AXELSCHE H COURANT Paraguay. Nationale Reserve en de lichtingen 1941—1944. In de stuurhut. Frankering bij abonnernen', Axel. ZATERDAG 23 APRIL 1949. 63e JAARGANG No. 57 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Paraguay is een idyllisch land, begraven in het midden van Zuid-Amerika, duizend mijl verwijderd van de Atlantische Oceaan. Geen enkele andere Latijn-Amerikaanse republiek is aardrijkskundig zo geïsoleerd, raciaal zo eenvormig (zelfs in de steden ii er heel weinig menging van Europees bloed), geen der republieken houdt zo hardnekkig vast aan het gebruik van een inheemse Indiaanse taal. In de steden spreekt men Spaans; die taal wordt ook tegenover vreemdelingen gebruikt. Maar voor het overige bedient men zich van het „guaiani". „Paraguanen studeren, debat leren en rekenen in het Spaanszij bemin nen, razen en vechten in het guaram*. En gevochten heDben zij, sinds zij hun onaf hankelijkheid van Spanje uitriepen Toen de Spanjaarden in 1537 Asuncion stichtten, hadden zij de bedoeling deze subtropische door rivieren omspoelde stad te maken tot de hoofdstad van al hun bezittingen ten oosten van de Andes. Deze bedoeling is nooit verwezenlijkt, maar Paraguay bleef altijd een belangrijk frontgebied van het Spaanse wereldrijk. Daarom werden de Jezuïten aangemoedigd het gebied van de Boven- Parana te pacificeren en organiserenhun nederzettingen werden toonbeelden van doelmatigheid. Op dit moment zijn er weinig sporen over van deze nederzettingen want toen de Jezuïten in 1768 door de Spanjaarden verbannen werden, heroverde het oerwoud de nederzettingen snel en overwoekerde het in korte tijd alle kerken. De Paraguanen, over wie een Jezuïet had geschreven, dat „hun zorgeloosheid ten aanzien van de toekomst geen grenzen kent*, keerden terug naar hun oude gemak kelijke leventje. Na de onafhankelijkheidsverklaring in 1811 kreeg Paraguay strategisch belangrijk meer betekenis. Niet alleen ligt de republiek op het belangrijkste punt van het gehele rivie rencomplex, dat Argentinië en Uruguay van water voorziet en dat de meest vitale ver keersader voor die landen vormtzij is ook een geenszins onbelangrijke bufferstaat. Het land moge geen uitweg hebben naar zee, het moge uiterst dun bevolkt zijn (niet meer dan 2 inwoners per vierkante mijl), weinig ontwikkeld, maar desondanks beheerst het het zuidelijke vasteland. Het blokkeert de toegang van Bolivië tot de waterwegen naar de Atlantische Oceaan. Het flankeert de weg, waarlangs de Argentijnen naar Brazilië zouden kunnen trekken. Het vormt een barrière op de weg waarlangs Brazilië de La Plata rivier zou kunnen bereiken met vermijding van Uruguay. Ten gevolge van deze aardrijkskundige ligging (maar ook ten gevolge van de persoonlijke ambities van maarschalk Soiano Lopez) werd Paraguay betrokken in de tragische oorlog van 1864 tot 1870 tegen de gezamenlijke machten van drie machtige naburenArgentinië, Brazilië en Uruguay. Tussen 1932 en 1935 werd het land opnieuw in oorlog gewikkeld, ditmaal tegen zijn vierde buur: Bolivië. Het aantal slachtoffers in deze oorlogen was heel groot, m?ar Paraguay overleefde ze en het ging prat op zijn prestaties. De Para guanen van thans kennen hun landals soldaten zijn zij tot in de uiterste uithoeken geweest; als advocaten hebben zij oyer de grenzen getwist. Zij hebben allen hun per soonlijk aandeel gehad in de heropbouw van hun land en velen van hen hebben hun grote daden bezongen in gedichten en liederen nadat de rook van de slagvelden was opgetrokken. Tijdens de tweede wereldoorlog hebben zowel de V.S. als Argentinië geprobeerd invloed uit te oefenen op de regering te Asuncion. De Argentijnen stonden sterk want zij beheersen de twee belangrijkste verkeersroutes, de rivier en via het Encar- nacion Posadas veer de spoorweg tussen Paraguay en de buitenwereld en bovendien leveren zij Paraguay graan, grondstoffen en belangrijke afgewerkte producten. Daar kwam nog bij, dat de oudere officieren van het Paraguaanse leger bevriend waren met hun Argentijnse collega's. Daarom hadden de pogingen van de V.S. om de loop der gebeurtenissen in dit subtropische gebied te beïnvloeden heel weinig succes. Paraguay was een potentiële voorpost van de V.S. in het gebied van de La Plata-rivier en daarom legde Washington geweldige bedragen aan dit land ten kostte. Het geld besteed voor de verbetering van landbouw, verkeer en volksgezondheid werpt blijvende vruchten af, al waarderen de Paraguanen het nauwe lijks omdat de politieke bedoeling te apert was. En zo kwam het, dat bijna de gehele oorlog door de leiding van leger, luchtmacht en politie vriendelijk bleef jegens deArgen- tijnen en zelfs jegens de Duitsers. Pas in Juni 1946 veranderde de toestand. De geallieerden hadden de oorlog al lang gewonnen en een groepje jonge officieren besloot, dat het tijd was de regering en haar aanhang eens op zij te zetten. Zij zorgden er voor. dat alle leidende figuren, waaraan Washington reeds zo lang het land had, verdwenen. Zij gijzelden president Morinigo en gelastten hem hun werk te voltooien er zouden verkiezingen moeten worden gehouden en er zou een nieuw kabinet moeten komen. De dichter Natalicio Gon zalez, -die een aantal artikelen had gepubli ceerd over sociologische en economische onderwerpen werd minister van financiën en zo kreeg het kabinet een „democratisch tintje*. De politieke ballingen onder wie een zeer links georiënteerde demagoog, kolonel Franco stroomden het land weer binnen. In café's en op straat werd weer druk over politiek gedebatteerd, maar de verkiezingen werden telkens weer uitgesteld. Dat begon de mensen te vervelen en zo ensceneerde kolonel Franco in Maart 1947 een revolutie tegen generaal Morinigo; hieraan namen een aantal in de provincie gelegerde regimenten deel en verder alle mogelijke mensen, die weinig gemeen hadden behalve hun afkeer van Morinigo. In Augustus versloeg de president, gehol pen door Argentijnse wapenen, de rebellen, wier leiders het land weer verlieten. Toen vond generaal Morinigo, dat hij het wel kon wagen verkiezingen uit te schrijven voor het presidentschap en voor het parlement. Hij stelde zichzelf niet candidaat voor het presidentschap, maar toen zijn candidaat Natalicio Gonzalez gekozen werd, vroegen velen zich af, of hij niet alleen maar Mori- nigo's stroman zou blijken te zijn. Om dit te voorkomen, werd generaal Morinigo in Juni van dit jaar, min of meer zachtzinnig over de grens gezet. Men moet thans afwachten, of het mogelijk zal zijn Paraguay, dat 137 jaar demagogisch geregeerd is, democratisch te besturen. Als het niet lukt het land parlementair te besturen, dan staat het wel vast, dat de borstelige Higinio Mori nigo terugkeert, want die kent zijn volk als geen ander en hij heeft bewezen de orde te kunnen handhaven onder dit gemakzuch tige en toch koppig volkje. Ik, die in Paraguay gewoond heb in tijden, waarin officieren het land regeerden, kan mij nog niet voorstellen, dat de man, die het gedicht schreef: De ezel, die in de Chaco stierf, nu de voornaamste bewoner zal zijn van het roze paleis aan de oever van die rivier. In lyrische bewoordingen bedacht de president deze ezel, die geboren werd in het schone Lambaré en die tijdens de Chaco-oorlog door de Bolivianen werd doodgeschoten. In meer prozaïsche termen heeft hij onlangs zijn presidentiële programma gepubliceerd. Het onderwijs zal worden gereorganiseerd. Om te ontkomen aan de greep van Argentinië zal het land binnen schepen krijgen van de V.S. en is het plan wegen en spoorwegen aan te leggen door de oerwouden naar Brazilië. Er zal een nationale luchtvaartdienst worden opgericht. De landbouw zal worden bevorderd door mechanisatie en immigratie. Aangezien Paraguay nog heel weinig geïndustrialiseerd is, wenst het land in tegenstelling met de meeste republieken op het westelijk half rond zijn uitvoer van vlees, huiden en tannine naar Engeland te vergroten om meer Engelse „gebruiksartikelen" te kunnen in voeren. De westerse beschaving dringt slechts langzaam door in Paraguay. Als ge Asuncion per vliegtuig nadert, ontwaart ge de stad nauwelijks; de ver uiteen liggende huizen gaan geheel schuil onder de sinaasappel- en mangobomen van hun tuinen. En rondom Asuncion strekken zich honderden en hon derden mijlen groen uit, groen dat in dit vochtige land weliger is dan ergens anders. geen betrog, dat dit pas mogelijk werd toen het vliegtuig zich ontwikkeld had van het open tweedekkertje, waarmee de eerste lijndiensten werden onderhouden, tot het huidige vervoermiddel dat op een zo hoge mate van betrouwbaarheid mag bogen. Als men het interieur van de stuurhut van een modern verkeersvliegtuig ziet en dit vergelijkt met de primitieve inrichting van een cockpit uit de twintiger jaren, dan blijkt onmiddellijk de geweldige vooruitgang, welke de voortschrijdende techniek heeft mogelijk gemaakt. Waren vroeger slechts de elementaire navigatie-instrumenten aan wezig, thans duizelt het de leek van de wirwar van knoppen, draden, wijzers en meters, welke het huidige vliegtuig-instru mentarium vormen. Toch is ook dit in wezen veel eenvoudiger dan het lijkt. Ten eerste zijn alle belangrijke instrumenten dubbel uitgevoerd, ten tweede neemt de boordwerktuigkundige een belangrijk deel van de controle over. De stuurhut. Als men van de cabine uit naar de stuurhut gaat, komt men allereerst in de navigatie ruimte. In het dak hiervan bevindt zich een glazen koepel, de zg. „dome* welke wordt gebruikt bij astronomische waarne mingen. Achter de stuurstoelen is de plaats van de boordwerktuigkundige. De voornaamste instrumenten die hij voor zich heeft zijn de toerentellers van de motoren, benzinedruk meters, olie-drukmeters, olie-temperatuur meters, cylinderkoptemperatuurmeters, ver schillende stand-aanwijzers, enz. De voornaamste instrumenten waar de vlieger mee te maken heeft zijn de hoogte en snelheidsmeters, horizon-aanwijzers, kompas, bochtaanwijzers, stijgsnelheidsmeters en de automatische piloot. De instrumenten zijn zo gegroepeerd, dat zij met één blik kunnen worden overzien. De 1ste vlieger zit altijd links, de tweede rechts. Overigens zijn er wat betreft de indeling van de bemanningsruimte bij de verschillende vliegtuigtypes geringe verschillen op te merken. Zo zit b.v. bij de DC 6 de boordwerktuigkundige tussen de beide vliegers in. „Checken". Bij de starts en landingen leest de boord werktuigkundige hardop de zg. „checklist" af. Op deze lijst staan alle te verrienten handelingen vermeld. Zo zal hij b.v. bij de landing zeggen „Wielen uit", waarop de vlieger de betreffende handle overzet en antwoordt „Wielen uil". Zou de vlieger vergeten de wielen uit te laten, dan gaat er, als hij gas terugneemt voor de landing, op zijn instrumentenbord een lampje branden, terwijl er bovendien een claxon begint te loeien. uit te pompen, de remklappen te bedienen en de remmen in werking te brengen, sturen op de grond, als schokbreker bij de lan ding, voor de stuurautomaat, enz. De pompen van dit systeem, dat werkt met oliedruk, worden aangedreven door de motoren omdat dit systeem zo belangrijk is, heeft men echter een hulpsysteem aangebracht, dat electrisch of met de hand bediend kan worden. Geen wonder dus dat het instrumentarium van de tegenwoordige yliegtuigen uitgebreid is. Het is ten eerste nodig om alle vlieg- handelingen te verrichten en bovendien om hier weer controle op uit te oefenen, daar het nu eenmaal niet mogelijk is voor de gezagvoerder, om tijdens de vlucht eens uit te stappen. Door een doelmatige groepe ring van de instrumenten en een efficiënte taakverdeling is het werk van de gezag voerder in wezen echter niet moeilijker geworden, terwijl de veiligheid en betrouw baarheid van het luchtverkeer er in hoge mate door zijn opgevoerd. ZO NODIG VERPLICHTING TOT DIENSTNEMING. Naar aanleiding van berichten over het oproepen van de lichtingen 1941 1944, wordt van officiële zijde het volgende medegedeeld Er bestaan plannen de jongemannen, behorende tot de lichtingen 1941—1944 aan een keuring te onderwerpen, teneinde de mogelijkheid te openen hen geheel of gedeeltelijk te kunnen inschakelen in de landsverdediging. Hieraan kan het volgende worden toegevoegd: Een zeer groot gedeelte van hen, die behoren tot de vier genoemde lichtingen, verkeert in een zeer gunstige positie ten opzichte van de dienstplichtigen, behorende tot de lichtingen 1945 en latere jaarklassen, op wie de volle zwaarte van de dienstplicht, voor velen bestaande uit enige jaren tropen- dienst, drukt, alsmede tegenover de oorlogs vrijwilligers, die eveneens enige jaren dienst in Indonesië of hier te lande hebben verricht en waarvan velen tot de lichtingen 1941 1944 behoren. Toen in 1944 en 1945 een begin werd gemaakt met de opbouw van onze krijgs macht, moest men er noodgedwongen van afzien een beroep te doen op deze vier lichtingen, omdat de mogelijkheid niet aanwezig was deze alsnog voor de dienst plicht op te roepen. Zenuwcentrum van het vliegtuig. Elke dag leggen de moderne luchtreuzen met de regelmaat van een uurwerk duizen den kilometers af en wat men vroeger een bijzondere heldendaad noemde is thans dagelijkse routine geworden. Het behoef IJsbestrijding. Ijsafzetting op de vleugels en staartvlakken weiite onder bepaalde omstandigheden kan optreden, was vroeger een van de vijan den van de luchtvaart. Hierdoor immers kon de vorm van de vleugeldoorsnede zodanig veranderd worden, dat de vleugel niet meer droeg. Thans kan men door verschillende, in principe zeer eenvoudige, systemen dat gevaar afdoende bezweren, bij sommige vliegtuigtypen zijn op de voor kanten van vleugels en staJrtvlakken zwarte rubberstroken aangebrachtdeze kunnen als een fietsband worden opgepompt, waar door de ijslaag gebroken en door de wind weggeblazen woidt. Andere vliegtuigtypen hebben vleugels en staartvlakken met ver warmde voorlijsten, zodat zich hierop in het geheel geen ijs kan afzetten. Dit is de zgn. thermische ijsbestrijding. Omkeerbare schroeven. Daar de moderne vliegtuigen met een betrekkelijk hoge snelheid landen, hebben zij een lange uitloop. Om deze uitloop te bekorten heeft men tegenwoordig de schroe ven omkeerbaar gemaakt; in de landing gaan ze dus in plaats van een trekkracht een duwkracht leveren. Dit geschiedt pas als de machine op de grond staathet systeem is zo uitgevoerd, dat, wanneer het toestel met het neuswiel en met een van de hoofdwielen op de grond staat, de schroeven automatisch omgekeerd worden. Hydraulische apparaten. Het hydraulische systeem is een zeer beta ngrijk onderdeel in een modern vlieg tuig Het wordt gebruikt om in de lucht der oeren te bedienen, het onderstel in en Sedertdien is een viertal jaren verlopen, waarin de wenselijkheid is gebleken om, boven en behalve de in het kader der Westelijke Unie te vormen operatieve strijdkrachten, te beschikken over territoriale troepen, bestemd voor de handhaving van orde en rust in Nederland tegen aanslagen van binnen en van buiten. Mede om te vermijden dat daartoe alsnog een beroep zou moeten worden gedaan op vorenbedoelde lichtingen is de regering overgegaan tot vorming van de Nationale Reserve. De Nederlandse jongemannen op wie tot dusver geen militaire plichten drukten, hebben het thans in eigen hand om, door in ruime mate gevolg te geven aan de tot hen gerichte oproep en aldus op betrekkelijk weinig offers eisende wijze hun vaderlandse plicht te vervullen, het de regering mogelijk te maken te blijven afzien van het gebruik der bedoelde lichtingen. Mocht het gewenste resultaat onverhoopt niet worden bereikt dan zou moeten worden overwogen de vrijwilligheid te vervangen door het alsnog opleggen van verplichtingen. Aangezien het ogenblik voor deze beslis sing nog niet is aangebroken, zijn alle tot dusverre hierover verschenen berichten prematuur. PRINSES MARGARET NAAR DE PAUS Het staat bijna vast, dat Prinses Margaret van Engeland by haar bezoek aan Italië door de Paus ontvangen zal worden. Naar verluidt bereidt de Britse legatie by het Vaticaan haar receptie voor. Abonnements prijs Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1