AXELSCHE H COURANT De betekenis der Provinciale Plano- lODische Diensten. F ztVnhf bij abonnement, Ax^l. ZATFRDAQ 15 JANUARI 1949 63e JAARGANG No. 30 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Het slagschip der toekomst: DE MODERNE DUIKBOOT. ONDERZEEËRS DIE SNELLER ZIJN DAN HUN ACHTERVOLGERS BOVEN WATER „Sondermeldung". Het was in de jaren 1942 en 1943, dat elke Zondagmiddag prompt om 1 uur de klanken van de Duitse overwinningsfanfares op onze zenuwen hamerden met de aan kondigingen van nieuwe successen in de duikbootoorlog. Het regende honderdduizenden bruto- registertonnen en ai mochten wij er toen de spot mee drijven, achteraf hebben de uit latingen van vooraanstaande mannen uit het geallieerde kamp duidelijk gemaakt hoe ernstig de duikboten de zaak der vrije volkeren hebben geschaad. Bovendien beschikten de Duitsers tegen het einde van de oorlog, hoewel nog in onvoldoende jnate, over duikboten, die on eindig veel gevaarlijker en doeltreffender waren, dan welk bestaand type ook. Deze Duitse duikboot, die officieel bekei d stond als type 21, was het beste wapen, dat de Duitser» ter zee ooit bezaten. Ze maakte alle bestaande anti-duikbootmaatregelen van onwaarde. Geallieerde deskundigen hebben toegegeven, dat de Duitsers, als ze die duikboot in grote aantallen hadden bezeten, de heerschappij over de Atlantische Oceaan zouden hebben veroverd. Amerikaanse officieren van speciale dien sten hebben in de laatste phase van de oorlog niet alleen tientallen Duitse duikboot- deskundigen gearresteerd, maar ook massa's ontwerpen en tekeningen gevonden, waaruit onomstotelijk is komen vast te staan welk een enorme schade de du kboot zou hebben aangericht als de oorlog langer had geduurd. Hun grootste verrassing beleefden zij, bij het onderzoek van de werven van Bremen. Het geallieerde verdedigingsstelsel tegen de duikboten was gebaseerd op het feit, dat geen duikboot onder water sneller dan 20 km. per uur kon varen. De Amerikaanse officieren vonden in Bremen echter twee dozijn complete, vaarklare duikboten die onder water 35 km. konden maken. Alles wat de Duitsers nodig hadden gehad om de oorlog ter zee voor de ge allieerden opnieuw uiterst moeilijk te maken, was een beetje meer tijd. De Duitsers kregen die tijd echter niet. Het IJzeren Gordijn was met een smak neergeploft en had vele .Duitse scheeps werven van het Westen afgesneden, zoals Schickau bij Dantzig, waar in dt oorlog hele vloten onderzeeboten waren gebouwd. Zij vielen met de complete archieven, blauwdrukken en onderdelen voor de nieuwe U-boten in handen der Sowjets. Onmiddellijk begonnen deze een uitge breide actie om zoveel mogelijk Duitse duikboottechnici in hun zóne bijeen te brengen en in sommige gevallen zeifs uit de geallieerde zó.ies te kidnappen. De grote ophef, die spoedig na het einde van de oorlog over atoomwapens werd gemaakt, deed de duikboot snel op de achtergrond geraken. Amerikaanse marinedeskundigen komen er echter voor uit, dat niet meer de al dan niet bestaande Russische atoombom, maar wel de bestaande nieuwe duikboten in Rus sische handen hun grootste zorg vormen. De Russen maken weinig bekend over hun onderzeebootvloot, maar het zou dom zijn te denken, dat zij een baliasttank niet van een samovar konden onderscheiden. Zij bezitten thans minstens 200 duikboten van de in de tweede wereldoorlog gebruikte types en bovendien bouwen zij na-oorlogse types in serie. De Duitsers konden in de laatste maanden van de ooriog in Schickau elke 60 uur een boot van het type 21 van stapel laten lopen. Het staat vast dat deze werf 120 complete boten vsn dit type heeft gebouwd, maar geen van die boten is teruggevonden. Beloften In Potsdam hebben de geallieerden elkaar plechtig beloofd alle Duttse duikboten te vernietigen. Eind 1946 verklaarde de Britse regering, dat alle in de havens van het Verenigd Koninkrijk binnengelopen Duitse en Japarse duikboten vernietigd waren. Noch van de Amerikanen, noch van de Russen is een dergelijke verklaring binnen gekomen. De Amerikanen hebben alleen vijf Japanse superduikboten, die elk vier vliegtuigen met zich konden voeren, bij Hawaii tot zinken gebracht. De Duitse duikboten waarover de Amerikaanse marine beschikt blijven bewaard voor studie doeleinden. 50 km. per uur. De Duitse technici zijn evenwel nog vele stappen verder gegaan. Ze hadden in het voorjaar van 1945 ontwerpen gereed voor en ze werkten zeifs al aan een onderzee boot, die het absolute onderzeeboolwapen zou worden. Dit type droeg het nummer 26. De Ame rikanen kwamen de boot op het spoor door het vinden van motoronderdelen, die in geen enkele bekende onderzeebootmotor waren thuis te brengen. Ergens in de Harz vonden zij een bijna complete motor. Andere onderdelen werden ontdekt onder een hoop oud roest in Ham burg en tenslotte kwam een complete motor te voorschijn uit een grot in Beieren. Die motor draait thans in Anapolis, waar de Amerikaanse vloot haar proefstation heeft. Het is het enige complete stuk van het type 26 waarover Amerika beschikt. Boyen dien hebben de Amerikanen tekeningen die een indruk geven van deze duikboot. De 26 had een turbinemotor die liep op waterstofperoxyde met Dieselolie. Deze motor had geen luchtaanvoer nodig de zuurstof werd geleverd door het water stofperoxyde. De boot kon even gemakke lijk onder als boven water varen. De maximum-snelheid van onderzeeboot- jagers is 40 km. per uur, omdat bij grotere snelheid de opsporingsapparaten falen. De duikboten van het type 26 voeren onder water 50 km. per uur, driemaal zo snel als de duikboot anno 1944. Ook de Russen beschikken over deze duikboot. Radar, zo machtig tegen luchtaanvallen, kan desnoods sttalen van de mian opvangen, maar is 1 meter onder water machteloos. Sonar, de duikbootzoekinstaüatie, is tot op 100 m. diepte betrouwbaar, maar de duik boten van het type 26 varen 200 m. diep. Deze duikboot is bestand tegen de directe uitwerking van atoombommen en op vol doende diepte onkwetsbaar voor torpedo's, dieptebommen en andere aanvalswapens. De Duitsers hadden deze duikboot echter niet bestemd voor de gewone duikbootoorlog. De brede luiken doen vermoeden dat hier ruimte werd gemaakt voor installaties, be stemd voor het afschieten van de V 2. In deze vorm is de duikboot hét slagschip van de toekomst, bestemd om te zijner tijd het slagschip geheel te vervangen het toestel stapten 44 passagiers. De K.L.M. had als eerste Europese luchtvaartmaat schappij officieel zijn tweemaal wekelijkse luchtdie ist naar Noord-Amerika geopend. Twee jaar later was deze reeds tot een dagelijkse verbinding uitgegroeid. Thans is weer een mijlpaaltje fn de ge schiedenis van de dienst op Noord Amerika der K.L.M. bereikt. Op 5 Januari voerde de K.LM. n.l. haar 1000e retourvlucht naar New York uit. In deze 1000 vluchten werden 29 683 passagiers, 125 029 kg. post en 656.183 kg. vracht vervoerd. Hierbij zijn niet gerekend de vele extra vluchten, die werden uitgevoerd om aan de grote vraag naar passage te kunnen voldoen. In totaal werden op dit traject 6 054 431 km. afgelegd in 17.273 vlieguren. Behalve deze geregelde vluchten onderhoudt de K.L.M. wegens het grote aanbod van luchtvracht sinds een half jaar 3x per 14 dagen vracht diensten met speciale Skymasters. Pioniers als de hierboven genoemde, hebben deze weg door de lucht gebaand. Wetenschap en techniek hebben daarr.a deze weg geëffend en het vliegtuig op het huidige peil van geriefelijkheid, snelheid en grote betrouwbaarheid gebracht. Moderne jacht. Hoewel de duikbootjagers waarschijnlijk ten achter zijn bij de duikboot in nieuwste vofm, toch zijn grote vorderingen gemaakt. In de tweede wereldoorlog was de j?cht op duikboten een kwestie van vaardigheid. Amerika bezit thans torpedojagers die auto matisch duikboten zoeken. Geleid door Sonar zoeken deze torpedojagers de duik boten op en vuren automatisch diepte bommen af. Het vliegtuig kan nog steeds van nut zijn bij de jacht op duikboten. Daarom hechten de Amerikanen grote waarde aan hun 65 000- tons-vliegdekschip, dat op stapel staat. Wie echter ooit gedacht heeft, dat met asdic en sonar de duikboot voorgoed ver slagen zou zijn, heeft zich misrekend. De duikboot geeft geen kamp. Duizendste retourvlucht Amsterdam New York. Zoals het was Op 24 Juli 1930 steeg van het vliegveld Port Marnock in Ierland een driemotorige Fokker F-7 op. Het toestel, dat de naam „Southern Gross" droeg, had tot bestemming Newfoundland. Het was de tweede vlucht van een vliegtuig van Europa naar Amerika. De gezagvoerder was Kingsford Smith, de tweede vlieger was de K.L.M.-piloot Evert van Dijk. Van passagiers was toen nog geen sprake ten eerste droegen de oceaan- vluchten daarvoor nog een te speculatief karakter, ten tweede was er toch geen plaats, daar alle beschikbare ruimte door extra benzine-tanks werd ingenomen. Zoals het is Dezelfde Evert van Dijk zette 16 jaar later, op 22 Mti 1946, op het reusachtige vlieg veld La Guardia bij New York een 30-ton wegend DC-4 vliegtuig aan de grond. Uit STREEKPLAN VOOR OOST- EN WEST- Z.-VLAANDEREN IN VOORBEREIDING. D: e/olutie van de tijd heeft meegebracht, dst op vele terreinen van het menselijk leven planmatigheid wordt betracht en ge streefd wordt naar ordening. Hoe kan een bepaald bedrijf of bedrijfstak, een bepaalde stad, streek of iand op de meest eff.c ënte wijze tot meerdere bloei en ontwikkeling worden gebracht? Waar is de vestiging van een nieuwe industrie of teelt van een agra risch product economisch wel of niet ver antwoord? Hoe en waar moeteen gemeente worden uitgebreid? Op al deze vragen, en nog vele andere, zoekt de moderne mens een oplossing, in zijn streven naar een ruimtelijke ordening, welke rationeel zoveel mogelijk verantwoord is en beant woordt aan het belang der gemeenschap. Deze ideiën deden de b.hoefte ontstaan om een bepaalde dienst in hst leven te roepen, die zich met de bestudering en oplossing van deze problemen zou bezig houden. Reeds in de voor-oorlogse jaren kwam de wenselijkheid van deze diensten sterk naar voren. En dat is ook de oorzaak, dat deze instituten hoewel in de Duitse tijd tot stand gekomen na de oorlog niet zijn afgeschaft. Op 14 Mei 1941 is het Nationale Plan, dat alles overkoepelt, opgericht ingevolge een besluit van het Departement van Bin nenlandse Zaken. In dit Nationale Plan vormen de verschillende streekplannen passende onderdelen. Ter uitvoering van de artikelen 2 en 3 dezer voorschriften is op 1 Juli '42 inge steld het Instituut der Provinciale Plano logische Diensten. Welke betekenis heeft de Provinciale Planologische Dienst in onze provincie en ook inzonderheid in onze streek? Deze Dienst is er in de eerste plaats om de ruimtelijke ordening tot stand te brengen, d.w.z. in grote lijnen aan te geven, welke gebieden industrie, fruitteelt, bijzondere iandbouwgewassen, havens en verder alle takken van nijverheid het bast tot ontplooi ing kunnen worden gebracht i verband met ligging en geaardheid. Om tot deze conclusies te kunnen komen, werken de Prov.. Plan. Diensten nauw samen met de Economisch Technologische Instituten, die in bijna elke provincie aanw;zlg zijn. Hierdoor voorkomt men zoveel moge lijk althans dat sociaal economisch niet verantwoorde vestigingen van industrieën, ooflbouwbedrijven, het graven van kanalen, enz. geschieden. Deze provinciale en streekplannen moeten alle getoetst worden aan het nationale plan, hetgeen het rijk in nog weer grotere lijnen heeft ingedeeld. Het zal ook mogelijk zijn, dat op deze wijze de opeenhoping van indu strieën en als gevolg daarvan, massa-vesti ging der bevolking wordt voorkomen en deze meer regelmatig over het land wordt verspreid. Verder is de Planologische Dienst aan gewezen om de streekplannen voor te berei den, die dan later geadviseerd door he College van Ged. Staten door de rege ring (het nationale plan) moeten worden vastgesteld. Bovendien Is een belangrijke taak aan de Prov. Plan. Diensten opgedragen ten aanzien van de gemeentelijke uitbreidings plannen. De Prov. Plan. Dienst streeft ook naar bodem-onderzoek (kartering). 5 ^Ter verduidelijking zij medegedeeld, dat déze Prov. Plan. Diensten zuiver technische prov. diensten zijn, die het College over al deze zaken adviseren en aan de voorberei ding medewerken. Verder houdt men zich ook bezig met de verzorging van het land schappelijk schoon. Voor onze streek bijv. heeft de Ptov. Plan. Dienst studie gemaakt van de wense lijkheid van 'een kanaal door Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Momanteel wordt aan een streekplan voor Oost en West-Zeeuwsch-Vlaanderen gewerkt. De uitkomst dezer studies zullen van bijzondere betekenis kunnen zijn voor de zgn. kanaalzone en de zandgronden ten Z. van Hulst, ter voorkoming van de vesti ging van industrieën op de goede land bouwgronden, terwijl die economisch even goed zouden worden gesticht op minder goede gronden. Deze diensten hebben in hun korte be- staansperiode reeds voortreffelijk werk gedaan en zullen bij de ontwikkeling „van oas economisch leven niet meer kunnen gemist worden. De Diensten bestaan uit een technisch bureau, aan welks hoofd een directeur, ter- wij' daarboven een grote advies-commissie staatde vaste commissie, samengesteld uit pe sonen, vertegenwoordigende alie belar,- gergroepen uit de provincie, uit het natio nale plan en het^Staaisbosbeheer. Oaze provincie heeft met deze twee diensten in het leven te roepen de mogelijk heden opengesteld om zakenlieden, welke industrieën, boomgaarden, bijzo: dere teelten op land- en tuinbouw gebied willen begin nen, gemeenten, die hun economische ont wikkelingsmogelijkheden onderzocht willen zien, voor te lichten en van advies te dienen. Vroeger werden niet zelden industrieën enz. gesticht, zonder dat er economisch bezien van levensvatbaarheid sprake was omdat het contact met 't nationale industriële apparaat ontbrak. Ook werden b.v. fru t- kwekerijen bevorderd in een genre, waaraan geen b hotfie bestond. Door alles samen te vatten in één inlich tingenbron voor het hele land en zodoende een gedegen coördinatie te scheppen, ten einde zojuist genoemde mislukkingen tot een minimum terug te brengen en het land voor daardoor ontstane nadelen te behoeden, kunnen deze diensten zegenrijk werk doen voor ons hele land. ZIEKENFONDSPREMIE VOOR VRIJWILLIG VERZEKERDEN VERHOOGD. Noodgedwongen en onder ernstig protest hebben thans alle ziekenfonds-organisaties in principe besloten de premie van ieder be talend vrijwillig verzekerd lid per week, met 13 cent te verhogen. Voor de meeste ver zekerden betekent dit, dat zij in gjaats van 50 cent met ingang van 17 Januari a.s. 63 cent per week zullen moeten betalen. EEN JEUGDIGE FRANSMAN IN ENGELAND. Een Britse Fabriek heeft het plan om een kleine auto in serie te gaan bouwen, waar van het model door de Chausson-fabrieken in Parijs is ontworpen. Dit 3 P. K. wagentje heeft een benzine verbruik van 4 liter op 100 km. en kan een gemiddelde snelheid van 75 km. per uur halen. Of gij achttien bent of tachtig, Uw Rheumatische pijnen doen hun slopend werk - en ge voelt U een wrak en afgeleefd, ver vóór Uwttfd. Zorg ervoor die slopende kwaal te boven te komen; begin liever vandaag dan morgen de beproefd heilzame Krusohen-kuur, waaraan talloze HJders aan rheumatische pijnen een nieuw leven te danken hebben. Krusohen ls een zuiver natuur product, een samenstel .van zes minerale zouten met een erkend aansporende werking op de bloedzuiverende organen. Daarom is, juist waar onzuiver bloed zich demonstreert in Rheumatische pijnen, Kru- schen Salts de redder tn de nood. Begin ermee hoe eerder hoe beteriedere morgen de kleine dosis Maar wèl regelmatig I Vraag Krusohen bjj Uw Apotheker of Drogist. U- M0 m r^Donnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inqezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1