AXELSCHE II COURANT Mr. Dr. E. J. E. M. B. Jaspar over: „Benelux". 'n Steek of 'n scheut hier en daar komt ae nog wel te boven. Maar wee als Rheumatiek zich vastzet... Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAO 29 OCTOBER 1949- 64e JAAROANO, No 9 tafel NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM „Dit is de enige constructieve bijdrage tot verbetering sinds 1945". Onder auspiciën der Zeeuwse Volks universiteit hield de secretaris-generaal der Belgisch-Nederlandsch-Luxemburgse douane overeenkomst' mr. dr. E. J. E. M. H. Jaspar, op de bovenzaal van „Het Cen trum* alhier een causerie over: „Benelux". Onder de aanwezigen bevonden zich o.m. de leden van Qed. Staten, de h.h. Hamelink en Lockefeer, Burgemeester en Wethouders van Axel en verschillende industriëlen uit onze omgeving. De voorzitter der werkgroep-Axel van de Z.V.U., dhr. P. J. Olyslager, opende deze bijeenkomst, en zeide daarin o.m., dat het zeer ongunstige weer een factor was voor de matige opkomst en dat verschiller.de Z.-Vlaamse autoriteiten bericht van verhin dering hadden gezonden. Daarna werd het woord gevoerd door dhr. Gerritsen, algemeen-secretaris der Z.V.U. te Middelburg, die zeide, dat bekend mag worden geacht, dat de situatie der Z.V.U. in Z.-Vlaanderen niet zo mooi is geweest. De moeilijkheden zijn thans grotendeels over wonnen dank zij de grote krachtsinspanning van het centraal bestuur, de financiële com missie en de werkgroep Axel. Het pro gramma kan dan ook zeer zeker de toets met anderen doorstaan. Op 10 Nov. a.s. komt Cor Ruys naar Terneuzen met „De Zilveren Fluit". In Januari komt de Haagse Comedie naar Axel en op 26 Januari het Volkstoneel naar Terneuzen en in April het gezelschap Win Sonneveld in Axel. De Z..V.U. heeit ook de sympathie en daadwerkelijke steun van overheidswege ontvangen. Dit zal evenwel volgend jaar ophouden, in verband met de tijdsomstan digheden. Men zal dus zelf de handen uit de mouwen moeten steken. Er moeten toneelvoorstellingen en lezin gen worden georganiseerd in Z.-Vlaanderen. Dit district moet weten wat er in de wereld leeft en spr. riep daartoe aller mede werking in. De werkgroep Axel heeft bewe zen, dat er hier wat gedaan kan worden. Mr. Dr. Jaspar, zeide de Z.V.U. erkentelijk te zijn om zo spoedig na de ministers-conferentie der Benelux-landen te Luxemburg een lezing te mogen houden over dit onderwerp, en dan nog wel in een grensprovincie als Zeeland. Z.-Vlaanderen en Zuid Limburg moeten een brug slaan tussen de twee landen, omdat deze gewesten de psychologische factoren moeten vormen voor de verwezenlijking der Benelux-gedachte. Zeeuwen en Limburgers zijn beter in staat de Belgische eigenaard te begrijpen. Wanneer wij slagen en wij zullen dat dan dient er over en weer begrip te zijn en bereidheid om elkaar te nemen zoals men is, bereid zijn bepaalde risico's te aanvaarde1. Men moet niet met een zeker hautain spreken over de ander. Beide volken hebben goede eigenschappen, waarvan men kan leren, doch ook minder te waarderen hoedanigheden. Men kan niet in algemene zin zeggen, dat de Belgen luchthartig zijnzij kunnen een practische opbouw uit de moeilijkheden bewerkstel ligen. Wij Nederlanders zijn stipt, maar ont zettend zwaar op de hand, wij wikken en wegen, en missen veel spontaniteit. Dat mag zo blijven, mits wij elkaar maar willen aan vullen, zonder evenwel een schablone te worden. Er dient waardering te zijn voor een ieders standpunt. Een bijzondere Belgische karaktertrek is wel de liefde voor de vrijheid. Deze is de Belg heilig en primair; daarom wil hij niet in een keurslijf leven. Dat ontlokt wel eens de opmerking, dat er in België voor schriften zijn om ontdoken te worden. Hun hele temperament is ingesteld „pour la personnalité humaine". De drang om zich van iedere vorm van voorschriften los te maken, vloeit voort uit het feit, dat deze voorschriften door de eeuwen heen door vreemden zijn opgelegd en de Belgen die eerst later zichzelf gegeven hebben. Wij Nederlanders hebben reeds eeuwen onze eigen wetten. De Belgen hebben geleefd onder de Spaanse monarchie en de Oosten rijkse Habsburgers, later onder de Neder landers en in deze eeuw tweemaal onder Duitse bezetting. Wat voor de Belgen geldt, geldt mutatis mutandis ook voor de Luxemburgers. Doch wanneer wij hierover heenstappen, zijn de voorwaarden geschapen voor de econo mische unie, die zal moeten gedragen wor den door alle lagen der bevolkingen. Deze unie vertoont zoveel facetten, dat men steeds meer mogelijkheden, maar ook steeds meer moeilijkheden ontdekt. Wat is er afgelegd? Waar zijn we? Waar gaan we heen De tarief-unie. De tariefunie is in 1948 door de 3 landen gezamenlijk in werking gesteld. De ophef fing der invoerrechten van de 3 landen is een feit. Opheffing van de obstakels voor het kapitaal- en goederenverkeer is er nog niet. De accijnzen zijn nog niet geünificeerd en aan de gemeen- schappelijke grenzen afgeschaft, doch het verdrag is reeds getekend en aangenomen door de Tweede Kamer. In België is zulks nog niet mogelijk geweest door de rege ringscrisis. v Unificatie der omzetbelasting. Ook met dit onderdeel is men belangrijk gevorderd. Op de ministers-conferentie in Maart van dit jaar is men het eens gewor den over de heffing en de percentages. Het nieuwe systeem betekent een derving van enige miljarden francs voor de Belgische schatkist. Door de Belgische deskundigen wordt naar een oplossing gezocht. In deze tarieven doet zich een aspect voor, waarmee de 3 landen voor het forum der wereld treden. Het belangrijkste is wel, dat sinds 1947 de 3 landen met één gemeenschappelijke delegatie op economische conferenties komen. Er zijn dan verschillende „onderhandelings équipes" onder Nederlandse of Belgische leiding. Daardoor hebben de 3 landen een positie bereikt in de wereld, zoals nog nimmer tevoren. Het „verdeel en heers" is voorgoed uitgesloten. Zo werden bijv. op de coaferentie voor de Marshallhulp te Parijs de aanvragen door de Benelux- landen gezamenlijk ingediend. Zo moeten wij vooruitgaan om straks de economische eenheid naar buiten te be trachten. Andere landen zijn ook van mening, dat economische samenwerking alleen mogelijk is via een regionale economische unie (de Scandinavische landenFrankrijk en Italië Griekenland en Turkije). Men vraagt dan de Benelux-landen om inlichtingen. Steeds nauwer samenwerking. Er is nog een ander facet, dat wel een novum is. Sinds April van dit jaar is een Belgisch hoofdambtenaar op het Departe ment van Economische Zaken te Den Haag geplaatst met de rang van gezantschaps secretaris en een Nederlands hoofdambte naar op dat Departement in Brussel. Deze ambtenaren zien dus alles op het gebied van handel en handels-accoorden en voor hen bestaan er dus geen handelsgeheimen meer. Wanneer wij eenmaal de unie hebben, dan worden voor de Benelux handelsver dragen afgesloten met andere landen. Nu nog sluiten België en Luxemburg enerzijds, en Nederland anderzijds hun handelsver- dragen. In alle Belgische delegaties is een Neder lands ambtenaar opgenomen en in alle Nederlandse delegaties een Belgisch ambte naar. Er is dus wederzijds een volkomen beeld en men kan volkomen harmoniseren en coördineren. Dit moet men zien als een positief resultaat voor de voorbereiding der unie. De voor-unie. Dit alles is slechts een aanleiding. De Inhoud van het voor-unie-verdrag wijst daarop. Dit is geen handelsvrag meer, maar een verdrag, dat met name genoemde goederen niet meer onderhevig zijn aan in- en uit- voerlicenties (geparafeerd 5 Oct. '49). 30 procent van de handel is bevrijd, 10 dagen later volgde nog 36 pet., dus in totaal is 66 pet. van alle handelsverkeer tussen deze landen bevrijd. Hopelijk stijgt dit binnen 2 maanden tot 90 pet., omdat op de Luxem burgse conferentie besloten is ook de textiel sector te bevrijden. De resterende 10 pet. moeten dus in de komende 6 maanden van 1950 worden bevrijd. De datum voor de ingang der unie (1 Juli 1950) heeft men vastgesteld op de con ferentie te Den Haag. Op de conferentie te Luxemburg zijn ttal van goede resultaten bereikt. Er werden oplossingen gevonden op monetair, fiscaal en agrarisch gebied, welke strekken tot tevredenheid. De landbouwpolitiek was een uiterst gevoelige materie, wegens de belangrijke onderlinge verschillen. De Nederlandse landbouw staat op veel hoger peil van efficiency dan de Belgische. T.a.v. Luxemburg zijn de verschillen volkomen anders, daar dit heuvelland niet te vergelij ken is met de Nederl. bodem.. Daarom zal Luxemburg binnen de econ. unie een bij zonder regiem krijgen, dat rekening houdt met de bodemgesteldheid. 2e zal men in België trachten de Nederl. landbouwpolitiek ingang te doen vinden, Men wil de Belgische landbouw ook steun verlenen. Maar men weet nog niet op welke wijze. Deskundigen bestuderen dit probleem zij zullen in Januari a.s. rapport uitbrengen. Industrialisatie. Het wezenskenmerk der Benelux is, dat 3 landen politiek onafhankelijk eco nomisch een eenheid vormen met een territoir van .Delfzijl tot de Luxemburgse grens, waarin dus geen obstakels voor het goederen- of handelsverkeer zijn, m.a.w. de verschillende landen zijn dus provincies zonder grens geworden. Binnen deze drie landen voert men dus één econ. politiek iets anders zou in strijd zijn met de unie zelf. Dus dient er zowel monetair, als eco nomisch en sociaal samenwerking te zijn. Dil is moeilijk, want de facetten lopen nogal uiteen. Het probleem is moeilijk, doch wordt makkelijker naarmate de reconstructie van Nederland vordert. Men beweert wel eens, dat de industria lisatie van Nederland hierdoor geremd zou worden, doch die wil men in België of Luxemburg niet handicappen. Er dienen echter niet meer industrieën te worden ge sticht, dan die in Benelux-veiband econo misch verantwoord zouden zijn. Om geen overproductie te creëren binnen de Benelux, hebben de ministers reeds een lijst opgesteld van plm. 25 sleutel-indu strieën, die niet meer mogen worden uitge breid, dan na overleg der gemeenschappe lijke regeringen. Voor andere industrieën is in Nederland een vestigingsvergunning nodig; men wil dit in België ook gaan doen Het moet mogelijk zijn om een „entente industrielle" te scheppen voor bepaalde industrieën. Dit moet het bedrijfsleven zelf doen. Dan is er een waarborg voor te grote industrialisatie. Lonen en prijzen. Spr. meent, dat dit vraagstuk niet zo moeilijk is. In België zijn de lonen hoog, in Nederland laag. Men meent dat daarom een unie niet mogelijk zou zijn, doch deze mening is niet gegrond. Spr. meent dat de levenskosten in Nederland stijgen, doch in België eerder een tendenz tot dalen hebben, zodat er dus een geleidelijk naar elkaar toegroeien Is op een zeker platform. Deze lonen en prijzen hoeven niet identiek te zijn, omdat loonverschillen ook in nationaal verband aanwezig zijn (stad en platteland), zonder dat het sociaal evenwicht verstoord wordt. In de Belgisch—Luxemburgse unie, die nu 28 jaar bestaat, zijn die verschillen ook. In Luxemburg zijn de lonen hoger dan in België, maar de prijzen zijn in Luxem burg lager dan in België en toch is het sociaal evenwicht niet verstoord. Hoofdzaak Is, dat de algemene voorwaarden gelijk zijn, ook de arbeidstijden, enz., dan kan de unie zonder schokken tot stand komen. Havens en waterwegen. Dit onderdeel is voor Zeeuwsch-Vlaan- deren van groot belang. In de grote Luxem burgse commissie wordt dit hele probleem onder het oog gezien. Voor Nederland heb ben daarin o.a. zitting de heren Steenberghe, Crone en Brautigam, dus Heden uit plaatsen, waar men met „oud zeer" te kampen had. Men hoopt nog dit jaar met een rapport gereed te komen. De monetaire kwestie is uitermate gecompliceerd, omdat beide landen grote monetaire verschiilen hebben. België heeft veel vreemde deviezen, heeft „harde valuta", een ruime goudvoorraad en een actieve handelsbalans. In Nederland is het juist omgekeerd. Toch zullen wij een economische unie realiseren, zegt spr. Neder land zal zijn tekort op de handelsbalans uiet België moeten aanvallen. In de Luxem burgse conferentie is de goudclausule zoda nig verzwakt, dat zij voor Nederland niet meer als een Damocles-zwaard boven het hoofd hangt. België zal geen goud meer van Nederland eisen. Spr. meent, dat men zal moeten streven naar het afsluiten van handels-accoorden met landen, wier deviezen voor de andere Benelux-landen nuttig zijn. Men moet er rekening mee houden, dat de Benelux-unie voor zeer lange tijd wordt aangegaan en de monetaire verhouding Nederland—België wel eens zou kunnen omkeren. Bij slagen zouden wij dan niet meer afhankelijk zijn van de Marshall-hulp» die zoals bekend, in 1952 eindigt. Andere commissies. Er is o.a. nog een speciale commissie voor de volksgezondheid, welke niet minder dan 12 sectoren heeft, om alle regelingen en wetten volkomen te unificeren. Ook is ingesteld een commissie voor de unificatie van het recht (verzekeringen, zakenrecht, koophandel, naamloze vennoot schappen, enz.) Deze unificatie is nodig, omdat verschillende wetten op dit gebied in de drie landen de werking der unie in gevaar zouden brengen door het schepen van ongewenste concurrentie-factoren. is dit alles geen utopie? Op 5 September 1945 is tot de Beneiux besloten door de ministers Spaak, Beel en Van Kleffens. De jaren, die achter ons lig gen, hebben bewezen, dat dit geen utopie is. De verwezenlijking van deze ideeën is mogelijk en wij zullen het de wereld laten zien. Wij doen slechts, wat het gezond verstand ons dicteert. Het is slechts een teruggave van de vrijheid van het econo misch leven tussen de drie landen, groter dan binnen de nationale grenzen. In de Verenigde Staten staat men sympathiek tegenover de Benelux, omdat men meent, dat wij nu de Verenigde Staten van Europa aan het vormen zijn. Wü beogen geen autarchisch streven, maar vrijheid en wel vaart. Wij zullen bij verwezenlijking een binnenlandse markt vormen van 20 millioen mensen en na de V.S. en Engeland de 3e economische macht vormen, de meest vrede lievende op aarde. Wij hebben geen andere keus meer op deze wereld, om met de woorden van Koningin Wilhelmina „te blijven, wat wij zijn." Wij willen betere bestaansmogelijkheden scheppen met behoud der nationale zelf standigheid. Met trots kunnen wjj zeggen, dat Benelux de enige constructieve bijdrage is in de wereld sinds 1945. Hier dienen de schouders onder te worden gezet. Wij moeten dit alles groot zien en de consequentiss durven aanvaarden van zulk een groot ondernemenwij moeten offers en risico's durven dragen en niet alles regelen tot geslachten na ons. Wij moeten vertrouwen op de Potentaat der potentaten. Wij dienen, zoals minister Spaak zeide „in het water durven springen om de overkant te bereiken." Wij dienen een daad te stellen voor vrijheid en recht en het grote belang van Nederland en België begrijpen. Dan zullen wij inzien, dat deze taak niet te zwaar is. Onze volken hebben wel voor heter vuren gestaan. Spr. eindigde met een uitspraak van Willem van Oranje in 1579 te Gent gedaan „Bewaart Uw Unie wel". Na de pauze werden verschillende interes sante vragen gesteld, die door spr. op bevredigende wijze werden beantwoord, doch die wij wegens plaatsgebrek niet kun nen vermelden. Dhr. Olyslager dankte mr. dr. jaspar voor zijn boeiende causerie en sprak daarbij de beste wensen uit voor de totstandkoming der Benelux-Unie. Welk mens bij zijn volle verstand, zal het zover laten komen Zulke aanwijzingen zijn een reden te meer om van vandaag-op- morgen met de weldadige Kruschen-kuur te beginnen. De zes minerale zouten van Kruschen stimuleren van de eerste dag af met de jaren verslapte bloedzuiverende organen en brengen die al gauw weer helemaal op gang. Als lever, nieren en ingewanden op natuurlijke wijze hun werk doen, kunnen onzuiverheden in het bloed zich niet vastzetten. Die worden dan radi caal afgevoerd langs natuurlijke weg en zijn nooit meer oorzaak van pijnen, die U nu in Uw bewegingen belemmeren en U het leven vergallen. Weifel niet langer, begin vandaag met Kruschen. In uw eigen belang. Kruschen is verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten. (I. M.) v Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié il. 1,55. Buitenland il. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. rO

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1