AXELSCHE 31 COURANT AXELSCHE Mi COURANT M Frankering bij abonnemen», Axel. ZATERDAG 22 OCTOBER 1949- 64e JAARGANG, No. 7 V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag J Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De dag, die bijna vrede bracht. DE AANSLAG OP HITLER. lagen gereed, en zelfs de nieuwe grondwet stond in principe vast. Het was alles uiterst ordelijk en hoogst respectabel. Het contact met het buitenland was in 1938 nog gebrek kig, maar verbeterde na München, toen de Hij bleef bij de generaals aandringen* ge bruikte al wat er voorviel als argument voor voor zijn eigen zienswijze, wel wetende, dat hij anderen tot tranen verveelde. Een traeische. mislukte fisuur Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 19 OCTOBER 1949- 64e JAARGANG, No. 6 s NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt'12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM oogpunt bezien van belang. Doch in ver band met de verdere verwezenlijking van de Benelux-gedachte kan deze instelling in Axel in een grote behoefte voorzien. Startplaats naar Neder land en België, zouden Belgische trek- willen bezoeken Axel :n nemen en voor de i geldt zulks in omge- lit geen ijdele gedachte afstanden, b.v. Axel— —Antwerpen (45 km.), dus een traject, dat s in één dag is af te jische badplaatsen zijn ag bereikbaar, te Axel gehouden ver- is door deze organi- nogelijke medewerking efinitieve stichting over Afsluitdijk in Gibraltar. Het klinkt als een droom. Het is ook een droom. Maar Ingenieurs zeggen, dat het uitvoerbaar is. De droom is een afsluitdijk te bouwen bij Gibraltar, die Europa en Afrika aaneen moet voegenduizenden vier kante kilometers vruchtbaar land droog te leggende electrische energie voor twee vastelanden op te wekken, de Sahara te bevloeien en van Noord-Afrika een graan schuur voor millioenen te maken. Een dergelijk groot plan is nog nooit gelanceerd, hoewel er vroeger al wel eens plannen zijn gemaakt om de Middellandse zee af te sluiten. Het huidige plan, waarbij het water als energiebron gebruikt moet worden, is werkelijk gigantisch. Het zal ook ongelofelijk kostbaar zijn. De Straat van Gibraltar heeft een breedte van 12 tot 20 km. in het midden is zij 400 m. diep. Aangezien de Middellandse zee veel meer water kwijt raakt door verdamping dan er door de erin uitmondende rivieren wordt aangevoerd, moet het bekken voortdurend door de Atlantische Oceaan worden gevuld. Dit betekent dat er sterke stroom* staat in de Sjraat van Gibraltar, die bovendien door de wind en het getij wordt beïnvloed. Het bouwen van een dijk in zulk een zeeëngte een dijk die eeuwenlang stormen en getijden zou moeten weerstaan zou mil lioenen dollars kostener zouden ontelbare arbeidskrachten voor beschikbaar moeten zijn en de bouw zou vermoedelijk meer dan 50 jaar vereisen. Zou zulk een dijk er komen, dan zou dit in de eerste plaats betekenen, dat één van Englands levenslijnen de weg naar het Na bije en Verre Oosten, werd afgesneden. Dit zou gebeuren, om het even, of er sluizen in de dp kwamen of niet. Tegen dit nadeel zouden de voordelen echter meer dan opwegen. Het peil van de Middellandse zee zou daienhele gebieden langs de kusten zouden droog vallende zuidelijke kustlijn van Europa zou er heel anders uit gaan zien. Dit xou betekenen dat ettelpe havens, spoorlijnen, steden en dorpen zouden moeten worden verlegd. Maar de veranderingen zouden zich langzaam voltrekken en het nieuwe land zou levens- mogelpheden verschaffen aiin millioenen mensen, die nu samenhokken in de steden en de overbevolkte kustgebieden van Italië en de andere Zuideuropese landen. Tegelijkertijd zouden de enorme electri sche centrales te Gibraltar en in de andere grote rivierdalen, zoals dat van de Rhone de dan onder controle staande waterverplaatsing ten volle kunnen benutten Evenals het gehele uiterlp van het gebied dat bediend wordt door de krachtstations van de TVA in Amerika, ten gevolge van de in overvloed beschikbare electrische stroom veranderd is, zo zou de welvaart in Zuidwest Europa en Noordwest Afrika sterk stijgen. In deze streken zouden zich grote Industrieën kunnen vestigen. Men zou kunnen beginnen met de exploi tatie van Noord-Afrika's minerale rijkdommen Er zouden nieuwe steden en nieuwe land bouwstreken worden geboren. De levens standaard, de koopkracht, de welvaart en het zielental van gehele naties zouden verveelvoudigd kunnen worden. Een volgende etappe zou zijn de bouw van reusachtige electrische gemalen en het graven van kanalen, waardoor me^de laag gelegen gedeelten van de Sahara zou kunnen bevloeien. Ontzoutingsfilters zouden het water bruikbaar maken voor bevioeiing. Men zou enorme gebieden, vruchtbare, maar nu braak liggende gronden in exploitatie kunnen nemen en voedsel kunnen verbou wen voor millioenen Noordafrikanen en Europeanen. Dit alles zou een politieke heroriëntatie ten gevolge hebben. De nieuwe rol, welke landen als Marokko en Algiers, steden als Tanger en Tunis zouden gaan spelen zou de betrekkingen tussen Europeanen en Afri kaanse Arabieren grondig wijzigen. In Europa zelf zou er natuurlijk gevochten worden om de nieuwe electrische stroom. Mag ge heel Europa profiteren van de stroom ge leverd dank zij de dijk bij Gibraltar of mag die stroom alleen ten goede komen aar de landen rond de Middellandse Zee? Wie zou stroom, licht en irrigatie verdelen? Wie zou uitmaken, op welke hoogte het peil van de Middellandse Zee gehandhaafd moet wordenin welk tempo de Sahara ontgonnen wordt Wie zou de belang rijkste vraag eigenaar van de dijk wor den Wie zou vcor het onderhoud zorgen? Wie zou dat betalen? De Beier Hermann Soergel, uit wiens brein het gehele plan afkomstig is, heeft dit alles rijpelijk overdacht. Soergel 3tamt uit een liberaal Münchens gezinhij zag, hoe Europa door twee oorlogen geruïneerd werd en hoe stuntelig internationale samen werking, die zich stelt op een theoretische basis, het er afbrengt. Daarom heeft hij dit plan uitgewerkt op een practische basis en probeert hij het nu aan de wereld te „ver kopen". Soergel heeft zijn plan voorgelegd aan enkele van de grootste ingenieurszij achten het uitvoerbaar. In het kort gezegd wenst Soergel te komen tot een soort internationale T.V.A. voor de dijk bij Gibraltar. Hij noemt dit lichaaam Atlantropa. Atlantropa zou moeten worden gesteld onder de supervisie van de U.N.O. Het zou moetenvaststaan, dat geen der deelnemende landen de anderen door mili tair geweld kan uitschakelen. Zou één der deelnemers zich toch tegen een ander keren, dan zouden er heel gemakkelijk sancties kunnen worden getroffen: men zou slechts een knop behoeven om te draaien om het land geheel of gedeeltelijk van de stroom- levering uit te schakelen. Op die wijze zou het welzijn van alle leden afhankelijk zijn van ieders welbegrepen eigenbelang. THEE EN KOFFIE WORDEN DUURDER. Met ingang van Maandag zijn de prijzen van koffie en thee voor de detaillisten gestegen. Voor de consumenten gaat deze verhoging met 24 October in. De koffie werd tot nu toe beneden de vastgestelde maximumprijzen verkocht, maar voortaan zal men de maximumprijs moeten betalen. Koffie die tot gisteren f 0,98 per half pond kostte, zal nu f 1,10 gaan kosten. Voor thee was de maximumprijsregeling reeds opgeheven. De prijs van thee, die nu f 0,74 per ons ko3t, zal f 0,80 per ons bedragen. DE „VERGEET HEN NIET" POSTZEGELS. De opbrengst, boven de frankeerwaarde, van de z.g. „Vergeet hen niet* postzegels bedroeg ruim f 160.000, een bedrag, dat ten goede komt aan het Nederlandse Rode Kruis, de Niwin en de Stichting „Nederland helpt Indië". FEESTMAAL BIJ VERGISSING. De Veniose afdeling van de Ned. Kath Bond van Handels-. Winkel- en Kantoor bedienden wilde de feestdag van haar patroon St. Franciscus van Assisie niet onopgemerkt laten voorbijgaan. Een order werd uitgevaardigd om twee honderd broodjes en de nodige hoeveelheid kaas, vlees en boter naar een zaal aan de Gelderse poort te Venlo te zenden, die, naar de vroegere eigenaar, nng steeds zaal Heuts heet. De leverancier bracht de waren aan een zaak in de Parkstraat, die eveneens naar de naam „zaal Heuts" luistert. Toevallig vierde in deze laatste zaal de Veniose werknemende middenstand juist het vijftien jarig bestaan der afdeling met gebak voor de dames en sigaren voor de heren. Met blijdschap en ontroering zag de voorzitter der middenstanders de zending broodjes en bijbehorende ingrediënten voor een welkom feestgeschenk van de standsorganisatie der Kath. arbeiders aan bracht telefonisch zijn dank over aan.de voorzitter der K.A.B. voor dit mooie gebaar. Deze zeide van niets te weten, doch dit kon hem alleen maar in de achting doen stijgen. Eerst toen de H.K.W.- mannen in de „andere" zaal-Heuts vergeefs bleven wachten op het feestmaal, volgde de ontknoping van het melo-drama. UW AUTO STAAT VOOR HET STATION KLAAR. De buitenlandse zakenman die voor enige dagen naar Parijs moet, vraagt zich dikwijls af of hij met de trein of met zijn wagen zal gaan. Met de trein is het zoveel rustiger! Maar het is zo gemakkelijk om je auto in Parijs te hebben I De Franse Spoorwegen willen dit vraag stuk oplossen door het invoeren van een originele nieuwigheid die reeds bij het Gare de Lyon (waar de treinen naar het Zuiden van Frankrijk en Italië vertrekken) in gebruik is en nu deze ook bij het Gare du Nord toepassen. De reiziger die in Parijs uit de trein stapt, vindt bij de uitgang voor het station keurige kleine toeristenwagens, die zeer practisch en gemakkelijk te besturen zijn, en die hij zonder chauffeur kan huren voor een of meerdere dagen. Daartoe behoeft hij slechts een waar borgsom van 60.000 Franse francs te storten en kan hij rustig achter zijn stuur gaan zitten en wegrijden. Het huren van deze auto's kost 1600 Franse francs per dag voor een vastgestelde afstand van 60 km. Voor iedere volgende kilometer wordt 13 francs berekend. Al zal deze nieuwigheid vanzelfsprekend niet van nut voor alle reizigers zijn, toch zal hij aan mensen die het zeer druk hebben grote diensten bewijzen. DUURDERE RADIO-DISTRIBUTIE. Op da vragen van het Tweede Kamerlid, dhr. H. Gortzak (C.P.N.) betreffende de voorgenomen verhoging van de abonne mentsprijs voor radiodistributie heeft de minister van verkeer en waterstaat o.m. geantwoord dat hij niet bereid is maat regelen te nemen, die een verhoging van de abonnementsprijs voor de radio-distri butie voorkomen. Handhaving van het bestaande tarief is uit bedrijfsoverwegingen niet langer te verdedigen. Het ontwerp, at voor de bouw het worpen door het archi- d. Berg alhier: op het concoursterrein in steen opgetrokken en rijgen en 11.60 m. hoog :edte zal 19 m. bedragen 3,5 m. De totale inhoud i3 bedragen en het ge- i van een zgn, zadeldak, komt aan de zijde van uit da hall komt men orruimte en in de keu- zich ook een trap naar iks zijn dames- en heren- benevens bergruimten een grote eet- en con- bij 18 meter, met een beide uitzien op het :ping zijn twee slaap- met 28 bedden. Elke )ver een waslokaal met is bevindt zich op deze el afgescheiden van het - een kamer, keuken en roor de ouders, die met verzorging der trekkers derhoud van het gebouw last. Ook is hier een dienstbode. verdieping komt een idden, waarbij eveneens ie toiletten. iit geschonken aan ruim jcht. Tegen brandgevaar evels nood-trappen en jk gehoudenom veilig- t een pannendak aan- g, dat men hoopt in de iet de bouw gereed te de realisering van deze •erberg een beduidende ïeerdere bloei en bekend- ei iS WINKELWEEK. kwamen de leden van de ereniging bijeen om een izake een St. Nicoiaas ie bespreken. Een 30-tal ezig en hechtten hun i plannen, die thans met nader uitgewerkt zullen ns een „Klokjeswinkel- >n, evenals kort geieden aor kopers en winkeliers ïhouden. Voor iedere m een klokje. Staat op zer bijra op tien, dan it op gratis kopen tot 0 bij één der deelne- Het aantal prijzen zal iedere 100 klokjes is Bovendien ontvangt men, een „prijsklokje* gratis deze winkelweek weer n heeft men dus ook en prijs. Tenslotte zijn nerd en zal na afloop op iedere 1000 nummers in beschikbaar gesteld, 1 een „niet" nog kans Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1.55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeellngen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. /on i—li i ciaa Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. nn m Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezond' SAededeelii len Merïedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1