AXELSCHE COURANT AXELSCHE 15 COURANT Etalage-wedstrijd „AXEL VOORUIT". Frankering by abonnement, Axéi 7 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere ZATERDAG 1? SEPTEMBER 1949 VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag* 63e jAARGANG No. 96 Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM V. Planten als richtsnoer bij bodem-onderzoek. Tot enkele jaren geleden ging men bij 'Isystemisch opsporen van ertslagen, die Frankering by abonnement, Axel. WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1949 63e JAARGANG No. 95 V. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag y Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM Bandung, de stad op de hoogvlakte. Bandung verschilt niet alleen van Batavia wal het klimaat betreft, maar ook het uiter lijk van deze stad is heel anders. De talrijke witte gebouwen, de goed onderhouden, schone straten, het koele klimaat en de veie in Europese stij1 gebouwde winkels, maken dit de vaderlander zich over be* algemeen hier beter thuis voelt dan in Batavia. In verhouding tot deze laatste stad is Bandung klein en rok het levendige en jachtende van Batavia m st men hier. Men ziet er niet zoveel b djak?, maar inplaats daarvan vindt men kleine tweewielige rij tuigjes met nietige paardjes ervoor, die meestal minder haast hebben als de passa giers. die ze vervoeren. Toch wordt er van dit laatste vervoermid del fen druk gebruik gemaakt. Haast heeft men hier nooit, de moege werkte Europeaan uit de laagvlakte vindt in Bandung de plaats waar hij weer enig zins tot rust kan komen. Da verbindingen tussen de verschillende delen van de stad worden door bussen onderhouden. Geen omgebouwde vracht wagens, zoals dit in Batavia het geval i?, maar echte* auto-bussen, met als speciale attractie, conductrices. De trajecten zijn ver- deeld in verschillende sectie's en voor elke sectie, meestal 5 kilometer lang, betaalt men 15 cent. Waar men staat of waar men gaat, men ziet overal de bergen om zich heen. De omgeving ia schitterend en reeds aan de rand van de stad kan men prachtige stukjes natuurschoon bewonderen. Wanneer men over de Braga, de hoofd straat van Bandung, wandelt, dan valt de Europese stijl, waarin deze is gebouwd, direct op. Huis- aan huis wirkels, zoals men dat in Nederland is gewend Ook hier is vry wel van alles te koop.wanneer men er veel voor betaalt In de etalage's van de winkels liggen de moo'ste en duurste artikelen uitgestald. Vulpenhouders, horloge's plastic riemen, plastic tassen, plastic schoennen en plastic dames-beursjes. De markt in hef verre Oosten wordt overstroomd met plastic artikelen uit het land van Uncle Sam. En het succes is niet uitgebleven, voor de Amerikaanse producten tenminste, want plastic is hier zeer gewildzowel onder de Indonesiërs, als onder de Indo-Europea- De Europeaan die weer eens echt lekker Hollands wil gaan eten zal ook op de Braga terecht komen. Men vindt daar namelijk enige zeer gerieflijke restaurants, die mees tal tegen schappelijke prijzen een tamelijk aoed vaderlands maaltijd serveren Evenals Batavia heeft ook Bandung zijn Pasar-Baru. Ook op deze pasar treft men verschillende landaarden aan. Chinezen, Indo Europeanen, Indonesiërs en Britsch- ndiërs, zij allen hebben hier hun toko s De Britsch Indiërs handelen meest in textiel en hun winkels zren er altijd keurig uit. Bovendien helpen zowel de mannen als de vrouwen onder hen de aanblik van de bonte verscheidenheid verhogen. Men kan dit alles le voet gaan zien in Bandung. Wanneer men ln de schaduw blijft lopen dan kan men, kalmpjes aan natuurlijk, gerust een flink eind aandelen En wat het voornaamste isHier doet men het met plezier 1 De in de stad wonende Europeanen onderhouden een klein, doch intensief cultureel leven, dat o.m. in uitdrukking komt bij de vele lezingen, tentoonstellingen en kamermuziekavonden, die van tijd tot tij i worden gehouden. En dit zijn onge twijfeld dinger, die er toe meewerken, dat de Europeaan hier sneller wordt opgenomen dan b.v. in Batavia. Hoewel Bandung over het algemeen een goed onderhouden indruk maakt treft men hier toch ook er.ige rommelige wijken aan. Een daarvan is de Pasar-Kosambi, waar men naast de talrijke Chinese bandelaren, ook vele Indonesische aantreft. De laatste zijn meestal minder goed financieel bedeeld dan hun Chineese collega,®, zodat hun „warorg* meestal bestaat uit een uit atap opgetrokken stalletje, dat gedurende de nacht onbeheerd achterblijft. Het spreekt vanzelf dat deze stalletjes niet meehelpen het geheel een verzorgd en goed onder houden aanblik te geven. Voegen wij hierbij nog de ettelijke Indonesische cigaretten-, vruchten-, groente- en limonade verkopers, da" kan men zich enigermate vooorstellen, welk een rommelig geheel dit wordt. Dergelijke tonelen zijn in Bandung echter zeldzaam. De enkele Indonesische verko pers welke men bijvoorbeeld ook op de Braga aantreft, werken niet storer.d op het geheel. Integendeel, juist daar helpen zij de bezoeker overtuigen dat hij in Indonesië is. Bandung biedt de bezoeker niet zoveel uitgaansmogelijkheden als Batavia. Er zijn enkele bioscopen, meestal uitverkocht, maar de dansgelegenheden zqn er dun gezaaid. Dit laatste is dan cok vooral een doorn in het oog van vele militairen, die daarom ook de voorkeur géven aan Batavia. Maar met dit alles kan men toch zeggen, dat de meeste Europeanen Bandoeng ver kiezen boven elke stad in de laagvlakte. Het koele klimaat, het schone, het intiemere en de sfeer, die ervan uitgaat zijn factoren, die Bandung hebben gemaakt tot een van de aantrekkelijkste en populairste steden van Java HET WONDER VAN DE DUIM. Wanneer de oude Romeinen, in de glans- tijd van het keizerrijk, wilden aangeven dat een, in de arena overwonnen gladiator, in het leven mocht blijven, staken zy de duim omhoogde duim omlaag betekende het doodvonnis. De Amerikaanse en Canadese soldaten hebben deze handbeweging- het omhoog steken van de duim- als teken van hoge goedkeuring, wat zoveel wilde zeggenO-K naar Eu'opa.gebracht. Bijkans twintig jaar geleden van het in iedere Amerikaanse omroepstudio waar een geluiddichte glazen wand, studio en controlekamer scheidt en tevens veelal de plaats van woorden innemen de gebrui kelijke indicatie voorprima, prima alles in orde*, Of de Amerikanen het, na een tijdsbestek van bijna tweeduizend jaar, van de Romeinen hebben overgenomen, zal wel een geheim blijven. Zeker is dat zij het, met hun legers, weer naar Europa brachten. De tekenaar Doeve heeft het met dezelfde betekenis zijn figuur achter het bekende bierglas, aan de hand gedaan, als uitdrukking van zijn hoge tevredenheid over Hollands bier. Maar het wonderlijkste en zonderlinkste bij deze geschiedenis is misschien het feit dat overal op Java en de overige eilanden van de arschipel, de Indonesiër voor het begripO. K. of fijn, het woord djempol gebruikt, gepaard gaande met het opsteken van de duim. En het Maleise Djempol betekent1 du:m N1WIN KERSTPAKKETTENACTIE «ESTART. Evenals de vorige jaren zal ook nu weer de Niwin, in samenwerking met de Band Nederland-Indonesië, Thuisfront Hamanitas, Katholiek Thuisfront, Limburgs Thuisfront en het N derlandse Rode Kruis, aan alle militairen in Indonesië een Kerstpakket zen den. De inhoud daarvan bestaat dit jaar uit vijftig sigaretten, een metalen tabaksdoos met vijftig gram shag en sigarettenpapier, een blik Amsterdamse kerstjes, een blik kaas, een blik roggebrood, twee rollen pepermunt een tube tandpasta, een 'pakje kauwgom, een spiegeltje, een kalender 1950 een zak agenda voor dat jaar en twee kleren haken, De waarde van een pakket (dat niet kan worden verzonden aan een bepaalde mili tair in Indonesië) bedraagt f 5. Er zullen etiketten worden uitgegeven, waarop de schenker van een pakket tegen betaling van vijf gulden zyn naam en adres kan invullen. Bovendien zijn er ook coupons van f 2.50 f 1.00 en f 0.50. De koper van zulk een coupon heeft niet het recht, zijn naam en adres in te vullen, maar wel de voldoening dat zijn bijdrage vermeerderd met de schenkingen van anderen met Kersmis ean militair gelukkig zal maken en hem zal laten zien, dat wij met hen meeleven. De etiketten en coupons zyn verkrijgbaar bij de Niwin en de Thuisfront Comité's. BIJZONDERE POSTZEGEL WERELDPOST-VERENIGING. v Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Wereldpostvereniging (Union Postale Universelle) geeft de Nederlandse P.T.T. gedurende de maand October een bijzonder postzegel uit in twee waarden10 cent (bruinrood) en 20 cent (donkerblauw). Deze zegels, die een wereldbol met in elkaar gestrengelde posthoorns voorstellen zijn ontworpen door de heer M. C. Escher te Baarn en uitgevoerd in koperdiepdruk (rotogravurr). De druk was, zoals gewoon- ïyk, in handen van J"h. Enschedé en Zonen, Grafische Inrichting N.V. te Haarlem. De zegelgrootte is 26 x 26 m.m.het papier heeft cirkeltjes watermerkkamtanding 121/* li1/»; gommtng normaal. Voor de frankering biyven de zegels geldig tot en met 31 December 1950. Weer minder electriciteit voor de spitsuren. BEPERKINGEN VOOR DE wimtrp MAANDEN. -apparaat van de niet aan de sterk rorden aangepast, ïverbruik zich nog Daarom, zo deelt conomische zaken jer, December en afregelen dienen te teperking van het is de z.g- spitsuren, grootste vraag naar gevolge van het ;.le bedrijvigheid en teit voor verlichting kei*, kantoren, enz. in Maandag tot en tussen 7 en 9 uur n 6 uur, 's Zater- ns van 7 tot 9 uur. heeft de minister dezer dagen een rootveibruikers van de belasting in de a te beperken. De i beroep gedaan op s om de dienst- k aan de eventueel in te passen, ln de iet electriciteitsver- worden beperkt, is bekend gemaakt, ren het electriteits- en verwarming in trams tot de helft Voorts, dat reclame- iiting van openbare •li-bedrijven en van als ook etalage- litsuren is verboden, wel toegestaan aan ;e een afspraak heb- jctriciteitsbedrijf om le helft van de ver- orige jaar in bedrijf n winkel te ontste- tot stand is geko- de middenstands- er dan die van het lans mogelijk is den erlichting tn bedrijf de nodige bezuini- sverbruik tijdens de Van midden&tands- ng bij de uitvoering NIEUWE WAARDEN KONINGIN JULIANA ZEGELS. Voor zover op de postkantoren geen fran keerzegels van 5 en 15.cent in de tegen woordige uitvoering meer aanwezig zijn, zullen in de loop van de maand September de waarden van 5 en 15 cent in de nieuwe uitvoering worden verkocht. Ze zijn resp, groen en oiyt-groen van Tevens zyn nieuwe frankeerzegels van 50 cent (bvonsgroen) en 6C cent (roodbruin) verschenen. Ook zgn aangemaakt briefkaarten van 6 cent en postbewysformulieren van 6 cent. ZEEPOST VOOR OOST EN WEST. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De datum achter de raam van het schip, vermeldt de uiterlijke dag van ter post bezorging. Indonesië, m.s. .Oranje", 19 September. Curasao, s.s. „Baiirn", 21 September. p worden gewezen, dat teneinde te voor- pender maatregelen medewerking van n. Ook de particu- n er rekening mede naanden November, in de spitsuren de electriciteit geboden LEVEN LANGER, middelde levensduur bij de sloper terecht vagens hadden dan afgelegd, bericht de ers Association, een ie van automobiel- 1 is de gemiddelde to's voordat zij voor >rden 13 jaar en de >4.000 km. afgelegd, ersonenauto's, auto- s, dat na de laatste Ier jaar toeneemt en 'as gestegen, worden ar nog steeds veef t dan voor de oorlog, het recordcijfer van 10 EN 50 FRANCS CULAT1E. sblad verscheen een jetten van 50 francs, 1928 ophouden wet- vanaf 1 October 1949. 949 mogen deze bil jetten of tegen munt- nsseld. Op 1 April .ling op en verliezen Ijetten definitief hun ibonnements- prijst Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. L - r-O -.1 -rnf tWr «on vproriccinor lxaar I— min -tW- Abonnement,- pri)*! Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1.25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indii il. 1.55. Buitenland il. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. kleur* an

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1