AXELSCHE m, COURANT AXELSCHE Ui COURANT 40 jaar geleden. Frankcrlng bfl abonnement, Axe!. ZATERDAO 6 AUGUSTUS 1949. 63e JAARGANG. No 85 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM 1899 50 jaren 1949 Staatsbosbeheer. Op 1 Augustus 1949 was het 50 jaren heden geleid, gezien de hieruit voort vloeiende bepalingen, die ook op het gebied van de bosbouw en de houtproductie van ingrijpend karakter zijn. Het voorschrift, Wieringermeerpolder, het landschapsplan voor de Noord-Oostpoider, bep'antings- en bebossi'gsplannen voor gemeenten, waarde schattingen voor aankoop of onteigening PRINSES IRENE WAS JARIG. Frankering bij abonnement, Axel. S WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1949. 63e JAARGANG. No 84 y NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie.- AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Dierenbescherming. OOK EEN BELANG VOOR LANDBOUW EN VEETEELT. Het Hoofdbestuur van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren wil de landbouwende bevolking en allen die de veehouderij beoefenen er aan herinneren, dat het aanbeveling verdient om eens ernstig aandacht te schenken aan een belangrijke factor ten aanzien van hun bedrjjf, een factor, waarmede zeer vele landbouwers en veehouders nog niet, of nog niet voldoende, rekening houden. Men heeft zoveel mogelijk voor alles gezorgd wat de welstand van de dieren op de boer derij bevorderen kan. Wie dat niet deed zou dwaas zijn, want het gaat er toch om het bedrijf zo winstgevend mogelijk te maken. Maar één ding heeft men bij alle goede zorgen misschien vergeten. De boeren, die nadenken, geven dit grif toe. Toen onlangs op een Overijsselse fokveedag de aangrij pende film van Dierenbescherming „Lief ea leed der dieren" werd vertoond, gaven tientallen boeren toe, dat zij deze factor al te lang hadden verwaarloosd. Die factor Is: Dierenbescherming krachtig steunen en bevorderen. Ze dachten, dat Dierenbescherming senti menteel gedoe was van mensen met een hondje en een katje op hun schoot, maar op die bijeenkomst en trouwens overal waar Dierenbescherming voor de Landbouw en de afdelingen van de Bond van Platte landsvrouwen optreedt, kwamen ze er wel achter, dat Dierenbescherming heel wat anders is, dat Dierenbescherming de boeren in de kaart speelt en toen opeens zagen ze hun verzuim en staken ze de Dieren bescherming royaal de hand toe, door er lid van te worden. En dat kan toch niet anders Wie ziet toe op de dieren als ze de boerderij moeten verlaten en als ze In de handen van de veedrijvers vallen? Wie treedt op als er knuppels en stokken aan te pas komen om het vee, dat met zoveel goede zorgen op het bedrijf werd behan deld, te verplaatsen? Wie roept die ruwe kerels tot de orde en als ze niet luisteren, wie maakt proces verbaal op om ze hun gerechte straf niette laten ontlopen? -Dat doet Dierenbescher ming /i- Wie keurt gratis de veeauto's en alle veetransportmiddelen, opdat de dieren op een verantwoordelijke wijze worden ver voerd? Wie bevordert het bouwe van brandvrije stallen en wie propageert Hec tische weide-afrastering Dierenbescher ming! Wie houdt inspectie op veemarkten, over name-plaatsen en overal waar de dieren voor de handel worden verzameld en wie houdt deze Inspectiedienst in stand Dierenbescherming I Wie werkt daartoe samen met de Depar tementen, de Rijks- en Gemeentepolitie en de Kon. Marechaussée Dierenbescherming Wie controleren de ptuimveemarkten en wie worden daarom soms bedreigd door kerels, die dat minder welgevallig is? De inspecteurs van Dierenbescherming En waarom doet Dierenbescherming dat Omdat Dierenbescherming er oelang bij heeft 't Mocht wat't Kost Dierenbe scherming handen vol geld, elke dag 1 Neen, Dierenbescherming doet dat, omdat de dieren er belang bij hebben, omdat de dieren het waard zijn, omdat zij ook schep selen Gods zijn, nuttige, nodige, brood nodige schepselen, waar wij, mensen» niet buiten kunnenHet gaat in ons land alleen al om anderhalf millioen koeien per jaar, om dan rog maar te zwijgen over de andere dieren. Het beschermen van dieren is een economisch belang van de eerste orde, maar het is evenzeer een geestelijk belang: ,de rechtvaardige kent het leven zijner beesten" en dat kennen is het ken nen der liefde. En deze geweldige factor hebben nog tienduizenden boeren vergeten. Dat zeggen ook de Landbouwbonden, dat verstaan ze ook op de Landbouw- en Land- bouwhuishoudscholen, waar Dierenbescher ming gratis cursussen geeft. Landbouwers, die dit inzien en Dierenbescherming maar laten tobben, zijn dan ook klaplopers. Hoe sterker Dierenbescherming wordt, hoe meer de dieren en dus ook de belanghebbenden er wel bij varen Wilt ge er meer van weten? Vraagt dan brochures aan, Pr. Madestraat 40, Den Haag- U krijgt ze gratis als' U zich tegelijk als lid tneldl voor f 2.50 per jaar (inclusief het Maandblad). U moogt ook meer con tribueren, dat spreekt vanzelf, er valt nog wel wat goed te maken. Eerlijk gezegd, men is het aan zijn eer als boer verplicht Dierenbescherming in stand te houden. En gaat dan ook eens in de Stand kijken van Dierenbescherming op de a.s. Jaarbeurs van 6—15 September in de agrarische afdeling, gebouw K. De inspecteurs van Dierenbescherming zijn er ook om alle gewenste inlichtingen te verschaffen. Werkelijkmen moet niet alleen interesse hebben voor Landbouwwerktuigen, maar ook de bron ter bevordering van de wel stand Uwer dieren kennen en helpen in stand houden en dat is Dierenbe scherming. LUCHTPOST NAAR INDONESIË. Vier maal per week vliegt de post thans weer naar Indonesië en over de oude snelle route. Elke Maandag, Woensdag, Donderdag en Zaterdag vertrekt een machine van Schip hol. De beperkingen, die in de afgelopen maanden noodzakelijk waren, konden worden opgeheven. Dit wil dus zeggen, dat thans weer post- paketten per luchtpost kunnen worden verzonden en dat voor de portvrije verzen ding cq. verzending tegen binnenlands tarief de brieven weer 10 gr. mogen wegen i.p.v. 5 gram. Behalve de bestaande tarieven van postpakketten tot 500 gram en 1000 gram is nog een tussentarief ingevoerd (van f 9,—) voor een pakket van 750 gram. De repatriërende militairen aan boord van het ss. „Grote Beer" dat onderweg is van Indonesië naar Nederland kunnen in een aanloophaven post uitgereikt krijgen. Deze correspondentie moet uiterlijk op 7 Augustus a.s. gepost worden. VERTREK „KOTA INTEN". Het troepenschip „Kota lnten" zal heden 3 Augustus met aflossingsdetachementen van het Kon. Ned. Indisch Leger en van de Kon. Landmacht uit Rotterdam naar Indo nesië vertrekken. DE EERSTE VLUCHT OVER HET KANAAL. Frankrijk vierde onlangs de 40e verjaar dag van een zeer belangrijke gebeurtenis uit de vliegwereld. Het was nl. op 25 Juli 1909 dat de Franse vliegenier, Louis Blériot, erin slaagde om voor de eerste maal over het Kanaal te vliegen. Het was toen pas twee jaar dat een „vlucht* van een vliegtuig die naam waard was. Constructeurs en piloten wedijverden in de werkplaatsen om het hardst in sptis- vondigheid en op de vliegvelden in durf om enkele meters of enkele minuten langer in de lucht te blijven. En (oen de Engelse krant „Daily Express" een prijs bood voor hem die over het Kanaal durfde vliegen, leek het wel een weddenschap. Drie piloten meldden zich hiervoor aan en het was zeker niet zonder roeke loosheid, nl. Blériot, Lathan en Graaf de Lambert. Zii installeerden zich vlak bij Kaap Gris Nez, op de Franse kust, in een schuur die zij van een boer huurden op de zgn. heide van „Les Baraques". Op 19 Juli deed Lathan een eerste poging met zijn toestel, genaamd „Antoinette", maar helaas na enkele kilometers ging het mis. Zes dagen later waagde Blériot op zijn beurt de proef. Hij deed dit met zijn zélfge- bouwde ééndekker, de „Blériot XI", met een vlengelwljdte van 7 M. 20 en een 75 P,K. motor. 's Morgensom 4 uur 41 startte Blériot zijn avontuur, dat hem een plaats in de geschiedenis zou geven. Na 32 minuten vloog hij over de rotsen van de Engelse kust. Toen hij de grond naderde, bedierf een lelijke rukwind zijn zo goed-bedoelde landing en kwam de held van de dag licht gewond uit zijn avontuurlijke onderneming. Nu, dag en nacht, door weer en wind, de zwaarste machines van het ene wereld deel naar het andere vliegen, kost het ons moeite te besêffen welk een enorme moed deze voorouder van de „raid* moet hebben gehad om die tocht toen te doen. Om enigzins te kunnen begrijpen, wat op dat ogenblik deze poging betekende, moet- men de documenten van die tijd inzien, de vergeelde fotos van dat wankele toestel dat de Franse bodem verliet en door stom verbaasde mensen werd nagewuifd Enige dagen geleden is deze gebeurtenis plechtig herdacht. Naast Mevrouw Louis Blériot en haar zoon Jean, stond M. Hede- rer, de staatssecretaris voor de Burgerlijke Luchtvaart in Frankrijk om een monument te onthullen ter nagedachtenis aan deze pionier, terwijl tienlallen vliegtuigen, na het oorspronkelijk parcours van Blériot te hebben nagegaan, boven de heide van „Les Baraques" vlogen, die een ereplaats van de Luchtvaart is geworden. VERTREK „GROTE BEER" UIT BATAVIA. Het hospitaalschip „Grote Beer" is Zaterdagmiddag uit Batavia naar Nederland vertrokken met ruim 1000 militairen van de KL, het K.N.I.L., de Kon. Marine en de Mariniers. In de ziekenzalen zijn liggende patiënten opgenomen, die in Nederland verder zullen worden behandeld. Bij het vertrek was o.a. aanwezig de nieuw benoemde chef van de Generale Staf kolonel D. R. A. van Langen. A Prinses Irene op paleis erjaardag. tere zusje Beatrix is zij paardrijden, concourshippique, dat stus te Den Haag zal uilen de twee prinsesjes een zeer lichte dressuur- tiden een springconcours issen, welke wedstrijd <r jongeren tot 16 jaar. Slechts indien de :e wijze medewerken, ien, dat vele Nederlandse >p van de winter met :amhen zullen hebben, hand, dat de aflevering ieden in de soorten, del wordt bevoorraad, dat een deel van het iketten en/of esskolen rokken. er op gewezen, dal het >t, dat degenen, die ien wensen aan te 'veneens vroegtijdig een DEKT UITBREIDING 1CHT-INSTALLATIE. ran de ernstige ongeval- inde de laatste maanden i. onbewaakte overwegen heeft het bestuur van met een adres tot de :r en Waterstaat gewend, jewezen, dat bij Konink- ugustus 1922 is bepaald, er van Waterstaat, voor waardelijk ontheffing kan 'an de verplichting tot lar het oordeel van de de spoorweg kruisende dtuk is en van de krui- veerzijden een voldoende »weg bestaat, van de K.N.A.C. zijn de op 20 m. van de spoor- (bij locaal spoorwegen m., gelet op de vergrote verouderd terwijl boven- te geringe normen niet in. e drukte op de wegen t de oorlog, veel groter intensiteit van het verkeer nomen, acht adressante bijzondere voorzieningen jk. Nu naar haar mening i ongelijkvloerse kruisin- r 650 onafgesloten over wegen niet tot de finan- i zal behoren, dringt zij «1 flikkerlicht-installaties uit te breiden tot het iswaar is deze beveiliging de te achten, maar zij meest doelmatige voor- oorziening worden aan- .A.C. zich niet ontveinst, hoge kosten, die daaraan iet huidige tijdsgewricht :n zouden kunnen stuiten, 1 te doen met er op te 935 het motorwegverkeer t in de kosten van het n we! door middel van ran de opbrengst van ilasting, welke bijdrage millioen gulden is te V1BER 45 TEXTIEL- INTEN. an Economische Zaken iet ingang van 1 Sep- n 45 textielpunten zullen laard. Te zijner tijd zal ;t worden, welke bonnen e aandacht wordt er op per 1 September aan te lerom over een periode mllen strekken. i SN Abonnements- prljit Lósse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1.25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê il. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. - - f nioififon f I A Ar Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle anderefplaatsen In Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2,—. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1