AXELSCHE COURANT Komt er een stro-cellulosefabriek in Zeenwsch-Vlaanderen De luchtvaart „achter" het linnen scherm. Fr ankering bij ab nnftner'. A xci. ZATER7AG 11 FEBRUARI 1950. 64°sJAAROANQ, No. 38 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Reeds geruime tijd houdt een commissie ondei voorzitterschap van dhr. G. van Waes zich bezig met het onderzoeken van de mogelijkheid tot stichting van een stro- celiulos^fahriek in onze streek. Dit met het doel om het stro dat in het Noorden van ons land als bijproduct nog een goede prijs opbrengt ook hier meer waarde te geven. Deze commissie heeft thans haar taak volbracht en zo werd Dinsdagmiddag in „Het Centrum" de eerste van een serie vergaderingen gehouden, waarin de land bouwers nader over de mogelijkheden en moeilijkheden van oprichting en exploitatie van zo'n fabriek werden ingelicht en opge wekt om bij te dragen in het benodigde stichtingskapitaal. Dhr. van Waes opende deze vergadering, waarin men thans na 2 jaar intensief werk aan hel onderzoek te hebben besteed, de resultaten kon mededelen. Dat men dit voorbereidende werk ononderbroken heeft kunnen voortzetten is grotendeels te danken aan het C.B. en de C.H.V., die voldoende financiële steun boden, toen het aan de nodige middelen ontbrak. Na het openingswoord van burgemeester van Waes gaf Ir. J. D. Dorst als secretaris van deze commissie een algemeen over zicht van de wijze waarop men het afval product stro tot een waardevol bijproduct kan maken. Tot dusverre wordt het stro verbruikt in eigen bedrijf, door de tuinbouw, de stro- cartonfabrieken en de export. De afname in eigen bedrijf is in grote mate afhankelijk van de oogstresulfaten en het tijdstip, waarop het vee in het voor jaar weer naar buiten kan. Ook het ver bruik in de tuinbouw houdt verband met de bed ijfsresultaten, terwijl de export weer afhankelijk is van de oogstresultaten in het importerende land. Bij de strocartonfabri- cage is de stro-prijs afhankelijk van de prij3 van het eindproduct. In het Noorden van ons land liggen de prijzen van het stro steeds aanmerkelijk hoger, dank zij de stro-verwerkende fabrie ken, terwijl in Z.-Vlaanderen de prijzen steeds het laagst zijn. De export is in ons gewest niet van veel betekenis. Ook in de Wieringermeer is men reeds tot de stichting van stro-fabrieken overgegaan. De geschiedenis van de stroverwerking. In 1868 besloot de afdeling Beerta van de Maatschappij ter Bevordering van de Nijverheid tot oprichting van een fabriek. Het succes was zo, dat twee jaar later Nieuweschans dit voorbeeld reeds volgde Gevolg was dat de stro-prijzen opliepen en hel Noorden steeds van een hoge stro-pi ijs profiteerde. Circa 25 jaar geleden trok uit Zeeland een commissie naar het Noorden om de strcfabrieken aldaar in ogenschouw te nemen en de mogelijkheid omtrent de stich- ing van een dergelijke fabriek te onder zoeken. Doch men was toen evenwel van mening dat het water in Zeeland te zout was en ook de bedrijfsresultaten achtte men niet aai lokkelijk. Omstreeks 1930 wtrd opuituw een com missie gevormd doch ten tweede male mei negatief resultaat. in 1947 werd voor de derde keer een commissie ingesteld. Deze heeft thans na een nauwkeurig onderzoek haar taak beëin digd en is tot de conclusie gekomen dat oprichting gerechtvaardigd is. Het beslis sende woord is dus nu aan de landbouwers. Qrote stroproductie. Ook in de toekomst moet men voor Zeeland een grote stro-opbrengst verwach ten, mede door de komende inpolderingen, die het landbouw-areaal weer zullen ver groten. Waar de nieuwe Zuiderzee-polders voor de fabrieken in hef Noorden vol doende grondstof zullen kunnen leveren, zal het Zeeuwse stro, zonder industriële verwerking, in de toekomst vrijwel waar deloos zijn. Wil men dit voorkomen dan is de enige oplossing hiertoe, aldus betoogde Ir. Dorst aan het slot, thans de handen ineenslaan om gezamenlijk het stro tot waardevol bijproduct en industriegrondstof te maken. Wat te doen met het stro-overschot? Na dit algemeen overzicht gaf de voor zitter, dhr. G. van Waes, een meer tech nisch beeld over de stro-verwerking. Spr. schetste het stro-vraagstuk, dat Zeeuwich- Vlaanderen altijd kent en dat o.a. in West Z.-Vlaanderen, toen men na de oorlog over zeer weinig bedrijfsgebouwen beschikte, weer eens sterk tot uiting kwam. Na een zeer nauwgezet onderzoek is de commissie gekomen dat de enig mogelijke oplossing om tot redelijke prijzen te komen is het verwerken van atro lot stro-ceüulose voor de papier-induetrie. De meer gebruikelijke vorm van stro- caitonfabriexen is met opzet niet gekozen, omdat de bestaande fabrieken onderling reeds productiebeperkende afspraken heb ben teneinde de productie lonend te houden. Daartegenover bestaat in vele landen grote vraag naar cellulose voor de fabricage vaa wit schrijfpapier. Belangrijk is hierbij ook dat Nederland deze cellulose thans moet verkrijgen door houtaankopen in het buiten land. Na vele onderzoekingen is besloten tot het z.g. Pomillio-procedé, dat reed3 in verschillende landen, o.a. in Engeland, met succes wordt toegepast. Proefnemingen met Zeeuws siro. Met inachtnemingen van de nodige voor zorgsmaatregelen is een partij stro van Zeeuwse bodem naar Engeland gezonden en daar onder toezicht van enige commissie leden tot cellulose verwerkt in een fabriek die volgens het hiervoren genoemde procédé werkt. Men werd hierbij vooral getroffen door de eenvoud en het gemak, waarmee het stro tot cellulose wordt verwerkt. De stichting van een fabriek. Nadat nu aan de hand van onderzoe kingen en deze practische proefneming was gebleken, dat verwerkelijking van deze plannen technisch zeer goed mogelijk was is men de financiële aspecten nadi r gaan bezien. Mei de stichting van een fabriek is een bedrag van 3,6 millioen gulden ge moeid, een kapitaal, waarvan men bij het lezen wel even terugschrikt. Da papierindustrie bleek onmiddellijk bereid 55 pet. van de aandelen op te nemen, doch hiermede zou men de zeggen schap over het bedrijf kwijt zijn. Na overleg met de overheid, waarbij tevens is gewezen op het belang van deze industrie in verband met de deviezen- besparing en de industrialisatie van ons land, is men uiteindelijk tot de volgende oplossing gekomen betreffende het stich tingskapitaal f 1.400.000 zal door de Overheid beschik baar worden gesteld uit Marshall-gelden f 600 000 zal door de Boerenleenbanken als bedrijfskapitaal worden gefourneerd. Het bedrag ad 1,6 millioen zal gelijkelijk worden verdeeld tussen de papierindustrie en de stro-producenten, elk dus een bedrag van f 800 000. Wanneer deze verdeling zo blijft, bestaat er dus ook een voortdurend evenwicht tussen producent en afnemer. De productie. De fabriek zal per etmaal ca. 60.000 kg. stro kunnen verwerken, zodat gerekend op 300 werkdagen per jaar totaal 18000 ton per jaar verwerkt kan worden. Zoals ook bij de suikerfabrieken voorkomt, zal aan de aandelen een leveringsplicht worden gekoppeld, minimum 2000 kg. en maximum 2400 kg. per aandeel, hetgeen bij 800 aan delen van f 100 elk, een bij de productie passende hoeveelheid grondstof oplevert. Volgens de licentiehouder van het procédé is het rendement 40 pet., zodat uit 60 ton stro 24 ton cellulose wordt verkregen, dus totaal per jaar 7.200.000 kg. cellulose. De wederzijdse belangen. Vanzelfsprekend heeft de boer belang bij een zo hoog mogelijke stro prijs en de papierfabrikant bij een lage celiulose-prijs. De fabriek zal daarom de N.V.-vorm krij gen, waaidoor de bedrijfsresultaten bij de gelijke verdeling der aandelen ook gelijke lijk aan de beide partijen komen. Voor de levering van het stro zal van de gemiddelde marktprijs worden uitgegaa", voor de cel lulose zal de wereldmarktprijs gelden. De financiële exploitatie. De' aandelen dienen door de aandeel houders direct te worden volgestort, waarna de aandeelhouders geen enkele verdere aansprakelijkheid hebben. Uitgaande van een stro-prijs van f 25. franco fabriek of f 20 af bedrijf per tor?, en een celluloseprijs van f 340 per ton (de wereldmarktprijs is momenteel f 425.zou het bedrijf na afschrijving een dividend opleveren van 117* pet. Vanzelfsprekend zijn er risico's en zal er eerst reden tot juichen zijn, wanneer men dit resultaat in de practijk heeft behaald. Het gaat er nu nog slechts om of de Zeeuwse landbouwers het ris'co durven nemen. Verdere bijzonderheden. Als plaais van vestiging denkt men aan de gemee te Westdorpe, langs hst kanaal, naast de P.Z.E.M.-centrale. Er zijn bij de verwerking van het stro zeer grote hoeveel heden water nodig. Op deze plaats heeft men hierover de beschikking en de Rijks waterstaat verleende bereids haar goed keuring tot het onttrekken en weer afvoeren van dit water. De electrische energie zal worden betrokken van de PZE.M. en even tueel ook van de CN. dsl'AzOte. Een eigen centrale zal men voorlopig niet bouwen. In verband met het slechte rendement zal men geen zomer-gerststro verwerken, voor lopig alleen tarwe- en roggestro, dat een goed rendement en een prima eindproduct geeft. Verschillende ondergeschikte punten, zoals een leverings-schema, eventuële uit sluiting van nat stro, e.d., zal men nog nader dienen uit te werken. Dhr. van Waes besloot zijn betoog met een opwekking aan allen om de stichting van de „N.V. Zuid-Wester Cellulosefabriek" te steunen en dit niet aan anderen over te te laten. Zou de fabriek er niet komen, dan zal men niet bij de regering kunnen klagen over lage prijzen, daar zij dit dan aan eigen schuld zal wijten 1 Na deze uitvoerige, volledige en des kundige uiteenzetting bestond gelegenheid tot vragen stellen, waarvan door vele aan wezigen gebruik werd gemaakt. Dhr. van Waes beantwoordde de vragenstellers zeer uitvoerig. Na afloop werd de aanwezigen gelegen heid gegeven in te tekenen voor deelname. POSTREKENINOHOUDERS, WEET U DIT Bij vele postrekeninghouders is het mis schien al opgevallen, dat de opdrachten door het Centraal Girokantoor niet meer zo vlug worden uitgevoerd als voorheen. Dit heeft zjjn oorzaken. Vroeger werden alle opdrachten, die bij de aanvang van de dienst aanwezig waren, in één dag behandeld en verantwoord op afrekeningen, die ook dezelfde dag naar het betaalkantoor werden verzonden. Gebrek aan geoefend personeel, machines en kan toorruimte maken deze werkwijze tegen woordig onmogelijk. Thans wordt de boeking van de op twee dagen binnengekomen girobiljetten over de twee volgende werkdagen verdeeld met dien verstande, dat de eerste dag de debet- tering plaats vindt en de tweede dag de creditering. De chèque-advlezen worden dagelijks geboekt en verzonden naar de betaal- kantoren. Wordt dus op een dag, dat de giro-bil jetten worden gecrediteerd, een chèque- advies en een girobiljet ten laste van dezelfde rekening ontvangen, dan wordt het cfcèque- advies onmiddellijk in behandeling geno men en dezelfde dag naar het betaalkantoor doorgezonden, terwijl hef girobiljet tot de volgende dag van debitering wordt aange houden. De kennisgevingen van bij- en afschrij vingen (ook die van chèque-adviezen), die geboekt zijn op een dag van creditering der girobiljetten, alsmede afrekeningen, dragen steeds de datum van de dag van debitering. De verzending van de afreke ningen geschiedt, nadat de creditering van de girobiijetten is afgelopen, dus om de andere dag. Valt de dag van de debitering op een Vrijdag, dan geschiedt de creditering de daaropvolgende Maandag, omdat op Zater dag alleen opdrachten, waarvoor spoed- behandeling is gevraagd, worden behan deld, waarvoor op die dag geen afrekening wordt verzorden. Mei aanbieding van een chèque behoeft niet te worden gewacht, totdat de afrekening in het bezit is van de rekeninghouder. Het gemoedelijke Weense café, dat de bioscoopbezosker in een Amerikeanse film ziet, staat in feite in een der studio's van Hollywood, natuurgetrouw nagebootst en het woeste rotslandschap, dat als achter grond dient voor een „happy-ending", bestaat in werkelijkheid uit bordpapier, dat in een van de opslagplaatsen van oen Londense filmonderneming is opgeborgen. Maar vooral tegenwoordig speelt een film zich vaak voor een groot deel af in de werkelijke omgeving, omdat de beste imitatie het hiertegen gewoonlijk moet afleggen. De maatschappij trekt dan met de gehele staf naar de vaak vele honderden en zelfs duizenden kilometers verwijderde plaats, waar de opnamen zullen geschieden. Het uitzenden van zulk een groep kost een formidabele som, waarvan de transport kosten slechts een klein onderdeel vormen. Want de rekening loopt vooral op door de hoge salarissen en lonen gedurende de lange reizen en door de dure uitrusting, welke tijdens de reis niet productief gemaakt kan worden. Omdat ook in filmland het „tijd is geld' geen onbekend gezegde is, is het geen wonder, dat in zulke gevallen vliegtuigen worden gecharterd om hiermee de uitrusting en gezelschap over te brengen. Dit scheelt dagen en soms weken reizen. Vooral sinds de ontwikkeling van de Britse filmindustrie heeft de K.L.M. hierin een belangrijk aandeel gekregen. Niet alleen hebben vele filmsterren als Orson Welles, Sarah Churchill, Victor de Kowa e.v.a. van de Vliegende Hollanders gebruik gemaakt om ergens de première van een film bij te wonen of om naar huis of studio te reizen, maar ook vloog er enige tijd geleden een groot gezelschap met o.a. regisseur Ronald Neame en acteur Trevor Howard per K.L.M. naar Tunis. In de oasen en aan de Tunesische kust werden de opnamen gemaakt voor „The Golden Salamander". Toen men besloot om de film ook ter plaatse te ontwikkelen, moest eerst een analyse van het water plaats hebben. In plaats van lang te wachten op het rapport van een analyst, werd een monster water in zes uur naar Londen gevlogen en binnen 24 uur had de filmgroep het getelegrafeerde rapport uit de Engelse hoofdstad in het bezit. Enkele weken later deed de 20th Century Fox, die in Marokko in samenwerking met de Britse filmindustrie de film „The Black Rose" had vervaardigd, aan de K.L.M. het verzoek de filmgroep naar Londen te ver voeren. Een Skymaster en een DC—4 brachten de 90 personen, w.o. Tyrone Power en diens echtgenote Linda Christian naar Londen. Aan boord van deze toestellen bevond zich ook de filmuitrusting. Een derde filmgroep werd door de K.L.M. naar Hamburg gevlogen voor de opnamen van „The Wooden Horse" en vorig jaar vloog de Engelse fiïmkoning Sir Alexander Korda per Vliegende Hollander van Johan nesburg naar Amsterdam. Ook de films zelf worden geregeld door de lucht vervoerd. Hiervoor heeft men speciale brandvrije trommels, waarin films binnen de kortste tijd van het ene deel van de a<irde naar het andere worden over gebracht. De luchtvaartmaatschappijen kunnen zich echter ook zelf bezig houden met het ver vaardigen van films. De K.L.M. heeft er reeds verschillende opgenomen. Deze films worden niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland vertoond. Na de oorlog zijn er tot op heden ongeveer 1000 K.L.M.- voorstellingen geweest. Over het algemeen echter heeft het vlieg tuig bij de totstandkoming van films een dienende functie, iets waarvan de vele millioenen bioscoopbezoekers, als zij van een film genieten, weinig of helemaal niets merken, Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertent!ën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. N.V. A J TEN DOESSCHATE - ZWOLLE

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 1