AXELSCHE m,COURANT AXELSCHE 1£ COURANT Frankering bi} abonnement, Axel. ZATERDAG 30 JULI 1949. 63e JAARGANG. Ng 83 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J..C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De duikers van de Koninklijke Marine. (DE OPLEIDING). Door A.D.B. S.D. I K.M.R. Over zijn werkpak heen krijgt hij een dikke wollen trui en broek aan. Het is de bescherming tegen de lage temperaturen op grote diepten. Zijn maatjes helpen hem verder in het duikerpak, dat met een gezamenlijke krachtsinspanning en 'n ..een resultaat van zijn werk af aan de schipper een doorgehakte kettingschalm, die nooit weer te gebruiken zal zijn. Het uitkleden gaat nog sneller dan het aankleden: vaar dige handen, die de moeren losdraaien en Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 27 JULI 1949. 63e JAARGANG No 82 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM DE STAND VAN DE LANDBOUWGEWASSEN OP 15 JULI 1949. Onderstaand bericht betreffende de stad der landbouwgewassen op lg juli 1949 is medewerking van de mten» de corresponden ten landbouw en [het s Instituut. i-temperatuur bleef met eden normaal (16.4 gr.) - van juni buiig, met van het land onweer^ i (4 en 7 Juni), Op 5 betering in. Op 7 Juni temperaturen van de nkele korte onderbre- 'ooral in de kust stre- Van 11 tot 13 juni viel tot 29 Juni liep de et oosten van ons land 1 voor In de nacht van y Ere-grafveld bij Soerabaja. Wij en onze lamiiieleden in Holland kun nen niet anders dan ervan overtuigd zijn dat onze gesneuvelde wapenbroeders in Indonesië alle piëteit verleend wordt bij hun begrafenis, dat hun de laatste eer gebracht wordt en hun graven verzorgd achtergelaten worden op een Ere-veld Deze overtuiging ligt ten grondslag aan onze diepste menselijke gevoelens, vanzelfspre kend als wij het vinden, dat de dood, in welke omstandigheid dan ook, gerespec teerd zal worden. Maar als wij dan in een Hollands weekblad lezen, dat iemand uit Oost-Java aan zijn familie geschreven heeft, dat hij hier een Ere-veld gezien heeft, waarop hij slechts bewapend met een kap mes toegang kon verkrijger, dan vragen wij ons af, of men in Nederland een juiste indruk krijgt van dit alleszins bewogen verhaal, dat zijn climax vond in de beschrij ving van „een ten hemel schreiende toe stand* waarin de graven van onze gesneu velden in Indonesië worden achtergelaten. Wat deze man echter heeft aangetroffen, kunnen niet anders dan één of meer graven in het open veld geweest zijn, waar man nen sneuvelden in het heetst van het ge vecht, destijds in 1945, toen er nog geen sprake was van ere-velden. Toen kon een militaire begrafenis slechts door het onder deel zelf verzorgd worden, in een verlaten streek, waar het zelf weer spoedig zou wegtrekken en waar niemand was om de graven van hun gevallen makkers te ver zorgen. Want Europeanen woonden er niet en van de naburige kampong-bevolking kon niets worden verwacht. Toen was de Leger-gravendienst er nog niet en een Ere- veld, zoals Kembang Koening te Soerabaja, nog minder. Dit Ere-veld, dat gelegen is achter de algemene begraafplaats van de stad Soerabaja en waar nog dagelijks gesneuvelden en oorlogsslachtoffers ter aarde besteld worden, is op 7 Maart 1947 na een plechtige inwijding in gebruik genomen. Sindsdien is de Leger-gravendienst ie Soera baja eerst recht begonnen met de veel zijdige verzorglrg van iedere militaire begrafenis, het overbrengen van alle ge sneuvelde militairen, die gevallen en begra ven waren in de Oosthoeken en van alle burgerslachtoffers die gedurende en na de Pacific oorlog zijn omgekomen. Een taak, waar zij thans nog mee bezig is. Daartoe beschikt zij over drie graafploegen, die op aanwijzingen van een Opsporingsdienst re ds tal van massagraven hebben kunnen openleggen en die in samenwerking met tei patholoog en met behulp van de gege vens, die het Rode Kruis verstrek», de slachtoffers identificeren, waarna zij naar het Ere-veld Kembang Koening worden overgebracht. Zo is het Ere-veld in tal van afdelingen verdeeld, waar zowel militairen a's burgers, Nederlanders, Engelsen, Indo nesiërs en Brits-Indiërs begraven liggen. Het personeel van de Koninklijke Marine, dat sinds de Japanse aanval op Neder lands-Indisch grondgebied gesneuveld is, ligt hier te Soerabaja in een aparte afdeling, de „Karei Doormanhof* begraven. Naast de verzorging van al deze begrafenissen en herbegrafenissen, met zijn ceremoniële plechtigheden en het sturen van een keurig verzorgde foto-omslag naar de nabestaan den in Holland, zijn er de onderhouds- en verfraalïngswerkzaamheden, die door de Legerdienst verricht worden. Uitbreidings plannen en architectonische werkzaamheden moeten geëntameerd worden en thans is het dan zover dat aile plannen gereed lig gen om het Ere-veld te Soerabaja te maken tot een van de mooiste militaire begraaf plaatsen van Indonesië en van de gehele wereld. Zoals het er in de toekomst zal uitzien, is het thans op papier getekend en zal het straks door de Leger-geniedienst worden uitgevoerd. Het veld zai in vijf terrassen oplopen en beheerst worden door een prachtig monument met gedenk naald, waarvoor drié sarcophagen, een voor de onbekende soldaat, een voor de onbe kende zeeman en voor de onbekende bur ger. Stil en vredig ligt Kembang Koening daar, aan de buitenrand van de stad Soera baja. Zevenhonderd witte kruisen met 700 namen zijn de overtuigende bewijzen van de onverbiddelijkheid van de strijd voor orde en rust op Oost-Java. Zij worden niet onverzorgd achtergelaten. Al deze graven zijn geadopteerd door de leerlingen van de scholen te Soerabaja, die op Eerste Kerst dag 1947 in koor deze gelofte aflegden: Wij beioven de graven van hen, die stier ven \oor ons en voor ons land in ere te houden en in eendracht te leven opdat het offer van hun leven niet tevergeefs zal zijn gebracht." HET VLIEGTUIG ALS MINIATUUR- DIERENTUIN. De eerste vliegende stier. Precies 25 jaar geleden, in de tqd dat Schiphol nog een grote grasvlakte was, stonden op een zonnige dag enkele mannen rondom een K.L.M -vliegtuig, een Fokker F3. Met behulp van een paar schragen en een dubbele loopplank was een oprit naar het cabinedeurtje geconstrueerd. Tot grote verbazing van de omstanders stapte een man de loopplank op met achter zich aan een touw een argeloze stier. Man en stier verdwenen weliswaar niet zonder enige moeite in de kleine cabine en even later zocht het toestelletje brommend zijn weg via hei smalste gedeelte van het Kanaal naar Londen. De stier had het zo slecht nog niet als luchtreiziger, in ieder geval beter dan de dikgeklede vlieger, die in de open stuurhut aan de rechterhelft bevroor van de koude en aan de andere kant (hij zat naast de motor) bijna zijn leren jekker schroeide. Een dierentuin op de luchthaven. Sedert die lijd is er wel het een en ander veranderd. De bemanningsleden zijn er, wat comfort betreft, wel zeer op vooruitgegaan, terwijl het dierenvervoer bij de K.L.M., vooral na de oorlog, een dusdanige omvang heeft genomen, dat het Vrachtbedrijf een speciale handleiding hiervoor heeft samen gesteld ten behoeve van het personeel. Het is een boekwerk geworden, waaruit mis schien zelfs een oppasser in een dierentuin nog wetenswaardigheden zou kunnen ver nemen. In de expeditieioodsen van de K.L.M. op Schiphol waant men zich soms in een dierentuin. Het gekwetter van honderden tropische vogeltjes vermengt zich met het luidruchtige gekt ijs van opgewonden apen. Op het platform wandelen in het lunch-uur expeditie-krechls met aan een lijn een kostbare St. Bernardshond of een kefferig Pekineesje. Een paar iondjfls in de buiter- lucht en dan verdwijnen ze in de blauwe kennels, die de K.L.M. voor het vervoer van deze viervoeters ter beschikking stelt. Het is duidelijk gebleken, dat het vlieg tuig een ideaal vervoermiddel is voor levende dieren. Door de korte reisduur en de zorg vuldige behandeling komen de dieren in uitstekende staat op hun plaats van bestem ming aan. Soms ook is het vliegtuig het enig mogelijke vervoermiddel, zoals bij het transport van eendagskuikens. Deze donzige diertjes kunnen het slechts 48 uur zonder voedsel stellen, zodat snelvervoer een eerste vereiste is. Een speciaal luchtverversings apparaat zorgt ervoor dat er voldoende extra zuurstof wordt toegevoerd. Een andere keer weer vertrekken er enkele vliegtuigen met duizenden postduiven naar het Zuiden van Frankrijk, waar ze worden losgelaten om op eigen vleugels naar huis terug te keren. Voorschriften De K.L.M. heeft zich op het vervoer van levende dieren bijzonder toegelegd. Of het nu parasol-mieren zijn of poema's: in de zojuist gereedgekomen handleiding wordt het personeei op Schiphol en de buiten landse K.L.M. kantoren uiteen-gezet hoe ze er mee om dienen te gaan. Het moet voor de bemanning van een voor dit dierenver voer ingerichte vliegende vrachtwagen een geruststelling zijn te welen, dat giftige slangen niet voor vervoer mogen worden, geaccepteerd of ze moeten opgesloten zijn in solide, dichtgeschroefde kistjes met lucht- gaatjes, die niet groter mogen en behoeven te zijn dan een paar millimeter. Wel dient de bemanning bij het vervoer van apen van tijd tot lijd de kooien te inspecteren en verdient het aanbeveling de apen toe te spreken. En mocht er een onderlinge ruzie uitbreken, dan moeten de kooien volkomen donker gemaakt wordt n. Een vlieger leeft niet van vliegen alleen 1 Als de Orang Oetans wisten, dat^op hun K.L.M.-menu brood met een beetje boter, jam of honing voorkomt, met als aperitief een suikerklontje of koekje, dan zouden de oerwouden ongetwijfeld leeg-stromen. Ook aan het welzijn van de verzorgers wordt gedacht, want hun wordt o.a. meegedeeld, dat struisvogelachtigen en kraanvogels graag naar de glimmende ogen pikken, dus dat het sterk afgeraden wordt, hiermee te dicht bij de spijlen te komen. Nu vooral na de oorlog de burgerlucht vaart zich snel ontwikkeld heeft, zijn het niet alleen meer het passagiersvervoer en het vrachtiransport, die aandacht vragen, er is een nieuwe categorie bijgekomen, die der „Anlmalia". VOOR HET RODE KRUIS. De eind M'i en begin juni gehouden jaarlijkse inzamelingscampagne van het Nederlandse Rode Kruis heeft bijna een kwart millioen meer opgeleverd dan in '48. Het Rode Kruis kan hierdoor thans een begin maken met de uitvoering van het plan „materiële hulpverlening a?n de bur gerbevolking ingeval van calamiteiten". Een dezer dagen heeft het hoofdbestuur de eerste orders doen plaatsen voor de aankoop van genees- en verbandmiddelen, bedden met toebehoren e.d. tot een bedrag van f 713 644,96. Deze artikelen zijn bestemd om te wor den opgeslagen in gedecentraliseerde depóts in verschillende delen des lands, zodat hulp verleend kan worden, ook als de verbin dingen verbroken zouden zijn. maand Juni bleef ver m tegen normaal 59). igen bedroege Zuid- jnd, Groningen, Twente dijk Noord brabant en ct. en de rest van het neden normaal, nneschijn was iets ho- 3 tegen normaal 212). gen van juli waren de aren nagenoeg normaal op de 13e max. 33 gr. zon en zeer weinig i 9 Standcijfers. Juli gem. Juli 1949 '39 '49 1948 77 66 74 66 65 75 71 65 71 76 65 65 72 66 71 50 67 64 69 75 63 52 58 60 53 72 61 68 75 70 79 58 78 66 63 64 78 47" 71 66 61 69 63 67 70 64 68 66 65 67 69 63 65 69 67 73 70 68 70 65 66 71 66 61 65 66 62 67 66 66 69 STOFMESTSTOFFEN ELIJK. erd op 1 Juil j.L de stof-meststoffen opge- wam een einde aan de rantsoenering van deze uctie van die aard, dat export kan worden het bemestingsjaar export zich weliswaar eiden niveau bewegen, m onvoorziene omstan- mag worden verwacht, 150/51 ons land, evenals derom een belangrijke bij de export van stik- >ffen. mheden bij de bedrij- n en N.V. Mekog te voltooid. Deze beide )vendien in de komende 1 nieuwe installatie in en capaciteit van plm. k. De fabriek te Siuis- productie te hervatten, de helft van de vóór ren en ander zal mee- eniandse productie van het seizoen 1949/'50 Ion zuivere stikstof zal odat zich Dij een ver- it op ca. 135 h 140.000 i wordt, perspectieven men. Afgezien van be- n stikstofmeslstoffen, liet geproduceerd wor- zal ons land het dit rt kunnen stellen. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indlö il. 1,55. Buitenland il. 2,-. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. de helm afnemen, hanrien rite rie Inden aamenrre«fnM mol Moonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlên (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1