AXELSCHE SE COURANT
AXELSCHE gE COURANT
Gecombineerde oefeningen in
West-Earopees verband.
FrankefJng bij abonnement, Axei.
ZATERDAG 25 JUNI 1949.
63e JAAROANG No. 74
/'"'J'"1
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
New-YorkParijs per auto.
Op 12 Februari 1908, 's ochtends om elf
uur loste de burgemeester van New-York
op Times Square het startschot voor de
meest fantastische auto-race uit de geschie-
hadden gerei en naar Seattle waren gevaren.
De De Dion en de Zust, die een ontmoe
ting met wolven overleefd had, bereikten
de kust op eigen kracht.
Alle vier de wagens kwamen weer biieen
nen waren volslagen uitgeput toen zij in
Harbin kwamen en aan de Thomas zat geen
moer meer vast. Maar wonder boven won
der hadden de banden het uitgehouden. In
Harbin kochten zii twee vaten heni-in»
Siberië dezelfde misère doorgemaakt als de
Amerikanen, maar zij hadden ook nog enige
malen panne gehad. Om de sportiveiteit,
waarmee de Italianen de race hadden uit-
n ook zij luide toegejuicht.
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 22 JUNI 1949.
63e JAAROANG No. 73
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster: Adres Redactie en Administratie:
Firma J. C. VINK AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
aangebroken allen gezamenlijk met elkaar
te laten ageren. Dat zijn de gecombi
neerde oefeningen"
Zoals de lezer uit de hierover verschenen
berichten vernomen heelt, zal de Konink
lijke Marine deze zomer deelnemen aan
gecombineerde oefeningen, in samenwer
king met onderdelen van de vloten en
luchtstrijdkiachten van enige andere West-
Europese landen, namelijk Engeland, Frank
rijk en België.
Wat zijn „gecombineerde" oefeningen" en
wat is de bedoeling van deze
Het eerste gedeelte vun deze vraag zal
door een ieder gemakkelijk beantwoord
kunnen worden. Het woord zegt het al. De
strijdmacht van een bepaalde staat is
opgebouwd uit verschillende onderdelen,
aan welke voor elk apart een taak is toe
gewezen in het geheel, dat tenslotte zo
nodig de belangen van deze staat zal moe
ten kunnen verdedigen. Het is duidelijk,
dat dit slechts dan mogelp zal zijn, indien
indien zij voor deze taak geheel voor
bereid zijn, hetgeen impliceert een lang
durige'en zorgvuldige opleiding en oefe
ning van het hierbij benodigde personeel.
Als nu de verschillende onderdelen deze
voorbereiding in groter verband gezamen
lijk uitvoeren, dan spreekt men van „ge
combineerde oefeningen". Deze kunnen zeer
eenvoudig van opzet zijn, doch ook een
meer ingewikkeld karakter hebben, afhan
kelijk van het aantal en de verscheiden
heid der verschillende deelnemers.
Dient men bij „gecombineerde oefeningen"
te denken aan het samengaan van twee of
meer delen der gehele Nederlandse krijgs
macht, namelijk Marine, Leger en Lucht
strijdkrachten, binnen de zeemacht zelf zien
wij in het klein een overeenkomstig samen
gaan der verschillende wapens. Zo zou men
een oefening, waarbij een vliegtuig van de
M.L.D. een manche sleept, om di kanon
niers van een bepaald schip in staat te
stellen hun kanons te richter, in zekere
zin „gecombineerd" kunnen noemen. Als
tegelijkertijd een onderzeeboot zijn tor
pedo's op dit schip tracht te lanceren, dan
is de oefening alweer iets ingewikkelder
geworden. Op deze wijze voortgaande
kunnen we steeds meer onderdelen in de
oefening betrekken, b.v. mijnenleggers om
mijnenvelden te leggen en mijnenvegers om
deze vervolgens weer op te ruimen, bom-
bsrdementsvüegtuigen die de vloot aanval
len en jachtvliegtuigen om deze bommen
werpers af te weren, enz., enz., zodat tenslotte
een geheel ontstaat, waarin alle maritieme
wapens aandeel hebben. De jaarlijkse vloot-
manoeuvres van vóór de oorlog waren
hiervan een mooi voorbeeld.
Onze Marine, die kan terugzien op een
roïmriik verleden van enige eeuwen, heeft
gedurende een lange reeks van jaren een
bepaalde werkwijze ontwikkeld, die, al oi
niet vastgelegd in bepalingen en voorschrif
ten min of meer bekend verondersteld
mag worden bij de gemiddelde marineman.
Hoe groter deze kennis, hoe groter de
waarde van een vloot als homogeen ver
band en hoe beter zij de van haar ver
wachte taak zal kunnen uitvoeren. Een
van de voornaamste redenen, waarom het
houden van vlootmanoeuvres dan ook zo
belangrijk is, is juist dat daardoor die homo-
geniteit ontwikkeld wordt.
Hebben de grote manoeuvres van Vloot,
Leger en Luchtmacht aangetoond, dat deze
drie onderdelen elk voor zich gereed zijn
voor hun specifieke taak, dan is de lijd
Hetgeen hterboven gezegd is, geldt natuur
lijk niet alleen voor onze eigen krijgsmacht,
maar in even sterke mate voor het samen
gaan met de strijdkrachten van andere
naties. Het is ook duidelijk, dat de metho
des in gebruik bij de verschillende landen,
niet altijd dezelfde zullen zijn. Dit is in de
laatste oorlog wei heel duidelijk gebleken,
toen Nederlandse marineschepen moesten
samenwerken met eenheden van de Engelse
of Amerikaanse marine.
Afgezien van de beslaande taalmoeilijk
heden, welke voor ons erkende linguisten
in het algemeen nog wel overkomelijk
waren, bestonden er grote verschillen in
werkwijze. Om een enkel voorbeeld te
noemende methode van seinen. Hierdoor
ontstonden vaak grote misverstanden, welke
het geheel uiteraard aanzienlijk verzwakten
en zelfs zeer gevaarlijke gevolgen konden
hebben. Om in de toekomst dergelijke
misverstanden te ondervangen en één werk
wijze te hebben, zijn nu bovengenoemde
oefeningen in internationaal verband ont
worpen.
Nu iets over deze oefeningen zelf. Ze
worden gehouden in de eerste helft van
Juli. Zoals reeds gezegd, nemen hieraan
deel, behalve eenheden der Nederlandse
Marine, t.w. jagers, kanonneerboten, onder
zeeboten en kleiner materieel, de Britse
thuisvloot versterkt met plaatselijke flot-
tilles, jagers, fregatten, onderzeeboten,
mijnenvegers en kustpatrouillevaartuigen,
eenheden der Franse vloot, die op deze
wijze haar jaarlijkse kruistocht langs de
Noordwe tkust van Frankrijk extra rendabel
kan maken en tenslotte een aantal Bel
gische mijnenvegers. Van de vier landen
worden voorts luchtstrijdkrachten ingezet,
zowel die van de marine als van het leger.
De algemene leiding van de oefeningen
berust bij de Opperbevelhebber der Britse
thuisvloot, Admiraal Sir Rhoderick R. Mc
Grigor K.C.B. D.S O. Tijdens de oefeningen
worden de tegenover elkaar staande strijd
krachten beurtelings gecommandeerd door
Vlagofficieren der vier deelnemende marines.
Speciale aandacht zal worden besteed
aan de samenwerking van de strijdkrachten
bij de verdediging van convooien tegen
aanvallen van onderzeeboten en vliegtuigen,
benevens aan gemeenschappelijke mijnen-
veegoparaties. Tijdens de overtocht der deel
nemende eenheden naar de verzamelhaven,
een plaats aan de Zuidkust van Engeland
worden afzonderlijke oefeningen gehouden
voor de onderdelen. Terwijl in de verza
melplaatsen de scheoen en bemanningen
gezamenlijk nog verder kunnen oefenen. Zal
voor de eerste grote gecombit eerde oefening
een „convoo/ met escrrte u'tvarm om de
Zuid, naar de Golf van Biscaje. Het convooi
wordt hier door onderzeeboten aangevallen,
ten einde de schepen van het escorte in
onderzeebootbestrijding te oefenen, waarbij
ook vliegtuigen van de wal ingeschakeld
worden.
Franse en Britse kruisers en vliegkamp-
schepen zullen een bombardementsoefening
houden, waarna de vliegtuigen van de laat-
sten luchtaanvallen op het convooi zullen
doen. Daarna keert de gehele scheepsmacht
nu gezamenlijk terug, om wederom door
onderzeeboten te worden aangevallen en ten
slotte (in het Kanaal) bovendien doer bom
menwerpers en motor-torpedoboten worden
bestookt. Bij deze laatste oefening zullen
vliegtuigen van de R. A. F. en het „Coas-
tel Command" als bescherming dienst doen.
Mijnenleggers en mijnenvegers zullen on
dertussen op eigen gelegenheid hebben
geoefend. Uiteindelijk zullen alle strijdkrach
ten een haven aan de Zuidkust van Engeland
binnenlopen, waar de oefeningen zullen
worden besproken en geanalyseerd.
Daarna zullen de verenigde vloten zich
verspreiden.de niet Britse deelnemers zullen
naar hun respectievelijke thuishavens terug
keren en ook op de weg daarheen worden
nog oefeningen gehouden.
Het behoeft geen betoog, dat deze eerste
poging tot samenwerking der strijdkrachten
van de Westeuropese landen een belangrijke
slap in de richting van een op alle eventueli-
teiten voorbereid zijnde strijdmacht en als
zodanig een grotere bijdrage vormt tot het
houden van de wereldvrede.
ZEEPOST VOOR DE OVERZEESE
GEBIEDSDELEN.
De opvarenden van de volgende schepen
kunnen post uitgereikt krijgen, mits deze
uiterlijk op de hier aangegeven data ter
post zijn bezorgd
m.s. Delft" (naar Ned. Antillen), uiterlijk
posten 29 Juni; m.s. „Schie" (naar Suri
name) uiterlijk posten 29 Juni. Het m.s.
„Bonaire" zal 24 Juni niet naar Suriname
afvaren.
Aan de opvarenden van de „Kota Inten
op weg van Indonesië naar Rotterdam, kan
te Port Said post worden uitgereikt, mits
deze uiterlijk op 26 Juni op de bus wordt
gedaan.
VERSCHIJNSELEN NA DE DISTRIBUTIE
OPHEFFING.
De practijk heeft thans uitgewezen, wat
er gebeurt, als artikelen, die op de bon
waren, worden vrij gegeven. Uit een onder
zoek is gebleken, dat Friesland koffie is
gaan drinken en Noord Brabant thee, als
gevolg van het distributie-stelsel. Voorts is
het havermoutgebrulk per persoon meer
dan verdubbeld en hebben shagtabak en
sigaret de sigaren verdrongen.
Wat het benzinegebruik betreft is vast
gesteld, dat dit tijdens de distributie 2600
ton per maand bedroeg, voor de oorlog
35.000 ton en thans 50 000 ton.
Een eigenaardigé ontwikkeling geefl het
verbruik van zeep te zien. in verband met
de eventuele gevolgen op hygiënisch gebied
is men voorzichtig geweest met het uitkie
zen van het moment van vrijgeven, in ton
nen vetzuur bedroeg het verbruik voor de
oorlog 3750 per weken. De laatste maanden
van de distributie 2500 per 4 weken. Na
de opheffing daalde het verbruik tot 2100
ton per vier weken. Dit geldt speciaal ook
voor het gebruik van zachte zeep, een
tyisch Nederlands consumptie-artikel, waar
van het gebruik thans aanzienlijk minder
is dan voor de oorlog.
AMERIKA'S HULP AAN WEST-EUROPA.
De totale Amerikaanse regeringsuilgaven
ten bate van de West-Europese landen,
welke aan het Europese herstelprogramma
deelnemen, bedroeg in Mei van dit jaar
reeds ruim 5.450.000.000 dollar.
IARGARINE, VET EN
.IE VAN DE BON
in Landbouw, Visserij en
ng beeft besloten met ingang
949 de rantsoenering van
illedig op te heffen, zodat
als de verwerkende Indus-
o.m. fe rekenen bakkers,
:oekfabrieken, restaurants,
ter, margarine, spijsvetten
ïr bon of toewijzing kun-
leen voor technische doel.
istrie, veiffabricage, enz.)
ng systeem van kracht.
het aanvankelijk in het
loop van het najaar de
teëlndigen, maar enerzijds
zekere verzadiging merk-
mptie, terwijl anderzijds
ruim is en de grondstof-
andere spijsvetten gunstig
raan en de te verwachten
st zijn mede factoren, die
unstige zin beïnvloed. Op
ite overweging wordt een
n het verbruik van voe-
opheffing van de dislri-
it.
rijsregelingen blijven ge-
ie zal men niet direct
:elier kunnen betrekken,
orrading van de detaillist
van de voedingsvetten,
d is, heeft bijna neger
t de distributie op bon
t ingang van 29 Juli 1940.
OEUVRES VAN DE
ROPESE UNIE.
anoeuvres. die Zaterdag
de in de week daarop
ineerde oefeningen van
oot van de Westeuropese
n het grootste militaire
t-Europa tijdens vredes-
Reuter.
ngen zuilen een negen
g om Engeland" zijn ter
tse verdediging De man-
steuropese Unie zullen
jke lucht- en zee-oefe-i
lie vormen tot onderzoek
;e verdedigings macht.
zullen eveneens hun
jenwoordigd doen zijn
eland".
gestationneerde Ameri-
'.uilen in antwoord op
n van Britse vliegtuigen
voeren. In afzonderlijke
Juni en 3 Juli zullen
orden gedaan op o.a.
Midlands waarbij alle
n iuchtdoelgeshhut ter
tkken. Tijdens de week-
>epen in het geweer
8000 waarnemers van
zullen meer dan 700
3ENDE VISSEN.
afdeling Binnenvisse-
:nt van Landbouw en
iet succes een proef
voer van levende vis
een zending vis, ver-
tle wijze vervaardigd
K.L.M.-vliegtuig naar
Het betrof hier een
ii.Njonji van 2 gram
m. Alle vissen kwamen
hun plaats van be-
t in West-Java veel
ïkweekt variëteit van
ieft een ronde lich-
roengele kleureen
leid van deze karpers
'orden de ogen vol-
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentièn
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Hunifl O»* m mm,m U'
abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,-.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentièn
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.