AXELSCHE H COURANT
AXELSCHE H COURANT
IVOROL
Farkfiirf bij abonnement, Axel.
ZATFRDAQ 15 JANUARI 1949
63e JAARGANG No. 30
V
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
Het slagschip
der toekomst:
DE MODERNE DUIKBOOT.
vliegtuigen met zich konden voeren, bij
Hawaii toi zinken gebracht. De Duitse
duikboten waarover de Amerikaanse marine
beschikt blijven bewaard voor studie
doeleinden.
het toestel stapten 44 passagiers. De K.L.M.
had als eerste Europese luchtvaartmaat-
zijn tweemaal wekelijkse
Noord-Amerika geopend,
was deze reeds tot een
schappij officieel
luchtdie>st naar
Twee jaar later
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 1-2 JANUARI 1949.
63e JAARGANQ No. 23
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
PANAMA
Kruispunt der wereld.
De republiek Panam3 dankt haar ontslaan
en haar weivaart aan het 80 km. lange
kanaal, dat van de Caraibische Zee dwars
door de landengte naar de Stille Oceaan
loopt en het land in twee helftpn verdeelt.
Reeds in de eerste jaren na de ontdekking
door de Spanjaarden bestonden de kanaal-
plannen, die echter eerst in het begin van
deze eeuw werden verwezenlijkt. Van 1881
tot 1891 heeft Ferdinand de Lesseps, bekend
door de aanleg van het Suezkanaal, tever
geefs aan het panamakanaal gewerkt. Toen
hij in 1891 bijna 30 km gereed had, moest
hij het plan opgeven. Besprekingen van de
Franse Kanaal Maatschappij met de rege
ringen van de Verenigde Staten en Colum
bia, waartoe Panama toendertijd behoorde
stuitten af op de bezwaren van Columbia.
Dit had tot gevolg dat in Panama, dat het
belang van het kanaal zeer goed inzag, een
revolutie uitbrak, met als resultaat dat het
zich in 1903 van Columbia afscheidde.
Terstond sloot de jonge republiek met de
Verenigde Staten een overeenkomst. De
laatste zoud°n het werk uitvoeren. Een zóne
van 8 km breed aan weerszijden van het
kanaal werd Amerikaans eigendom. Panama
ontving hiervoor f. 25.000.000 ineens en
600.000 per jaar. Dit laatste bedrag is bijna
verdubbeld.
Op 15 Augustus 1914 werd het Panama-
kanaal voor de scheepvaart opengesteld. Hoe
groot het voordeel voor de scheepvaart was
blijkt wei uit het feit, dat een bootreis
van New York naar San Francisco met
ongeveer 14.000 km werd bekort. Een ties
van New York naar Valparaiso met 6000 km.
Behalve de directe financiële voordelen,
waren aan het tot stard komen van het
kanaal ook belangrijke economische voor
delen voor Panama verbonden. Immers voor
het onderhouden, de exploitatie en de bescher
ming van het kanaal Hadden de Amerikanen
talrijke werkkrachten nodig. Niet minder dan
50 000 Panamezen vinden bij de technische
dienst, het leger en de marine werk.
Een ander voordeel voor Panama is, dat
het de aangewezen leveranciers is van
velerlei producten, waaraan de kanaalzone
behoefte bestaat. Het land met zijn ongeveer
700.000 inwoners is echter niet in staat om
aan de grote vraag naar levensmiddelen en
andere producten te kunnen voldoen.
Landbouw.
De republiek bestaat uit twee bergketens
die zich over de gehele lengte van het land
uitstekken, geflankeerd door kustvlakten. De
vlakten worden door talrijke rivieren door
sneden en zijn doorgaans bedekt met een
dicht oerwoud, De bergketens omsluiten
vruchtbare valleien en plateaus, uitermate
geschikt voor landbouw en veeteelt. Slechts
een klein deel van het land wordt echter
gecultiveerd.
De voornaamste land- en tuinbouwpro
ducten zijn bananen, cacao, cocosnoteri,
koffie suiker en r<"st. Koren, tabak en katoen
worden eveneens verbouwd,"alsmede een
grote verscheidenheid van tropische groen
ten en vruchten. Maar van al deze produclen
kan alleen de bananenoogst geheel aan de
vraag voldoen. Alle andere producten wor
den in te geringe hoeveelheid geteeld en
moeten dan ook door import worden aan
gevuld. Daarenboven worden de behoeften
aan vlees, melk, boter, sterke drank, leer,
kleding, zijde, hout, machines, petroleum,
electrotechnische artikelen, cement, slaalwa.
ren, chemische en medische artikelen, zeep
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
c sm r.tiich producten, i a iurns en &r.uiS'
terijen d" netste gevall n g< heel" door
import gedekt.
Industrie.
Er zijn ongeveer 200 fabrieken, die aan
ongeveer 8000 arbeiders werk \erschaffen.
In hoofdzaak zijn het bedrijver, die zich
toelegen op consumptie-artikelen en ver-
bruiksartikelen, zoals levensmiddelen,schoen
en meubelfabrieken. Ofschoon het land rijk
is aan delfstoffen, is de exploitatie ervan
door verschillende factoren niet lonend. In
vele gevallen worden zij in bijna ontoegan
kelijke gebieden aangetrofien, waardoor de
transportkosten te hoog worden, terwijl ook
de lonen vrij hoog zijn. Er zijn rijke man
gaan en bauxit bergen, maar alieen goud
wordt op commerc ële basis gewonnen.
Wellicht is,er geen land ter wereld, waar
de economische aspecten zo gunstig zijn
als in Panam?. Het beschikt over een blij
vende afnemer in de kanaalzötie, wiens
behoeften zeer groot zijn. Het bezit een rijke
bodem, die terstond voor land- en tuinbouw
en veeteelt geschikt te maken is. De Pana
mese regering is er dan ook op uit om de
ecomomie op een hoger plan te brengen.
Allereerst op het gebied van de agrarische
productie, want aan deze .artikelen is op
het ogenblik wel de meeste behoefte.
Toerisme.
Panama trekt jaarlijks duizenden toeristen.
Het is een paradijs voor liefhebbers van
vissen, terwijl Panama City een cosmopoli-
tische hoofd.tad is met een aparte bekoring.
De schoonheid van het tropische landschap
is bekend, Uiwiji uiteraaid het ingenieuze
kanaal, waardoor jaarlijks meer dan 2000
schepen vare.", een van de voornaamste
trekpleisters is.
Panama City is vanaf 3 Januari j 1. ook
opgeucmen in het West-Indische net der
K.L M. Tweemaal in de week zuilen de
Vliegende Hollanders op de dienst Curagac-
Aruba-Barranquilla-Sau José ook op het
vliegveld Tocumen, 15 minuten van Panama
City gelegen, landen.
Hoofdredactie:
C. VINK-van VESSEM
den, die dan later geadviseerd door he
Collega van Ged. Staten door de rege
ring (het nationale plan) moeter» worden
vastgesteld. Bovendien is een belangrijke
taak aan de Prov. Plan. Diensten opgedragen
1 jieentelijke uitbreidings-
ian. Dienst streeft ook
k (kartering).
i zij medegedeeld, dat
i»3ten zuiver technische
ie het College over al
en aan de voorberei-
/erder houdt men zich
rzorging van het land-
De veren over de Schelde.
DE MINISTER DENKT OVER EEN
MATIG VEERGELD.
Zierikzee krijgt geen kosteloos veer.
De minister van Waterstaat deelde in zijn
mem. van antwoord op de Rijksbegrotingl949
afd. Waterstaat, het volgende mede
Het maakt inderdaad een punt van over
weging uit op deze veren een zij het
matig tarief van, veergelden weder in
te voeren. Overleg met het provinciaal
bestuur van Zeeland heeft hierover plaats
gehad, doch een beslissing is nog niet
genomen.
In dit verband moet worden gewezen op
het grote exploitatie-tekort, dat deze veren
opleveren en dat over 1949 wordt geraamd
op f 1.183.000.
Voorts heeft de enorme toeneming van
het verkeer op de veren na de afschaffing
der veergelden tot gevolg gehad, dat de
capaciteit van de veerboten en aanleg-
inrichtingeu onvoldoende is geworden. Aan
schaffing van nieuwe veerboten en uitbrei
ding van de aanlegsteigers vergt aanzienlijke
bedragen er. kan voorshands daarom niet
worden ovetwogen.
De beschikbare capaciteit van de veer
diensten zou doelmatiger worden gebruikt,
wane er alle r.iet dir ct no liga verkeer
werd vermeden. De verwachting is, dat dit
niet noodzakelijke verkeer belangrijk zal
worden beperkt, indien een matig veergeld
is verschuldigd. Het wel noodzakelijke ver.
keer zal door minder tijdverlies aanzienlijk
worden gebaat. Uit het bovenstaande moge
volgen, dat financiële overwegingen geens
zins de enige aanleiding zijn om eventueel
een wijziging in de bestaande toestand te
brengen.
Tot zover de redenering van de minister.
Het moet ons van het hart dat het resul
taat van de gevoerde aciie's wel zeer gering
en teleurstellend is. Wanneer de minister
verder het heffen van een veergeld moti
veert met de redenering dat het „onnodige
verkeer" hierdoor zal komen te vervallen,
pleit dit o.i. ook niet voor het inzicht dat
men in Den Haag heeft voor de specifiek
Zeeuwse en Zeeuwsch-Vlaamsche verkeers
problemen. Wij kunnen ons tenminste het
genoegen, dat het beroeps- en particulier
verkeer schept in een gratis overtochtj», na
de nodige wachttijd, op een der uitzonder
lijk oncomfortabele en vuile M^erdijkponten
moeilijk voorstellen Ook de ambtsgnoten
van Zijne Excellentie die vorig jaar op een
stormachtige dag West-Z.-Vlaanderen be
zochten en na de overtocht in Breskens
eerst een tijdje moesten bekomen van de
reis, zullen het aantal onnodige reisjes over
de Schelde wel niet hoog schatten. Wanneer
men daarbij nog voegt de niet geringe
kans op beschadiging van spatborden, kop
lampen e.d, onderdelen tijdens de overtocht
maakt dit het maken van pleziertochtjes wel
heel onaantrekkelijk.
Dat de veren grote geldsbedragen vereisen
zouden wij niet graag ontkennen, doch
gezien de enorme opbrengsten van de wegen
belasting zou men toch deze veren en hun
eventuele uitbreiding hieruit dienen te be
kostigen en niet door het heffen van veer
geld pogen het verkeer van en naar Z.
Vlaanderen op kunstmatige wijze te remmen,
waardoor een uitbreiding van de veer
diensten zou kunnen worden uitgesteld.
Ook over de overige veren deed de
minister nog enkele mededelingen
ZierikzeeKatse Veer.
Het verlies op dit veer acht de minister
niet zo groot, dat het niet door de provin
cie kan worden gedragen. Er bestaat geen
aanleiding dit veer kosteloos te maken en
het tekort op de exploitatie voor Rijksreke
ning te nemen, omdat het veer nagenoeg
uitsluitend van belang is voor het verkeer
binnen de provincie Zeeland en het ver
vallen van de veergelden zou leiden tot
overbelasting van de veer-inrichtingen.
Anna Jacoba-polder.
De verbetering, welke bij dit veer is tot
stand gebracht, heeft een voor de huidige
omstandigheden zeer bevredigende toestand
geschapen.
Het tarief kan met het oog op de kosten
niet lager worden gesteld. Na het in dienst
stellen van de nieuwe veerboot „Grevelingen"
op 23 Maart jl., hebben de Minister geen
klachten meer bereikt. Aan een veerboot
met koplading valt voorshands niet te denken.
G E 1>, C3- lil
Onbetwist de beste tandpasta
bijv. heeft de Piov.
emaakt van de wense-
:anaai door Westelijk
-•
aan een streekplan
-Zeeuwsch-Vlaanderen
tt dezer studies zullen
jenis kunnen zijn voor
>n de zandgronden ten
rkoming van de vesti-
i op de goede tand-
I die economisch even
n gesticht op minder
bben in hun korte be-
voortrtffelijk werk
ij de ontwikkeling „van
en niet meer kunnen
aan uit een technisch
>ofd een directeur, ter-
;rote advies-commissie
lissie, samengesteld uit
oordigende alle belar,-
rovincie, uit het natio-
lisbosbeheer.
leeft met deze twee
te roepen de mogelijk-
>m zakenlieden, welke
rden, bijzo; dere teelten
v-gebied willen begin-
hun economische ont-
den onderzocht willen
en van advies te dienen,
iet zeiden industrieën
dat er economisch
vatbaarheid sprake was
t 't nationale industriële
lok werden b.v. fru t-
in een genre, waaraan
d.
ie vatten in één inlich-
iele land en zodoende
latie te scheppen, ten-
tnde mislukkingen tot
e brengen en het land
ie nadelen te behoeden,
n zegen;ijk werk doen
HE VOOR VRIJWILLIG
N VERHOOGD,
onder ernstig protest
:enfonds-organisaties in
premie van ieder be-
kerd lid per week, met
Voor de meeste ver-
4, dat zij in gjaats van
l van 17 Januari a.s.
uilen moeten betalen.
E FRANSMAN IN
[LAND.
heeft het plan om een
e gaan bouwen, waar
de Chausson-fabrieken
n. Dit 3 P. K. wagentje
rbruik van 4 liter op
i gemiddelde snelheid
halen.
bent of tachtig,
che pijnen doen
I (rk
wrak en afgeleefd, ver
1 ervoor die slopende
komen j begin liever
i de beproefd heilzame
raan talloze Ijjders aan
een nieuw leven te
'usohen is een zuiver
i samenstel „van zes
een erkend aansporende
edzulverende organen,
.ar onzuiver bloed zich
umatlsche pijnen, Kru-
der In de nood. Begin
der tfoe beter: iedere
s. Maar wèl regelmatig
bij Uw Apotheker of
(I. M.)
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,-.
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Abonnements
prijs:
Los3e nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie priji
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
daar praten we niet msor over: