AXELSCHE SS COURANT IWUOÏT Wat is Benelux? Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 4 DECEMBER 1948 63e JAARGANG No. 19 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM in. Hoe onstaat de economische unie De gedachte tussen België en Nederland een economische unie tot stand te brengen is van 1860 af in beide landen altijd zeer levendig geweest. Terwijl Nederland zich tot een typische vrijhandelsstaat ontwikkelde door enorme kapitalen in het buitenland en in Nederlands- lndië te investeren en een machtige handels vloot opbouwde, kende België verschillende perioden van depressie en werd het in de wereldoorlog 1914—1918 gesleurd. Sedert dien werd het land zeer intensief geïndustria liseerd, welke evolutie door de nu reeds sedert een kwart-eeuw oude economische unie met het Groothertogdom Luxemburg werd verstevigd. De pogingen van de Oslo-Staten om door het z.g. Ouchy Verdrag tot een ruimer onderling handelsverkeer te komen en de enquête welke de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg in de dertiger jaren organiseerde, waren echter reële uitingen van de diepe drang naar samenwerking welke de leidende kringen en zakenmilieus van de Lage Landen bezielden. Tijdens de tweede wereldoorlog, voort bouwende op de politiek van economische, culturele samenwerking en gemeenschappelijk optreden op het internationale plan, welke politiek door de Vorstenhuizen sedert 1936 met wijze kracht gestimuleerd werd, besloten de drie regeringen in ballingschap te Londen een economische unie tot stand te brengen. Het gemeenschappelijk toltarief. De eerste stap naar de-realisatie van de economische unie werd gezet toen op 5 September 1944 tussen de drie regeringen een douane-overeenkomst gesloten werd, die in een gemeenschappelijk toltarief tegen over derde landen voorzag, terwijl onderling geen tolrechten meer zouden geheven worden. Een Hogere Raad voor de econo mische unie onder voorzitterschap van de Secretarissen-Generaal der beide departe menten van Economische Zaken kwam tot stand. Onder deze Hogere Raad ressorteren de Administratieve Raad voor de douane regelingen, de Raad van de Handels- accoorden en die van de economische unie. De coördinatie werd opgedragen aan een Secretaris-Generaal voor de Nederlands- Belgisch-Luxemburgse douane-overeenkomst, geleid door een Nederlands Secretaris- Qeneraal, een Belgisch Adjunct Secretaris- Generaal en een Luxemburgs Secretaris. Aldus is ontstaan het gemeenschappelijk toltarief dat in de parlementen van de drie landen met een overgrote meerderheid werd goedgekeurd. Te Londen in September 1944 gesloten, werd het eer t van 1 januari 1948 af van kracht, waarbij dient aangestipt, dat voor een aantal producten die van groot belang zijn voor de wederopbouw of de levensduurte beïnvloeden, de rechten voor bepaalde tijd werden opgeschort. Het nieuwe tarief, gebaseerd op de nomenclatuur van de Volkenbond welke in België reeds van toepassing was, is een compromis tussen het relatief hoge en tamelijk protectionnistisch Belgische tarief en de relatief lage Nederlandse invoerrechten. Het is natuurlijk nog voor aanpassingen vatbaar, zoals bleek uit de consolidaties of verminderingen van rechten welke door de Benelux-landen werden toegestaan op de toltarievenconferentie te Genève. Van belang is het feit dat de Benelux-landen zowel op deze conferentie, als op de 16-Landen- bij eenkomst te Parijs en op de Europese Tolunieconferentie steeds met een gemeen schappelijke delegatie optreden. Dat Benelux aldus werkelijkheid is ge worden heeft in Europa, de Ver. Staten en in vele andere landen bewondering gewekt. Maar zoals hierboven uiteengezet, dit ge meenschappelijk toltarief is slechts een eerste stap. De eenmaking van accijnzen en omzetbelasting, tweede phase van de Economische Unie. In de Economische Unie hebben de rege ringen er zorg voor te dragen dat handel en industrie in gelijke voorwaarden van be scherming en van concurrentie worden geplaatst. Een der machtigste middelen daartoe is voorzeker de unificatie van de accijnzen en omzetbelasting. Ook hier zijn de stelsels fel uit elkaar gegroeid. Waar Nederland een uniforme omzetbelasting van 3,5 pet. kent, gaat de Belgische overdrachts- taxe of „taxe de transmission'" van 4,5 to 9 pet. (voor zekere luxe goederen). De Raad voor de douaneregelingen heeft een ontwerp van unificatie der accijnzen opge maakt. Dit ontwerp vormde mede het onderwerp van de besprekingen der Benelux- ministers te Luxemburg in Februari 1948. Het spreekt vanzelf dat hier de budgetaire politiek der beide staten kwam meespreken. Bij eenmaking der accijnzen en omzetbe lastingen zou de Belgische schatkist belang rijke inkomsten hebben moeten derven, terwijl Nederland zijn prijspolitiek had moeten herzien, o.m. voor wat betreft de subsidies op zekere landbouwproducten en ingevoerde levensmiddelen. Deze tweede phase van de Economische Unie is dan ook niet gemakkelijk, te meer daar hierbij aan sluiten de moeilijkheden welke het verschil van het lonen- en prijzenniveau in beide landen meebrengt. Waarom nog geen volledige Economische Unie Het eenmaken van accijnzen en omzet belasting is een technisch probleem waarvoor de ambtenaren der Raden van de Econo mische Unie een compromis oplossing kunnen vinden welke aan hun regeringen wordt voorgelegd. Anders is het gesteld indien men na de verwezenlijking van deze unificatie een volledig vrij handelsverkeer in de Benelux zou willen realiseren. Op het eerste gezicht zou men kunnen besluiten dat het „goedkopere" Nederland op de Belgitche markt sterk concurrerend zou optreden. Nederland, dat voor vele pro ducten nog een nijpende schaarste kent, zou weldra veel meer uit België importeren en bij zijn partner diep in de schuld komen. Daarom zal het handelsverkeer tussen België Luxemburg en Nederland voorzeker nog lange jaren geregeld worden in het kader der handelsverdragen, alhoewel in tussen op beperkte schaal een ruil van landbouwproducten (zie het landbouw- protocol van 9 Mei 1947) en industrie goederen kan ingesteld worden. Voor Nederland dat voor de oorlog, mede dank zij de inkomsten uit lndlë en de kapitaalbeleggingen geen deviezenprobleem kende, is dit thans het grote vraagstuk. Een begin van samenwerking inzake 't afslui ten van handelsverdragen is nochtans reeds te vinden in het feit dat observators van beide landen bij de onderhandelingen voor het afsluiten van dergelijke accoorden aan wezig zijn. Enerzijds dient dus een gecoör dineerde financiële en economische politiek tot stand gebracht, anderzijds kan de con- tingentering van het handelsverkeer tussen Nederland en België eerst wegvallen als de Nederlandse betalingsbalans in evenwicht is. Dat betekent dat Nederland zijn markt vol ledig vrij voor België kan ontsluiten als door Nederlandse diensten, o.m. scheep vaartvrachten, kapitaalinkomsten en Neder landse uitvoer naar België, voldoende Bel gische francs ter betaling van de Belgische invoer in Nederland zullen voorhanden zijn. Dit is voorlopig niet het geval. Het is echter niet uitgesloten dat men er andere formules op vindt en dat de vol ledige Economische Unie er komt, vroeger dan over het algemeen wordt aanvaard. In het kader ener Economische Unie wensen de regeringen, maar ook de handel, industrie, werkgevers- en werknemers-ver tegenwoordigers, evenals de haven- en landbouwbelanghebbenden tot overeen komsten inzake uitbreiding en taakverdeling te komen, wat niet zeggen wil dat de con currentie wordt uitgeschakeld. Integendeel, economische unie betekent tochmarkt- uitbreiding Voor de industrie is men het eens ge worden over een lijst van bedrijfstakken wier uitbreiding aan voorafgaande consul tatie van de regeringen onderworpen is. Alhoewel talrijke private contacten tot stand kwamen tussen gelijkaardige beroepsvere nigingen in de drie landen, wordt meer en meer de noodzakelijkheid beklemtoond ver tegenwoordigers van de private economie medezeggenschap te verlenen in de Raden van de Economische Unie. Dit dient als een veelbetekenende phase in de evolutie van Benelux beschouwd te worden. De samenwerking van de industrie in België en Luxemburg was en is het sluitstuk van deze Unie. Veel van wat in het kader der Benelux- poiitiek wordt ondernomen zou een dode letter blijven indien zowel bij de officiële als bij de private besprekingen niet zulk een uitstekende geest voorzat, die naar wij hopen de Economische Unie zal bespoe digen. Omdat Benelux en de bijkomende markten van de Belgische en Nederlandse overzeese gebieden daar staan als derde handelsmacht van de gehele wereld, dient elk scepticisme als werkelijk onbezonnen van de hand gewezen. Zoals de voortreffe lijke Belgische staatsman Paul Henri Spaak, de eerste Voorzitter van de Uno, hetzeide: ,is Benelux een voorbeeld aan de wereld en een weldaad voor onze volkeren." IN ZEVEN DAGEN ROND DE AARDBOL. Jules Verne liet Phileas Fogg in 80 dagen een reis om de wereld maken. Maar zelfs deze schrijver met zijn ongebreidelde fantasie kon niet voorzien, dat in 1948 tochten om de aardbol binnen een week zouden worden afgelegd door „Phileas Fogg's" die rustig gezeten in een comfortabele vliegtuigfauteuii, in enkele uren hele continenten onder zich zien passeren. De dienstregelingen van de internationale luchtvaartmaatschappijen spreken een nuch tere taal. Voor trajecten van duizenden kilometers geven zij een op de minuut af berekende aankomsttijd, waarop men in goed vertrouwen zijn horloge kan gelijkzetten. Mr. Leif B. Hendil, hoofdredacteur van het Deense dagblad „Ekstra Bladet" en tevens een der meest vooraanstaande luchtvaart journalisten van de Oude Wereld, wilde bewijzen dat deze „clockwork service" geen phrase is. Dinsdagmiddag 16 November j.l. vertrok hij van Kopenhagen naar Schiphol, waar hij de journalisten vertelde van zijn grote be wondering voor de organisatie en de effi ciency van de moderne luchtvaart. Ver volgens stapte hij met de internationale dienstregeling als „corpus delicti" onder zijn arm in de K L M. Constellation PH-TEP, die hem naar het 14.000 km. verder gelegen Sjanghai bracht. Hier stapte Mr. Hendil over in het N.W A.-vliegtuig, waarmee hij via Tokio naar New York vloog en vandaar zette hij de reis voort per S.A.S.-toestel naar Kopenhagen, waar hij Dinsdagmorgen 23 November prachtig op tijd arriveerde. En hoewel vliegen de gewoonste zaak van de wereld is geworden en zelfs een reis om de wereld in nog geen 7 dagen in deze eeuw van snelheid geen beroep meer doet op de fantasie, toch mocht deze globetrotter van de K L.M.-vertegenwoordiger te Kopenhagen bij zijn aankomst een lauwerkrans in ontvangst nemen. Onbetwist de beste tandpasta ACHTESTAND AANSLAG BELASTINGEN IN 1953 INGEHAALD. De aanslagregeling in de inkomsten-, vermogens- en ondernemingsbelaiting over 1941 t.e.m. 1945 en de behandeling van de bezwaarschriften betreffende deze jaren, zal op de meeste inspecties voor eind 1948 gereed komen, blijkt uit de Memorie van Antwoord op de begroting van Financiën. Een uitzondering geldt voor de aanslagen in de vermogensbelasting van het belasting jaar 1945. Deze aanslagen dienen gelijk tijdig te worden geregeld met de aanslagen in de vermogensheffing ineens. Op een aantal inspecties is een begin gemaakt met de definitieve aanslagrcgeling over 1946 en 1947. Voor de definitieve aan slagregeling over 1946 en volgende jaren is het volgende tijdschema opgesteld: Inkomsten- 1946 en 1947, vermogens- en ondernemingsbelasting 1947 en 1948, gereed vóór 1 Juli 1950; inkomsten 1948 en 1949, vermogens- en ondernemingsbelasling 1949 en 1950 gereed vóór Januari 1952. Inkomsten- 1950, vermogens- en onder nemingsbelasting 1951gereed vóór 1 Nov. 1952. In November 1952 zou dus een begin kunnen worden gemaakt met de definitieve aanslagregeling in de inkomstenbelasting over 1951. Indien zich geen bijzondere omstandigheden voordoen, meent de minis ter dat de aanslagregeling in de loop van 1953 geheel zal zijn ingehaald. De minister heeft begrip voor de bezwa ren, welke deze stagnatie voor de gemeen ten meebrengt. Om de moeilijkheden bij de invordering zoveel mogelijk te beperken, kunnen de gemeenten met toepassing van art. 5 van het tijdelijk besluit schoolgeld L.O. 1945 voorlopige aanslagen opleggen. OPHEFFING PRIJZENSTOP GEBOUWD ONROEREND GOED. Zeer binnenkort zal de prijzenstop op gebouwd onroerend goed worden opge heven. Bij koop en verkoop van huizen, fabrieken, boerderijen enz. zal de meest biedende dus in het bezit kunnen komen van het gewenste pand. De prijzenstop voor ongebouwd onroerend goed, zoals weilanden en bouwgronden, wordt gehandhaafd. Bij koop en verkoop van deze goederen moet de transactie dus nog nader goedgekeurd worden door de prijzenbureaux voor onroerende zaken. Verwacht wordt, dat de vrije verkoop van gebouwd onroerend goed na 5 Dec. a s. wordt toegestaan. AFSCHAFFING VERVOERBEWIJZEN VOOR BIGGEN. Het Ministerie van Landbouw, Visserij deelt mede, dat verwacht kan worden, dat binnenkort de vervoersbewijzen voor biggen zullen worden afgeschaft. WEER SLAG- EN KOFFIE-ROOM. Binnenkort zullen slagroom en koffieroom weer vrij te krijgen zijn. NIWIN - K.L.M. KERSTPAKKETTEN- ACTIE 1948. Even als vorig jaar stellen de Niwin en de K. L. M. de militairen en burgerpioniers in Indonesië ook dit jaar in de gelegenheid om z.g. Niwin-K.L.M.-Feestpakketten tegen gereduceerde vrachtprijzen naar hun ver wanten in Nederland te verzenden. De inhoud dezer pakketten kan door de afzen der zelf worden samengesteld, waarbij in aanmerking moet worden genomen, dat de maximale waarde niet hoger mag zijn dan f25Voor deze pakketten worden geen invoerrechten geheven, wanneer voor de inhoud riet meer dan f 10 aan invoerrechten zou zijn verschuldigd. Het bruto gewicht van deze pakketten mag de vier kg. niet overschrijden. Los van deze actie wordt door de Niwin de gelegenheid opengesteld om per K.L.M. standaardpakketten te verzenden, inhoudende zilveren kunstvoorwerpen, welke specifiek Indisch zijn. Deze pakketten zijn verdeeld in drie typen, nl. pakket D, bevat tende zilveren broche en verzilverde man chetknopen pakket E, bevattende verzilverde asbak en verzilverde manchetknopen en pakket F, bevattende verzilverde asbak, zilveren Garoedahanger en zilveren krisspeld. Ook deze pakketten worden franco thuis bezorgd, terwijl hiervoor evenmin invoer rechten worden geheven. K. L M. VLIEGT NAAR ARGENTINIË. Als gevolg van de onlangs tussen Argen tinië en Nederland gesloten overeenkomst, heeft de K.L.M. met ingang van 29 Nov. het eindpunt van haar Zuid Amerika lijn van Montevideo, de hoofdstad van Uruguay naar Buenos Aires, Argentinië's hoofdstad, verlegd. Montevideo wordt thans tussen station op deze ruim 12000 km. lange luchtlijn, die tweemaal in de week met de moderne Douglas DC-6 vliegtuigen wordt uitgevoerd. Alhoewel hierdoor slechts 240 km. aan de lengte van deze transatlantische route wordt toegevoegd, is de opname van Argentinië in het K.L.M. luchtnet van zeer grote betekenis, omdat dit meest zuidelijke Latijns-Amerikaanse land een van de belang rijkste landen van dit continent is. Dit nog temeer, daar Zuid-Amerika zich na de oorlog wederom op Europa oriënteert. EEN MILLIOEN KOPEREN CENTEN. Toen Nederland was bevrijd, stroomden uit alle hoeken van het land bij de burge meester van Rhenen de in de oorlog achtergehouden koperen centen binnen voor het te stichten legermonument op de Grebbeberg. Deze centenstroom is tot op heden aan blijven houden en binnenkort zal de millioenste cent geboekt kunnen worden. Distributienieuws. In Januari worden de kruideniers vast bevoorraad met slaolie en dan krijgen we een hoger rantsoen op de keuzebon voor boter, margarine of olie. N Abonnement»- prijst Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1.25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indié il. 1,55. Buitenland il. 2,-. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1