AXELSCHE m COURANT AXELSCHE fl£ COURANT Generaal Spoor overleden. Hr. Ms. onderzeeboot „O 24.' Hr. Ms. onderzeeboot „O 24." 0) Frankering bij abonnement, Axe). ZATERDAG MEI 1949 63e JAARGANG No. 67 v NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en .Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Woensdag kwam uit Batavia het bericht dat generaal S. H. Spoor aldaar was over leden. Simon Hendrik Spoor werd in 1902 te HET SCHIP EN DE MANNEN. Door Bram Baggerman. II. (Slot). staat de kaartenkamer uit een aan het plafond van de longroom opgehangen kaar- tenkastje. De ij «kast waar de kok zijn vlees bewaart is ergens achteruit onder de vloer verborgen, zodat het opduiken van een Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 25 MEI 1949. 63e JAARGANG No. 66 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM HET SCHIP EN DE MANNEN, Door Bram Baggerman. Als iemand, die zich thuis gevoelt op een zeegaand schip vreemd staat te kijken bij de eerste afdaling van zijn leven in de wondere wereld van kleppen, kranen, hand- wielen en wijzerplaten, die het inwendige van een Hr. Ms. onderzeeboten vormt, kan de lezer zich wellicht indenken, hoe het een op nautisch gebied volslagen leek te moede zal zijn, wien ditzelfde avontuur overkomt. Hr. Ms. „O 24" is thans ongeveer 9 jaar oud. Dit betekent, gezien het feit dat de Nederlanders op het gebied van scheeps bouw een bijzondere plaats innemen in de wereld, dat deze onderzeeboot een verge lijking met de in deze oorlog gebouwde schepen der overige geallieerden in alle opzichten goed kan doorstaan. De enkele nieuwigheden die later moesten worden aangebracht betroffen radar, richt-instru- menten en een snuiver, waarvan de beide eerste wel, de laatste nog niet is gemon teerd. Overigens is die snuiver een soort schoorsteen, waardoor het mogelijk is, onder water op de dieselmotoren te varen een Nederlandse vindingj die reeds vóór de oorlog bestond en alleen wat verbeterd is. De ontvangst aan boord is wat verwar rend. Een onderzeeboot die over enkele uren zee zal kiezen voor „inschietpioeven" met torpedo's ligt gemeenlijk niet niets te doen in een haven. De bezoeker vindt ergens lussen torpedo's, die aan boord worden geheschen en een aantal bedrijvige matrozen, die gedachtenassociaties wekken aan een verstoord mierennest, een luik en de potige bootsman C. de Wolf uit de Westerwijkstraat 2 te Velsen, die met al of niet gezouten zeemanstaal de torpedo's naar het inwendige van Hr. Ms. „O 24" doet verhuizen, nodigt hem met een «Laat u maar zakken, meneer" uit, daarin af te dalen. Bootsman De Wolf is overigens de enige overlevende van Hr. Ms. ,0 16", die op 15 Dec. 1941 na een geslaagde operatie in de Golf van Siam ten Oosten van Malakka op een mijn liep. Onze bezoeker geraakt bij zijn afdaling in het voorbatterijcompartiment van de onderzeeboot, zo genoemd, omdat zich daar de voorste accubatterij voor het electrisch onder water varen bevindt. Men ziet hier van niet veel. Alles is netjes weggestuwd onder de vloer en het enige, wat op de aanwezigheid van accu's duidt is een klein rond koperen luikje, waardoor een enkele maal per dag iemand een zuurweger steekt ter controle. Voorlopig is het hier evenals aan dek een mierenhoop, nu iedereen met iets bezig is. Kijkt onze landrot vooruit, dan ontwaart hij een ronde opening, die hem wordt aangeduid als een „deur" in een wachterdicht schot. Hierdoor kan men in de boegbuiskamer komen, maar die ope ning is zo groot, dat dit alleen maar mogelijk is door middel van een handeling, die het midden houdt tussen kruipen en duiken. De boegbuiskamer is thans het centrum van activiteit op het voorschip. Daar toch bevinden zich in het voorste compartiment dus van de onderzeeboot, de in de boeg gemonteerde torpedolanceer- buizen. En daar worden nu de torpedo's ingeladen. Als onze landrot voorls verneemt, dat in die boegbuiskamer alle leden der bemanning beneden de rang van korporaal wonen en de kok er zijn koffieketel, fornuis en broodoven heeft, terwijl in het voor batterijcompartiment de korporaals en onder officieren van Hr. Ms. „O 24" huizen, is het begrijpelijk, dat hem de haren ten berge rijzen. Op het voorbatterijcomparti ment volgt het achterbatterijcompartiment, tevens de longroom, de plaats waar de officieren leven. De deur tussen voor- en achterbatterijcompartiment is de enige aan boord, waardoor men met een beetje oplet ten om hoofd en voeren niet te stoten, betrekkelijk rechtop kan gaan. Een grapjas onder de bemanning vertelde, dat die deur speciaal was aangebracht om het nogal omvangrijke lichaam van prof. Vening Meinesz door te laten. Het verhaaltje is aardig, maar niet geheel juist. Deze deur moet zo groot zijn om te verwisselen accu's door te laten. Die zijn vrij hoog en mogen bij transport niet worden gekanteld. Achter de longroom ligt de hut van de commandant, de enige, die over de luxe van een privé-woon- en werkruimte beschikt. Maar dan een hut, waarvoor de eerste de beste vierde stuurman ter koopvaardij zijn neus optrekt. De bank die hier de enige zitplaats vormt, is tegelijkeriijd slaapkooi en alles is even klein en compact. Als de commandant, de luitenant ter zee 2e klasse R. van Wely, die aan de wal te Rotterdam woont, Pleinweg 162 C, er in staat, vraagt de toeschouwer zich in stomme verbazing af, hoe die zich daar moet aan- of uitkle den of er kan werken 1 Toch heeft de heer Van Wely geen buitensporige lichaams omvang. Integendeel, hij is tenger en slank, met donker haar en een verweerd gezicht vol plooien en rimpels. Nog jong, maar met de kortaangebonden vriendelijkheid van een goede commandant. Wie hem spreekt, begrijpt, waarom de mannen hem graag mogen en hem vertrouwen. De hut van de commandant wordt gevolgd door de radiohut, waar alleen gewerkt wordt en niemand slaapt en dan volgt hft centrale zenuwstelsel van iedere onderzeeboot: de centrale. Min of meer te vergelijken met een combinatie van stuurhut en manoeuvreer stand. Vaart men boven water, dan zijn als oij ieder schip, brug en machinekamer de vitale punten. Maar bij duiken worden alle krachten samengt trokken op de cen trale. Van hieruit worden de elecro motoren bediend. Een handvol mensen stort zich op de overweldigende hoeveelheid daar aanwezige kranen en kleppen, voor- en en achterduikroeren komen in eclie en een hier verdwaalde landrot luistert verbijsterd naar een hels gesis dat op ieder commando schijnt te moeten volgen. Verder levert een duik voor een landrot betrekkelijk weinig sensatie. Meters laten hem zien hoe diep hij zich onder h- t zeeoppervlak bevindt, wat de helling van de boot is, de koers, de s::clh.id en allerlei a.:dere gege vens, waarmee hij toch geen weg weet. Bij afvuren van torpedo's wordt het een beetje spannend. Korte commando's volgen elkaar op, worden teruggepraaid en even voelt men een plotselinge druk op de oren als met een geluid, dat het midden houdt tussen een ontploffing-via-een-geluiddemper en een diepe zucht een torpedo een buis verlaat. Waar die torpedo heen gaat, weet alleen de commandant, die door de periscoop kijkt. Het boven komen levert meer sen- satte.. Weer klinken de blaas- en sisgelui den, als kleppen en kranen open gaan en de tanks worden leeggeblazen. En dan, als de luiken opengaan, de commandant het druipnatte brugdek betreedt en dreunend de diesels aanslaan, klinkt plotseling uit het achterschip een gestamp en gebonk, dat elk gesprek in machinekamer, centrale of longroom onmogelijk maakt. Een grote luchtperspomp vult de verbruikte luchtvoor- raad in recordtijd aan, hetgeen een grap penmaker een parallel heeft doen trekken tussen een onderzeeboot en een walvis, die beide na een duik heftig blazend en snuivend aan de oppervlakte komen. Achter de cen trale ligt de machinekamer, in dit geval luitenant ter zee 2de klasse H. A. Hollebach, Van Alkemadelaan 12 te Den Haag, wordt betiteld, de leiding heeft. Hier voelt zelfs de koopvaardgman zich op min of meer bekend terrein. De machinekamer ziet er uit als iedere andere scheepsmachinekamer met twee ferme dieselmotoren, telegrafén voor iedere motor, drukmeters, toerenfellers, enz. Wat compacter gebouwd en in een wat kleiner ruimte samengeperst dan by een gewoon vaartuig het geval is. En tenslotte, helemaal achteruit, ligt de hekbuiskamer met de in de achtersteven gebouwde torpedoianceerbuizen. En natuur- ïyk is het hier een even grote drukte als in de boegbuiskamer. Ook hier worden torpedo's geladen en ook hier warrelt een troep rnler-mensen. Voorts bevinden zich hier een paar in iedere woonruimte zeer noodzakelijke kleine vertrekjes en degene, die niet op een onderzeeboot thuis behoort en door een natuurlijke noodzaak gedwon gen een dezer vertrekjes opzoekt, ziet tot zijn stomme verbazing, dat zich hier zelfs kleppen en meters bevinden. VIER ZONDAGEN GEEN RIJVERBOD. Teneinde tegemoet te komen aan de vele verzoeken, welke hem hebben bereikt, heeft de minister van Verkeer en Waterstaat ontheffing verleend van het rijverbod op de volgende Zondagen 5 Juni, 26 Juni, 31 Juli en 28 Augustus. Op de overige Zondagen zal een afdoende controle op de naleving van het Zondags rijverbod worden gehandhaafd. ZEEPOST NAAR INDONESIË. Op 31 Mei a.s. vertrekt het s.s. „Rempang" naar Indonesië Met dit schip kan zeepost worden meegezonden. De correspondentie moet daarvoor uiterlijk 29 Mei ter post zijn bezorgd. Op 3 Juni vertrekt het s.s. „Zuiderkruis" naar Indonesië. Met dit schip kan eveneens post worden meegezonden, mits voor l»Junl ter post bezorgd. NIEUWE REGELING EXPORT VAN POOTAARDAPPELEN. Binnenkort zal aan het bedrijfschap zaai zaad en pootgoed een voorstel van de Stichting voor de landbouw worden gezonden inzake een regeling ten behoeve van de telers van pootaardappelen. Dit voorstel heeft ten doel by een overschot aan pootaardappelen de prgs op een redelijk peil te stabiliseren, een zeker inkomen aan de telers te garanderen en bovendien een zekere deviezenodbrengst voor ons land te bewerkstelligen. Men heeft het plan opgevat het pootgoed via een gezamenlijke verkoopcentrale onder bepaalde voorwaarden aan de handel ter beschikking te stellen. Details van dit plan worden op het ogenblik uitgewerkt. ren. Nu woont hy in de Izak Hoornbeek straat 42 te Delft. Hy is, als al zgn lands lieden, donker, met kroezig haar en ais hij lacht en dat doet hij graag trekt van zijn ene oor naar zijn andere een wit mond open, die de donkerte tog eens zo zwart doet iet alleen klein van stuk, nig en is zelfs in staat, an een machinekamer te ig rond te scharrelen en ere plaats dan waar hy r boven te komen. Wat cje bedoeld wordt weet e de machinekamer van heeft bekeken. Een kat loeite mee hebben, is korporaal-monteur G. e geldt als de grootste >mt dicht in de buurt van woont te Twisk (N.-H.), De dikste is niet, zoals sn, de kok, die aan boord naar een klein en mager ir hofmeester Tuik uit oet denken aan een als cherubynlje, maar zgn left weinig uitstaande met heeft niemand aan boord boot. Tuik heeft altyd een bijzonderheid tussen inutselaars en verzorgt Ier zit hij, ook als het er Ityd netjes in de kleren, eelt met luitenant ter zee inkman uit Biithoven en G. van der Meer uit rietal ziet er onder alle t om door een ringetje te :ekere zin wel begrypelijk n wat een onderzeeboot- „herenbaan". Sergeant gt zijn dagen door in de i de leiding heeft over legrafisten en een tele- Daar bespeelt hy radar en oren van de „O 24". i is navigatie-officier en s voor kaarten, passers, !S meer zg. Ook al geen Ie handen te verrichten. eeft met Hr. Ms. onder- heel wat afgezworven, aatste reis naar, door en ;amen met de torpedo- en de zwaartekracht- Vening Meinesz kwam maal de wereldomtrek. en grotendeels in „vuil iet op een onderzeeboot ïeboot te bemannen zijn waaraan bijzondere eisen let alleen wat betreft de i lichamelijk uithoudings- c wat betreft hun morele onderzeeboot moet een leel zijn, een feilloos en de mannen maken eel uit als al de machines e er in zijn opgenomen, lorlog heeft men verge- trekken tussen onze [ringen en die der andere vielen zeker niet uit ten mannen. Die hielpen ie eer van de Koninklijke Nederlandse vlag hoog WEER SPIJSOLIE I]GBAAR. Landbouw, Visserij en heeft bepaald, dat voor nderiyke bonnen meer ewezen in verband met 5 beschouwen rantsoen n. Met ingang van men spysolie kunnen nnen voor voedingsvet- an dus naar keuze zgn oor 250 gram boter of 240 gram spijsolie per worden bevoorraad met ngen. Met ingang van ials gebruikelijk bij de mmentenbonnen bij de tepalen welk deel van wijzingen zij als boter- deel zy als margarine/ zullen ontvangen. Op it keuze margarine, vet 3 betrokken. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Medfedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. hipfatlllr PPfi halo nnorafto lo ui:^i.i- x Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeellngen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1