AXELSCHE15 COURANT Frankering bij abonnemen', Axel. ZATERDAG 12 MAART 1949. 63e JAARGANG No. 46. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Hr. Ms. „Karei Doorman" uit en thuis. Hr. Ms. Karei Doorman" II, het nieuwe lichte vliegkampschip, is thans ruim een half jaar bij de Koninklijke Marine in gebruik en heeft op de eerste oefenreizen uitstekend voldaan. Vergeleken bij de oude „Karei Doorman" heeft het schip vele voordelen, waarvan de voornaamste zijngrotere snelheid (25 mijl, tegenover 16 mijl) en het langere vliegdek (212 meter tegenover 150 meter). Dit maakt het schip uitstekend geschikt om te opereren met de Fairey Firefl^-jachtvliegtuigen, waar van de Marine Luchtvaartdienst er sinds de bevrijding verscheidene tientallen heeft aan gekocht en waarvoor de oude Doorman te klein en te langzaam was. De snelheid van een vliegkampschip is n.l. steeds een factor van belang, aangezien de starts en de landingen met tegenwind geschiedende landingssnelheid wordt dan verminderd met de snelheid van het schip. Na de aankomst in Rotterdam in het midden van het vorige jaar is de „Karei Doorman" eerst een maand zonder vliegtuigen de Noordzee opgevaren om „op te werken", zoals dat heet. Elk schip, dat met een nieuwe bemanning gaat varen, kent zo'n opwerkperiode. De matrozen, die van andere schepen en instellingen komen, moeten wegwijs wordenhet technisch personeel, dat b.v. van een onderzeeboot of van een torpedobootjager komt, moet practijk opdoen met nieuwe en ten dele onbekende installaties, dit geldt vooral voor de machinekamer en de scheeps- beveiliging, waarbij iedereen aan boord ingeschakeld is (brand- en lekbestrijding, waterdichte schotten etc.) moet terdege geoefend worden. Wat Hr. Ms. „Karei Doorman" betreft, alvorens een vliegkampschip met vliegtuigen kan gaan, werken komt daar nog bij dat het „grond"-personeel van de marineviiegdienst op het vliegdek behulpzaam bij de starts en de landingen, voorgeoefend moet zijn. Dit personeel bestaat uit vier ploegen, wier taak het is de vliegtuigen bij de landingen te dirigeren en te verplaatsen, de vleugels te vouwen etc.; er zijn „haakpaaien" en „asbestmannen", brandweerlieden en tal van andere functionarissen, die precies moeten weten wat zij doen. E)e ploegen moeten in bun geheel feilloos functionneren, zonder dat er één commando gegeven wordt. Dit geldt ook voor de z.g. „crash-ploeg", de ploeg, die ingeval van een ongelukkige landing, het vliegdek in de kortst mogelijke tijd weer vrij moet maken voor de andere binnenkomende vliegtuigen. Met een goed geoefende bemanning is het aldus mogelijk, dat de Firefllies starten met een interval van 10 seconden en weer aan dek komen met een interval van 20 k 3U seconden; een squadron van 18 toestel len is dus in 5 minuten in de lucht en in 6 9 minuten weer aan boord. In Juli nam de „Karei Doorman" in Rot terdam de eerste vliegtuigen aan boord, t.w. het squadron no. 4, bestaande uit 18 Fire flies. L>e vliegers van deze toestellen waren leerlingen, adelborsten en sergeants, die op het Marine Vliegkamp Valkenburg vóórge- oefend waren. De vóóroefeningen beston den voornamelijk uit het maken van lan dingen precies op de plaats, waar de „batsman" ze hebben wil. De „batsman" aan ooord van een vliegkampschip is a.h.w. de stationchef of de dirigent, die de toe stellen binnenloodst. Op de laatste secon den voor de landing kan de vlieger ni. over zijn positie zelf niet goed oordelen, hij moet dan onvoorwaardelijk de aanwij zingen van de met twee gekleurde schijven gewapende „batsman" opvolgen. Dat da batsman opvolgen. Dat de batsman dus een verantwoordelijke fuctie heeft is wei duide lijk; slechts zeer ervaren oorlogsvliegers, die zelf jarenlang op Britse vliegkamp schepen hebben gevlogen, kunnen ervoor worden opgeleid. De eerste oefenperiode, die zich afspeelde onder de Schotse kust, omvatte de z.g. „initial deckiandings", waarbij de jonge marinevliegers dus voor het eerst op een vliegkampschip moesten landen. De vlieg tuigen komen van achteren in, en de kunst is, het vliegtuig neer te zetten op het achterste stuk van het vliegdek (het eerst aankomend gedeelte), waarover tien verende kabels gespannen zijneen haak aan de staart van het toestel grijpt een van de kabels en zo wordt de snelheid afgeremd. Veiligheidshalve zijn halverwege het vlieg dek stalen netten gespannen, die neer klappen zodra de Firefly binnen ishet toestel taxiet dan snel naar voren en het dek is weer vrij voor een volgende landing. Na de eerste deklandingen, waarbij de jonge marinevliegers het er uitstekend heb ben afgebracht volgde in September de tweede vaarperiode om het squadron operationeel af te oefenen. Ditjomvatte aller lei vlieg-oefeningen, duikbom-oefeningen, schietoefeningen met mitrailleurs en raket ten. navigatie-oefeningen, vliegtuig-directie oefeningen met inschakeling van de gehele radar-apparatuur aan boord, enz., enz., en ook hierbij ging alles naar wens. Crashes, ongelukkige landingen met een beetje schade, hebben zich natuurlijk wel voorge daan, maar dat is een normaal verschijnsel wie autorijden leert beschadigt ook wel eens een spatbord. Tot eer van de Marine- Luchtvaartdienst kan zelfs gezegd worden, dat het percentage craches op de „Karei Doorman" lager was dan op enig ander, met Fireflies werkend vliegkampschip, d.w.z. lager dan bij de Engelsen, de Canadezen •en de Australiërs. Zo is het Squadron No. 4 nog in 1948 geheel afgeoefend. Op het ogenblik ligt Hr. Ms. „Karei Doorman* bij de oude werf van Wilton in Rotterdam, voor ingrijpende verbouwingen in het inwendige van het schip, die geruime tijd in beslag zullen nemen. De Koninklijke Marine stelt name lijk vrij hoge eisen aan de accomodatie van het personeel aan boord van haar schepen, hogere eisën dan de Britse marine. Met name de onderofficieren zijn bij ons beter gehuisvestterwijl zij op een Brits oorlogs schip in gemeenschappelijke verblijven in hangmatten slapen, hebben zij bij ons met twee of drie, of ook wel alleen, een hut. Ook de accomodatie voor korporaals en manschappen pleegt op Nederlandse oor logsschepen beter te zijn. In dit alles was op Hr. Ms. „Karei Doorman", een schip van Britse origine, nog slechts provisorisch voorzien, zodat men er nu toe overgaat de verblijven, wasplaatsen, douches etc. etc. aanzienlijk te verbeteren en hutten bij te bouwen. Voor de manschappen komt er bovendien een geheel nieuw recreatieverblijf. Dat het schip thans op de werf ligt heeft aanleiding gegeven tot geruchte-, volgens welke Hr. Ms. „Karei Doorman" niet goed voldaan zou hebben en zou worden opge legd. Dit is hoogst merkwaardig als men bedenkt, dat van precies ditzelfde type vliegkamschip er nog negen bij de Britse Royal Navy in gebruik zijn, twee bij de Canadese Marine, twee bij de Australische Marine en één bij de Franse Marine. De Koninklijke Marine denkt er dan ook niet over, het schip op non-actief te stellen. Men is er zeer tevreden over en er bestaat een vaarprogramma dat zich tot 1951 uit strekt en dat voor volgend jaar o.m. het „afoefenen" van een tweede squadron Fireflies en Seaturies omvat. Wat is Benelux? DE JAARBEURZEN EN BENELUX. Hoopgevende samenwerking. Nadat de beproevingen van de Tweede Wereldoorlog België en Nederland nog dichter tot elkaar hadden gebracht dan dit vóór 1940 reeds het geval was, is na de noodzakelijke onderhandelingen in Augustus 1947 de Belgisch-Luxemburgs-Nederlandse Douane-Unie officieël tot stand gekomen, welke op 1 Januari 1948 in werking is getreden. Hierdoor is voor deze landen een binnenlands marktgebied ontstaan van ruim 18 millioen inwoners. Gerekend naar de im- en exportverhoudingen van 1938, bezet deze nieuwe Unie de vierde plaats in de totale wereldhandel. Aldus is een eerste stap gedaan om op economisch gebied het lot dezer „Benelux'-landen onderling te verbinden teneinde te geraken tot een geza menlijke krachtsinspanning ten behoeve van het gemeenschappelijke doeleen eerste stap, welke door Minister Spaak bij de officiële onderhandelingen „een weldaad voor deze landen en een voorbeeld voorde wereld" is genoemd. Het behoeft inmiddels nauwelijks betoog, dat de vereniging van twee landen, die gedurende ruim 100 jaar een eigen ontwik keling hebben doorgemaakt, niet kan ge schieden zonder dat er in een overgangs periode een zekere spanning tussen de betrokken belangen merkbaar wordt. In deze periode verkeren wij thans en het is verheugend, waar te nemen, dat de positieve geest, waarin tot nu toe alle onderhandelin gen zijn gevoerd, reeds zeer veel heeft bijgedragen tot een gunstige oplossing van tal van problemen. Duidelijk is in dit tijdvak reeds gebleken, van welke grote betekenis het instituut der Jaarbeurzen in beide landen is geweest om de samenwer king tussen beide landen te intensiveren en haar gemakkelijker te doen heengeleiden over de oneffenheden, voortkomende uit de natuurlijke verschillen in de economiche structuur der beide gebieden. Brussel en Utrecht. Het zijn de Internationale Jaarbeurs te Brussel en de Koninklijke Nederlandse jaarbeurs te Utrecht, welke voor het econo misch contact der Benelux-landen periodiek weerkerende momenten van groot belang vormen. In de eerste plaats wordt daar op duidelijke en overzichtelijke wijze gere gistreerd de betekenis, welke België en Nederland als partners in het internationale, en thans voor een belangrijk deel nationaal geworden, ruilverkeer voor elkaar bezitten, Beide beurzen immers, worden wederzijds bezocht door talrijke inkopers, groot industriëlen, groothandelaren en grossiers, die door hun keuze in belangrijke mate bepalen, wat telkens in de nabije toekomst aan de consumenten hunner landen zal worden voortgezet. Zij zijn het dus ook, die door hun nieuw aangeknoopte relaties en de aard en omvang hunner opdrachten de richting aangeven, waarin zich het ruil verkeer tussen hun gebieden zal ontwikkelen. Het zijn deze Jaarbeurzen, die hiertoe een bij uitstek geschikt uitgangspunt vormen. Zij leggen ais het ware in een klein, maar daarom niet minder geconcentreerd bestek, rekening en verantwoording af van hetgeen het Belgische en het Nederlandse bedrijfs leven tijdens de verstreken Jaarbeuispauze aan nieuwe producten, uitvindingen en methoden hebben ontworpen en aan de markt gebracht. Bovendien heeft het inter nationale karakter van Brussel en Utrecht ertoe geleid, dat er regelmatig nieuwe contacten kunnen worden gelegd, niet alleen tussen de beide gebieden onderling, doch eveneens met de internationale relaties van beide landen. Aldus heeft de verruiming van het handelsverkeer tussen de Belgisch- Luxemburgse Unie en Nederland de zozeer gewenste uitbreiding van het internationale ruilverkeer terdege in de hand gewerkt. Vruchtbaar contact. Het is daarom met grote voldoening, dat dezerzijds de woorden mogen worden aan gehaald, welke Z. Exc. de heer Duvieusart, Minister van Economische Zaken en Mid denstand van België heeft gesproken op de Belgische Dag, welxe op 22 April 1947 t.g.v. de 48ste Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs werd gehouden. „Het ligt voor de hand aldus Zijne Excellentie dat tentoonstellingen als een maatstaf der eco nomische bedrijvigheid van een volk kunnen beschouwd wordenin dit opzicht spreken de op de Utrechtse Jaarbeurs in 1947 bekomen uitslagen boekdelen, want zowel de Nederlandse als de buitenlandse klanten worden hier zo duidelijk mogelijk voorge licht omtrent het herstel van het economisch leven in Nederland*. Het is evenzeer met grote vreugde, dat melding wordt gemaakt van het feit, dat op de 50ste Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs voor de 19de keer met een Belgische col lectieve inzending werd deelgenomen. Ook de individuele deelneming uit België was aanzienlijk. Tijdens de Vocrjaarsbeurs van 1935 waren er in Utrecht 79 inzendingen, waarin Belgische artikelen waren vertegen woordigd iu het najaar van 1946 was dit aantal gestegen tot 95 en in het voorjaar van 1947 tot niet minder dan 150. De Nederlandse deelneming aan en belangstel ling voor de Internationale Jaarbeurs te Brussel heeft een soortgelijk gunstig verloop. Het is de oprechte wens van de Directie der Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs, dat haar instituut ook in de toekomst het hare moge kunnen bijdragen tot een in alle opzichten voorspoedige en daarmede ver antwoorde ontwikkeling in de betrekkingen tussen de beide gebieden teneinde op deze wijze een doelmatig instrument te vormen bij het streven naar een verhoogde econo mische en culturele welvaart. Monetaire hervormingen in Tapanoeli. De Nederlandse troepen werden tijdens hun opmars in het Tapanoelische op Noord- Sumatra evenals elders in de Archipel, gevolgd door ambtenaren van de Overheids instellingen, die zorg droegen voor de reor ganisatie van de civiele diensten in het bevrijde gebied. Zo zagen de ambtenaren van ,s Lands Kas zich voor de taak gesteld om in de republikeinse geldchaos „monetaire hervor mingen" tot stand te brengen. Een oude Batakse man zit stil voor zijn kamponghuisje. Als hij ons ziet naderen, roept hij ons„Slamat datang" toe. We gaan naar de oude baas toe. Hij is kenne lijk verheugd ons te zien en vraagt ons, of we op onze patrouille-tocht nog „orang djahat" (slechte mensen) zijn tegen gekomen. De oude baas vertelt ons van de ellende en terreur, die hq de laatste jaren heeft moeten doormaken. Luther, zo heet de oude heer, blijkt een gepensioneerd tolk te zijn. Toen hij 55 jaar werd, kreeg hij eervol ontslag uit 's Lands dienstmet dank voor de bewezen diensten. Vol trots toont hij zijn pensioen- besluit, getekend in 1933. Zijn legitimatie bewijs heeft hij ook bewaard, al toont de foto ons een heel ander man dan de grijsaard die naast ons zit. „Aanvankelijk gingen de betalingen van de pensioenen gewoon door", aldus begint Luther zijn verhaal. „Wel wist men de verhouding van het Japanse geld, waarmee men ons toen uitbetaalde, niet precies te schatten maar de toestand was houdbaar. Toen de oorlog voorbij was dachten we, dat alles spoedig weer nor maal zou zijn. Maar we konden toen nog niet vermoeden, wat ons nog boven het hoofd hing Even stokt het verhaal. De oude zit ken nelijk in gedachten. Denkt hij aan de tijd terug, toen de Jappenlegers verslagen wer den en een ieder dacht, dat vrede en wel vaart weer spoedig in het land zouden bloeien Toen na de Japanse capitulatie de „Repu bliek Indonesia" uitgeroepen werd, vervolgt de oude baas, „begrepen we al spoedig, dat er voor ons,oud-gepensioneerden, geen plaats meer was. Na geruime tijd werd er een regeling in t\et leven geroepen, welke de pensioenen in de nieuwe geldvaluta vast stelde. Ik kreeg een bedrag van enkele millioenen rupee's in handen. Doch voor geen 5 millioen rupee's kon ik een pakean kopen, vis kostte per half pond bijna 1 millioen rupee's zout was nog duurder en medicijnen kon ik niet met 10 millioen rupee's betalen..... Tranen schoten de oude man in de ogen toen hij voor het eerst na jaren weer zijn pensioen in handen kreeg. In goed geld, waar hij rijst, zout, vis en kleren voor ko pen kan. Hij was vol lof over dit snelle handelen van de palanda's." „Matjam tempo doeloe", wist hij ons nog toe te fluisteren. „Net als vroeger. Reeds de volgende ochtend meldden zich andere pensioengerechtigden. Het bijkantoor van ,s Lands Kas in Toeroetoeng werkt op volle toeren. Drie dagen na de bezetting van het stadje 1 De opbouw is ook hier begonnen. Of gij achttien bent of tachtig, Uw Kheumatische pijnen doen hun slopend werk - en ge voelt U een wrak en afgeleefd, ver vóór Uw tjjd. Zorg ervoor die slopende kwaal te boven te komenbegin liever vandaag dan morgen de beproefd heilzame Krusohen-kuur, waaraan talloze ljjders aan rheumatlsche pijnen een nieuw leven te danken hebben. Krusohen is een zuiver natuur product, een samenstel van zes minerale zouten met een erkend aansporende werking op de bloedzuiverende organen. Daarom is, juist waar onzuiver bloed zich demonstreert in Rheumatische pijnen, Kru- schen Salts de redder ln de nood. Begin ermee hoe eerder hoe beteriedere morgen de kleine dosis Maar wèl regelmatig Vraag Krusohen bjj Uw Apotheker of Drogist. (1. M.) KOFFIE WORDT DUURDER. Tengevolge van de stijging der aankoop prijzen van koffie op de buitenlandse markt zal de prijs van koffie per 21 April voor de verbruiker verhoogd worden met f 1,12 per kg. De nettoprijs wordt dan f 4,40 per kg. aldus „Het Parool". Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè fl. 1,55. Buitenland fl. 2,—. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1