AXELSCHE m,COURANT
AXELSCHE 1£ COURANT
Frankering bi} abonnement, Axel.
ZATERDAG 30 JULI 1949.
63e JAARGANG. Ng 83
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J..C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De duikers van de Koninklijke
Marine.
(DE OPLEIDING).
Door A.D.B. S.D. I K.M.R.
Over zijn werkpak heen krijgt hij een
dikke wollen trui en broek aan. Het is de
bescherming tegen de lage temperaturen op
grote diepten. Zijn maatjes helpen hem
verder in het duikerpak, dat met een
gezamenlijke krachtsinspanning en 'n ..een
resultaat van zijn werk af aan de schipper
een doorgehakte kettingschalm, die nooit
weer te gebruiken zal zijn. Het uitkleden
gaat nog sneller dan het aankleden: vaar
dige handen, die de moeren losdraaien en
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 27 JULI 1949.
63e JAARGANG No 82
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
DE STAND VAN DE
LANDBOUWGEWASSEN OP 15 JULI 1949.
Onderstaand bericht betreffende de stad
der landbouwgewassen op lg juli 1949 is
medewerking van de
mten» de corresponden
ten landbouw en [het
s Instituut.
i-temperatuur bleef met
eden normaal (16.4 gr.)
- van juni buiig, met
van het land onweer^
i (4 en 7 Juni), Op 5
betering in. Op 7 Juni
temperaturen van de
nkele korte onderbre-
'ooral in de kust stre-
Van 11 tot 13 juni viel
tot 29 Juni liep de
et oosten van ons land
1 voor In de nacht van
y
Ere-grafveld bij Soerabaja.
Wij en onze lamiiieleden in Holland kun
nen niet anders dan ervan overtuigd zijn
dat onze gesneuvelde wapenbroeders in
Indonesië alle piëteit verleend wordt bij
hun begrafenis, dat hun de laatste eer
gebracht wordt en hun graven verzorgd
achtergelaten worden op een Ere-veld Deze
overtuiging ligt ten grondslag aan onze
diepste menselijke gevoelens, vanzelfspre
kend als wij het vinden, dat de dood, in
welke omstandigheid dan ook, gerespec
teerd zal worden. Maar als wij dan in een
Hollands weekblad lezen, dat iemand uit
Oost-Java aan zijn familie geschreven heeft,
dat hij hier een Ere-veld gezien heeft,
waarop hij slechts bewapend met een kap
mes toegang kon verkrijger, dan vragen wij
ons af, of men in Nederland een juiste
indruk krijgt van dit alleszins bewogen
verhaal, dat zijn climax vond in de beschrij
ving van „een ten hemel schreiende toe
stand* waarin de graven van onze gesneu
velden in Indonesië worden achtergelaten.
Wat deze man echter heeft aangetroffen,
kunnen niet anders dan één of meer graven
in het open veld geweest zijn, waar man
nen sneuvelden in het heetst van het ge
vecht, destijds in 1945, toen er nog geen
sprake was van ere-velden. Toen kon een
militaire begrafenis slechts door het onder
deel zelf verzorgd worden, in een verlaten
streek, waar het zelf weer spoedig zou
wegtrekken en waar niemand was om de
graven van hun gevallen makkers te ver
zorgen. Want Europeanen woonden er niet
en van de naburige kampong-bevolking
kon niets worden verwacht. Toen was de
Leger-gravendienst er nog niet en een Ere-
veld, zoals Kembang Koening te Soerabaja,
nog minder. Dit Ere-veld, dat gelegen is
achter de algemene begraafplaats van de
stad Soerabaja en waar nog dagelijks
gesneuvelden en oorlogsslachtoffers ter aarde
besteld worden, is op 7 Maart 1947 na een
plechtige inwijding in gebruik genomen.
Sindsdien is de Leger-gravendienst ie Soera
baja eerst recht begonnen met de veel
zijdige verzorglrg van iedere militaire
begrafenis, het overbrengen van alle ge
sneuvelde militairen, die gevallen en begra
ven waren in de Oosthoeken en van alle
burgerslachtoffers die gedurende en na de
Pacific oorlog zijn omgekomen. Een taak,
waar zij thans nog mee bezig is. Daartoe
beschikt zij over drie graafploegen, die op
aanwijzingen van een Opsporingsdienst
re ds tal van massagraven hebben kunnen
openleggen en die in samenwerking met
tei patholoog en met behulp van de gege
vens, die het Rode Kruis verstrek», de
slachtoffers identificeren, waarna zij naar
het Ere-veld Kembang Koening worden
overgebracht. Zo is het Ere-veld in tal van
afdelingen verdeeld, waar zowel militairen
a's burgers, Nederlanders, Engelsen, Indo
nesiërs en Brits-Indiërs begraven liggen.
Het personeel van de Koninklijke Marine,
dat sinds de Japanse aanval op Neder
lands-Indisch grondgebied gesneuveld is,
ligt hier te Soerabaja in een aparte afdeling,
de „Karei Doormanhof* begraven. Naast de
verzorging van al deze begrafenissen en
herbegrafenissen, met zijn ceremoniële
plechtigheden en het sturen van een keurig
verzorgde foto-omslag naar de nabestaan
den in Holland, zijn er de onderhouds- en
verfraalïngswerkzaamheden, die door de
Legerdienst verricht worden. Uitbreidings
plannen en architectonische werkzaamheden
moeten geëntameerd worden en thans is
het dan zover dat aile plannen gereed lig
gen om het Ere-veld te Soerabaja te maken
tot een van de mooiste militaire begraaf
plaatsen van Indonesië en van de gehele
wereld. Zoals het er in de toekomst zal
uitzien, is het thans op papier getekend en
zal het straks door de Leger-geniedienst
worden uitgevoerd. Het veld zai in vijf
terrassen oplopen en beheerst worden
door een prachtig monument met gedenk
naald, waarvoor drié sarcophagen, een voor
de onbekende soldaat, een voor de onbe
kende zeeman en voor de onbekende bur
ger. Stil en vredig ligt Kembang Koening
daar, aan de buitenrand van de stad Soera
baja. Zevenhonderd witte kruisen met 700
namen zijn de overtuigende bewijzen van
de onverbiddelijkheid van de strijd voor
orde en rust op Oost-Java. Zij worden niet
onverzorgd achtergelaten. Al deze graven
zijn geadopteerd door de leerlingen van de
scholen te Soerabaja, die op Eerste Kerst
dag 1947 in koor deze gelofte aflegden:
Wij beioven de graven van hen, die stier
ven \oor ons en voor ons land in ere te
houden en in eendracht te leven opdat het
offer van hun leven niet tevergeefs zal zijn
gebracht."
HET VLIEGTUIG ALS MINIATUUR-
DIERENTUIN.
De eerste vliegende stier.
Precies 25 jaar geleden, in de tqd dat
Schiphol nog een grote grasvlakte was,
stonden op een zonnige dag enkele mannen
rondom een K.L.M -vliegtuig, een Fokker
F3. Met behulp van een paar schragen
en een dubbele loopplank was een oprit
naar het cabinedeurtje geconstrueerd. Tot
grote verbazing van de omstanders stapte
een man de loopplank op met achter zich
aan een touw een argeloze stier. Man en
stier verdwenen weliswaar niet zonder
enige moeite in de kleine cabine en even
later zocht het toestelletje brommend zijn
weg via hei smalste gedeelte van het
Kanaal naar Londen. De stier had het zo
slecht nog niet als luchtreiziger, in ieder
geval beter dan de dikgeklede vlieger, die
in de open stuurhut aan de rechterhelft
bevroor van de koude en aan de andere
kant (hij zat naast de motor) bijna zijn leren
jekker schroeide.
Een dierentuin op
de luchthaven.
Sedert die lijd is er wel het een en ander
veranderd. De bemanningsleden zijn er, wat
comfort betreft, wel zeer op vooruitgegaan,
terwijl het dierenvervoer bij de K.L.M.,
vooral na de oorlog, een dusdanige omvang
heeft genomen, dat het Vrachtbedrijf een
speciale handleiding hiervoor heeft samen
gesteld ten behoeve van het personeel. Het
is een boekwerk geworden, waaruit mis
schien zelfs een oppasser in een dierentuin
nog wetenswaardigheden zou kunnen ver
nemen.
In de expeditieioodsen van de K.L.M. op
Schiphol waant men zich soms in een
dierentuin. Het gekwetter van honderden
tropische vogeltjes vermengt zich met het
luidruchtige gekt ijs van opgewonden apen.
Op het platform wandelen in het lunch-uur
expeditie-krechls met aan een lijn een
kostbare St. Bernardshond of een kefferig
Pekineesje. Een paar iondjfls in de buiter-
lucht en dan verdwijnen ze in de blauwe
kennels, die de K.L.M. voor het vervoer
van deze viervoeters ter beschikking stelt.
Het is duidelijk gebleken, dat het vlieg
tuig een ideaal vervoermiddel is voor levende
dieren. Door de korte reisduur en de zorg
vuldige behandeling komen de dieren in
uitstekende staat op hun plaats van bestem
ming aan. Soms ook is het vliegtuig het
enig mogelijke vervoermiddel, zoals bij het
transport van eendagskuikens. Deze donzige
diertjes kunnen het slechts 48 uur zonder
voedsel stellen, zodat snelvervoer een eerste
vereiste is. Een speciaal luchtverversings
apparaat zorgt ervoor dat er voldoende
extra zuurstof wordt toegevoerd. Een andere
keer weer vertrekken er enkele vliegtuigen
met duizenden postduiven naar het Zuiden
van Frankrijk, waar ze worden losgelaten
om op eigen vleugels naar huis terug te
keren.
Voorschriften
De K.L.M. heeft zich op het vervoer van
levende dieren bijzonder toegelegd. Of het
nu parasol-mieren zijn of poema's: in de
zojuist gereedgekomen handleiding wordt
het personeei op Schiphol en de buiten
landse K.L.M. kantoren uiteen-gezet hoe ze
er mee om dienen te gaan. Het moet voor
de bemanning van een voor dit dierenver
voer ingerichte vliegende vrachtwagen een
geruststelling zijn te welen, dat giftige
slangen niet voor vervoer mogen worden,
geaccepteerd of ze moeten opgesloten zijn
in solide, dichtgeschroefde kistjes met lucht-
gaatjes, die niet groter mogen en behoeven
te zijn dan een paar millimeter. Wel dient
de bemanning bij het vervoer van apen van
tijd tot lijd de kooien te inspecteren en
verdient het aanbeveling de apen toe te
spreken. En mocht er een onderlinge ruzie
uitbreken, dan moeten de kooien volkomen
donker gemaakt wordt n.
Een vlieger leeft niet van vliegen alleen 1
Als de Orang Oetans wisten, dat^op hun
K.L.M.-menu brood met een beetje boter,
jam of honing voorkomt, met als aperitief
een suikerklontje of koekje, dan zouden de
oerwouden ongetwijfeld leeg-stromen. Ook
aan het welzijn van de verzorgers wordt
gedacht, want hun wordt o.a. meegedeeld,
dat struisvogelachtigen en kraanvogels graag
naar de glimmende ogen pikken, dus dat
het sterk afgeraden wordt, hiermee te dicht
bij de spijlen te komen.
Nu vooral na de oorlog de burgerlucht
vaart zich snel ontwikkeld heeft, zijn het
niet alleen meer het passagiersvervoer en
het vrachtiransport, die aandacht vragen, er
is een nieuwe categorie bijgekomen, die der
„Anlmalia".
VOOR HET RODE KRUIS.
De eind M'i en begin juni gehouden
jaarlijkse inzamelingscampagne van het
Nederlandse Rode Kruis heeft bijna een
kwart millioen meer opgeleverd dan in '48.
Het Rode Kruis kan hierdoor thans een
begin maken met de uitvoering van het
plan „materiële hulpverlening a?n de bur
gerbevolking ingeval van calamiteiten".
Een dezer dagen heeft het hoofdbestuur
de eerste orders doen plaatsen voor de
aankoop van genees- en verbandmiddelen,
bedden met toebehoren e.d. tot een bedrag
van f 713 644,96.
Deze artikelen zijn bestemd om te wor
den opgeslagen in gedecentraliseerde depóts
in verschillende delen des lands, zodat hulp
verleend kan worden, ook als de verbin
dingen verbroken zouden zijn.
maand Juni bleef ver
m tegen normaal 59).
igen bedroege Zuid-
jnd, Groningen, Twente
dijk Noord brabant en
ct. en de rest van het
neden normaal,
nneschijn was iets ho-
3 tegen normaal 212).
gen van juli waren de
aren nagenoeg normaal
op de 13e max. 33 gr.
zon en zeer weinig
i
9
Standcijfers.
Juli gem. Juli
1949 '39 '49 1948
77
66
74
66
65
75
71
65
71
76
65
65
72
66
71
50
67
64
69
75
63
52
58
60
53
72
61
68
75
70
79
58
78
66
63
64
78
47"
71
66
61
69
63
67
70
64
68
66
65
67
69
63
65
69
67
73
70
68
70
65
66
71
66
61
65
66
62
67
66
66
69
STOFMESTSTOFFEN
ELIJK.
erd op 1 Juil j.L de
stof-meststoffen opge-
wam een einde aan de
rantsoenering van deze
uctie van die aard, dat
export kan worden
het bemestingsjaar
export zich weliswaar
eiden niveau bewegen,
m onvoorziene omstan-
mag worden verwacht,
150/51 ons land, evenals
derom een belangrijke
bij de export van stik-
>ffen.
mheden bij de bedrij-
n en N.V. Mekog te
voltooid. Deze beide
)vendien in de komende
1 nieuwe installatie in
en capaciteit van plm.
k. De fabriek te Siuis-
productie te hervatten,
de helft van de vóór
ren en ander zal mee-
eniandse productie van
het seizoen 1949/'50
Ion zuivere stikstof zal
odat zich Dij een ver-
it op ca. 135 h 140.000
i wordt, perspectieven
men. Afgezien van be-
n stikstofmeslstoffen,
liet geproduceerd wor-
zal ons land het dit
rt kunnen stellen.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indlö il. 1,55.
Buitenland il. 2,-.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlên
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
de helm afnemen, hanrien rite rie Inden
aamenrre«fnM mol
Moonnements-
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlên
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.