AXELSCHE II COURANT
Mr. Dr. E. J. E. M. B. Jaspar
over: „Benelux".
'n Steek of 'n scheut hier en daar
komt ae nog wel te boven.
Maar wee als Rheumatiek zich vastzet...
Frankering bij abonnement, Axel.
ZATERDAO 29 OCTOBER 1949-
64e JAAROANO, No 9
tafel
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
„Dit is de enige constructieve bijdrage
tot verbetering sinds 1945".
Onder auspiciën der Zeeuwse Volks
universiteit hield de secretaris-generaal der
Belgisch-Nederlandsch-Luxemburgse douane
overeenkomst' mr. dr. E. J. E. M. H.
Jaspar, op de bovenzaal van „Het Cen
trum* alhier een causerie over: „Benelux".
Onder de aanwezigen bevonden zich o.m.
de leden van Qed. Staten, de h.h. Hamelink
en Lockefeer, Burgemeester en Wethouders
van Axel en verschillende industriëlen uit
onze omgeving.
De voorzitter der werkgroep-Axel van de
Z.V.U., dhr. P. J. Olyslager, opende deze
bijeenkomst, en zeide daarin o.m., dat het
zeer ongunstige weer een factor was voor
de matige opkomst en dat verschiller.de
Z.-Vlaamse autoriteiten bericht van verhin
dering hadden gezonden.
Daarna werd het woord gevoerd door
dhr. Gerritsen, algemeen-secretaris der Z.V.U.
te Middelburg, die zeide, dat bekend mag
worden geacht, dat de situatie der Z.V.U. in
Z.-Vlaanderen niet zo mooi is geweest. De
moeilijkheden zijn thans grotendeels over
wonnen dank zij de grote krachtsinspanning
van het centraal bestuur, de financiële com
missie en de werkgroep Axel. Het pro
gramma kan dan ook zeer zeker de toets
met anderen doorstaan. Op 10 Nov. a.s.
komt Cor Ruys naar Terneuzen met „De
Zilveren Fluit". In Januari komt de Haagse
Comedie naar Axel en op 26 Januari het
Volkstoneel naar Terneuzen en in April het
gezelschap Win Sonneveld in Axel.
De Z..V.U. heeit ook de sympathie en
daadwerkelijke steun van overheidswege
ontvangen. Dit zal evenwel volgend jaar
ophouden, in verband met de tijdsomstan
digheden. Men zal dus zelf de handen uit
de mouwen moeten steken.
Er moeten toneelvoorstellingen en lezin
gen worden georganiseerd in Z.-Vlaanderen.
Dit district moet weten wat er in de
wereld leeft en spr. riep daartoe aller mede
werking in. De werkgroep Axel heeft bewe
zen, dat er hier wat gedaan kan worden.
Mr. Dr. Jaspar,
zeide de Z.V.U. erkentelijk te zijn om zo
spoedig na de ministers-conferentie der
Benelux-landen te Luxemburg een lezing te
mogen houden over dit onderwerp, en dan
nog wel in een grensprovincie als Zeeland.
Z.-Vlaanderen en Zuid Limburg moeten een
brug slaan tussen de twee landen, omdat
deze gewesten de psychologische factoren
moeten vormen voor de verwezenlijking der
Benelux-gedachte. Zeeuwen en Limburgers
zijn beter in staat de Belgische eigenaard
te begrijpen. Wanneer wij slagen en wij
zullen dat dan dient er over en weer
begrip te zijn en bereidheid om elkaar te
nemen zoals men is, bereid zijn bepaalde
risico's te aanvaarde1. Men moet niet met
een zeker hautain spreken over de ander.
Beide volken hebben goede eigenschappen,
waarvan men kan leren, doch ook minder
te waarderen hoedanigheden. Men kan niet
in algemene zin zeggen, dat de Belgen
luchthartig zijnzij kunnen een practische
opbouw uit de moeilijkheden bewerkstel
ligen. Wij Nederlanders zijn stipt, maar ont
zettend zwaar op de hand, wij wikken en
wegen, en missen veel spontaniteit. Dat mag
zo blijven, mits wij elkaar maar willen aan
vullen, zonder evenwel een schablone te
worden. Er dient waardering te zijn voor
een ieders standpunt.
Een bijzondere Belgische karaktertrek is
wel de liefde voor de vrijheid. Deze is de
Belg heilig en primair; daarom wil hij
niet in een keurslijf leven. Dat ontlokt wel
eens de opmerking, dat er in België voor
schriften zijn om ontdoken te worden. Hun
hele temperament is ingesteld „pour la
personnalité humaine". De drang om zich
van iedere vorm van voorschriften los te
maken, vloeit voort uit het feit, dat deze
voorschriften door de eeuwen heen door
vreemden zijn opgelegd en de Belgen die
eerst later zichzelf gegeven hebben. Wij
Nederlanders hebben reeds eeuwen onze
eigen wetten. De Belgen hebben geleefd
onder de Spaanse monarchie en de Oosten
rijkse Habsburgers, later onder de Neder
landers en in deze eeuw tweemaal onder
Duitse bezetting.
Wat voor de Belgen geldt, geldt mutatis
mutandis ook voor de Luxemburgers. Doch
wanneer wij hierover heenstappen, zijn de
voorwaarden geschapen voor de econo
mische unie, die zal moeten gedragen wor
den door alle lagen der bevolkingen. Deze
unie vertoont zoveel facetten, dat men steeds
meer mogelijkheden, maar ook steeds meer
moeilijkheden ontdekt.
Wat is er afgelegd? Waar zijn we?
Waar gaan we heen
De tarief-unie.
De tariefunie is in 1948 door de 3 landen
gezamenlijk in werking gesteld. De ophef
fing der invoerrechten van de 3 landen is
een feit. Opheffing van de obstakels voor
het kapitaal- en goederenverkeer is er nog
niet.
De accijnzen
zijn nog niet geünificeerd en aan de gemeen-
schappelijke grenzen afgeschaft, doch het
verdrag is reeds getekend en aangenomen
door de Tweede Kamer. In België is zulks
nog niet mogelijk geweest door de rege
ringscrisis. v
Unificatie der omzetbelasting.
Ook met dit onderdeel is men belangrijk
gevorderd. Op de ministers-conferentie in
Maart van dit jaar is men het eens gewor
den over de heffing en de percentages. Het
nieuwe systeem betekent een derving van
enige miljarden francs voor de Belgische
schatkist.
Door de Belgische deskundigen wordt
naar een oplossing gezocht. In deze tarieven
doet zich een aspect voor, waarmee de 3
landen voor het forum der wereld treden.
Het belangrijkste is wel, dat sinds 1947 de
3 landen met één gemeenschappelijke
delegatie op economische conferenties komen.
Er zijn dan verschillende „onderhandelings
équipes" onder Nederlandse of Belgische
leiding. Daardoor hebben de 3 landen een
positie bereikt in de wereld, zoals nog
nimmer tevoren. Het „verdeel en heers"
is voorgoed uitgesloten. Zo werden bijv.
op de coaferentie voor de Marshallhulp te
Parijs de aanvragen door de Benelux-
landen gezamenlijk ingediend.
Zo moeten wij vooruitgaan om straks de
economische eenheid naar buiten te be
trachten.
Andere landen zijn ook van mening, dat
economische samenwerking alleen mogelijk
is via een regionale economische unie (de
Scandinavische landenFrankrijk en Italië
Griekenland en Turkije). Men vraagt dan de
Benelux-landen om inlichtingen.
Steeds nauwer samenwerking.
Er is nog een ander facet, dat wel een
novum is. Sinds April van dit jaar is een
Belgisch hoofdambtenaar op het Departe
ment van Economische Zaken te Den Haag
geplaatst met de rang van gezantschaps
secretaris en een Nederlands hoofdambte
naar op dat Departement in Brussel. Deze
ambtenaren zien dus alles op het gebied
van handel en handels-accoorden en voor
hen bestaan er dus geen handelsgeheimen
meer. Wanneer wij eenmaal de unie hebben,
dan worden voor de Benelux handelsver
dragen afgesloten met andere landen. Nu
nog sluiten België en Luxemburg enerzijds,
en Nederland anderzijds hun handelsver-
dragen.
In alle Belgische delegaties is een Neder
lands ambtenaar opgenomen en in alle
Nederlandse delegaties een Belgisch ambte
naar. Er is dus wederzijds een volkomen
beeld en men kan volkomen harmoniseren
en coördineren. Dit moet men zien als een
positief resultaat voor de voorbereiding
der unie.
De voor-unie.
Dit alles is slechts een aanleiding. De
Inhoud van het voor-unie-verdrag wijst
daarop.
Dit is geen handelsvrag meer, maar een
verdrag, dat met name genoemde goederen
niet meer onderhevig zijn aan in- en uit-
voerlicenties (geparafeerd 5 Oct. '49). 30
procent van de handel is bevrijd, 10 dagen
later volgde nog 36 pet., dus in totaal is
66 pet. van alle handelsverkeer tussen deze
landen bevrijd. Hopelijk stijgt dit binnen 2
maanden tot 90 pet., omdat op de Luxem
burgse conferentie besloten is ook de textiel
sector te bevrijden. De resterende 10 pet.
moeten dus in de komende 6 maanden van
1950 worden bevrijd.
De datum voor de ingang der unie (1
Juli 1950) heeft men vastgesteld op de con
ferentie te Den Haag. Op de conferentie te
Luxemburg zijn ttal van goede resultaten
bereikt. Er werden oplossingen gevonden
op monetair, fiscaal en agrarisch gebied,
welke strekken tot tevredenheid.
De landbouwpolitiek
was een uiterst gevoelige materie, wegens
de belangrijke onderlinge verschillen. De
Nederlandse landbouw staat op veel hoger
peil van efficiency dan de Belgische. T.a.v.
Luxemburg zijn de verschillen volkomen
anders, daar dit heuvelland niet te vergelij
ken is met de Nederl. bodem.. Daarom zal
Luxemburg binnen de econ. unie een bij
zonder regiem krijgen, dat rekening houdt
met de bodemgesteldheid.
2e zal men in België trachten de Nederl.
landbouwpolitiek ingang te doen vinden,
Men wil de Belgische landbouw ook steun
verlenen. Maar men weet nog niet op welke
wijze. Deskundigen bestuderen dit probleem
zij zullen in Januari a.s. rapport uitbrengen.
Industrialisatie.
Het wezenskenmerk der Benelux is, dat
3 landen politiek onafhankelijk eco
nomisch een eenheid vormen met een
territoir van .Delfzijl tot de Luxemburgse
grens, waarin dus geen obstakels voor
het goederen- of handelsverkeer zijn, m.a.w.
de verschillende landen zijn dus provincies
zonder grens geworden. Binnen deze drie
landen voert men dus één econ. politiek
iets anders zou in strijd zijn met de unie
zelf. Dus dient er zowel monetair, als eco
nomisch en sociaal samenwerking te zijn.
Dil is moeilijk, want de facetten lopen nogal
uiteen. Het probleem is moeilijk, doch
wordt makkelijker naarmate de reconstructie
van Nederland vordert.
Men beweert wel eens, dat de industria
lisatie van Nederland hierdoor geremd zou
worden, doch die wil men in België of
Luxemburg niet handicappen. Er dienen
echter niet meer industrieën te worden ge
sticht, dan die in Benelux-veiband econo
misch verantwoord zouden zijn.
Om geen overproductie te creëren binnen
de Benelux, hebben de ministers reeds een
lijst opgesteld van plm. 25 sleutel-indu
strieën, die niet meer mogen worden uitge
breid, dan na overleg der gemeenschappe
lijke regeringen.
Voor andere industrieën is in Nederland
een vestigingsvergunning nodig; men wil
dit in België ook gaan doen
Het moet mogelijk zijn om een „entente
industrielle" te scheppen voor bepaalde
industrieën. Dit moet het bedrijfsleven zelf
doen. Dan is er een waarborg voor te
grote industrialisatie.
Lonen en prijzen.
Spr. meent, dat dit vraagstuk niet zo
moeilijk is. In België zijn de lonen hoog, in
Nederland laag. Men meent dat daarom een
unie niet mogelijk zou zijn, doch deze
mening is niet gegrond. Spr. meent dat de
levenskosten in Nederland stijgen, doch in
België eerder een tendenz tot dalen hebben,
zodat er dus een geleidelijk naar elkaar
toegroeien Is op een zeker platform. Deze
lonen en prijzen hoeven niet identiek te
zijn, omdat loonverschillen ook in nationaal
verband aanwezig zijn (stad en platteland),
zonder dat het sociaal evenwicht verstoord
wordt. In de Belgisch—Luxemburgse unie,
die nu 28 jaar bestaat, zijn die verschillen
ook. In Luxemburg zijn de lonen hoger dan
in België, maar de prijzen zijn in Luxem
burg lager dan in België en toch is het
sociaal evenwicht niet verstoord. Hoofdzaak
Is, dat de algemene voorwaarden gelijk zijn,
ook de arbeidstijden, enz., dan kan de unie
zonder schokken tot stand komen.
Havens en waterwegen.
Dit onderdeel is voor Zeeuwsch-Vlaan-
deren van groot belang. In de grote Luxem
burgse commissie wordt dit hele probleem
onder het oog gezien. Voor Nederland heb
ben daarin o.a. zitting de heren Steenberghe,
Crone en Brautigam, dus Heden uit plaatsen,
waar men met „oud zeer" te kampen had.
Men hoopt nog dit jaar met een rapport
gereed te komen.
De monetaire kwestie
is uitermate gecompliceerd, omdat beide
landen grote monetaire verschiilen hebben.
België heeft veel vreemde deviezen, heeft
„harde valuta", een ruime goudvoorraad en
een actieve handelsbalans. In Nederland is
het juist omgekeerd. Toch zullen wij een
economische unie realiseren, zegt spr. Neder
land zal zijn tekort op de handelsbalans
uiet België moeten aanvallen. In de Luxem
burgse conferentie is de goudclausule zoda
nig verzwakt, dat zij voor Nederland niet
meer als een Damocles-zwaard boven het
hoofd hangt. België zal geen goud meer
van Nederland eisen.
Spr. meent, dat men zal moeten streven
naar het afsluiten van handels-accoorden
met landen, wier deviezen voor de andere
Benelux-landen nuttig zijn. Men moet er
rekening mee houden, dat de Benelux-unie
voor zeer lange tijd wordt aangegaan en
de monetaire verhouding Nederland—België
wel eens zou kunnen omkeren. Bij slagen
zouden wij dan niet meer afhankelijk zijn
van de Marshall-hulp» die zoals bekend, in
1952 eindigt.
Andere commissies.
Er is o.a. nog een speciale commissie
voor de volksgezondheid, welke niet minder
dan 12 sectoren heeft, om alle regelingen
en wetten volkomen te unificeren.
Ook is ingesteld een commissie voor de
unificatie van het recht (verzekeringen,
zakenrecht, koophandel, naamloze vennoot
schappen, enz.) Deze unificatie is nodig,
omdat verschillende wetten op dit gebied
in de drie landen de werking der unie in
gevaar zouden brengen door het schepen
van ongewenste concurrentie-factoren.
is dit alles geen utopie?
Op 5 September 1945 is tot de Beneiux
besloten door de ministers Spaak, Beel en
Van Kleffens. De jaren, die achter ons lig
gen, hebben bewezen, dat dit geen utopie
is. De verwezenlijking van deze ideeën is
mogelijk en wij zullen het de wereld laten
zien. Wij doen slechts, wat het gezond
verstand ons dicteert. Het is slechts een
teruggave van de vrijheid van het econo
misch leven tussen de drie landen, groter
dan binnen de nationale grenzen. In de
Verenigde Staten staat men sympathiek
tegenover de Benelux, omdat men meent,
dat wij nu de Verenigde Staten van Europa
aan het vormen zijn. Wü beogen geen
autarchisch streven, maar vrijheid en wel
vaart. Wij zullen bij verwezenlijking een
binnenlandse markt vormen van 20 millioen
mensen en na de V.S. en Engeland de 3e
economische macht vormen, de meest vrede
lievende op aarde.
Wij hebben geen andere keus meer op
deze wereld, om met de woorden van
Koningin Wilhelmina „te blijven, wat wij
zijn."
Wij willen betere bestaansmogelijkheden
scheppen met behoud der nationale zelf
standigheid. Met trots kunnen wjj zeggen,
dat Benelux de enige constructieve bijdrage
is in de wereld sinds 1945. Hier dienen de
schouders onder te worden gezet.
Wij moeten dit alles groot zien en de
consequentiss durven aanvaarden van zulk
een groot ondernemenwij moeten offers
en risico's durven dragen en niet alles
regelen tot geslachten na ons. Wij moeten
vertrouwen op de Potentaat der potentaten.
Wij dienen, zoals minister Spaak zeide „in
het water durven springen om de overkant
te bereiken." Wij dienen een daad te stellen
voor vrijheid en recht en het grote belang
van Nederland en België begrijpen.
Dan zullen wij inzien, dat deze taak niet
te zwaar is. Onze volken hebben wel voor
heter vuren gestaan.
Spr. eindigde met een uitspraak van
Willem van Oranje in 1579 te Gent gedaan
„Bewaart Uw Unie wel".
Na de pauze werden verschillende interes
sante vragen gesteld, die door spr. op
bevredigende wijze werden beantwoord,
doch die wij wegens plaatsgebrek niet kun
nen vermelden.
Dhr. Olyslager dankte mr. dr. jaspar voor
zijn boeiende causerie en sprak daarbij de
beste wensen uit voor de totstandkoming
der Benelux-Unie.
Welk mens bij zijn volle verstand, zal het
zover laten komen Zulke aanwijzingen zijn
een reden te meer om van vandaag-op-
morgen met de weldadige Kruschen-kuur te
beginnen. De zes minerale zouten van
Kruschen stimuleren van de eerste dag af
met de jaren verslapte bloedzuiverende
organen en brengen die al gauw weer
helemaal op gang. Als lever, nieren en
ingewanden op natuurlijke wijze hun werk
doen, kunnen onzuiverheden in het bloed
zich niet vastzetten. Die worden dan radi
caal afgevoerd langs natuurlijke weg en zijn
nooit meer oorzaak van pijnen, die U nu in
Uw bewegingen belemmeren en U het leven
vergallen. Weifel niet langer, begin vandaag
met Kruschen. In uw eigen belang. Kruschen
is verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten.
(I. M.)
v
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié il. 1,55.
Buitenland il. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
rO