AXELSCHE Af?COURANT r Doorschrappen maar »f M „onveilig wegens mijnengevaar". F nkering bij abonnement, Axel. /T ZATERDAQ 3 SEPTEMBER 1949. 63e JAARQANQ. No 92 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Dria rnianden zijn Hr. Ms. mijnenvegers Vlieland", „Voorne", „Overflakkee", „Tho- len* en „Duiveland" op de run geweest. In totaai legde het flottielje 6 000 mijl af, eea afstand g°Mjk aan die van de omtrek der aarde en het resultaat is nu, dat van de zeekaarten nu op vele plaatsen het „onveilig wegens mijnengevaar" kan wor den doorgeschrapt, wat vooral van belang is voor het economisch leven. Ann Neagle speelde op Geser in „Picca dilly Incident* en de inwoners van deze belangrijke afvoerhaven van bosproducien zagen niet alleen voor het eerst een film, doch maakten tevens kennis met een andere Westerse uitvinding. Het afvoeren van goe deren uit Manokwari op Ni; uw Guinea kost nu f 150 per ton minder sinds de mijnenvegers cr 2ijn geweest en de vissers rondom Halmaheira's Kaoe B ai (waar de Jappen het een en ander hebben achter gelaten) gebruiken lege zuurstofflessen voor de perken van hun tuintjes. De marine-correspondent, de luitenant ter zee (SD) lil K M.R. D Steenmijer, ver telt U hiero der over ervaringen van het flottielje mijnenvegers, dat dezer dagen het marine-bassin te Soerabaja binnenliep. Lege jeneverkruiken. Uitgerust voor het vegen van verankerde en grondmijnen, waaronder magnetische en accoustische mijnen wordt n verstaan, ver trok het flottielje mijnenvegers order com- mando van de luitenant ter zee 2e klasse D. Auer (die tevens commandant was van de „Voorne") tegen het einde van April naar Ambon om daar in de beroemde baai een drietal onveilige gebieden te gaan zuiveren. Deze spervakken waren in een drietal dagen schoon en een bekroning van dit karwei was de viering van Konginnedag op het eiland, dat „Door de eeuwen trouw" in zijn wapen heeft staan Tezamen met de Ambonnezen vierden de off eieren, onder- off eieren en manschappen van de mijnen vegers de eerste verjaardag van Juliana als vorstin. Adatspelen en sportwedstrijden op de aloon-aloon, terwijl een detachement van de mijnenvegers meedeed aan de parade. Tot slot werden alle dragers van de Mili taire Wi lemsorde aan boord uitgenodigd. Dat waren er heel wa>, en zeker meer dan de millioenenstad Batavia o£ kan bren gen. De verha'ei van de oude Aljeh-strij- ders waren spannend en opwindend en ze wonnen aan inhoud, naarmate die van de Bols flessen minder werd. Hef was een schone avond. In de wetenschap dat de K. P. M. r,u weer kris kras door de baai van Abon kon varen, werd op 3 Mei koers gezet naar Ceser, een eilandje ten Oosten van Ceram, wat bekendheid geniet als afscheephaven van bosproducten die van heinde en ver werden verzameld. Straat Kilwaroe werd geveegd, waardoor het fus- senvervoer van de handelsproducten per prauw thans overbodig is geworden. Houd het maar op „Tarzan". Men vertoonde voor de bevolking van Ceser een film, de eerste van hun leven. Het resultaat van deze première (Ann Neagie speelde er in „Piccadilly incident"), was echter nog al verwarrend. Van de tamelijk veelvuldig voorkomende zoenpartij in deze rolprent, snapten de Alfoeren niets en voor mogelpe opvolgende film-operateurs lijkt de raad niet overbodig om het maar op Tarzan te houden of een pittige Wild West Het succes zal dan zeker groter zijn. Voor verse mondvoorraad en drinkwater moesten de mijnenvegers terug naar Ambon waar gevijven aan de houten steiger werd afgemeerd. Mr. Ms. Tholen maakte intussen een rondreis om de leden van de Zuid Molukken Raad op te halen, die onder leiding van kepalah daerah Pelaupessy wat om te vergaderen hadden. Op 12 Mei ging men op weg voor het volgende karwei en wel naar Halmaheira's Kaoe Baai, op welke kust de lappen het eer. en ander hebben achtergelaten, zoals stoomwalsen, auto-motoren, draaibanken, geheel uitgeruste technische werkplaatsen en zelfs twee vliegvelden. Natuurlijk is het materiaal, opgeborgen or.der summiere bescherming van atappen afdakjes niet meer in zulk een goede toestand, doch er zijn liefhebbers, niet in het minst voor de 2.000 vaten vliegtuigbenzine, die er zich nog bevinden. „Uitgestelde demobilisatie". Op 15 Mei begonnen de scheepjes hun eerste slagen te maken met het doel het verankerde mijnenveld, dat de ingang van de baai versperd?, te vegen. Pediwang was toen de ankerplaats. Vervolgens werd er een geul naar de belangrijke afvoerhaven voor copra, het plaatsje wat de baai haar naam gaf, geveegd. Er lag in Kaoe reeds een fiinke voorraad gedroogde klappers op verscheping te wachten. Intussen ging er steeds een schip de baai rond om vers voedsel op te doen. A'le dagen uit blik te eten begint tenslotte ook te "vervelen. Overal vond men Nederlandse vlaggen, fluilorkesten. eieren en verse groen ten. Er werd een door de Jappen gemaakte witerleidlng ontdekt, die na verlenging uitstek?; de diensten bewees aan de Konin klijke Marine. Natuurlijk werd er gejaagd en aan de wal gekomen, hoorden en zagen de marinemannen allerlei vreemde dingen. Zo bleek er 35 000 zonen uit het land van de reizende zon op het eiland Halmaheira te zijn geweest. Keizer Hirohito had hiermede zeker iets voor, maar de Amerikanen zijn hun blijkbaar te slim af geweest en vooral te snel. Zijn soldaten hebben tenminste de kuierlatten genomen, alhoewel er nog steeds een aantal Japanse strijdkrachten met uitge stelde demobilisatie op het eiland moeten rondzwerven. Vrouwer.rovers. Er is nog ren merkwaardig soort mensen op Halmaheira, waar een geheimzinnige waas omhangt. Als het gerucht rondgaat dat de „orang djahat's* In de buuH zijn, dan zit een ieder te bibberen van angst. Deze boze mensen, die diep in het binnen land nog in het stenen tijdperk leven, zak ken namelijk op ongeregelde tijden naar de kust af om hun tekort aan vrouwen aan te vullen. De kustbewoners zijn doodsbenauwd voor deze oermensen, die, behalve op vrou wen ook nog op dieren jagen, als hun enige middel van bestaan. Het is daarom aan te bevelen niet te ver van de kust de bossen in te gaan, ward de orang djahat zijn meester in het zetten van vallen, die weliswaar de bedoeling hebben om dieren te vangen, maar het is geen uit. zondering, als er ook een bewoner van el ders door een scherp gestelde boom met een nog scherper bamboe getroffen wordt. Door de Japanse dumps zijn de vissers en houders van klappertuinen met hun tijd meegegaan. Zo gebruiken ze voor hun vis- geweren nu stuk gesneden auto binnenban den, terwijl zij htti scheepjes tegenwoordig met rubberkabel meren in plaats van zoals vroeger met een end, vervaardigd uit kiap- pervezel. Grappig is het om de tuirtjes van de bevolking te zien. Om de perken te omzo men gebruikt men niet, zoals de Nedelandse baanwachter doet, porseleinen isolatoren of omgekeerde bloempotten, maar het zijn omgekeerde zuurstofflessen, die de omhei ning van de tuinen sieren. Sorrong, laat de mannen maar thuis. Toen de geul naar Lolobata was geveegd, waardoor de dumpvoorraad nu afgevperd kan wórden, vertrok het flottielje m nen- vegers op 24 Juni naar de Zuid Oost punt van Nieuw Guinea's Vogelkop, om precies te zijn naar Sorrong. Men begon daar met een geul te vegen die tot resultaat had, dat er thans rechtstreeks materiaal aangevoerd kan worden voor het in aanbouw zijnde vliegveld van deze oliestad in opkomst. Ten behoeve van de normale tankervaart (afvoer van olie is er, zo ik hoorde, reeds sinds December van het vorige jaar) werd nog een andere geul geveegd. De N.N G.P.M. ontving de marine-mannen op voorbeeldige wijze. Er was alle geleger- heid om op meer dan een wijze in de olie te geraker, de Lucky Strike was er zeker niet zo prijzig als bij Uw sigaretten- mannetje op de hoek, terwijl bet op zekere avond „dansie dansie" was geblazen, waarbij de heren echtgenoten en vaders van het vrouwelijk gedeelte van de N.N.G P.M.- gemeente zoveel te verstaan werd gegeven als „blijven jullie maar thuis". De grote verrassing was echter voor de kapitein van een tanker, de heer A. A. Oepkes die juist binnen lag, toen de mijnen vegers armeerden. Als luitenant ter zee der lste klasse had de huidige tanker-kapitein namelijk het vaderland tijdens de oorlog gediend, ais commandant van een divisie mijnenvegers en de „Vlieland" was zijn oude schip. Bootsman Snelleman van de „Voorne* had nog onder de luitenant ter zee Oepkes, die drager is van Distinguished Service-Cross en het Bronzen Kruis, gediend en beiden waren van deze nooit verwachte ontmoeting op Nieuw Guinea wel een beetje „kapot". Maroekwarl, vicieuze cirke'. Sorrong-Manoekwarieen dag stomen, maar wat een verschil. In Sorrong gebrek aan bijna niets, in Manoekwari aan bijna alles. Zuster Aalders drijft er met oude Japanse medicamenten een hospitaal, maar een ijskast ontbreekt, terwijl er op die ene dag stomen afstand, te Sorrong bijna ieder een een ijskast heeft. Controleur Galis en dokter Hissink werken eveneens onder gebrekkige omstandigheden tussen hun kolonisten, harde, onverzettelijke pioniers, die dikwijls slechts een Am°rikaarse leger tent a's dak boven hun hoofd hebben en soms moet een gebrekkig „eiget houwtje" als de haard, die goud waard moet zijn, dienst doen. De grond is er goed op de Vogelkop, zeggen de kolonisten, misschien wat te veel regen soms, maar de grote handicap is het gebrek aan arbeidskrachter. Op het ogenblik wordt er onder meer aardappeler, uien en tomaten verbouwd, maar hoofdzakelijk voor eigen gebruik. De productie is nog vee! te klein om ook maar aan enige uitvoer van betekenis te denken. De productie kan echter onmogelijk opge voerd worden, als er niet meer handen komen om te werken en vooral land bouwwerktuigen. Meer handen en vooral meer landbouwwerktuigen en zolang die er niet zijn, draait men zo'n beetje in een kringetje rond. Een ongewisse lof komst nog steeds. Maar ze houden voi de pioniers, alhoewel het voor velen ook is, omdat ze niet anders meer kunnen. De K P.M. kan nu, door de 3 dagen, dat de mijnanvegers er bezig zijn g?weest, tot vlak onder de wal komen. Dit geeft een besparing van f 150 voor elke ton. Door het mijnengevaar moest het materiaal van de dump een belangrijk sluk langs de kust per truck worden aange veerd. Deze kostbare geschiedenis is nu voorbij, waardoor de dump, die dezer dagen verkocht zal worden, uiteraard in niet on belangrijke mate in prijs is gesteg< n. Op 9 juli v/erd Sorrong nog even aangedaan om verse victualiën te laden. E kde t'agen was het weer anker koets Soerabaja. Van - Naar. Kortgeleden liep het flottielje mijnenvegers de marine-basis binnen. 6 000 mijl was er afgelegd, een afstand gelijk aan die van San Francisco naar Hongkong. En het succes van de tocht schrijft flottielje-com mandant, de luitenant ter zee D. Auer, zonder de anderen daarmede te kort te willen doen, aan fantastische prestaties van de werkploeg, die onder leiding van de luitenant ter zee der technische dienst F. J. van Baveren, bestond uit een majoor monteur en 2 stokers der lste klasse, welke respectievelijk lasser en draaier zijn. Het heeft moeite gekost om de vijf sche pen draaiende te houden, ze zijn tenslotte zo jong niet meer maar het is gelukt. De scheepjes zijn met hun bemanning weer veilig teruggekeerd van hun ongetwij feld gevaarlijke werk. Drie maanden geveegd de ene slag na de andere gemaakt, in dikwijls eindeloos schijnende regelmaat. Maar het resultaat is, dat er op de zee kaarten op enkele plaatsen weer een zinnetje kan worden doorgestreept, dit zinnetje „onveilig wegens mijnengevaar". D. Steenmeyer. Ltz. (SD)-III-KMR. DE JAARBEURSCATALOGUS IN NIEUWE VORM VERSCHENEN. De Jaarbeurscatalogus is thans in sterk gewijzigde vorm verschenen. Overzichtelijker dan vroeger vindt men nu adressen* stands en artikelen van de firma's, die men ter beurze wil bezoeken, zodat de catalogus gemakkelijker hanteerbaar is geworden. Teneinde iedere zakenman in de gelegen heid tc stellen van le voren een „bezoekplan" op te stellen zal de nieuwe catalogus reeds Zaterdag verkrijgbaar zijn bij de Spoorweg boekhandel, bij reisbureaux en bij de meeste Kamers van Koophandel en Fabrieken in den lande. SPAAR-ACTIE VOOR DE JEUGD. Op initiatief van de Nationale Spaarraad en in samenwerking met de Nederlandse Spaarbankbond, de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank, de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-bank en de Rijkspostspaarbank, zal zeer binnenkort door alle spaarbanken in Nederland een actie worden ingezet ter bevordering van het regelmatig sparen door kinderen van 6 tot 16 jaar. Bij deze actie zal gebruik gemaakt worden van speciaal voor dit doel vervaardigde zegels welke in series van 10 worden uit gegeven, alsmede van goed uitgevoerde verzamelkaarten, waarin telkens 20 zegels (dus 2 complete series) gepiakt kunnen worden. De le serie zegels zal bestaan uit afbeel dingen van Torens met Carillons, de 2e uit afbeeldingen van verschillende in Nederland bestaande molentypen. Aangezien met deze actie vooral beoogd wordt hei re elm. tig sparen aan te wakke ren, en ook het minder bedeelde kind alle gelegenheid moet hebben om hieraan deel te nemen, is de afgifte van zegels en ver zamelkaarten niet afhankelijk gesteld van de grootte van het bedrag dat als spaargeld telkens wordt afgedragen, doch van de regel maat waarmede het sparen plaats heeft. De gratis uitreiking van verzamelkaarten zai bij alle banken en postkantoren plaats hebben van Maandag 12 tot en met Vrij- d*g 30 September a,s. in aanmerking komen alie kinderen van 6 tot 16 jaar, die in genoemde periode enig spaargeld bij een spaarbank of postkantoor afdragen het zij door directe bijschrijving op het spaarbankboekje hetzij via het school- of clubsparen als onderdeel van een spaar bank. De gratis uitreiking der bijbehorende zegels zal als volgt geschieden: van 1—15 Oct. uitsluitend zegel 1 (Torens) 16—31 2 3 4 1 15 Nov. 16-30 115 Dec. enz. 133 DAGEN OP EEN VLOT. Poon Lim, een jonge Chinees, die zo aan het leven hechtte, dat hij er in slaagde 133 dagen op een open vlot op de Oceaan in leven te blijven, is er nu in geslaagd een andere wens in vervulling te doen gaan. Het Amerikaanse Congres heeft een wet aangenomen, waarbij hem vergunning wordt verleend zich definitief in de Verenigde Staten te vestigen. De Amerikaanse National Geographical Society wijst er op dat Poon L'ms prestatie een record is en dat zeer hoge eisen aan zijn nithoudingsvermogen en vindingrijkheid gesteld werden. Poon Lim was steward aan boord van een Engels vrachtschip, toen dit op weg van Kaapstad naar Zuid-Amerika getorpedeerd werd. Hij dreef duizenden mijlen op een klein, van vaten gemaakt vloi, over de Atlantische Oceaan naar Brazilië. Met de zeer kleine hoeveelheid water en noodrantsoenen, welke op het vlot aanwe zig waren, deed Lim 50 dagen. Vistuig, een eerste hulptrommel of werktuigen had hij niet. Toen het voedsel bijna ten einde liep maakte hij van een veertje uit zijn zaklan taarn een vishaakje en uit een stuk touw een lijn. Schelpdieren, welke hij van de zijkanten van het vlot haalde, gebruikte hij a's aas om een klein visje te vangen. Met veel moeite slaagde hij er In een spijker uit een van de planken te halen en van deze spijker maakte hij een stevige vishaak. Mat het kleine visje slaagde hij er in grotere vissen te vangen. Zijn vindingrijkheid stelde hem in staat om in leven te blijven. Ondanks de einde loze nagten en dagen, dat hij alleen op het vlot ronddreef, verloor hij geen ogenblik de moed en bleef hij hopen dat hij het er levend af zou brengen. GOEDKOPERE BANANEN IN AANTOCHT. Nu het invoercontingent van de Canarische bananen is uitgeput, worden thans Fyffes- bananen ingevoerd. Zaterdag j. I. is het schip „Martina" met een zending van 200 ton uit Panama in ons land gearriveerd. De aankoopprijs van deze bananen is be langrijk lager dan die van de Canarische, waarom dan ook de maximumprijs voor de consument van f 1,82 op f 1,38 per Kg. is verlaagd. 4-kOonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2 Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. II

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1