AXELSCHE mCOURANT
AXELSCHE H COURANT
t
F:a^k>ring bij abonrprmn', Axel.
ZATFRDAG 22 JANUARI 1949.
63e JAARGANG N<32
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
V
Wat is Benelux?
NEDERL.-BELG. SAMENWERKING INZAKE
DE SOCIALE VERZEKERINGEN.
België ^en Luxemburg hoger ligi danriin
Nederland. Vóór de oorlog lag het Belgische
loon- en prijsniveau enigszins beneden het
Nederlandse. De evolutie van de lonen en
SUBSIDIE HERBEPLANTING.
Hoewel reeds in ruime mate gebruik werd
gemaakt van de sinds Mei 1946 geboden
De kwijtschelding zal ook worden verleend
aan de credietnemers, die wegens gemis
aan draagkracht van de afbetalingsplicht
werden vriioestolri.
van het consumenten-
ebruari a.s. ongeldig,
van de waardebonnen
zullen nog nadere
Frankering bij abonnement, Axel.
WOFNSDAG 19 JANUARI 1949
63e JAARGANG No. 31
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
Prinses Margriet is jarig.
Zoals vanouds de maand Augustus een
echte Oranjemaand is, waarin we vroeger
en ook thans weer twee jarigen in ons
Koninklijk Huis mogen begroeten, vraagt
ook nu Januari tweemaal onze aandacht.
Op 31 Januari is het de jaardag van
Prinses Beatrix en heden viert Prinses
Margriet, het derde prinsesje, ver van huis
geboren, haar zesde verjaardag, temidden
van een gelukkig gezin, temidden van een
volk, dat deze dag, zij het niet in uitbundige
feestvreugde, gedenkt en ieder onzer wenst
Prinses Margriet nog vele gelukkige onbe
zorgde jaren.
Vliegtuigen in onzichtbare
vangarmen.
„Ik praat U binnen".
Ergens naast de landingsbaan van een
Engels vliegveld staat een zware legertruck
met er achter een grote, rood-wit geblokte
aanhangwagenop het dak van deze aan
hangwagen staat een tweetal torens en twee
korte antennes priemen loodrecht de lucht in.
Binnen in de wagen is het donker en
temidden van een wirwar van draden,
knoppen en schakelaars zitten er 5 mannen
ingespannen te turen op een aantal schermen,
waarop een helgroen lichtpuntje zich lang
zaam verplaatst. E'k van hen heeft een
koptelefoon opgezet waardoor hij van tijd
tot tijd instructries geeft, die voor een
onzichtbare ontvanger bestemd zijn. De
schermen met groene lichtpuntjes hebben
waarschijnlijk iets te maken met die nieuwe
uitvinding, die in de oorlogsjaren naar voren
is gekomen en toen zo buitengewoon van
zich heeft doen sprekenRadar.
De loods op het vliegveld.
Inderdaad, wat hier in die wagen gebeurt,
heeft iets met Radar te maken. Het groene
lichtende puntje, dat zich over de schermen
beweegt, is de echo van een vliegtuig, dat
buiten, ergens in de dikke wattige wolken
massa rondvliegt en door de golvenbunde!
van de ronddraaiende Radar-antenne is
opgespoord; het zal nu door middel van
Radar van de grond af veilig worden
binnengeloodsd, ondanks hel feit, dat de
vlieger in de cockpit geen grondzicht heeft.
De vijf mannen in de wagen staan in ver
binding met de vlieger en door het geven
van instructies laten zij hem een volkomen
veilige landing uitvoeren.
Deze vijf mannen bedienen een systeem,
dat bekend staat als Ground Controlled
Approach (van d£ grond af gecontroleerde
landing), kortweg G.C.A. genoemd; het is
tijdens de oorlog ontwikkeld door de Ame
rikaanse luchtmacht om de bommenwerpers
en transportvliegtuigen bij elke weersge
steldheid veilig te kunnen binnenloodsen
tegen het einde van de oorlog waren
ongeveer 30 van deze installaties in gebruik
op de diverse Amerikaanse vliegbases en
na de grote strijd werd het systeem ook
voor de burgerluchtvaart beschikbaar gesteld.
Enkele grote Engelse vliegvelden, zoals
b.v. Londen Airport, zijn met dit systeem
uitgerust en regelmatig gaat er een K.L.M.-
vlipgtuig heen 'om de vliegers met dit
nieuwe systeem bekend te maken.
Onzichtbare vangarmen. -
De K.L.M.-lesmachine hangt ergens tussen
de wolken en de antenne op de wagen
naast de startbaan draait rond en zoekt
tastend de horizon af. Plotseling ziet één
van de mannen van het GCA op het scherm
voor zich een lichtend stipje verschijnen
de machine bevindt zich binnen de straal
van de zoekende radarbundel, die een reik
wijdte heeft van 50 km. en nu hoort de man
van GCA in zijn koptelefoon de stem van
de KLM-vlieger
„Hallo GCA, hier KLM Baker King, wilt
U mij binnenbrengen? Over*.
„Hallo Bak°r Kin£, hier GCA. Begrepen.
Geef mij Uw hoogte, koers en positie. O/er".
„Hier Baker King, hoogte 1200 m„ koers
190, ten NW van het vliegveld".
„Hier GCA, daal tot 900 m. en zet de
hoogtemeter op 761 mm."
De vlieger is inmiddels gedaald tot 900 m.
en heeft zijn hoogtemeter bijgesteld, zodat
die de hoogte boven het vliegveld aangeeft.
„Hier GCA, welk type vliegt U
„Hier Baker King, type DC-3. Over".
„Hallo Baker King, daal lot 450 meter,
koers 115".
„Koers 115, gedaald tot 450 meter."
„Hier GCA, ik zie U nu op 6 km. ten
NO van het vliegveld mei wind achter".
„Hier Baker King, op 6 km. ten NO van
het vliegveld met wind achter."
„Hallo Baker King, uw landingsbaan is 29,
maak u gereed voor de landing. Over."
„Landingsbaan 29, gereed om te dalen."
Bij deze woorden laat de vlieger zijn
wielen neer en zijn landingsklappen half uil.
„Hallo Baker King, wacht U even, ik
geef U over aan no. 2" Op dit moment
geeft de eerste man van „GCA-Approach"
het K. L. M—vliegtuig over aan zijn collega
om zelf naar een volgend vliegtuig te gaan
speuren. Hij doet dit als volgt
„Baker King op 10 km, rechts beneden
op het scherm, hoogte 800, koers 110", No
2 neemt dan de Baker King oveT en meldt
zich
„Hallo Baker King, hier GCA-Approach
no 2. Ontvangt U mij goed? Over".
„Hier Baker King, ik ontvang U op sterkte
5-Over.
„Hallo Baker King, U hebt nu zijwind
en zit op 11 km. van het vliegveld, daal
naar 350 meter."
„Zijwind, 350 meter. Over."
„Stuur nu naar rechts, koers 200."
„Naar rechts, koers 200".
„Ik praat U binnen'.
Nu is de K. L. M. machine gekomen bin
nen de gerichte golven van de tweede radar
zender deze zendt bundels uit, een hori
zontale en een verticale. Op de schermen
in de wagen, zien de drie mannen in het
midden het beeld van het vliegtuig als een
groen lichtpunt verschijnen en de twee
buitenste mannen meten regelmatig de afstand
die het groene puntje verwijderd" is van de
lijn, die de juiste landingsbaan aangeeft.
Wanneer de vlieger goed binnenkomt moet
het precies op de op het scherm aangegeven
lijn zitten. De ene man controleert de hori
zontale richting en de andere de verticale
beiden geven regelmatig hun bevindingen
door aan de middelste man, die in verbin
ding staat met de vlieger in de cockpit.
Hij praat de machine binnen.
„Hallo Baker King, hier GCA-Taik Down.
Ik praat U binnen. S uur U naar rechts,
koers 290*.
„Naar rechts, koers 290. Over".
„Hallo Baker King, blijft nu op deze
hoogte".
„OK, ik blijf op d zi hoogte*.
„Antwoordt U mij nu niet meer, alleen
maar luisteren. U bent nu in de richting van
de landingsbaan stuur naar links 285.
U bent op 10 km van de landingsbaan
koers is in ordedaal nu met 2 meter
per miruutstuur naar rechts 290....
8 km van de landingsbaan20 meter te
hoog daal sneller10 meter te hoog
koers in orde 6 km van* de lan
dingsbaan wind noord west, 15 kui per
uur5 meter te laaglangzamer da
len zijn Uw wielen uit en gezekerd
koers in orde nog 3 km no 1 Va
km een beetje naar rechts 15 meter
te hoog... - sneller dalen.... nu nog 800
meterU bent vlak bij de baan
hoogte goed U moet de baan nu kun
nen zien U kunt landen."
Uit de dikke wolkenbrel schiet de K.L.M.
Douglas te voorschijn, precies op de baan.
Dank zij GCA heHt de vlieger zijn machine
volkomen veilig binnengeloodsd.
EEN HALF MILLIOEN BOETE VOOR
VROOM DREESMAN.
Bij een controle van de administratie der
confectie-afdeling van da N.V. Vroom
Dreesman, ingesteld door de centrale dienst
voor ecoromische controle en de centrale
dienst van het directoraat generaal voor de
prijzen in de maand Juni 1947 te 's-Hertc-
genbosch bleek, dat voor leveringen ter
waarde van 780.000 punten geen textiel-
coupures aanwezig waren. Voorts ontbrak
vele copy-facluren. Ook zou toen een zg.
„zwarte kas" in beslag genomen zijn en
zou zijn geconstateerd, dat de N V. de
distributievoorschriften in belangrijke mate
had overtreden, o.a. door het kopen van
goederen zonder facturen, het verkopen van
deze goederen zonder punten en het niet
juist berekenen der prijzen. Het corfectie-
btdrijf zou verder belangrijke hoeveelheden
stoffen verwerkt hebben en deze punten
hebben doorgegeven aan de eigen afdeling.
Deze goederen werden op punten aan het
publiek verkocht. Aldus zou over een periode
van ongeveer twee jaar voor een waarde
van ongeveer 150.000 punten aan textiel
aan het winkelbedrijf zijn overgedragen.
Een openbare behandeling van het proces
verbaal had tot dusver nog niet plaats
en de affaire blijkt thans te zijn afgehandeld,
doordat de N.V. is ingegaan op een schik
kingsvoorstel van de Officier van Justitie
tot betaling van een half millioen gulden
boete.
GRIEP.
Vanuit het Zuiden nadert ons een yijand
in de gedaanle van de „griep", ditmaal de
Italiaanse of Franse griep.
In Parjjs z'jn de ziekenhuizen overvol en
wil men de scholen sluiten teneinde uit
breiding te voorkomen en tevens om ruimte
voor de grieppatiënten beschikbaar te ktijgen.
Gelukkig is deze griep nog niet van
ernstige aard. Tot op heden kwamen er in
Italië en Frankrijk slechts enkele gevallen
met dodelijke afloop voor. In België en in
het Zuiden van ons land is het aantal
griepgevallen weliswaar hoger dan normaal,
doch de geruchten als zou de griep een
epidemisch karakter vertonen, zijn uit den
boze. Integendeel, de ziekte is nog mild
van aard en kenmerkt zich door prikkelende
hoes», koorts en pijn in de ledematen.
HOEVEEL RADIO-LUISTERAARS
TELT NEDERLAND?
Het aantal aangegeven radio-toestellen in
Nederland bedroeg ep 1 Jan. jl. 1,132,093,
tegen 1,112,250 op 1 Dec. jl.
Op 1 Dec. waren er 502,806 aangeslotenen
op het Rijksradio—-iistributfenet, tegen
500,327 op 1 Nov.
iet te zeggen hoeveel
ten van deze maatregel
fhaikelijk is van het
n de grootte van het
>nen b.v., die dikwijls
hebben gehad en dit
niet hoeven terug te
i voordeel van f 95
zijn echter ook ge-
f400 voordeel.
1AGGERMACHINE
LJROPA.
ten te Nantes.
sn van Nantes hebben
retagne een bagger-
laten, die hier besteld
nie du Canal de Suez,
ijd, waarvoor experts
landen waren samen-
vaartuig is 112,35 M.
het heeft een bagger-
ton en een snelheid
van 12 knopen.
lNSE ELECTRISCHE
AR NEDERLAND.
National du Pitronat
ft de Franse industrie
Hingen aan electrische
Zo heeft Nederland
ng van de hoogspan-
tet verblndingsnet in
100 en 150.000 Volt.
atoren van de Neder-
/oor lijnen mei 1.500
ng van 25 electrische
B, eik van 2 650 P.K.
poorwegen.
ASAPPELEN.
i zal het mogelijk zijn
m voldoende sinaas-
Verwachl wordt, dat
ngewezenc mee er
ruilen worden vastge-
tappelen zijn reeds in
n. 1500 ton zijn in
n en deze week arrf-
O tor.
nuari worden 550 ton
en vermoedelijk in
Deze komen tegen
rije handel. Ook een
s in de bekende
wordt binnen enkele
tKLOZEN STIJQT.
eeg de werkloosheid
land van 43 068 tot
Brabant wasjan 5541
nd van 765 tot 2010.
3UTIE EINDIGT
ILI A S.
>n vernemen wjj, dat
/erweegt de textiel-
/olledig op te heffen,
-eeds eerder ais vaat-
at de textiel-ranlsoc-
il zou verdwijnen in
muari 1950 ingaande
België en Luxemburg,
aanzien, dat men het
iet eind van het jaar
Juli is thans vastge-
sn tegen oph ffing
e productie-zijde, al
aad eenvoudige tex-
ns, badhanddoeken,
uim zijn. Het vraag-
ciaie kant. Men vreest
vraag per 1 Juli niet
daan, tengevolge van
ddelen bij de kopert,
z'jn, dat de spanning
zou toenemen.
^oonnements-
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiên
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
.--i-t»-Ii
nrÜ7Pn in Ho nnrln/voioeöM o« *i« d
pelepenhpiH nm hii hof QfooioWnnhAU«/>-
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
v Kleine Advertentiên
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
4
i