AXELSCHE H COURANT D.D.D. Hloeda/utuwde? staalmout Frankertng bij abonnement, Axel. ZATERDAO 4 FEBRUARI 1950. 64e JAARQANG, No. 36 V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM De geschiedenis van de Bailey-brug. Door Donald C. Bailey. Toen Frankrijk in 1940 verslagen was en in Engeland een invasie werd verwacht, was mijn werk het ontwerpen van bruggen. )e bruggen, die ik bezig was te ontwerpen, waren niet voor de verdediging van Groot- Brittannië bestemd. Het waren bruggen, die, naar ik hoopte, voor onze soldaten, tanks, tanonnen en vrachtwagens bij een offensief iet oversteken zouden vergemakkelijken van de rivieren en dergelijke hindernissen, die zij zouden ontmoeten. De bestaande egerbruggen waren voor de zwaardere belasting, die de nieuwe oorlogstechniek met zich brengt, niet sterk genoeg. Tot die lijd was het nog net mogelflk geweest het draagvermogen van ons materiaal dugdanig te versterken, dat wij er lichte tanks op konden wagen, maar zonder ongelukken konden die bruggen niet nog zwaarder belast worden. De bittere ervaring, die wij bij de strijd tegen de Duitse Pantserdivisies in Frankrijk hadden opgedaan, hadden duidelijk aange toond, dat grotere en betere tanks dringend nodig waren. Maar juist op dit tijdstip het einde van 1940 leek de kans om toen sterkere bruggen te ontwerpen vrij gering. Het leek niet waarschijnlijk, dat wij binnenkort in de gelegenheid zouden zijn gebruik te maken van grotere tanks en vervoermid delen, of dat wij bruggen voor tanks en vrachtwagens van groter gewicht zouden nodig hebben behalve voor gebruik in Engeland. Niettemin werd ons opgedragen een brug met groot draagver mogen te vervaardigen ontwerpen hiervoor werden klaargemaakt en deze plannen wer den ter goedkeuring aan de autoriteiten voorgelegd. Al lang had ik het idee gehad volledige, van tevoren klaargemaakte balkenpanden te gebruiken, die naast elkaar of op elkaar gemonteerd zouden kunnen worden, en die aldus tezamen één balk van de gewenste sterkte zouden vormen. Een soort «Meccano* brug. Dit idee scheen enig voordeel te hebben boven andere plannen en ik werkte het ontwerp dus eerst goed uit voordat ik het aan de autoriteiten voorlegde. Het plan werd gunstig ontvangen en ik kreeg offi ciële toestemming om het ontwerp verder uil te werken. Tenslotte kwam er op 14 Februari 1941 een brief uit Londen met het verzoek alle zeilen bij te zetten om genoeg balken in gereedheid te brengen voor het doen van proeven op grote schaal, die binnen drie maanden zouden gehouden worden. Dit leek een geweldige taak. Wij wisten, dat wij zwaar zouden moeten zwoegen teke ningen zouden gemaakt moeten worden, het staal gewalst, toestellen voor het nauw keurig fabriceren moesten worden ontwor pen en gemaakt voor ons scheen de taak ontzettend zwaar. Binnen drie maanden zou alles gereed moeten zijn. Terwijl ons eigen tekenkantoor dag en nacht doorwerkte opdat de tekeningen voor de productie gereed zouden komen, werd pressie uitgeoefend om het tijdig bereiden van het staal te verzekeren, ik bracht zelf een bezoek aan een firma, die de omvang had het werk te kunnen uitvoeren. Zij be sloten het werk aan te nemen en beloofden direct te beginnen met het maken van de outillage. De balken kwamen op 1 Mei gereed, ondanks oponthoud in het leveren van het staal wegens transportmoeilijk heden. Eindelijk kwam de grote dag waarop wij voor het Ministerie van Oorlog een demon stratie zouden houden. Onze taak was het construeren van een brug van zeventig voet lengte. Wij hadden de balken pas ontvangen en natuurlijk hadden er allerlei kleine ongelukjes plaats, die het van tevo ren monteren hadden belet. Pas na een nacht van koortsachtige bedrijvigheid door onze eigen werklieden werd het mogelijk de genie, die de brug zou monteren, de gelegenheid te geven aan de slag te gaan op de ochtend van de dag zelf, waarop de grote mannen van het Ministerie van Oorlog zouden komen. Om twee uur 's middags gaf de officier die de leiding had van de bouwploeg het bevel de operatie te beginnen. Hij blies op zijn fluit en het werk begon. Voor ons ging alles veel te langzaam, oponthoud na oponthoud. Niets paste. Gereedschap raakte zoek. Eindelijk werd de brug gebouwd en en over de sloot geworpen en voor de eerste maal reed er een vrachtwagen over een Bailey-brug. Wij keken op onze hor loges wij hadden het niet eerder gedurfd. Het was twee uur zes-en-dertig. Dat kon niet waar zijn I En toch het was waar. De brug van zeventig voet was in zes-en- dertig minuten gereed gekomen 1 Ja, die genie had wonderen gedaan en deze vracht wagen zou de voorganger zijn van duizen den andere op alle strijdtonelen waar Britse, Koloniale en Amerikaanse troepen zouden strijden. Vanaf die tijd zijn er door alle mogelijke aannemers, van de eigenaren van kleine autogarages tot de grootste staal bedrijven toe, duizenden tonnen Baileybrug onderdelen vervaardigd. Vanzelfsprekend werd deze enorme pro ductie niet zonder moeilijkheden bereikt, moeilijkheden, die zich pas openbaarden toen de productie werd opgevoerd tot het maximum. Het meest is echter gepresteerd door de soldaten op het slagveld zelf. Deze mannen hebben duizenden van deze bruggen van allerlei afmetingen, soms onder de meest verschrikkelijke omstandigheden gemonteerd in Tunis, Italië, Frankrijk, België, Neder land, Duitsland, Birma en Japan. Sommige van hun prestaties, de 380 meter lange brug over de rivier de Chindwin in Birma, en een dergelijke, die de rivier de Sangro in Italië overspant, zijn werkelijk verbluf fend. De door de bouwers daarvan ge schreven rapporten klinken als verhalen uit een jongensboek: „Op Woensdag kreeg het 1ste Peleton van het Regiment Genietroepen X bevel een brug over de rivier de Biferno, nabij Termoli, te slaan. De plaats bood geen bij ronder onoverkomelijke moeilijkheden, behalve het wegruimen van een geweldige berg puin van een beschadigde boog, het herstellen van de weg over een tweede beschadigde boog, en het feit, dat de brug binnen het bereik van de vijandelijke artil lerie lag. Voor 12 uur gebeurde er niets, en het werk ging gestadig voort. Na 12 uur begon de vijand echter de brug met granaten te beschieten en er werden door een granaat, die op de weg boven de brug aan onze kant terecht kwam, acht man gewond. De volgende morgen bij het aanbreken van de dag werd er met het eigenlijk over bruggen begonnen. Alles was voor het snel ^bouwen van de brug ongunstig. Er waren slechts twee secties voor het monteren beschikbaar, inplaats van vier. De vracht wagens voor bruggenbouw zonken bij de toegang tot het montagebied in de modder weg, en werden vertraagd en het stort regende onophoudelijk. Bij aankomst werden de vrachtwagens onmiddellijk ontladen. De ploegen hadden geen rust. Vroeg in de ochtend was de brug een korte tijd onder vijandelijk granaat- vuur geweest, maar vele granaten vielen voor het doel en dus kon het werk doorgaan. De volgende dag om 11 uur begon het granaatvuur weer, maar nu iets heviger en veel nauwkeuriger. Het Eerste Peleton werkte door, maar toen er een granaat op de weg op vijftig meter afstand terecht kwam moesten de manschappen dekking zoeken. Een man werd gedood en twee gewond. De toestand aan de andere kant was dringend geworden en de brug moest klaar gemaakt zijn, opdat de tanks hun stellingen zouden kunnen innemen. Precies om 15 uur (de tijd, die voor het voltooien van de brug optimistisch was vastgesteld) was de brug klaar en de tanks reden er gestadig overheen ter redding van een toestand, die zoals later het geval bleek te zijn, zeer hachelijk was geworden." Dit rapport typeert vele andere, die door vele bevelhebbers werden uitgebracht en het geeft een inzicht in de moeilijkheden die op het slagveld overwonnen moeten worden. De grootste lof komt toe aan de mannen, die deze moeilijkheden hebben weten te overwinnen. Geneesmiddel tegen huidaandoeningen. Zuivert de poriën, doet de jeuk bedaren, verfrist en sterkt de huidweefsels. De reorganisatie van het bedrijfsleven. HOE ZIET DE P. B. O. ER UIT? Nadat enige maanden geleden de Tweede Kamer het wetsontwerp op de Publiek rechtelijke Bedrijfsorganisatie had aange nomen, heeft onze Senaat hetzelfde gedaan. Met 30 tegen 11 stemmen werd het wets ontwerp tot wet verheven. En in de Tweede Kamer en aan de overzijde van het oude Binnenhof was er een dissident bij de Christelijke fracties. Stemde destijds bij de C.H. de heer Kikkert voor, thans was het de heer Schipper (AR.) Beiden stapten over vele bezwaren heen omdat zij dit wetsontwerp zagen als een bekroning van hun levensstrijd. Van doorgewinterde vak- vereningsmensen valt dit niet te verwon deren. In beide gevallen waren het slechts behoudens deze uitzonderingen de twee grote fracties, de K.V.P. en de P.v.d.A', die het wetsontwerp er door haalden. De rest stemde tegen: wegen staatsrechtelijke bezwaren tegen het artikel in het ontwerp, dat bepaalt, dat bedrijfschappen bij Alge mene Maatregel van Bestuur kunnen worden ingesteld dus buiten de Kamer om en niet bij de wet. Alleen de commu nisten hadden eigenlijk principiële bezwa ren tegen de gedachte ener bedrijfsorgani satie. De samenwerking tussen werkgevers en werknemers is in regelrechte strijd met de klassegedachte zoals zij die [prediken. De debatten over deze staatsrechtelijke zaak waren in de Eerste Kamer fraaier dan in de Tweede. Onze Senaat is rustiger, meer gedegen dan de rechte volksvertegenwoordigers. Daar laait de strijd niet zo gauw hoog op. Daar bekijkt men de zaak op de merites en de partij-politieke overwegingen spelen een veel geringere rol dan in de Tweede Kamer. De staatsrechtsgeleerden hebben dus hun hart weer eens kunnen ophalen. De zaak was niet eenvoudig. In artikel 152 van de Grondwet staat dat de wet voor het beroeps- en bedrijfsleven lichamen kan Instellen. De leek zegt natuurlijk direct de wet stelt in, dat geldt dus ook voor de bedrijfschappen. Maar zo eenvoudig ligt de zaak niet. Staatsrechtsgeleerden maken dat veel moeilijker. Zij komen met de moei lijkste delegatie theorieën aan dragen en zij zien daarmede kans om de woorden „de wet* en „instellen" zo op de keper te beschouwen, dat er van een grondwettig bezwaar geen spaan meer overblijft. Uiteraard overtuigen zij daarmede slechts zichzelf en niet de tegenstanders Al moet men niet denken dat de voorstemmers voor dit wetsontwerp zich er maar met een „Jantje van Leiden* hebben afgemaakt. Hun stem heeft even zwaar gewogen als die der tegenstemmers. Deze staatsrechtelijke strijd was heel interessant. Maar het mooist van alles althans voor de tegenstanders in de Tweede Kamer was wel het feit, dat in de Eerste Kamer zowel de Katholieken als de socia listen zich op het standpunt stelden, dat de Regering met de grondwettelijke bezwaren rekening had moeten houden. Daaruit blijkt weer de gematigdheid van de Eerste Kamer, een gematigdheid, die in overeenstemming is met het karakter van dit hoge college, dat o.a. tot taak heeft de „rare bokkespron- gen" van de jongere collega's in de Tweede Kamer weer recht te breien. Dat waren verstandige opmerkingen van onze Senatoren, want per slot van rekening legt ieder Kamerlid de eed op de Grondwet af. Als h|j denkt dat de Giondwet geschonden wordt, kan hij nooit voorstem men, omdat hij dan zijn eed breekt. Niet een of andere instantie, zoals b.v. in Amerika de rechter, toetst of de wet in strijd is met de Grondwet, maar de wet gever, d.i. parlement en Regering samen. Zowel de Katholieken als de Socialisten, de Anti-Revolutionairen en Chr. Historische zijn reeds lange tijd overtuigde aanhangers van de bedrijfsorganisatie. Een reorganisatie van het bedrijfsleven, waarin de verhouding Staat-Individu en werkgever en werknemer wordt geregeld is echter een zaak waarbij levensbeschouwingen zeer nauw betrokken zijn. Geen wonder, dat het wetsontwerp sterk het karakter van een compromis draagt. Het is de vergaarbak geworden de grootste gemene deler. Wat gaat er gebeuren? Interessanter dan terug te zien op de Kamerdebatten is echter de vraag: Hoe zal het bedrijfsleven er uit gaan zien? Met welke instanties krijgen we in de toekomst te maken Allereerst krijgt men een top-orgaan, de Sociaal Economische Raad, bestaande uit 30—45 leden. Dit wordt een gewichtige raad die een adviserende, een toezichthou dende en een besturende taak zal krijgen. Advies brengt zij uit aan de Regering, gevraagd of op eigen initiatief. Uiteraard zijn de meeste van deze adviezen de naam zegt het reeds van sociale of economische aard. De Raad houd toezicht op de bedrijf- en productschappen, voorna melijk wat betreft het financieel beleid, terwijl zij tevens de goedkeuring moet hechten aan de maatregelen van deze lagere organen. Ook brengt zij advies over de instelling van de bedrijf- of productschap pen. De regering heeft echter het schor- sings- en vernietigingsrecht. Dit is nodig, omdat de S.E.R. verordenende bevoegdheid bezit. Slechts in bepaalde gevallen behoe ven deze verordeningen de goedkeuring van de Regering. De werkgevers, de werkne mers en de Overheid wijzen ieder een derde van het aantal leden voor deze Raad aan. De voorzitter zal door de Regering uit leden van de Raad worden benoemd. De schappen. De Hoofdbedrijfschappen, de bedrijfs- schappen en de productschappen zijn de lagere organen. Zij hebben tot taak „het belang van de Nederlandse volk dienende bedrijfsuitoefening door de ondernemingen, waarvoor zij zijn ingesteld te bevorderen". De Bedrijfschappen zullen horizontaal wor den ingesteld, d.w.z. naar bedrijfstakken. Alle ondernemingen dus die in het bedrijfs leven een gelijke en verwante functie vervullen, zullen dus in een bedrijfschap worden opgenomen. Instelling geschiedt echter niet dan nadat de S.E.R. en de representatieve vakorganisaties zijn gehoord. De arbeid van een bedrijfsschap zal voor namelijk op sociaal gebied liggen. De bevoegdheden van deze „schap* worden uitdrukkelijk in de wet opgesomd. De bestuursleden van de bedrijfschap worden door de representatieve vakorganisaties aangewezen. Het bestuur kiest zelf zijn voorzitter. De invloed van de Overheid is dus zeer minimaal. Bij de productschappen is dit iets anders. Daar wordt de voorzitter aan gewezen. De productschappen zijn trouwens heel anders samengesteld, n.l. verticaal, naar bedrijfskolommen. Dat betekent dat zowel de industrie van, als de groot- en detailhandel in bepaalde producten in één productschap zullen worden ondergebracht. De productschappen hebben o.a. tot taak de samenstelling van een product te bekij ken en eventueel prijsregelend op te treden. Zij bewogen zich dus meer in het econo mische vlak. Het grote verschil met de organisatie Woltersom de organisatie van het bedrijfsleven zoals we die thans gedeeltelijk nog kennen is wel deze, dat ook de arbeiders hier gaan mefepraten. De huidige organisatie is een veel gesmade. Geen wonder, want zij is in de Duitse tijd tot stand gekomen en het „Führer-prinzip" is er nog duidelijk in te herkennen. Dat wil echter niet zeggen, dat inmiddels door deze organisatie geen enkel goed werk is ver richt. De nieuwe opzet zal echter, vooral in werknemerskringen, met meer vreugde worden begroet. De vakbeweging krijgt een nieuwe taak. Van strijdorganisatie wordt zij bekleed met een besturende taak. Dat is een nieuwe phase, die leidt tot de medezeggenschap in de bedrijven. Daar over heeft de Tweede Kamer deze week reeds menig woord gezegd. Deze mede zeggenschap zullen we volgende week aan de hand van het wetsontwerp op de onder nemingsraden nader onder de loupe nemen; N Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland il. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertent iën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Tendo's vernieuwt en verbetert uw bloed N.V. A J TEN DOESSCHATE - ZWOLLE

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 1