AXELSCHE H COURANT
PUROL
Frankering bij abonnement, AxeK
ZATERDAO 12 NOVEMBER 1949-
64e JAARGANG, Nj 13
/T
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Een tunnel onder het Kanaal
l i Engeland treedt de kwestie van de
Kanaal-tunnel weer naar voren. Het is dui
delijk, dat zij na de ervaringen van de
ha ste oorlog nieuwe aspecten vertoont.
Het standpunt van Britse veiligheid en
eiland-strategie, dat tot heden het grootste
obstakel vormde, kan zich na de verwoes
tingen, v.roorzaakt door de Duitse viieg-
tulger, de vliegende bommen en vooral va i
de atoombom niet langer handhaven.
Deze laatste zou alleen al voldoende
moeten zijn om het vooroordeel der terri
toriale onschendbaarheid van de Britse
eilanden over boord te werpen en een reden
moeten zijn om de Kanaaltunnel-kwes.ie te
bezien in het licht van de nieuwe feiten
door deze oorlog ontstaan.
De tunnel-kwestie is herhaaldelijk bestu
deerd door de Franse Kamer van Koop
handel voor Groot-Brittannië. Haar ere
voorzitter, de heer 1. J. Guérritte, oud
voorzitter van de Vereniging van Ingenieurs
van Groot-Brittannië. heeft aan het onder
werp bilangrijke studies gewijd er. de
volgende gegevens zijn dcor hem verstrekt.
Men kan er in de eerste paals uit afleiden,
dat men, indien de tu.mel bestond, het
traject Londen—Parijs in vijf uur, zonder
overstappen zou kunnen afleggen. Men zou
om 8 uur 's morgens de Engelse hoofdstad
kunnen verlaten, de hele middag in Pargs
doorbrengen en dezelfde avond tegen
uur in Londen terug kunnen zijn. Dit a'les
zou dan met normale treinen geschieden
met exprestreinen. zoals die in een zeer
stoutmoedig plan zijn geproj cteerd, kan de
afstar.d in 2 uur 45 minuten worden afge
legd. In tijd van oorlog zouden meer dan
tweehonderd treinen per dag in beide
richtingen kunnen rijden. Het voornaamste
is echter dat men, dank zij de tunne', niet
alleen per trein van Londen naar Pargs en
lstanboel zou kunnen reizen, maar dat men
na de bouw van de spoorweg door Anatolie,
op het Victoria Station in een slaapwagen
zou kunnen stappen, om deze pas m Ca
cutta weer te verlaten Dj Franse verbeel
dingskracht kan deze droom uitstekend
verwerkelijken, maar de Engelsen blijven
nog afkerig. Niettegenstaande dat zij de
Fransen een .overdreven angst voor hun
veiligheid* aanwrijven, zijn onze BMtse
vrienden zelf bezeten voor een invasie van
een vijandelijk leger, dal door de Kanaal
tunnel zou kunnen trekken.
Reeds lang hebben de Fransen de enorme
perspectieven Ingezien, die de Kanaaltunnel
voor de beschaving kan openen. In 18U2
werd voor het eerst dit denkbeeld ge-
noemd. In 1855 werkte de Franse ingenieur
Thomé de Gamond een volledig constructie-
plan uit, dat hij voorlegde aan drie Engelse
ingenieursStephenson, Locke en Isambard
Brunei. Onder de energieke leiding van Sir
john Hawkshaw werd In 1875 in Londen
de .Channel Tunnel Co. Ltd." opgericht,
die van het Parlement uitgebreide vol- -
machten ontving om het probleem grondig
te bestuderen en het verzoek kreeg con
crete voorstellen te dom aan de regerina.
Datzelfde jaar werd in Parijs de „Sociéc
du Chemin de Fer soul marin entre la
France et l'Angleterre* opgericht voor de
constructie en exploitatie van de Franse
tunnelheift. Een gemengde Frans-Engelse
commissie, die ,de grondslagen voor een
verdrag tussen de twee landen zou uit
werken, werd het jaar daarop benoemd.
In 1885 begon men zelfs met het boren
van een twee-kilometer-lange gang aan
beide zijden van het Kanaal. Deze vo°r"
lopige pogingen waren van geologisch
standpunt gezien een volledig succes,
want toen men in 1918, dus twee en der g
jaar later, de gang bij Shakespeare Cliff
onderzocht, werd deze geheel intact bevon
den, ofschoon het werk slechts op primi
tieve wijze was uitgevoerd. Het voortdurende
veto van de Britse militaire autoriteiten
verhinderde echter de voortzetting van het
werk.
In 1929 kwam de kwestie echter opnieuw
aan de orde. Alle gegevens werden ver
zameld, technische studies werden gecom
pleteerd en alles liet zich bemoedigend
aanzien, totdat de zaak voor het Parlement
kwam. Bij de stemming waren er 172 leden
vóór en 179 tegen de bouw van de tunnel.
Zeven stemmen beslisten dus, dat, terwille
van de tegenwerpingen der militaire auto
riteiten het project maar weer moest wor
den opgeborgen.
De techn sche kanten van het vraagstuk
zijn evenwel opnieuw uMgezocht en aange
past aan da laatste vorderingen der geologie.
Bovendien bes'aan er voor geen der beide
regeringen enige fi acë 1 moeilijkheden,
daar de nodige gelden di eet door open
bare intekening zouden worden bijeen
gebracht.
Volgens de documenten van de Franse
Kanaaltunnel-maatschappij zou de lengte
van de tunnel ongeveer 35 kilometer wor
den, wiaröij aan beide einden nog de
inritten van circa 10 kilometer rik moeten
geleld. De tunnel zal bestaan ut twie
gangen naast elkaa', elk met een middel
lijn van 5,60 meter, die z^wat 45 meter
onder de bodem van de zee tn 110 mettr
onder di zeespiegel zullen liggen. De
Franse ingang zal zich bij het dorp Mar
quise bevinden en die aan de Engelse kust
trgens tussen Dover en Folkestone. Dertig
jaar geleden werden de kosten van het
werk op ongeveer 25 millioen pond sterling
geraam'. Thans zouden zij volgens een
Engels b!ad op een totaal van omstreeks
60 milliard francs komen. De inkomsten
van het tunnelverkeer zouden echter pro
gressief toenemen en de afschrijving zou
zeer snel kunnen geschieden.
in 1929 bedroeg hel aantal passagiers
dat hel Kanaal overstak 2,5 millioen in
beide richtingen. Rekening houdende met
de natuurlijke toename va-s het verkeer,
mag men aannemen, dat thans jaarlijks 4
millioen mensen het Kanaal oversteken en
en dat daarvan 2,5 tot 3 millioen de tunnel
zouden gebruiken. Als deze er eenmaal is,
zat men echter ook de millioenen nieuwe
reizigers van de overzijde van de Oceaan
niet moeten vergeten, die in Engeland aan
wal zullen gaan, juist om van de tunnel
gebruik te maken. Zoals reeds werd gezegd,
zullen zij te Londen in een slaapwagen
stappen om per sooor hun reizen naar
Rome, Wenen, Warschau, Moskou en
lstanboel voort te zetten. Op het ogenblik
gaan er jaarlijks bijna een millioen Ameri
kanen aan wal, waarvan er 2 3 honderd
duizend naar de Verenigde Staten of naar
de Zuid-Amenkaanse landen terug keren
zonder een bezoek aan Engeland te hebben
gebracht. Als de Kanaaltunnel bestond, zou
het merendeel van hen daarvan profiteren
om enige tijd in Engeland door te brengen.
Men biweert wel, dat het goederenver
keer "door de tunnel afbreuk zou doen aan
de Engelse koopvaardij. De scheepvaart
autoriteiten van het Verenigd Koninkrijk
spreken dit echter tegen; de Engelse
vrachtvaart over het Kanaal bedraagt niet
meer dan drie procent van het totaal. De
bouw van de tunnel zal de Britse koop
vaardij, die voornamelijk de overzeese
geoieden bevaart, geen concurrentie aandoen.
Het tunnelplan moge dan tegenstanders
hebben, het heet! ook enthousiaste voor
standers. Deze zouden namelijk wensen, dat
men, naast een spoorlijn tegelijkertijd een
autorijbaan zou aanleggen De heer Guéritte
komt het echter wijselijk voor de zaak niet
t> gecompliceerd te maken. „Laten wij
eersi de spoorweg aanleggen", zo zegt bij,
„en dan zien wij wal wat er verder nog
aan te verbeteren valt." De bouw van een
verkeersweg voor auto's zou trouwens de
kosten van de onderneming automatisch
verdubbelen.
van groot nut blijken te zijn") verklaarde
de trer Guéritte me* de grootsie overtui
ging. Tot slot citeerce hij de mening, die
Maiischalk Focb. ais ere-voorzitter van de
Franse Commissie voor de Kanaaltunnel
korl voor zijn dood uitsprak„Had de tun
nel in 1914 bestaar, dan zou de oorlog
met de „Kaiser" misschien in het geheel
niet zijn uitgebrokenin ieder geval zou de
geallieerde overwinning wel twee jaar t ei
der zijn behaald".
De heer Marcel S met, vicc-;.oorzitter
van de vereniging „Les Francais de la
Grande Bre'ame" legt vooral de nadruk
op de geweldige rol, die de tunnel op
economisch en intellectueel gebied zou
spelen. Deze voordelen zouden daa om zo
groot ziji omdat het aanschijn van Europa
erdoor zou veranderen en de vrede er een
hechtere grondslag door zou krijgen. Als
realist wil de heer Semet echter tevens.dat
men zich zal hoeden voor een overmatig
optimisme. Hij kent Engeland, waar hij
reeds meer dan 40 jaar woord en hij vraagt
zich terdege af of het thans wel het geschikte
ogenblik is, om de zaak te berde te bren
gen. In elk geval voorziet hij grote moei
lijkheden, die zullen voortvloeien uit de
economische toestand, waarin zich Enge
land zowel als Frankrijk heden ten dage
bevinden Het is echler juist np tijdstippen
als diti wairin met millinenen, j* met mti-
liarden wordt gegoocheld, dat de stoutste
plannen de beste kans op verwezenlijking
hebben. Het ogenblik is aangebroken om
van de lessen van de laatste oorlog te
profiteren zo men ze niet uit het oog wil
verliezen, laat staan ze geheel vergeten,
's Mensen memorie is zo kort 1
GEEN NIEUWE TROEPEN NAAR
INDONESIË.
Komen wij nu nog even terug op de
tegenstanders, die met de wonderlijkste
argumenten aankomen. Onder meer vrezen
zij, „dat de tunnel Engeland aan het enorme
gevaar van de „continentale onzedelijkheid"
zal blootstellen. „Maat", zo merkt de heer
Guéritte op, „degenen, die een bizondere
smaak voor allerlei uitspattingen hebben,
kunnen daaraan evengoed in Londen als in
Parijs en B-ussel hun hart ophalen. Laat
mij, tussen twee haakjes, ook nog even
opmerken, dat echtbreuk aan de andere
zijde van het Kanaal riet weliger tiert dan
aan deze zijde".
Zo blijft er alleen het voornaamste be
zwaar over, de telkens weerkerende tegen
kanting der Engelse militairen. Deze tegen
kanting is werkelijk absurd. Heeft bijvoor
beeld de Mont Cenis-tunnel de Franse of
Italiaanse defensie op enigerlei wijze ver
zwakt? „Daar is immers nooit sprake van
geweest en voor de tunnel onder het
Kanaal geldt hetzelfde. Inplaats van een
bedreiging van de veiligheid beider landen
zou deze er juist door worden vergroot en
zowel voor de nationale verdediging van
Frankrijk als van Engeland zou de tunnel
Daar de resultaten ter R.T.C. zulks niet
meer nodig maken, zullen geen nieuwe
troepen ter aflossing naar Indonesië ge
zonden worden. De „Zuiderkruis", welke
op 28 October uit Rotterdam vertrok, is
het laatste schip, dat een transport met ge
vechtseenheden naar Indonesië zal brengen.
De berichten echter, als zou de „Zuiderkruis"
teruggeroepen worden, zijn van elke grond
ontbloot.
Slechts gespecialiseerde eenheden, die in
de overgangsperiode onmisbaar zij voor
administratieve en technische werkzaamheden
zullen nog naar Indonesië vertrekken.
Naar de Volkskrant meldt en van officiële
zijde bevestigd werd, is een voorlopig
demobilisatieschema ontworpen, dat voorziet
in de terugkeer van tenminste 7000 militairen
per maand. Daar er nog ongeveer 75 000
militairen in Indonesië vertoeven kan volgens
dit schema de demobilisatie in 10 maanden
voltooid zijn. De staatssecretaris van oorlog,
mr. W. H. Fockema Andreae, zal nog deze
maand naar Indonesië gaan, teneinde de
technische problemen, die met deze demo
bilisatie gepaard gaan, te bespreken.
Nu de verwachting gewettigd is, dat het
personeel der Koninklijke Marine voorlopig
niet voor lange duur naar Indonesië zal
worden gezonden, zullen geen gezinnen van
militairen der zeemacht voor rijksrekening
meer naar Indonesië kunnen gaan.
De reeds hiervoor verleende vergunningen
worden ingetrokken, voor zover de gezinnen
later zouden vertrekken dan op 18 November
met het m.s. „Oranje". De Kon. Marine
bereidt een regeling voor, volgens welke
een tegemoetkoming zal worden verstrekt
aan gezinnen die reeds onkosten hebben
gemaakt. Lopende verzoeken om vergunning
tot uitzending van het gezin voor rijks
rekening worden niet verder behandeld.
Aan militair personeel der zeemacht wordt
aangeraden voorlopig hun gezinnen ook
niet voor eigen rekening naar Indonesië te
laten overkomen, aangezien de tijdsduur
van het verblijf van het gezinshoofd aldaar
thans nog niet valt te bepalen.
Gehuwde militairen zullen voorlopig uit
sluitend voor 2 jaar worden uitgezonden.
Aan in Indonesië vertoevend marinepersoneel
zal men voorlopig geen verlenging van hun
verblijf toestaan, ook niet wegens huwelijk
aldaar.
Kermis op de oceaan.
Aan boord vtn di „Volendam" vieren
2000 soldaten een echt oud-Hollands feest:
Kermis.
„Zo, 't heit me 4 duppies gekost, luit,
maar nou heb ik hem toch*.
Voor ons staat een stralende soldaat, een
grote doos onder de arpi en natuurlijk
informeren wij direct naar dat geheimzinnige
„hem", dat hij nou toch eindelijk heeft.
„Zo'n doos appelsienen, luit,, én een stuk
taai-iaai. Net gewonnen met ballegooien".
Zijn hele snuit glimt van plezier.
„Je schijnt graag sinaasappelen te lusten,
dat je zo lang hebt volgehouden, Jan. Maar
ze zijn ook lekker".
„Ben je gek, luit. ik geef er ommers
helemaal niet om. 't ls voor die gare Appie.
Die het-me daar Zaterdag en Zondag hele
maal in zijn eentje van poetskatoen en
ouwe lappen alle balien zitten naaien en nu
gaat die gekkerd in een ziekenboeg legge....
Ik ga ze'm gauw effe brengen." En weg is
Jan. Naar zijn vriend, die ziek te bed ligt
en dit feest niet mee kan maken. Want
feest is er vandaag en hoe
Midden op die lange reis van Aden naar
Sabang, waar de verveling, ondanks de
lessen, de film, de „bent* en het scheeps-
cabaret, steeds verraderlijk op de loer ligt,
viert de „Volendam" kermis. Nu is er geen
sprake meer van verveling Dagen van van
te voren is er al hard gewerkt aan de
geïmproviseerde stands, die overal moesten
verrijzen, Het resultaat is, dat wij vandaag
naar hartelust kunnen speerwerpen, koek-
happen, sjoelen, kegelen, grabbelen en ring-
werpen, om nog maar te zwijgen van de
„echte Spaanse waarzegster", het „Rad van
Avontuur" en het waterballet. Er is van
alles en iedereen doet mee. Zo moet het
wel een succes worden
De Maatschappij, onder welks auspiciën
de „Volendam* vaart, zet haar beste beentje
voor. De hele dag door is er gratis limo
nade verkrijgbaar en vanavond, als het feest
is afgelopen zal iedereen onthaald worden
op koffie, belegde broodjes en augurken.
Er is trouwens nog meer op deze Volen-
dammer kermis, naar schatting 6600 mijl
van het kleine stadje aan het ljaselmeer
verwijderd. Dat is de „Cineac". Drie uit
verkochte voorstellingen per uur. „Sensatie,
spanning en amusement, in 20 minuten
voor 10 cent". En hebt U ooit zo'n origi
neel draaiorgel gezien, als het „pierement
van Harry de Gluipert", dat op het prome
nadedek staat? Die rol papier, die daar
door dat potsierlijk uitgedoste mannetje op
dat vierkante wiel wordt gewonden, brengt
de muziek natuurlijk niet voort. Daarvoor
moeten we aan de achterkant zijn, waar
een marine-officier vrolijke deuntjes uit
een accordeon haalt. De rhytmische bege
leiding wordt geleverd door potdeksels en
pannen en als het in het kleine hokje tè
warm wordt, komt er een groot bord naar
buiten: „Witheet. Moet afkoelen." Dan
sluit de zaak van Harry voor een kwar
tiertje.
Last but not least gaan er vele paarden-
minnende harten open bij het wedrennen
met een echte totalisator hoogste inzet
tien cent waar winsten gemaakt kunnen
worden van drie tegen één.
Merkwaardig contrast. Rondom het schip
woelt het grijze water van de oceaan. Zo
ver het oog reikt niets dan water, wind en
wolken. Dikke grauwe wolken, die een
tropische regenbui voorspellen. Maar hier,
op het promenadedek, kent de vreugde
geen grenzen. Tweeduizend gezonde Hol
landse jongens, onbezorgd nu voor wat hen
aan het eind van de reis wacht, zingen,
joelen, stampen, hossen uitgelaten langs de
stands en maken met elkaar zo'n plezier,
dat de „Volendam" van de weeromstuut
mee gaat deinen. En dat is misschien wel
de meest echte attractie van deze Hollandse
kermis op de Indische Oceaan.
DE OORLOG KOSTTE BELGIË
15.729 DODEN.
Het totaal aantal doden in België als
gevolg van de oorlog bedraagt 15.729, het
aartal zwaargewonden 15.942. Door V-l's
en V-2's zijn in de periode van 7 October
1944 tot 20 Maart 1945 in totaal 9024
mensen om het leven gekomen door deze
wapenen werden bovendien neg 14 406
personen zwaar gewond.
rtoonnements-
prl)«:
Loise nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1.55.
Buitenland fl. 2,-.
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleme Advertentièn
^n^ximum 8 regels!
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Ruwe huid
Ruwe handen
Ruwe lip pen