AXELSCHE H COURANT AXELSCHE H COURANT IVOROL Farkfiirf bij abonnement, Axel. ZATFRDAQ 15 JANUARI 1949 63e JAARGANG No. 30 V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM Het slagschip der toekomst: DE MODERNE DUIKBOOT. vliegtuigen met zich konden voeren, bij Hawaii toi zinken gebracht. De Duitse duikboten waarover de Amerikaanse marine beschikt blijven bewaard voor studie doeleinden. het toestel stapten 44 passagiers. De K.L.M. had als eerste Europese luchtvaartmaat- zijn tweemaal wekelijkse Noord-Amerika geopend, was deze reeds tot een schappij officieel luchtdie>st naar Twee jaar later Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 1-2 JANUARI 1949. 63e JAARGANQ No. 23 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK PANAMA Kruispunt der wereld. De republiek Panam3 dankt haar ontslaan en haar weivaart aan het 80 km. lange kanaal, dat van de Caraibische Zee dwars door de landengte naar de Stille Oceaan loopt en het land in twee helftpn verdeelt. Reeds in de eerste jaren na de ontdekking door de Spanjaarden bestonden de kanaal- plannen, die echter eerst in het begin van deze eeuw werden verwezenlijkt. Van 1881 tot 1891 heeft Ferdinand de Lesseps, bekend door de aanleg van het Suezkanaal, tever geefs aan het panamakanaal gewerkt. Toen hij in 1891 bijna 30 km gereed had, moest hij het plan opgeven. Besprekingen van de Franse Kanaal Maatschappij met de rege ringen van de Verenigde Staten en Colum bia, waartoe Panama toendertijd behoorde stuitten af op de bezwaren van Columbia. Dit had tot gevolg dat in Panama, dat het belang van het kanaal zeer goed inzag, een revolutie uitbrak, met als resultaat dat het zich in 1903 van Columbia afscheidde. Terstond sloot de jonge republiek met de Verenigde Staten een overeenkomst. De laatste zoud°n het werk uitvoeren. Een zóne van 8 km breed aan weerszijden van het kanaal werd Amerikaans eigendom. Panama ontving hiervoor f. 25.000.000 ineens en 600.000 per jaar. Dit laatste bedrag is bijna verdubbeld. Op 15 Augustus 1914 werd het Panama- kanaal voor de scheepvaart opengesteld. Hoe groot het voordeel voor de scheepvaart was blijkt wei uit het feit, dat een bootreis van New York naar San Francisco met ongeveer 14.000 km werd bekort. Een ties van New York naar Valparaiso met 6000 km. Behalve de directe financiële voordelen, waren aan het tot stard komen van het kanaal ook belangrijke economische voor delen voor Panama verbonden. Immers voor het onderhouden, de exploitatie en de bescher ming van het kanaal Hadden de Amerikanen talrijke werkkrachten nodig. Niet minder dan 50 000 Panamezen vinden bij de technische dienst, het leger en de marine werk. Een ander voordeel voor Panama is, dat het de aangewezen leveranciers is van velerlei producten, waaraan de kanaalzone behoefte bestaat. Het land met zijn ongeveer 700.000 inwoners is echter niet in staat om aan de grote vraag naar levensmiddelen en andere producten te kunnen voldoen. Landbouw. De republiek bestaat uit twee bergketens die zich over de gehele lengte van het land uitstekken, geflankeerd door kustvlakten. De vlakten worden door talrijke rivieren door sneden en zijn doorgaans bedekt met een dicht oerwoud, De bergketens omsluiten vruchtbare valleien en plateaus, uitermate geschikt voor landbouw en veeteelt. Slechts een klein deel van het land wordt echter gecultiveerd. De voornaamste land- en tuinbouwpro ducten zijn bananen, cacao, cocosnoteri, koffie suiker en r<"st. Koren, tabak en katoen worden eveneens verbouwd,"alsmede een grote verscheidenheid van tropische groen ten en vruchten. Maar van al deze produclen kan alleen de bananenoogst geheel aan de vraag voldoen. Alle andere producten wor den in te geringe hoeveelheid geteeld en moeten dan ook door import worden aan gevuld. Daarenboven worden de behoeften aan vlees, melk, boter, sterke drank, leer, kleding, zijde, hout, machines, petroleum, electrotechnische artikelen, cement, slaalwa. ren, chemische en medische artikelen, zeep Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ c sm r.tiich producten, i a iurns en &r.uiS' terijen d" netste gevall n g< heel" door import gedekt. Industrie. Er zijn ongeveer 200 fabrieken, die aan ongeveer 8000 arbeiders werk \erschaffen. In hoofdzaak zijn het bedrijver, die zich toelegen op consumptie-artikelen en ver- bruiksartikelen, zoals levensmiddelen,schoen en meubelfabrieken. Ofschoon het land rijk is aan delfstoffen, is de exploitatie ervan door verschillende factoren niet lonend. In vele gevallen worden zij in bijna ontoegan kelijke gebieden aangetrofien, waardoor de transportkosten te hoog worden, terwijl ook de lonen vrij hoog zijn. Er zijn rijke man gaan en bauxit bergen, maar alieen goud wordt op commerc ële basis gewonnen. Wellicht is,er geen land ter wereld, waar de economische aspecten zo gunstig zijn als in Panam?. Het beschikt over een blij vende afnemer in de kanaalzötie, wiens behoeften zeer groot zijn. Het bezit een rijke bodem, die terstond voor land- en tuinbouw en veeteelt geschikt te maken is. De Pana mese regering is er dan ook op uit om de ecomomie op een hoger plan te brengen. Allereerst op het gebied van de agrarische productie, want aan deze .artikelen is op het ogenblik wel de meeste behoefte. Toerisme. Panama trekt jaarlijks duizenden toeristen. Het is een paradijs voor liefhebbers van vissen, terwijl Panama City een cosmopoli- tische hoofd.tad is met een aparte bekoring. De schoonheid van het tropische landschap is bekend, Uiwiji uiteraaid het ingenieuze kanaal, waardoor jaarlijks meer dan 2000 schepen vare.", een van de voornaamste trekpleisters is. Panama City is vanaf 3 Januari j 1. ook opgeucmen in het West-Indische net der K.L M. Tweemaal in de week zuilen de Vliegende Hollanders op de dienst Curagac- Aruba-Barranquilla-Sau José ook op het vliegveld Tocumen, 15 minuten van Panama City gelegen, landen. Hoofdredactie: C. VINK-van VESSEM den, die dan later geadviseerd door he Collega van Ged. Staten door de rege ring (het nationale plan) moeter» worden vastgesteld. Bovendien is een belangrijke taak aan de Prov. Plan. Diensten opgedragen 1 jieentelijke uitbreidings- ian. Dienst streeft ook k (kartering). i zij medegedeeld, dat i»3ten zuiver technische ie het College over al en aan de voorberei- /erder houdt men zich rzorging van het land- De veren over de Schelde. DE MINISTER DENKT OVER EEN MATIG VEERGELD. Zierikzee krijgt geen kosteloos veer. De minister van Waterstaat deelde in zijn mem. van antwoord op de Rijksbegrotingl949 afd. Waterstaat, het volgende mede Het maakt inderdaad een punt van over weging uit op deze veren een zij het matig tarief van, veergelden weder in te voeren. Overleg met het provinciaal bestuur van Zeeland heeft hierover plaats gehad, doch een beslissing is nog niet genomen. In dit verband moet worden gewezen op het grote exploitatie-tekort, dat deze veren opleveren en dat over 1949 wordt geraamd op f 1.183.000. Voorts heeft de enorme toeneming van het verkeer op de veren na de afschaffing der veergelden tot gevolg gehad, dat de capaciteit van de veerboten en aanleg- inrichtingeu onvoldoende is geworden. Aan schaffing van nieuwe veerboten en uitbrei ding van de aanlegsteigers vergt aanzienlijke bedragen er. kan voorshands daarom niet worden ovetwogen. De beschikbare capaciteit van de veer diensten zou doelmatiger worden gebruikt, wane er alle r.iet dir ct no liga verkeer werd vermeden. De verwachting is, dat dit niet noodzakelijke verkeer belangrijk zal worden beperkt, indien een matig veergeld is verschuldigd. Het wel noodzakelijke ver. keer zal door minder tijdverlies aanzienlijk worden gebaat. Uit het bovenstaande moge volgen, dat financiële overwegingen geens zins de enige aanleiding zijn om eventueel een wijziging in de bestaande toestand te brengen. Tot zover de redenering van de minister. Het moet ons van het hart dat het resul taat van de gevoerde aciie's wel zeer gering en teleurstellend is. Wanneer de minister verder het heffen van een veergeld moti veert met de redenering dat het „onnodige verkeer" hierdoor zal komen te vervallen, pleit dit o.i. ook niet voor het inzicht dat men in Den Haag heeft voor de specifiek Zeeuwse en Zeeuwsch-Vlaamsche verkeers problemen. Wij kunnen ons tenminste het genoegen, dat het beroeps- en particulier verkeer schept in een gratis overtochtj», na de nodige wachttijd, op een der uitzonder lijk oncomfortabele en vuile M^erdijkponten moeilijk voorstellen Ook de ambtsgnoten van Zijne Excellentie die vorig jaar op een stormachtige dag West-Z.-Vlaanderen be zochten en na de overtocht in Breskens eerst een tijdje moesten bekomen van de reis, zullen het aantal onnodige reisjes over de Schelde wel niet hoog schatten. Wanneer men daarbij nog voegt de niet geringe kans op beschadiging van spatborden, kop lampen e.d, onderdelen tijdens de overtocht maakt dit het maken van pleziertochtjes wel heel onaantrekkelijk. Dat de veren grote geldsbedragen vereisen zouden wij niet graag ontkennen, doch gezien de enorme opbrengsten van de wegen belasting zou men toch deze veren en hun eventuele uitbreiding hieruit dienen te be kostigen en niet door het heffen van veer geld pogen het verkeer van en naar Z. Vlaanderen op kunstmatige wijze te remmen, waardoor een uitbreiding van de veer diensten zou kunnen worden uitgesteld. Ook over de overige veren deed de minister nog enkele mededelingen ZierikzeeKatse Veer. Het verlies op dit veer acht de minister niet zo groot, dat het niet door de provin cie kan worden gedragen. Er bestaat geen aanleiding dit veer kosteloos te maken en het tekort op de exploitatie voor Rijksreke ning te nemen, omdat het veer nagenoeg uitsluitend van belang is voor het verkeer binnen de provincie Zeeland en het ver vallen van de veergelden zou leiden tot overbelasting van de veer-inrichtingen. Anna Jacoba-polder. De verbetering, welke bij dit veer is tot stand gebracht, heeft een voor de huidige omstandigheden zeer bevredigende toestand geschapen. Het tarief kan met het oog op de kosten niet lager worden gesteld. Na het in dienst stellen van de nieuwe veerboot „Grevelingen" op 23 Maart jl., hebben de Minister geen klachten meer bereikt. Aan een veerboot met koplading valt voorshands niet te denken. G E 1>, C3- lil Onbetwist de beste tandpasta bijv. heeft de Piov. emaakt van de wense- :anaai door Westelijk -• aan een streekplan -Zeeuwsch-Vlaanderen tt dezer studies zullen jenis kunnen zijn voor >n de zandgronden ten rkoming van de vesti- i op de goede tand- I die economisch even n gesticht op minder bben in hun korte be- voortrtffelijk werk ij de ontwikkeling „van en niet meer kunnen aan uit een technisch >ofd een directeur, ter- ;rote advies-commissie lissie, samengesteld uit oordigende alle belar,- rovincie, uit het natio- lisbosbeheer. leeft met deze twee te roepen de mogelijk- >m zakenlieden, welke rden, bijzo; dere teelten v-gebied willen begin- hun economische ont- den onderzocht willen en van advies te dienen, iet zeiden industrieën dat er economisch vatbaarheid sprake was t 't nationale industriële lok werden b.v. fru t- in een genre, waaraan d. ie vatten in één inlich- iele land en zodoende latie te scheppen, ten- tnde mislukkingen tot e brengen en het land ie nadelen te behoeden, n zegen;ijk werk doen HE VOOR VRIJWILLIG N VERHOOGD, onder ernstig protest :enfonds-organisaties in premie van ieder be- kerd lid per week, met Voor de meeste ver- 4, dat zij in gjaats van l van 17 Januari a.s. uilen moeten betalen. E FRANSMAN IN [LAND. heeft het plan om een e gaan bouwen, waar de Chausson-fabrieken n. Dit 3 P. K. wagentje rbruik van 4 liter op i gemiddelde snelheid halen. bent of tachtig, che pijnen doen I (rk wrak en afgeleefd, ver 1 ervoor die slopende komen j begin liever i de beproefd heilzame raan talloze Ijjders aan een nieuw leven te 'usohen is een zuiver i samenstel „van zes een erkend aansporende edzulverende organen, .ar onzuiver bloed zich umatlsche pijnen, Kru- der In de nood. Begin der tfoe beter: iedere s. Maar wèl regelmatig bij Uw Apotheker of (I. M.) Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Abonnements prijs: Los3e nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie priji 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. daar praten we niet msor over:

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1949 | | pagina 1