AXELSCHE H COURANT AXELSCHE jgË COURANT r Frar,kering bl| abonnement, Axel. ZATERDAG 26 MAART 1949 63e JAARGANG No. 50 v V J NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De 52ste Jaarbeurs. 29 Maart tot en met 7 April a.s. Nog enkele dagen en de 52ste Jaarbeurs zal haar, poorten openen. VII. Tenslotte moet, zeker niet in de min ste ptaats, aandacht worden gevraagd voor de omvang van de komende Voorjaarsbeurs. Kon reeds ter gelegenheid van de vorige Voorjaarsbeurs, de Jubileumbeurs, worden van de ,LT.", gereed om, als er maar even iets hapert, een handje te helpen. Een enkele keer gebeurt het, dat een jeepje teveel water binnen krijgt of dat het water te diep is. Dan rukken de beide bulldozers Franke ring bij abonnement, Axel. WOENSDAG 23 MAART 1949. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Adres Redactie en Administratie Firma J. C. VINK AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Bruggehoofd Glondong en de mariniers. INDRUKKEN VAN DE POLITIONELE ACTIE. (Wim Dussel, marine-correspondent). Als op Zaterdagavond, de duisternis over de Noordkust van Oost-Java valt, zijn we nabij het landingspunt Glondong bij elkaar gekomen. Nog enkele uren en de eerste honderdvijftig man zullen met landingsbootjes en ander varend en rijdend materiaal naar de kust gaan Een ieder verlangt er naar. Het wordt later en later, en ik zie de mariniers, die straks aan land zullen gaan, met paks en andere bagage sjouwen. Een half uur vóór het vertrek krijg ik plotseling een opwelling j ik moet mee. Het zint me niet om achter te blijven en pas later te moeten horen hoe alles gegaan is. Ik zeg dit niet uit .dapperheid", want ik ben niet dapper, maar er is iets dat me drijft om mee te gaan. Een half uur heb ik nog en dat is niet veel, vooral als je in donker dan nog op zoek moet naar de commandant. Maar ik heb geluk en vind hem boven op een .platje", tezamen met een paar andere officieren. Als ik hem mijn bedoeling uiteenzet, kijkt hij erg fronsend, denkt even na en vertelt me dan dat de enige plaats, die er nog over is, die in een landingsgeval is waarin drie man met zijn jeep. „O.K zeg ik, en haast me weg om het een en andir te halen. .Kwart voor negen in de tankspace", brult de Luitenant van het vehikel me nog na. Ik grijp mijn wapen, m'n koppel en sta in tweestrijd omtrent m'n foto-attributen. Mee of niet Als ik door het water moet straks, bestaat natuur lijk alle kans, dat ik mijn spullen kwijt raak Een middenweg is echter gauw gevonden. Het schijnt, dat een mens in zo'n geval heldere ogenblikken heeft. Ik stop ten minste mijn toestel in een waterdicht zakje, een paar reserve-filmpjes in een tweetal zakdoeken en tezamen met een notitieboekje en een potlood gaat het zaakje onder mijn jas, die, bij de dungaree ingestopt, een hoop ruimte blijkt te bieden. En zo uitgerust kom ik beneden in de tankspace aan, waar .mijn" voertuig al op de oprit staat. Alleen de deuren behoeven maar geopend te worden en ik kan .naar buiten". De andere tracs zijn ook al bemand. De motoren draaien en het is een gedaver van je welste in die holle ruimte. Ik zit zelf op de rugleuning van de jeepbankjes, te wachten op de dingen die komen zullen. Precies om negen uur gaan de deuren open de schijnwerpers flitsen aan en de motoren beginnen hard ar te lopen. Nog een paar minuten en dan Schokkend rijden we de oprit verder op, komen in evenwicht te staan en dan nemen we een .duik" Bruisend strijkt het water langs de zijkanten en, ware het niet dat ik reeds eerder zo'n .tewaterlating" had meegemaakt, ik zou de overtuiging hebben gehad, dat we rechtstreeks naar de kelder gingen. Maar onze vaarwagen richt zich op en glijdt verder. Een blik achterom in de ruimte, waaruit het licht fel over het water straalt, doet me de tweede ontwaren, die nu de oprit op tornt. Blijkbaar zit hij wat scheef; want hij gaat weer terug, komt weer op, en na een schijnbaar weifelachtig wie belen, duikt ook hij in het water. Zo gaat het verder tot ze alle vijf in het water dobberen en we met een boog naar voren tuffen, waar we straks tezamen met de LVCP-bootjes de tocht nrar het strand zullen ondernemen. Het schip ligt met de geopende .neus" naar zee, om natuurlijk het uitstralen van licht in de richting van de kust tegen te gaan. Trouwens, alles aan boord van alle schepen is pikdonker en als we wat heen en weer gekruist heboen, kan ik me niet meer oriënteren. Veel te lang duurt nu het wachten. Waarop wachten we eigenlijk? Niemand weet het,trouwens er wordt niet gesproken. Ik geloof, dat we al met al, zo ongeveer een uur drijven, als er beweging in de zaak komt. Motoren lopen op volle toeren, enkele commando s klinken en dan zetten ook wij ons trillend in beweging. Steeds sneller en sneller gaan we, in schuine richting op de kust af. Ik zit in het op één na meest linkse vaartuig, de hele rest bevindt zich rechts van me. Ik heb net zo'n idee alsof wij bij de LCVP's achterblijven, want ik zie hun schuimsporen steeds verder van me af. De kust nadert nu snelik verlies de overigen uit het oog en kijk alleen maar voor me uit, naar de nu schielijk naderende kustlijn. Reeds kunnen we wat boomgroepen onder scheiden. De spanning stijgt merkbaar. Wat zal er gebeuren Ik kijk ingespannen voor mij uit. De schutter achter doet dit ook, evenals de sergeant die het .midvoor" geschut bedient. Plotseling is het alsof alles sneller en sneller gaat. In vlugge vaart zien we het strand voor ons opduiken en het is net alsof het water onder ons uitzakt zo plotseling staan we op het droge. Nog een paar meter rijden we door, tegen een tamelijk hoog duin op, en dan staan we stil. Het dringt opeens tot mij door, dat er geen schot gevallen is. Ook rechts niet, waar de LCVP's zich moeten bevinden. wat er in een zeer jong verleden is ge beurd. De reiziger, die de wereld van de antieke beschaving bezoekt, krijgt er duide lijke voorbeelden van onder de ogen. Rondom de Middellandse Zee vindt hij «..«..I u-n, die vroeger bedekt est met grote wouden. Libanon over van de lomo exploiteerde Ook norme oppervlakten fei- jemaakt- De komst >an IAARGANG No 49 ^e'ena Wt*8 vo't 63e JAAKUANU NO. 4« ;t eüand 5innen drle 0f ale onvruchtbare rots te nwoordig vernielen in a en op Madagascar de systematisch de bossen ;ve landbouw. Als de branden -ij een nieuw ie braakliggende grond ïrking van de "zon spoe- oog en er is weer een :r op aarde. En in de et verdwijnen van de e door regen, zelfs al n bebouwd en ook hier g, of de kale onvrucht- e plaats van het oude rkar.t voorbeeld hiervan ï-vallei in Amerika, ik alleen over de planter- de vernietiging van het de mens is nog groter neller plaats. Zeker, de vel verdedigen tegen de ,i en de jacht was voor levens-noodzakelijkheid, s voorbij, en toch is de volkomen overbodig l der hogere dieren van Ie wateren te doen ver- getale zijn de dieren een maar uit zucht naar wille van min of meer het ivoor van de olifan- e walvissen, enz. Is het aan de enorme kudden nauwelijks een eeuw van de Verenigde Staten te Punische tijd, toen er ldoende olifanten waren lachlige cavalerie Nog Franse officieren in het e jacht op struisvogels. Maori's in Nieuw-Zee- rme dinorni's en andere ptielen doen uitsterven, pyorm's op Madagascar Men kan veilig voor in of twee eeuwen het ilde zoogdieren, die nog 1 voorkomen,' volkomen Hetzelfde zou gelden had men ten opzichte chermende maatregelen een weg door de slechts enkele tientallen meters diepe bosrand naar de grote weg toe, waaraan de kampong ligt. En achter de stofwolk, die wordt opgejaagd loop ik aan. Een kwartier nadat ik voet aan wal gezet heb, sta ik, precies om half elf Javatijd, op de maanbeschenen weg door de kampong. „Marines have landed, situation is well" denk ik bij mij zelf. Dat „in hand* kan ik wel weglaten, want er is niet veel in handen te hebben. De kampong is namelijk vol komen leeg. En er is niets, maar dan ook niets, dat er op wijst, dat er ergens "iets zit". Ik besluit mijn licht eens op te steken bij het „hoofdkwartier" van de lan- dingsploegallicht dat ik daar iets hoor. En achter mij, op het strand hoor ik gegrom van motoren en zie ik pontons naderen. Nu zal de strandploeg in actie komen, want er moet veel, heel veel gebeuren, opdat we verder kunnen. Maar daarover straks. Niets verstoort de stilte, dan het ruisen van de branding, nu hoorbaar, omdat de motoren zijn afgezet. Bij het vage licht van de half, achter een laag wolkendek verscholen maan, zie ik, dat het strand vlak is, terwijl in de verte een paar figuren zich bewegen. Ik spring er uit loop in de richting van de figuren. De LCVP's liggen een meter of tien het water in en ik zie mariniers naar de kant door het water komen waden. Doch de mariniers die ik zoek, de „Stormploeg* van de kapitein, zijn nergens te zien. Ik begrijp er niets van en leder ander ook niet. Even schijnt de situ atie verward. „Wat doe jij hier vraagt iemand mij. „Landen natuurlijk", zeg ik, „wat anders". Dan lachen we allebei en trachten uit te vissen, hoe de toestand is. Het is vrij gemakkelijk, want de kapitein zit met zijn ploeg allang in de kampong. Ik heb geen fiauw idee, waar die kampong is, dat wil zeggen hoe ver van het strand af. Wel zie ik de open plek, waarover aan boord van de LST is gesproken en daaruit concludeerde ik, dat onze kapitein precies op de juiste plaats aan land is gekomen. Het strand is hier een paar honderd meter lang en op dit ogenblik een dertig meter breed. Hoge palmbomen rijzen er op en het wemelt er van cactussen. Dan zie ik de strandcommandant lopen, die reeds de eerste bevelen geeft. Hij wijst me de weg, die vrij gemakkelijk te volgen is. Een der voertuigen boort zich namelijk NEDERLANDSE BOERENZOONS NAAR AMERIKA. Ter kennismaking met Amerikaanse landbouw-bedrijven. Einde Maart zullen 32 zoons van Neder landse boeren voor de duur van een half jaar naar Amerika vertrekken teneinde aldaar kennis te nemen van de Amerikaanse landbouwmethoden. Voor dit doel zullen zij worden geplaatst op bedrijven van ver schillend karakter, een en ander in over eenstemming met de voorkeur van de deel nemers. De groep zal worden vergezeld door Ir. C. W. A. van Beekom, de Rijks- landbouwconsulent voor de Zeeuwse eilan den, die eveneens voor de duur van een half jaar studie zal maken van de uienteelt^ in de Verenigde Staten. Het initiatief voor dit leerzame bezoek is uitgegaan van de Nederlandse landbouw- attaché in Washington, Jhr. Ir. van Kretsch- mar van Veen, die, hierbij gesteund door het Amerikaanse Departement van Land bouw, reeds in het vorige jaar stappen heeft ondernomen om deze reis mogelijk te maken. Dank zij de medewerking van de E.C.A. kan dit plan thans worden ver wezenlijkt. De keuze van deelnemers is bepaald door het Koninklijk Nederlands Landbouw Comité en de Christelijke Boeren- en Tuindersbond, welke zich tevens met de organisatie van deze reis hebben belast. Aan de ervaringen van de deelnemers zal bekendheid worden gegeven door de door dezen samen te stellen rapporten in de landbouw-vakpers te publiceren. De groep deelnemers zal op 25 Maart a.s. van Antwerpen uit met de „Edam" naar Amerika vertrekken. Zij zullen in New-York worden verwelkomd door de Nederlandse landbouw-attaché te Washington en door vertegenwoordigers van het Amerikaanee Departement van Landbouw. Na een ver blijf van enkele dagen in Washington, waar zij aan de goede zorgen van de Y.M.C.A. zijn toevertrouwd, zullen zij over de daar voor in aanmerking komende bedrijven worden verdeeld. Zij zullen in de gezinnen van de betrokken Amerikaanse landbouwers worden opgenomen. Daar dit bezoek geheel buiten het kader van de emigratie van Nederlandse boeren naar de Verenigde Staten ligt, zullen de ervaringen die de deelnemers daar opdoen geheel ten goede kunnen komen aan de Nederlandse landbouw. istorici is dit alies niets Duwen sedert lange tijd als een absolute nood- van biologisch ais van int. Vele groepen en landen hebben zich er en en hier en daar is senbeide gekomen, s Staten is de meest natuurbescherming de ile parken. In het westen erreinen van bijzondere oorspronkelijke staat ge- >r zover die staat nog - alle exploitatie van rodemschatten is verho- niet worden gejaagd, slechts voor toeristen slechts op bepaalde^ len. Iedereen heeft wei het Yeliowstone-park in ns met zijn magnifieke tgestrekte bossen. Men e dieren, zoals marmot- die 's avonds in de ls een maaltje komen Afrika begint men het eeld te volgen en daar vee soorten beschermde arken, die in principe ïristen en natuur-reser- ur een absolute beschcr- r elke menselijke tussen- d. Reservaten vindt men in Zwitserland wel het te werk gegaan. Een is er een groot nationaal ^koonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. noonrnlran uan not* dii q<iti an uramon oufin' aan diiHa numn* Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1