AXELSCHE mCOURANT a Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 30 JULI 1949. 63e JAARGANG. No 83 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM N, ?0 ?0 50 De duikers van de Koninklijke Marine. (DE OPLEIDING). Door A.D.B. S.D. I K.M.R. G. A. Schriever. In het kleine schilderachtige haventje van Zlerikzee liggen twee grijze scheepjes opvallend tussen de donkere en grauwe rivieraken. Het zijn de RD. I en RD. Ill van de Koninklijke Marine. Een groepje mensen staat op de wal te kijken naar het drukke gedoe daar aan boordenkele matrozen zijn bezig een collega aan te kleden voor onder water. Het is aan boord van deze RD. I en RD. Ill, waar de marinemannen hun opleiding krijgen voor het duikbedrijf van de mijnenopruimingsdienstde oplei ding, die nodig is om de vele mijnen velden en wrakken te kunnen opruimen, die nog steeds de scheepvaart zeer belem meren. Onhandig klauter ik aan boord van de RD. I via een verweerde meerpaal en een evenzo verweerde hand van één der matrozen. Een smal trapje leidt mij naar het voor- onder, waar het bloedheet is en waar de 'commandant van deze opleiding de Luit. ter zee III D. Teer, mij vertelt: „De jongens krijgen hier aan boord van deze twee schepen een opleiding van onge veer 13 weken; na een geslaagde opleiding zijn ze dan duiker der tweede klasse. Het kunnen vrijwilligers zijn uit da dienstvakken matroos, stoker en timmerman. Een strenge medische keuring is uit de aard van de zaak noodzakelijk. De physische eisen zijn hoog. Na deze schifting blijft after all onge veer 40 pet. over, die de eerste opleiding krijgt in IJmuiden: het duiken in ondiep water. Hierna wordt de opleiding voort gezet in Zierikzee, waar we een pracht van een duikwater gevonden hebben. Enkele meters uit de wal kunnen we al een diepte van 25—30 meter lodenbovendien is het water hier zo helder, dat je op 25 meter de krant zou kunnen lezen". Zijn relaas wordt even onderbroken door een „Nog een pijpje, heren?" van de toko baas; naast het duikerschap oefent deze man het beroep van bar-keeper aan boord van de RD.'s uit. Bij de Ingang naar het vooronder dwingt „The Divers Inn" de bezoekers dan ook om evenijes alle con venties over boord te zetten en een schui mend pijpje om te gooien. „Het is hier een apart stukje Marine", zo vervolgt mijn gasthee', „Geen schepen met kanonnen of inrichtingen, waar het aantal kragen indeuk afdwingt. De mannen zitten hier in een klein groepje bij elkaap. Ze weten, dat ze op elkaar aangewezen zijn, zowel wat betreft het werk als de acco- modatie. Hierdoor is een prima team-geest ontstaan. De jongens, die ik nu aan boord heb, zijn bijna klaar met de opleiding. Allereerst kregen zij een behoorlijke dosis theorie betreffende het duikerpak, de telefoon, de psychologie van het duiken, het begrip van luchtdruk, het aankleden van een duiker, het assisteren als bediener bij het hoge- druk-luchtbord, theorie van duikerziekten en ongevallen, het onderwaterboutschiet- apparaaf, theorie van gasmengsels, mijnher- kenning, enz., enz. Nadat de theorie is doorgewerkt, komt de practijk aan de beurt. Al deze, totaal verschillende zaken, maken het duiken tot een apart vak. De jongens hebben er liefde voor gekregen." Om kwart voor twaalf vaart de RD lil uit met een brandend zonnetje en rustjg water voor zich. Aan boord kijkt een tor pedomaker de helmen, pakken, zuurstof- flessen en andere apparaten na. Achteruit hangen een aantal duikerpakken te drogen over een lat: met bengelende voeten en omlaaghangende armen. Ze doen je denken aan een stelletje zeezieken, die als vaat doeken over de reling hangen. Achter de stuurhut bevindt zich het hoge-druklucht- bord meters, luchtleidingen en regulateurs, die de duiker in leven zullen houden. Even buiten het havenhoofd vaart de RD III vlak onder de wal en loodt 22 meter, de duikdiepte voor de oefening van deze middag. Matroos de Groot wordt op een uit planken en zware balken bestaande zetel (het woord „stoel* klinkt ietwat te luxueus voor dit voorwerp) geplaatsthij is no 1 die naar beneden zal gaan, om daar een ketting binnen bepaalde tijdsgrenzen door te hakken. Over zijn werkpak heen krijgt hij een dikke wollen trui en broek aan. Het is de bescherming tegen de lage temperaturen op grote diepten. Zijn maatjes helpen hem verder in het duikerpak, dat met een gezamenlijke krachtsinspanning en 'n „een- twee-drie".tot aan de kin van de duiker reikt. Over zijn schouders rust het koperen borststuk, waarop de helm geplaatst en vastgeschroefd wordt, slechts een klein stukje gezicht, dat door de opening van het voorglas kijkt, is alles wat men kan com bineren met matroos de Groot. Intussen zijn de plaatsen aan het lucht drukbord en de telefoons door de mannen bezet en er was niemand, die hiervoor een commando hoefde te geven. De „ziekenpa", die tevens duikadministrateur is, heeft zich met log en horloge een plaatsje veroverd in de stuurhut. Vanaf het moment, dat het voorglas op de helm geschrotfd wordt tot dat de luchtkranen wederom gesloten wor den noteert hij iedere beweging en bijzon derheid van de duiker. De diepten, zijn werktijden onder water enz., aan de hand waarvan de commandant straks de beoor deling van de duiker zal opmaken; boven dien krijgt de duiker voor iedere geregi streerde minuut onder water (op een diepte van bv. 22 m20 ct. uitbetaald. „Alles klaar, voorglas dicht I" wordt er gepaaid. De duiker heeft de zwaargewicht-schoenen aan, de gewichten op borst en rug zijn aangebracht, de luchtslang en telefoonlijn gekoppeld, het voorglas sluit de man af van de normale lucht de luchtpompen doen hun werk. Plomp en moeilijk, doordat hij in totaal 87 kg- moet torsen, klotst de duiker naar het trapje, dat tot in het water reikt. „Begin afdalennnnklinkt het en lang zaam verdwijnen benen, borst en helm onder water. De luchtslang en telefoonlijn schuiven traag door de handen van de kwartier meester, de man aan het hoge-druk- luchtbord regelt de luchttoevoer al naar de diepte, die hem wordt toegepraaid, de ziekenpa noteert. „Op de bodem". De telefoon aan boord krast en meldt de schipper, dat beneden alles oké is: goed zicht en stil water. Aan een lijn verdwijnt een stuk ketting van 19 mm. dikte; binnen 15 minuten moet de duiker hiervan een schalm doorgehakt hebben. De RD. III ligt rustig in een nog rustiger water. Aan dek is het warm, de zon doet de lucht trillen. Een paar jongens roken een strootje, de commandant praat met zijn schipper. In de verte schuift een schip langzaam naar een nauwelijks te onder scheiden einder; het water, de horizon en de lucht vloeien samen in een niet te defi niëren kleur, teer, nevelig. Enkele meters van het schip verraadt een sliert lucht bellen die aan de oppervlakte uit elkaar spatten, de plaats van de duiker, die op 22 meter diepte een ketting tracht door te hakken. Een tweede duiker zit inmiddels op de zetel om aangekleed te worden zijn opgave istwee pijpen aan elkaar schroeven met 6 bouten, zodanig, dat deze buis straks gebruikt zou kunnen worden als stoom- of waterleiding, zonder een enkel lek. De telefoons bij het luchtdrukbord krassen plotseling „Klaar....", dat doorgepraaid wordt aan de ziekenpa. Matroos de Groot hakte de ketting door in 11 minuten, mooi werk 1 De luchtslang en de telefoonleiding glij den weer door de handen van de kwar tiermeester, nu in de andere richting. Lang zaam haalt men de duiker op: het druk verschil, dat hij bij dit ophalen ondervindt mag geeen nadelige invloed op hem hebben, op verschillende diepten blijft hij daarom enige minuten hangen en voert met armen en benen (voor zover mogelijk) gymnas tische bewegingen uitdit voorkomt vorming van stikstofbellen in het bloed. 14 meter. 13 meter..... 12 meter.,.. De man aan het luchtdrukbord houdt zijn meters in de gaten. 10 meter..,. 9 meterweer blijft de duiker enige minuten hangen.... eindelijk verschijnt de blinkend koperen helm boven water. Zwaar eu moeilijk zetten de loden schoenen zich op het trapje, het uitlaatventiel van de helm sist. Behulpzame handen helpen de duiker aan boord en naar zijn zetel. Behulp zame handen helpen de duiker aan boord en naar zijn zetel. „Voorglas openDe luchtkraan wordt afgesloten, de ziekenpa noteert deze tijd in zijn log. De duiker tast in een zak van zijn pak en geeft het resultaat van zijn werk af aan de schipper een doorgehakte kettingschalm, die nooit weer te gebruiken zal zijn. Het uitkleden gaat nog sneller dan het aankleden: vaar dige handen, die de moeren losdraaien en de helm afnemen, handen die de loden schoenen or.tgespes, handen die met een „een-twee-drie* het pak van zijn schouders trekken, en de matroos de Groot in wollen trui en broek veel kleiner doen lijken, nu het massale duikerpak hem niet meer verbergt. pnkele meters van het schip borrelen de luchtbellen weer naar de oppervlakte, dui ker no. 2 is al naar beneden. "En zo zal straks no. 3 volgen en no. 4 en no 5, allemaal met hun opdrachtde practijk in deze opleiding. Het loopt tegen half vijf als het anker wordt gelicht en de diesels weer gaan draaien. De duikerpakken hangen te drogen, de helmen en andere benodigdheden wor den klaargemaakt voor de volgende duik- dag: het getij en de weersomstandigheden bepalen mede, wanneer dit zal zijn. Aan dek is het stiller nu. Nu en dan klinkt een lach over het stille water, waar schijnlijk veroorzaakt door een grap of een geslaagde opmerking van een der jongens. Er hangt een prettige geest onder deze kerels, die de hele dag eikaars leven in handen hebben ik voel me hier thuis. Langzaam lopen wij het haventje van Zierikzee binnende huizen op de hob belige kade hebben diepere schaduwen door de al lager hangende zon. Het is „vastwerken" voor de mannen van de M.O.D. Zierikzee. Ais straks de avond gevallen is, berekenen ze Ingepannen de baan van een witte ivoren bal op een groen laken of ze zitten in het vooronder van de RD. I, hun schip, en klaverjassen een partijtje. Een koperen duikerhelm staart dan over water met holle, glazen ogen. TWEEDE N I W.I.N. LOTERIJ GESTART. Op verzoek van de tienduizende mensen die, doordat de vorige N.I.W.I N-Ioten zo spoedig waren uitverkocht toen geen lot meer konden bemachtigen, heeft de N I W.I.N. een tweede landelijke loterij georganiseerd, waarvan de baten eveneens ten goede zullen komen aan de algemene welzij-sver- zorging van onze militairen in Indonesië. Wederom zullen 480.000 loten worden uitgegeven. Zij zullen echter deze maal een bijzondere attractie hebben, doordat teder lot (dat een kwartje kost) twee nummers draagt. Men heeft zodoende twee kansen voor één kwartje. Behoudens vele gewone prijzen heeft men dus voor één kwartje kans op de eerste prijs die bestaat uit een nieuwe Citroën-automobiel, waarbij boven dien de kosten van de eerste 10 000 km. rijden worden betaald. De tweede prijs bestaat uit een jaar gratis leven, tot een maximum van f 3600.—, en de derde prijs is een in overleg met de winnaar nieuw in te richten hoenderpark. BIER VOOR 17 CENT PER KWARTAAL. Volgens de laatste opgave van het Cen traal Bureau van de Statistiek bedroegen de uitgaven, voor gezinnen met een weekinko- men tussen de f 40,— en f 50,per week, aan bier per drie maanden f 0,17 per gezin. Aan wijn wordt per kwar'aal f 1,06 en aan alcoholische dranken niet minder dan f5,19 uitgegeven. Voor gezinnen met een weekinkomen tussen de f 50,en f 60,bedroegen de uitgaven voor bier f 0,25 en van alcoho lische dranken f 4,27 over een periode van 3 maanden. EXPORT VAN GROENTEN EN FRUIT NAAR OOST-DU1TSCHLAND. Er is thans van de Russische bezeltings- autoriteiten in Duitsland goedkeuring ver kregen voor een particuliere ruil-transactie, welke overeenkomst reeds door de Neder landse Regering was goedgekeurd. Deze transactie opent de mogelijkheid groenten en fruit ter waarde van 2,5 millioen gulden naar Oo3t-Duits!and uit te voeren. In ruil voor genoemde producten zal Nederland hoofdzakelijk gebruiksartikelen ontvangen. DE STAND VAN DE LANDBOUWGEWASSEN OP 15 JULI 1949. Onderstaand bericht betreffende de stad der landbouwgewassen op lg juli 1949 is samengesteld met medewerking van de Rijkslandbouwconsulentem de corresponden ten van de Directie van landbouw en Jhet Koninklijk Nederlands Instituut. De gemiddelde juni-temperatuur bleef met 15.7 graden iets beneden normaal (16.4 gr.) Het was in het begi- van juni buiig, met vooral in het Zuiden van het land onweer, hagel en rukwinden (4 en 7 juni), Op 5 Juni trad een verbetering in. Op 7 Juni werden de hoogste temperaturen van de maand bereikt. Op enkele korte onderbre kingen na was het, vooral in de kust stre ken, droog en koel. Van 11 tot 13 juni viel enige regen; van 27 tot 29 Juni liep de temperatuur op. In het oosten van ons land kwam nog nachtvorst voor in de nacht van 23 op 24 Juni. De neerslag in de maand Juni bleef ver onder normaal (25 mm tegen normaal 59). De regionale afwijkingen bedroege Zuid limburg 10 pet. Friesland, Groningen, Twente de Achterhoek, Oostelijk Noord-brabant en Noord-Limburg 50 pet. en de rest van het land 50 k 70 pet. beneden normaal. Het aantal uren zonneschijn was iets ho ger dan normaal (220 tegen normaal 212). In de eerste 14 dagen van Juli waren de gemiddelde temperaturen nagenoeg normaal met zeer warm weer op de 13e max. 33 gr. te Maastricht, veel zon en zeer weinig regen. Standcijfers. Gewas: Juni Juli gem. Juli 1949 1949 '39 '49 1948 Tarwe 80 77 66 74 Rogge 67 66 65 75 Wintergerst 70 71 65 71 Haver 73 76 65 65 Zomergerst 74 72 66 71 Maïs 59 50 Veldbonen 71 67 64 69 Erwten 70 75 63 52 Sfarcbonen 58 60 53 Vlas 74 72 61 68 Kanariezaad 74 75 70 Koolzaad 77 79 58 78 Blauwmaanzaad 64 66 63 64 Karwijzaad 74 78 4 r Mosterdzaad 70 71 66 61 Spinaziezaad 69 63 67 Suikerbietenzaad 70 64 68 Con3 -aardappelen 70 66 65 67 Fabrieks 73 69 63 65 Suikerbieten 68 69 67 73 Cichorei 70 70 68 70 Voederbieten 65 66 71 Rode klaver 73 66 61 65 Witte klaver 71 66 62 67 Lucerne 71 66 66 69 EXPORT VAN STIKSTOFMESTSTOFFEN MOGELIJK. Zoals bekend, werd op 1 Juli j.I. de distributie van stikstof-meststoffen opge heven. Hiermede kwam een einde aan de ongeveer 10 jarige rantsoenering van deze producten. Thans is de productie van die aard, dat een gedeelte voor export kan worden bestemd. Gedurende het bemestingsjaar 1949—'50 zal deze export zich weliswaar nog op zeer bescheiden niveau bewegen, doch indien zich geen onvoorziene omstan digheden voordoen, mag worden verwacht, dat in het seizoen 1950/51 ons land, evenals vóór de oorlog, wederom een belangrijke plaats zal innemen bij de export van stik- stofhoudende meststoffen. De herstelwerkzaamheden bij de bedrij ven van Staatsmijnen en N.V. Mekog te IJmuiden zijn reed3 voltooid. Deze beide producenten zullen bovendien in de komende maanden een geheel nieuwe installatie in bedrijf stellen met een capaciteit van plm. 35.000 ton stikstof elk. De fabriek te Sluis kil hoopt in 1950 de productie te hervatten, voorlopig nog op de helft van de vóór oorlogse capaciteit. Een en ander zal mee brengen, dat de binnenlandse productie van stikstofmesfstoffen in het seizoen 1949/'50 ca. 135 a 140.000 ton zuivere stikstof zal kunnen bedragen, zodat zich Dij een ver bruik in ons land. dat op ca. 135 k 140.000 ton per jaar geraamd wordt, perspectieven voor de export openen. Afgezien van be perkte hoeveelheden stikstofmeststoffen, welke in ons land niet geproduceerd wor den (bijv. kalkstikstof), zal ons land het dit seizoen zonder import kunnen stellen. abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1