AXELSCHE 31 COURANT
AXELSCHE Mi COURANT
M
Frankering bij abonnemen», Axel.
ZATERDAG 22 OCTOBER 1949-
64e JAARGANG, No. 7
V
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
J
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De dag, die bijna vrede
bracht.
DE AANSLAG OP HITLER.
lagen gereed, en zelfs de nieuwe grondwet
stond in principe vast. Het was alles uiterst
ordelijk en hoogst respectabel. Het contact
met het buitenland was in 1938 nog gebrek
kig, maar verbeterde na München, toen de
Hij bleef bij de generaals aandringen* ge
bruikte al wat er voorviel als argument
voor voor zijn eigen zienswijze, wel wetende,
dat hij anderen tot tranen verveelde. Een
traeische. mislukte fisuur
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 19 OCTOBER 1949-
64e JAARGANG, No. 6
s
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt'12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
oogpunt bezien van belang. Doch in ver
band met de verdere verwezenlijking van
de Benelux-gedachte kan deze instelling in
Axel in een grote behoefte voorzien.
Startplaats naar Neder
land en België,
zouden Belgische trek-
willen bezoeken Axel
:n nemen en voor de
i geldt zulks in omge-
lit geen ijdele gedachte
afstanden, b.v. Axel—
—Antwerpen (45 km.),
dus een traject, dat
s in één dag is af te
jische badplaatsen zijn
ag bereikbaar,
te Axel gehouden ver-
is door deze organi-
nogelijke medewerking
efinitieve stichting over
Afsluitdijk in Gibraltar.
Het klinkt als een droom. Het is ook een
droom. Maar Ingenieurs zeggen, dat het
uitvoerbaar is. De droom is een afsluitdijk
te bouwen bij Gibraltar, die Europa en
Afrika aaneen moet voegenduizenden vier
kante kilometers vruchtbaar land droog te
leggende electrische energie voor twee
vastelanden op te wekken, de Sahara te
bevloeien en van Noord-Afrika een graan
schuur voor millioenen te maken.
Een dergelijk groot plan is nog nooit
gelanceerd, hoewel er vroeger al wel eens
plannen zijn gemaakt om de Middellandse
zee af te sluiten. Het huidige plan, waarbij
het water als energiebron gebruikt moet
worden, is werkelijk gigantisch.
Het zal ook ongelofelijk kostbaar zijn.
De Straat van Gibraltar heeft een breedte van
12 tot 20 km. in het midden is zij 400 m.
diep. Aangezien de Middellandse zee veel
meer water kwijt raakt door verdamping dan
er door de erin uitmondende rivieren wordt
aangevoerd, moet het bekken voortdurend
door de Atlantische Oceaan worden gevuld.
Dit betekent dat er sterke stroom* staat in
de Sjraat van Gibraltar, die bovendien door
de wind en het getij wordt beïnvloed. Het
bouwen van een dijk in zulk een zeeëngte
een dijk die eeuwenlang stormen en
getijden zou moeten weerstaan zou mil
lioenen dollars kostener zouden ontelbare
arbeidskrachten voor beschikbaar moeten
zijn en de bouw zou vermoedelijk meer dan
50 jaar vereisen.
Zou zulk een dijk er komen, dan zou dit
in de eerste plaats betekenen, dat één van
Englands levenslijnen de weg naar het Na
bije en Verre Oosten, werd afgesneden. Dit
zou gebeuren, om het even, of er sluizen
in de dp kwamen of niet.
Tegen dit nadeel zouden de voordelen
echter meer dan opwegen. Het peil van de
Middellandse zee zou daienhele gebieden
langs de kusten zouden droog vallende
zuidelijke kustlijn van Europa zou er heel
anders uit gaan zien. Dit xou betekenen
dat ettelpe havens, spoorlijnen, steden en
dorpen zouden moeten worden verlegd. Maar
de veranderingen zouden zich langzaam
voltrekken en het nieuwe land zou levens-
mogelpheden verschaffen aiin millioenen
mensen, die nu samenhokken in de steden
en de overbevolkte kustgebieden van Italië
en de andere Zuideuropese landen.
Tegelijkertijd zouden de enorme electri
sche centrales te Gibraltar en in de
andere grote rivierdalen, zoals dat van de
Rhone de dan onder controle staande
waterverplaatsing ten volle kunnen benutten
Evenals het gehele uiterlp van het gebied
dat bediend wordt door de krachtstations
van de TVA in Amerika, ten gevolge van
de in overvloed beschikbare electrische
stroom veranderd is, zo zou de welvaart in
Zuidwest Europa en Noordwest Afrika sterk
stijgen. In deze streken zouden zich grote
Industrieën kunnen vestigen.
Men zou kunnen beginnen met de exploi
tatie van Noord-Afrika's minerale rijkdommen
Er zouden nieuwe steden en nieuwe land
bouwstreken worden geboren. De levens
standaard, de koopkracht, de welvaart en
het zielental van gehele naties zouden
verveelvoudigd kunnen worden.
Een volgende etappe zou zijn de bouw
van reusachtige electrische gemalen en het
graven van kanalen, waardoor me^de laag
gelegen gedeelten van de Sahara zou
kunnen bevloeien. Ontzoutingsfilters zouden
het water bruikbaar maken voor bevioeiing.
Men zou enorme gebieden, vruchtbare, maar
nu braak liggende gronden in exploitatie
kunnen nemen en voedsel kunnen verbou
wen voor millioenen Noordafrikanen en
Europeanen.
Dit alles zou een politieke heroriëntatie
ten gevolge hebben. De nieuwe rol, welke
landen als Marokko en Algiers, steden als
Tanger en Tunis zouden gaan spelen zou
de betrekkingen tussen Europeanen en Afri
kaanse Arabieren grondig wijzigen. In Europa
zelf zou er natuurlijk gevochten worden
om de nieuwe electrische stroom. Mag ge
heel Europa profiteren van de stroom ge
leverd dank zij de dijk bij Gibraltar of mag
die stroom alleen ten goede komen aar de
landen rond de Middellandse Zee? Wie
zou stroom, licht en irrigatie verdelen?
Wie zou uitmaken, op welke hoogte het
peil van de Middellandse Zee gehandhaafd
moet wordenin welk tempo de Sahara
ontgonnen wordt Wie zou de belang
rijkste vraag eigenaar van de dijk wor
den Wie zou vcor het onderhoud zorgen?
Wie zou dat betalen?
De Beier Hermann Soergel, uit wiens
brein het gehele plan afkomstig is, heeft
dit alles rijpelijk overdacht. Soergel 3tamt
uit een liberaal Münchens gezinhij zag,
hoe Europa door twee oorlogen geruïneerd
werd en hoe stuntelig internationale samen
werking, die zich stelt op een theoretische
basis, het er afbrengt. Daarom heeft hij dit
plan uitgewerkt op een practische basis en
probeert hij het nu aan de wereld te „ver
kopen". Soergel heeft zijn plan voorgelegd
aan enkele van de grootste ingenieurszij
achten het uitvoerbaar.
In het kort gezegd wenst Soergel te komen
tot een soort internationale T.V.A. voor de
dijk bij Gibraltar. Hij noemt dit lichaaam
Atlantropa. Atlantropa zou moeten worden
gesteld onder de supervisie van de U.N.O.
Het zou moetenvaststaan, dat geen der
deelnemende landen de anderen door mili
tair geweld kan uitschakelen. Zou één der
deelnemers zich toch tegen een ander keren,
dan zouden er heel gemakkelijk sancties
kunnen worden getroffen: men zou slechts
een knop behoeven om te draaien om het
land geheel of gedeeltelijk van de stroom-
levering uit te schakelen. Op die wijze zou
het welzijn van alle leden afhankelijk zijn
van ieders welbegrepen eigenbelang.
THEE EN KOFFIE WORDEN DUURDER.
Met ingang van Maandag zijn de prijzen
van koffie en thee voor de detaillisten
gestegen. Voor de consumenten gaat deze
verhoging met 24 October in.
De koffie werd tot nu toe beneden de
vastgestelde maximumprijzen verkocht, maar
voortaan zal men de maximumprijs moeten
betalen. Koffie die tot gisteren f 0,98 per
half pond kostte, zal nu f 1,10 gaan kosten.
Voor thee was de maximumprijsregeling
reeds opgeheven. De prijs van thee, die
nu f 0,74 per ons ko3t, zal f 0,80 per ons
bedragen.
DE „VERGEET HEN NIET" POSTZEGELS.
De opbrengst, boven de frankeerwaarde,
van de z.g. „Vergeet hen niet* postzegels
bedroeg ruim f 160.000, een bedrag, dat
ten goede komt aan het Nederlandse Rode
Kruis, de Niwin en de Stichting „Nederland
helpt Indië".
FEESTMAAL BIJ VERGISSING.
De Veniose afdeling van de Ned. Kath
Bond van Handels-. Winkel- en Kantoor
bedienden wilde de feestdag van haar
patroon St. Franciscus van Assisie niet
onopgemerkt laten voorbijgaan.
Een order werd uitgevaardigd om twee
honderd broodjes en de nodige hoeveelheid
kaas, vlees en boter naar een zaal aan de
Gelderse poort te Venlo te zenden, die,
naar de vroegere eigenaar, nng steeds zaal
Heuts heet.
De leverancier bracht de waren aan een
zaak in de Parkstraat, die eveneens naar
de naam „zaal Heuts" luistert. Toevallig
vierde in deze laatste zaal de Veniose
werknemende middenstand juist het vijftien
jarig bestaan der afdeling met gebak voor
de dames en sigaren voor de heren. Met
blijdschap en ontroering zag de voorzitter
der middenstanders de zending broodjes en
bijbehorende ingrediënten voor een welkom
feestgeschenk van de standsorganisatie der
Kath. arbeiders aan bracht telefonisch zijn
dank over aan.de voorzitter der K.A.B. voor dit
mooie gebaar. Deze zeide van niets te
weten, doch dit kon hem alleen maar in de
achting doen stijgen. Eerst toen de H.K.W.-
mannen in de „andere" zaal-Heuts vergeefs
bleven wachten op het feestmaal, volgde
de ontknoping van het melo-drama.
UW AUTO STAAT VOOR HET
STATION KLAAR.
De buitenlandse zakenman die voor
enige dagen naar Parijs moet, vraagt zich
dikwijls af of hij met de trein of met zijn
wagen zal gaan. Met de trein is het zoveel
rustiger! Maar het is zo gemakkelijk om
je auto in Parijs te hebben I
De Franse Spoorwegen willen dit vraag
stuk oplossen door het invoeren van een
originele nieuwigheid die reeds bij het Gare
de Lyon (waar de treinen naar het Zuiden
van Frankrijk en Italië vertrekken) in gebruik
is en nu deze ook bij het Gare du Nord
toepassen.
De reiziger die in Parijs uit de trein
stapt, vindt bij de uitgang voor het station
keurige kleine toeristenwagens, die zeer
practisch en gemakkelijk te besturen zijn,
en die hij zonder chauffeur kan huren voor
een of meerdere dagen.
Daartoe behoeft hij slechts een waar
borgsom van 60.000 Franse francs te storten
en kan hij rustig achter zijn stuur gaan
zitten en wegrijden. Het huren van deze
auto's kost 1600 Franse francs per dag
voor een vastgestelde afstand van 60 km.
Voor iedere volgende kilometer wordt 13
francs berekend.
Al zal deze nieuwigheid vanzelfsprekend
niet van nut voor alle reizigers zijn, toch
zal hij aan mensen die het zeer druk hebben
grote diensten bewijzen.
DUURDERE RADIO-DISTRIBUTIE.
Op da vragen van het Tweede Kamerlid,
dhr. H. Gortzak (C.P.N.) betreffende de
voorgenomen verhoging van de abonne
mentsprijs voor radiodistributie heeft de
minister van verkeer en waterstaat o.m.
geantwoord dat hij niet bereid is maat
regelen te nemen, die een verhoging van
de abonnementsprijs voor de radio-distri
butie voorkomen. Handhaving van het
bestaande tarief is uit bedrijfsoverwegingen
niet langer te verdedigen.
Het ontwerp,
at voor de bouw het
worpen door het archi-
d. Berg alhier:
op het concoursterrein
in steen opgetrokken en
rijgen en 11.60 m. hoog
:edte zal 19 m. bedragen
3,5 m. De totale inhoud
i3 bedragen en het ge-
i van een zgn, zadeldak,
komt aan de zijde van
uit da hall komt men
orruimte en in de keu-
zich ook een trap naar
iks zijn dames- en heren-
benevens bergruimten
een grote eet- en con-
bij 18 meter, met een
beide uitzien op het
:ping zijn twee slaap-
met 28 bedden. Elke
)ver een waslokaal met
is bevindt zich op deze
el afgescheiden van het
- een kamer, keuken en
roor de ouders, die met
verzorging der trekkers
derhoud van het gebouw
last. Ook is hier een
dienstbode.
verdieping komt een
idden, waarbij eveneens
ie toiletten.
iit geschonken aan ruim
jcht. Tegen brandgevaar
evels nood-trappen en
jk gehoudenom veilig-
t een pannendak aan-
g, dat men hoopt in de
iet de bouw gereed te
de realisering van deze
•erberg een beduidende
ïeerdere bloei en bekend-
ei
iS WINKELWEEK.
kwamen de leden van de
ereniging bijeen om een
izake een St. Nicoiaas
ie bespreken. Een 30-tal
ezig en hechtten hun
i plannen, die thans met
nader uitgewerkt zullen
ns een „Klokjeswinkel-
>n, evenals kort geieden
aor kopers en winkeliers
ïhouden. Voor iedere
m een klokje. Staat op
zer bijra op tien, dan
it op gratis kopen tot
0 bij één der deelne-
Het aantal prijzen zal
iedere 100 klokjes is
Bovendien ontvangt men,
een „prijsklokje* gratis
deze winkelweek weer
n heeft men dus ook
en prijs. Tenslotte zijn
nerd en zal na afloop
op iedere 1000 nummers
in beschikbaar gesteld,
1 een „niet" nog kans
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1.55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeellngen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentién
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
/on i—li i ciaa
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,-.
nn
m
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezond'
SAededeelii
len
Merïedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentién
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.