AXELSCHE m, COURANT
AXELSCHE Ui COURANT
40 jaar geleden.
Frankcrlng bfl abonnement, Axe!.
ZATERDAO 6 AUGUSTUS 1949.
63e JAARGANG. No 85
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
1899 50 jaren 1949
Staatsbosbeheer.
Op 1 Augustus 1949 was het 50 jaren
heden geleid, gezien de hieruit voort
vloeiende bepalingen, die ook op het gebied
van de bosbouw en de houtproductie van
ingrijpend karakter zijn. Het voorschrift,
Wieringermeerpolder, het landschapsplan
voor de Noord-Oostpoider, bep'antings- en
bebossi'gsplannen voor gemeenten, waarde
schattingen voor aankoop of onteigening
PRINSES IRENE WAS JARIG.
Frankering bij abonnement, Axel.
S
WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1949.
63e JAARGANG. No 84
y
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie.-
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Dierenbescherming.
OOK EEN BELANG VOOR LANDBOUW
EN VEETEELT.
Het Hoofdbestuur van de Nederlandse
Vereniging tot Bescherming van Dieren wil
de landbouwende bevolking en allen die
de veehouderij beoefenen er aan herinneren,
dat het aanbeveling verdient om eens ernstig
aandacht te schenken aan een belangrijke
factor ten aanzien van hun bedrjjf, een
factor, waarmede zeer vele landbouwers en
veehouders nog niet, of nog niet voldoende,
rekening houden.
Men heeft zoveel mogelijk voor alles gezorgd
wat de welstand van de dieren op de boer
derij bevorderen kan. Wie dat niet deed zou
dwaas zijn, want het gaat er toch om het
bedrijf zo winstgevend mogelijk te maken.
Maar één ding heeft men bij alle goede
zorgen misschien vergeten. De boeren, die
nadenken, geven dit grif toe. Toen onlangs
op een Overijsselse fokveedag de aangrij
pende film van Dierenbescherming „Lief
ea leed der dieren" werd vertoond, gaven
tientallen boeren toe, dat zij deze factor
al te lang hadden verwaarloosd. Die factor
Is: Dierenbescherming krachtig steunen en
bevorderen.
Ze dachten, dat Dierenbescherming senti
menteel gedoe was van mensen met een
hondje en een katje op hun schoot, maar
op die bijeenkomst en trouwens overal
waar Dierenbescherming voor de Landbouw
en de afdelingen van de Bond van Platte
landsvrouwen optreedt, kwamen ze er wel
achter, dat Dierenbescherming heel wat
anders is, dat Dierenbescherming de boeren
in de kaart speelt en toen opeens zagen
ze hun verzuim en staken ze de Dieren
bescherming royaal de hand toe, door er
lid van te worden.
En dat kan toch niet anders
Wie ziet toe op de dieren als ze de
boerderij moeten verlaten en als ze In de
handen van de veedrijvers vallen? Wie
treedt op als er knuppels en stokken aan
te pas komen om het vee, dat met zoveel
goede zorgen op het bedrijf werd behan
deld, te verplaatsen?
Wie roept die ruwe kerels tot de orde
en als ze niet luisteren, wie maakt proces
verbaal op om ze hun gerechte straf niette
laten ontlopen? -Dat doet Dierenbescher
ming /i-
Wie keurt gratis de veeauto's en alle
veetransportmiddelen, opdat de dieren op
een verantwoordelijke wijze worden ver
voerd? Wie bevordert het bouwe van
brandvrije stallen en wie propageert Hec
tische weide-afrastering Dierenbescher
ming!
Wie houdt inspectie op veemarkten, over
name-plaatsen en overal waar de dieren
voor de handel worden verzameld en wie
houdt deze Inspectiedienst in stand
Dierenbescherming I
Wie werkt daartoe samen met de Depar
tementen, de Rijks- en Gemeentepolitie en
de Kon. Marechaussée Dierenbescherming
Wie controleren de ptuimveemarkten en
wie worden daarom soms bedreigd door
kerels, die dat minder welgevallig is? De
inspecteurs van Dierenbescherming
En waarom doet Dierenbescherming dat
Omdat Dierenbescherming er oelang bij
heeft 't Mocht wat't Kost Dierenbe
scherming handen vol geld, elke dag 1
Neen, Dierenbescherming doet dat, omdat
de dieren er belang bij hebben, omdat de
dieren het waard zijn, omdat zij ook schep
selen Gods zijn, nuttige, nodige, brood
nodige schepselen, waar wij, mensen» niet
buiten kunnenHet gaat in ons land alleen
al om anderhalf millioen koeien per jaar,
om dan rog maar te zwijgen over de
andere dieren. Het beschermen van dieren
is een economisch belang van de eerste
orde, maar het is evenzeer een geestelijk
belang: ,de rechtvaardige kent het leven
zijner beesten" en dat kennen is het ken
nen der liefde. En deze geweldige factor
hebben nog tienduizenden boeren vergeten.
Dat zeggen ook de Landbouwbonden, dat
verstaan ze ook op de Landbouw- en Land-
bouwhuishoudscholen, waar Dierenbescher
ming gratis cursussen geeft. Landbouwers,
die dit inzien en Dierenbescherming maar
laten tobben, zijn dan ook klaplopers. Hoe
sterker Dierenbescherming wordt, hoe meer
de dieren en dus ook de belanghebbenden
er wel bij varen
Wilt ge er meer van weten? Vraagt dan
brochures aan, Pr. Madestraat 40, Den
Haag- U krijgt ze gratis als' U zich tegelijk
als lid tneldl voor f 2.50 per jaar (inclusief
het Maandblad). U moogt ook meer con
tribueren, dat spreekt vanzelf, er valt nog
wel wat goed te maken. Eerlijk gezegd,
men is het aan zijn eer als boer verplicht
Dierenbescherming in stand te houden.
En gaat dan ook eens in de Stand kijken
van Dierenbescherming op de a.s. Jaarbeurs
van 6—15 September in de agrarische
afdeling, gebouw K. De inspecteurs van
Dierenbescherming zijn er ook om alle
gewenste inlichtingen te verschaffen.
Werkelijkmen moet niet alleen interesse
hebben voor Landbouwwerktuigen, maar
ook de bron ter bevordering van de wel
stand Uwer dieren kennen en helpen in
stand houden en dat is Dierenbe
scherming.
LUCHTPOST NAAR INDONESIË.
Vier maal per week vliegt de post thans
weer naar Indonesië en over de oude snelle
route. Elke Maandag, Woensdag, Donderdag
en Zaterdag vertrekt een machine van Schip
hol.
De beperkingen, die in de afgelopen
maanden noodzakelijk waren, konden worden
opgeheven.
Dit wil dus zeggen, dat thans weer post-
paketten per luchtpost kunnen worden
verzonden en dat voor de portvrije verzen
ding cq. verzending tegen binnenlands
tarief de brieven weer 10 gr. mogen wegen
i.p.v. 5 gram. Behalve de bestaande tarieven
van postpakketten tot 500 gram en 1000
gram is nog een tussentarief ingevoerd
(van f 9,—) voor een pakket van 750 gram.
De repatriërende militairen aan boord
van het ss. „Grote Beer" dat onderweg is
van Indonesië naar Nederland kunnen in
een aanloophaven post uitgereikt krijgen.
Deze correspondentie moet uiterlijk op
7 Augustus a.s. gepost worden.
VERTREK „KOTA INTEN".
Het troepenschip „Kota lnten" zal heden
3 Augustus met aflossingsdetachementen van
het Kon. Ned. Indisch Leger en van de
Kon. Landmacht uit Rotterdam naar Indo
nesië vertrekken.
DE EERSTE VLUCHT OVER
HET KANAAL.
Frankrijk vierde onlangs de 40e verjaar
dag van een zeer belangrijke gebeurtenis
uit de vliegwereld. Het was nl. op 25 Juli
1909 dat de Franse vliegenier, Louis Blériot,
erin slaagde om voor de eerste maal over
het Kanaal te vliegen.
Het was toen pas twee jaar dat een
„vlucht* van een vliegtuig die naam waard
was. Constructeurs en piloten wedijverden
in de werkplaatsen om het hardst in sptis-
vondigheid en op de vliegvelden in durf
om enkele meters of enkele minuten langer
in de lucht te blijven. En (oen de Engelse
krant „Daily Express" een prijs bood voor
hem die over het Kanaal durfde vliegen,
leek het wel een weddenschap.
Drie piloten meldden zich hiervoor aan
en het was zeker niet zonder roeke
loosheid, nl. Blériot, Lathan en Graaf de
Lambert. Zii installeerden zich vlak bij
Kaap Gris Nez, op de Franse kust, in een
schuur die zij van een boer huurden op de
zgn. heide van „Les Baraques". Op 19 Juli
deed Lathan een eerste poging met zijn
toestel, genaamd „Antoinette", maar helaas
na enkele kilometers ging het mis. Zes
dagen later waagde Blériot op zijn beurt
de proef. Hij deed dit met zijn zélfge-
bouwde ééndekker, de „Blériot XI", met
een vlengelwljdte van 7 M. 20 en een 75
P,K. motor.
's Morgensom 4 uur 41 startte Blériot
zijn avontuur, dat hem een plaats in de
geschiedenis zou geven. Na 32 minuten
vloog hij over de rotsen van de Engelse
kust. Toen hij de grond naderde, bedierf
een lelijke rukwind zijn zo goed-bedoelde
landing en kwam de held van de dag licht
gewond uit zijn avontuurlijke onderneming.
Nu, dag en nacht, door weer en wind,
de zwaarste machines van het ene wereld
deel naar het andere vliegen, kost het ons
moeite te besêffen welk een enorme moed
deze voorouder van de „raid* moet hebben
gehad om die tocht toen te doen.
Om enigzins te kunnen begrijpen, wat op
dat ogenblik deze poging betekende, moet-
men de documenten van die tijd inzien, de
vergeelde fotos van dat wankele toestel dat
de Franse bodem verliet en door stom
verbaasde mensen werd nagewuifd
Enige dagen geleden is deze gebeurtenis
plechtig herdacht. Naast Mevrouw Louis
Blériot en haar zoon Jean, stond M. Hede-
rer, de staatssecretaris voor de Burgerlijke
Luchtvaart in Frankrijk om een monument
te onthullen ter nagedachtenis aan deze
pionier, terwijl tienlallen vliegtuigen, na
het oorspronkelijk parcours van Blériot te
hebben nagegaan, boven de heide van „Les
Baraques" vlogen, die een ereplaats van
de Luchtvaart is geworden.
VERTREK „GROTE BEER" UIT BATAVIA.
Het hospitaalschip „Grote Beer" is
Zaterdagmiddag uit Batavia naar Nederland
vertrokken met ruim 1000 militairen van de
KL, het K.N.I.L., de Kon. Marine en de
Mariniers. In de ziekenzalen zijn liggende
patiënten opgenomen, die in Nederland
verder zullen worden behandeld. Bij het
vertrek was o.a. aanwezig de nieuw
benoemde chef van de Generale Staf
kolonel D. R. A. van Langen.
A
Prinses Irene op paleis
erjaardag.
tere zusje Beatrix is zij
paardrijden,
concourshippique, dat
stus te Den Haag zal
uilen de twee prinsesjes
een zeer lichte dressuur-
tiden een springconcours
issen, welke wedstrijd
<r jongeren tot 16 jaar.
Slechts indien de
:e wijze medewerken,
ien, dat vele Nederlandse
>p van de winter met
:amhen zullen hebben,
hand, dat de aflevering
ieden in de soorten,
del wordt bevoorraad,
dat een deel van het
iketten en/of esskolen
rokken.
er op gewezen, dal het
>t, dat degenen, die
ien wensen aan te
'veneens vroegtijdig een
DEKT UITBREIDING
1CHT-INSTALLATIE.
ran de ernstige ongeval-
inde de laatste maanden
i. onbewaakte overwegen
heeft het bestuur van
met een adres tot de
:r en Waterstaat gewend,
jewezen, dat bij Konink-
ugustus 1922 is bepaald,
er van Waterstaat, voor
waardelijk ontheffing kan
'an de verplichting tot
lar het oordeel van de
de spoorweg kruisende
dtuk is en van de krui-
veerzijden een voldoende
»weg bestaat,
van de K.N.A.C. zijn de
op 20 m. van de spoor-
(bij locaal spoorwegen
m., gelet op de vergrote
verouderd terwijl boven-
te geringe normen niet
in.
e drukte op de wegen
t de oorlog, veel groter
intensiteit van het verkeer
nomen, acht adressante
bijzondere voorzieningen
jk. Nu naar haar mening
i ongelijkvloerse kruisin-
r 650 onafgesloten over
wegen niet tot de finan-
i zal behoren, dringt zij
«1 flikkerlicht-installaties
uit te breiden tot het
iswaar is deze beveiliging
de te achten, maar zij
meest doelmatige voor-
oorziening worden aan-
.A.C. zich niet ontveinst,
hoge kosten, die daaraan
iet huidige tijdsgewricht
:n zouden kunnen stuiten,
1 te doen met er op te
935 het motorwegverkeer
t in de kosten van het
n we! door middel van
ran de opbrengst van
ilasting, welke bijdrage
millioen gulden is te
V1BER 45 TEXTIEL-
INTEN.
an Economische Zaken
iet ingang van 1 Sep-
n 45 textielpunten zullen
laard. Te zijner tijd zal
;t worden, welke bonnen
e aandacht wordt er op
per 1 September aan te
lerom over een periode
mllen strekken.
i
SN
Abonnements-
prljit
Lósse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1.25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiê il. 1,55.
Buitenland fl. 2,-.
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
- - f
nioififon f I A Ar
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il 1,25
Alle anderefplaatsen
In Nederland en
Ned. Indiê fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,—.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.