AXELSCHE Mi COURANT
AXELSCHE mCOURANT
Fr^kerinp bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 5 MAART 1949
63e JAARGANG No. 44.
7v
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUW5CH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
CUBA.
„EEN HERINNERING AAN 'T PARADIJS".
Tot de mooiste en meest idyllische stre-„
ken, die het moderne toerisme kent, behoort
koningspalm terstond opvalt. De blinkende
stranden, omsooeld door helder lichtblaauw
water, het aangename en gezonde klimaat,
de charme var. de oude steden, trekken
jaarlijks stromen van toeristen.
POPPEN VAN KONINGIN JULIANA
NAAR ZEELAND.
Als speciale attractie op U.V.V. - huisvlijt-
tentoonstelling.
hebban, hebben er naar gestreefd, scheep
vaart en industrie te bevorderen en op hoger
peil le brengen. Deviezen buitenlands
geld, waarvoor we buitenlandse producten
kunnen kopen kunnen we verdienen,
j.oeren voor het buiten-
fen te importeren, te
baar product te txpor-
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 2 MAART 1949.
63e JAARGANG No. 43
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Drie man door Midden Sumatra.
Dit is het verhaal van een cantinewagen,
een oudje in het vak, overgenomen van de
Engelsen. Hij had zijn dienst reeds gedaan
in West-Java, daarna rond Padang en r.u
rijdt dit oude beestje op Sumatra rond.
Over wegen, die zich over hoge bergketens
slingeren, waar stenen als kinderhoofdjes
liggen, met gaten van 15 cm. diepte en
een omvang als een badkuip.
Soldaat joop de Roode uit Leiden en
soldaat Koen Muskee uit Rotterdam reden
dit oude bakbeest, dat kraakte en zuchtte.
Het kon veel, maar deze wegen der repu
bliek waren hem bijna te veel. Doch toen
er gevraagd werd, of de wagen mee kon
naar Pakan Baroe, zeiden de Roode en
Muskee onmiddellijk: „ja*. Daar lagen
Nederlandse en Indonesische soldaten in
een vergeten uithoek en die hadden een
cantinewagen nodig. We zijn er gekomen.
Voor en achter ons de Hupva-wagens
(hulpverbandplaatsafdeling) met medicijnen
kranten en tijdschriften uit Nederland. Al
duurde de tocht meer dan 8 uur, hij kwam
er, in Danau Bingkoeang, op het vliegveld
Pakan Baroe en in het 10 km. verder
liggende plaatsje Pakan Baroe. Overal
jubelden de soldaten: „De cantinewagen!*,
want alles hadden ze verwacht, maar de
cantinewagen zeker niet.
Doch de cantinewagen moest verder
Het convooi was vertrokken en daar stonden
we met ons drieën in Danau Bingkoeang
bij de Stoters. Toen moesten we het con
vooi achterna. Het lag ons een uur voor,
maar dat „goeie ouwe motortje* van de
Roode zou het wel doen. Het werd een
rit vol avontuur, niet vanwege de peloppers.
Die zagen we niet. De moeilijkheden
kwamen van een andere zijde, n.i. van de
carosserie. Het schokken en schudden deed
de hoge kast in zijn voegen kraken en
telkens, wanneer we over een steen of door
een kuil „scheurden*, sprong er een spijker
los. Het hout was oud en vergaan, regen
en wind hadden er op in gewerkt.
Het eerste paneel schokte los. „Stop',
commandeerde soldaat Muskee, die bijna
tranen in z'n ogen kreeg, toen hij de gapende
wonde in het lijf van zijn ouwe getrouwe
wagen zag. Een kwatta-reep lag op de
weg; iets verder een stuk carbolzeep
Muskee gaarde alles bijeenDe Roode keek
van achter zijn stuur toe. We bonden de
brokken bijeen, maar geen 10 km. verder
ging het tweede paneel er aan. „Mijn
motor haalt het wel", zei de Roode. „Maar
de carosserie komt er nooit*, vulde de
Muskee aan. Het hele geval is er toch
gekomen, zij het dan in brokken.
Een 40 km. voor Pajacombo was het
hele rechter paneel verdwenen, het dak
stond scheef, alleen de motor was nog
intact. Met wat radiodraad bonden we de
laatste brokken bijeen en sukkelden we
door Arou-kloof naar Pajacombo. We pas
seerden dessa's en uit de huizen staarden
ons de mensen aan. We duimden hen toe
en zij lachten. Goodwill en vertrouwen
de mensen waren blij, dat de belanda's er
waren. Toen we eindelek in Pajacombo
waren wisten we niet wie meer gaapten
de Stoters of de cantinewagen met de ver
dwenen achterdeur.
„Helemaal alleen?*, vroeger de Stoters.
„Ja 1*. grinnikte de Roode, alsof het een
doodgewoon iets was en Muskee, keek ook
weer vrolijk. Maar voort gingen we weer,
achter het convooi aan. Om kwart over
zeven meldden we ons thuis. Meer dan
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
tweehonderd ;km. waren afgelegd, dwars
Sumatra. Zonder escorte 1
Als men ons wil vertellen, dat het volk
van Sumatra's Westkust kwaad wil, dan
vertellen wij het verhaal van de cantinewa
gen.
Vertrouwen moet er zijn en de Neder
landse soldaat brengt vertrouwen.
Veldmuizen bedreigen
oogst 1949.
INTENSIEVE BESTRIJDING GEBODEN-
De laatste maanden hoort men voortdurend
berichten over het massale optreden van
veldmuizen in allerlei delen van ons land
(o.a. in de Noordoostpolder, rondom Sieek,
in de Z O. hoek van Drente, in de Betuwe,
Z.W. Utrecht, Beyerland, Zuid-Beveland,
enz.) Reeds zijn honderden hectaren winter
koren door toedoen van deze vraatzuchtige
dieren vernietigd. Bestond er in het begin
van Februari nog enige hoop, dat de plaag
tot enkele gebieden beperkt zou blijven,
doch het ontbreken van strenge vorst en
aanhoudende slagregens tijdens de afgelopen
weken heeft deze verwachting volkomen de
bodem ingeslagen. De weersomstandigheden
zijn integendeel zeer bevorderlijk geweest
voor de ontwikkeling van de veldmuizen-
stand. Er moet dus terdege rekening
mee worden gehouden, dat deze plaag zich
nog steeds verder zal uitbreiden.
Oogst tot 1/10 van de normale
opbrengst verminderd.
Wat dit zal betekenen, kan het beste
worden aangetoond met vergelijking uit het
verleden. Reeds eerder werd ons land door
muizenplagen geteisterd. In sommige streken
werd dientengevolge de opbrengst van de
oogst tot één tiende veiminderd. Deze schade
beperkt zich niet alleen tot de landbouw
gewassen, maar zij heeft ook betrekking op
de vernieling van het gras- en hooiland en
van de vruchtbomen.
Een veldmuis eet per dag ca. 35 gram.
Wanneer men bedenkt, dat het aantal nako
melingen per jaar ca. 350 kan bedragen,
dan kan men nagaan, welk een omvang de
schade kan aannemen. Daar komt nog bij,
dat de veldmuizen meer vernielen dan zij
eten.
Ontoelaatbare verspilling.
In een tijd ais deze is dit een ontoelaat
bare verspilling. De economische toestand
van ons iand kan het verlies van ettelijke
millioenen guldens tengevolge van het
optreden van de veldmuizen onmogelijk
verdragen. Bovendien betekent een vermin-
derdeS.oogstopbrengst een schadepost, die
op geen enkele wijze valt te compenseren.
Derhalve is een intensieve bestrijding gebo
den. Wanneer tijdig en met overleg tegen
de veldmuizen wordt opgetreden, kan met
zekerheid worden aangenomen dat een ver
dere uitbreiding van de plaag zal worden
voorkomen.
De Plantenziektenkundige Dienst te Wage-
ningen wekt iedereen op de bestrijding met
kracht ter hand te nemen. Voor een doel
treffend optreden tegen de veldmuizen is
het gewenst, dat deze Dienst onmiddellijk
in kennis wordt geteld van|iedere uitbrei
ding van de muizenstand over het hele
land- Voor het geval, dat de verkregen
inlichtingen wijzen op de noodzakelijkheid
van verdelging in een groter aaneengesloten
gebied, zal de Plantenziektenkundige Dienst
de leiding van de verdelging op zich
nemen. Zolang dit niet het geval is, wordt
de bestrijding aan de boer overgelaten-
De bestrijding van de veldmuis.
Vla „de^adic-omroep zuller. in het kader
van de weerberichten voor bu r en tuinder
wekelijks mededelingen worden verstrekt
omtrent het verloop van de veldmuizen-
plaag. Zo nodig zullen hieraan instructies
worden verbonden omtrent de wijze van
verdelging. Over het algemeen kan deze
geschieden met behulp van de zogenaamde
muizentarwe, giftkorrels, die bij voorkeur
rechtstreeks in muizengaten moeten worden
gebracht. Dit kan het best plaatsvinden
door uit een fles met een nauwe hals in
in elk gat 5 k 10 korrels te schudden. Het
verspreid uitstrooien van de korrels moet
worden voorkomen; hiervan is het nuttig
effect zeer twijfelachtig, terwijl dit boven
dien het gevaar oplevert dat de korrels
door vogels worden genuttigd met gevolg,
dat deze aan de vergiftigde bestanddelen
sterven.
Verdelging dient tijdig
te geschieden.
Het is noodzakelijk dat men tijdig met
de bestrijding aanvangt, bij voorkeur reeds
in het begin van de maand Maart. Dit
biedt het voordeel, dat het aantal m$zen
naar verhouding nog gering is, zodat de
schade bepeikt blijft en met een minder
aantal korrels kan worden volstaan. Voor
een doeltreffende bestrijding gebruikt men
in hei voorjaar 1 k.g. of minder tarwe
korrels per h.aterwjjl deze hoeveelheid
in de zomer 2 k.g. en bij optredende
plagen 3 k.g. bedraagt. Bovendien is in het
voorjaar het gewas nog laag, zodat de
nestgaten gemakkelijk te onderscheiden zijn,
betgeen veel tijdsbesparing geeft. Later in
het jaar is de verdelging bewerkelijker of
soms zelfs tot de oogst onmogelijk. Voorts
levert e^n vroege bestrijding het voordeel
op, dat de betrokkenen gemakkelijker tijd
voor de verdelging beschikbaar kunnen
stellen.
Niet alle muizen zijn veldmuizen.
Tenslotte dient men te bedenken dat niet
alle muizen, die de akkers tot hun woon
plaats hebben gekozen, veldmuizen zijn.
Weliswaar brengen alle muizensoorten scha
de aan de gewassen toe, maar practisch
kan worden aangenomen, dat de catastrop-
hale vernietigingen van de oogst uilsluitend
voor rekening van de veldmuis komen. Het
diertje komt op alle gronden voor. Niette
min heeft het een voorkeur voor de klei
en veenstreken, in het bijzonder wanneer
hier de oppervlakte van de bodem een nel-
wel bijzonder onge-
:e jaren, waarin ons
moet inspannen om
komen, de schaarste
tchnisch personeel zo
t buitenland heeft de
t stilgestaan en ook
wij een echterstar.d
ard nodig dat zij, die
°seffen in wat voor
ugkeren, wanneer zij
aandoen- De rege-
iaan om hui: te helpen,
lar dat betekent niet
keiijk in een goed
tegendeel, het is een
reu dure plicht, dat
in zijn vermogen ligt,
smst.
militair reeds zorgen
si is. Hij kan ervoor
s niet vermii dert, maar
4 daarvan straks, ook
itische herscholing, de
ine heeft haar perso-
it in de ste k gelaten
teden voor technische
jeopend. Dat moest
onderwijs worden
uingenis „klassikaal"
ian een hei* school-
marinediens. practisch
schriftelijk onderwijs
'landsc Technicum te
in fir e?sen te treden
dit ordirwijs strikt
iedere ieerliag wordt
ieprogramma samen
ging wordt gehouden
i!e hij retds heeft
actische ervaring, die
rdoen.
ar gtëist, dat hij de
1 per week opkrijgt,
laten naziet eerder
les toegezonden. Ge
s gedaan: zo laat hij
makkelijk bij liggen,
tt het volde ening, te
üat men zich heeft
ut t en getuigschr ft.
dat hel nLt meevalt,
itaire dagtaak nog eens
Inplaats van de gezel-
kameraden, die nu
hun schouders opha-
meraden staan straks
der, en dan is het
ten kan hebben,
niet het doel, en we
emaal dokter, jurist
/at de maatschappij
elijk nodig heeit, dat
sch geschoolden, ais,
troordtgers, opzichters,
s en lager technisch
erkers, monteurs, elec-
lagers. En is tr iets
lan dat ge voor deze
it, waar ge ook dienst
:ld en in ieder wapen
na aiioop van zijn
voeren, dat hij geen
ontwikkeling heef:
is iets anders. Neder-
uitsttkende reputatie
i de scholing van zqn
t, dat de scholing
ie reputatie dus, en
igieuze overwegingen
touwing te laten, leg-
licht op om op het
vak te presteren, wat
met zijn aanleg en
ED1G1NG.
heeft de wereld 3120
its 291 vredesjaren
beleefde Europa 17
van de wereld 9.
**öonnements-
prljs
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlën
(u^dmum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
f al Uai ««mnkiH/'
I nn/4 AnrilU Hni
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2f
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlèn
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Vi
■h-.-a.-i mitfi fiitti.nrnïn
3.