AXELSCHE IS COURANT
De alles-overwinnende kracht van de
atoombom een natuurkundige mythe.
's Werelds grootste luchtvaart-millionnair
beëindigt zijn vlieger-carrière.
Snuif en wrijf
Frankering bij abonnement, Axel.
S
ZATERDAG 18 DECEMBER 1948.
63e JAARGANG No. 16
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De hedendaagse mens heeft in zijn
woordenschat de laatste jaren een reeks
nieuwe begrippen opgenomen, die hij gul
gebruikt, maar welxer betekenis hij geens-
iins* juist beseft. Dat zijn politieke begrip
pen, maqr bovenal technische, afkomstig
van de nieuwe uitvindingen der moderne
physica. Men heeft wel een vaag idee
waarom het gaat, maar meer ook nieten
juist omdat de technische vooruitgang in de
twintigste eeuw zo stormachtig is, denkt
men, dat er geen grenzen meer zijn, en zijn
ideeën soms tè optimistischzekere popu
laire schrijvers die romantische beschrijvin
gen geven, hebben hier ook schuld aan.
De meeste misvattingen bestaan omtrent
de waarschijnlijk belangrijkste moderne uit
vinding: het gebruik maken van de atoom
energie. Zo juist is in Engeland een uiterst
belangrijk boek over de „militaire en poli
tieke consequenties van de atoom-energie"
verschenen, beter geschikt voor het recht
zetten van de buiten verhouding geraakte
voorstellingen hieromtrent dan welke ook
van de talloze publicaties over de atoom
bom, die sinds de noodlottige dag van
Hiroshima verschenen zijn. De schrijver,
P. M. S. Blackett mag als weinig anderen
geacht worden, het onderwerp van alle
kanten te kunnen belichten. Als professor
in de theoretische physica heeft hij dit jaar
de Nobelprijs ontvangen. Maar als oud
marine-officier en tijdens de oorlog advi
seur van de Britse regering voor technische
en strategische vraagstukken beheerst hij
vooral ook de militaire en politieke pro
blemen, die eraan vastzitten.
Men kan vooral ten opzichte van poli
tieke beschouwingen veelal met Blackett
van mening verschillen; hij is nogal links
georiënteerd. Maar de voornaamste delen
van het boek bevatten waarheden, die niets
met politieke overtuiging te doen hebben,
die de auteur met kristalheldere, of men
zou misschien nog beter zeggenijskoude
logica vastlegt na vele verkeerde en over
dreven voorstellingen ontleed te hebben.
Geen superwapen.
Dit is het belangrijkste punt: de atoom
bom is een vreselijk wapen, maar geenszins
h e t geheimzinnige nieuwe superwapen
dat in de hand van een kwaadwillige aan
valler het lot van de aangevallene met een
of twee rake bombardementen kan beze
gelen. Of anders uitgedrukt: er is geen
sprake van, dat de Verenigde Staten, thans
nog alleen eigenaar van atoombommen,
door een bombardement op Moskou en een
paar andere Russische steden en industrie
centra de Sovjets op de knieëi zouden
kunnen dwingen. De vernietigingen zouden
enorm zijn, maar de Russische legers, die
daarbij hoogstens gevoelig gewond zouden
kunnen worden, doch nooit buiten gevecht
gesteld, zouden de rest van Europa kunnen
overstromen. Maar wat dan Europa in
puin leggen om zodoende delen van het
Russische leger te treffen Neen, afgezien
van de ethische aspecten van deze ver
schrikkingen, is er niets waarvan de opper
vlakkige fantasieën van heethoofden aan
deze en gene kant van de Oceaan, die
menen de diep gewortelde politieke pro
blemen van de laatste jaren op te kunnen
lossen met „eenvoudig een paar atoom
bommen op Moskou 1"
Cijfers.
Een paar cijfers ter illustratiehet is
gebleken, dat het bombarderen met gewone
bommen bij lange na niet de uitwerking
heeft gehad die men, vooral aan Engelse
zijde, had verwacht. Het verrassende feit
staat onomstotelijk vast, dat de Duitse
oorlogs-industrie ook in de jaren van de
hevigste en geconcentreerde bombardemen
ten gestadig vooruitging en dat getroffen
fabrieken enz. zeer veel sneller weer begon
nen te produceren, dan berekend was. Drie
millioen ton bommen in de tweede wereld
oorlog hebben het Duitse en Japanse oor
logspotentieel niet beslissend getroffen. Maar
men zou niet minder dan 1500 moderne
atoombommen moeten kunnen afwerpen, om
slechts een even grote vernieling te ver
oorzaken. Hiertegenover echter moet men
de enorme technische moeilijkheden stellen
om in het industriële hart van Rusland door
te dringen en de waarschijnlijkheid van ver
liezen vóór het bereiken van de doelen.
Verliezen, die in de buurt van 100 pet. der
ingezette kostbare bommenwerpers zouden
kunnen liggen. Er blijft maar één conclusie
de atoombom is een wapen dat gezien
moet worden samen met de volle ont
plooiing van alle „oude wapens te land, ter
zee en in de lucht" die voorlopig ook ver
der hun beslissende rol in een oorlog zul
len spelen. Er bestaat eenvoudig niet zoiets
als een oorlog die binnen een paar uur
door een druk op een knop met technische
wondermiddelen kan worden gevoerd en
beslist, ook al komen er steeds nieuwe
vindingen, raketten gecombineerd met atoom
bommen, radio-bestuurde onbemande vlieg
tuigen of wat dan ook.
Consequenties.
Tenslotte een woord over de onmid
dellijke consequenties voor de hedendaagse
politieke situatie, zoals Blackett deze ziet
voortkomen uit het nog monopolistische
bezit van atoombommen door de U.S.A. en
de zonder twijfel koortsachtige Russische
pogingen om ze te fabriceren.
Waarbij dan nog de nog niet duidelijke
stand van de ontwikkeling van andere vrese
lijke wapens komt, als oorlog met ziekte
kiemen en met verspreiding van dodelijke
radio-actieve stralingen. Blackett is over
tuigd, dat niet alleen deze ontwikkelingen
juist door hun vreselijkheid zich zelf ad
absurdum voeren en het gebruik onwaar
schijnlijk maken (wij herinneren in deze
samenhang parallel met de gasoorlog die
alle dreigingen ten spijt ook door de niets
ontziende Hitier niet werd bevolen). Hij
concludeert ook, dat tenminste voor de
eerstvolgende jaren geen van de twee grote
rivalen oorlog kan wensen en daarom ook
geen oorlog zal provoceren. De Amerikanen
zijn, afgezien van hun voorsprong t.a.v. de
atoombom, niet klaar en de Russen zijn
het nog minder.
Deze en andere argumenten leiden inder
daad tot de nagenoeg wetenschappelijk
zuivere conclusie, dat oorlog in de komende
jaren niet waarschijnlijk is onverwachte
incidenten of heethoofdigheden natuurlijk
uitgezonderd. Blackett sluit dan ook met
een noot van een zeer voorzichtig optimisme
hij hoopt dat men op beide kanten uitein
delijk zal zien, dat uit een derde wereld
oorlog alleen nog maar verslagenen te voor
schijn zullen komen en een wereldomvat
tende overeenkomst sluiten.
Wie dat, gezien de ervaringen met de
geschiedenis in de 20e eeuw te idealistisch
vindt, moge zich met de meer reële hoop
troosten dat mettertijd de machtspositie in
het Westerse kamp zo onkreukbaar wordt,
dat men in het andere kamp de nutteloos
heid van een wapenstrijd begrijpt en dat
de economische situatie van de Westerse
machten zoveel beter en begerenswaardiger
wordt, dat het Oostelijke gedwongen impe
rium afbrokkelt en ineenstort....
Iwan Smirnoff verwisselt de stuurknuppel
voor het bureau. 1
„Ik heb nou ruim 33 jaar gevlogen en
ik acht nu de tijd gekomen dat jongeren
mijn taak overnemen. Dit is nu eenmaal
het lot van ieder werkend mens."
Met deze woorden kondigde de K.L.M.-
gezagvoerder Iwan Smirnoff zijn besluit aan,
een streep te zetten achter zijn loopbaan
als vlieger, een besluit, dat hem ongetwij
feld niet gemakkelijk zal zijn gevallen.
Gelukkig blijft hij zijn bijzondere capaciteiten
in dienst der K.L.M. stellen, zij het nu in
een functie op de grond, n.l. bij de Hoofd
inspectie Bedrijfsuitvoering. En zo is een
eind gekomen aan een prachtige loopbaan
als vlieger van een man die niet alleen in
Nederland, maar in luchtvaartkringen in de
gehele wereld een groot aanzien geniet.
Iwan Wasiliwitsj Smirnoff werd geboren
op 30 Januari 1895 te Wladimir in Rusland.
Op 1 Juli 1915 ging hij op het vliegveld
van Petrograd voor het eerst de lucht in.
Korte tijd na het behalen van zijn brevet
werd hij Kapitein-vlieger. Bij het uitbreken
van revolutie ontsnapte hij naar Wladi-
wostok, vanwaar hij Singapore wist te be
reiken. Na eerst gevangen te hebben geze
ten nam hij dienst in het Engelse leger,
waarin hij van 1917 tot 1919 als vlieger bij
de luchtmacht was ingedeeld. Daarna ver
bleef hij enige tijd in Parijs en Constanti-
nopel. Smirnoff keerde weer terug naar
Engeland waar hij werktuigkundige werd
op het vliegveld Croydon. Dit duurde ech
ter niet lang want enige tijd later werd hij
vlieger bij de Belgische „Sneta". Op 28
Mei 1922 kwam Smirnoff, beter bekend als
„de Turk" in dienst van de K.L.M., in een
tijd dus dat deze met enkele zeildoeken
Fokker-toestelletjes verschillende luchtlijnen
in Europa onderhield. In 1928 vloog Smir
noff voor het eerst van Amsterdam naar
Batavia, toen nog 's werelds langste lucht
lijn. Hij maakte deze 14.000 kilometer lange
tocht met een drie-motorige Fokker F-7b.
Inmiddels had hij het Nederlands staats
burgerschap verkregen. Toen kwam de
beroemde Kerstvlucht naar Batavia en
terug in 1933, die hij als gezagvoerder van
de Fokker F-18 „Pelikaan" maakte. In 1940
had hij reeds 40 retourvluchten naar Indië
op zijn naam staan.
Bij het uitbreken der vijandelijkheden in
Nederland was „de Turk" juist op weg
naar Batavia. Hij bleef daar en nam dienst
bij de K.N.I.L.M., van Indië vloog hij naar
Australië. Op een dezer vluchten, toen hij
een grote partij diamanten aan boord had,
werd zijn toestel neergeschoten. Dit bete
kende echter niet het eind van zijn beleve
nissen korte tijd later zat hij weer in de
lucht en vloog hij voor de Geallieerden van-
uit de Verenigde Staten. Na de oorlog kwam
hij weer terug bij de K.L.M., waar hij zijn
oude taak als gezagvoerder van de ver
schillende types Vliegende Hollanders op
het wercldluclnuet hervatte.
Nog niet zo lang geleden werd Smirnoff
door de KL.M. aan de „Atlas Supply Com
pany" „uitgeleend". Als adviserend vlieger
maakte hij met een als toonkamer ingerichte
DC-4 een vlucht van 80000 kilometer
(tweemaal de aardomtrek). Smirnoff is de
nestor der luchtmillionnairs. Ongeveer zes
millioen kilometer (ruim 15 maal de afstand
van de aarde naar de maan) heeft hij als
vlieger afgelegd. Alles bij elkaar bracht hij
28.600 uur dit is drie en een kwart
jaar, tussen hemel en aarde door. Vele van
zijn belevenissen hetft hij vastgelegd in
zijn boeken „Smirnoff vertelt" en „De toe
komst heeft vleugels", waarin hij blijk geeft
behalve een groot vlieger ook een beschei
den mens en een uitstekend verteller te
zijn. Hoe kan het ook anders van een man
die alle hoeken van de aarde heeft afge
reisd
Smirnoff heeft in de loop der jaren vele
onderscheidingen verworven, hij is Ridder
in de Orde van Oranje Nassau, is houder
van het Vliegerkruis en van het „Croix de
Guerre" met palmen van Frankrijk, alsmede
van vele Russische onderscheidingen uit de
Tsarentijd. Met het verdwijnen van lwan
Smirnoff verliest de roemruchte oude
vliegergarde een van haar bekwaamste
medewerkers, gelukkig echter blijven zijn
uitzonderlijke capaciteiten voor de burger
luchtvaart behouden.
lingsbon van de kaarten KB, LB, KC of LC
901een bonkaart KD 903 tegen de ïn-
wisselingsbon van de kaarten KD of KE 901.
Hieruit blijkt, dat de tegenwoordige leef
tijdsgroepen B en C worden samengevoegd
tot één groep (nieuwe B-groep) met de
rantsoenen van de tegenwoordige B-groep.
Hetzelfde geldt voor de bestaande D en E-
groepen, welke gecombineerd worden tot
een nieuwe D-groep.
Uit onze omgeving.
INVOER VOOR 66 PROCENT GEDEKT
DOOR DE UITVOER.
Volgens het Centraal Bureau voor de
Statistiek bedroeg de invoer in November
404 millioen gulden, hetgeen 75 millioen
lager was dan in October. De uitvoer daalde
met 44 millioen tot 264 millioen. Bedroeg
in October het percentage van de door de
uitvoer gedekte invoer rond 64 procent,
in November steeg dit tot bijna 66 procent.
VEREENVOUDIGING IN DE DISTRIBUTIE.
Aantal leeftijdsgroepen teruggebracht
tot drie.
In de periode van 20 December 1948 tot
en met 12 Februari 1949 zullen de distri
butiediensten nieuwe bonkaarten voor voe
dingsmiddelen uitreiken, t.w. een bonkaart
KA of LA 903 aan degenen, die in 1928 of
vroeger geboren zijneen bonkaart KB cf
LB 903 aan degenen die geboren zijn in de
jaren 1929—1944 en een bonkaart KD 903
aan degenen die geboren zijn in 1945 of later.
Deze bonkaarten worden uitgereikt tegen
inlevering van de inwisselingsbon van de
bonkaarten, welke op 17 December in
gebruik worden genomen en wel een bon
kaart KA of LA 903 tegen de inwisselings
bon van de kaarten KA of LA 901een
bonkaart KB of LB 903 tegen de inwisse-
RADAR VOOR DE PROVINCIALE BOTEN.
Bestelling voor de veerdienst op de
Ooster-Schelde reeds geplaatst.
Aan het slot van de winterzitting der
Provinciale Staten heeft de Commissaris der
Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot,
Dinsdagavond medegedeeld, dat met het
oog op het gevaar bij mist, de provinciale
boten met een radar-installatie zullen worden
uitgerust.
De order voor een radar-installatie vol
gens Engels systeem voor de veerdienst
over de Oosterschelde is reeds geplaatst.
Zodra de installatie geleverd is, zal zij
geplaatst worden, daar deze vaarroute
gevaarlijker is dan de routes over de
Westerschelde.
Ook de veren over de Westerschelde
zullen met radar worden uitgerust.
VERKEER IN OOST ZEEUWSCH-
VLAANDEREN.
De op 8 September 1948 ingegane afslui
ting van het weggedeelte .Hulst—Terhole
van Rijksweg No. 60 en de daarbij beho
rende verkeersomlegging zullen op 20 Dec.
1948 gedeeltelijk worden opgeheven.
Het gedeelte Rustwat—Terhole blijft voor
alle verkeer in beide richtingen afgesloten
en wel voor een periode van circa vijf
maanden. Het verkeer van Hulst naar Perk-
polder en omgekeerd wordt omgelegd langs
Havendijk en Provinciale weg. Het verkeer
Temeuzen—Hulst v.v. dient gebruik te
blijven maken van de route over Axel.
JAARMARKT IN HULST.
De plannen om te komen tot een jaar
markt voor Hulst hebben thans vastere
vormen aangenomen.
Ia een druk bezochte vergadering in „De
Korenbeurs" waren handelaren, boeren en
belanghebbenden bijeengekomen om de
mogelijkheden te bespreken. De bijeenkomst
werd geopend door de heer L. de Jong, die
een overzicht gaf van wat men wenste te
bereiken en de aanwezigen aanspoorde een
comité te vormen, dat zou trachten over te
gaan tot herinstelling van de jaarmarkt,
waarvoor ongetwijfeld veel belangstelling
bestaat.
De heer de Maat lichtte een en ander toe
en ook de heer van Doorn, die het ge
meentebestuur vertegenwoordigde, gaf enkele
toelichtingen. De heer Colsen uit Sluiskil,
een bekend deskundige op het gebied van
jaarmarkten gat een technische uiteenzetting
en enige goede raadgevingen, die de kern
der zaak raakten.
Men zal zich in verbinding stellen met
verschillende autoriteiten en organisaties om
te bevorderen, dat een en ander zo spoedig
mogelijk tot stand gebracht zal kunnen
worden. Daar de eerste Maandag in Januari
te kort nabij is om aan de plannen uitvoering
te geven, wil men voor die datum een toon-
dag organiseren en al vast voorbereidende
maatregelen treffen voor de toekomstige
jaarmarkt.
Een comité werd samengesteld, dat als
volgt luidt: C. de Maat, Hulst, voorzitter;
G. Reyns, Clinge, secretarisP. van Duysse,
Clinge, penningmeester en D. B. W. van
Poppel, Hulst, A. Picavet, St. Jansteen, leden.
AXEL.
DE ST. NICOLAAS-WINKELWEEK.
De winkelweek, die de vereniging „Axel
Vooruit" in de week vóór St. Nicolaas
organiseerde is thans voorbij en begin deze
week heeft men de ingeleverde enveloppen
bij de winkeliers geopend en zo beslist
wie de winnaars der cadeaux zijn. Elders
in dijt nummer vindt men hun namen.
Gezien het aantal ingeleverde enveloppe s
en het enorme aantal punten dat zich in
meerdere enveloppen bevond, kan het
bestuur van „Axel Vooruit" zeker tevreden
zijn met genomen initiatief. Ook de winke-
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst weg met