AXELSCHE H COURANT PUROL Frankering bij abonnement, AxeK ZATERDAO 12 NOVEMBER 1949- 64e JAARGANG, Nj 13 /T NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Een tunnel onder het Kanaal l i Engeland treedt de kwestie van de Kanaal-tunnel weer naar voren. Het is dui delijk, dat zij na de ervaringen van de ha ste oorlog nieuwe aspecten vertoont. Het standpunt van Britse veiligheid en eiland-strategie, dat tot heden het grootste obstakel vormde, kan zich na de verwoes tingen, v.roorzaakt door de Duitse viieg- tulger, de vliegende bommen en vooral va i de atoombom niet langer handhaven. Deze laatste zou alleen al voldoende moeten zijn om het vooroordeel der terri toriale onschendbaarheid van de Britse eilanden over boord te werpen en een reden moeten zijn om de Kanaaltunnel-kwes.ie te bezien in het licht van de nieuwe feiten door deze oorlog ontstaan. De tunnel-kwestie is herhaaldelijk bestu deerd door de Franse Kamer van Koop handel voor Groot-Brittannië. Haar ere voorzitter, de heer 1. J. Guérritte, oud voorzitter van de Vereniging van Ingenieurs van Groot-Brittannië. heeft aan het onder werp bilangrijke studies gewijd er. de volgende gegevens zijn dcor hem verstrekt. Men kan er in de eerste paals uit afleiden, dat men, indien de tu.mel bestond, het traject Londen—Parijs in vijf uur, zonder overstappen zou kunnen afleggen. Men zou om 8 uur 's morgens de Engelse hoofdstad kunnen verlaten, de hele middag in Pargs doorbrengen en dezelfde avond tegen uur in Londen terug kunnen zijn. Dit a'les zou dan met normale treinen geschieden met exprestreinen. zoals die in een zeer stoutmoedig plan zijn geproj cteerd, kan de afstar.d in 2 uur 45 minuten worden afge legd. In tijd van oorlog zouden meer dan tweehonderd treinen per dag in beide richtingen kunnen rijden. Het voornaamste is echter dat men, dank zij de tunne', niet alleen per trein van Londen naar Pargs en lstanboel zou kunnen reizen, maar dat men na de bouw van de spoorweg door Anatolie, op het Victoria Station in een slaapwagen zou kunnen stappen, om deze pas m Ca cutta weer te verlaten Dj Franse verbeel dingskracht kan deze droom uitstekend verwerkelijken, maar de Engelsen blijven nog afkerig. Niettegenstaande dat zij de Fransen een .overdreven angst voor hun veiligheid* aanwrijven, zijn onze BMtse vrienden zelf bezeten voor een invasie van een vijandelijk leger, dal door de Kanaal tunnel zou kunnen trekken. Reeds lang hebben de Fransen de enorme perspectieven Ingezien, die de Kanaaltunnel voor de beschaving kan openen. In 18U2 werd voor het eerst dit denkbeeld ge- noemd. In 1855 werkte de Franse ingenieur Thomé de Gamond een volledig constructie- plan uit, dat hij voorlegde aan drie Engelse ingenieursStephenson, Locke en Isambard Brunei. Onder de energieke leiding van Sir john Hawkshaw werd In 1875 in Londen de .Channel Tunnel Co. Ltd." opgericht, die van het Parlement uitgebreide vol- - machten ontving om het probleem grondig te bestuderen en het verzoek kreeg con crete voorstellen te dom aan de regerina. Datzelfde jaar werd in Parijs de „Sociéc du Chemin de Fer soul marin entre la France et l'Angleterre* opgericht voor de constructie en exploitatie van de Franse tunnelheift. Een gemengde Frans-Engelse commissie, die ,de grondslagen voor een verdrag tussen de twee landen zou uit werken, werd het jaar daarop benoemd. In 1885 begon men zelfs met het boren van een twee-kilometer-lange gang aan beide zijden van het Kanaal. Deze vo°r" lopige pogingen waren van geologisch standpunt gezien een volledig succes, want toen men in 1918, dus twee en der g jaar later, de gang bij Shakespeare Cliff onderzocht, werd deze geheel intact bevon den, ofschoon het werk slechts op primi tieve wijze was uitgevoerd. Het voortdurende veto van de Britse militaire autoriteiten verhinderde echter de voortzetting van het werk. In 1929 kwam de kwestie echter opnieuw aan de orde. Alle gegevens werden ver zameld, technische studies werden gecom pleteerd en alles liet zich bemoedigend aanzien, totdat de zaak voor het Parlement kwam. Bij de stemming waren er 172 leden vóór en 179 tegen de bouw van de tunnel. Zeven stemmen beslisten dus, dat, terwille van de tegenwerpingen der militaire auto riteiten het project maar weer moest wor den opgeborgen. De techn sche kanten van het vraagstuk zijn evenwel opnieuw uMgezocht en aange past aan da laatste vorderingen der geologie. Bovendien bes'aan er voor geen der beide regeringen enige fi acë 1 moeilijkheden, daar de nodige gelden di eet door open bare intekening zouden worden bijeen gebracht. Volgens de documenten van de Franse Kanaaltunnel-maatschappij zou de lengte van de tunnel ongeveer 35 kilometer wor den, wiaröij aan beide einden nog de inritten van circa 10 kilometer rik moeten geleld. De tunnel zal bestaan ut twie gangen naast elkaa', elk met een middel lijn van 5,60 meter, die z^wat 45 meter onder de bodem van de zee tn 110 mettr onder di zeespiegel zullen liggen. De Franse ingang zal zich bij het dorp Mar quise bevinden en die aan de Engelse kust trgens tussen Dover en Folkestone. Dertig jaar geleden werden de kosten van het werk op ongeveer 25 millioen pond sterling geraam'. Thans zouden zij volgens een Engels b!ad op een totaal van omstreeks 60 milliard francs komen. De inkomsten van het tunnelverkeer zouden echter pro gressief toenemen en de afschrijving zou zeer snel kunnen geschieden. in 1929 bedroeg hel aantal passagiers dat hel Kanaal overstak 2,5 millioen in beide richtingen. Rekening houdende met de natuurlijke toename va-s het verkeer, mag men aannemen, dat thans jaarlijks 4 millioen mensen het Kanaal oversteken en en dat daarvan 2,5 tot 3 millioen de tunnel zouden gebruiken. Als deze er eenmaal is, zat men echter ook de millioenen nieuwe reizigers van de overzijde van de Oceaan niet moeten vergeten, die in Engeland aan wal zullen gaan, juist om van de tunnel gebruik te maken. Zoals reeds werd gezegd, zullen zij te Londen in een slaapwagen stappen om per sooor hun reizen naar Rome, Wenen, Warschau, Moskou en lstanboel voort te zetten. Op het ogenblik gaan er jaarlijks bijna een millioen Ameri kanen aan wal, waarvan er 2 3 honderd duizend naar de Verenigde Staten of naar de Zuid-Amenkaanse landen terug keren zonder een bezoek aan Engeland te hebben gebracht. Als de Kanaaltunnel bestond, zou het merendeel van hen daarvan profiteren om enige tijd in Engeland door te brengen. Men biweert wel, dat het goederenver keer "door de tunnel afbreuk zou doen aan de Engelse koopvaardij. De scheepvaart autoriteiten van het Verenigd Koninkrijk spreken dit echter tegen; de Engelse vrachtvaart over het Kanaal bedraagt niet meer dan drie procent van het totaal. De bouw van de tunnel zal de Britse koop vaardij, die voornamelijk de overzeese geoieden bevaart, geen concurrentie aandoen. Het tunnelplan moge dan tegenstanders hebben, het heet! ook enthousiaste voor standers. Deze zouden namelijk wensen, dat men, naast een spoorlijn tegelijkertijd een autorijbaan zou aanleggen De heer Guéritte komt het echter wijselijk voor de zaak niet t> gecompliceerd te maken. „Laten wij eersi de spoorweg aanleggen", zo zegt bij, „en dan zien wij wal wat er verder nog aan te verbeteren valt." De bouw van een verkeersweg voor auto's zou trouwens de kosten van de onderneming automatisch verdubbelen. van groot nut blijken te zijn") verklaarde de trer Guéritte me* de grootsie overtui ging. Tot slot citeerce hij de mening, die Maiischalk Focb. ais ere-voorzitter van de Franse Commissie voor de Kanaaltunnel korl voor zijn dood uitsprak„Had de tun nel in 1914 bestaar, dan zou de oorlog met de „Kaiser" misschien in het geheel niet zijn uitgebrokenin ieder geval zou de geallieerde overwinning wel twee jaar t ei der zijn behaald". De heer Marcel S met, vicc-;.oorzitter van de vereniging „Les Francais de la Grande Bre'ame" legt vooral de nadruk op de geweldige rol, die de tunnel op economisch en intellectueel gebied zou spelen. Deze voordelen zouden daa om zo groot ziji omdat het aanschijn van Europa erdoor zou veranderen en de vrede er een hechtere grondslag door zou krijgen. Als realist wil de heer Semet echter tevens.dat men zich zal hoeden voor een overmatig optimisme. Hij kent Engeland, waar hij reeds meer dan 40 jaar woord en hij vraagt zich terdege af of het thans wel het geschikte ogenblik is, om de zaak te berde te bren gen. In elk geval voorziet hij grote moei lijkheden, die zullen voortvloeien uit de economische toestand, waarin zich Enge land zowel als Frankrijk heden ten dage bevinden Het is echler juist np tijdstippen als diti wairin met millinenen, j* met mti- liarden wordt gegoocheld, dat de stoutste plannen de beste kans op verwezenlijking hebben. Het ogenblik is aangebroken om van de lessen van de laatste oorlog te profiteren zo men ze niet uit het oog wil verliezen, laat staan ze geheel vergeten, 's Mensen memorie is zo kort 1 GEEN NIEUWE TROEPEN NAAR INDONESIË. Komen wij nu nog even terug op de tegenstanders, die met de wonderlijkste argumenten aankomen. Onder meer vrezen zij, „dat de tunnel Engeland aan het enorme gevaar van de „continentale onzedelijkheid" zal blootstellen. „Maat", zo merkt de heer Guéritte op, „degenen, die een bizondere smaak voor allerlei uitspattingen hebben, kunnen daaraan evengoed in Londen als in Parijs en B-ussel hun hart ophalen. Laat mij, tussen twee haakjes, ook nog even opmerken, dat echtbreuk aan de andere zijde van het Kanaal riet weliger tiert dan aan deze zijde". Zo blijft er alleen het voornaamste be zwaar over, de telkens weerkerende tegen kanting der Engelse militairen. Deze tegen kanting is werkelijk absurd. Heeft bijvoor beeld de Mont Cenis-tunnel de Franse of Italiaanse defensie op enigerlei wijze ver zwakt? „Daar is immers nooit sprake van geweest en voor de tunnel onder het Kanaal geldt hetzelfde. Inplaats van een bedreiging van de veiligheid beider landen zou deze er juist door worden vergroot en zowel voor de nationale verdediging van Frankrijk als van Engeland zou de tunnel Daar de resultaten ter R.T.C. zulks niet meer nodig maken, zullen geen nieuwe troepen ter aflossing naar Indonesië ge zonden worden. De „Zuiderkruis", welke op 28 October uit Rotterdam vertrok, is het laatste schip, dat een transport met ge vechtseenheden naar Indonesië zal brengen. De berichten echter, als zou de „Zuiderkruis" teruggeroepen worden, zijn van elke grond ontbloot. Slechts gespecialiseerde eenheden, die in de overgangsperiode onmisbaar zij voor administratieve en technische werkzaamheden zullen nog naar Indonesië vertrekken. Naar de Volkskrant meldt en van officiële zijde bevestigd werd, is een voorlopig demobilisatieschema ontworpen, dat voorziet in de terugkeer van tenminste 7000 militairen per maand. Daar er nog ongeveer 75 000 militairen in Indonesië vertoeven kan volgens dit schema de demobilisatie in 10 maanden voltooid zijn. De staatssecretaris van oorlog, mr. W. H. Fockema Andreae, zal nog deze maand naar Indonesië gaan, teneinde de technische problemen, die met deze demo bilisatie gepaard gaan, te bespreken. Nu de verwachting gewettigd is, dat het personeel der Koninklijke Marine voorlopig niet voor lange duur naar Indonesië zal worden gezonden, zullen geen gezinnen van militairen der zeemacht voor rijksrekening meer naar Indonesië kunnen gaan. De reeds hiervoor verleende vergunningen worden ingetrokken, voor zover de gezinnen later zouden vertrekken dan op 18 November met het m.s. „Oranje". De Kon. Marine bereidt een regeling voor, volgens welke een tegemoetkoming zal worden verstrekt aan gezinnen die reeds onkosten hebben gemaakt. Lopende verzoeken om vergunning tot uitzending van het gezin voor rijks rekening worden niet verder behandeld. Aan militair personeel der zeemacht wordt aangeraden voorlopig hun gezinnen ook niet voor eigen rekening naar Indonesië te laten overkomen, aangezien de tijdsduur van het verblijf van het gezinshoofd aldaar thans nog niet valt te bepalen. Gehuwde militairen zullen voorlopig uit sluitend voor 2 jaar worden uitgezonden. Aan in Indonesië vertoevend marinepersoneel zal men voorlopig geen verlenging van hun verblijf toestaan, ook niet wegens huwelijk aldaar. Kermis op de oceaan. Aan boord vtn di „Volendam" vieren 2000 soldaten een echt oud-Hollands feest: Kermis. „Zo, 't heit me 4 duppies gekost, luit, maar nou heb ik hem toch*. Voor ons staat een stralende soldaat, een grote doos onder de arpi en natuurlijk informeren wij direct naar dat geheimzinnige „hem", dat hij nou toch eindelijk heeft. „Zo'n doos appelsienen, luit,, én een stuk taai-iaai. Net gewonnen met ballegooien". Zijn hele snuit glimt van plezier. „Je schijnt graag sinaasappelen te lusten, dat je zo lang hebt volgehouden, Jan. Maar ze zijn ook lekker". „Ben je gek, luit. ik geef er ommers helemaal niet om. 't ls voor die gare Appie. Die het-me daar Zaterdag en Zondag hele maal in zijn eentje van poetskatoen en ouwe lappen alle balien zitten naaien en nu gaat die gekkerd in een ziekenboeg legge.... Ik ga ze'm gauw effe brengen." En weg is Jan. Naar zijn vriend, die ziek te bed ligt en dit feest niet mee kan maken. Want feest is er vandaag en hoe Midden op die lange reis van Aden naar Sabang, waar de verveling, ondanks de lessen, de film, de „bent* en het scheeps- cabaret, steeds verraderlijk op de loer ligt, viert de „Volendam" kermis. Nu is er geen sprake meer van verveling Dagen van van te voren is er al hard gewerkt aan de geïmproviseerde stands, die overal moesten verrijzen, Het resultaat is, dat wij vandaag naar hartelust kunnen speerwerpen, koek- happen, sjoelen, kegelen, grabbelen en ring- werpen, om nog maar te zwijgen van de „echte Spaanse waarzegster", het „Rad van Avontuur" en het waterballet. Er is van alles en iedereen doet mee. Zo moet het wel een succes worden De Maatschappij, onder welks auspiciën de „Volendam* vaart, zet haar beste beentje voor. De hele dag door is er gratis limo nade verkrijgbaar en vanavond, als het feest is afgelopen zal iedereen onthaald worden op koffie, belegde broodjes en augurken. Er is trouwens nog meer op deze Volen- dammer kermis, naar schatting 6600 mijl van het kleine stadje aan het ljaselmeer verwijderd. Dat is de „Cineac". Drie uit verkochte voorstellingen per uur. „Sensatie, spanning en amusement, in 20 minuten voor 10 cent". En hebt U ooit zo'n origi neel draaiorgel gezien, als het „pierement van Harry de Gluipert", dat op het prome nadedek staat? Die rol papier, die daar door dat potsierlijk uitgedoste mannetje op dat vierkante wiel wordt gewonden, brengt de muziek natuurlijk niet voort. Daarvoor moeten we aan de achterkant zijn, waar een marine-officier vrolijke deuntjes uit een accordeon haalt. De rhytmische bege leiding wordt geleverd door potdeksels en pannen en als het in het kleine hokje tè warm wordt, komt er een groot bord naar buiten: „Witheet. Moet afkoelen." Dan sluit de zaak van Harry voor een kwar tiertje. Last but not least gaan er vele paarden- minnende harten open bij het wedrennen met een echte totalisator hoogste inzet tien cent waar winsten gemaakt kunnen worden van drie tegen één. Merkwaardig contrast. Rondom het schip woelt het grijze water van de oceaan. Zo ver het oog reikt niets dan water, wind en wolken. Dikke grauwe wolken, die een tropische regenbui voorspellen. Maar hier, op het promenadedek, kent de vreugde geen grenzen. Tweeduizend gezonde Hol landse jongens, onbezorgd nu voor wat hen aan het eind van de reis wacht, zingen, joelen, stampen, hossen uitgelaten langs de stands en maken met elkaar zo'n plezier, dat de „Volendam" van de weeromstuut mee gaat deinen. En dat is misschien wel de meest echte attractie van deze Hollandse kermis op de Indische Oceaan. DE OORLOG KOSTTE BELGIË 15.729 DODEN. Het totaal aantal doden in België als gevolg van de oorlog bedraagt 15.729, het aartal zwaargewonden 15.942. Door V-l's en V-2's zijn in de periode van 7 October 1944 tot 20 Maart 1945 in totaal 9024 mensen om het leven gekomen door deze wapenen werden bovendien neg 14 406 personen zwaar gewond. rtoonnements- prl)«: Loise nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1.55. Buitenland fl. 2,-. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleme Advertentièn ^n^ximum 8 regels! 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Ruwe huid Ruwe handen Ruwe lip pen

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1