AXELSCHE H COURANT Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 12 FEBRUARI 1949. 63e JAARGANG No. 38 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Haifa, symbool van Israel's groei. Jeruzalem, de oude en heilige stad en Tel-Aviv. de moderne hoofdstad ei3en vrij wel a'le aandacht op in het nieuws over Israël. Maar de economische toekomst van de jonge staat is veel minder afhankelijk van het lot van deze twee steden dan van dat van Haifa, dat in snel tempo het eco nomisch zwaartepunt wordt niet alleen van Israël, maar van het gehele Midden-Oosten. Omstreeks 1900 was Haifa een arm, dood stadje, vergeten door de h storle linds de dagen der kruisvaarders. De bevolking van 8000 Arabieren, 20)0 Joden en een paar honderd Christenen, bestond uit vis sers, ha idwerkers, voornamelijk zadelmakers, smeden en leerlooiers en arbeiders in gros- sierderijen in graan, olijven, tabak en iex- tiel. Een aantal was ii dienst van de Hedjaz Spoorweg, die de Turken in 1900 hadden laten bouwen ten einde reizigers, pelgrims en vracht van Palestina en Trans- jordanië te vervoeren naar Mekka en Medina. De economische ontwikkeling van Haifa na de eerste wereldoorlog werd gestimu leerd door de komst van ongeveer 13.000 Europeese Joden, die tussen 1920 en 1931 naar de stad gingen en die nieuw geld, ervaring en ondernemingszin meebrachten. Zij werd evenzeer gestimuleerd door de in 1926 door hut Lagerhuis genomen beslis sing Palestina een lening toe te staan van één en een kwart millioen pond sterling om de haven van Haifa te vergroten, haven hoofden en kaden, pakhuizen en opslag plaatsen te bouwen, waardoor dit de be langrijkste haven van het land zou worden. Twaalf maanden later kwam de pijplei ding van de l.P C, (Irakse Petroieum- maatschappij) gereed, w a door jaarlijks twee millioen ton olie naar de haven van Haifa werd gepompt. In 1939, dus julsl op tijd voor de militaire operaties tijdens de tweede wereldoorlog, kwamen drie met Engels kapitaal gebouwde raffinaderijen in Haifa in bedrijf. Intussen waren de Joden, in 1923 begon nen met de bouw van de Palestijnse elec- triciteiismaatschappij, die geheel Palestina (met uitzondering van Jeruzalem) en Trans- jordanië va^ electriciteit voorziet. Een jaar later stichtten zij de Hebreeuwe technische hogeschool, waar de beste chemici, natuur kundigen, ingenieurs en metallurgen uit de V.S. en Duitsland gingen doceren. Sinds 1925 stichtten de Joden uit Haifa, soms met eigen, doch vaak met vreemd kapitaal, staal-vervaardigende en staal- verwerkende ondernemingen als de Cluson Steel Works, de Vulcan Foundries en andere, die draad, kabel en prcc.sie-instrumenten maakten. De Joden bevorderden ook de oprichting van andere ondernemingen als de Portland Cement Works, de Ata Textile Mills, zeep en oliefabrieken, lucifersfabrie ken, enz. enz. De eigendomsverhoudingen bij al deze bedrijven zijn vaak zeer inge wikkeld. Laten wij één voorbeeld nemen, dat van de Solel Boneh N.V., van origine een coöperatieve onderneming. Solel Boneh bouwbedrijf, het grootste in geheel Palestina Het is het eigendom van de Histradoet, de Joodse federatie van vakverenigingen, die gesteund wordt door Joodse vakverenigingen in Amerika en elders. Maar de Solel beschikt over een gewel dige kapitaalsmachtzij treedt ook op als holding-company onder de naam van „Koor" Indusiry and Crafts Ltd. in de afgelopen zeven jaar heeft zij verworven de Phoenica Glass Ltd., die alle soorten glas en glas werk vervaardigt en de Vulcan Foundries; zij heeft opgekocht de fabriek van rubber- ariikeien Hamgaper Ltd. Zij is nog altijd bezig andere ondernemingen op te kopen en nieuwe ondernemingen te vestigen. Dit snel omhoog-schietende Haifa heeft als een magneet nieuwe Joodse immigranten aangetrokken. In 1946 overvleugelden de Joden in Groot-Haifa de Arabierende ver houding was toen: 119 009 Joden, 96 000 Arabieren, een 34.000 Christenen en 5000 .anderen-" Hoewel het de Joden waren, die hun stempel drukten op de ontwikkeling van de stad, hadden de Arabieren toch ook hun speciale gebiedenzij waren bv. de beste lucifersfabrikanten en de beste tabaksver werkers zij hielden de grossierderij in stoffen en leer in handen. Andere bedrijven waren zowel in handen van Joden als van Arabieren van de 13 bakkerijen in Haifa waren er 7 in Arabische en 5 in Joodse handenelke groep had 4 papierfabrieken en drukkerijen en 3 leerlooierijen. Op het gebied van de metaal- en de chemische industrie prevaleerden de Joden, dank zij de Hebreeuwse technische hogeschool. Zij bezitten 23 metaal-verwerkende bedrijven de Arabieren slechts 7bij de Arabieren is de verhouding zelfs 7 1. Tot aan de Arabisch-Joodse oorlog was Haifa een werkelijk bi-nationale gemeen schap. Arabieren en joden zaten gezamen lijk in het stadsbestuurde Arabische en Joodse werkgevers werkten samen bij het vaststellen van vrachttarieven en arbeids verhoudingen. Maar toen op 22 April 1948 800 Joodss soldaten Haifa bezetten, volgde een massale uittocht van Arabierenvan de 96 000 Arabieren bleven er maar 10.000 achter. Hoewel dit de Joden een onmid dellijk voordeel verschafte, zouden veie Joden in Haifa toch graag terugkeren naar de staius qiio ante beilum. De Israëlische regering onderkent de geweldige mogelijkheden van Haifa als knooppunt voor rail-, weg- en scheeps verkeer, nationaal en internationaalals middelpunt voor import en export op het gebied der zware industrie; als het centrale punt voor distributie van producten van landbouw en veeteelt. De economische adviseurs van de rege ring geloven, dat het stadsgebied van Haifa gemakkelijk 300.000 inwoners kan herbergenin de voorsteden zouden er nog 75.000 onderdak kunnen vinden. En dit ailes is mogelijk bij laagbouw; zo nodig zou het Haifa iigt op de rotsen oneindig veel groter kunnen worden, als men zou overgaan tot hoogbouw. Zij hebben voorts vastgesteld, dat de hoeveelheid goe deren, die in 1947 aan de pieren werd gelost duobei zo groot was als die uit 1939 (nl. 1.340 000 ton tegen 643.000 ton); in dezelfde periode steeg het vrachtvervoer van 343.000 ion tot 1.848.000 ton. Zij zijn voornemens de capaciteit van Haifa, welke op het ogenblik 110 schepen bedraagt, op te voeren en de capaciteit van de olielei dingen te vergroten van Uc huidige 6 mil lioen ton tot 25 millioen ton ruwe olie. Zij menen, dat de raffinaderijen nauwer kunnen samenwerken met de chem.sche industrie van Haifa, waarbij de laatste zich meer zou moeten toeleggen op bijproducten van de raffinaderij ais pnenolen en thermo plastics. De grote verwachtingen van de economen en hun vertrouwen in de toekomst worden nog overtroffen door die van de Joden te Haifa zelf, die meer dau trots zijn op hun stad. Zelfs in deze gespannen tijd biedt Haifa het typische beeld van een „boom- town". En de stad dankt dat beeld niet alleen aan het feit, dat de prijzen hoog zijn, dat de mensen gemakkelijk geld uitgeven en in weelde leven, en evenmin aan hej feit, dat iedereen het druk heeft. Men heeft het gevoel, dat er iets groots staat te gebeuren, dat er geweldige mogelijkheden op handen zijn. De Joodse Kamer va-: koophandel en industrie krijgt dagelijks aanvragen van beroemde internationale banken en verzeke ringsmaatschappij over de economische mogelijkheden in Haifa. Velen van de eer zuchtige jongeren in Israël worden naar Haifa gelokt, omdat zij de stad zien als een symbool van de groei. Pelgrimage in de 20ste eeuw. Vele luchtwegen leiden in het Heilig Jaar naar Rome. Koortsachtig wordt in Rome aan de vol tooiing en uitbreiding van hotels, vliegvel den verkeerswegen, stations en ondergrondse spoorweg gewerkt, om straks wanneer het Heilig Jaar een aanvang zal nemen, gereed te zijn de millioenen gelovigen en toeristen uit alle delen van de wereld op te vangen. Dag en nacht zjjn honderden aibeidets in de weer om het Ronft Termini, het station van de Heilige Stad, af te bouwen. Enorme schijnwerpers, die over het gehele terrein zijn opgesteld, verlichten vanaf 6 uur 's avonds de uitgestrekte terreinen waarop straks het spoorwegknooppunt van Rome zal verrijzen. Reeds voor de -oorlog was met de bouw begonnen van dit in moderne stijl op te trekken station, maar de oorlog en het feit dat er daarna geen geld meer beschikbaar voor was, hebben de bouw vertraagd. Thans staan grote rijdbare kranen over het veld verspreid en de verwachting is dat Roma Termini op het einde van dit jaar in gebruik kan worden genomen. Toen er sprake was om in Rome een ondergrondse spoorweg te gaan bouwen, was de doorsnee-Romein lichtelijk verbaasd. Vooreerst is de grond in Rome niet com pact genoeg en op de tweede plaats heeft de stad een perfect georganiseerd boven gronds verkeer, dat wordt uitgevoerd door een iegio aantal trams, bussen en trolley bussen. Maar de ondergrondse komt er. En de Italianen zijn unaniem van oordeel dat wanneer er geen oorlog uitbreekt op korte termijn, de ondergrondse voor het begin van het Heilig Jaar klaar zal komen. I ilussen wordt ijverig aan de ondergrondse die een totale lengte van 11,5 km. zal krijgen, gewerkt. Zeer merkwaardig is, dat men bij het graven op bepaalde diepten regelmatig op historische bouwwerken stuit. Dit is dan voor de ingenieurs aanleiding om hun plan te wijzigen, want een vernieling van derge lijke bouwwerken is in het oog van elke Italiaan een heiligschennis. De werkzaam heden worden dan gewoon vooitgezet, zij het met een omlegging. Het ligt in de bedoeling om de lengte van de ondergrondse op de duur uit te breiden tot 40 km., waarbij dan ook Ostia aan de zee wordt opgenomen in het net. Het vliegveld van Rome, Ciampino, is ook een der eindsta tions van de ondergrondse en de stroom der vliegende pelgrims zal via de onder grondse worden afgevoerd. Ciampino, intercontinentale luchthaven van Rome. De voortvarende Romeinse vliegvelddes kundigen hadden oorspronkelijk het plan om ter gelegenheid van het Heilig Jaar een speciaal vliegveld voor pelgiims aan te leggen. De bouwkosten hiervan bedroegen 26 milliard Lires, inpiaats daarvan wordt echter thans het vliegveld Ciampino uitge breid en gemoderniseerd. Ciampino zal dan het intercontinentale centrum van het luchtverkeer op 4ialië worden. Op dit ogenblik is de verkeersd.chtheid reeds zeer groot en men verwacht dat het aantal landingen en starts gedurende het Heilig Jaar zal worden verviervoudigd. Momenteel zi<n er 50 internationale en nationale lucht vaartmaatschappijen die op Rome vliegen. Onlangs is de nieuwe startbaan van Macadam gereed gekomen, die een afmeting heeft van 2200 M. bij 60 M. Meteorologisch, klimatologisch en geografisch gezien heeft Ciampino alle kansen om te wedijveren met de grootste luchthavens der wereld. De uitrusting van het vliegveld is zeer modern. Het beschikt over het Ground Control Approach System. Het licht en de zon, kenmerkend voor Italië, maken het gebruik van dit GCA-System meestal niet nodig. Als voorbeeld mag hier wel genoemd wor den, dai tijdens de mistperiode, die onlangs het luchtverkeer in vrijwel geheel Europa lam legde, Ciampino hiervan geen last ondervond en dat het normale verkeer plaats vond. Ciampino wordt een representatief vlieg veld. Speciaal met het oog op het Heilig Jaar wordt alles in het werk gesteld om het de aankomende en vertrekkende reizigers zo comfortabel mogelijk te maken. Ook is men bezig aan de bouw van een sieren kerkje aan de rand van het vliegveld, dat naar schatting 3C0 mensen kan bergen. Vele wegen leiden naar Rome. In 1925 kwamen ter gelegenheid van het Heilig Jaar 1.100.000 buitenlanders naar Rome. Hiervan kwamen 960.000 per trein^ 40 000 per auto en 100 000 per boot. Van de treinreizigers reisden 230 500 1ste klas, 425 000 2de klas, de rest 3de kias. Van de auto reizigers kwamen er 12 500 in hun eigen auto. Per boot kwamen 17.000 pel grims uit Egypte, 14 000 uit de Balkan, 15.000 uit Tujkijë, Palestina en Noord-Afrika, 3.000 uit Scandinavië, 25.000 uit Noord- en 10 000 uit Zuid-Amerika. Ook dit jaar wordt de grootste toeloop uit Noord- en Zuid-Amerika verwacht. Het percentage pelgrims dat in 1950 per auto zal komen zal wel toenemen. Ook het vervoer per schip zal hoogstwaarschijnlijk groter zijn dan in 1925, maar het aanbod aan schaeps- ruimte is aanmerkelijk kleiner. In 1925 speelde de luchtvaart nog een kleine rol in het vervoer der Pelgrims, Het aandeel dat de vliegtuigen in 1950 bij het vervoer van gelovigen en toeristen zal hebben, zal aanmerkelijk toenemen. Alleen het feit, dat 25 millioen gelovigen naar schatting de Heilige Stad zullen bezoeken gedurende het Heilige Jaar, betekent dat de rol die het luchtverkeer bij dit vervoer zal gaan spelen, zeer voornaam is. In het oog springend is o.a. de activiteit van de K.L.M. bij dit toekomstige vervoer van pelgrims uit alle delen van de wereld naar de' Heilige Stad. Het luchtnet van de K.L.M. omspant de hele aarde en reeds worden grote plannen met betrekking tot het luchtvervoer gedurende hét Heilig Jaar voorbereid. Huisvesting-puzzle gedurende het Heilig Jaar. Om het probleem der huisvesting op te lossen, zijn in de Heilige Stad verschillende comiié's gesticht. Het rijpend gebrek aan hotel-accomodatie was de oorzaak, dat men naar andere oplossingen zocjjt. Men heeft dit huisvestingsprobleem thans op dezelfde wijze aangepakt als in Londen tijdens de Olympische Spelen. Particulieren worden ingeschakeld en de moderne pelgrim wordt voor redelijke p'ijzen ondergebracht. Naast deze maatregelen, zijn er ook drie massa hotels in aanbouw en wei aan de rand van Vaticaanstad, die tesamen onderdak kunnen bieden aan ruim 8000 mensen. In samen werking met de Italiaanse regering zal gezorgd worden voor een rigoureuze stop op hotelprijzen. Angstvallig zal er voor wor den gewaakt, dat de pelgrims door zwart handelaren en andere parasieten zullen worden uitgebuit. De peigrims zullen speciale zogenaamde p-lgrimskaarten ont vangen, die worden v gereikt door de Nationnle Comité's, die in de meeste landen werden ingericht. -Deze pelgrimskaarten voorzien in diverse faciliteiten, wat betreft visa, douane, huisvesting enz. in September j.I. heefl men tijdens een internationaal Jeugdcongres te Rome een „Generale Repetitie" gehouden in verband met de huisvesting. Hierbij bleek dat toen ca. een kwart millioen mensen op korte termijn onderdak kon worden aangeboden. Niet alleen de Italianen, doch de gehele katholieke wereld volgt met spanning de toebereidselen voor bet Heilig Jaar in Rome en wanneer de verwachtingen niet bedrie gen, dan zal het Jubeljaar 1950 een grootse manifestatie worden. EEN VREEMD HOTEL. Ongeveer 30 Km. van het Stadje Nyeri in Kenya (Afrika) vindt men bovenin een geweldige vijgeboom, die een geweldig terrein beheerst, het „boomtop hotel". De gasten van dit wonderlijke hotel zijn toe risten, die wilde dieren willen fotograferen. Voor 100 gulden per dag kan een mens daar de gevaarlijkste dieren bestuderen en wie geiuk heeft kan luipaarden, hyena's, olifanten en buffels zien. De ondernemende eigenaar S. E. Walker verlangt geen beta ling van zijn gasten, als zij geen kans hebben gekregen wilde dieren te fotogra feren. Van de grond afgezien, lijkt het hotel op een reusachtig tvogelnest. Een 9 M. la ge, steile ladder leidt naar de eerste verdieping. Langs de lage dikke takken van nabije bomen is op zodanige wijze prikkeldraad gespannen, dat honge rige luipaarden op eerbiedige afstand moe ten blijven. Het hotel heeft eiectrisch licht, dat wordt geleverd door twee turbines, die aan de voet van de vijgenboom staan. De eetzaal ligt op de eerste verdieping; op de tweede verdieping zijn vijf, door bamboe a gescheiden kamers. Zoals het een modern hotel betaamt, hebben alle kamers warm en koud stromend water. ROOIVERBOD VROEGE AARDAPPELEN INGETROKKEN. Krachtens de „Rooiverordening Vroege Aardappelen" van het Bedrijfschap voor Groenten en Fruit werd telkenjare van Overheidswege bepaald op welke datum in het voorjaar het rooien van vroege aardap pelen kon aanvangen. Nu echter op het gebied van aardappelteelt en de handel In aardappelen normale toestanden heersen kan voortaan de teler zelf weer de aanvang van het rooien bepalen. De verordentng met het rooiverbod is n.l. blijkens het Voedsel voorzieningsblad no. 10 van 10 Februari 1949, ingetrokken. rvbonnements- prijs s Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1