AXELSCHE M COURANT ftaliano rA Ai ME Frankering bij abonnement. Axel ZATERDAG 21 JANUARI 1950. 64° JAARGANG, No. 32 VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Woensdag en Zaterdag Verschijnt iedere Hoofdredactie Adres Redactie en Administratie Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ VINK-van VESSEM stelling ktuigen Het leven bij hoge.luchtdruk. Mensen dalen tot betrekkelijk grote diep ten onder water af, zowel voor vredes- als voor oorlogsdoeleinden. De druk neemt toe met de diepte. Veronderstel, dat men een verticale, met zeewater gevulde buis heeft met een doorsnede van een vierkante meter. De hoeveelheid water, die elke strekkende tien meter buis bevat, weegt evenveel als de lucht in de buis zou wegen, wanneer deze zich tot een hoogte van vijftig kilo meter zou verheffen. De enkele milligram men lucht, die daarboven nog aanwezig zijn, kunnen gevoegelijk worden verwaar loosd. Dit betekent, dat wij voor iedere tien meter die wij in het water afdaler, een druktoename van één atmosfeer onder vinden. Aan de oppervlakte is de absolute druk één atmosfeer, op tien meter diepte twee atmosfeer, op honderd meter diepte elf atmosfeer, enz. Een mens kan nu op twee manieren aan deze druk het hoofd bieden. Hij kan zich opsluiten in een metalen vat, dat tegen zo'n druk bestand is, terwijl er binnen in het vat een druk van één atmosfeer^ blijft bestaan. Dit vat kan bolvormig zijn, zoals dat waarmee Beebe zich tot ongeveer 800 meter onder de zeespiegel begaf. Het kan ook een onderzeeboot zijn. Of zo'n onder zeeër dieper kan duiken dan 150 meter, zonder in elkaar te worden gedrukt, is niet bekend. Men kan zich ook van een soort duikhamas bedienen. Zulke pakken zijn dicht onder de waterspiegel wel bruikbaar, maar minder goed op grotere diepten. De andere methode om de druk te weerstaan is zich eraan te onderwerpen. In dat geval moet men lucht inademen van dezelfde druk als het omringende water. De reden daarvan is zeer eenvoudig. Iemand met lucht van één atmosfeer in de longen, die plotseling aan een uitwendige water druk van elf atmosfeer wordt blootgesteld, krijgt een gewicht van meer dan 3000 kg. op het buitenoppervlak van zijn borstkas te verduren, waar inwendig niets tegenover wordt gesteld. Dit zou een snelle dood betekenen. Een diepzeeduiker moet dus lucht toevoeren met een druk overeen komstig die van het water rondom hem. Als hij zowat tien meter diep gaat, kan dit gemakkelijk geschieden met behulp van een pomp. Gaat hij echter tot honderd meter diepte, dan moet de lucht tot tien atmosfeer gecomprimeerd worden, dat wil zeggen tot een tier de van haar oorspron kelijke volume. Hiervoor zijn speciale pom pen nodig, die, hetzij door verschillende ploegen krachtige mannen, hetzij door kleine motoren worden aangedreven, waar van dan bij deze laatsten de uitlaat op behoorlijke afstand van het luchtzuigfilter moet worden gehouden. Bij de moderne wijze wordt de pomp vervangen door een batterij cylinders met samengeperste lucht. Hierbij kunnen ook g tsmengsels van andere samen stellingen dan lucht worden gebruikt. De toevoerslang is gepantserd met staal draad-spiralen tussen de canvas- en rubber lagen, en is via een terugslagklep (dit is een klep, die slechts in één richting lucht doorlaat, in casu in de richting van de duiker) aan de helm gekoppeld. Dit is een noodzakelijke beveiliging. Als de luchtpomp zou weigeren en de lucht zou een uitweg naar boven hebben, dan zou de duiker door het water in zijn helm worden geperst. Zijn bloed en deel van zijn vlees zouden in de luchtslang omhoog komen en alleen ziji beenderen en wat spieren zouden in het duikerpak achterblijven; dit is wel eens voorgekomen. Normaal krijgt hij echter een flinke toevoer van samengeperste lucht, die ziin pak opblaast, totdat zijn netto gewicht ondanks de loden ballast, slechts enke.e kilo's bedraagt. Dit stelt hij in door de schroef van de uitlaatklep vaster of losser te draalen, iets waaraan hij niet meer aan dacht besteedt dan een fietser aan het in evenwicht houden van zijn rijwiel. Mijn voornaamste taak gedurende de oorlog was het ondervangen van de physio- logische gevaren waaraan duikers en man schappen, die uit onderzeeërs trachten te ontsnappen, zijn blootgesteld. Vele klachten van duikers zijn hoofdzakelijk aan de druk te wijten. De voorzorgsmaatregelen kunnen echter gemakkelijk worden uitgedacht, zonder dat men eerst zelf de gevaren ondergaat. Het meeste werk werd verricht in samen geperste lucht in een gedeeltelijk met water gevulde stalen tank, die veel op een stoomketel geleek. Door samengeperste lucht in de ruimte toe te laten, kan men iedere gewenste druk erop uitoefenen en alle door duikers gerapporteerde symptomen nabootsen. Physieke gevaren. De eerste en minst belangrijke gevaren, die wij kregen te onderzoeken, waren de gevolgen van snelle drukveranderingen. Deze drukvariaties voelt men in de orer, doordat hei trommelvlies wordt gespannen als de druk aan weerszijden ongelijk is. Bij druktoename krijgt men oorpijn, die evenwel weer verdwijnt als men flink de neus snuit. Een duiker kan dit niet doen, daar zich tussen zijn neus en vingers een venster bevindt. Daarom moet hij leren zijn buis van Eustachius te openen, dat is de verbindingsbuis tussen trommelholte en neuskeelholte. Dit kan onder anderen door slikken worden bereikt. Andere plaatsen waar dikwijls pijn wordt gevoeld, zijn de holten in het voorhoofdsbeen. Dtze holten zijn met lucht gevuld en behoren in open verbinding met de neus te staan. Ook de vliegers hebben de bovenvermelde oor klachten. De drukverschillen, die zij hebben te ondergaan, zijn echter veel geleidelijker. De snelste onderduiking, die ik ooit „op het droge" heb genomen, was van één tot zeven atmosfeer (hetgeen overeenkomt met ruim zestig meter waterdiepte) in 90 secon den. Sommige duikers zijn wel sneller afge daald, maar toch niet veel sneller. De mate van druk oename was in mijn geval dezelfde als die van een vlieger, die met zijn toestel rechtstandig naar beneden zou schieten met een snelheid van 2400 kilometer per uur of tweemaal de geluidssnelheid. Bij deze snelle drukveranderingen krijgt men ook wel pijn aan zijn geplombeerde kiezen. Gedurende de druktoename kan de lucht niet snel genoeg in de eventuële holten onder de vullingen doordringen, zodat het kan gebeuren, dat de kies in elkaar wordt gedrukt. Bij vermindering van druk kan de lucht er niet uit en kan zo'n kies explo deren. Op die manier is een van mijn kiezen dan ook gesneuveld. Snelle decompressie levert een ernstig gevaar op voor een zeker soort mensen, namelijk voor degenen, die geboren zijn met zwakke plekken in de longen. Dit kun nen luchtzakjes zijn zonder uitweg. Sprin gen deze, dan kan de long als een lekke band in elkaar zakken. Als in beide longen zo'n ineenstorting plaats vindt, sterft hij. Bij tien meter atmosfeer bevd één kubieke centimeter tien maal zoveel lucht als bij normale druk. Probeert U maar eens om Uzelf bij die druk koelte toe te waaien met een krant. Deze wordt door de sterke weer stand van de lucht eenvoudig stuk ge scheurd. Gebruikt ge nu een stevig stuk karton als waaier, dan merkt ge, dat er kracht voor nodig is dit door de iucht te bewegen. Waait ge ermee in de richtine van een, één of twee meter verder gezeten collega, dan gebeurt er de eerste paar seconden niets. Dan ziet ge echter, dat zijn haar krachtig dooreen wordt gewoeld. Uw gewaai heeft een luchtwerveling teweeg gebracht, die zich weliswaar maar langzaam beweegt, maar die tengevolge van de grote dichtheid van de lucht een aanzienlijk ster ker mechanisch effect heeft. Het vewonderde mij ten zeerste, dat een kanarie bij tien atmosfeer nog kon vliegen, hoewel het hem niet al te best afging. Vliegjes weigerden dit te doen, ofschoon zij konden lopen. De menselijk* stem wordt sterk beïn vloed. Iemand die Engels spreekt maakt de Indruk, dat hij zij het dan met weinig succes een Amerikaans accent tracht te imiteren. Met de geluiden van sommige muziekinstrumenten is het al niet beter gesteld. Bij elf atmosfeer kost het meer inspanning om op een houten of blikken fluit te blazen, Men krijgt echter een vol lere toon, die veel gelijkt op die van een gramofoon. Een stemvork geeft haar nor- ma'e toor, maar de toonhoogte van het riet van een hobo wordt sterk verlaagd. Geestelijke invloeden. Wanneer men tot tien atmosfeer,wordt gecomprimeerd voelt men zich zeer vreemd. Die gevoelens hebben tamelijk veel weg van die bij dronkenschap. Ik heb dus bij hoge druk weinig beheersing over mijn gedachten, en mijn bewustzijn i3 dan ver vuld van herinneringen uit mijn kinderjaren en van onzinnige woorden, die mij als zeer belangrijk voorkomen. Een ander proef persoon schaamde zich eerst, toen zij een weinig neusslijm op haar hand vond chaamde zich toen voor deze schaamte-, gevoelens, en was er ten slotte van over tuigd, dat zij maar beter zou kunnen ver- dwijnen- Bij atmosferische druk is zij een materialiste. Anderen voelen zich .ellendig" of denken, dat zij doodgaan. Enkelen raken in een opgewonden stemming. Persoonlijk had ik verder geen abnormale gewaarwor dingen, behalve, nu en dan, een eigenaardig fluweelachtig gevoel op mijn lippen. Ande ren beweerden, dat alles als ivoor aanvoelde of dat hun vingers aan bananen deden denken. Sommigen zagen de dingen als door een witte damp. Voor het nagaan van afwijkingen in iemands gedragingen, gebruikten wij twee proeven. Een ervan bestond uit het p'aat- sen van stalen kogels in gaaijes, hetzij met de hand, hetzij met allerlei instrumenten. Het verschil bij één en bij tien atmosfeer bleek maar heel gering te zijn. Een handig iemand was onder druk ook nog handig. Wel ontdekten wij, dat een aantal proef- personèn bedrog ging plegen, bijvoorbeeld door beide handen te gaan gebruiken. De andere proef bestond uit het zo snel moge lijk vermenigvuldigen van twee getallen, zoal» 7486 maal 5137. Hierbij was sterke achteruitgang te constateren. In plaats van negen van de tien antwoorden goed te hebben, kwam ik gewoonlijk niet verder dan drie goede oplossingen. De voornaamste moeilijkheid bij dergelijke proeven was, dat de examinator meestal even dronken was als de examinandus en daardoor dikwijls vergat de knop van zijn stophorloge in te drukken of behoorlijk notities te maken. Kapitein Behncke van de U. S. Naval Medical Corps was de eerste, die aantoonde dat deze symptomen verdwijnen, wanneer een mengsel van vier volume-delen helium en één deel zuurstof wordt ingeademd, met andere woorden, dat de stikstof in de lucht door helium wordt vervangen. Onze eigen proeven brachten aan het licht, dat water stof even goed werkte. Enkele seconden, nadat men van lucht helium-zuurstof of waterstof-zuurstof was overgegaan, voelden wij ons al normaler en oinnen enkele minuten waren wij tot rekenen in staat Luchtbellen in de bloedbanen. Rest ons nog de beschrijving van het grootste aller gevaren waaraan duikers blootstaan. Gemiddeld heeft een mens één liter opgeloste stikstof in zijn lichaam. Vertoeft hij een uur of zes in lucht van twee atmosfeer, dan zal dit twee liter zijn, enz. Deze stikstof wordt langzaam opge nomenorganen zoals hersenen en lever, die een grote bloedtoevoer hebben, doen dit snel maar gewrichten en vet, die niet zo bloedrijk zijn, hebben daar enkele uren voor nodig. Wanneer bij een vloeistof, waarin gas onder hoge druk is opgelost, plotseling een drukvermindering optreedt, komt het gas viij en vormt bellen. Spuitwater en champagne bevatten koolzuur onder druk en daarom schuimen zij als de fles wordt ontkurkt. Ongeveer hetzelfde geschiedt bij een mens. Als ge een uur lang op een waterdiepte van 30 m. hebt vertoefd, d.w.z. bij een absolute druk van vier atmosferen en ge zoudt op onvoorzichtige wijze de schroef van de uitlaatklep van uw duikerhelm losdraaien, dan zou uw pak worden opge blazen en ge zoudt de zeebodem verlaten. Ge zoudt naar de oppervlakte schieten en binnen een paar seconden blauw worden, en wanneer uw helper u dan van uw helm ontdeed, zoudt ge in enkele minuten sterver. Een post-mortem onderzoek zou uitwijzen, dat uw bloed vol schuim was. Daar uw hart niet bij machte is gasbellen door de capillaire vaten te pompen, sterft ge door gebrek aan zuurstof. Het enige, dat in zo'n geval gedaan kan worden, is de luchttoevoer weer te openen en de duiker weer op de bodem van het water te laten zakken. De gasbellen worden onmiddellijk tot een kwart van hun volume samengedrukt, waardoor ;ij spoedig weer in het bloed oplossen. Op die wijze is menig leven nog gered. Gesteld echter, dat men in plaats van zeer snel op te komen, er twee of drie minuten over doet, dan heeft het bloed gelegenheid de overmaat van stikstof aan de longen af fe geven. Iedere druppel bloed passeert namelijk gemiddeld tweemaal per minuut de longen. Toch zal men binnen korte tijd hevige pijn krijgen. De meest voorkomende plaatsen waar deze pijnen zullen optreden zijn de gewrichten, hoewel men ze ook elders kan hebben. De gewrichtspijnen noemt de Engelse duiker .bends", want als men ze in knie of elle boog krijgt is het moeilijk de ledematen weer recht te buigen, Mijn vader, Dr. J. S. Haldane, heeft de thans algemeen gebruikte methode uitge werkt om bends" te vermijden. Hij heeft ontdekt, dat, onverschillig hoe lang een mens of dier aan verhoogde luchtdruk is blootgesteld gewees', men deze druk veilig kan halveren. Zo kan men dus, na een verblijf van vele uren op een waterdiepte van tien meter of twee atmosferen druk, direct boven komen. Heeft men echter lange tijd doorgebracht op een diepte van ruim twintig meter, of drie atmosferen absolute druk, dan is het niet veilig om direct hoger te komen dan vijf meter of anderhalve atmosfeer absolute druk. Daar dient men dan te wachten tot men een deel van de overmaat van de stikstof kwijt is. Dan wordt de druk weer gehalveerd door dat men hoger stijgt, en hier wacht men weer, enz. Sir Robert Davies heeft met een speciaal toestel de decompressie sneller doen verlopen. De duiker stijgt tot zijn eerste halte en begeeft zich daar in een op een duikerklok gelijkende ruimte met open bo dem. Een helper ontdoet hem van zijn helm en laat hem zuurstof inademen. Tengevol ge daarvan wordt bijna alle overtollige stikstof uil het bloed via de longen verwij. derd en de decompressie kan veel sneller verlopen dan bij hel inademen van gewone lucht het geval is. Gecomprimeerd in ijs. De Brftse Admiraliteit wenste te weten wat er zou gebeuren in koud water, zoals in Poolzeeën. Bij wijze van proef zijn wij, gekleed in een hemd en een brotk, it: een bad met water en smeltend ijs gaan liggen totdat wij onze koude rillingen niet meer konden beheersen. Bij mijn assistent duurde dit ongeveer 15 minuten, bij mij daar ik dikker ben, 20 minuten. Daarna gingen wij in de compressieketel en alle gewenste gassen werden toegevoerd. Deze proeven waren niet bovenmatig onaangenaam. Men voelt een stekende pijn rondom de hals waar deze boven water komt. De rest van de huid is spoedig verstijfd. De weerstand te gen hoge gasdrukken blijkt dan maar wei nig minder te zijn geworden. In de hel van Dante worden de ergste zondaars in ijs vastgevroren. Ook worden zij aan samengeperste lucht blootgesteld („i'aer perso", zoals hij het noemt) en klaar blijkelijk aan het koolzuur van de vlammen. Als een van de twee messen, die het heb ben geprobeerd, kan ik zeggen, dat de grote Italiaanse dichter het lijden van deze zondaars nogal heeft overdreven. Ik hoop dat, indien één van mijn lezers het eeuwige ijs in het vooruitzicht is gesteld, hij zich hierdoor getroost zal voelen. DAAR NIET HIER WEL (Let iekJiexite tniddeA t&g&n. v&Jloud&eJuL 30 cent per 100 gram Abonnements prijs t Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom tl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indlé il. 1,55. Buitenland il. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. nzaal) b| 1950. an Dammt TO N N E M A C I ESrN E -E K -

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 1