AXELSCHE IS COURANT De alles-overwinnende kracht van de atoombom een natuurkundige mythe. 's Werelds grootste luchtvaart-millionnair beëindigt zijn vlieger-carrière. Snuif en wrijf Frankering bij abonnement, Axel. S ZATERDAG 18 DECEMBER 1948. 63e JAARGANG No. 16 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De hedendaagse mens heeft in zijn woordenschat de laatste jaren een reeks nieuwe begrippen opgenomen, die hij gul gebruikt, maar welxer betekenis hij geens- iins* juist beseft. Dat zijn politieke begrip pen, maqr bovenal technische, afkomstig van de nieuwe uitvindingen der moderne physica. Men heeft wel een vaag idee waarom het gaat, maar meer ook nieten juist omdat de technische vooruitgang in de twintigste eeuw zo stormachtig is, denkt men, dat er geen grenzen meer zijn, en zijn ideeën soms tè optimistischzekere popu laire schrijvers die romantische beschrijvin gen geven, hebben hier ook schuld aan. De meeste misvattingen bestaan omtrent de waarschijnlijk belangrijkste moderne uit vinding: het gebruik maken van de atoom energie. Zo juist is in Engeland een uiterst belangrijk boek over de „militaire en poli tieke consequenties van de atoom-energie" verschenen, beter geschikt voor het recht zetten van de buiten verhouding geraakte voorstellingen hieromtrent dan welke ook van de talloze publicaties over de atoom bom, die sinds de noodlottige dag van Hiroshima verschenen zijn. De schrijver, P. M. S. Blackett mag als weinig anderen geacht worden, het onderwerp van alle kanten te kunnen belichten. Als professor in de theoretische physica heeft hij dit jaar de Nobelprijs ontvangen. Maar als oud marine-officier en tijdens de oorlog advi seur van de Britse regering voor technische en strategische vraagstukken beheerst hij vooral ook de militaire en politieke pro blemen, die eraan vastzitten. Men kan vooral ten opzichte van poli tieke beschouwingen veelal met Blackett van mening verschillen; hij is nogal links georiënteerd. Maar de voornaamste delen van het boek bevatten waarheden, die niets met politieke overtuiging te doen hebben, die de auteur met kristalheldere, of men zou misschien nog beter zeggenijskoude logica vastlegt na vele verkeerde en over dreven voorstellingen ontleed te hebben. Geen superwapen. Dit is het belangrijkste punt: de atoom bom is een vreselijk wapen, maar geenszins h e t geheimzinnige nieuwe superwapen dat in de hand van een kwaadwillige aan valler het lot van de aangevallene met een of twee rake bombardementen kan beze gelen. Of anders uitgedrukt: er is geen sprake van, dat de Verenigde Staten, thans nog alleen eigenaar van atoombommen, door een bombardement op Moskou en een paar andere Russische steden en industrie centra de Sovjets op de knieëi zouden kunnen dwingen. De vernietigingen zouden enorm zijn, maar de Russische legers, die daarbij hoogstens gevoelig gewond zouden kunnen worden, doch nooit buiten gevecht gesteld, zouden de rest van Europa kunnen overstromen. Maar wat dan Europa in puin leggen om zodoende delen van het Russische leger te treffen Neen, afgezien van de ethische aspecten van deze ver schrikkingen, is er niets waarvan de opper vlakkige fantasieën van heethoofden aan deze en gene kant van de Oceaan, die menen de diep gewortelde politieke pro blemen van de laatste jaren op te kunnen lossen met „eenvoudig een paar atoom bommen op Moskou 1" Cijfers. Een paar cijfers ter illustratiehet is gebleken, dat het bombarderen met gewone bommen bij lange na niet de uitwerking heeft gehad die men, vooral aan Engelse zijde, had verwacht. Het verrassende feit staat onomstotelijk vast, dat de Duitse oorlogs-industrie ook in de jaren van de hevigste en geconcentreerde bombardemen ten gestadig vooruitging en dat getroffen fabrieken enz. zeer veel sneller weer begon nen te produceren, dan berekend was. Drie millioen ton bommen in de tweede wereld oorlog hebben het Duitse en Japanse oor logspotentieel niet beslissend getroffen. Maar men zou niet minder dan 1500 moderne atoombommen moeten kunnen afwerpen, om slechts een even grote vernieling te ver oorzaken. Hiertegenover echter moet men de enorme technische moeilijkheden stellen om in het industriële hart van Rusland door te dringen en de waarschijnlijkheid van ver liezen vóór het bereiken van de doelen. Verliezen, die in de buurt van 100 pet. der ingezette kostbare bommenwerpers zouden kunnen liggen. Er blijft maar één conclusie de atoombom is een wapen dat gezien moet worden samen met de volle ont plooiing van alle „oude wapens te land, ter zee en in de lucht" die voorlopig ook ver der hun beslissende rol in een oorlog zul len spelen. Er bestaat eenvoudig niet zoiets als een oorlog die binnen een paar uur door een druk op een knop met technische wondermiddelen kan worden gevoerd en beslist, ook al komen er steeds nieuwe vindingen, raketten gecombineerd met atoom bommen, radio-bestuurde onbemande vlieg tuigen of wat dan ook. Consequenties. Tenslotte een woord over de onmid dellijke consequenties voor de hedendaagse politieke situatie, zoals Blackett deze ziet voortkomen uit het nog monopolistische bezit van atoombommen door de U.S.A. en de zonder twijfel koortsachtige Russische pogingen om ze te fabriceren. Waarbij dan nog de nog niet duidelijke stand van de ontwikkeling van andere vrese lijke wapens komt, als oorlog met ziekte kiemen en met verspreiding van dodelijke radio-actieve stralingen. Blackett is over tuigd, dat niet alleen deze ontwikkelingen juist door hun vreselijkheid zich zelf ad absurdum voeren en het gebruik onwaar schijnlijk maken (wij herinneren in deze samenhang parallel met de gasoorlog die alle dreigingen ten spijt ook door de niets ontziende Hitier niet werd bevolen). Hij concludeert ook, dat tenminste voor de eerstvolgende jaren geen van de twee grote rivalen oorlog kan wensen en daarom ook geen oorlog zal provoceren. De Amerikanen zijn, afgezien van hun voorsprong t.a.v. de atoombom, niet klaar en de Russen zijn het nog minder. Deze en andere argumenten leiden inder daad tot de nagenoeg wetenschappelijk zuivere conclusie, dat oorlog in de komende jaren niet waarschijnlijk is onverwachte incidenten of heethoofdigheden natuurlijk uitgezonderd. Blackett sluit dan ook met een noot van een zeer voorzichtig optimisme hij hoopt dat men op beide kanten uitein delijk zal zien, dat uit een derde wereld oorlog alleen nog maar verslagenen te voor schijn zullen komen en een wereldomvat tende overeenkomst sluiten. Wie dat, gezien de ervaringen met de geschiedenis in de 20e eeuw te idealistisch vindt, moge zich met de meer reële hoop troosten dat mettertijd de machtspositie in het Westerse kamp zo onkreukbaar wordt, dat men in het andere kamp de nutteloos heid van een wapenstrijd begrijpt en dat de economische situatie van de Westerse machten zoveel beter en begerenswaardiger wordt, dat het Oostelijke gedwongen impe rium afbrokkelt en ineenstort.... Iwan Smirnoff verwisselt de stuurknuppel voor het bureau. 1 „Ik heb nou ruim 33 jaar gevlogen en ik acht nu de tijd gekomen dat jongeren mijn taak overnemen. Dit is nu eenmaal het lot van ieder werkend mens." Met deze woorden kondigde de K.L.M.- gezagvoerder Iwan Smirnoff zijn besluit aan, een streep te zetten achter zijn loopbaan als vlieger, een besluit, dat hem ongetwij feld niet gemakkelijk zal zijn gevallen. Gelukkig blijft hij zijn bijzondere capaciteiten in dienst der K.L.M. stellen, zij het nu in een functie op de grond, n.l. bij de Hoofd inspectie Bedrijfsuitvoering. En zo is een eind gekomen aan een prachtige loopbaan als vlieger van een man die niet alleen in Nederland, maar in luchtvaartkringen in de gehele wereld een groot aanzien geniet. Iwan Wasiliwitsj Smirnoff werd geboren op 30 Januari 1895 te Wladimir in Rusland. Op 1 Juli 1915 ging hij op het vliegveld van Petrograd voor het eerst de lucht in. Korte tijd na het behalen van zijn brevet werd hij Kapitein-vlieger. Bij het uitbreken van revolutie ontsnapte hij naar Wladi- wostok, vanwaar hij Singapore wist te be reiken. Na eerst gevangen te hebben geze ten nam hij dienst in het Engelse leger, waarin hij van 1917 tot 1919 als vlieger bij de luchtmacht was ingedeeld. Daarna ver bleef hij enige tijd in Parijs en Constanti- nopel. Smirnoff keerde weer terug naar Engeland waar hij werktuigkundige werd op het vliegveld Croydon. Dit duurde ech ter niet lang want enige tijd later werd hij vlieger bij de Belgische „Sneta". Op 28 Mei 1922 kwam Smirnoff, beter bekend als „de Turk" in dienst van de K.L.M., in een tijd dus dat deze met enkele zeildoeken Fokker-toestelletjes verschillende luchtlijnen in Europa onderhield. In 1928 vloog Smir noff voor het eerst van Amsterdam naar Batavia, toen nog 's werelds langste lucht lijn. Hij maakte deze 14.000 kilometer lange tocht met een drie-motorige Fokker F-7b. Inmiddels had hij het Nederlands staats burgerschap verkregen. Toen kwam de beroemde Kerstvlucht naar Batavia en terug in 1933, die hij als gezagvoerder van de Fokker F-18 „Pelikaan" maakte. In 1940 had hij reeds 40 retourvluchten naar Indië op zijn naam staan. Bij het uitbreken der vijandelijkheden in Nederland was „de Turk" juist op weg naar Batavia. Hij bleef daar en nam dienst bij de K.N.I.L.M., van Indië vloog hij naar Australië. Op een dezer vluchten, toen hij een grote partij diamanten aan boord had, werd zijn toestel neergeschoten. Dit bete kende echter niet het eind van zijn beleve nissen korte tijd later zat hij weer in de lucht en vloog hij voor de Geallieerden van- uit de Verenigde Staten. Na de oorlog kwam hij weer terug bij de K.L.M., waar hij zijn oude taak als gezagvoerder van de ver schillende types Vliegende Hollanders op het wercldluclnuet hervatte. Nog niet zo lang geleden werd Smirnoff door de KL.M. aan de „Atlas Supply Com pany" „uitgeleend". Als adviserend vlieger maakte hij met een als toonkamer ingerichte DC-4 een vlucht van 80000 kilometer (tweemaal de aardomtrek). Smirnoff is de nestor der luchtmillionnairs. Ongeveer zes millioen kilometer (ruim 15 maal de afstand van de aarde naar de maan) heeft hij als vlieger afgelegd. Alles bij elkaar bracht hij 28.600 uur dit is drie en een kwart jaar, tussen hemel en aarde door. Vele van zijn belevenissen hetft hij vastgelegd in zijn boeken „Smirnoff vertelt" en „De toe komst heeft vleugels", waarin hij blijk geeft behalve een groot vlieger ook een beschei den mens en een uitstekend verteller te zijn. Hoe kan het ook anders van een man die alle hoeken van de aarde heeft afge reisd Smirnoff heeft in de loop der jaren vele onderscheidingen verworven, hij is Ridder in de Orde van Oranje Nassau, is houder van het Vliegerkruis en van het „Croix de Guerre" met palmen van Frankrijk, alsmede van vele Russische onderscheidingen uit de Tsarentijd. Met het verdwijnen van lwan Smirnoff verliest de roemruchte oude vliegergarde een van haar bekwaamste medewerkers, gelukkig echter blijven zijn uitzonderlijke capaciteiten voor de burger luchtvaart behouden. lingsbon van de kaarten KB, LB, KC of LC 901een bonkaart KD 903 tegen de ïn- wisselingsbon van de kaarten KD of KE 901. Hieruit blijkt, dat de tegenwoordige leef tijdsgroepen B en C worden samengevoegd tot één groep (nieuwe B-groep) met de rantsoenen van de tegenwoordige B-groep. Hetzelfde geldt voor de bestaande D en E- groepen, welke gecombineerd worden tot een nieuwe D-groep. Uit onze omgeving. INVOER VOOR 66 PROCENT GEDEKT DOOR DE UITVOER. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg de invoer in November 404 millioen gulden, hetgeen 75 millioen lager was dan in October. De uitvoer daalde met 44 millioen tot 264 millioen. Bedroeg in October het percentage van de door de uitvoer gedekte invoer rond 64 procent, in November steeg dit tot bijna 66 procent. VEREENVOUDIGING IN DE DISTRIBUTIE. Aantal leeftijdsgroepen teruggebracht tot drie. In de periode van 20 December 1948 tot en met 12 Februari 1949 zullen de distri butiediensten nieuwe bonkaarten voor voe dingsmiddelen uitreiken, t.w. een bonkaart KA of LA 903 aan degenen, die in 1928 of vroeger geboren zijneen bonkaart KB cf LB 903 aan degenen die geboren zijn in de jaren 1929—1944 en een bonkaart KD 903 aan degenen die geboren zijn in 1945 of later. Deze bonkaarten worden uitgereikt tegen inlevering van de inwisselingsbon van de bonkaarten, welke op 17 December in gebruik worden genomen en wel een bon kaart KA of LA 903 tegen de inwisselings bon van de kaarten KA of LA 901een bonkaart KB of LB 903 tegen de inwisse- RADAR VOOR DE PROVINCIALE BOTEN. Bestelling voor de veerdienst op de Ooster-Schelde reeds geplaatst. Aan het slot van de winterzitting der Provinciale Staten heeft de Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, Dinsdagavond medegedeeld, dat met het oog op het gevaar bij mist, de provinciale boten met een radar-installatie zullen worden uitgerust. De order voor een radar-installatie vol gens Engels systeem voor de veerdienst over de Oosterschelde is reeds geplaatst. Zodra de installatie geleverd is, zal zij geplaatst worden, daar deze vaarroute gevaarlijker is dan de routes over de Westerschelde. Ook de veren over de Westerschelde zullen met radar worden uitgerust. VERKEER IN OOST ZEEUWSCH- VLAANDEREN. De op 8 September 1948 ingegane afslui ting van het weggedeelte .Hulst—Terhole van Rijksweg No. 60 en de daarbij beho rende verkeersomlegging zullen op 20 Dec. 1948 gedeeltelijk worden opgeheven. Het gedeelte Rustwat—Terhole blijft voor alle verkeer in beide richtingen afgesloten en wel voor een periode van circa vijf maanden. Het verkeer van Hulst naar Perk- polder en omgekeerd wordt omgelegd langs Havendijk en Provinciale weg. Het verkeer Temeuzen—Hulst v.v. dient gebruik te blijven maken van de route over Axel. JAARMARKT IN HULST. De plannen om te komen tot een jaar markt voor Hulst hebben thans vastere vormen aangenomen. Ia een druk bezochte vergadering in „De Korenbeurs" waren handelaren, boeren en belanghebbenden bijeengekomen om de mogelijkheden te bespreken. De bijeenkomst werd geopend door de heer L. de Jong, die een overzicht gaf van wat men wenste te bereiken en de aanwezigen aanspoorde een comité te vormen, dat zou trachten over te gaan tot herinstelling van de jaarmarkt, waarvoor ongetwijfeld veel belangstelling bestaat. De heer de Maat lichtte een en ander toe en ook de heer van Doorn, die het ge meentebestuur vertegenwoordigde, gaf enkele toelichtingen. De heer Colsen uit Sluiskil, een bekend deskundige op het gebied van jaarmarkten gat een technische uiteenzetting en enige goede raadgevingen, die de kern der zaak raakten. Men zal zich in verbinding stellen met verschillende autoriteiten en organisaties om te bevorderen, dat een en ander zo spoedig mogelijk tot stand gebracht zal kunnen worden. Daar de eerste Maandag in Januari te kort nabij is om aan de plannen uitvoering te geven, wil men voor die datum een toon- dag organiseren en al vast voorbereidende maatregelen treffen voor de toekomstige jaarmarkt. Een comité werd samengesteld, dat als volgt luidt: C. de Maat, Hulst, voorzitter; G. Reyns, Clinge, secretarisP. van Duysse, Clinge, penningmeester en D. B. W. van Poppel, Hulst, A. Picavet, St. Jansteen, leden. AXEL. DE ST. NICOLAAS-WINKELWEEK. De winkelweek, die de vereniging „Axel Vooruit" in de week vóór St. Nicolaas organiseerde is thans voorbij en begin deze week heeft men de ingeleverde enveloppen bij de winkeliers geopend en zo beslist wie de winnaars der cadeaux zijn. Elders in dijt nummer vindt men hun namen. Gezien het aantal ingeleverde enveloppe s en het enorme aantal punten dat zich in meerdere enveloppen bevond, kan het bestuur van „Axel Vooruit" zeker tevreden zijn met genomen initiatief. Ook de winke- Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Uw verkoudheid van neus, keel of borst weg met

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1