toeristenverkeer.
De ervaring, die voor een dergelijke
onderneming nodig was, was opgedaan bij
een historische gelegenheid, want in 1883
werd de firma belast met het vervoer van
het expeditieleger voor het ontzet van gene
raal Gordon, die te Chartoem door de
troepen van de Madhi werd belegerd. De
tocht mislukte, het leger kwam te laat,
maar het bleek mogelijk voor het vervoer
een vloot van 800 zware open boten, 650
zeilschepen en 6000 spoorwagens bijeen te
brengen.
Tevens bleek bij deze gelegenheid hoe
volkomen onvoldoende de vloot van 27
stoomboten was, die destijds de dienst op
de Nijl onderhield, en toen John Mason
Cook (een zoon van Thomas) dan ook een
contract sloot voor het vervoeren van de
Egyptische mail, stelde hij als voorwaarde,
dat deze zouden worden vervangen door
moderne Engelse schepen. Om te beginnen
werden deze te Glasgow gebouwd en daarna
stuksgewijze in kisten naar Egypte vervoerd,
waar ze op de werf van de firma in elkaar
werden gezet. Voor het vervoer van één
zo'n boot waren 3750 pakkisten nodig.
Later werd de werf echter zodanig uitge
breid, dat de schepen daar geheel konden
worden gebouwd, en als gevolg bezat de
firma Cook nu een groot technisch bedrijf
dat zijn oorsprong geheel dankte aan het
toenemende toeristenverkeer.
Voor de oorlog had Cook zich tevens
ontwikkeld tot een groot bankbedrijf, oor
spronkelijk natuurlijk, omdat de toeristen
op faciliteiten in die richting hadden aan
gedrongen maar de bank deed ook andere
zaken, die met het reiswezen in generlei
verband stonden. Een dochter-maatschappij
functioneerde geheel als een normale Engel
se bankvereniging, met het voordeel, dat
zij overal op de wereld haar bijkantoren
had. Deze bank is nu evenwel opgeheven,
daar de aandelen van Thomas Cook voor
1940 voor het merendeel in de handen van
een Belgische maatschappij, de Compagnie
des Wagons Lits, waren overgegaan. En
toen België daarna door de Duitsers bezet
werd, werkte Cook enige tijd onder toezicht
van de Beheerder, van Vijandelijke Eigen
dommen. Deze zocht een geschikt lichaam,
dat de zaken zou voortzetten, en de keus
viel op de Engelse spoorwegmaatschappijen.
Aan deze is evenwel het doen van bank
zaken bij de wet verboden, en dus moest
de bank worden opgeheven. De rekeningen
courant werden bij de overeenkomst (en
niet door verkoop) door een bestaande par
ticuliere bankvereniging overgenomen, en
Cook's bank sloot haar deuren, maar niet
voordat alle deposito's in baar geld waren
terugbetaald, iets dat de meeste banken
zeker niet zou conveniëren. Sedert doet de
firma in Engeland geen bankzaken meer.
Een andere branche van het bedrijf,
die zich toelegt op een enigszins ongewone
vorm van toerisme, is de afdeling pelgrims
tochten. voor Mohammedanen, die naar
Mekka willen, en voor Katholieken, die een
bezoek wensen te brengen aan Rome of
Lourdes Een bijzondere moeilijkheid hierbij
is, dat de gezelschappen vaak duizend en
meer mer.sen tellen, en dat zich er vele
zieken onder bevinden, die per brancard
moeten worden vervoerd.
Ook voor andere dingen, die ver boven
de werkzaamheden van een gewoon toeris
tenbureau uitgaan, aanvaardt Cook de ver
antwoordelijkheid, bijvoorbeeld voor het
vervoer van witte mieren, of het arrangeren
van een wereldreis voor Indische vorsten,
met al de rompslomp van spijsvoorschriften
en ceremonieel, die er bij te pas komen
Verder verzorgt de firma de vertaling van
commerciële documenten in en uit elke
mogelijke taal heeft een grote afdeling voor
het wisselen van vreemd geld het enige
wat er nog van het bankbedrijf over is
organiseert wedstrijden in buitenlandse cen
tra van wintersport, en stelt buitenlandse
reisgidsen samen.
Voor ouders, die in het buitenland ver
toeven, en wier kinderen in Engeland school
gaan, is er een schoolafdeling, die zich
belast met het betalen van schoolgelden,
erop toeziet dat de kinderen hun zakgeld
krijgen, ze in de vacantie onderdak bezorgt,
en in het uiterste geval er zelf voor zorgt,
dat hun kousen worden gestopt, en dat ze
op tijd in het bad gaan. En daar een zaak
van deze omvang niet straffeloos stilstaat
zijn er allerlei plannen in de maak voor
nieuwe afdelingen, nu en in de toekomst,
die al heel weinig te maken hebben met
het verkopen van spoorkaartjes of het arran
geren van gezelschapsreizen.
Maar niettegenstaande al deze bijkomstig
heden blijft Cook toch voor alles reisbureau.
Vacantiereizen trekken natuurlijk het meest
de aandacht, maar dit is seizoenwerk.
Zakenreizen gaan het hele jaar door en zijn
feitelijk belangrijker, al valt het moeilijk uit
te maken welk percentage van de omzet
zij vertegenwoordigen.
Wanneer Cook een gezelschapsreis voor
bereidt, bezoekt een ervaren vertegenwoor
diger eerst al de steden, die op het pro
gramma voorkomen. Hij inspecteert de Hotels
onderhandelt over tarieven, en gaat na welke
bezienswaardigheden er in de omgeving
kunnen worden bezocht.
En verder overlegt hij met de spoorweg
maatschappijen en met de officiële instanties,
die bij het vreemdelingenverkeer zijn betrok
ken. Vervolgens berekent hij op het hoofd
kantoor te Londen wat er voor reii en ver
blijfkosten in rekening moet worden gebracht,
maar zelfs als alles in kannen en kruiken
is, moet er nog heel wat drukwerk in orde
worden gemaakt, voordat het publiek in een
van de 350 filialen de nodige biljetten kan
kopen.
De stichter van de firma Thomas Cook,
begon de zaak feitelijk min of meer bij
toeval. In 1841 was hij de eerste man ter
wereld, die een pleziertrein liet lopen, niet
voor geld, maar om een geheelonthouders
vereniging te helpen, waarvan hij lid was.
Om genoeg mensen voor een vergadering
bijeen te krijgen vervoerde hij 570 passa
giers van Leicester naar Loughborough en
terug, een reis van 40 kilometer, voor een
shilling. Al spoedig kreeg hij meer van die
uitstapjes te organiseren, en werd daarbij
geestdriftig gesteund door de spoorweg
maatschappijen.
Intussen is de firma Thomas Cook Sons
er op lange na niet van overtuigd, dat zij
op het gebied van het reiswezen de hoogste
graad van volkomenheid heeft bereikt. In
een. organisatie, die langzaam tot wasdom
is gekomen, is er onvermijdelijk veel, dat
verouderd is.
In de .eerst volgende jaren hopen zij de
hele organisatie dan ook van boven tot
onder te herzien, en daardoor te bereiken
dat de machine, niet zo stroef zal lopen
als vroeger dikwijls het geval is geweest.
Toen de eerste pleziertrein met 570
reizigers van Leicester naar Loughborough
vertrok, bestond er geen twijfel by de
passagiers of bij de toeschouwers, dat zy
getuige waren van een baanbrekende
gebeurtenis. Niemand had ooit gedacht
aan de mogelijkheid om een excursie van
een dergelijke omvang te organiseren. De
reis werd een triomftochi. Op weg naar
het station werden de vacantiegangers
voorafgegaan door een muziekcorps. Te
Loughborough werden zij ontvangen als
pioniers. De hele bevolking was op hef
stationsplein samengestroomd om hen te
verwelkomen. En toen de trein die avond
te half elf weer het station te Leicester
binnenreed, stond ook daar een dicht
opeengeplakte menigte om de terugkerenden
te verwelkomen.
Maar toch was het succes niet te danken
aan hen, die de reis hadden meegemaakt,
maar aan de man, die de plannen had
gemaakt en uitgevoerd. De muziek en het
gejuich waren de beloning van Thomas
Cook voor het denkbeeld, dat van hem was
uitgegaan, en waarvan het resultaat zijn
stoutste verwachtingen had overtroffen.
In het leven van Cook was deze excursie
een grote gebeurtenis. Zijn naam werd
algemeen bekend. Andere verenigingen
klopten bij hem aan om advies, en naarmate
zgn ervaring toenam, werd zijn advies
waardevoller. Onverwacht had hg zijn
levenstaak gevonden. Zijn houtdraaiery
werd verwaarloosd, en ai zette hy zyn
drukkerij en uitgeverszaak nog enige tijd
voort, toch besefte hij tegen het einde van
1841, dat zijn leven een wending had
genomen, die hy niet had voorzien. Het
denkbeeld een excursietrein te laten lopen
voor een geheelonthoudersvereniging was
de oorzaak, dat Thomas Cook zich geheel
ging toeleggen op de taak het reizen voor
zyn medemensen gemakkelijk te maken.
Last van zenuwen!
OP VOÜR NATTE KLEDING DOOR
VLOEISTOFFEN.
gebruikte voor het be-
gewas met minerale olie
toestel, dat hij op de rug
t bekend of aan de olie
ffen waren toegevoegd,
zodat zyn kleding op de
e man kreeg weldra een
i toen hij zich ontkleedde
pen huid er bij hingen",
of dikwijls op de handen
der daar enige nadelige
ispeuren was hij er zeer
dat de huid van zijn rug
mate was aangetast,
vloeistoffen, waarmede
igestraft herhaaldeiyk de
itigen. De ervaring leert
ndoeningen op den duur
lijven en zeker niet by
verhoogde gevoeligheid
de kleding met vloeistof
iggen de verhoudingen
is het contact met de
niet van voortdurende
ït zich vaak tot een klein
uid, natte kledingstukken
veel grotere huidopper-
taat dan wel een voort-
Bovendien is onder de
:ratuur belangrijk hoger
handendeze warmte
:t van de inwerking der
•orts is de huid van de
in de palmzijde, van een
nlaag voorzien, zodat de
lere weerstand heeft dan
ilaatsen van het lichaam,
geval heeft bovendien de
eding onder de druk van
et ontstaan van de huid-
rderd.
uist, wanneer van hand-
lelige gevolgen worden
uit de gevolgtrekking te
net natte kleren wel zo'n
n. Met petroleum door-
:eft herhaaldeiyk ernstige
eroorzaakt, waarbij ont-
ry groot gedeelte van de
lard met de vorming van
de soort minerale olie,
:e is en die met petroleum
eken, zyn bovendien soms
rydingsmiddelen opgelost,
s door een normale huid
eveel gemakkeiyker dus
eschadigdEen ernstige
in het gevolg zyn.
i tuinbouw zijn er voorts
lijke ongevallen voorge-
de huid met nicotine
kte. Niet lang geleden
w een dergelgk ongeval
aarschqnlijk had kunnen
indien de natte kleding
derd.
k ongeval van vrij recente
noopt de aandacht op het
chemicaliën doordrenkte
;en, is het navolgende,
ïeg, loen hij een fles met
ine liet vallen, een vry
van dit oplosmiddel op
zyn klompen. Een andere
Petrokkene aan, dadeiyk
it te trekken, doch deze
helaas in de wind gesla-
mee doorwerken met het
dat hij weinige uren na
an vergiftiging overleed,
i wordt tegenwoordig o.a.
spruiten van aardappelen
laarbij zyn in het buiten-
je ziektegevallen voorge-
odelijke afloop 1
en tonen wel aan, dat
bevochtigde kleding niet
ridaandoeningen kunnen
dat zelfs dodelijke ver-
rntstaan. Verzuim daarom
:ding onmiddellijk uit te
aamsdelen, die ermee in
eest, direct goed te was-
iige maatregel kan het
facht niet tot er waar-
ijnselen optredendeze
tyven en wanneer zij wèl,
llicht reeds te laat.
pectie, afd. Publiciteit.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indiö fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Hon 1 oldM "I O" \1/JS UaLaa"«»
N
Abonnements
prijs
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiè fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Bij brand- en snijwonden, Pijnlijke kloven,
Ruwe handen en Schrale huid.«*«
Mijnhardt's Zenuwtabletteo
3 helpen U er overheen.