AXELSCHE mCOURANT AXELSCHE H COURANT t F:a^k>ring bij abonrprmn', Axel. ZATFRDAG 22 JANUARI 1949. 63e JAARGANG N<32 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM V Wat is Benelux? NEDERL.-BELG. SAMENWERKING INZAKE DE SOCIALE VERZEKERINGEN. België ^en Luxemburg hoger ligi danriin Nederland. Vóór de oorlog lag het Belgische loon- en prijsniveau enigszins beneden het Nederlandse. De evolutie van de lonen en SUBSIDIE HERBEPLANTING. Hoewel reeds in ruime mate gebruik werd gemaakt van de sinds Mei 1946 geboden De kwijtschelding zal ook worden verleend aan de credietnemers, die wegens gemis aan draagkracht van de afbetalingsplicht werden vriioestolri. van het consumenten- ebruari a.s. ongeldig, van de waardebonnen zullen nog nadere Frankering bij abonnement, Axel. WOFNSDAG 19 JANUARI 1949 63e JAARGANG No. 31 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM Prinses Margriet is jarig. Zoals vanouds de maand Augustus een echte Oranjemaand is, waarin we vroeger en ook thans weer twee jarigen in ons Koninklijk Huis mogen begroeten, vraagt ook nu Januari tweemaal onze aandacht. Op 31 Januari is het de jaardag van Prinses Beatrix en heden viert Prinses Margriet, het derde prinsesje, ver van huis geboren, haar zesde verjaardag, temidden van een gelukkig gezin, temidden van een volk, dat deze dag, zij het niet in uitbundige feestvreugde, gedenkt en ieder onzer wenst Prinses Margriet nog vele gelukkige onbe zorgde jaren. Vliegtuigen in onzichtbare vangarmen. „Ik praat U binnen". Ergens naast de landingsbaan van een Engels vliegveld staat een zware legertruck met er achter een grote, rood-wit geblokte aanhangwagenop het dak van deze aan hangwagen staat een tweetal torens en twee korte antennes priemen loodrecht de lucht in. Binnen in de wagen is het donker en temidden van een wirwar van draden, knoppen en schakelaars zitten er 5 mannen ingespannen te turen op een aantal schermen, waarop een helgroen lichtpuntje zich lang zaam verplaatst. E'k van hen heeft een koptelefoon opgezet waardoor hij van tijd tot tijd instructries geeft, die voor een onzichtbare ontvanger bestemd zijn. De schermen met groene lichtpuntjes hebben waarschijnlijk iets te maken met die nieuwe uitvinding, die in de oorlogsjaren naar voren is gekomen en toen zo buitengewoon van zich heeft doen sprekenRadar. De loods op het vliegveld. Inderdaad, wat hier in die wagen gebeurt, heeft iets met Radar te maken. Het groene lichtende puntje, dat zich over de schermen beweegt, is de echo van een vliegtuig, dat buiten, ergens in de dikke wattige wolken massa rondvliegt en door de golvenbunde! van de ronddraaiende Radar-antenne is opgespoord; het zal nu door middel van Radar van de grond af veilig worden binnengeloodsd, ondanks hel feit, dat de vlieger in de cockpit geen grondzicht heeft. De vijf mannen in de wagen staan in ver binding met de vlieger en door het geven van instructies laten zij hem een volkomen veilige landing uitvoeren. Deze vijf mannen bedienen een systeem, dat bekend staat als Ground Controlled Approach (van d£ grond af gecontroleerde landing), kortweg G.C.A. genoemd; het is tijdens de oorlog ontwikkeld door de Ame rikaanse luchtmacht om de bommenwerpers en transportvliegtuigen bij elke weersge steldheid veilig te kunnen binnenloodsen tegen het einde van de oorlog waren ongeveer 30 van deze installaties in gebruik op de diverse Amerikaanse vliegbases en na de grote strijd werd het systeem ook voor de burgerluchtvaart beschikbaar gesteld. Enkele grote Engelse vliegvelden, zoals b.v. Londen Airport, zijn met dit systeem uitgerust en regelmatig gaat er een K.L.M.- vlipgtuig heen 'om de vliegers met dit nieuwe systeem bekend te maken. Onzichtbare vangarmen. - De K.L.M.-lesmachine hangt ergens tussen de wolken en de antenne op de wagen naast de startbaan draait rond en zoekt tastend de horizon af. Plotseling ziet één van de mannen van het GCA op het scherm voor zich een lichtend stipje verschijnen de machine bevindt zich binnen de straal van de zoekende radarbundel, die een reik wijdte heeft van 50 km. en nu hoort de man van GCA in zijn koptelefoon de stem van de KLM-vlieger „Hallo GCA, hier KLM Baker King, wilt U mij binnenbrengen? Over*. „Hallo Bak°r Kin£, hier GCA. Begrepen. Geef mij Uw hoogte, koers en positie. O/er". „Hier Baker King, hoogte 1200 m„ koers 190, ten NW van het vliegveld". „Hier GCA, daal tot 900 m. en zet de hoogtemeter op 761 mm." De vlieger is inmiddels gedaald tot 900 m. en heeft zijn hoogtemeter bijgesteld, zodat die de hoogte boven het vliegveld aangeeft. „Hier GCA, welk type vliegt U „Hier Baker King, type DC-3. Over". „Hallo Baker King, daal lot 450 meter, koers 115". „Koers 115, gedaald tot 450 meter." „Hier GCA, ik zie U nu op 6 km. ten NO van het vliegveld mei wind achter". „Hier Baker King, op 6 km. ten NO van het vliegveld met wind achter." „Hallo Baker King, uw landingsbaan is 29, maak u gereed voor de landing. Over." „Landingsbaan 29, gereed om te dalen." Bij deze woorden laat de vlieger zijn wielen neer en zijn landingsklappen half uil. „Hallo Baker King, wacht U even, ik geef U over aan no. 2" Op dit moment geeft de eerste man van „GCA-Approach" het K. L. M—vliegtuig over aan zijn collega om zelf naar een volgend vliegtuig te gaan speuren. Hij doet dit als volgt „Baker King op 10 km, rechts beneden op het scherm, hoogte 800, koers 110", No 2 neemt dan de Baker King oveT en meldt zich „Hallo Baker King, hier GCA-Approach no 2. Ontvangt U mij goed? Over". „Hier Baker King, ik ontvang U op sterkte 5-Over. „Hallo Baker King, U hebt nu zijwind en zit op 11 km. van het vliegveld, daal naar 350 meter." „Zijwind, 350 meter. Over." „Stuur nu naar rechts, koers 200." „Naar rechts, koers 200". „Ik praat U binnen'. Nu is de K. L. M. machine gekomen bin nen de gerichte golven van de tweede radar zender deze zendt bundels uit, een hori zontale en een verticale. Op de schermen in de wagen, zien de drie mannen in het midden het beeld van het vliegtuig als een groen lichtpunt verschijnen en de twee buitenste mannen meten regelmatig de afstand die het groene puntje verwijderd" is van de lijn, die de juiste landingsbaan aangeeft. Wanneer de vlieger goed binnenkomt moet het precies op de op het scherm aangegeven lijn zitten. De ene man controleert de hori zontale richting en de andere de verticale beiden geven regelmatig hun bevindingen door aan de middelste man, die in verbin ding staat met de vlieger in de cockpit. Hij praat de machine binnen. „Hallo Baker King, hier GCA-Taik Down. Ik praat U binnen. S uur U naar rechts, koers 290*. „Naar rechts, koers 290. Over". „Hallo Baker King, blijft nu op deze hoogte". „OK, ik blijf op d zi hoogte*. „Antwoordt U mij nu niet meer, alleen maar luisteren. U bent nu in de richting van de landingsbaan stuur naar links 285. U bent op 10 km van de landingsbaan koers is in ordedaal nu met 2 meter per miruutstuur naar rechts 290.... 8 km van de landingsbaan20 meter te hoog daal sneller10 meter te hoog koers in orde 6 km van* de lan dingsbaan wind noord west, 15 kui per uur5 meter te laaglangzamer da len zijn Uw wielen uit en gezekerd koers in orde nog 3 km no 1 Va km een beetje naar rechts 15 meter te hoog... - sneller dalen.... nu nog 800 meterU bent vlak bij de baan hoogte goed U moet de baan nu kun nen zien U kunt landen." Uit de dikke wolkenbrel schiet de K.L.M. Douglas te voorschijn, precies op de baan. Dank zij GCA heHt de vlieger zijn machine volkomen veilig binnengeloodsd. EEN HALF MILLIOEN BOETE VOOR VROOM DREESMAN. Bij een controle van de administratie der confectie-afdeling van da N.V. Vroom Dreesman, ingesteld door de centrale dienst voor ecoromische controle en de centrale dienst van het directoraat generaal voor de prijzen in de maand Juni 1947 te 's-Hertc- genbosch bleek, dat voor leveringen ter waarde van 780.000 punten geen textiel- coupures aanwezig waren. Voorts ontbrak vele copy-facluren. Ook zou toen een zg. „zwarte kas" in beslag genomen zijn en zou zijn geconstateerd, dat de N V. de distributievoorschriften in belangrijke mate had overtreden, o.a. door het kopen van goederen zonder facturen, het verkopen van deze goederen zonder punten en het niet juist berekenen der prijzen. Het corfectie- btdrijf zou verder belangrijke hoeveelheden stoffen verwerkt hebben en deze punten hebben doorgegeven aan de eigen afdeling. Deze goederen werden op punten aan het publiek verkocht. Aldus zou over een periode van ongeveer twee jaar voor een waarde van ongeveer 150.000 punten aan textiel aan het winkelbedrijf zijn overgedragen. Een openbare behandeling van het proces verbaal had tot dusver nog niet plaats en de affaire blijkt thans te zijn afgehandeld, doordat de N.V. is ingegaan op een schik kingsvoorstel van de Officier van Justitie tot betaling van een half millioen gulden boete. GRIEP. Vanuit het Zuiden nadert ons een yijand in de gedaanle van de „griep", ditmaal de Italiaanse of Franse griep. In Parjjs z'jn de ziekenhuizen overvol en wil men de scholen sluiten teneinde uit breiding te voorkomen en tevens om ruimte voor de grieppatiënten beschikbaar te ktijgen. Gelukkig is deze griep nog niet van ernstige aard. Tot op heden kwamen er in Italië en Frankrijk slechts enkele gevallen met dodelijke afloop voor. In België en in het Zuiden van ons land is het aantal griepgevallen weliswaar hoger dan normaal, doch de geruchten als zou de griep een epidemisch karakter vertonen, zijn uit den boze. Integendeel, de ziekte is nog mild van aard en kenmerkt zich door prikkelende hoes», koorts en pijn in de ledematen. HOEVEEL RADIO-LUISTERAARS TELT NEDERLAND? Het aantal aangegeven radio-toestellen in Nederland bedroeg ep 1 Jan. jl. 1,132,093, tegen 1,112,250 op 1 Dec. jl. Op 1 Dec. waren er 502,806 aangeslotenen op het Rijksradio—-iistributfenet, tegen 500,327 op 1 Nov. iet te zeggen hoeveel ten van deze maatregel fhaikelijk is van het n de grootte van het >nen b.v., die dikwijls hebben gehad en dit niet hoeven terug te i voordeel van f 95 zijn echter ook ge- f400 voordeel. 1AGGERMACHINE LJROPA. ten te Nantes. sn van Nantes hebben retagne een bagger- laten, die hier besteld nie du Canal de Suez, ijd, waarvoor experts landen waren samen- vaartuig is 112,35 M. het heeft een bagger- ton en een snelheid van 12 knopen. lNSE ELECTRISCHE AR NEDERLAND. National du Pitronat ft de Franse industrie Hingen aan electrische Zo heeft Nederland ng van de hoogspan- tet verblndingsnet in 100 en 150.000 Volt. atoren van de Neder- /oor lijnen mei 1.500 ng van 25 electrische B, eik van 2 650 P.K. poorwegen. ASAPPELEN. i zal het mogelijk zijn m voldoende sinaas- Verwachl wordt, dat ngewezenc mee er ruilen worden vastge- tappelen zijn reeds in n. 1500 ton zijn in n en deze week arrf- O tor. nuari worden 550 ton en vermoedelijk in Deze komen tegen rije handel. Ook een s in de bekende wordt binnen enkele tKLOZEN STIJQT. eeg de werkloosheid land van 43 068 tot Brabant wasjan 5541 nd van 765 tot 2010. 3UTIE EINDIGT ILI A S. >n vernemen wjj, dat /erweegt de textiel- /olledig op te heffen, -eeds eerder ais vaat- at de textiel-ranlsoc- il zou verdwijnen in muari 1950 ingaande België en Luxemburg, aanzien, dat men het iet eind van het jaar Juli is thans vastge- sn tegen oph ffing e productie-zijde, al aad eenvoudige tex- ns, badhanddoeken, uim zijn. Het vraag- ciaie kant. Men vreest vraag per 1 Juli niet daan, tengevolge van ddelen bij de kopert, z'jn, dat de spanning zou toenemen. ^oonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiên (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. .--i-t»-Ii nrÜ7Pn in Ho nnrln/voioeöM o« *i« d pelepenhpiH nm hii hof QfooioWnnhAU«/>- Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. v Kleine Advertentiên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. 4 i

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1