%L ,o# Henk Stoelinga i/bPttiïi, r #D« v mL- I ROMANS AXEL I - OOSTBURG I >4 J. C. Vink Overwinning in miin handen f 4,90 Drakenzaad f 5,90 Gejaagd door de wind AXEL lil OOSTBURG II U moet niet langer over de grens lopen Om voordelig textiel te kunnen kopen. Vanat heden bieden wij U aan: Fluweel f 3.95 Pr. Manrifóstraat 35 een winkelpand grool woonhuis, 25 jaar vliegen op Indië. DE ROEMRIJKE GESCHIEDENIS VAN EEN 14.000 KM. LANGE LUCHTLIJN. De luchtverbinding met Indonesië heeft in de loop van dit jaar verschillende malen in het brandpunt van de belangstelling gestaan, o.a. door de moeilijkheden, die de K.L.M. door politieke oorzaken op deze zo belangrijke luchtlijn heeft ondervonden. Thans staat deze luchtdlenst, een voornaam onderdeel van het K.L M.-bcdiijf, opnieuw in het volle licht der openbare belangstel ling, omdat het heden 1 October 25 jaar geleden is, dat de eerste poging gedaan werd om Nederland en lndië door de lucht met elkaar te verbinden. Het was in 1919, toen de K.L.M. nog maar nauwelijks was opgericht, dat het Nederlands-lnaische Gouvernement een be drag van f 10.000 uitloofde voor diegene, die voor het eerst met een vliegtuig van Nederland naar lndië zou vliegen de tocht moest vóór 1 September 1920 volbracht zijn en mocht 14 dagen duren. Wel een bewijs, dat men niet al te veel begrip had voor de moeilijkheden, die aan een dergelijke 14.000 km. lange tocht over onherbergzame gebieden, verbonden waren in een tijd, dat een vlucht van Amsterdam naar Londen nog een hele onderneming was. Zelfs toen men het bedrag had vernoogd tot f 228.000 en de vliegtijd verlengd tot een maand, kwamen er nog geen liefhebbers, die de tocht wilden ondernemen. In de komende jaren maakten verschil lende Nederlandse vliegers plannen om de lange reis raar lndië te ondernemen, maar al deze plannen liepen spaak bij gebrek aan een geschikt vliegtuig. In 1924 kwam er eindelijk leven in de brouwerijde K.L.M.-vlieger Van der Hoop kwam met goed voorbereide plannen bij de president directeur, de heer Piesman en bood aan om de vlucht te gaan maken. Hij kreeg de beschikking over Fokkers nieuwste machine, de F—7, die pas uit de montagehallen was gekomen. Enige tijd werd dit toestel op de Londenlijn ingezet om de vliegers er mee vertrouwd te maken en op 1 October 1924 vertrok de Fokker, de H—NACC, van Schip hol naar Bataviade grote reis was begon nen. Heel Nederland volgde de vorderingen der koene bemanning, De reis begon voorspoedig en zonder incidenten ging het via de Donaulanden op de Balkan af. Bij Philippopel in Bulgarije kreeg de motor echter kuren, een nood landing werd onvermijdelijk en toen Van der Hoop beneden een geschikt veldje zag, ging hij daar landen. Er school echter een addertje in het gras in de vorm van een diepe voor; de Fokker kwam hier precies in terecht, hij kapseisde en kwam krakend tot stilstand. Bij inspectie bleek dat een nieuwe motor nodig was en die moest uit Nederland worden aangevoerd; drie weken gingen hiermee heen, toen was de Fokker eindelijk weer startklaar en kon de reis worden voortgezet. Nog vele avonturen wachtten de dappere vliegers, voordat zij eindelijk op 24 November hun trouwe Fok ker op Batavia's vliegveld konden neerzetten. De terugreis verliep al heel prozaïsch, aan boord van een schip, met de Fokker in gedemonteerde toestand in het ruim. De eerste retourvlucht. Het duurde 3 jaar voordat er weer een vlucht naar Indië plaats hadde Ameri kaanse ktantenkoning en millionnalr Van Lear Black, die al talrijke vluchten met een gecharterde K L.M. Fokker gemaakt had, wilde nu ook wel eens een langere tocht maken en ging daarom in op het voorstel om naar Indië te vliegen. Op 14 Juni 1927 vertrok hij met de Fokker F-7a H—NADP, bestuurd door G yssendorfer en Scholte, naar Batavia en op 23 Juli stond de machine weer op Schiphol In October van datzelfde jaar was het de K.L.M.-vlieger Koppen, die met een 3-motorige Fokker, genaamd de „Postduif", naar lndië vloog op 1 October vertrok hij en op 28 October was hij weer terug. Deze vluchten, die voor die dagen recordvluchten waren, openden de ogen van het Nederlandse publiek voor de mogelijkheden van een geregelde luchtdienst op Indië en na een serie proefvluchten om de route nader te leren kennen, werd op 25 September 1930 de dienst op Indië officieel geopend. Indonesië dichter bij Nederland. In het begin werd eenmaal per 14 dagen naar lndië gevlogen met 3-motorige Fokkers van het type F-7b, een vliegtuig, dat in die dagen wereldberoemd was en overal ter wereld gebruikt werd. In 11 dagen was men in Indië. Later kwamen de grotere Fokkers van de typen F-12 en F-18 op de Indië-lijn en werd de dienst verdubbeld, zodat iedere week een vliegtuig v.rtrok. In 1933 en 1934 werd de luchtlijn naar hel Verre Oosten pas goed populair, toen de „Pelikaan" en de „Uiver* langs deze lijn hun wereldberoemde vluchten maakten. Met twee recordvluchten langs de langste luchtlijn ter wereld verwierf de „Vliegende Hollander" zich in die jaren reeds een grote wereldfaam. De succesvolle vlucht van de „Uiver* bracht de KLM. ertoe het Amerikaanse Douglas-materieel op de Indië-lijn te gaan gebruikende dienst werd eerst opgevoerd tot tweemaal en later tot driemaal per week en de reistijd werd teruggebracht tot 51, dag. De nieuwste machines, van het type DC 3, konden 12 passagiers naar Indië vervoeren. Stilstand en nieuwe start. Toen kwam de oorlog. De Indië-lijn ondervond al direct moeilijkhedenhet beginpunt moest van Amsterdam naar Napels worden verplaatst en de dienst moest worden teruggebracht tot 2x wekelijks. Toen in 1940 Italië aan de oorlog ging deelnemen, werd de lijn vanuit Lydda in Palestina voortgezet totdat de inval der Jappen in Indië het noodzakelijk maakte om de dienst te stoppen. Van de vlieg tuigen, die gebruikt waren voor de evacuatie van belangrijke personen en goederen naar Australië, kwamen er maar twee heelhuids uit de strijd. Sombere jaren volgden, maar in 1945 werden Nederland en Indonesië beiden weer bevrijd. Dr. Piesman kreeg in Amerika 14 Skymasters losop Schiphol, dat in de oorlog geheel verwoest was, werd hard gewerkt en op 10 November 1945 startte de eerste machine weer met bestemming Batavia. De „Vliegende Hollander" was weer gestart en de belangrijke dienst op Indonesië heropend. Weldra werd viermaal per week naar Indië gevlogen; later, met de komst van Douglas DC-4 en Lockheed Constellation vliegtuigen, werd de dienst geleidelijk opge voerd tot een dagelijkse dienst. De reistijd, met de Skymaster vier dagen, werd terug gebracht tot twee en een halve dag en de Constellations van vandaag nemen maar liefst 40 passagiers mee. Ook toen door de politieke gebeurtenissen de K.L.M. genood zaakt was de route tijdelijk te verleggen via het eiland Mauritius, waardoor het grootste Oceaantraject ter wereld (5534 km.), moest worden bevlogen, bleven de „Vliegende Hollanders" in de lucht en hield de lucht brug tussen Nederland en Indonesië stand. Sinds 25 jaar wordt nu naar lndië gevlogenin die tijd werden ruim 53 mil- iioen kilometer afgelegd, hetgeen overeen komt met ruim 13Q0 maal rondom de aarde vliegen. Er werden ruim 104 000 passagiers vervoerd, evenveel als het aantal inwoners van een stad als Nijmegenverder vervoer den de K.L.M.-vogels ruim 1280 ton vracht en ruim 3000 ton post, oftewel 460.000 000 brievenals deze op één dag besteld moesten worden, zouden hiervoor ruim 170.000 brievenbestellers nodig zijn. In totaal zijn tussen Nederland en Indonesië in 25 jaren tijd 3787 vluchten uitgevoerd. In 25 jaar is er tussen Indonesië en Nederland een hechte brug geslagen, een brug door de lucht, die de stormen van de tijd heeft doorstaan en de volkeren van beide landen letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar heeft gebracht. WEGVERVOER IN DE V.S. In de Verenigde Staten zijn momenteel meer dan 41.000.000 personenauto's, vracht auto's en autobussen in gebruik, meldt de Automobiele Manufacturers Association, een Amerikaanse vereniging van automobielfa brikanten. In de laatste drie jaar werden 10 000.000 nieuwe motorvoertuigen in dierst genomen, meer dan ooit in een tijdvak van drie opeenvolgende jaren is voo-gekome'. Rechtszaken. machine, gedreven door een electro-motor van 3,6 p.k., in het perceel staande alhier, Gentse Vaartstraat 13, kadastraal bekend gemeente Axel, sectie G, nr. 3077. Op Woensdag 12 October a.s., des voor middags 11 uur, zal in het gemeentehuis gelegenheid bestaan om bezwaren tegen de inwilliging van dit verzoek in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten. Zowel de verzoeker, als zij, die bezwaren hebben, kunnen gedurende drie dagen, vóór het bovengemelde tijdstip, ter secretarie der gemeente kennis nemen van de ter zake ingekomen schrifturen. De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat tot beroep gerechtigd .zijn de aanvrager van de vergunning of de concessionaris en de in persoon of bij gemachtigde op de in artikel 7 der hinderwet bedoelde zitting verschenen belanghebbende. Axel, 28 September 1949. Burgemeester en wethouders voornoemd, De secretaris, De burgemeester, Maris. Van Oeveren. AVOND-ONTWIKKELINGSCURSUSSEN. Burgemeester en Wethouders van Axel maken bekend, dat de avond-ontwikkelings cursussen voor NEDERLANDSE TAAL, FRANSE TAAL, ENGELSE TAAL, VAK TEKENEN en BOEKHOUDEN zowel bedrijfs boekhouden als opleiding voor het PRAC- TIJK-DIPLOMA in de maand October zul len beginnen. Op Vrijdag 7 October a.s. des avonds om half acht zal in het gemeentehuis (raadzaal) gelegenheid worden gegeven om nadere inlichtingen aan de leraren te vragen. Allen, die in een of meer der bovenge noemde cursussen belang stellen, worden uitgenodigd deze vergadering bij te wonen. Ook diegenen, die zich reeds hebben aangemeld en de deelnemers aan de vorige cursussen worden verzocht op deze verga dering aanwezig te zijn. Axel 30 September 1949. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester De Secretaris, P. J. van Bendegem wnd. Maris. RECHTBANKZITTING 16 SEPT. 1949. (Uitspraken 28 September 1949) ^G. E. S. een 34-jarige spoorwegbediende uit Hulst, thans gedetineerd in het Huis van Bewaring te Middelburg, tegen wie terzake oplichting een gevangenisstraf was grëist van 6 maanden, waarvan 4 maanden voor waardelijk met 3 jaar proeftijd, aftrek preventief en bijzondere voorwaarden, werd heden veroordeeld tot 1 jaar gevangenis straf waaraan 6 maanden voorwaardelijk met 3 jaar proeftijd, aftrek preventief en onder toezicht R.K. reclasserings-vereniging. Bekendmakingen. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van AXEL brengen ter openbare kennis, dat ter gemeente-secretarie ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van de Wed. J. P. VAN DEN BROEKE, Gentse Vaartstraat 11, alhier, om vergunning tot het plaatsen van een gecombineerde cirkelzaaglanggatboor- he meest oespKyke*i AXEL. Een nieuw boek over de hoofdpersoon uit „De beste jaren van ons leven". Pearl Buck Margareth Mitchell geïllustreerde uitgave in 2 delen per stel f 11«50 TalYitfiVKwU ZONDAG a.s. voor de competitie Aanvang half 3. Aanvang half 1. Entrée 50 ct. Kinderen 25 ct. Zitplaatsen 15 ct. extra. Houders van seizoen kaarten dienen deze aan de controle te tonen. Te koop: z.g.a.n, meisjes mantel, leeftijd 14 jaar en een poppenwagen. Oude Wijk 29. Zware gestreepte werkhemden, 100 lang f 7.25. Donkere werkhemden, 80 lang f 6,95, f 7,25, f 7,95, f 8.00. IJzersterke, jaeger herenonderbroeken f 3,95, f 4,25- IJzersterke, jaeger herenhemden met split f 4,25, f 4,50. Fxtra zware kwaliteit herenonderbroeken f 6,25, f 6,50. Extra zware kwaliteit damesdirectoirs f 3,90. Reuzensterke werksokken f 1,95, f 2,45, f 2,50 p. p. Sterke dameskousen, om mee te werken 95 cent zonder punten. Kinderdirectoirs, om mee te koken f 0,90. f 1,00, f 1,10. Kindertrainingspakken f 5,25, f 5,50, f 5,95. Kindertrainingsbroeken f 3,35, f 3,65, f 3,95. Mooie damesonderjurken f 3,25, f 3,95, f 4,40. Zolang de voorraad strekt, prima gestreepte flanel om pyama's te maken aan f 1,50 er meter en verder nog vele artikelen aan lage prijzen. Dus voor Uw aankopen naar: TEXTIEL NOORDSTRAAT 31, AXEL. fijn geribt in de kleuren parelgrijs zachtgroen korenblauw donkerrood 90 c.M. breed per Meter Uit de hand te koop voor directe aanvaarding: op goede stand te Axel, en op goede stand te Axel. Te bevragen: C. Hamelink, Makelaar, Kanaalkade 21, Axel, Te koop: z.g.a.n Kinder wagen, een keer gebruikt. Te bevragen Oude Weg 66 Axel. Te koop.- een stofzuiger. Noordstraat 27. PRIMA HENNEN met volle 8 dagen garantie. Alle rassen 4 mnd. f5. 5 mnd. f6.6 mnd. f7. p st. Pr. W. Legh. br. '48, f 3 50 p. st. Hoenderpark. Bosrand 9a, EDE. ■J V L* t- «rr— jjgtöz I ELKE MAAND EEN ACTUELE ROMAN I IS GEEN WEELDE. ALLE-BELANG- R'jKE NIEUWELJITGAVEN biedt: dan gewóón zijn de aparte chique dessins....bij AXEL

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 3