%L
,o#
Henk Stoelinga
i/bPttiïi,
r
#D«
v mL-
I
ROMANS
AXEL I - OOSTBURG I
>4
J. C. Vink
Overwinning in miin handen f 4,90
Drakenzaad f 5,90
Gejaagd door de wind
AXEL lil OOSTBURG II
U moet niet langer over de grens lopen
Om voordelig textiel te kunnen kopen.
Vanat heden bieden wij U aan:
Fluweel
f 3.95
Pr. Manrifóstraat 35
een winkelpand
grool woonhuis,
25 jaar vliegen op Indië.
DE ROEMRIJKE GESCHIEDENIS VAN
EEN 14.000 KM. LANGE LUCHTLIJN.
De luchtverbinding met Indonesië heeft
in de loop van dit jaar verschillende malen
in het brandpunt van de belangstelling
gestaan, o.a. door de moeilijkheden, die
de K.L.M. door politieke oorzaken op deze
zo belangrijke luchtlijn heeft ondervonden.
Thans staat deze luchtdlenst, een voornaam
onderdeel van het K.L M.-bcdiijf, opnieuw
in het volle licht der openbare belangstel
ling, omdat het heden 1 October 25 jaar
geleden is, dat de eerste poging gedaan
werd om Nederland en lndië door de lucht
met elkaar te verbinden.
Het was in 1919, toen de K.L.M. nog
maar nauwelijks was opgericht, dat het
Nederlands-lnaische Gouvernement een be
drag van f 10.000 uitloofde voor diegene,
die voor het eerst met een vliegtuig van
Nederland naar lndië zou vliegen de tocht
moest vóór 1 September 1920 volbracht zijn
en mocht 14 dagen duren. Wel een bewijs,
dat men niet al te veel begrip had voor de
moeilijkheden, die aan een dergelijke
14.000 km. lange tocht over onherbergzame
gebieden, verbonden waren in een tijd, dat
een vlucht van Amsterdam naar Londen nog
een hele onderneming was. Zelfs toen men
het bedrag had vernoogd tot f 228.000 en
de vliegtijd verlengd tot een maand, kwamen
er nog geen liefhebbers, die de tocht wilden
ondernemen.
In de komende jaren maakten verschil
lende Nederlandse vliegers plannen om de
lange reis raar lndië te ondernemen, maar
al deze plannen liepen spaak bij gebrek
aan een geschikt vliegtuig. In 1924 kwam
er eindelijk leven in de brouwerijde
K.L.M.-vlieger Van der Hoop kwam met
goed voorbereide plannen bij de president
directeur, de heer Piesman en bood aan om
de vlucht te gaan maken. Hij kreeg de
beschikking over Fokkers nieuwste machine,
de F—7, die pas uit de montagehallen was
gekomen. Enige tijd werd dit toestel op de
Londenlijn ingezet om de vliegers er mee
vertrouwd te maken en op 1 October 1924
vertrok de Fokker, de H—NACC, van Schip
hol naar Bataviade grote reis was begon
nen. Heel Nederland volgde de vorderingen
der koene bemanning,
De reis begon voorspoedig en zonder
incidenten ging het via de Donaulanden op
de Balkan af. Bij Philippopel in Bulgarije
kreeg de motor echter kuren, een nood
landing werd onvermijdelijk en toen Van
der Hoop beneden een geschikt veldje zag,
ging hij daar landen. Er school echter een
addertje in het gras in de vorm van een
diepe voor; de Fokker kwam hier precies
in terecht, hij kapseisde en kwam krakend
tot stilstand. Bij inspectie bleek dat een
nieuwe motor nodig was en die moest uit
Nederland worden aangevoerd; drie weken
gingen hiermee heen, toen was de Fokker
eindelijk weer startklaar en kon de reis
worden voortgezet. Nog vele avonturen
wachtten de dappere vliegers, voordat zij
eindelijk op 24 November hun trouwe Fok
ker op Batavia's vliegveld konden neerzetten.
De terugreis verliep al heel prozaïsch, aan
boord van een schip, met de Fokker in
gedemonteerde toestand in het ruim.
De eerste retourvlucht.
Het duurde 3 jaar voordat er weer een
vlucht naar Indië plaats hadde Ameri
kaanse ktantenkoning en millionnalr Van
Lear Black, die al talrijke vluchten met een
gecharterde K L.M. Fokker gemaakt had,
wilde nu ook wel eens een langere tocht
maken en ging daarom in op het voorstel
om naar Indië te vliegen. Op 14 Juni 1927
vertrok hij met de Fokker F-7a H—NADP,
bestuurd door G yssendorfer en Scholte,
naar Batavia en op 23 Juli stond de
machine weer op Schiphol In October van
datzelfde jaar was het de K.L.M.-vlieger
Koppen, die met een 3-motorige Fokker,
genaamd de „Postduif", naar lndië vloog
op 1 October vertrok hij en op 28 October
was hij weer terug. Deze vluchten, die
voor die dagen recordvluchten waren,
openden de ogen van het Nederlandse
publiek voor de mogelijkheden van een
geregelde luchtdienst op Indië en na een
serie proefvluchten om de route nader te
leren kennen, werd op 25 September 1930
de dienst op Indië officieel geopend.
Indonesië dichter bij Nederland.
In het begin werd eenmaal per 14 dagen
naar lndië gevlogen met 3-motorige Fokkers
van het type F-7b, een vliegtuig, dat in die
dagen wereldberoemd was en overal ter
wereld gebruikt werd. In 11 dagen was
men in Indië. Later kwamen de grotere
Fokkers van de typen F-12 en F-18 op de
Indië-lijn en werd de dienst verdubbeld,
zodat iedere week een vliegtuig v.rtrok.
In 1933 en 1934 werd de luchtlijn naar
hel Verre Oosten pas goed populair, toen
de „Pelikaan" en de „Uiver* langs deze lijn
hun wereldberoemde vluchten maakten.
Met twee recordvluchten langs de langste
luchtlijn ter wereld verwierf de „Vliegende
Hollander" zich in die jaren reeds een
grote wereldfaam.
De succesvolle vlucht van de „Uiver*
bracht de KLM. ertoe het Amerikaanse
Douglas-materieel op de Indië-lijn te gaan
gebruikende dienst werd eerst opgevoerd
tot tweemaal en later tot driemaal per week
en de reistijd werd teruggebracht tot 51,
dag. De nieuwste machines, van het type
DC 3, konden 12 passagiers naar Indië
vervoeren.
Stilstand en nieuwe start.
Toen kwam de oorlog. De Indië-lijn
ondervond al direct moeilijkhedenhet
beginpunt moest van Amsterdam naar Napels
worden verplaatst en de dienst moest
worden teruggebracht tot 2x wekelijks.
Toen in 1940 Italië aan de oorlog ging
deelnemen, werd de lijn vanuit Lydda in
Palestina voortgezet totdat de inval der
Jappen in Indië het noodzakelijk maakte
om de dienst te stoppen. Van de vlieg
tuigen, die gebruikt waren voor de evacuatie
van belangrijke personen en goederen naar
Australië, kwamen er maar twee heelhuids
uit de strijd.
Sombere jaren volgden, maar in 1945
werden Nederland en Indonesië beiden weer
bevrijd. Dr. Piesman kreeg in Amerika
14 Skymasters losop Schiphol, dat in de
oorlog geheel verwoest was, werd hard
gewerkt en op 10 November 1945 startte
de eerste machine weer met bestemming
Batavia. De „Vliegende Hollander" was
weer gestart en de belangrijke dienst op
Indonesië heropend.
Weldra werd viermaal per week naar
Indië gevlogen; later, met de komst van
Douglas DC-4 en Lockheed Constellation
vliegtuigen, werd de dienst geleidelijk opge
voerd tot een dagelijkse dienst. De reistijd,
met de Skymaster vier dagen, werd terug
gebracht tot twee en een halve dag en de
Constellations van vandaag nemen maar
liefst 40 passagiers mee. Ook toen door de
politieke gebeurtenissen de K.L.M. genood
zaakt was de route tijdelijk te verleggen via
het eiland Mauritius, waardoor het grootste
Oceaantraject ter wereld (5534 km.), moest
worden bevlogen, bleven de „Vliegende
Hollanders" in de lucht en hield de lucht
brug tussen Nederland en Indonesië stand.
Sinds 25 jaar wordt nu naar lndië
gevlogenin die tijd werden ruim 53 mil-
iioen kilometer afgelegd, hetgeen overeen
komt met ruim 13Q0 maal rondom de aarde
vliegen. Er werden ruim 104 000 passagiers
vervoerd, evenveel als het aantal inwoners
van een stad als Nijmegenverder vervoer
den de K.L.M.-vogels ruim 1280 ton vracht
en ruim 3000 ton post, oftewel 460.000 000
brievenals deze op één dag besteld
moesten worden, zouden hiervoor ruim
170.000 brievenbestellers nodig zijn. In
totaal zijn tussen Nederland en Indonesië
in 25 jaren tijd 3787 vluchten uitgevoerd.
In 25 jaar is er tussen Indonesië en
Nederland een hechte brug geslagen, een
brug door de lucht, die de stormen van de
tijd heeft doorstaan en de volkeren van
beide landen letterlijk en figuurlijk dichter
bij elkaar heeft gebracht.
WEGVERVOER IN DE V.S.
In de Verenigde Staten zijn momenteel
meer dan 41.000.000 personenauto's, vracht
auto's en autobussen in gebruik, meldt de
Automobiele Manufacturers Association, een
Amerikaanse vereniging van automobielfa
brikanten. In de laatste drie jaar werden
10 000.000 nieuwe motorvoertuigen in dierst
genomen, meer dan ooit in een tijdvak van
drie opeenvolgende jaren is voo-gekome'.
Rechtszaken.
machine, gedreven door een electro-motor
van 3,6 p.k., in het perceel staande alhier,
Gentse Vaartstraat 13, kadastraal bekend
gemeente Axel, sectie G, nr. 3077.
Op Woensdag 12 October a.s., des voor
middags 11 uur, zal in het gemeentehuis
gelegenheid bestaan om bezwaren tegen de
inwilliging van dit verzoek in te brengen en
deze mondeling en schriftelijk toe te lichten.
Zowel de verzoeker, als zij, die bezwaren
hebben, kunnen gedurende drie dagen,
vóór het bovengemelde tijdstip, ter secretarie
der gemeente kennis nemen van de ter zake
ingekomen schrifturen.
De aandacht van belanghebbenden wordt
er op gevestigd, dat tot beroep gerechtigd
.zijn de aanvrager van de vergunning of de
concessionaris en de in persoon of bij
gemachtigde op de in artikel 7 der
hinderwet bedoelde zitting verschenen
belanghebbende.
Axel, 28 September 1949.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
Maris. Van Oeveren.
AVOND-ONTWIKKELINGSCURSUSSEN.
Burgemeester en Wethouders van Axel
maken bekend, dat de avond-ontwikkelings
cursussen voor NEDERLANDSE TAAL,
FRANSE TAAL, ENGELSE TAAL, VAK
TEKENEN en BOEKHOUDEN zowel bedrijfs
boekhouden als opleiding voor het PRAC-
TIJK-DIPLOMA in de maand October zul
len beginnen.
Op Vrijdag 7 October a.s. des avonds
om half acht zal in het gemeentehuis
(raadzaal) gelegenheid worden gegeven om
nadere inlichtingen aan de leraren te vragen.
Allen, die in een of meer der bovenge
noemde cursussen belang stellen, worden
uitgenodigd deze vergadering bij te wonen.
Ook diegenen, die zich reeds hebben
aangemeld en de deelnemers aan de vorige
cursussen worden verzocht op deze verga
dering aanwezig te zijn.
Axel 30 September 1949.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester De Secretaris,
P. J. van Bendegem wnd.
Maris.
RECHTBANKZITTING 16 SEPT. 1949.
(Uitspraken 28 September 1949)
^G. E. S. een 34-jarige spoorwegbediende
uit Hulst, thans gedetineerd in het Huis van
Bewaring te Middelburg, tegen wie terzake
oplichting een gevangenisstraf was grëist
van 6 maanden, waarvan 4 maanden voor
waardelijk met 3 jaar proeftijd, aftrek
preventief en bijzondere voorwaarden, werd
heden veroordeeld tot 1 jaar gevangenis
straf waaraan 6 maanden voorwaardelijk
met 3 jaar proeftijd, aftrek preventief en
onder toezicht R.K. reclasserings-vereniging.
Bekendmakingen.
HINDERWET.
Burgemeester en Wethouders van AXEL
brengen ter openbare kennis, dat ter
gemeente-secretarie ter inzage ligt een
verzoek met bijlagen van de Wed. J. P.
VAN DEN BROEKE, Gentse Vaartstraat 11,
alhier, om vergunning tot het plaatsen van
een gecombineerde cirkelzaaglanggatboor-
he meest oespKyke*i
AXEL.
Een nieuw boek over de hoofdpersoon
uit „De beste jaren van ons leven".
Pearl Buck
Margareth Mitchell
geïllustreerde uitgave in 2 delen
per stel f 11«50
TalYitfiVKwU
ZONDAG a.s.
voor de competitie
Aanvang half 3.
Aanvang half 1.
Entrée 50 ct. Kinderen 25 ct.
Zitplaatsen 15 ct. extra.
Houders van seizoen
kaarten dienen deze aan
de controle te tonen.
Te koop: z.g.a.n, meisjes
mantel, leeftijd 14 jaar en
een poppenwagen. Oude
Wijk 29.
Zware gestreepte werkhemden, 100 lang f 7.25.
Donkere werkhemden, 80 lang f 6,95, f 7,25,
f 7,95, f 8.00.
IJzersterke, jaeger herenonderbroeken f 3,95, f 4,25-
IJzersterke, jaeger herenhemden met split f 4,25,
f 4,50.
Fxtra zware kwaliteit herenonderbroeken f 6,25,
f 6,50.
Extra zware kwaliteit damesdirectoirs f 3,90.
Reuzensterke werksokken f 1,95, f 2,45, f 2,50 p. p.
Sterke dameskousen, om mee te werken 95 cent
zonder punten.
Kinderdirectoirs, om mee te koken f 0,90. f 1,00,
f 1,10.
Kindertrainingspakken f 5,25, f 5,50, f 5,95.
Kindertrainingsbroeken f 3,35, f 3,65, f 3,95.
Mooie damesonderjurken f 3,25, f 3,95, f 4,40.
Zolang de voorraad strekt, prima gestreepte flanel
om pyama's te maken aan f 1,50 er meter en
verder nog vele artikelen aan lage prijzen.
Dus voor Uw aankopen naar:
TEXTIEL
NOORDSTRAAT 31, AXEL.
fijn geribt
in de kleuren
parelgrijs
zachtgroen
korenblauw
donkerrood
90 c.M. breed
per Meter
Uit de hand te koop voor
directe aanvaarding:
op goede stand te Axel, en
op goede stand te Axel.
Te bevragen: C. Hamelink,
Makelaar, Kanaalkade 21,
Axel,
Te koop: z.g.a.n Kinder
wagen, een keer gebruikt.
Te bevragen Oude Weg 66
Axel.
Te koop.- een stofzuiger.
Noordstraat 27.
PRIMA HENNEN
met volle 8 dagen garantie.
Alle rassen 4 mnd. f5.
5 mnd. f6.6 mnd. f7.
p st. Pr. W. Legh. br. '48,
f 3 50 p. st. Hoenderpark.
Bosrand 9a, EDE.
■J V
L* t- «rr—
jjgtöz
I
ELKE MAAND EEN ACTUELE ROMAN
I IS GEEN WEELDE. ALLE-BELANG-
R'jKE NIEUWELJITGAVEN biedt:
dan gewóón zijn
de aparte chique
dessins....bij
AXEL