GOED NIEUWS! I Fa. J. H. H. nieuwe modellen Radis Nogmaals de vrije Schelde-veren. Uit onze omgeving. NU DE KOUDE VOORBIJ IS brengen wij U reeds de eerste voor het komende seizoen, MANTELS in vele nieuwe tinten. Ook ideale DOORDRAAGMANTELS, MAIDS- EN KINDERMANTELS. Héérlijk, die vis yeel lekkerder dan laatst! Ja moeder, dat komt omdat ik ze nü in Blue Band bak. Onze et Ga daai Des te Dooi zulle Hebt U a maakt me Reynolds met het Reynolds Wij bied uit 4 brilh RESERVE IMKTPATl REYNOL Wendt U Fabricage BREDA TERNEl De afdelingen van de Eerste Kamer heb ben de begroting voor verkeer en waterstaat behandeld. Blijkens het verslag van de rap porteurs is In de afdelingen uitvoerig gespro ken over de vrije veren op de Westerschelde. Enkele leden verklaarden, dat zij met het regeringsstandpunt accoord konden gaan. Sommigen voegden daaraan echter toe, dat het te heffen tarief voor auto's gecombineerd met het aantal i^ertuigen, dat zal worden overgezet, op het eerste gezicht bij lange na niet het bedrag van f 800.000 zal ople veren; dat door de minister werd genoemd. Enige leden wezen er op, dat het ten aanzien van de vrije veren over de Wester Schelde gaat om het verbreken van een gegeven belofte. Gevraagd werd of hier wel voldoende rekening werd gehouden met de uitzonderlijk moeilijke omstandigheden waarin Zeeuwsch Vlaanderen verkeert. Tal van leden wilden zich hun oordeel over de „tegemoetkomerde en toch econo- misch-verantwoord redelijke oplossing", welke de regering voor ogen staat, voorbe houden. De door de minister aan het Tweede Kamerlid de heer van der Feltz gedane toezegging, dat het tarief aan de Kamer zou worden overgelegd, hadden zij aldus verstaan, dat de overlegging uiteraard voor de invoering zal geschieden. Gemeend werd, dat de regering weinig aandacht besteedde aan de motie Kramer die de Eerste Kamer" zonder hoofdelijke stemming aannam. Zij brachlen daarom nogmaals hun bezwa ren saamgevat In zes punten naar voren. Het eerste bezwaar is, dat Zeeuwsch Vlaanderen door een brede zeearm van het overige Nederland is gescheiden, en door een lange landsgrens gemakkelijk met België is verbondendeze situatie is niet met een ander landsdeel vergelijkbaar. Het tweede bezwaar Is, dat de econo mische unie met België en de toenadering beter gediend zal worden door vrije veren dan door tailefsheffing. De Benelux-grdachte streeft naar een duurzame economische unie tussen België, Nederland en Luxemburg, zij streeft niet naar een aaneensluiting van België en Zeeuwsch Vlaanderen. Bezwaar bestaat er ook tegen de verge" lijking van de bootdiensten met tunnels of bruggen en tegen de ongelijkheid van de voorwaarden voor industralisatie in Zeeuwsch Vlaanderen met overig Nederland. De vraag rees of de regering de verplichting van een goede verbinding met Zeeuwsch Vlaan deren erkennend goedkoper zou hande len Indien rij tot een bouw van een tunnel of brug besloot. Gevraagd werd of de rege ring kan opgeven welk noodzakelijk ver voer overlast ondervond door de grote drukte van plezier-reizigers bij de veren en welke de extra kosten waren voor niet-noodzake- lijk vervoer en ook of een voorrangsregeling voor het noodzakelijk vervoer en een kleine heffing in de eerste klas onmogelijk zou zijn. Bezwaar hadden de leden terslote ook tegen de verklaring van de regering, dat de vrijdom een indirecte bijdrage zou zijn voor de wederopbouw van de getroffen streek, t De motie Kramer c.s. ging er van uit, dat de veergelden na de bevrijding ziju opgeheven tot versterking van de ver bondenheid van Z.-Vlaanderen met het overige deel van Nederland en in het bij zonder van de provincis Zeeland. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeland schreef 7 Januari j.l. aan de Minister van verkeer en waterstaat, dat ach tereenvolgers de Minister-Presidenten Ger- brandy en Schermerhorn op 10 April en 19 Juli 1945 tegenover de toenmalige voor zitter dier Kamer hebben erkend „dat in het nieuwe tijdperk onzer geschiedenis een beleid in nationale zin diende te worden gevoerd en er ten opzichte van het verleden een ereschuld aan Zeeuwsch Vlaanderen te voldoen wal. Zeeuwsch-Vlaanderen moes», aldus deze Mir liters, naar het hart van ons land opge trokken en uit zijn isolement verlost wor den. De practische uitvoering hiervan lag in het opheffen van de tarieven op de veer diensten op de Wester-Schelde". Gaarne zou men een duidelijke uiteen zetting ontvangen van de motiever, welke bij de regering bij de opheffing der tarieven in 1945 hebben gegolden. Daaraan verbond men de vraag, welke waarde naar de mening der regering zal worden gehfcht aan de ministriële toezegging, dat eventueel herstel van 'aieven, voor zo ver hem betref', niet spoedig door een verhoging wordt gevolgd wanneer toezeggingen van 1945 reeds nu zouden worden verloochend. In een beroep van de regeringop het Provinciaal Bestuur van Zeeland, om in ge meen overleg een uitweg uit de moeilijkhe den te vinden, zagen deze leden de enige mogelijkheid om een oplossing als door de regering noodzakelijk geacht, aanneme lijk te maker. Aldus het verslag over de bespreking betreffende de vrije veren in de Eerste Kamer, zoals wij dit in een der dagbladen aantroffen. Wij kunnen hier nog slechts aan toevoegen dat de Eerste Kamer, waarin geen enkele Zeeuw zitting heeft. zeker wel belangstelling toont voor Zceuws-VIaan- deren, terwijl uit de aan de minister gestel de vragen ook wel blijkt dat de leden goed op de hcogte zijn van de toestanden bij de de veren en de zwakke punten in de ver dediging van de minister juist weten te treffen. HET TIEN PUNTEN-PROGRAMMA VAN DE N.I.W.I.N. Het is, uit ervaringen van werkgeveré gebleken, dat de reeds gedemobiliseerde militairen uit Indonesië in hun burgetbe- trekking uitstekend voldoen. Zij komen terug als zelfstandige, doortastende mannen. Er bestaat echter gegronde vrees dat de lange wachtperiode, die de nog niet gere patrieerde mannen thans door moeien maken een nadelige invloed zal hebben zowel op hun psychische als op hun physieke toestand. De Niwin heett daarom, in overleg met de legerautoriteiter. een tien punten-programma opgesteld. Het bestaat uit de volgende punten Verbetering van de ontapanningsgelegen- heden. Het zenden van sportmateriaal (niet alleen voor ontspanning, doch ook om lichaam en geest fit te houder), Films, Artisten, Lectuur en Gezelschapsspelen. De Niwin zal ook zorgen, dat elke mili tairen persoonlijk ervaart dat er aan hem wordt gedacht. Regelmatig zullen de wach tenden geschenken ontvangen van duurzame aard, die bij een militair in de smaak vallen. Voorts zal de Niwin proberen, de militairen tot zo groot mogelijke eigen activiteit te brengen door het zenden van muziekinstrumenten, studieboeken en studie materiaal. In overleg met bij uitstek deskundigen, militaire en burgerlijke autoriteiten heeft de Niwin een serie cursussen laten ontwerper, die de militair voorbereiden op zijn terug keer in de Nederlandse burgermaatschappij. De lessen zijn aan de practijk van het dagelijkse leven aangepast en de leerling speelt bij deze moderne wijze van lesgeven een zeer actieve tol. Elke week zal zes uur les worden gegeven, terwijl de mililair na elke les nog een taak te verrichten krijgt, die ook een uur in beslag neemt. Elke veertien dagen worden radioluister- wedstrijden georganiseerd, evenais puzzles in soldatenbladen. De prijzen zoals Solexrijwielen, radio's fietsen, regenjassen, armbandhorloges, e.d. worden bij terugkeer in Nederland uitgereikt. Vijfhonderdduizend gulden moeten voor dit doel worden bijeengebracht. Deze actie zal worden gevoerd van 24 Februari tot en 12 Maart. HET WEGVERKEER IN ZEELAND IS WEER VRIJ. Dinsdag is het verbod, dat van toepas sing was op het met beladen voertuigen berijden der kunstwegen In geheel onze provincie, buiten werking gesteld. Alle wegen in Zeeland zijn vanaf gisteren dus weer opengesteld voor elk wegverkeer AANRIJDING. Toen de vrachtrijder W. alhier Maandag ochtend komende van Terneuzen nabij Driewegen stopte voor het opladen van een vrachtje werd zijn wagen vanachter aange reden door een hem achterop rijdende truck met aanhangwagen van de fa. d. D., even eens alhier. Vermoedelijk heeft de bestuurder van deze truck te laat bemerkt dat de vrachtauto voor hem ging stoppen en reed er toen achterop. Het resultaat was dat de vrachtauto van dhr. W. enige tientallen meters verder schoof en de lading over de straat ging. Beide wagens werden vrij ernstig beschadigd. De truck moest worden weggesleept. DE Z. V. U. BESTOND VIJF JAAR Donderdag bestond de Z.V.U. vijf jaar. De initiatiefnemers, van wie wij in de eerste plaats de heren Mr. F. W. Adriaanse en P. M. Bayens noemen, hebben de stoot gegeven tot de oprichtirg van een stuk cultureel werk in Zeeland, dat er zijn mag. Aanvankelijk bepaalde het werk der Z.V.U. zich in hoofdzaak tot het houden van lezingen. Reeds spoedig echter organiseerde het actieve bestuur ook concerten en toneel voorstellingen. Thans na 5 jaar mag de Z.V.U. terugzien op een rijk lustrum. Een viering blijft bij dit eerste jubileum achterwege. De woorden van waardering die anders stellig gesproken zouden worden, blijven dus bewaard tot 1955 Moge hei de Z.V U- gegeven zijn in de komende vijf jaar haar prachtig werk voort te zetten met steun van de gehele prcvkcie. Enige cijfers kunnen een beeld geven van de geleverde prestaties 160 lezingen, 95 concerten, 92 toneel avonden, 35 filmvoorstellingen, 22 voor drachtavonden, 14 cursussen en 7 tentoon stellingen, verdeeld over diverse plaatsen in Zeeland. Een respectabele lijst, die aantoont, boe nodig een instelling als de Z.V.U. in Zeeland was. ZEELAND HEEFT 268.000 INWONERS. De provincie Zeeland telde op 1 Januari 1950 ruim 268.000 inwoners. Vergeleken bij 1 Januari 1949 betekent dat een vooruit gang van meer dan 2800. Vlissingen groeide in 1949 met 1669. Daar naast verdient de grensgemeente Oost en W. Souburg vermelding met een stijging van 479. Maar ook Terneuzen, Breskens, Goes en Oostbu g boekten met een bevolkings aanwas van resp. 263; 249; 207; en 183 een flinke vooruitgang. Achteruit gingen o.a. Koudekerke (63); Zaamslag (59); Oostkapelle (78); Middelburg de Zeeuwse hoofstad, noteerde een vermin dering met 28. Met ruim 23.000 inwoners gaat Vlissingen aan het hoofd der Zeeuwse gemeenten. Daarop volgt Middelburg met ruim 21.000. Op de derde plaats komt Terneuzen met 13.192 inwoners op de voet gevolgd door Goes (13 068). Zierikzee en Axel nemen resp. de 5e en 6e plaats in. Met 7036 en 6930 ontlopen deze p'aatsen elkaar niet zoveel meer. De kleinste gemeente in Zeeland is Ssrooskerke op Schouwen, dat slechts 221 zielen telt. Overslag had er op 1 Januari 302. Men zou zich kunnen afvragen, waarom dergelijke kleine gemeenten eigenlijk in stand worden gehouden. Er was tenslotte in Zeeland maar één gemeente die in inwonertal gelijk bleef n.l. Ovezande (1447).

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 2