AXELSCHE m COURANT c Kindje verkouden? AM Bezoek aan de „Karei Doorman". Frankerlftg bij abonneffltnt, Axel, ZATERDAO 8 OCTOBER 1949 64e JAARQANG, N 3 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeelster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Een onervaren en vooral een onbevaren bezoeker van een modcn vliegdekschlp zal aan boord daarvan nauwelijks de overtu rns krijgen dat hij werkelijk op een schip if. Wellicht zal hij pruttelen ov, r dedware hoge drempels of over de steile trapjes, maar overigens zal hij, wandelend door de grote vliegtuighallen, de werkplaats n of de bureaux, niet de knusse indruk en het wiebelige gevoel bij zichzelf o twaren, dat hij vroeger wel eens had wanneer hij in een scheepje was, dat ook herkenbaar was ais vaartuig. De „Kare' Doorman", de trots van de Konink'ijke Marine, levert alleen op een afstand van een paar honderd meter een schouwspel op dat nogal overeenkomt met dat van een schip, zij het dan dat er voor een leek geen voor of achter aan te ont dekken is en dat het gehele geval een tuitelige, topzware indruk maakt. Eenmaal aan boord verdwaalt men snel in de wirwar van gangen en trappenhuizen en men moet, wanneer men de weg naar de uitgang wil weten, nauwlettend een keuze maken uit de overal aanwezige matrozen, vliegtuig- makers, vliegers, mariniers en officieren, want ook onder hen zullen er velen zijn, die slechts ra la-^g over de kin strijken aarzelend de vermoedelijk te volgen richting wijzen. Kortom, een vliegdekschip als de Karei Doorman", een vertegerwoordiger van de op één na grootste klasse bij de landen van de West Europeese Unie in gebruik, is een dolhof Daar vindt men abrupte overgangen van een levensgrote hangar naar een smal trapje in een nauwe gang. Bezoekers boven de veertig levens jaren krijgen veelal neiging die trapjes achterwaarts af te dalen omdat het onder scheid met een ladder niet zo erg groot is althans in de ogen van ern burger. Het kan ook andersom. Men kan ook bukkend en knit heffend door een misvormde deur in een ruime slaapzaal terecht komen, terwijl men niet anders verwacht zou heb ben dan een donker berghok. Zou die slaapzaal een officiersverblijf zijn dan is de kans groot dat de neus geprikkeld wordt door verse verf en de geuren van nieuwe matrassen, want de Nederlandse onderoff'cier slaapt in een vaste kooi, laat ons zeggen een bed, terwijl zijn Engelse collega zich evenals de matro zen in een hangmat ter ruste legt. Omdat de Karei Doornnn* nu eenmaal in Enge land gebouwd is voor de Engelsa Marine waren er dus geen vaste kooien voor de onderofficieren, maar er waren wel overal theekeukentjes. Wat dit betref', is de «Karei Doorman", die een lange periode van ver bouwing en onderhoud achter de rug heeft, aan Nederlandse eisen aangepast en van daar de reuk yan nieuwbouw. Bovendien zijn hier en daar vindingen van Nederlands vernuft toegepast op de technische instal laties van het schip en zijn enige andere onderdelen in overeenstemming gc.br.cht met de jongste ervaringen, opgedaan in de mocLrne zee oorlog. D t alles dus over het geen een rondwandeling door het binnenste van het schip ons leerde. Maar de „Karei Doorman* is geen drijvende kazerne, ook al zijn er dan geen manschappen van drie verschillende takken van het krijgsbedrijf (matrozen, vliegers, mariniers) aan boord. Zelfs is het geen drijvend vestinkje, waarin men alles vindt wat nodig zou kunnen zijn, van cantincs af tot operatiezalen en hospi taal-bedden toe. Neen, de „Karei Doorman" is een drijvend vliegveldje met alle grond- inrichtingen compleet. Daarop is het schip gebouwd en daarop is de aandacht bij de dierst gevestigd. Er zijn normaal 36 vlieg tuigen aan boord, hoewel het weinig moeite zou kosten er ruim veertig te bergen. Die machines kunnen opstijgen en lander, zij kunnen benzine en munitie innemen, zij kunnen gerepareerd en geblust worden, wanneer brand uitbreekt. Er Is een langdurige oefening nodig om, in welk onderdeel van dit bedrijf dan ook, een volslagen kracht te worden, want om de grootste strijdvaardigheid en het meest economische gebruik van de beschikbare middelen te verkrijgen, wordt hier slechts gerekend met seconden, niet met minuten. In de beroemde luchtbrug van West- Berlijn stegen en landden de vliegtuigen met een tussenpoos van drie minuten. Wanneer een eskader vliegtuigen op de „Karei Doorman" gaat neerstrijken, gfb urt dat met een tussenpoos van .slechts 20 seconden. Dat is het maximum Het streven is gericht op een nog groter snelheid en eenmaal zijn er dan ook vier vliegtuigen In totaal vijftig seconden binnengekomen. Warneer men op het vlkgdek van de „Karei Doorman" staat, lijkt het een reus achtige oppervlakte. Het is dan ook 210 meter lang. Maar wanneer men met 'n slor dige 100 kilom ter komt aanvliegen naar het op topsnelheid door de golven snijdende schip, dan is dat vliegdek een klein droog plekje in een heel grote zee. Om dan daarop te dalen met de wetenschap dat vijftien seconden later weer een vliegtuig moet neerstrijken is een bezighfif die de gehele mans vraagb Niet alleen van da vliegers. Ook van het dekpersoneel, dat de vliegers aanwijzingen geeft, van de mannen die de veiligheidshekken en de remkabels bedienen en natuurlijk ook van de brand weer. Brandweer is aan boord een ver zamelnaam voor een troepje uitstekend geoefende mannen, die niet alleen blussen maar die ook de vlieger pogen te redden en die het wrak van een verongelukt vlieg tuig uit de weg ruimen. Benzine is brand baar goedje en een vlammenzee op een dek waar nog wat andere vliegtuigen staan, is niet zo verkwikkelijk. Daarom is het consigne dat de brandweer alle beschik bare stralen van water of schuim binnen veertig seconden op een vliegtuig gericht moet hebben, dat brokken gemaakt heeft. Er is dus geen tijd om af te wachten of er werkelijk brand komt. Wanneer er iets kraakt, breken dadelijk van alle kanten de blusstraien op het wrak los. Zo is het niet alleen aan dek. Wanneer ergens in de hangars een vlammetje ontdekt wordt, gaat de blusinstallatie daar in werking. Dat betekent, dat 150 ton water per uur over alle vliegtuigen gespoeld wordt. Die grote mate van snelwerkende veiligheidsmiddelen is natuurlijk nodig op een oorlogsschip. En toch, zolang de jachtvliegen niet loeiend opstijgen van het dek, celaden met benzine, patronen, raketten en soms bommen, zolang niet de officier op de geheel terzijde gedrukte brug behalve op de navigatie ook op de vijand moet letten, zo lang is zelfs een vliegkamptchip een grijze drijvende inrichting, waarop tussen de 900 en de 1000 man wonen. Inderdaad wonen, want wan neer er eenmaal een reis naar de Oost gemaakt zal worden, is dat een reis van twee jaar. Dan is het niet voldoende, wan neer de mannen vechten en slapen. Daarom is er ook zoveel, zelfs op een schip als de „Karei Doorman" met kennelijk geen andere bestemming dan de strijd ter zee, dat er op gericht is het leven aan boord dragelijk te maken. Daarom is er een grote, goed ingerichte kombuis, daar zijn er cantines en recreatie verblijven en daarom ook kunnen vliegtui gen wat opgeschikt worden, zodat in de grote hangar filmvoorstellingen gegeven kunnen worden. K. (Nadruk verboder) (copyright N. N. P.) ZEEPOST VOOR OOST EN WEST. Met de volgende schepen kan zeepost w irden verzonden. D: datum van uiterlijke ter postbezorging staat tussen haakjes achter de naam van het schip vermeld. Suriname m.s. „Bonaire" (12 October) Indonesië s.s „Polydorus" (17 October). Curasao m.s. „Delft* (18 October) NIEUWE BONNEN VOOR WERKKLEDING Het centraal distributiekantoor deelt mede dat de bonnen voor werkkleding H 19 en L 19 lot nader order geldig zijn voor het kopen van werkkleding. Op de bonnen H 19 kan men kopen Een overall of een werkpak van dril, ke per of satijn een lange stofjas, een lange witte jas, een laboratoiiumjas of een mouw- schort. Op de bonnen L 19 kan men kopen een werkbroek of werkjasje van keper, drill, satijn, beiiverteen, Engels leer. manchester of pilow, een korie witte jas, een koksbuis of een korte stofjas. De bonnen H 14 tot en met H 18 en L 13 tot en met L 18 blijven voorlopig geldig. Ontmoetingen. Hij dacht, dat de paar schoten die hij gehoord had op ons convooi bedoeld waren, en kwam ons daarom tegemoet met een paar mensen in een jeep. Een bruinver brande kirei, in korte broek en hemdje, op een paar afgetrapte groene gymschoentjes, met een zeer mooi baardje, een klein krom pijpje en een bren. Zijn groet klonk zo onvervalst Zeeuws, dat ik alleen maar kon concluderenook afkomstig van de blonde top der duinen. Zo maakte ik kennis met Adriaan Bogaard van de Noordweg uit Domburg, voorbeeld van volmaakte trouw tussen een brenschuttez en zijn wapen. Want zoals hij nu nog vertelt over :ijn paardenspan uit Domburg, op dezelfie wijze sprak hij mij, en zal hij later tot luisterend Domburg verteilen over zijn bren („nou, en ik met de bren erop af, want weigeren deed ie nooit....") En op vele posten in de omtrek hoorde ik vertellen over zijn vermaardheid als brenschutter. U kunt dus begrijpen, dat mijn Zeeuwse hart openging, bij het ontmoeten van deze knaap, op de verste post in de bruine hete woestenij van de Asahan, de Zuidwesthoek van Noord-Sumatra, het stadje SunungTua. En zodoende heb ik daar enige dagen doorgebracht, bij de beroemde „Kompanie Slioe" van Majooi Wcllemati (de eerste lirrailleurscompagnie van 3/3 R.I.) De „caese fire" hing in de lucht, en het was er tijdens mijn verblijf zerr rustig. Ik heb 's nachts een wachtje met hem geklopt, eeu cchter.d met hem op een van de vele „tjots" (heuvelkoppen, die het terrein be heersen) gezeten, ter bewaking van de weg werkers en ben enige malen door hem aan de ping-pong-tafel ingemaakt. Ei.verder heb ik een heel gesprek met hem gehad in de cantine, achter een glaasje lauw, en zeer geestloos vocht, over de vele cafétjes in Middelburg, de weinige in Dom burg, en slaakten we vele malen de ver zuchting. dat het zo jammer was, dat het maar eens per jaar Weatkappelse kermis isEn toen hij het verhaal deed van de fameuze doorstoot van Langgapajong naar Gunuiig Tua tijdens de laatste politionele actie van Majoor Wciicmai» niet zijn men sen, die met een colonne van jeeps in een nacht en een dag door de eindeloze blus- bervelden wisten te ploeteren, èn telkens weer verzuchtte: „mensen, mensen, wat hebben we toen afgezieien.kwam er telkens slechts één gedachte naar voren Domburg moest hem zo eens kunnen zie», wat zouden ze daar dan trots op hem zijn geweest. Want hoewel zijn hemdje en korte bróek hem zeer „indisch", zijn baard hem jaren ouler, en zijn pijp hem zeer bezadigd maakten, was hij toch nog voor alles dezelfde gebleven. Als hij zijn bordje ijst verorbert, denkt hij aan Zeeuwse „stuuten". Hij loopt zijn patrouilles alsof hij rondstapt ever het stille strand bij zijn geboorteplaats; als hij de wacht betrekt op de tjots, dan zit hij niet in het ongenadig he e land van Zuid- Asahan, maar met zijn „liefje uut Oost- kappel" op de duinkop achter Domburg. En 's avonds, wanneer hij met zijn jungle- hoed en geweer op wacht gaat, eerst nog een pijp opsteekt, en dan zo gezellig over alles en nog wat babbelt, is het niet de soldaat le klasse, die in Gunuig Tua naar vijanden speurt, maar de dijkenwacht largs de Zeeuwse kuit, die opgroeide onder de draaiende lichtflitsen van de Wrstkappelse vuurtoren. En als het moet, vecht hij met diezelfde onverzettelijke kracht, die eens Walcheren droog maakte. Hij was een van de weinigen, die niet veranderden in deze jaren, omdat hij de kunst verstond de oorlog aan zich aan te passen. Daarom zal hij later zijn Iidië tijd slechts zien als een groot avontuur, dat wel een onderbreking, doch geen verandering bracht in zijn leven. Daarom ook zal Domburg nog steeds groot genoeg zijn voor hem, als hij thuisvaart. En dat zal heus niet lang meer duren. Derhalve draag ik het Domburgse thuis front door dezen op om In plaats van twee maal, drie maal per week de stoepen te schuren en de ramen te lappen, en voor alle zekerheid de vlag nog maar eens uit te wassen. En als hij dan de ouderlijke woning komt binnenstappen, moet eerste vraag zijn: Hoe gaat het met jebi ei. Dan zal hij zijn pijp opsteken en begin nen „Nou, en ik nut mijn bren erop af, want weigeren deed ie nooit en dan zal Domburg voor de tweede maal z n hart ge»loien hebben Enkele dagen later zag ik hem nng even op een andare post. Hij reed toen in een jeep door de „hoofdstraat" van Langga Pajong. Hij lang languit, met zijn benen over de neergeklapte voorruit van de jeep, en in zijn rechterarm zijn laatste liefde, de bren. De Verenigde Staten en de televisie. In de Verenigde Stalen neemt de televisie een steeds hogere vlucht. De federale auto riteiten hebben een programma opgesteld, waarbij aan 2245 zendstations in 1400 ver schillende steden in het gehele land een zendvergunning verleend zal worden. Momenteel zijn er slechts 70 televisie zenders, welke bijna alle in de grote steden in het Oosten van de Verenigde Staten gelegen zijn. Binnenkort zal met de openbare behan deling van dit programma een aanvang worden gemaakt. Enkele van de vraag stukken, welke ter sprake zullen komen, zijn kleurentelevisie en stratovisie her uitzending van de programma's door op grote hoogte in de stratospheer rond cirkelende vliegtuigen, waarmede een veel groter gebied bestreken kan worden. Voor de uitvoering van dit uitbreidings programma zullen 42 nieuwe televisie kabels voor uiterst hoge frequenties aan de 12 bestaande speciale kabels die nu gebruikt worden, toegevoegd moeten worden. Hoeveel mensen in de toekomst wel naar televisie zullen kijken, blijkt uit het feit, dat reeds 2 200.000 televisie-ontvangers het gesproken woord en muziek, in beeld in de Amerikaanse huizen, kantoren, restaurants en andere voor het publiek toegankelijke plaatsen brengen. Een van de belangrijkste problemen in deze industrie is de invoering van nieuwe verbeteringen op dit gebied zonder dat tot dusverre gebruikte ontvangers hierdoor on bruikbaar wnrden. Door enige nieuwe uit vindingen is dit vraagstuk echter niet meer onoplosbaar. Door een nieuw goedkoop voorzetapparaatje is het b.v. mogelijk met de tot dusverre gebruikelijke ontvangers programma's te ontvangen, die op uiterst korte golflengten uitgezonden worden. Tevens wordt een nieuw systeem voor kleurentelevisie-uitzendingen toegepast, waar bij men zijn oude televisie-ontvanger kan blijven gebruiken en ook de zenders slechts weinig veranderd behoeven te worden. De Radio Corporation of America verklaart, dat kleurentelevisie uitzendingen volgens het nieuwe sysieem zonder erige veranderingen met de oude toestellen ontvangen kunnen worden. Vanzelfsprekend wordt het beeld echter zwart-wit. Met behulp van een voorzetapparaatje kuunen ook de gekleurde beelden ontvangen worden. Deze nieuwe en andere methoden van kleurentelevisie zullen bestudeerd worden door de speciale commissie, die opgericht is door het Amerikaanse National Bureau of Standards, die aan het Congres rapport zal uitbrengen. De federale autoriteiten hebben reeds vergunning verleend voor proefuitzendingen met kleurentelevisie in een viertal steden en de vinding is tevens gebruikt voor de demonstratie van nieuwe operatiemethoden, die speciaal voor Amerikaanse medici werden georganiseerd. Voor de ontwikkeling van de televisie in de Verenigde Staten zijn de vorderingen op het gebied van de massaproductie van televisie-ontvangers echter nog belangrijker dan de nieuwe technische uitvindingen, die de laatste tijd op dit gebied gedaan zijn, daar dank zij de nieuwe productie-methoden de prijzen der ontvangers sterk gedaald zijn, zodat zij nu binnen het bereik van een groot deel van de bevolking zijn gekomen. Uit een rapport van de Radio Manufac turers Association, een vereniging van fabrikanten van radio-ontvangers, blijkt dat In het eerste halfjaar van 1949 ongeveer één millioen televisie-ontvangers aan het publiek werden verkocht. 77 pet. van dit aantal werd verkocht aan gezinnen in de lagrre irkoraersk'asse. Verwacht wordt, dat in de tweede helft van 1949 anderhalf millioen televisie-ontvangers verkocht zullen worden. fN Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland 11. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. ©Dan rug, keel en borstje inwrijven met

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1