AXELSCHE 31 COURANT
AXELSCHE SI COURANT
Dagelijks leven in Moskou.
Onze Nederlandse Tulpen-rallye.
Frankering bij abonnement, Axel.
ZATERDAQ|:7 6MEI 1949.
63e JAARGANG No. 61.
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Wie iets -wil zeggen over het dagelijks
even in Moskou moet met veel factoren
ekening houden. In de eerste plaats wel
kunnen worden gestuurd. Maar grootmoeder
blijft en zij zal blijven tot zij eventueel
weer terugkeren.
Het gezin heeft een moeilijke tijd achter
de rue. Peter had lnnomnUtpklna nnoplo-
maakt hij met zijn kinderen een wandeling
naar het Gorki-plein, rijdt hij rond in de
ondergrondse en soms neemt hij hen zelfs
mee naar de dierentuin.
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 4 MEI 1949.
63e JAARGANG No. 60
't Sportieve element wordt nu werkelijk nog
sterk vergroot door het spannend zoeken
naar de goede weg. Want er zijn vele
routes die mogelijk zijn en tenslotte is het
^ere rallye-rijder zo-
ook een „concurrent",
en wij het er een
er één achter ons
>m van ons te profi-
aten gaan jnist voor
1 of een stadje. En
malen succes. Zo
ompt een verkeerde
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Marlet 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
f N
Stille gang.
Vier jaar is het vrede of beter: vier jaar
geleden capituleerden de Duitse legerscharen
want vrede is het nog lang niet. Sindsdien
is de tijd snel gegaan, heel snel. En wat is
er bereikt Wat is er van onze luchrkaste-
len in de bezettingstijd op papier gezet,
terechtgekomen We zouden ons staatsbe
stel, onze pers, de radio, de jeugdbeweging
- ach wat zouden we niet allemaal vernie-
wen, anders en beter doen
We konden er vrij over praten, omdat we
niet Katholiek, Protustant, Communist, jood,
bankwerker of jurist waren, maar Neder
landers, allen gelijk en bezield door dat ene
ideaalde vaderlandse zaak. En toen onze
gelederen gedecimeerd werden, stonden er
anderen op en vulden de plaatsen aan, Ze
droegen de fakkels, die hun makkers ontvie
len, verder en verder, de toekomst, een
blijde toekomst tegemoét.
Wat is daarvan terechtgekomen? Vrede
is het nog lang niet. De witte duif is losge
laten weliswaar, maar kan zich niet neerzet
ten om uit te rusten, omdat overal de bajo
netten nog in de lucht priemen. De arsenalen
liggen nog vol scherpgestelde minutie en
rondom de conferentietafels heerst het wan
trouwen, de jalousie en achterdocht die een
elkander begrijpen onmogelijk maken. Nog
schuilt het gevaar van de op vernietiging
ingestelde mens, laait er de haat in zijn
gemoed. Het prikkeldraad van de kampen
is vernield, maar het lijkt soms of ieder
mens zich ermee heeft omwoeld.
Rob, Gerriet, Arie, Pim en Wouter die
tesamen op patrouille gingen en eendrach
tig de vijand belaagden, diezelfde Rob,
Gerrit, Arie, Pim en Wouter kennen elkaar
niet meer. De een loopt weer in een overall
en de ander rijdt in een auto en allen jagen
naar gewin, eerzucht, roem en geld. Ze
stappen weer naar de eigen kerken, lezen
elk hun eigen krant, beluisteren een eigen
omroep en sarren elkaar, omdat de mens
nu eenmaal zijn naaste'niet verdraagt, hoog
stens duldt. We verbeuzelen ons in niet ter
zake doende gewichtigheidjeswe zijn
steenhard geworden, harder dan we toen
al waren, omdat we weten dat we afvallen
en vertrapt worden, als we niet meekunnen.
Och vrienden, wat zal ik meer zeggen.
Jullie, die niet de strijd overleefden bent de
eeuwige vrede ingegaan, gestorven onder
hetzelfde vaandel, geknakt door hetzelfde
zwaard. Nu liggen jullie bijeen op stille
plaatsen, waar zang, geloof en politiek zijn
afgegleden. En wij, die de oude uniform
hebben uitgetrokken, zijn teruggezonken in
de dolle maatschappij, waarin we niet met
maar naast elkaar leven.
Wanneer we langs het kruis gaan dat
jullie ter ere is opgericht. Voelen we ons
bedroefd en vol zelfverwijt. Maar makers
tn de dood, weet dat deze gang, deze stille
gang misschien inspireert, tot datgene, dat
we elkaar ln de barre tijd hebben beloofd
verbroedering, begrip en vertrouwen.
We beloven het ons zelf en onze naasten
en misschien dat het lukt, vrienden.
Om 4 uur loopt met luid geratel de eerste
wekker af. Na een haastig ontbijt op de
hotel-kamer spoeden wij ons naar de gara
ge, waar de volgepakte auto op ons staat
te wachten. Tegen 5 uur arriveren wij op
de Vijverberg waar het al een drukte van
belang is en waar inmiddels vele tientallen
auto's gestart zijn. Om 5 uur 57 komt onze
beurt. Een paar woorden van de startcom
missie, een handdruk, goede reis, een vlag-
signaal, en dan begint het. Wij zijn gestart,
de tocht gaat beginnen.
Het eerste stuk in Nederland.
Full speed gaat het door Den Haag, rich
ting Rotterdam. Op alle kruispunten staan
verkeersagenten en houden de weg vrij. 't
Is nog niet druk en al heel snel komt
Rotterdam in het zicht. Rijder no. 124 heeft
al pech en staat aan de kant van de weg.
Niet lang duurt het tot de grens. Bij
Wuestwesel is het een drukte van belang.
Overal behulpzame mensen, leden van de
R. A. C.-West, wegen-wacht, Schell-servlce
enz. De douane is buitengewoon geschikt,
ook de Belgische douane werkt hard mee
en na tien minuten is alles weer achter de
rug. Het is inmiddels 7 uur 15 en om 10
uur moeten we in Brussel zijn. Dat gaat
gemakkelijk en ruim half negen zijn we er
al, maar we zijn te vroeg en mogen nog
niet aan de contiöle komen. Een klein rond-
ritje door de stad, Boulevard Adolphe Max,
Grand Place, en niet te vergeten, het prachtige
Paleis de Justice. Om 10 uur 9 starten we
weer uit Brussel vanaf de Avenue des Arts.
Het is inmiddels druk geworden op straat
en het eerste halfuur kost ons tijd, want ons
gemiddelde is maar 38 km. Na een uur heb
ben we het alweer opgehaald tot 52 km.
Toch was de staar in Brussel opwindend.
In Mons haalt een klein Fiatje met een
leuke Frar?aise ons in en gaat ons vrien
delijk lachend voorbij. We hebben haar
helaas op de hele tocht niet weer gezien.
Ze schijnt in Parijs uitgevallen te zijn
De Franse douane levert al even weinig
moeilijkheden op en de tocht naar Parijs
verloopt voortreffelijk, 't Groen van de
bomen is in België verder dan ln Holland,
maar in Noord-Frankrijk is 't weer kaler.
Intussen merkten we al dat we de hele
reis wel bij dezelfde auto's zulten blijven
rijden, want telkens gaan wij weer eens
een deelnemer voorbij, om daarna weer
door een andere, of dezelfde gepasseerd te
worden.
Om half vier komt Parijs in 't zicht. In
de verte ligt de reusachtige stad met haar
boven alles uitstekende Tüifelloten op de
lage heuvels langs de Sere.
't Weer is voortreffelijk en de stralende
zon schijnt over 't prachtige Franse land en
het kleurige Parijs. Zo stil als het op de
grote wegen tn Frankrijk is (de benzine is
er n.I. zeer sterk gerantsoeneerd), zo druk
is het in Parijs. Al spoedig zijn wij in het
centrum, op zoek naar de Place Vendöme
waar de controle is.
Soms in rijen van twee maal zes auto's
naast elkaar gaat het door de straten, waar
handige agenten met witte gummistokken
en fluitjes het verkeer feilloos leiden. Je
hoort er haast geen toeteren en toch rijden
de drommen auto's snel hun weg. 't Valt
echter niet mee als wq plotseling een zijweg
in moeten en juist op dat ogenblik 6 rijen
auto's naast ons rijden. Maar 't gelukt en
prachtig op tijd arriveren wq aan de tweede
controleplaats van deze Tulpen-rallye.
Op de Place-Vendöme is het een drukte
en het blijkt nu al hoe leuk het is om op
deze controleplaatsen de verschillende deel
nemers weer te zien en even je ervaringen
uit te wisselen, 't Geld wordt gewisseld
en om 16.39 vertrekken we weer met 550
K.M. voor de boeg, en als volgende doel
Bordeaux, waar we uiterlijk om 3 39 in de
nacht moeten arriveren. De tocht uit Parijs
gaat vlot, langs de Elffeltoren, door Ver
sailles met zijn prachtige paleis, langs
Chartres, waar wij een vluchtige blik werpen
op de schitterende oude kathedraal, die
eenmaal werd gebouwd door het landvolk
uit de dorpen in de omgeving, naar Tours,
waar wq de Loire oversteken.
Verschillende rallye-deelnemers zijn ons
inmiddels weer voorbqgereden en ook wq
zijn weer anderen gepasseerd. Het worden
al vertrouwde vrienden, die elkaar harteiqk
toewuivener ontstaat, hoe kort ook nog
onderweg, toch al een soort sportief bond
genootschap, zo ver van huls. Bq een
benzinepomp staat een hele serie rallye-
rqders, die, voordat de nacht valt, hun tank
nog vol willen hebben. Ook wq hebben al
een paar keer getankt, en bq Tours staan
wij opnieuw bq een pomp, als een hele
colonne deelnemers ons voorbijgaat.
Het is stil op de Franse wegen en van
de auto's die wij tegenkomen, zijn de
meeste merkwaardigerwqze —Hollandse
toeristen. Tours is erg verwoest door de
oorlog. Op een marktplein, waar wij met
een luid gepiep een bocht nemen, staat
een heel gezelschap jonge Frargaises, die
ons nog een laatste vrolijke groet toeroepen
en dan valt langzaam de avond over het
wqde, zacht glooiende Franse land. De
schaduwen worden langer en de zon gaat
bloedrood onder. Voor het laatst zien wij
de lentepracht van de bloeiende appelbomen
langs de weg en dan wordt het donker.
De eerste nacht. Onze hele wereld is dan
de kleine cabine van onze dappere Hillman,
die tot nu toe zonder mankeren voortgerend
heeft langs de lange wegen.
Een van ons driëen zal het eerst gaan
slapen. Achterin is de „slaapkamer' en ook
de „provisiekamer". Eerst komt nog weer
eens een heerlijke rollade voor de dag en
wq eten on? „souper". Ik doe mqn pan
toffels aan, die ik daarna vrijwel de hele
tocht heb aangehouden (wat zeer is aan te
bevelen voor zo'n lange rit) en heb dienst
voor de „navigatie" tot 10 uur. Dan zal ik
slapen en vanaf Bordeaux zal ik opnieuw
de weg uitzoeken.
Wij hebben n.I. telkens 1 chauffeur, 1
„navigator" die met de kaart en met een
zoeklicht werkt (wat buitengewoon handig
blijkt en waardoor we een grote voorsprong
hebben op^onze voor en achterrijders) en
1 die moet slapen. Maar van dit laatste komt
niet veel, want de tocht is er veel te inte
ressant en te opwindend voor. Het zal dan
ook aan het eind blijken, dat wij niet meer
dan ongeveer 5 uur geslapen hebben in het
geheel.
Om half elf tanken wq nog een in Poitiers
en drinken haastig een kop koffie in een
klein café, waar een aantal Franse boeren
brood zitten te eten en wqn te drinken. Het
is er gezellig en de waardin blijkt vol
belangstelling voor de rallye. Maar we heb
ben geen tijd meer. Wq wassen ons hoofd
meteau de cologne om fit te blijven
en ook de waardin doet mee. „Bonsoir ma
dame, au revoir" en voort gaat het weer
de donkere nacht in.
(Slot volgt)
Tot en met 15 Juni a.s, kunnen nog
halve guldens, halve stuiver en halve centen
worden omgewisseld bij de postkantoren,
bij- en hulppostkantoren en poststations, en
de halve guldens ook bij de banken en
agentschappen van de Ned. BankJN.V.
:a 20 k.m. om was.
t te dagen. In het
;r en wq rijden de
et. In de dalen van
veis op en 't land-
terend.
Mist.
»r iets wat minder
misten. En steeds
istnevels zodat wij
erugbrengen tot circa
gin hebben wij hard
ivat speling hebben,
alweer eens in de
el hij zo straks nog
hij ons nu weer
o. 108 ons voorbij
en verkeerde weg in
t. Die zullen we
r zien.
n de knappe meisjes;
e tweede chauffeur,
fietser omver rijdt,
i maar niet open wil
/e Zweed een hele
en gaat links van
onder luid protest
tornt tegen twee uur
iqkertijd begin het te
ettlg Is. Om 14 10
Met nog even tijd
r de stad te lopen,
nnen te gaan. Maar
al weer verder, en
naar 't Noorden,
land van Bourgogne
;ers op de heuvels
„chateaux". In de
ioppen we even om
en bananen. Dit
ds weer het beste
i blijven. Een paar
s de slaap en de
ichter ons en koopt
nen.
it het land van de
ër tot Reims heb ik
geslapen. De nacht
gevallen en weer
it van onzé'koplam-
pittige en feilloze
r. De wagen houdt
ets is er aan geweest,
ve even een verslag
en lachen we een
itasie van de repor-
heel smakeiqk ver
komt Reims,
e geen prettige her
Nergens is de weg
>n reeds om 12 uur
t uitgestorven. Wij
lis en nog eens een
i we er dan toch uit.
ware duivelrit, want
p vergissen wij ons
lening. Waarschijn-
e hoofden, maar we
r een route van 180
ebben met inbegrip
ngens, anders halen
ineens zijn we alle
en brullen we wer-
nacht. Spoorlijnen
weg kruisen, zijn
Df ze goed of slecht
ïtt maar, geen vaart
kop in, jongens" en
dat onze Hillman
gelijk van de grond
nieuwe Vredestein-
ortreffeiqk, ze liggen
;n geen lekke band
in Brussel zqn. Er
irs en iedereen pro-
grens le zqn. Dan
dan weer de andere,
cht bq elkaar. Wij
Abonnements-
prl|l:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland il. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentién
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
7i?« lairon la mnollHk KA kW 1
AAM J
N
Abonnements
prijs r
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indië il. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cen^ per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentién
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.