AXELSCHE15 COURANT AXELSCHE 1$ COURANT J Koninginnedag. Twee weken lano met Hr. Ms. „Zeehond" onder water. F a. kering bij abonnernen', Axel. ZATERDAG 30 APRIL 1949. 63" JAARGANG No. 59. f NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM .MIJN NAAM IS JULIANA". Op 30 April 1944 hield H. K. H. Prinses En nu, vijf jaar later vieren wij weer in vo"p vrijheid d'ze dadoch nu niet meer als de verjaardag van Prin*es Juliana, maar als .Koninginnedag*. Als het kan nop inniger tekeid afschrift var. d? afbetallngs-overeen- komst ter hand gesteld moet worden. "Hierin moet o.m. zijn opgeromen een specificatie van de transactie en het plan We door Frankering bij abonnement, Axel. S~ WOENSDAG 27 APRIL 1949. V J NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK 63e JAARGANG No. 58 VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en AdministratieHoofdredactie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56$ T. C. VINK-van VESSEM door Bram Baggerman. Toen onder vlagen ijskoude regen en wind, die zelfs buiswater aan boord van dt .Castor" joeg en dit oude getrouwe loge mentsschip deed deinen, alsof het waarlijk de golven van de oceaan doorkliefde, Hr. Ms. onderzeeboten .0 24" en „Zeehond* aan de steiger van de Rotterdamse onder zeeboot-basis meerden, was een reis vol bracht, die zowel wetenschappelijk als maritiem-technisch uiterst belangrijk was. Want niet alleen was tussen Curasao en Paramaribo prof. A. F. Vening Meinesz aan boord van Hr. Ms. ,0 24* en had dit schip twee zijner assistenten meegenomen naar het vaderland, terwijl de bekende zwaartekracht-hoogleraar zelf per vliegtuig repatrieerde, maar ook was luitenant ter zee der eerste klasse J. H. Baron Mackay commandant van Hr. Ms. .Zeehond., maar eventjes volle veertien dagen met schip en al onder water gebleven, hetgeen hem niet eens in aanraking bracht met de Zeekrijgs raad I De lezer dient in dit geval deze uit drukking letterlijk op te vattenHr. Ms. „Zeehond" heeft op de terugreis vijf dagen na Paramaribo gedoken om van 15 tot 29 Maart jl. deze terugreis onder water uit te voeren, een zorgvuldig voorbereide proef om de deugdelijkheid te bewijzen van de zo bekende „Scnnorkel" of liever .snuiver", zoals de Hollandse marineman zegt. Gedu rende die tijd bleef Hr. Ms. .Zeehond rustig op haar dieselmotoren doorvaren of het een bovenwatertochtje gold. Om de vier dagen kwam men even boven voor het opmaken vaji een bestek. Alles werkte prima. De ventilatie functionneerde- goed, zodat men niet eens een rookverbod be hoefde in te stellen en op ieder uur van de dag zijl sigaretje kon genieten. Wellicht echter was de technische zijde van deze proef niet de belangrijkste. Tech nische omstandigheden heeft men in de hand, en men wist, dat een dergelijke vaart mogelijk was. Een Britse onderzee boot heeft immers drie weken lang onder water gevaren. En in een eventueel vol gende oorlog zal het steeds minder voor komen, dal een onderzeeboot aan de opper vlakte komt. Een factor, die men niet van te voren kan berekenen is echter het moreel van de mannen. Zou dit bestand zijn tegen langdurige ongewone en hoogst ongeriefelijke omstandigheden? Immers bij het varen met de .snuiver" ontstaat in de boot een vermindering van de luchtdruk, doordat de toevoer gebonden is aan de bepaalde grootte van de buis. Bij een over slaand golfje sluit de toevoeropening zich een ogenblik. "Het wegzuigen van de ver bruikte lucht gaat door, zodat evenljes de luchtdruk nog iets verder afneemt. De opvarenden voelen dit dan ook in hun oren. Het is hinderlijk, maar zeker niet zodanig inspannend, dat voor nadelige gevolgen behoeft te' worden gevreesd. Bovendien is het voortdurende gedreun van de diesel motoren evenmin erg aangenaam. Extra uitkijken via de periscoop en radar is natuurlijk geboden. Komt onverwachts een schip op de route van de desbetreffende onderzeeboot, dan moet men op zijn hoede zijn. Het aankomende schip zal nl. het kleine silhouet van snuiver en periscoop in de meeste gevallen niet waarnemen. Twee voile weken werd van de mannen verlangd, dat zij onder abnormale, extra vermoeiende en eentonige omstandigheden hun arbeid normaal blijven verrichten. Met het moreel van de opvarenden staat of valt de gehele proef. En hel stemt tot voldoening dat de bemanning van Hr. Ms. .Zeehond" van hoog tot laag deze kracht proef glansrijk doorsfond. Niet alleen onderzeeboot-deskundigen had den grote belangstelling voor deze twee weken onder water. Ook de arts volgde nauwlettend de reacties der opvarenden. Behalve wat hoofdpijn zijn bij niemand geestelijke of lichamelijke invloeden geble ken. Wel kregen enkelen wat hoofdijn oi hadden sommigen last met slapen door de telkens wisselende luchtdruk in de boot tengevolge van het .snuiver"-proces. Deze moeilijkheden verdwenen onmiddellijk nadat weer aan de oppervlakte werd gevaren. Filmvoorstellingen en een onuitputtelijke culinaire fantasie van de kok slaagden er in, het humeur altijd „boven water" te houden. De mannen van Hr. Ms. „Zeehond hebben een prestatie geleverd, die er wezen mag. De Onderzeedienst heelt eens te meer getoond, over kerels te beschikken met durf, moed, uithoudingsvermogen en een avontuurlijke geest. En die kerels hebben we hard nodig. Paramaribo" worden aangebracht. De K.L M. stelt bovendien voor deze eerste vlucht speciale enveloppen beschikbaar a f 0,10 per stuk, die bij de K L.M.-kantoren te Den Haag, Amsterdam en Rotterdam en voorzover voorradig ook bij alle K.L M.- agenten verkrijgbaar zijn. Ook zijn deze enveloppen voor het verschuldigde bedrag per postwissel te bestellen bij de KfL.M. Postbus 121 te Den Haag. Zij die niet over relaties in Suriname beschikken, kunnen hun stukken adresseren aan de Directeur van het Postkantoor te Paramaribo, die zonder verdere kosten voor terugzending zorg draagt. De laatste datum van postbe zorging is 18 Mei a.s. Voor de retourvlucht, die op 23 Mei a.s. plaats heeft, zijn eveneens retour-enveloppen beschikbaar a f 0,50 per stuk, waarvan 10,40 verschuldigd voor porto-kosten. Deze enveloppen zijn alleen bij de passage-kan toren van de K.L.M of per postwissel verkrijgbaar. Zij moeten, voorzien van het adres in Nederland, uiterlijk 7 Mei a.s. in het bezit zijn van de K.L.M. afd. Postaan- gelegenbeden, Raamweg 90 te Den Haag, opdat zij tijdig naar Paramaribo kunnen worden verzonden voor de eerste retour vlucht naar Nederland. Terugzending aan adressen buiten Nederland is niet mogelijk. STALEN HUIZEN IN AMERIKA. Een grote fabriek in de Verenigde Staten, welke zich gedurende de oorlog bezig hield met de fabricage van militaire vliegtuigen, heeft zijn productie thans omgeschakeld op z.g. .prefabricated" huizen, vervaardigd uit zwaar geemailleerde stalen platen waarvan het emaille aan porcelein doet denken. De productie van deze huizen, welke per vrachtauto in een enkel collo verpakt ter plaatse van bestemming worden afgeleverd, bedraagt thans 25 stuks per dag. Fabrieks- functionarissen verwachten, dat dit aantal in de loop van deze maand tot 70 zal stijgen en in Juli zelfs tot 100 per dag. De fabriek, welke geëxploiteerd wordt door de Lustron Corporation in Columbus, Ohio heeft enorme matrijzen en persen te narer beschikking voor de fabricage van de onderdelen van de uil 5 kamers bestaande huizen. Met behulp van een enorme pers worden meDenkele handbewegingen complete bad kuipen vervaardigd. De onderdelen van het huis worden langs een bovengronds systeem van transportbanden met een lengte van ongeveer 10.000 meter geleid om de diverse bewerkingen te ondergaan, zoals in de grondverf zetten, lakspuiten, drogen etc. De fabriek geeft werk aan ruim 3000 arbei ders, die volgens het drie-ploegen stelsel werken. Eik huis heeft twee slaapkamers, een bad kamer een zitkamer en een keuken. In de muren zijn vele kasten en boekenrekken aangebracht, SPECIAAL POSTSTEMPEL TER GELE GENHEID VAN EERSTE K.L.M.-LIJN- VLUCHT AMSTERDAM—PARAMARIBO. Ter gelegenheid van de opening van de nieuwe KLM—lijn naar Paramaribo zullen de Nederlandse Posterijen alle poststukken, die met de eerste vlucht op 20 Mei a.s. worden verzonden, van een speciale stem pelafdruk voorzien. Op alle met deze vlucht te verzenden correspondentie moet op een opvallende plaats het opschrift ,Per eerste vlucht in geregelde dienst Amsterdam. VLEESRANTSOEN WEER 200 GRAM PER WEEK. Vooral ook met het oog op de naderende jaarlijkse moeilijke periode in de vleesvoor ziening acht de Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening het raadzaam met ingang van 22 April het vleesrantsoen weer op 200 gram per week per persoon je brengen. MEER VET SPEK OP DE BON. Aangezien gebleken is, dat onder de tegenwoordige omstandigheden spek en vet varkensvlees moeilijk zijn ai te zetten, waardoor aanzienlijke voorraden onverkoop baar dreigen te worden, zal met ingang van Maandag 25 April 1949 tijdelijk een wijzi ging worden gebracht in de rantsoenwaarüe van het vette spek en van een aantal vleeswaren-artikelen, waarin voor een belangrijk deel spek is verwerkt. Op de nieuwe vleesbonnen 101, 102, 103 Vlees, de vleesbonnen van de toeslag- kaarten voor bijzondere arbeid, enz. gemerkt met de letter L(odewijk) en de rantsoen bonnen voor vlees zal het publiek in de eerstvolgende weken voor elke 100 gram vlees, waarop deze bonnen recht geven 125 gram vet spek (waaronder tevens te verstaan kinnebaklappen en vette lappen) kunnen verkrijgen. Doorregen lappen en magere lappen daarentegen blijveu gewaardeerd op 100 gram per rantsoen. Voor alle kook- worstsoorten is de bonwaarde vastgesteld op 200 gram per rantsoen, voor rolpens en gerookt vet spek op 150 gram per rantsoen. Alle leverworstsoorten en leverkaas mogen thans zonder inlevering van bonnen worden verkocht, evenals bloedworst en tongeworst, waarin in tegenstelling met voorheen spek mag worden verwerkt. De prijzen waar voor bloedworst en tongeworst met spek aan het publiek mogen worden verkocht, bedragen ten hoogste respectievelijk 19 en 25 cent per 100 gram. De Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening zal deze maatregel slechts handhaven zolang het in verband met de voorraden spek mogelijk is. Hij wel. zagen hem lopen omdat hij opviel zijn onwennigheid. Traag schuifelde isen door, die haastig hun er het trottoir in de grote '.leden, dat hij zo'n drukte intiCer was dat ook weer? de aankomst Toen waren van de boot in een t-uck dwars door een stad had len toen niet waar naar te euws ais er was. Al die jes met hun half-duttende ire dritwieleitjes met een waarvan hij later hoerde eetten of die echte palm- nu en dan langs de weg lang geleden. Ze waren buiten gegaan en werden tellet Je bijeenstaande hou- Iden van onmetelijke rijst- lad hij alles gevonden, ij in zijn eentje uit zitten rijstvelden. De avonden ?r, en je oren girg°n er krekeis sjirpten zo door oren er soms wel eens En dan die kwakende Itijd een koor vormden. ;on, deden er direct tien- lat was ook al lang gele- j al die dir.gen niet meer meer nu in de grote stad hjj en zijn kameratien er ver de stad. Daar had je elligheid. Daar was het enpost zag je nooit eens :e dag was hetzelfde als ontmoette steeds dezelfde g uit. anderen wel in de grote gekankerd, waarom kon d worden overgeplaatst, hadden ze ;rs aangekeken. Hij wel enlijk hadden zij hem iloten. Een klein beetje had hij soms gekregen ar hij had zijn schouders aags wes hij toch weg. die paar dagen buiten es wat hij deed zag hij standplaats voor zich. hij een hele week achter naar de bioscoop gaan. ij er bijna niei van kun de hele nacht had hij had maar liggen denken ichten stond. Vanmorgen in vertrekken stond, had s minder gevoeld. S:uk zijn kameraden de hand intallen goede en slechte eerd met een „dat komt drietonner was prettig vas een goede chauffeur it de bergen afdaalden i hij genoten. Toen ze emming hadden bereikt, :n goede reis toegewenst n minuut te missen van tn hier liep hij nu. Hij n de drukte, van ai die I erg warm hier. Maar i. 't Was bij hen boven imer dat alles hier zo enfin, vanavond, ais hij >u gaan en later toen we een n, zagen we hem weer. )egen we hem, hoe hij was het goed gegaan, iveest. Tientallen films i was hij gaan twijfelen erg prettig was. De geduurd. Heel vlug al ij in de stad niet meer Hij had verzocht om ïg naar zijn kameraden ver weg in de bergen, langedtongen, uiteinde terug. Zijn verlof had weigerd. Er. 's avonds rijstvelden zit te turen, ais vroeger de krekcis 1 6 Mei as. voor een n in ons land komen, /elschap bij Eindhoven. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1.25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indlë il 1.55. Buitenland fl. 2. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (u.aximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. vnPlprt wit rt* ,A.UI Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1.25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indlë 11. 1.55. Buitenland 11. 2. Blük^ili /-v lOn A Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. tn it.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1