AXELSCHE RANT AXELSCHE if COURANT en nu. Padvinderij. De betekenis van zeemacht. Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere 21 MEI 1949. 63e JAARGANG No. 65. VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Toen Op 18 1899, vijftig jaar geleden, werd in het Huis ten Bosch te 's Gravenhage de eerst; Vredes-conferentie gehouden. hart niet zo oorlogzuchtig was als hij wel gaarne wou schijnen. Nicky. Zo trad hij in correspondentie met zijn jaar geleden verscheen er een Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 18 MEI 1949. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere 63e JAARGANG No. 64 VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM /- (Door A. Kroese, Kapitein-Luitenant ter zee). De begrippen „Zeemacht" en „Zeevaart* zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden en daarom zal „Zeemacht" blijven beslaan zolang schepen de zeeën bevaren. Dat is dus nog onafzienbaar lang! Over het onderwerp „Zeemacht" zijn in de loop der eeuwen talloze verhandelingen geschreven. Sommige uitspraken gaven blijk van zo'n gezonde en frisse kijk op de zaak, dat zij nimmer in het vergeetboek zijn geraakt. Eén daarvan is bijvoorbeeld af komstig van de Britse zeevaarder Sir Walter Raleigh, die reeds in de 17e eeuw heeft gezegd„De pariij, welke de zee beheerst, oefent de controle uit over de handel. Controle over de handel betekent macht over de rijkdommen der wereld en dien tengevolge wereldmacht." Raleighs klassieke uitspraak zegt precies, waar het op aan komt, nl. op de controle over de zeeweg, deze internationale handelsroute bij uit nemendheid. De party, welke in een oorlog de heerschappij ter zee weet te verkrijgen, kan deze controle uitoefenen. De macht, welke daartoe in staal stelt heet „Zeemacht." De controle behoeft niet absoluut te zijn. Als in grote lijnen het doel maar wordt bereikt, nl. dat onze eigen en bondgenoot- schappeiyke schepen de zeeweg kunnen blijven gebruiken, terwyi het massale zee transport van de vijand van de zeeën wordt weggevaagd. Gewoonlijk zal een ter zee zwakkere vijand blijven tegenspartelen door aanwending van vliegtuigen, onderzeeboten, blokkadebrekers, e.d. Maar deze alternatie ven zijn gewoonlgk uiterst kostbaar, Vol gens Raleigh heeft het verliezen van de zeeweg onherroepelijk het verliezen van de wereldmacht tengevolge. In een wereldoor log stryden beide partyen om de wereld heerschappij. Periodiek breken zulke con flicten uit. Voorbeelden uit de laatste tgd zijn de Napoleontische oorlogen en de Wereldoorlogen 1 en II. Geen van deze geweldige conflicten heeft Raleigh's eeuwen oude uitspaaak gelogenstraft 1 Maar het luchttransport dan? Heeft dit geen radicale verandering gebracht in de algemene opvatting over de betekenis van de zeeweg? Niet bij hen, die hoofdzaken vai bijzaken kunnen onderscheiden. Ontegen- zeggeiyk is het vliegtuig een duchtige concurrent" geworden van het schip, ter wijl bovendien veilig kan worden aange nomen, dat nog een grote uitbreiding voor luchtverkeer in het verschiet ligt. Daar itaat echter tegenover, dat ook het goede renverkeer over de wereld gestadig toeneemt. Men kan dit bijvoorbeeld concluderen uit de hoeveelheid mee te voeren lading by overzeese expedities in oorlogstijd. Was in Wereldoorlog I nog 6 5 ton per ingescheepte soldaat voldoende, tijdens Wereldoorlog II bleek de nodige lading reeds opgelopen tot 10,5 ton. Gezien de economische voor delen van het zeetransport, zal het over grote deel van de verkeers-toename door scheepsverbindingen worden opgevangen. Onder bepaalde omstandigheden kan men op luchtverkeer zyn aangewezen, zonder dat er een alternatief bestaat. Een recent voorbeeld is de „luchtbrug" naar Beriyn. Tijdens Wereldoorlog II was de geal lieerde oorlogsvoering in China geruime tijd uilsluitend gebaseerd op het luchttransport van Brits Indië uit over het Himalaya- gebergte. Deze incidentele gevallen mogen echter niet leiden tot luchtvaart-extremisten 1 H de afgelopen oorlog moest de bevoor rading van de geallieerde lucht-armjda's met brandstof en munitie door zeeschepen geschieden. Kleinere lypen vliegtuigen moes ten eveneens per schip naar de ver-af gelegen operatie-terreinen worden vervoerd. Het gehele grondpersoneel plus de instal laties van de vliegkampen moesten per schip worden getransporteerd. De Verenigde Staten zouden hun enorme luchtvloot nim mer hebben kunnen bouwen wanneer niet grote hoeveelheden grondstoffen via de laadruimen van zeeschepen de Amerikaanse fabrieken hadden bereikt. Door deze enkele voorbeelden wil ik er slechts de aandacht op vestigen, dat de aloude zeeweg nog niet zo aftands is als wel eens wordt aangeno men. Integendeel, zyn betekenis vertoont een ononderbroken stggende iyn Het begrip „Zeemacht" is onverbrekelijk verbonden met de zeeweg. Het is een ruim begrip, dat volstrekt niet beperkt blijft tot de oorlogsmarine, ook al is deze met de koopvaardij het voornaamste instrument in dienst van zeemacht. Waar het vliegtuig aangfwend wordt tot de bescherming van eigen maritieme objecten of tot de aanval vyandeiyke schepen of installaties, in dienst van het zeeverkeer, daar is zo'n vliegtuig eveneens een instrument van zeemacht. Haven-bedrijven, scheepswerven, vliegkam pen ten behoeve van de zee-oorlog, geo grafisch gunstig gelegen maritieme steun punten, bronnen van zeevarend en vliegend personeel, zij allen staan in dienst van „Zeemacht", omdat zij in oorlogstijd een onmisbare functie vervullen in de strijd om de heerschappij ter zee. Dit is de klassieke, ruime opvatting van het begrip zeemacht, verheven boven de strqd tussen maritieme deskundigen en dillettanten. Hun strijd gaat in hoofdzaak over de betekenis, welke aan bepaalde instrumenten van zet macht moet worden toegekend in een toekomstige oorlog. Men kan elke gulden maar één keer uitgeven en daarom eist een goed beleid, dat eerst de meest bedreigde punten worden verzorgd. Aangezien het hemd nader is dan de rok, zal elke expert het meeste onder de indruk zijn van de leemten op zijn eigen gebied. Een afdoende oplossing is, dat men op alle maritieme fronten veel sterker is dan elke vermoedelijke toekomstige tegenstander. Groot Brittannië heeft zich deze luxe in de vorige eeuw kunnen permitteren. Het werd hiertoe in staat gesteld doordat Engeland toen nog over de nodige middelen en bases beschikte, terwijl de Britten bovendien begaafd waren met maritieme visie. Onze laatste factor is van essentiële betekenis. Een energieke, grote mogendheid met ryke hulpbronnen kan desniettemin een wereld oorlog verliezen, wanneer haar teidere onvoldoende begrip hebben voor de beslissende invloed van zeemacht op het verloop van de strgd. In de moderne tijd hebben de continertile potentaten van Europa op dit punt Goddank niet uitgemunt door helder inzicht Hoe moet nu Nederland's houding zijn ten opzichte van „Zeemacht" Onze positie tussen de volkeren wordt in hoge mate bepaald door een uitgebreide, bloeiende scheepvaait en visiery en bovendien door een levendig verkeer met onze overzeese gebiedsdelen. Deze kenmerken stempelen Nederland tot een zeevarende nat'e. Na de bittere ervaringen tijdens Wereldoorlog II is ons volk vastbesloten om zich niet meer van den domme te houden inzake de inter jongens iets zou meegeven voor hun latere Veertig jaar geleden verscheen er een Ie.^n' voor de hand, dat bij daarby serie van zes heel goedkope boekjes, getl- gi"g .Jenke1 het voortrekkers- en tPirt- 9rnni!nor fm- hm.« spcurdérswerk. dat jonge soldaten zo geboeid g had hem ook geleerd, was kleine groepen te man of zes, waarhoven lo ontstonden de pafrouil- i brengt ons nog niet tot aak. Het gehele schema het doel in de jongens leugden aan te kweken van een serie pltcht- oor hen werkjes te laten i en wedstryden te laten ergelijke deugden nood- sten worden beoefend, erzicht op (niet voor de tor de leiders), waarin en stonden tegenover de leugden en waarin wegen i om die deugden aan lies moge nogal preten- weterig schynener zijp ïrsen geweest, die sput- n foldaat van opvoeding Maar het is wellicht dat Bader-Powell geen >og was en geen slacht- 'isselende theorieën. Hij jftigjaar, die gezien had e landen zich gedragen, lang soldaten had opge- irpe observatie-vermogen rstand vormden de basis en mogen aantonen, hoe ?rk ging. Het is wense- Ifzuchtig zijn. Een voor- t, maar het blijft voor oorschrift, totdat het in :zet. En daarom begint erg met zijn dagelgkse erdoor ontstaat er een levensregel kan worden, e hierop „larie" zeggen, ing hebben in de pad- goed het werkt, wij aangemaand om hen helpen bit kan blgven medelijden, maar zei ;eef de jongens onder- leer hun hoe zij iemand dood of uit een brandend hoe te helpen in nood- rt niet door theoretische aties, maar door gedra- lenissen (met stromen waarbij de padvinders r onverwachte situaties, ijgen zij niet alleen de maar Ieren zy ook houden en het niet te np. rgden, waaraan Baden- e. De een was eer en rwen, gepaard aan ver veel. Hij geloofde, dat n een jongen betrouw- lem te vertrouwendat iheidsbesef niet beter /eekt dan door het geven heid. Hierop berust het vaar de leider van zes erantwoordelgk is voor leringe omvang van de jk vele jongens krygen rorden elk lid van een ook, heeft het besef, aan komen een grotere )r een jongen worden van de practische trai- :ht de jongen zelfver- „het niet aan Jan over pzicht is het speciale grote betekenis. Veer- impeerden jongens op jetaalde koks, cantines, wilde daarvan niets padvinders gaal kam- 'ouille de eenheid, die /oor haar eigen foura- 'ijze doet elke jongen r-ervaring op. e hele opzet kunnen Baden-Powell theorie ar in overeenstemming e samenhang te krijgen a tf streven, stelde hij )p, in de geest van de ten. Iedere padvinder ïste vermogen die wet nelijk formeel en saai, met woorden te laten het alles isde kamp- nationale veiligheid. Wanneer de wereld vrede in de toekomst weer eens door een agressor zou worden verstoord, dan grijpen wg actief in om het recht te helpen zege vieren. Wij kiezen daarbg de partij, welke het recht aan haar zijde heeft. Wij mar chanderen niet met ons geweten, ook al zou dit ons misschien aan de zijde van die partij brengen, welke ogenschgnlgk de zwakkere is. juliana van Stolberg leerde haar zoons immers reeds hoe men in dit leven het eeuwige boven het tydeiyke moet weten te stellen. Wat leren ons de lessen uit de geschiedenis Hun tendens is, dat het gewoonlijk de continentale potentaten waren, die de onheilen van grote veroveringsoor logen over de mensheid hebben uitgestort. Hun regiem werd steeds gekenmerkt door geringschatting van de goddelijke en men selijke waarden. Steeds weer zijn het de maritieme mogendheden geweest, die ten slotte aan zulke dictatoriale machtswellus telingen het halt hebben moeten toeroepen. Na harde strijd is het hun steeds weer gelukt om deze continentale draken te verslaan en aan de onderworpen volkeren hun vrijheid te hergeven. Hoewel wij elk toekomstig geval indivi dueel moeten beoordelen, wijzen de lessen der historie ons in een wereldcorfFct toch als het ware vanzelf onze plaats aan tussen de zeemogendheden. In dat geval mogen wg zeker niet klaplopen op onze bondge note^ maar dienen wij ons aandeel in de strijd op overtuigende wijze bij te dragen. Op het gebied van „zeemacht" moeten wy kunnen deelnemen met èen redelijk sterke oorlogsvloot en met een uitgebreide, moderne en goed beschermde koopvaardy- vloot. Ook de nautischs installaties van onze over de aardbol verspreide maritieme steunpunten zullen een belangrijke bydrage moeten 'leveren aan de eindoverwinning. Deze eisen zgn gemakkelijk op papier te formuleren, maar nog vele jaren ven her stelwerk liggen voor ons, wil de practgk in oorlogstijd er mede in overeenstemming zijn. De Nederlandse reders hebben onze koopvaardijvloot op energieke wgze weten te herstellen van de zware schade, welke zy tijdens Wereldoorlog II heeft geleden. Laten wij uit dit krachtige voorbeeld het vertrouwen putten, dat ook Nederland's regeerders maritieme visie bezitten, zodat ook de overige instrumenten van „Zeemacht* spoedig op peil zullen zyn 1 ZEEPOST. Correspondentie voor opvarenden van de troepentransportschepen s.s. „Groote Beer„ en m.s. „Johan van Oidebarneveld", beiden op weg van Indonesië naar Amsterdam, dient uiterlijk op 22 Mei ter post bezorgd te worden om in een tussenhaven aan de geadresseerden te kunnen worden uitgereikt. INSTELLING PHILATELISTISCHE DIENST P.T.T. Met ingang van 16 Mei a s. zal bij de P.T.T. een speciale Philatelistische Dienst worden ingesteld. Deze dienst zal zich belasten met de levering op schriftelijke bestellingen van postwaarden aan ver zamelaars. De afdeling van het Postkantoor 's-Gra- venhage, die tot dusverre deze aanvragen behandelde, zal van genoemde datum af komen te vervallen. Het adres van de nieuwe Philatelistische Dienst: Zeestraat 65 te 's-Gravenhage, V Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axél binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentieprijs 7 cent per m.m. i Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1