AXELSCHE H COURANT AXELSCHE m COURANT PUROL in huis! Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAQ 18 FEBRUARI 1950. 64e JAARGANG, No. 40. 1S NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Buitenlands weekoverzicht. Het aantal Oostduitse politici, dat de laatste tijd naar het Westen is gevlucht, loopt in de honderden. Systematisch wordt in de Russische zone nu zelfs iedere schijn, Europa, waar de positie der Amerikanen heel wat sterker is. Wat is nu het Amerikaanse antwoord op deze nieuwe dreiging? Het antwoord in Europa hadden zij klaar. Het luiddetan- was de gevleugelde stal leeg en het vee op weg naar Tatoi. Dit zeldzame veevervoer door de lucht het grootste, dat tot nu toe heeft plaats gehad, vindt zijn oorsprong in de o.iderne- PAS Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 15 FEBRUARI 1950. 64e JAARGANG, No 6C* NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Het eerste reisbureau ter wereld. De kantoren van Thomas Cook Sons Ltd. zijn overal in Europa bekend, en al ts het reizen tegenwoordig nog bezwaarlijk, toch blijft het interessant iets te vernemen over de pionier van het reiswezen, die in 1841 de firma stichtte, die zich zou ontwik kelen tot een enorme organisatie met filialen op de gehele wereld. Men zou zich natuurlijk vergissen wanneer men Cook alleen beschouwde als een reis bureau. Maar toch blijft ook nu nog het reiswezen de hoofdzaak, en alles wat verder geschiedt houdt verband met reizen en met de ervaring, die daarbij is opgedaan. Zo heeft de firma gedurende de oorlog in het Midden-Oosten belangrijk werk gedaan door het bouwen van motortorpedoboten en het repareren en onderhouden van motoren, auto's, vrachtwagens en voertuigen op rupsbanden. Het verband tussen dit soort van werk en het reiswezen gaat terug tot 1889, toen Cook aan de Nijl bij Boulac een scheepswerf met droogdok opende. En hoewel deze onderneming zich sedert heeft ontwikkeld tot de grootste van haar soort In het Midden-Oosten, was de oorspronke lijke bedoeling toch geen andere dan het openen van een betrouwbare stoomvaart dienst op de Nijl ten gerieve van het toeristenverkeer. De ervaring, die voor een dergelijke onderneming nodig was, was opgedaan bij een historische gelegenheid, want in 1883 werd de firma belast met het vervoer van het expeditieleger voor het ontzet van gene raal Gordon, die te Chartoem door de troepen van de Madhi werd belegerd. De tocht mislukte, het leger kwam te laat, maar het bleek mogelijk voor het vervoer een vloot van 800 zware open boten, 650 zeilschepen en 6000 spoorwagens bijeen te brengen. Tevens bleek bij deze gelegenheid hoe volkomen onvoldoende de vloot van 27 stoomboten was, die destijds de dienst op de Nijl onderhield, en toen John Mason Cook (een zoon van Thomas) dan ook een contract sloot voor het vervoeren van de Egyptische mail, stelde hij als voorwaarde, dat deze zouden worden vervangen door moderne Engelse schepen. Om te beginnen werden deze te Glasgow gebouwd en daarna stuksgewijze in kisten naar Egypte vervoerd, waar ze op de werf van de firma in elkaar werden gezet. Voor het vervoer van één zo'n boot waren 3750 pakkisten nodig. Later werd de werf echter zodanig uitge breid, dat de schepen daar geheel konden worden gebouwd, en als gevolg bezat de firma Cook nu een groot technisch bedrijf dat zijn oorsprong geheel dankte aan het toenemende toeristenverkeer. Voor de oorlog had Cook zich tevens ontwikkeld tot een groot bankbedrijf, oor spronkelijk natuurlijk, omdat de toeristen op faciliteiten in die richting hadden aan gedrongen maar de bank deed ook andere zaken, die met het reiswezen in generlei verband stonden. Een dochter-maatschappij functioneerde geheel als een normale Engel se bankvereniging, met het voordeel, dat zij overal op de wereld haar bijkantoren had. Deze bank is nu evenwel opgeheven, daar de aandelen van Thomas Cook voor 1940 voor het merendeel in de handen van een Belgische maatschappij, de Compagnie des Wagons Lits, waren overgegaan. En toen België daarna door de Duitsers bezet werd, werkte Cook enige tijd onder toezicht van de Beheerder, van Vijandelijke Eigen dommen. Deze zocht een geschikt lichaam, dat de zaken zou voortzetten, en de keus viel op de Engelse spoorwegmaatschappijen. Aan deze is evenwel het doen van bank zaken bij de wet verboden, en dus moest de bank worden opgeheven. De rekeningen courant werden bij de overeenkomst (en niet door verkoop) door een bestaande par ticuliere bankvereniging overgenomen, en Cook's bank sloot haar deuren, maar niet voordat alle deposito's in baar geld waren terugbetaald, iets dat de meeste banken zeker niet zou conveniëren. Sedert doet de firma in Engeland geen bankzaken meer. Een andere branche van het bedrijf, die zich toelegt op een enigszins ongewone vorm van toerisme, is de afdeling pelgrims tochten. voor Mohammedanen, die naar Mekka willen, en voor Katholieken, die een bezoek wensen te brengen aan Rome of Lourdes Een bijzondere moeilijkheid hierbij is, dat de gezelschappen vaak duizend en meer mer.sen tellen, en dat zich er vele zieken onder bevinden, die per brancard moeten worden vervoerd. Ook voor andere dingen, die ver boven de werkzaamheden van een gewoon toeris tenbureau uitgaan, aanvaardt Cook de ver antwoordelijkheid, bijvoorbeeld voor het vervoer van witte mieren, of het arrangeren van een wereldreis voor Indische vorsten, met al de rompslomp van spijsvoorschriften en ceremonieel, die er bij te pas komen Verder verzorgt de firma de vertaling van commerciële documenten in en uit elke mogelijke taal heeft een grote afdeling voor het wisselen van vreemd geld het enige wat er nog van het bankbedrijf over is organiseert wedstrijden in buitenlandse cen tra van wintersport, en stelt buitenlandse reisgidsen samen. Voor ouders, die in het buitenland ver toeven, en wier kinderen in Engeland school gaan, is er een schoolafdeling, die zich belast met het betalen van schoolgelden, erop toeziet dat de kinderen hun zakgeld krijgen, ze in de vacantie onderdak bezorgt, en in het uiterste geval er zelf voor zorgt, dat hun kousen worden gestopt, en dat ze op tijd in het bad gaan. En daar een zaak van deze omvang niet straffeloos stilstaat zijn er allerlei plannen in de maak voor nieuwe afdelingen, nu en in de toekomst, die al heel weinig te maken hebben met het verkopen van spoorkaartjes of het arran geren van gezelschapsreizen. Maar niettegenstaande al deze bijkomstig heden blijft Cook toch voor alles reisbureau. Vacantiereizen trekken natuurlijk het meest de aandacht, maar dit is seizoenwerk. Zakenreizen gaan het hele jaar door en zijn feitelijk belangrijker, al valt het moeilijk uit te maken welk percentage van de omzet zij vertegenwoordigen. Wanneer Cook een gezelschapsreis voor bereidt, bezoekt een ervaren vertegenwoor diger eerst al de steden, die op het pro gramma voorkomen. Hij inspecteert de Hotels onderhandelt over tarieven, en gaat na welke bezienswaardigheden er in de omgeving kunnen worden bezocht. En verder overlegt hij met de spoorweg maatschappijen en met de officiële instanties, die bij het vreemdelingenverkeer zijn betrok ken. Vervolgens berekent hij op het hoofd kantoor te Londen wat er voor reii en ver blijfkosten in rekening moet worden gebracht, maar zelfs als alles in kannen en kruiken is, moet er nog heel wat drukwerk in orde worden gemaakt, voordat het publiek in een van de 350 filialen de nodige biljetten kan kopen. De stichter van de firma Thomas Cook, begon de zaak feitelijk min of meer bij toeval. In 1841 was hij de eerste man ter wereld, die een pleziertrein liet lopen, niet voor geld, maar om een geheelonthouders vereniging te helpen, waarvan hij lid was. Om genoeg mensen voor een vergadering bijeen te krijgen vervoerde hij 570 passa giers van Leicester naar Loughborough en terug, een reis van 40 kilometer, voor een shilling. Al spoedig kreeg hij meer van die uitstapjes te organiseren, en werd daarbij geestdriftig gesteund door de spoorweg maatschappijen. Intussen is de firma Thomas Cook Sons er op lange na niet van overtuigd, dat zij op het gebied van het reiswezen de hoogste graad van volkomenheid heeft bereikt. In een. organisatie, die langzaam tot wasdom is gekomen, is er onvermijdelijk veel, dat verouderd is. In de .eerst volgende jaren hopen zij de hele organisatie dan ook van boven tot onder te herzien, en daardoor te bereiken dat de machine, niet zo stroef zal lopen als vroeger dikwijls het geval is geweest. Toen de eerste pleziertrein met 570 reizigers van Leicester naar Loughborough vertrok, bestond er geen twijfel by de passagiers of bij de toeschouwers, dat zy getuige waren van een baanbrekende gebeurtenis. Niemand had ooit gedacht aan de mogelijkheid om een excursie van een dergelijke omvang te organiseren. De reis werd een triomftochi. Op weg naar het station werden de vacantiegangers voorafgegaan door een muziekcorps. Te Loughborough werden zij ontvangen als pioniers. De hele bevolking was op hef stationsplein samengestroomd om hen te verwelkomen. En toen de trein die avond te half elf weer het station te Leicester binnenreed, stond ook daar een dicht opeengeplakte menigte om de terugkerenden te verwelkomen. Maar toch was het succes niet te danken aan hen, die de reis hadden meegemaakt, maar aan de man, die de plannen had gemaakt en uitgevoerd. De muziek en het gejuich waren de beloning van Thomas Cook voor het denkbeeld, dat van hem was uitgegaan, en waarvan het resultaat zijn stoutste verwachtingen had overtroffen. In het leven van Cook was deze excursie een grote gebeurtenis. Zijn naam werd algemeen bekend. Andere verenigingen klopten bij hem aan om advies, en naarmate zgn ervaring toenam, werd zijn advies waardevoller. Onverwacht had hg zijn levenstaak gevonden. Zijn houtdraaiery werd verwaarloosd, en ai zette hy zyn drukkerij en uitgeverszaak nog enige tijd voort, toch besefte hij tegen het einde van 1841, dat zijn leven een wending had genomen, die hy niet had voorzien. Het denkbeeld een excursietrein te laten lopen voor een geheelonthoudersvereniging was de oorzaak, dat Thomas Cook zich geheel ging toeleggen op de taak het reizen voor zyn medemensen gemakkelijk te maken. Last van zenuwen! OP VOÜR NATTE KLEDING DOOR VLOEISTOFFEN. gebruikte voor het be- gewas met minerale olie toestel, dat hij op de rug t bekend of aan de olie ffen waren toegevoegd, zodat zyn kleding op de e man kreeg weldra een i toen hij zich ontkleedde pen huid er bij hingen", of dikwijls op de handen der daar enige nadelige ispeuren was hij er zeer dat de huid van zijn rug mate was aangetast, vloeistoffen, waarmede igestraft herhaaldeiyk de itigen. De ervaring leert ndoeningen op den duur lijven en zeker niet by verhoogde gevoeligheid de kleding met vloeistof iggen de verhoudingen is het contact met de niet van voortdurende ït zich vaak tot een klein uid, natte kledingstukken veel grotere huidopper- taat dan wel een voort- Bovendien is onder de :ratuur belangrijk hoger handendeze warmte :t van de inwerking der •orts is de huid van de in de palmzijde, van een nlaag voorzien, zodat de lere weerstand heeft dan ilaatsen van het lichaam, geval heeft bovendien de eding onder de druk van et ontstaan van de huid- rderd. uist, wanneer van hand- lelige gevolgen worden uit de gevolgtrekking te net natte kleren wel zo'n n. Met petroleum door- :eft herhaaldeiyk ernstige eroorzaakt, waarbij ont- ry groot gedeelte van de lard met de vorming van de soort minerale olie, :e is en die met petroleum eken, zyn bovendien soms rydingsmiddelen opgelost, s door een normale huid eveel gemakkeiyker dus eschadigdEen ernstige in het gevolg zyn. i tuinbouw zijn er voorts lijke ongevallen voorge- de huid met nicotine kte. Niet lang geleden w een dergelgk ongeval aarschqnlijk had kunnen indien de natte kleding derd. k ongeval van vrij recente noopt de aandacht op het chemicaliën doordrenkte ;en, is het navolgende, ïeg, loen hij een fles met ine liet vallen, een vry van dit oplosmiddel op zyn klompen. Een andere Petrokkene aan, dadeiyk it te trekken, doch deze helaas in de wind gesla- mee doorwerken met het dat hij weinige uren na an vergiftiging overleed, i wordt tegenwoordig o.a. spruiten van aardappelen laarbij zyn in het buiten- je ziektegevallen voorge- odelijke afloop 1 en tonen wel aan, dat bevochtigde kleding niet ridaandoeningen kunnen dat zelfs dodelijke ver- rntstaan. Verzuim daarom :ding onmiddellijk uit te aamsdelen, die ermee in eest, direct goed te was- iige maatregel kan het facht niet tot er waar- ijnselen optredendeze tyven en wanneer zij wèl, llicht reeds te laat. pectie, afd. Publiciteit. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indiö fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Hon 1 oldM "I O" \1/JS UaLaa"«» N Abonnements prijs Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Bij brand- en snijwonden, Pijnlijke kloven, Ruwe handen en Schrale huid.«*« Mijnhardt's Zenuwtabletteo 3 helpen U er overheen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 1