GOED NIEUWS!
I
Fa. J.
H. H.
nieuwe modellen
Radis
Nogmaals de vrije Schelde-veren.
Uit onze omgeving.
NU DE KOUDE VOORBIJ IS
brengen wij U reeds de eerste
voor het komende seizoen,
MANTELS in vele nieuwe tinten.
Ook ideale DOORDRAAGMANTELS,
MAIDS- EN KINDERMANTELS.
Héérlijk,
die vis
yeel lekkerder
dan laatst!
Ja moeder, dat komt omdat
ik ze nü in Blue Band bak.
Onze et
Ga daai
Des te
Dooi
zulle
Hebt U a
maakt me
Reynolds
met het
Reynolds
Wij bied
uit 4 brilh
RESERVE
IMKTPATl
REYNOL
Wendt U
Fabricage
BREDA
TERNEl
De afdelingen van de Eerste Kamer heb
ben de begroting voor verkeer en waterstaat
behandeld. Blijkens het verslag van de rap
porteurs is In de afdelingen uitvoerig gespro
ken over de vrije veren op de Westerschelde.
Enkele leden verklaarden, dat zij met het
regeringsstandpunt accoord konden gaan.
Sommigen voegden daaraan echter toe, dat
het te heffen tarief voor auto's gecombineerd
met het aantal i^ertuigen, dat zal worden
overgezet, op het eerste gezicht bij lange
na niet het bedrag van f 800.000 zal ople
veren; dat door de minister werd genoemd.
Enige leden wezen er op, dat het ten
aanzien van de vrije veren over de Wester
Schelde gaat om het verbreken van een
gegeven belofte. Gevraagd werd of hier
wel voldoende rekening werd gehouden met
de uitzonderlijk moeilijke omstandigheden
waarin Zeeuwsch Vlaanderen verkeert.
Tal van leden wilden zich hun oordeel
over de „tegemoetkomerde en toch econo-
misch-verantwoord redelijke oplossing",
welke de regering voor ogen staat, voorbe
houden.
De door de minister aan het Tweede
Kamerlid de heer van der Feltz gedane
toezegging, dat het tarief aan de Kamer
zou worden overgelegd, hadden zij aldus
verstaan, dat de overlegging uiteraard voor
de invoering zal geschieden.
Gemeend werd, dat de regering weinig
aandacht besteedde aan de motie Kramer
die de Eerste Kamer" zonder hoofdelijke
stemming aannam.
Zij brachlen daarom nogmaals hun bezwa
ren saamgevat In zes punten naar
voren.
Het eerste bezwaar is, dat Zeeuwsch
Vlaanderen door een brede zeearm van het
overige Nederland is gescheiden, en door
een lange landsgrens gemakkelijk met
België is verbondendeze situatie is niet
met een ander landsdeel vergelijkbaar.
Het tweede bezwaar Is, dat de econo
mische unie met België en de toenadering
beter gediend zal worden door vrije veren
dan door tailefsheffing. De Benelux-grdachte
streeft naar een duurzame economische unie
tussen België, Nederland en Luxemburg, zij
streeft niet naar een aaneensluiting van
België en Zeeuwsch Vlaanderen.
Bezwaar bestaat er ook tegen de verge"
lijking van de bootdiensten met tunnels of
bruggen en tegen de ongelijkheid van de
voorwaarden voor industralisatie in Zeeuwsch
Vlaanderen met overig Nederland. De vraag
rees of de regering de verplichting van
een goede verbinding met Zeeuwsch Vlaan
deren erkennend goedkoper zou hande
len Indien rij tot een bouw van een tunnel
of brug besloot. Gevraagd werd of de rege
ring kan opgeven welk noodzakelijk ver
voer overlast ondervond door de grote drukte
van plezier-reizigers bij de veren en welke
de extra kosten waren voor niet-noodzake-
lijk vervoer en ook of een voorrangsregeling
voor het noodzakelijk vervoer en een kleine
heffing in de eerste klas onmogelijk zou
zijn.
Bezwaar hadden de leden terslote ook
tegen de verklaring van de regering, dat de
vrijdom een indirecte bijdrage zou zijn voor
de wederopbouw van de getroffen streek,
t De motie Kramer c.s. ging er van uit,
dat de veergelden na de bevrijding ziju
opgeheven tot versterking van de ver
bondenheid van Z.-Vlaanderen met het
overige deel van Nederland en in het bij
zonder van de provincis Zeeland.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeland schreef 7 Januari j.l. aan de
Minister van verkeer en waterstaat, dat ach
tereenvolgers de Minister-Presidenten Ger-
brandy en Schermerhorn op 10 April en
19 Juli 1945 tegenover de toenmalige voor
zitter dier Kamer hebben erkend „dat in
het nieuwe tijdperk onzer geschiedenis een
beleid in nationale zin diende te worden
gevoerd en er ten opzichte van het verleden
een ereschuld aan Zeeuwsch Vlaanderen te
voldoen wal.
Zeeuwsch-Vlaanderen moes», aldus deze
Mir liters, naar het hart van ons land opge
trokken en uit zijn isolement verlost wor
den. De practische uitvoering hiervan lag
in het opheffen van de tarieven op de veer
diensten op de Wester-Schelde".
Gaarne zou men een duidelijke uiteen
zetting ontvangen van de motiever, welke
bij de regering bij de opheffing der tarieven
in 1945 hebben gegolden. Daaraan verbond
men de vraag, welke waarde naar de mening
der regering zal worden gehfcht aan de
ministriële toezegging, dat eventueel herstel
van 'aieven, voor zo ver hem betref', niet
spoedig door een verhoging wordt gevolgd
wanneer toezeggingen van 1945 reeds nu
zouden worden verloochend.
In een beroep van de regeringop het
Provinciaal Bestuur van Zeeland, om in ge
meen overleg een uitweg uit de moeilijkhe
den te vinden, zagen deze leden de enige
mogelijkheid om een oplossing als door
de regering noodzakelijk geacht, aanneme
lijk te maker.
Aldus het verslag over de bespreking
betreffende de vrije veren in de Eerste
Kamer, zoals wij dit in een der dagbladen
aantroffen. Wij kunnen hier nog slechts aan
toevoegen dat de Eerste Kamer, waarin
geen enkele Zeeuw zitting heeft. zeker
wel belangstelling toont voor Zceuws-VIaan-
deren, terwijl uit de aan de minister gestel
de vragen ook wel blijkt dat de leden goed
op de hcogte zijn van de toestanden bij de
de veren en de zwakke punten in de ver
dediging van de minister juist weten te
treffen.
HET TIEN PUNTEN-PROGRAMMA
VAN DE N.I.W.I.N.
Het is, uit ervaringen van werkgeveré
gebleken, dat de reeds gedemobiliseerde
militairen uit Indonesië in hun burgetbe-
trekking uitstekend voldoen. Zij komen
terug als zelfstandige, doortastende mannen.
Er bestaat echter gegronde vrees dat de
lange wachtperiode, die de nog niet gere
patrieerde mannen thans door moeien maken
een nadelige invloed zal hebben zowel op
hun psychische als op hun physieke toestand.
De Niwin heett daarom, in overleg met de
legerautoriteiter. een tien punten-programma
opgesteld. Het bestaat uit de volgende
punten
Verbetering van de ontapanningsgelegen-
heden. Het zenden van sportmateriaal (niet
alleen voor ontspanning, doch ook om
lichaam en geest fit te houder), Films,
Artisten, Lectuur en Gezelschapsspelen.
De Niwin zal ook zorgen, dat elke mili
tairen persoonlijk ervaart dat er aan hem
wordt gedacht. Regelmatig zullen de wach
tenden geschenken ontvangen van duurzame
aard, die bij een militair in de smaak
vallen. Voorts zal de Niwin proberen, de
militairen tot zo groot mogelijke eigen
activiteit te brengen door het zenden van
muziekinstrumenten, studieboeken en studie
materiaal.
In overleg met bij uitstek deskundigen,
militaire en burgerlijke autoriteiten heeft de
Niwin een serie cursussen laten ontwerper,
die de militair voorbereiden op zijn terug
keer in de Nederlandse burgermaatschappij.
De lessen zijn aan de practijk van het
dagelijkse leven aangepast en de leerling
speelt bij deze moderne wijze van lesgeven
een zeer actieve tol. Elke week zal zes
uur les worden gegeven, terwijl de mililair
na elke les nog een taak te verrichten
krijgt, die ook een uur in beslag neemt.
Elke veertien dagen worden radioluister-
wedstrijden georganiseerd, evenais puzzles
in soldatenbladen. De prijzen zoals
Solexrijwielen, radio's fietsen, regenjassen,
armbandhorloges, e.d. worden bij terugkeer
in Nederland uitgereikt.
Vijfhonderdduizend gulden moeten voor
dit doel worden bijeengebracht. Deze actie
zal worden gevoerd van 24 Februari tot en
12 Maart.
HET WEGVERKEER IN ZEELAND
IS WEER VRIJ.
Dinsdag is het verbod, dat van toepas
sing was op het met beladen voertuigen
berijden der kunstwegen In geheel onze
provincie, buiten werking gesteld.
Alle wegen in Zeeland zijn vanaf gisteren
dus weer opengesteld voor elk wegverkeer
AANRIJDING.
Toen de vrachtrijder W. alhier Maandag
ochtend komende van Terneuzen nabij
Driewegen stopte voor het opladen van een
vrachtje werd zijn wagen vanachter aange
reden door een hem achterop rijdende truck
met aanhangwagen van de fa. d. D., even
eens alhier. Vermoedelijk heeft de bestuurder
van deze truck te laat bemerkt dat de
vrachtauto voor hem ging stoppen en reed
er toen achterop. Het resultaat was dat de
vrachtauto van dhr. W. enige tientallen
meters verder schoof en de lading over de
straat ging. Beide wagens werden vrij
ernstig beschadigd. De truck moest worden
weggesleept.
DE Z. V. U. BESTOND VIJF JAAR
Donderdag bestond de Z.V.U. vijf jaar.
De initiatiefnemers, van wie wij in de
eerste plaats de heren Mr. F. W. Adriaanse
en P. M. Bayens noemen, hebben de stoot
gegeven tot de oprichtirg van een stuk
cultureel werk in Zeeland, dat er zijn mag.
Aanvankelijk bepaalde het werk der
Z.V.U. zich in hoofdzaak tot het houden
van lezingen.
Reeds spoedig echter organiseerde het
actieve bestuur ook concerten en toneel
voorstellingen.
Thans na 5 jaar mag de Z.V.U. terugzien
op een rijk lustrum.
Een viering blijft bij dit eerste jubileum
achterwege. De woorden van waardering
die anders stellig gesproken zouden worden,
blijven dus bewaard tot 1955 Moge hei
de Z.V U- gegeven zijn in de komende vijf
jaar haar prachtig werk voort te zetten met
steun van de gehele prcvkcie.
Enige cijfers kunnen een beeld geven van
de geleverde prestaties
160 lezingen, 95 concerten, 92 toneel
avonden, 35 filmvoorstellingen, 22 voor
drachtavonden, 14 cursussen en 7 tentoon
stellingen, verdeeld over diverse plaatsen
in Zeeland. Een respectabele lijst, die
aantoont, boe nodig een instelling als de
Z.V.U. in Zeeland was.
ZEELAND HEEFT 268.000 INWONERS.
De provincie Zeeland telde op 1 Januari
1950 ruim 268.000 inwoners. Vergeleken
bij 1 Januari 1949 betekent dat een vooruit
gang van meer dan 2800.
Vlissingen groeide in 1949 met 1669. Daar
naast verdient de grensgemeente Oost en W.
Souburg vermelding met een stijging van
479. Maar ook Terneuzen, Breskens, Goes
en Oostbu g boekten met een bevolkings
aanwas van resp. 263; 249; 207; en 183 een
flinke vooruitgang.
Achteruit gingen o.a. Koudekerke (63);
Zaamslag (59); Oostkapelle (78); Middelburg
de Zeeuwse hoofstad, noteerde een vermin
dering met 28.
Met ruim 23.000 inwoners gaat Vlissingen
aan het hoofd der Zeeuwse gemeenten.
Daarop volgt Middelburg met ruim 21.000.
Op de derde plaats komt Terneuzen met
13.192 inwoners op de voet gevolgd door
Goes (13 068).
Zierikzee en Axel nemen resp. de 5e en
6e plaats in. Met 7036 en 6930 ontlopen
deze p'aatsen elkaar niet zoveel meer.
De kleinste gemeente in Zeeland is
Ssrooskerke op Schouwen, dat slechts 221
zielen telt.
Overslag had er op 1 Januari 302. Men
zou zich kunnen afvragen, waarom dergelijke
kleine gemeenten eigenlijk in stand worden
gehouden.
Er was tenslotte in Zeeland maar één
gemeente die in inwonertal gelijk bleef n.l.
Ovezande (1447).