AXELSCHE 31 COURANT AXELSCHE SI COURANT Dagelijks leven in Moskou. Onze Nederlandse Tulpen-rallye. Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAQ|:7 6MEI 1949. 63e JAARGANG No. 61. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Wie iets -wil zeggen over het dagelijks even in Moskou moet met veel factoren ekening houden. In de eerste plaats wel kunnen worden gestuurd. Maar grootmoeder blijft en zij zal blijven tot zij eventueel weer terugkeren. Het gezin heeft een moeilijke tijd achter de rue. Peter had lnnomnUtpklna nnoplo- maakt hij met zijn kinderen een wandeling naar het Gorki-plein, rijdt hij rond in de ondergrondse en soms neemt hij hen zelfs mee naar de dierentuin. Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 4 MEI 1949. 63e JAARGANG No. 60 't Sportieve element wordt nu werkelijk nog sterk vergroot door het spannend zoeken naar de goede weg. Want er zijn vele routes die mogelijk zijn en tenslotte is het ^ere rallye-rijder zo- ook een „concurrent", en wij het er een er één achter ons >m van ons te profi- aten gaan jnist voor 1 of een stadje. En malen succes. Zo ompt een verkeerde NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Marlet 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM f N Stille gang. Vier jaar is het vrede of beter: vier jaar geleden capituleerden de Duitse legerscharen want vrede is het nog lang niet. Sindsdien is de tijd snel gegaan, heel snel. En wat is er bereikt Wat is er van onze luchrkaste- len in de bezettingstijd op papier gezet, terechtgekomen We zouden ons staatsbe stel, onze pers, de radio, de jeugdbeweging - ach wat zouden we niet allemaal vernie- wen, anders en beter doen We konden er vrij over praten, omdat we niet Katholiek, Protustant, Communist, jood, bankwerker of jurist waren, maar Neder landers, allen gelijk en bezield door dat ene ideaalde vaderlandse zaak. En toen onze gelederen gedecimeerd werden, stonden er anderen op en vulden de plaatsen aan, Ze droegen de fakkels, die hun makkers ontvie len, verder en verder, de toekomst, een blijde toekomst tegemoét. Wat is daarvan terechtgekomen? Vrede is het nog lang niet. De witte duif is losge laten weliswaar, maar kan zich niet neerzet ten om uit te rusten, omdat overal de bajo netten nog in de lucht priemen. De arsenalen liggen nog vol scherpgestelde minutie en rondom de conferentietafels heerst het wan trouwen, de jalousie en achterdocht die een elkander begrijpen onmogelijk maken. Nog schuilt het gevaar van de op vernietiging ingestelde mens, laait er de haat in zijn gemoed. Het prikkeldraad van de kampen is vernield, maar het lijkt soms of ieder mens zich ermee heeft omwoeld. Rob, Gerriet, Arie, Pim en Wouter die tesamen op patrouille gingen en eendrach tig de vijand belaagden, diezelfde Rob, Gerrit, Arie, Pim en Wouter kennen elkaar niet meer. De een loopt weer in een overall en de ander rijdt in een auto en allen jagen naar gewin, eerzucht, roem en geld. Ze stappen weer naar de eigen kerken, lezen elk hun eigen krant, beluisteren een eigen omroep en sarren elkaar, omdat de mens nu eenmaal zijn naaste'niet verdraagt, hoog stens duldt. We verbeuzelen ons in niet ter zake doende gewichtigheidjeswe zijn steenhard geworden, harder dan we toen al waren, omdat we weten dat we afvallen en vertrapt worden, als we niet meekunnen. Och vrienden, wat zal ik meer zeggen. Jullie, die niet de strijd overleefden bent de eeuwige vrede ingegaan, gestorven onder hetzelfde vaandel, geknakt door hetzelfde zwaard. Nu liggen jullie bijeen op stille plaatsen, waar zang, geloof en politiek zijn afgegleden. En wij, die de oude uniform hebben uitgetrokken, zijn teruggezonken in de dolle maatschappij, waarin we niet met maar naast elkaar leven. Wanneer we langs het kruis gaan dat jullie ter ere is opgericht. Voelen we ons bedroefd en vol zelfverwijt. Maar makers tn de dood, weet dat deze gang, deze stille gang misschien inspireert, tot datgene, dat we elkaar ln de barre tijd hebben beloofd verbroedering, begrip en vertrouwen. We beloven het ons zelf en onze naasten en misschien dat het lukt, vrienden. Om 4 uur loopt met luid geratel de eerste wekker af. Na een haastig ontbijt op de hotel-kamer spoeden wij ons naar de gara ge, waar de volgepakte auto op ons staat te wachten. Tegen 5 uur arriveren wij op de Vijverberg waar het al een drukte van belang is en waar inmiddels vele tientallen auto's gestart zijn. Om 5 uur 57 komt onze beurt. Een paar woorden van de startcom missie, een handdruk, goede reis, een vlag- signaal, en dan begint het. Wij zijn gestart, de tocht gaat beginnen. Het eerste stuk in Nederland. Full speed gaat het door Den Haag, rich ting Rotterdam. Op alle kruispunten staan verkeersagenten en houden de weg vrij. 't Is nog niet druk en al heel snel komt Rotterdam in het zicht. Rijder no. 124 heeft al pech en staat aan de kant van de weg. Niet lang duurt het tot de grens. Bij Wuestwesel is het een drukte van belang. Overal behulpzame mensen, leden van de R. A. C.-West, wegen-wacht, Schell-servlce enz. De douane is buitengewoon geschikt, ook de Belgische douane werkt hard mee en na tien minuten is alles weer achter de rug. Het is inmiddels 7 uur 15 en om 10 uur moeten we in Brussel zijn. Dat gaat gemakkelijk en ruim half negen zijn we er al, maar we zijn te vroeg en mogen nog niet aan de contiöle komen. Een klein rond- ritje door de stad, Boulevard Adolphe Max, Grand Place, en niet te vergeten, het prachtige Paleis de Justice. Om 10 uur 9 starten we weer uit Brussel vanaf de Avenue des Arts. Het is inmiddels druk geworden op straat en het eerste halfuur kost ons tijd, want ons gemiddelde is maar 38 km. Na een uur heb ben we het alweer opgehaald tot 52 km. Toch was de staar in Brussel opwindend. In Mons haalt een klein Fiatje met een leuke Frar?aise ons in en gaat ons vrien delijk lachend voorbij. We hebben haar helaas op de hele tocht niet weer gezien. Ze schijnt in Parijs uitgevallen te zijn De Franse douane levert al even weinig moeilijkheden op en de tocht naar Parijs verloopt voortreffelijk, 't Groen van de bomen is in België verder dan ln Holland, maar in Noord-Frankrijk is 't weer kaler. Intussen merkten we al dat we de hele reis wel bij dezelfde auto's zulten blijven rijden, want telkens gaan wij weer eens een deelnemer voorbij, om daarna weer door een andere, of dezelfde gepasseerd te worden. Om half vier komt Parijs in 't zicht. In de verte ligt de reusachtige stad met haar boven alles uitstekende Tüifelloten op de lage heuvels langs de Sere. 't Weer is voortreffelijk en de stralende zon schijnt over 't prachtige Franse land en het kleurige Parijs. Zo stil als het op de grote wegen tn Frankrijk is (de benzine is er n.I. zeer sterk gerantsoeneerd), zo druk is het in Parijs. Al spoedig zijn wij in het centrum, op zoek naar de Place Vendöme waar de controle is. Soms in rijen van twee maal zes auto's naast elkaar gaat het door de straten, waar handige agenten met witte gummistokken en fluitjes het verkeer feilloos leiden. Je hoort er haast geen toeteren en toch rijden de drommen auto's snel hun weg. 't Valt echter niet mee als wq plotseling een zijweg in moeten en juist op dat ogenblik 6 rijen auto's naast ons rijden. Maar 't gelukt en prachtig op tijd arriveren wq aan de tweede controleplaats van deze Tulpen-rallye. Op de Place-Vendöme is het een drukte en het blijkt nu al hoe leuk het is om op deze controleplaatsen de verschillende deel nemers weer te zien en even je ervaringen uit te wisselen, 't Geld wordt gewisseld en om 16.39 vertrekken we weer met 550 K.M. voor de boeg, en als volgende doel Bordeaux, waar we uiterlijk om 3 39 in de nacht moeten arriveren. De tocht uit Parijs gaat vlot, langs de Elffeltoren, door Ver sailles met zijn prachtige paleis, langs Chartres, waar wij een vluchtige blik werpen op de schitterende oude kathedraal, die eenmaal werd gebouwd door het landvolk uit de dorpen in de omgeving, naar Tours, waar wq de Loire oversteken. Verschillende rallye-deelnemers zijn ons inmiddels weer voorbqgereden en ook wq zijn weer anderen gepasseerd. Het worden al vertrouwde vrienden, die elkaar harteiqk toewuivener ontstaat, hoe kort ook nog onderweg, toch al een soort sportief bond genootschap, zo ver van huls. Bq een benzinepomp staat een hele serie rallye- rqders, die, voordat de nacht valt, hun tank nog vol willen hebben. Ook wq hebben al een paar keer getankt, en bq Tours staan wij opnieuw bq een pomp, als een hele colonne deelnemers ons voorbijgaat. Het is stil op de Franse wegen en van de auto's die wij tegenkomen, zijn de meeste merkwaardigerwqze —Hollandse toeristen. Tours is erg verwoest door de oorlog. Op een marktplein, waar wij met een luid gepiep een bocht nemen, staat een heel gezelschap jonge Frargaises, die ons nog een laatste vrolijke groet toeroepen en dan valt langzaam de avond over het wqde, zacht glooiende Franse land. De schaduwen worden langer en de zon gaat bloedrood onder. Voor het laatst zien wij de lentepracht van de bloeiende appelbomen langs de weg en dan wordt het donker. De eerste nacht. Onze hele wereld is dan de kleine cabine van onze dappere Hillman, die tot nu toe zonder mankeren voortgerend heeft langs de lange wegen. Een van ons driëen zal het eerst gaan slapen. Achterin is de „slaapkamer' en ook de „provisiekamer". Eerst komt nog weer eens een heerlijke rollade voor de dag en wq eten on? „souper". Ik doe mqn pan toffels aan, die ik daarna vrijwel de hele tocht heb aangehouden (wat zeer is aan te bevelen voor zo'n lange rit) en heb dienst voor de „navigatie" tot 10 uur. Dan zal ik slapen en vanaf Bordeaux zal ik opnieuw de weg uitzoeken. Wij hebben n.I. telkens 1 chauffeur, 1 „navigator" die met de kaart en met een zoeklicht werkt (wat buitengewoon handig blijkt en waardoor we een grote voorsprong hebben op^onze voor en achterrijders) en 1 die moet slapen. Maar van dit laatste komt niet veel, want de tocht is er veel te inte ressant en te opwindend voor. Het zal dan ook aan het eind blijken, dat wij niet meer dan ongeveer 5 uur geslapen hebben in het geheel. Om half elf tanken wq nog een in Poitiers en drinken haastig een kop koffie in een klein café, waar een aantal Franse boeren brood zitten te eten en wqn te drinken. Het is er gezellig en de waardin blijkt vol belangstelling voor de rallye. Maar we heb ben geen tijd meer. Wq wassen ons hoofd meteau de cologne om fit te blijven en ook de waardin doet mee. „Bonsoir ma dame, au revoir" en voort gaat het weer de donkere nacht in. (Slot volgt) Tot en met 15 Juni a.s, kunnen nog halve guldens, halve stuiver en halve centen worden omgewisseld bij de postkantoren, bij- en hulppostkantoren en poststations, en de halve guldens ook bij de banken en agentschappen van de Ned. BankJN.V. :a 20 k.m. om was. t te dagen. In het ;r en wq rijden de et. In de dalen van veis op en 't land- terend. Mist. »r iets wat minder misten. En steeds istnevels zodat wij erugbrengen tot circa gin hebben wij hard ivat speling hebben, alweer eens in de el hij zo straks nog hij ons nu weer o. 108 ons voorbij en verkeerde weg in t. Die zullen we r zien. n de knappe meisjes; e tweede chauffeur, fietser omver rijdt, i maar niet open wil /e Zweed een hele en gaat links van onder luid protest tornt tegen twee uur iqkertijd begin het te ettlg Is. Om 14 10 Met nog even tijd r de stad te lopen, nnen te gaan. Maar al weer verder, en naar 't Noorden, land van Bourgogne ;ers op de heuvels „chateaux". In de ioppen we even om en bananen. Dit ds weer het beste i blijven. Een paar s de slaap en de ichter ons en koopt nen. it het land van de ër tot Reims heb ik geslapen. De nacht gevallen en weer it van onzé'koplam- pittige en feilloze r. De wagen houdt ets is er aan geweest, ve even een verslag en lachen we een itasie van de repor- heel smakeiqk ver komt Reims, e geen prettige her Nergens is de weg >n reeds om 12 uur t uitgestorven. Wij lis en nog eens een i we er dan toch uit. ware duivelrit, want p vergissen wij ons lening. Waarschijn- e hoofden, maar we r een route van 180 ebben met inbegrip ngens, anders halen ineens zijn we alle en brullen we wer- nacht. Spoorlijnen weg kruisen, zijn Df ze goed of slecht ïtt maar, geen vaart kop in, jongens" en dat onze Hillman gelijk van de grond nieuwe Vredestein- ortreffeiqk, ze liggen ;n geen lekke band in Brussel zqn. Er irs en iedereen pro- grens le zqn. Dan dan weer de andere, cht bq elkaar. Wij Abonnements- prl|l: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland il. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. 7i?« lairon la mnollHk KA kW 1 AAM J N Abonnements prijs r Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indië il. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cen^ per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1