AXELSCHE Wj COURANT AXELSCHE 1£ COURANT Bezoek aan de „Karei Doorman". Frankerlng bij abonneltiént, Axel. ZATERDAQ 8 OCTOBER 1949 64e JAARQANO, N - 3 /Ts NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Een onervaren en vooral een onbevaren bezoeker van een modem vliegdekschip zal aan boord daarvan rauwelijks de overtu- oinp krijgen dat hii werkelijk od een schin seconden. Dat is het maximum Het streven is gericht op een nog groter snelheid eni eenmaal zijn er dan ook vier vliegtuigen in totaal vijftig seconden binnengekomen. Warneer men op het vli^gdek van de Ontmoetingen. Hij dacht, dat de paar schoten die hij gehoord had op ons convooi bedoeld waren, en kwam ons daarom tegemoet met een Enkele dagen later zag ik hem nog even op een andare post. Hij reed toen in een jeep door de «hoofd«Iraat" van Langga Pajong. Hij lang languit, met zijn benen over de neergeklapte voorruit van de jeep, ararm zijn laatste liefde, Frankerlng b|j abonnement, Axel. WOENSDAG 5 OCTOBER 1949 64e JAARQANO No. 2 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J.C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De vliegende Hollander veroverde het luchtruim. DERTIG JAAR K. L. M. 7 October 1949. s' Werelds oudste lucht vaartmaatschappij, de K. L. Mbestaat 30 jaar. Dertig jaardat zijn 10.950 dagen, dat zijn 262.800 uren. Hoeveel kilometer zouden de vliegtuigen in al die tijd hebben gevlogen, hoeveel passagiers zouden er in deze periode zijn vervoerd en hoeveel kilogrammen post en vracht Hoeveel gezinnen zouden er door de K. L. M-vogels in al die jaren weer her enigd zijn, hoeveel bespoedigde zakentrans acties zouden er zijn afgesloten, hoeveel vrolijke vacantie- en verlofreizen zouden er zijn gemaakt en hoeveel harden zouden de passagiers van de K. L. M.-vliegtuigen een afscheid toegezwaaid hebben. Hoevelen zullen niet, in de polders rond Amsterdam, in de huizenzee van New York of Buenos Aires, in de palmenlanden van Batavia of Miami even omhoog hebben gekeken naar de Vliegende Hollander, die ronkend zijn weg vond door de wijde lucht. Hoeveel frisse Nederlandse bloemen zou den er in ver afgelegen steden een prettige sfeer in de huiskamer hebben gebracht en hoeveel luchtpostbrieven, enkele uren of dagen tevoren geschreven, zouden in span ning zijn opengemaakt? Hoeveel En als ik dan een blik werp op het gestencilde jaarverslag van de K. L. M. over 1920 lees ik: «Het publiek stond nog 'enigsinds vreemd en angstig tegenover dit nieuwe vervoermiddel, waarvoor het onbe kend maakt onbemind, nog geldtniettegen staande ruime propaganda en bekendstelling op verschillende manieren. Is "evenwel de terughouding overwonnen en wordt gebruik gemaakt van de Iuch'tdienst, hetzij uit zaken of toeristenoogpunt, dan volgen ook regel matig de meest waarderende brieven," Ik zie de De Havilland DH-9 weer voor me staan op het grasveld van Schiphol. Dat eenmotorige samenstel van hout en buizen en zeildoek. Met het triplex voorrultje ala bescherming tegen de winddruk en de rechthoekige rieten vrachtmand, die precies in het voormalige bommenruim paste. Ik zie weer de bedenkelijke gezichten van mijn vrienden, die zelfs het kijken naar mijn ver trek ai als een bijzondere prestatie beschou wen. Ik zie weer de leren helm van de onverstoorbare vlieger en zijn wapperende wollen shawl. Zijn turen naar kerktorens, rivieren, stations, spoorwegen er» kustlijn, die hem, beter dan het niet altijd zekere kompas, de weg naar het smalste deel van het Kanaal wezen. En ik herinner me als de dag van gisteren die hele wonderlijke sensatie, welke het vliegen, het los van de aarde betekende, ook al waren mijn knieën stijf en was mijn maag bij het uitstappen in Londen niet geheel dezelfde dan die bij het beklimmen van het vliegveld, ruim 200 minuten terug, op Schiphol. Een blik in het postzegelalbum met spe- ciale-vluchten-zegels is voldoerde om te constateren, dat de gewezen luitenant-vlie ger A'bert Piesman en zijn |a»nvankelijk nog gering aantal getrouwen de basis legden en het monument bouwden van Neerlands bur gerluchtvaart, bezield door dezelfde geest die in vroeger eeuwen de Nederlandse drie kleur deed wapperen op alle wereldzeeën. Of een blik op de trotse serie gedenk borden, waarop de roemrijke vluchten van de H-NACC, de «Pelikaan", de „Uiver" en de «Snip" in Delfis blauw zijn vastge legd. De H NACC, de fragile Fokker, die net goed genoeg was om in 1924 de drie voortrekkers van de luchtweg naar Indië, door het nieuwe element 14 000 kilometer ver over onbekende gebieden te voeren. Van de Fokker «Pelikaan", die op 18 December 1933 in fantastische tijd van vier dagen, vier uren en veertig minuten met Kerslpost naar Batavia vloog en de avond voor oudejaar weer op schiphol neersteek, verwelkomd door 21.000 enthousiaste Neder landers. Van de Douglas «Uiver", het eerste geheel metalen K LM-vliegtuig, dat in 1934 aan de Londen—Melbourne race deelnam en als een gewoon lijnvliegtulg met passagiers en post na een spannende en prachtige vlucht als eerste in de handicap- en als tweede in de snelheidsrace te Melbourne arriveerde. Van de Fokker «Snip", die, eveneens in 1934, na een vlotte vlucht ever de Atlan tische Oceaan voor het eerst de verbinding tot stand bracht tussen Nederland en West- Indië. Het zijn feiten, die in de geschiedenis boekjes van de Nederlandse schooljeugd zijn geboekstaafd, evenals de ontdekkings reizen van de zeelieden uit vroeger eeuwen. De rijke geschiedenis van een luchtvaart maatschappij. waarin het begrip «Romantiek" geleidelijk aan plaats maakte voor het begrip «Zakelijkheid". De geschiedenis van enkelen die velen tot dezelfde daden wisten te bewegen. Van de groei van luchtvloot,, luchtnet, techniek, zekerheid, service, regel maat. Van de verovering van het luchtruim voor vreedzame doeleindenhet vervoer van mensen en goederen, het nader tot elkaar brengen der volkeren door het vlieg tuig, waarvoor geen grenzen bestaan. Van een oorlog ook, die het heroïsche werk van vele jaren met één slag vernietigde en van vier na oorlogse jaren, die Nederland tot een van 's werelds grootste luchtvaart naties maakten. De Amsterdam—Batavia vluchten, die een tijdlang via Mauritius werden gevlogen, waardoor het grootste Oceaantraject in de luchtvaart (Mauritius—Batavia 5500 km.) met de regelmaat van een veerdienst werd afgelegd, is geen aanleiding meer tot het vervaardigen van herinneringsborder. Want, wat een tiental jaren geleden nog als wapen feit werd beschouwd, geldt nu als de gewoonste zaak van de wereld, Het gaat snel In de burgerluchtvaart, maar hoe snel het ook gaat, zij, die in de loop der dertig jaren hun leven moesten geven om dit alles mogelijk te maken, worden niet vergeten. Door geen der 13000 K.L.M.-ers van nu. De K.L.M. van vandaag heeft het karakter van een bijzonder soort fabriek, een die passagiers-km's en ton-km's produceert. Een fabriek, waarin allen hun eigen onmis bare functie hebben: de vlieger die zijn DC—3, DC—4, DC—6, Constellation of Convair bestuurt, de man, die de blokken voor die wielen wegtrekt of die de motor- onderdelen wa9t. Het meisje, dat admini- stratiekaarten ponst of het Hoofd van het Lijnbediijfltden van een luchivaaitteam, onder de krachtige leiding van Dr. Albert Piesman, dezelfde Piesman, die bij de eerste vluchten naar Londen het sein tot vertrek gaf. De groei van de K L.M. in cijfers. De geweldige toename van het luchtver keer gedurende het 30 jarig bestaan van de K.L.M. kan niet sprekender worden aange toond dan door een vergelijking van de vervoerscijfers over het eerste en het laatste afgesloten jaar van de K.L.M. 1920 1948 Luchtnet kms. 1013 138.000 Luchtvloot 4 81 (excl. 26 vliegt. Interinsulair Bedrijf) Kruissnelheid kms. 100 350 Aantal bevlogen steden 3 108 Aantal bevlogen landen 2 50 Gevlogen kms. 82 000 45100 000 Gevlogen uren 600 160.000 Passagiers 345 630000 Vracht kg. 22 000 12.270 000 (incl. extra bagage). Post kg. 3000 2.150.000 Personeel 12 13.000 ln totaal vervoerde de K.L.M. in deze 30 jaren ruim 2 900.000 passagiers, 53.500 000 kg. vracht 13.300 000 kg. post. De vliegtuigen legden daarbij bijna 218.C00.000 km. af in 890 000 vlieguren. Hieronder zijn ook begrepen de vervoers cijfers van het Insulair Bedrijf, dat de K.L.M. sinds Augustus 1947 te Batavia exploiteert. WERELDBIERPRODUCTIE IN 1948. Volgens opgaven van August Schenke in Neurenberg heeft de wereldbierproductie in 1948 267,4 millioen hl. bedragen. Europa produceerde 122 millioen hl.) Amerika 134 millioen. De voornaamste Europese pro ducenten waren Engeland ruim 30 millioen hl.; Duitsland 18 millioen; België 11,5 millioenFrankrijk 10 millioenZweden 3,5 millioen; Nederland 1,5 millioen. Sedert 1937 Is de productie in Europa gedaald,met 8 pet.de productie in Amerika is daarentegen gestegen met 73 pet. De productie wordt bij bier vrijwel on middellijk bepaald door de consumptie, die zoals bekend sedert het begin van deze eeuw in de oude wereld aanzienlijk is gedaald. Voor Duitsland, België en Engeland waren in de periode 1900—1905 de ver bruikscijfers .per hoofd en per jaar resp. 130, 218, en 149 liter; deze cijfers waren de in de jaren 19321933: 51, 197 en 84. Thans zijn zij nog iéts lager. In Amerika echter is het verbruik dat in 1938 45,7 liter per hoofd bedroeg, gestegen tot 71,7 liter over 1947. In Beieren zal de productie in het seizoen 1948—1949 waarschijnlijk niet meer dan 4,7 millioen hl. bedragen, dat is een derde van de productie 19371938. In de meeste Europese landen, met name in Noorwegen, Engeland, Nederland en Duitsland, ziet men de oorzaak van de daling van het verbruik vooral ook in de verhoogde accijnzen. DE REIS VAN PRINS BERNHARD NAAR DE WEST. Prins Bsrnhard zal de reeds eerder aan gekondigde reis naar de Antillen en-Suriname maken met een smaldeel oorlogsschepen en zich daartoe te Rotterdam inschepen aan boord van de «Karei Doorman". Het smaldeel zal op 2 Januari 1950 uit Nederland vertrekken. de Staten en de levisie. Staten neemt de televisie vlucht. De federale auto- in programma opgesteld, zendstations in 1400 ver in het gehele land een verleend zal worden, er slechts 70 televisie- 5ij a alle in de grote osten van de Verenigde ijn. met de openbare behan- programma een aanvang Enkele van de vraag- er sprake zullen komen, e en stratovisie her- e programma's door op de stratospheer ror.d- gen, waarmede een veel reken kan worden. ring van dit ujtbreidings- i 42 nieuwe televisie- I hoge frequenties aan de ale kabels die nu gebruikt ;d moeten worden. in de toekomst wel naar ken, blijkt uit het feit, dat televisie-ontvangers het en muziek, in beeld in izen, kantoren, restaurants iet publiek toegankelijke Zangrijkste problemen in de invoering van nieuwe lit gebied zonder dat tot ontvangers hierdoor on- Door enige nieuwe uit- 'aagstuk echter niet meer r een nieuw goedkoop is het b.v. mogelijk met gebruikelijke ontvangers ntvangen, die op uiterst uitgezonden worden. >en nieuw systeem voor cendingen toegepast, waar- e televisie-ontvanger kan ook de zenders slechts jehoeven te worden. De of America verklaart, dat zendingen volgens het nder erige veranderingen stellen ontvangen kunnen prekend wordt het beeld Met behulp van een cuunen ook de gekleurde worden. andere methoden van Hen bestudeerd worden commissie, die opgericht rikaanse National Bureau aan hef Congres rapport itoriteiten hebben reeds d voor proefuitzendingen ie in een viertal steden tevens gebruikt voor de lieuwe operafiemethoden, >r Amerikaanse medici ;erd. eling van de televisie in en zijn de vorderingen i de massaproductie van echter nog belangrijker fonische uitvindingen, die dit gebied gedaan zijn, 'uwe productie-methoden angers sterk gedaald zijn, ten het bereik van een bevolking zijn gekomen. van de Radio Manufac- een vereniging van lio-ontvangers, blijkt dat jaar van 1949 ongeveer sie-ontvangers aan het rkocht. 77 pet. van dit cht aan gezinnen in de isse. Verwacht wordt, ïelft van 1949 anderhalf dvargers verkocht zullen r^oonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè 11. 1,55. Buitenland 11. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentièn (maximum 8 regels) - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. O rol K otmnt 1JJÏW manean N Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland il. 2,-. I Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentièn (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1