AXELSCHE SS COURANT
IWUOÏT
Wat is Benelux?
Frankering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 4 DECEMBER 1948
63e JAARGANG No. 19
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
in.
Hoe onstaat de economische unie
De gedachte tussen België en Nederland
een economische unie tot stand te brengen
is van 1860 af in beide landen altijd zeer
levendig geweest.
Terwijl Nederland zich tot een typische
vrijhandelsstaat ontwikkelde door enorme
kapitalen in het buitenland en in Nederlands-
lndië te investeren en een machtige handels
vloot opbouwde, kende België verschillende
perioden van depressie en werd het in de
wereldoorlog 1914—1918 gesleurd. Sedert
dien werd het land zeer intensief geïndustria
liseerd, welke evolutie door de nu reeds
sedert een kwart-eeuw oude economische
unie met het Groothertogdom Luxemburg
werd verstevigd.
De pogingen van de Oslo-Staten om door
het z.g. Ouchy Verdrag tot een ruimer
onderling handelsverkeer te komen en de
enquête welke de Nederlandse Kamer van
Koophandel voor België en Luxemburg in
de dertiger jaren organiseerde, waren echter
reële uitingen van de diepe drang naar
samenwerking welke de leidende kringen en
zakenmilieus van de Lage Landen bezielden.
Tijdens de tweede wereldoorlog, voort
bouwende op de politiek van economische,
culturele samenwerking en gemeenschappelijk
optreden op het internationale plan, welke
politiek door de Vorstenhuizen sedert 1936
met wijze kracht gestimuleerd werd, besloten
de drie regeringen in ballingschap te Londen
een economische unie tot stand te brengen.
Het gemeenschappelijk toltarief.
De eerste stap naar de-realisatie van de
economische unie werd gezet toen op 5
September 1944 tussen de drie regeringen
een douane-overeenkomst gesloten werd,
die in een gemeenschappelijk toltarief tegen
over derde landen voorzag, terwijl onderling
geen tolrechten meer zouden geheven
worden. Een Hogere Raad voor de econo
mische unie onder voorzitterschap van de
Secretarissen-Generaal der beide departe
menten van Economische Zaken kwam tot
stand. Onder deze Hogere Raad ressorteren
de Administratieve Raad voor de douane
regelingen, de Raad van de Handels-
accoorden en die van de economische unie.
De coördinatie werd opgedragen aan een
Secretaris-Generaal voor de Nederlands-
Belgisch-Luxemburgse douane-overeenkomst,
geleid door een Nederlands Secretaris-
Qeneraal, een Belgisch Adjunct Secretaris-
Generaal en een Luxemburgs Secretaris.
Aldus is ontstaan het gemeenschappelijk
toltarief dat in de parlementen van de drie
landen met een overgrote meerderheid werd
goedgekeurd. Te Londen in September 1944
gesloten, werd het eer t van 1 januari 1948
af van kracht, waarbij dient aangestipt, dat
voor een aantal producten die van groot
belang zijn voor de wederopbouw of de
levensduurte beïnvloeden, de rechten voor
bepaalde tijd werden opgeschort.
Het nieuwe tarief, gebaseerd op de
nomenclatuur van de Volkenbond welke in
België reeds van toepassing was, is een
compromis tussen het relatief hoge en
tamelijk protectionnistisch Belgische tarief
en de relatief lage Nederlandse invoerrechten.
Het is natuurlijk nog voor aanpassingen
vatbaar, zoals bleek uit de consolidaties of
verminderingen van rechten welke door de
Benelux-landen werden toegestaan op de
toltarievenconferentie te Genève. Van belang
is het feit dat de Benelux-landen zowel op
deze conferentie, als op de 16-Landen-
bij eenkomst te Parijs en op de Europese
Tolunieconferentie steeds met een gemeen
schappelijke delegatie optreden.
Dat Benelux aldus werkelijkheid is ge
worden heeft in Europa, de Ver. Staten en
in vele andere landen bewondering gewekt.
Maar zoals hierboven uiteengezet, dit ge
meenschappelijk toltarief is slechts een
eerste stap.
De eenmaking van accijnzen en
omzetbelasting, tweede phase
van de Economische Unie.
In de Economische Unie hebben de rege
ringen er zorg voor te dragen dat handel en
industrie in gelijke voorwaarden van be
scherming en van concurrentie worden
geplaatst. Een der machtigste middelen
daartoe is voorzeker de unificatie van de
accijnzen en omzetbelasting. Ook hier zijn
de stelsels fel uit elkaar gegroeid. Waar
Nederland een uniforme omzetbelasting van
3,5 pet. kent, gaat de Belgische overdrachts-
taxe of „taxe de transmission'" van 4,5 to
9 pet. (voor zekere luxe goederen). De
Raad voor de douaneregelingen heeft een
ontwerp van unificatie der accijnzen opge
maakt. Dit ontwerp vormde mede het
onderwerp van de besprekingen der Benelux-
ministers te Luxemburg in Februari 1948.
Het spreekt vanzelf dat hier de budgetaire
politiek der beide staten kwam meespreken.
Bij eenmaking der accijnzen en omzetbe
lastingen zou de Belgische schatkist belang
rijke inkomsten hebben moeten derven,
terwijl Nederland zijn prijspolitiek had
moeten herzien, o.m. voor wat betreft de
subsidies op zekere landbouwproducten en
ingevoerde levensmiddelen. Deze tweede
phase van de Economische Unie is dan ook
niet gemakkelijk, te meer daar hierbij aan
sluiten de moeilijkheden welke het verschil
van het lonen- en prijzenniveau in beide
landen meebrengt.
Waarom nog geen volledige
Economische Unie
Het eenmaken van accijnzen en omzet
belasting is een technisch probleem waarvoor
de ambtenaren der Raden van de Econo
mische Unie een compromis oplossing
kunnen vinden welke aan hun regeringen
wordt voorgelegd. Anders is het gesteld
indien men na de verwezenlijking van deze
unificatie een volledig vrij handelsverkeer in
de Benelux zou willen realiseren. Op het
eerste gezicht zou men kunnen besluiten
dat het „goedkopere" Nederland op de
Belgitche markt sterk concurrerend zou
optreden. Nederland, dat voor vele pro
ducten nog een nijpende schaarste kent,
zou weldra veel meer uit België importeren
en bij zijn partner diep in de schuld komen.
Daarom zal het handelsverkeer tussen
België Luxemburg en Nederland voorzeker
nog lange jaren geregeld worden in het
kader der handelsverdragen, alhoewel in
tussen op beperkte schaal een ruil van
landbouwproducten (zie het landbouw-
protocol van 9 Mei 1947) en industrie
goederen kan ingesteld worden.
Voor Nederland dat voor de oorlog, mede
dank zij de inkomsten uit lndlë en de
kapitaalbeleggingen geen deviezenprobleem
kende, is dit thans het grote vraagstuk.
Een begin van samenwerking inzake 't afslui
ten van handelsverdragen is nochtans reeds
te vinden in het feit dat observators van
beide landen bij de onderhandelingen voor
het afsluiten van dergelijke accoorden aan
wezig zijn. Enerzijds dient dus een gecoör
dineerde financiële en economische politiek
tot stand gebracht, anderzijds kan de con-
tingentering van het handelsverkeer tussen
Nederland en België eerst wegvallen als de
Nederlandse betalingsbalans in evenwicht is.
Dat betekent dat Nederland zijn markt vol
ledig vrij voor België kan ontsluiten als
door Nederlandse diensten, o.m. scheep
vaartvrachten, kapitaalinkomsten en Neder
landse uitvoer naar België, voldoende Bel
gische francs ter betaling van de Belgische
invoer in Nederland zullen voorhanden zijn.
Dit is voorlopig niet het geval.
Het is echter niet uitgesloten dat men er
andere formules op vindt en dat de vol
ledige Economische Unie er komt, vroeger
dan over het algemeen wordt aanvaard.
In het kader ener Economische Unie
wensen de regeringen, maar ook de handel,
industrie, werkgevers- en werknemers-ver
tegenwoordigers, evenals de haven- en
landbouwbelanghebbenden tot overeen
komsten inzake uitbreiding en taakverdeling
te komen, wat niet zeggen wil dat de con
currentie wordt uitgeschakeld. Integendeel,
economische unie betekent tochmarkt-
uitbreiding
Voor de industrie is men het eens ge
worden over een lijst van bedrijfstakken
wier uitbreiding aan voorafgaande consul
tatie van de regeringen onderworpen is.
Alhoewel talrijke private contacten tot stand
kwamen tussen gelijkaardige beroepsvere
nigingen in de drie landen, wordt meer en
meer de noodzakelijkheid beklemtoond ver
tegenwoordigers van de private economie
medezeggenschap te verlenen in de Raden
van de Economische Unie. Dit dient als
een veelbetekenende phase in de evolutie
van Benelux beschouwd te worden. De
samenwerking van de industrie in België
en Luxemburg was en is het sluitstuk van
deze Unie.
Veel van wat in het kader der Benelux-
poiitiek wordt ondernomen zou een dode
letter blijven indien zowel bij de officiële
als bij de private besprekingen niet zulk
een uitstekende geest voorzat, die naar wij
hopen de Economische Unie zal bespoe
digen. Omdat Benelux en de bijkomende
markten van de Belgische en Nederlandse
overzeese gebieden daar staan als derde
handelsmacht van de gehele wereld, dient
elk scepticisme als werkelijk onbezonnen
van de hand gewezen. Zoals de voortreffe
lijke Belgische staatsman Paul Henri Spaak,
de eerste Voorzitter van de Uno, hetzeide:
,is Benelux een voorbeeld aan de wereld
en een weldaad voor onze volkeren."
IN ZEVEN DAGEN ROND DE AARDBOL.
Jules Verne liet Phileas Fogg in 80 dagen
een reis om de wereld maken. Maar zelfs
deze schrijver met zijn ongebreidelde fantasie
kon niet voorzien, dat in 1948 tochten om
de aardbol binnen een week zouden worden
afgelegd door „Phileas Fogg's" die rustig
gezeten in een comfortabele vliegtuigfauteuii,
in enkele uren hele continenten onder zich
zien passeren.
De dienstregelingen van de internationale
luchtvaartmaatschappijen spreken een nuch
tere taal. Voor trajecten van duizenden
kilometers geven zij een op de minuut af
berekende aankomsttijd, waarop men in goed
vertrouwen zijn horloge kan gelijkzetten.
Mr. Leif B. Hendil, hoofdredacteur van het
Deense dagblad „Ekstra Bladet" en tevens
een der meest vooraanstaande luchtvaart
journalisten van de Oude Wereld, wilde
bewijzen dat deze „clockwork service"
geen phrase is.
Dinsdagmiddag 16 November j.l. vertrok
hij van Kopenhagen naar Schiphol, waar hij
de journalisten vertelde van zijn grote be
wondering voor de organisatie en de effi
ciency van de moderne luchtvaart. Ver
volgens stapte hij met de internationale
dienstregeling als „corpus delicti" onder
zijn arm in de K L M. Constellation PH-TEP,
die hem naar het 14.000 km. verder gelegen
Sjanghai bracht. Hier stapte Mr. Hendil
over in het N.W A.-vliegtuig, waarmee hij
via Tokio naar New York vloog en vandaar
zette hij de reis voort per S.A.S.-toestel
naar Kopenhagen, waar hij Dinsdagmorgen
23 November prachtig op tijd arriveerde.
En hoewel vliegen de gewoonste zaak van
de wereld is geworden en zelfs een reis om
de wereld in nog geen 7 dagen in deze eeuw
van snelheid geen beroep meer doet op de
fantasie, toch mocht deze globetrotter van
de K L.M.-vertegenwoordiger te Kopenhagen
bij zijn aankomst een lauwerkrans in
ontvangst nemen.
Onbetwist de beste tandpasta
ACHTESTAND AANSLAG BELASTINGEN
IN 1953 INGEHAALD.
De aanslagregeling in de inkomsten-,
vermogens- en ondernemingsbelaiting over
1941 t.e.m. 1945 en de behandeling van
de bezwaarschriften betreffende deze jaren,
zal op de meeste inspecties voor eind 1948
gereed komen, blijkt uit de Memorie van
Antwoord op de begroting van Financiën.
Een uitzondering geldt voor de aanslagen
in de vermogensbelasting van het belasting
jaar 1945. Deze aanslagen dienen gelijk
tijdig te worden geregeld met de aanslagen
in de vermogensheffing ineens.
Op een aantal inspecties is een begin
gemaakt met de definitieve aanslagrcgeling
over 1946 en 1947. Voor de definitieve aan
slagregeling over 1946 en volgende jaren is
het volgende tijdschema opgesteld:
Inkomsten- 1946 en 1947, vermogens- en
ondernemingsbelasting 1947 en 1948, gereed
vóór 1 Juli 1950; inkomsten 1948 en 1949,
vermogens- en ondernemingsbelasling 1949
en 1950 gereed vóór Januari 1952.
Inkomsten- 1950, vermogens- en onder
nemingsbelasting 1951gereed vóór 1 Nov.
1952.
In November 1952 zou dus een begin
kunnen worden gemaakt met de definitieve
aanslagregeling in de inkomstenbelasting
over 1951. Indien zich geen bijzondere
omstandigheden voordoen, meent de minis
ter dat de aanslagregeling in de loop van
1953 geheel zal zijn ingehaald.
De minister heeft begrip voor de bezwa
ren, welke deze stagnatie voor de gemeen
ten meebrengt. Om de moeilijkheden bij de
invordering zoveel mogelijk te beperken,
kunnen de gemeenten met toepassing van
art. 5 van het tijdelijk besluit schoolgeld
L.O. 1945 voorlopige aanslagen opleggen.
OPHEFFING PRIJZENSTOP
GEBOUWD ONROEREND GOED.
Zeer binnenkort zal de prijzenstop op
gebouwd onroerend goed worden opge
heven. Bij koop en verkoop van huizen,
fabrieken, boerderijen enz. zal de meest
biedende dus in het bezit kunnen komen
van het gewenste pand.
De prijzenstop voor ongebouwd onroerend
goed, zoals weilanden en bouwgronden,
wordt gehandhaafd. Bij koop en verkoop
van deze goederen moet de transactie dus
nog nader goedgekeurd worden door de
prijzenbureaux voor onroerende zaken.
Verwacht wordt, dat de vrije verkoop
van gebouwd onroerend goed na 5 Dec.
a s. wordt toegestaan.
AFSCHAFFING VERVOERBEWIJZEN
VOOR BIGGEN.
Het Ministerie van Landbouw, Visserij
deelt mede, dat verwacht kan worden, dat
binnenkort de vervoersbewijzen voor biggen
zullen worden afgeschaft.
WEER SLAG- EN KOFFIE-ROOM.
Binnenkort zullen slagroom en koffieroom
weer vrij te krijgen zijn.
NIWIN - K.L.M. KERSTPAKKETTEN-
ACTIE 1948.
Even als vorig jaar stellen de Niwin en
de K. L. M. de militairen en burgerpioniers
in Indonesië ook dit jaar in de gelegenheid
om z.g. Niwin-K.L.M.-Feestpakketten tegen
gereduceerde vrachtprijzen naar hun ver
wanten in Nederland te verzenden. De
inhoud dezer pakketten kan door de afzen
der zelf worden samengesteld, waarbij in
aanmerking moet worden genomen, dat de
maximale waarde niet hoger mag zijn dan
f25Voor deze pakketten worden geen
invoerrechten geheven, wanneer voor de
inhoud riet meer dan f 10 aan invoerrechten
zou zijn verschuldigd. Het bruto gewicht
van deze pakketten mag de vier kg. niet
overschrijden. Los van deze actie wordt door
de Niwin de gelegenheid opengesteld om
per K.L.M. standaardpakketten te verzenden,
inhoudende zilveren kunstvoorwerpen, welke
specifiek Indisch zijn. Deze pakketten zijn
verdeeld in drie typen, nl. pakket D, bevat
tende zilveren broche en verzilverde man
chetknopen pakket E, bevattende verzilverde
asbak en verzilverde manchetknopen en
pakket F, bevattende verzilverde asbak,
zilveren Garoedahanger en zilveren krisspeld.
Ook deze pakketten worden franco thuis
bezorgd, terwijl hiervoor evenmin invoer
rechten worden geheven.
K. L M. VLIEGT NAAR ARGENTINIË.
Als gevolg van de onlangs tussen Argen
tinië en Nederland gesloten overeenkomst,
heeft de K.L.M. met ingang van 29 Nov.
het eindpunt van haar Zuid Amerika lijn
van Montevideo, de hoofdstad van Uruguay
naar Buenos Aires, Argentinië's hoofdstad,
verlegd. Montevideo wordt thans tussen
station op deze ruim 12000 km. lange
luchtlijn, die tweemaal in de week met de
moderne Douglas DC-6 vliegtuigen wordt
uitgevoerd. Alhoewel hierdoor slechts 240
km. aan de lengte van deze transatlantische
route wordt toegevoegd, is de opname van
Argentinië in het K.L.M. luchtnet van zeer
grote betekenis, omdat dit meest zuidelijke
Latijns-Amerikaanse land een van de belang
rijkste landen van dit continent is. Dit nog
temeer, daar Zuid-Amerika zich na de
oorlog wederom op Europa oriënteert.
EEN MILLIOEN KOPEREN CENTEN.
Toen Nederland was bevrijd, stroomden
uit alle hoeken van het land bij de burge
meester van Rhenen de in de oorlog
achtergehouden koperen centen binnen voor
het te stichten legermonument op de
Grebbeberg. Deze centenstroom is tot op
heden aan blijven houden en binnenkort zal
de millioenste cent geboekt kunnen worden.
Distributienieuws. In Januari worden
de kruideniers vast bevoorraad met slaolie
en dan krijgen we een hoger rantsoen op
de keuzebon voor boter, margarine of olie.
N
Abonnement»-
prijst
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il 1.25
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indié il. 1,55.
Buitenland il. 2,-.
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.