AXELSCHE
RANT
AXELSCHE if COURANT
en nu.
Padvinderij.
De betekenis van zeemacht.
Frankering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
21 MEI 1949.
63e JAARGANG No. 65.
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Toen
Op 18 1899, vijftig jaar geleden, werd
in het Huis ten Bosch te 's Gravenhage
de eerst; Vredes-conferentie gehouden.
hart niet zo oorlogzuchtig was als hij wel
gaarne wou schijnen.
Nicky.
Zo trad hij in correspondentie met zijn
jaar geleden verscheen er een
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 18 MEI 1949.
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
63e JAARGANG No. 64
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
/-
(Door A. Kroese, Kapitein-Luitenant ter zee).
De begrippen „Zeemacht" en „Zeevaart*
zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden en
daarom zal „Zeemacht" blijven beslaan
zolang schepen de zeeën bevaren. Dat is
dus nog onafzienbaar lang!
Over het onderwerp „Zeemacht" zijn in
de loop der eeuwen talloze verhandelingen
geschreven. Sommige uitspraken gaven blijk
van zo'n gezonde en frisse kijk op de zaak,
dat zij nimmer in het vergeetboek zijn
geraakt. Eén daarvan is bijvoorbeeld af
komstig van de Britse zeevaarder Sir Walter
Raleigh, die reeds in de 17e eeuw heeft
gezegd„De pariij, welke de zee beheerst,
oefent de controle uit over de handel.
Controle over de handel betekent macht
over de rijkdommen der wereld en dien
tengevolge wereldmacht." Raleighs klassieke
uitspraak zegt precies, waar het op aan
komt, nl. op de controle over de zeeweg,
deze internationale handelsroute bij uit
nemendheid. De party, welke in een oorlog
de heerschappij ter zee weet te verkrijgen,
kan deze controle uitoefenen. De macht,
welke daartoe in staal stelt heet „Zeemacht."
De controle behoeft niet absoluut te zijn.
Als in grote lijnen het doel maar wordt
bereikt, nl. dat onze eigen en bondgenoot-
schappeiyke schepen de zeeweg kunnen
blijven gebruiken, terwyi het massale zee
transport van de vijand van de zeeën wordt
weggevaagd. Gewoonlijk zal een ter zee
zwakkere vijand blijven tegenspartelen door
aanwending van vliegtuigen, onderzeeboten,
blokkadebrekers, e.d. Maar deze alternatie
ven zijn gewoonlgk uiterst kostbaar, Vol
gens Raleigh heeft het verliezen van de
zeeweg onherroepelijk het verliezen van de
wereldmacht tengevolge. In een wereldoor
log stryden beide partyen om de wereld
heerschappij. Periodiek breken zulke con
flicten uit. Voorbeelden uit de laatste tgd
zijn de Napoleontische oorlogen en de
Wereldoorlogen 1 en II. Geen van deze
geweldige conflicten heeft Raleigh's eeuwen
oude uitspaaak gelogenstraft 1
Maar het luchttransport dan? Heeft dit
geen radicale verandering gebracht in de
algemene opvatting over de betekenis van
de zeeweg? Niet bij hen, die hoofdzaken
vai bijzaken kunnen onderscheiden. Ontegen-
zeggeiyk is het vliegtuig een duchtige
concurrent" geworden van het schip, ter
wijl bovendien veilig kan worden aange
nomen, dat nog een grote uitbreiding voor
luchtverkeer in het verschiet ligt. Daar
itaat echter tegenover, dat ook het goede
renverkeer over de wereld gestadig toeneemt.
Men kan dit bijvoorbeeld concluderen uit
de hoeveelheid mee te voeren lading by
overzeese expedities in oorlogstijd. Was in
Wereldoorlog I nog 6 5 ton per ingescheepte
soldaat voldoende, tijdens Wereldoorlog II
bleek de nodige lading reeds opgelopen
tot 10,5 ton. Gezien de economische voor
delen van het zeetransport, zal het over
grote deel van de verkeers-toename door
scheepsverbindingen worden opgevangen.
Onder bepaalde omstandigheden kan men
op luchtverkeer zyn aangewezen, zonder
dat er een alternatief bestaat. Een recent
voorbeeld is de „luchtbrug" naar Beriyn.
Tijdens Wereldoorlog II was de geal
lieerde oorlogsvoering in China geruime tijd
uilsluitend gebaseerd op het luchttransport
van Brits Indië uit over het Himalaya-
gebergte. Deze incidentele gevallen mogen
echter niet leiden tot luchtvaart-extremisten 1
H de afgelopen oorlog moest de bevoor
rading van de geallieerde lucht-armjda's
met brandstof en munitie door zeeschepen
geschieden. Kleinere lypen vliegtuigen moes
ten eveneens per schip naar de ver-af
gelegen operatie-terreinen worden vervoerd.
Het gehele grondpersoneel plus de instal
laties van de vliegkampen moesten per
schip worden getransporteerd. De Verenigde
Staten zouden hun enorme luchtvloot nim
mer hebben kunnen bouwen wanneer niet
grote hoeveelheden grondstoffen via de
laadruimen van zeeschepen de Amerikaanse
fabrieken hadden bereikt. Door deze enkele
voorbeelden wil ik er slechts de aandacht
op vestigen, dat de aloude zeeweg nog niet
zo aftands is als wel eens wordt aangeno
men. Integendeel, zyn betekenis vertoont
een ononderbroken stggende iyn
Het begrip „Zeemacht" is onverbrekelijk
verbonden met de zeeweg. Het is een ruim
begrip, dat volstrekt niet beperkt blijft tot
de oorlogsmarine, ook al is deze met de
koopvaardij het voornaamste instrument in
dienst van zeemacht. Waar het vliegtuig
aangfwend wordt tot de bescherming van
eigen maritieme objecten of tot de aanval
vyandeiyke schepen of installaties, in dienst
van het zeeverkeer, daar is zo'n vliegtuig
eveneens een instrument van zeemacht.
Haven-bedrijven, scheepswerven, vliegkam
pen ten behoeve van de zee-oorlog, geo
grafisch gunstig gelegen maritieme steun
punten, bronnen van zeevarend en vliegend
personeel, zij allen staan in dienst van
„Zeemacht", omdat zij in oorlogstijd een
onmisbare functie vervullen in de strijd om
de heerschappij ter zee.
Dit is de klassieke, ruime opvatting van
het begrip zeemacht, verheven boven de
strqd tussen maritieme deskundigen en
dillettanten. Hun strijd gaat in hoofdzaak
over de betekenis, welke aan bepaalde
instrumenten van zet macht moet worden
toegekend in een toekomstige oorlog. Men
kan elke gulden maar één keer uitgeven en
daarom eist een goed beleid, dat eerst de
meest bedreigde punten worden verzorgd.
Aangezien het hemd nader is dan de rok,
zal elke expert het meeste onder de indruk
zijn van de leemten op zijn eigen gebied.
Een afdoende oplossing is, dat men op
alle maritieme fronten veel sterker is dan
elke vermoedelijke toekomstige tegenstander.
Groot Brittannië heeft zich deze luxe in de
vorige eeuw kunnen permitteren. Het werd
hiertoe in staat gesteld doordat Engeland
toen nog over de nodige middelen en bases
beschikte, terwijl de Britten bovendien
begaafd waren met maritieme visie. Onze
laatste factor is van essentiële betekenis.
Een energieke, grote mogendheid met ryke
hulpbronnen kan desniettemin een wereld
oorlog verliezen, wanneer haar teidere
onvoldoende begrip hebben voor de
beslissende invloed van zeemacht op het
verloop van de strgd. In de moderne tijd
hebben de continertile potentaten van
Europa op dit punt Goddank niet uitgemunt
door helder inzicht
Hoe moet nu Nederland's houding zijn
ten opzichte van „Zeemacht" Onze positie
tussen de volkeren wordt in hoge mate
bepaald door een uitgebreide, bloeiende
scheepvaait en visiery en bovendien door
een levendig verkeer met onze overzeese
gebiedsdelen. Deze kenmerken stempelen
Nederland tot een zeevarende nat'e. Na de
bittere ervaringen tijdens Wereldoorlog II
is ons volk vastbesloten om zich niet meer
van den domme te houden inzake de inter
jongens iets zou meegeven voor hun latere
Veertig jaar geleden verscheen er een Ie.^n' voor de hand, dat bij daarby
serie van zes heel goedkope boekjes, getl- gi"g .Jenke1 het voortrekkers- en
tPirt- 9rnni!nor fm- hm.« spcurdérswerk. dat jonge soldaten zo geboeid
g had hem ook geleerd,
was kleine groepen te
man of zes, waarhoven
lo ontstonden de pafrouil-
i brengt ons nog niet tot
aak. Het gehele schema
het doel in de jongens
leugden aan te kweken
van een serie pltcht-
oor hen werkjes te laten
i en wedstryden te laten
ergelijke deugden nood-
sten worden beoefend,
erzicht op (niet voor de
tor de leiders), waarin
en stonden tegenover de
leugden en waarin wegen
i om die deugden aan
lies moge nogal preten-
weterig schynener zijp
ïrsen geweest, die sput-
n foldaat van opvoeding
Maar het is wellicht
dat Bader-Powell geen
>og was en geen slacht-
'isselende theorieën. Hij
jftigjaar, die gezien had
e landen zich gedragen,
lang soldaten had opge-
irpe observatie-vermogen
rstand vormden de basis
en mogen aantonen, hoe
?rk ging. Het is wense-
Ifzuchtig zijn. Een voor-
t, maar het blijft voor
oorschrift, totdat het in
:zet. En daarom begint
erg met zijn dagelgkse
erdoor ontstaat er een
levensregel kan worden,
e hierop „larie" zeggen,
ing hebben in de pad-
goed het werkt,
wij aangemaand om hen
helpen bit kan blgven
medelijden, maar zei
;eef de jongens onder-
leer hun hoe zij iemand
dood of uit een brandend
hoe te helpen in nood-
rt niet door theoretische
aties, maar door gedra-
lenissen (met stromen
waarbij de padvinders
r onverwachte situaties,
ijgen zij niet alleen de
maar Ieren zy ook
houden en het niet te
np.
rgden, waaraan Baden-
e. De een was eer en
rwen, gepaard aan ver
veel. Hij geloofde, dat
n een jongen betrouw-
lem te vertrouwendat
iheidsbesef niet beter
/eekt dan door het geven
heid. Hierop berust het
vaar de leider van zes
erantwoordelgk is voor
leringe omvang van de
jk vele jongens krygen
rorden elk lid van een
ook, heeft het besef,
aan komen een grotere
)r een jongen worden
van de practische trai-
:ht de jongen zelfver-
„het niet aan Jan over
pzicht is het speciale
grote betekenis. Veer-
impeerden jongens op
jetaalde koks, cantines,
wilde daarvan niets
padvinders gaal kam-
'ouille de eenheid, die
/oor haar eigen foura-
'ijze doet elke jongen
r-ervaring op.
e hele opzet kunnen
Baden-Powell theorie
ar in overeenstemming
e samenhang te krijgen
a tf streven, stelde hij
)p, in de geest van de
ten. Iedere padvinder
ïste vermogen die wet
nelijk formeel en saai,
met woorden te laten
het alles isde kamp-
nationale veiligheid. Wanneer de wereld
vrede in de toekomst weer eens door een
agressor zou worden verstoord, dan grijpen
wg actief in om het recht te helpen zege
vieren. Wij kiezen daarbg de partij, welke
het recht aan haar zijde heeft. Wij mar
chanderen niet met ons geweten, ook al
zou dit ons misschien aan de zijde van die
partij brengen, welke ogenschgnlgk de
zwakkere is.
juliana van Stolberg leerde haar zoons
immers reeds hoe men in dit leven het
eeuwige boven het tydeiyke moet weten te
stellen. Wat leren ons de lessen uit de
geschiedenis Hun tendens is, dat het
gewoonlijk de continentale potentaten waren,
die de onheilen van grote veroveringsoor
logen over de mensheid hebben uitgestort.
Hun regiem werd steeds gekenmerkt door
geringschatting van de goddelijke en men
selijke waarden. Steeds weer zijn het de
maritieme mogendheden geweest, die ten
slotte aan zulke dictatoriale machtswellus
telingen het halt hebben moeten toeroepen.
Na harde strijd is het hun steeds weer
gelukt om deze continentale draken te
verslaan en aan de onderworpen volkeren
hun vrijheid te hergeven.
Hoewel wij elk toekomstig geval indivi
dueel moeten beoordelen, wijzen de lessen
der historie ons in een wereldcorfFct toch
als het ware vanzelf onze plaats aan tussen
de zeemogendheden. In dat geval mogen
wg zeker niet klaplopen op onze bondge
note^ maar dienen wij ons aandeel in de
strijd op overtuigende wijze bij te dragen.
Op het gebied van „zeemacht" moeten wy
kunnen deelnemen met èen redelijk sterke
oorlogsvloot en met een uitgebreide,
moderne en goed beschermde koopvaardy-
vloot. Ook de nautischs installaties van
onze over de aardbol verspreide maritieme
steunpunten zullen een belangrijke bydrage
moeten 'leveren aan de eindoverwinning.
Deze eisen zgn gemakkelijk op papier te
formuleren, maar nog vele jaren ven her
stelwerk liggen voor ons, wil de practgk
in oorlogstijd er mede in overeenstemming
zijn. De Nederlandse reders hebben onze
koopvaardijvloot op energieke wgze weten
te herstellen van de zware schade, welke
zy tijdens Wereldoorlog II heeft geleden.
Laten wij uit dit krachtige voorbeeld het
vertrouwen putten, dat ook Nederland's
regeerders maritieme visie bezitten, zodat
ook de overige instrumenten van „Zeemacht*
spoedig op peil zullen zyn 1
ZEEPOST.
Correspondentie voor opvarenden van de
troepentransportschepen s.s. „Groote Beer„
en m.s. „Johan van Oidebarneveld", beiden
op weg van Indonesië naar Amsterdam,
dient uiterlijk op 22 Mei ter post bezorgd
te worden om in een tussenhaven aan de
geadresseerden te kunnen worden uitgereikt.
INSTELLING PHILATELISTISCHE
DIENST P.T.T.
Met ingang van 16 Mei a s. zal bij de
P.T.T. een speciale Philatelistische Dienst
worden ingesteld. Deze dienst zal zich
belasten met de levering op schriftelijke
bestellingen van postwaarden aan ver
zamelaars.
De afdeling van het Postkantoor 's-Gra-
venhage, die tot dusverre deze aanvragen
behandelde, zal van genoemde datum af
komen te vervallen.
Het adres van de nieuwe Philatelistische
Dienst: Zeestraat 65 te 's-Gravenhage,
V
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axél binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,-.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,-.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
i
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.