AXELSCHE SE COURANT AXELSCHE gE COURANT Gecombineerde oefeningen in West-Earopees verband. FrankefJng bij abonnement, Axei. ZATERDAG 25 JUNI 1949. 63e JAAROANG No. 74 /'"'J'"1 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM New-YorkParijs per auto. Op 12 Februari 1908, 's ochtends om elf uur loste de burgemeester van New-York op Times Square het startschot voor de meest fantastische auto-race uit de geschie- hadden gerei en naar Seattle waren gevaren. De De Dion en de Zust, die een ontmoe ting met wolven overleefd had, bereikten de kust op eigen kracht. Alle vier de wagens kwamen weer biieen nen waren volslagen uitgeput toen zij in Harbin kwamen en aan de Thomas zat geen moer meer vast. Maar wonder boven won der hadden de banden het uitgehouden. In Harbin kochten zii twee vaten heni-in» Siberië dezelfde misère doorgemaakt als de Amerikanen, maar zij hadden ook nog enige malen panne gehad. Om de sportiveiteit, waarmee de Italianen de race hadden uit- n ook zij luide toegejuicht. Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 22 JUNI 1949. 63e JAAROANG No. 73 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Adres Redactie en Administratie: Firma J. C. VINK AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM aangebroken allen gezamenlijk met elkaar te laten ageren. Dat zijn de gecombi neerde oefeningen" Zoals de lezer uit de hierover verschenen berichten vernomen heelt, zal de Konink lijke Marine deze zomer deelnemen aan gecombineerde oefeningen, in samenwer king met onderdelen van de vloten en luchtstrijdkiachten van enige andere West- Europese landen, namelijk Engeland, Frank rijk en België. Wat zijn „gecombineerde" oefeningen" en wat is de bedoeling van deze Het eerste gedeelte vun deze vraag zal door een ieder gemakkelijk beantwoord kunnen worden. Het woord zegt het al. De strijdmacht van een bepaalde staat is opgebouwd uit verschillende onderdelen, aan welke voor elk apart een taak is toe gewezen in het geheel, dat tenslotte zo nodig de belangen van deze staat zal moe ten kunnen verdedigen. Het is duidelijk, dat dit slechts dan mogelp zal zijn, indien indien zij voor deze taak geheel voor bereid zijn, hetgeen impliceert een lang durige'en zorgvuldige opleiding en oefe ning van het hierbij benodigde personeel. Als nu de verschillende onderdelen deze voorbereiding in groter verband gezamen lijk uitvoeren, dan spreekt men van „ge combineerde oefeningen". Deze kunnen zeer eenvoudig van opzet zijn, doch ook een meer ingewikkeld karakter hebben, afhan kelijk van het aantal en de verscheiden heid der verschillende deelnemers. Dient men bij „gecombineerde oefeningen" te denken aan het samengaan van twee of meer delen der gehele Nederlandse krijgs macht, namelijk Marine, Leger en Lucht strijdkrachten, binnen de zeemacht zelf zien wij in het klein een overeenkomstig samen gaan der verschillende wapens. Zo zou men een oefening, waarbij een vliegtuig van de M.L.D. een manche sleept, om di kanon niers van een bepaald schip in staat te stellen hun kanons te richter, in zekere zin „gecombineerd" kunnen noemen. Als tegelijkertijd een onderzeeboot zijn tor pedo's op dit schip tracht te lanceren, dan is de oefening alweer iets ingewikkelder geworden. Op deze wijze voortgaande kunnen we steeds meer onderdelen in de oefening betrekken, b.v. mijnenleggers om mijnenvelden te leggen en mijnenvegers om deze vervolgens weer op te ruimen, bom- bsrdementsvüegtuigen die de vloot aanval len en jachtvliegtuigen om deze bommen werpers af te weren, enz., enz., zodat tenslotte een geheel ontstaat, waarin alle maritieme wapens aandeel hebben. De jaarlijkse vloot- manoeuvres van vóór de oorlog waren hiervan een mooi voorbeeld. Onze Marine, die kan terugzien op een roïmriik verleden van enige eeuwen, heeft gedurende een lange reeks van jaren een bepaalde werkwijze ontwikkeld, die, al oi niet vastgelegd in bepalingen en voorschrif ten min of meer bekend verondersteld mag worden bij de gemiddelde marineman. Hoe groter deze kennis, hoe groter de waarde van een vloot als homogeen ver band en hoe beter zij de van haar ver wachte taak zal kunnen uitvoeren. Een van de voornaamste redenen, waarom het houden van vlootmanoeuvres dan ook zo belangrijk is, is juist dat daardoor die homo- geniteit ontwikkeld wordt. Hebben de grote manoeuvres van Vloot, Leger en Luchtmacht aangetoond, dat deze drie onderdelen elk voor zich gereed zijn voor hun specifieke taak, dan is de lijd Hetgeen hterboven gezegd is, geldt natuur lijk niet alleen voor onze eigen krijgsmacht, maar in even sterke mate voor het samen gaan met de strijdkrachten van andere naties. Het is ook duidelijk, dat de metho des in gebruik bij de verschillende landen, niet altijd dezelfde zullen zijn. Dit is in de laatste oorlog wei heel duidelijk gebleken, toen Nederlandse marineschepen moesten samenwerken met eenheden van de Engelse of Amerikaanse marine. Afgezien van de beslaande taalmoeilijk heden, welke voor ons erkende linguisten in het algemeen nog wel overkomelijk waren, bestonden er grote verschillen in werkwijze. Om een enkel voorbeeld te noemende methode van seinen. Hierdoor ontstonden vaak grote misverstanden, welke het geheel uiteraard aanzienlijk verzwakten en zelfs zeer gevaarlijke gevolgen konden hebben. Om in de toekomst dergelijke misverstanden te ondervangen en één werk wijze te hebben, zijn nu bovengenoemde oefeningen in internationaal verband ont worpen. Nu iets over deze oefeningen zelf. Ze worden gehouden in de eerste helft van Juli. Zoals reeds gezegd, nemen hieraan deel, behalve eenheden der Nederlandse Marine, t.w. jagers, kanonneerboten, onder zeeboten en kleiner materieel, de Britse thuisvloot versterkt met plaatselijke flot- tilles, jagers, fregatten, onderzeeboten, mijnenvegers en kustpatrouillevaartuigen, eenheden der Franse vloot, die op deze wijze haar jaarlijkse kruistocht langs de Noordwe tkust van Frankrijk extra rendabel kan maken en tenslotte een aantal Bel gische mijnenvegers. Van de vier landen worden voorts luchtstrijdkrachten ingezet, zowel die van de marine als van het leger. De algemene leiding van de oefeningen berust bij de Opperbevelhebber der Britse thuisvloot, Admiraal Sir Rhoderick R. Mc Grigor K.C.B. D.S O. Tijdens de oefeningen worden de tegenover elkaar staande strijd krachten beurtelings gecommandeerd door Vlagofficieren der vier deelnemende marines. Speciale aandacht zal worden besteed aan de samenwerking van de strijdkrachten bij de verdediging van convooien tegen aanvallen van onderzeeboten en vliegtuigen, benevens aan gemeenschappelijke mijnen- veegoparaties. Tijdens de overtocht der deel nemende eenheden naar de verzamelhaven, een plaats aan de Zuidkust van Engeland worden afzonderlijke oefeningen gehouden voor de onderdelen. Terwijl in de verza melplaatsen de scheoen en bemanningen gezamenlijk nog verder kunnen oefenen. Zal voor de eerste grote gecombit eerde oefening een „convoo/ met escrrte u'tvarm om de Zuid, naar de Golf van Biscaje. Het convooi wordt hier door onderzeeboten aangevallen, ten einde de schepen van het escorte in onderzeebootbestrijding te oefenen, waarbij ook vliegtuigen van de wal ingeschakeld worden. Franse en Britse kruisers en vliegkamp- schepen zullen een bombardementsoefening houden, waarna de vliegtuigen van de laat- sten luchtaanvallen op het convooi zullen doen. Daarna keert de gehele scheepsmacht nu gezamenlijk terug, om wederom door onderzeeboten te worden aangevallen en ten slotte (in het Kanaal) bovendien doer bom menwerpers en motor-torpedoboten worden bestookt. Bij deze laatste oefening zullen vliegtuigen van de R. A. F. en het „Coas- tel Command" als bescherming dienst doen. Mijnenleggers en mijnenvegers zullen on dertussen op eigen gelegenheid hebben geoefend. Uiteindelijk zullen alle strijdkrach ten een haven aan de Zuidkust van Engeland binnenlopen, waar de oefeningen zullen worden besproken en geanalyseerd. Daarna zullen de verenigde vloten zich verspreiden.de niet Britse deelnemers zullen naar hun respectievelijke thuishavens terug keren en ook op de weg daarheen worden nog oefeningen gehouden. Het behoeft geen betoog, dat deze eerste poging tot samenwerking der strijdkrachten van de Westeuropese landen een belangrijke slap in de richting van een op alle eventueli- teiten voorbereid zijnde strijdmacht en als zodanig een grotere bijdrage vormt tot het houden van de wereldvrede. ZEEPOST VOOR DE OVERZEESE GEBIEDSDELEN. De opvarenden van de volgende schepen kunnen post uitgereikt krijgen, mits deze uiterlijk op de hier aangegeven data ter post zijn bezorgd m.s. Delft" (naar Ned. Antillen), uiterlijk posten 29 Juni; m.s. „Schie" (naar Suri name) uiterlijk posten 29 Juni. Het m.s. „Bonaire" zal 24 Juni niet naar Suriname afvaren. Aan de opvarenden van de „Kota Inten op weg van Indonesië naar Rotterdam, kan te Port Said post worden uitgereikt, mits deze uiterlijk op 26 Juni op de bus wordt gedaan. VERSCHIJNSELEN NA DE DISTRIBUTIE OPHEFFING. De practijk heeft thans uitgewezen, wat er gebeurt, als artikelen, die op de bon waren, worden vrij gegeven. Uit een onder zoek is gebleken, dat Friesland koffie is gaan drinken en Noord Brabant thee, als gevolg van het distributie-stelsel. Voorts is het havermoutgebrulk per persoon meer dan verdubbeld en hebben shagtabak en sigaret de sigaren verdrongen. Wat het benzinegebruik betreft is vast gesteld, dat dit tijdens de distributie 2600 ton per maand bedroeg, voor de oorlog 35.000 ton en thans 50 000 ton. Een eigenaardigé ontwikkeling geefl het verbruik van zeep te zien. in verband met de eventuele gevolgen op hygiënisch gebied is men voorzichtig geweest met het uitkie zen van het moment van vrijgeven, in ton nen vetzuur bedroeg het verbruik voor de oorlog 3750 per weken. De laatste maanden van de distributie 2500 per 4 weken. Na de opheffing daalde het verbruik tot 2100 ton per vier weken. Dit geldt speciaal ook voor het gebruik van zachte zeep, een tyisch Nederlands consumptie-artikel, waar van het gebruik thans aanzienlijk minder is dan voor de oorlog. AMERIKA'S HULP AAN WEST-EUROPA. De totale Amerikaanse regeringsuilgaven ten bate van de West-Europese landen, welke aan het Europese herstelprogramma deelnemen, bedroeg in Mei van dit jaar reeds ruim 5.450.000.000 dollar. IARGARINE, VET EN .IE VAN DE BON in Landbouw, Visserij en ng beeft besloten met ingang 949 de rantsoenering van illedig op te heffen, zodat als de verwerkende Indus- o.m. fe rekenen bakkers, :oekfabrieken, restaurants, ter, margarine, spijsvetten ïr bon of toewijzing kun- leen voor technische doel. istrie, veiffabricage, enz.) ng systeem van kracht. het aanvankelijk in het loop van het najaar de teëlndigen, maar enerzijds zekere verzadiging merk- mptie, terwijl anderzijds ruim is en de grondstof- andere spijsvetten gunstig raan en de te verwachten st zijn mede factoren, die unstige zin beïnvloed. Op ite overweging wordt een n het verbruik van voe- opheffing van de dislri- it. rijsregelingen blijven ge- ie zal men niet direct :elier kunnen betrekken, orrading van de detaillist van de voedingsvetten, d is, heeft bijna neger t de distributie op bon t ingang van 29 Juli 1940. OEUVRES VAN DE ROPESE UNIE. anoeuvres. die Zaterdag de in de week daarop ineerde oefeningen van oot van de Westeuropese n het grootste militaire t-Europa tijdens vredes- Reuter. ngen zuilen een negen g om Engeland" zijn ter tse verdediging De man- steuropese Unie zullen jke lucht- en zee-oefe-i lie vormen tot onderzoek ;e verdedigings macht. zullen eveneens hun jenwoordigd doen zijn eland". gestationneerde Ameri- '.uilen in antwoord op n van Britse vliegtuigen voeren. In afzonderlijke Juni en 3 Juli zullen orden gedaan op o.a. Midlands waarbij alle n iuchtdoelgeshhut ter tkken. Tijdens de week- >epen in het geweer 8000 waarnemers van zullen meer dan 700 3ENDE VISSEN. afdeling Binnenvisse- :nt van Landbouw en iet succes een proef voer van levende vis een zending vis, ver- tle wijze vervaardigd K.L.M.-vliegtuig naar Het betrof hier een ii.Njonji van 2 gram m. Alle vissen kwamen hun plaats van be- t in West-Java veel ïkweekt variëteit van ieft een ronde lich- roengele kleureen leid van deze karpers 'orden de ogen vol- Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentièn (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Hunifl O»* m mm,m U' abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentièn (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1