AXELSCHE mCOURANT Verwarming en verlichting der treinen in de komende winter. Frankering bij abonnement, Axel /T ZATERDAG 6 NOVEMBER 1948. 63e JAARGANQ No 11. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere •VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Afwenteling der lasten. DE KLEINE MAN IS ER DE DUPE VAN. DoorH. van Wermeskerken. De opheffing van de regeringssubsidies op levensmiddelen en brandstoffen en de daarmede gepaard gaande prijsverhoging van enkele artikelen, verhoogt vanzelfspre kend weer in vele huishoudboekjes de span ning tussen inkomsten en uitgaven. Want onze departementale doctorandi in de eco nomie mogen dan mooi uilgeknobbeld heb ben, dat bij een bepaald beheer van de huishoudportemonnaie de meerdere kosten ten hoogste zullen komen op één gulden per week en zelfs ook nog met 69 cent afgedaan kunnen zijn, zo'n theorie blijkt in het dagelijks leven practisch niet houdbaar en zeker niet op den duur. De gewone mens is nu eenmaal geen voortdurend con stant wezen, dat zich uitsluitend kan hou den aan eenmaal vastgestelde leefregelen en zeker niet als deze regelen eigenlijk van hogeshand voorgeschreven zijn. De practijk toch brengt mee, dat er behalve de Zondag nog wel eens meer feestelijke dagen zijn in een gezin, dagen waarop het dan óók eigenlijk hoort om wittebrood te eten met zo mogelijk roomboter er op en wat zoal meer bij een bijzondere dag hoort. In zulke weken zal het nu opgestelde huishoud boekje dus zeker al niet kloppen. Nu boven dien de suiker bonvrij komt, zal dit ook eerder doen verlokken tot groter gebruik hiervan door een snoepje of een extra potje jam e.d. Hat is wel gemakkelijk om te zeggen: „als het niet kan, dan kan het niet", maar de gewone gpede huismoeder is bij een bijzondere gelegenheid geneigd te zeggen: „het moet dan maarl" Ook al zal dan het eindje de lasten dragen. Geen mens kan dag-in dag-uit leven volgens vastge stelde normen, er zullen telkens weer ogen blikken komen dat men er tegen zondigt. Het leven is geen droog rekensommetje gemaakt op een departementaal kantoor. Zo zal dus ook in de praktijk blijken, dat de werknemer aan zijn dagelijkse behoeften wel iels meer gaat uitgeven dan de gulden toeslag, die hem door de rege ring is toebedacht (al moet een ander h.m betalen!) En vooral het huisgezin mameer dan twee kinderen komt (ook volgens het officiële rekensommelj1) reeds direct op hogere, ongedekte kosten. Wel zal de rege ring de kinderbijslag dan gaan herzier, doch zolang dat nog niet een wettelijk feit is, zit het gezin met meerdere kinderen op extra lasten, betalen zij mede een dëel van de afgewentelde subsidielasten. Het zou zeker reëler zijn geweest als die herziening der kinderbijslag gelijktijdig met de prijs verhogingen in werking had kunnen treden Behalve de grotere gezinnen, zullen vooral ook de gezinnen van zelfstandigen, vooral van -middenstanders, de zakenlieden en handeldrijvenden, de afschaffing der subsi dies hebben te betalen. Het is deze reeds zo extra en buiten alle verhoudingen zwaar belaste groep, die wederom het gelag krijgt te betalen. De regering schijnt in dezen een blijkbaar onuitputtelijke bron van „halen" te zien. Zij toch ontvangen, ondanks de prijsverhogingen, geen cent meer verdienste, maar zullen eigenlijk wel verplicht zijn om hun personeel hogere lonen te gaan betalen, zodat het voor hen zelfs een dubbele extra belasting zal gaan betekenen. Ook voor hen heeft de regering dan wel een pleister op de wonde, door aan te kondigen, dat de bedrijfsbelastingen iets verlaagd zullen wor den, maar ook hier komt het paard achter de wagen aanhinken. Van die belastingver laging is verder nog maar niets bekend I Het is wederom de kleine zelfstandige, die hier het hardst getroffen wordt. En het is juist deze, die thans wellicht het hardst worstelt om het hoofd boven water te hou den Voor hem gelden geen sociale wetten (behalve om ze te betalen), hij blijft gebon den aan vastgestelde prijzen, hij heeft te kampen met een sterker verminderde koop- kracht van zijn klanten. Hij is als het ware I de vogelvrij-verklaarde, die geen rechten heeft, alleen maar plichten. Het is vooral deze belangrijke .volksgroep waaruit de i Nederlandse regering peurt om te gaan „aanpassen". Het „sociale gevoel" onzer hedendaagse regeerders schijnt zich niet tot deze „verworpenen der gemeenschap" uit te strekken. Het doen verkwijnen hunner broodwinning, het doden van hun energie zal ons land echter op den duur grote nadelen gaan bezorgen. Veiligheid van vliegtuigen en de ontvlambare vloeistof. HET WACHTEN IS OP DE TOEPASSING VAN DE ATOOM-ENERGIE. Terecht noemde dr. Plesman in zijn rede op hel kerkhof te Oagstgeest het gebeurde met het vliegtuig „Nijmegen" de verschrik kelijkste ramp, welke de K.L.M. tot nu toe getroffen had. Dat verschrikkelijke is on getwijfeld voornamelijk veroorzaakt geworden door de vuurhel, welke onmidde^Uc na de val van het vliegtuig ontstond, uaardoor is dadelijk het grootste deel der opvarenden omgekomen. Dit feit richt weer eens de aandacht op de grote brandbaarheid der benzine, welke wordt meegevoerd. Als men eens nagaat dat zo'n grote „Constellation", welke van Amsterdam naar Amerika vertrekt, een 12.000 liter benzine meeneemt en dat de „Nijmegen", toen het te Prestwick in moeilijkheden kwam, ongeveer nog een 9000 liter over had, dan kan men nagaan wat er gebeuren gaat, als die hoeveelheid vlam vat Het luchtschip. Men herinnert zich ongetwijfeld nog wel, hoe in Amerika het grote luchtschip „Acron" door vuur te gronde ging, omdat het gas brandbaar was en het luchtschip niet met het onbrandbare heliumgas was gevuld geweest. De destijds wereldvermaarde „Graf Zeppslin" bevatte wèl heliumgas en liep dan ook zeer weinig gevaar in brand te geraken. De Diesel. Maar het lichtschip schijnt zijn grote tijd gehad te hebben (hoewel in Amerika plannen voor een trans-Atlantische luchtschependienst bestaan) en dus zit men thans met het probleem hoe het mogelijk zou kunnen worden, ook vliegmachines te doen voort bewegen met krachten, welke onbrandbaar eijn. Veel zou al zijn gewonnen, indien vliegtuigmotoren, op ruwe olie konden draaien, maar de dieselmotoren zijn nog te zwaar om dit mogelijk te maken, althans voor de snelle luchtvaart. Men wacht op.... En ook di straalmotoren werken mei zeer brandbare drijfkrachten, zodat het wachten is op een nieuwe energiebron. Sommigen menen, dat het nog eens komen zal tot draadloos overgebrachte electrische energie, doch de technici achten dit vol strekt o imogelijk. Neen, het grole wachten is op de practische toepassing ook voor vliegtuigmotoren van de atoom-energie In de wereld der wetenschap neemt men aan, dat bimen een kwart eeuw de atoom energie algemene toepassing zal hebben gevonden. En hét eigenaardige is, dat ten deze van heel bijzondere invloed zal zijn de vraag, of er in die tussentijd ook een oorlog zal uitbreken 1 Men weet nu eenmaal, dat oorlogen de sterkste stimulansen geven ter ontwikkeling van de techniek en de natuurwetenschap. Want de militaire deskundigen worden dan immers h lemaal niet geremd door financiële overwegingen dan geldt immers alleen de overwinning I Geleidelijke ontwikkeling. Toch ook in ee^ „vredestijd", als waarin w|j nu leven, gaan de militaire proef nemingen onverdroten voort, misschien niet zó intens als in tijden van strijd, maar dan toch. Milliarden worden besteed aan die experimenten. De militaire luchtvaart ont wikkelt zich aldus veel sneller dan de burgerlijke, die commerciëel is afgesteld en eenmaal gekochte vliegtuigen eerst ten volle moet gebruiken voordat zij komen kan tot aanschaffing van nieuwe typen. Hier ligt dus een rem in de ontwikkeling der luchtvaart. Men denke zich eens in wat de K.L.M. zou moeten doen met haar 18 nieuwe Constellations van ieder twee en een half millioen gulden, welke bedoeld zijn om ten minste acht jaar dienst te doen (dan zijn ze afgeschreven) als deze maat schappij in de gelegenheid werd gesteld weer een nieuw, sneller type te kopen. Een zakelijke onderneming kan onmogelijk veertig millioen gulden wegsmijten. Aldus men gaat slechts geleidelijk over op nieuwe typen. Alleen als thans een vliegtuig op de markt zou komen, dat zonder ontvlam bare brandstof kon vliegen, ja dan zou het mogelijk zijn, dat de directie ter wille van de veiligheid het enorme financiële offer bracht. Het melk-wonder. Maar zoals we reeds zeiden de grote ver wachtingen der ingewijden zijn gericht op de atoom-energie. Wij hebben ons laten vertellen dat in een glas melk zulke enorme energiën schuilen, dat een oceaanstomer honderdmaal tot de Eiffeltorensplts zou kunnen worden opgeheven, indien men de latente krachten vrij kon maken. Een „steentje" I Practisch zal de toepassing van de atoom energie hierop neerkomen zo neemt men aan dat reeds een klein steentje, ergens in de kolossale vliegmachine gedeponeerd, voldoende zal zijn om tienmaal heen en weer naar Indië te vliegen. Dan zal meteen het probleem der brandbaarheid van vliegtuigen radicaal zijn opgelost en zal men aan de tijd dat men kolossale bakken benzine meenam terugdenken als wij aan de periode, toen de Montgolfië^e met een „comfoor", voorzien van nat stro, dat smeulde, de hoogte in ging. Intussen mogen wij niet vergeten, dat de veiligheid der vliegtuigen al zo groot is, dat er percentsgewijze veel meer auto's verongelukkenEn wie durft niet in een auto te gaan zitten I Nationaal Huldeblijk. Op velerlei wijze heeft /tiet Nederlandse volk uiting gegeven aan zijn dankbaarheid en waardering voor het 50-jarig wijs beleid van Koningin Wilhelmina, doch de schoonste vorm, waarin dit geschiedde was en is nog het bijeenbrengen van het Nationaal Huldeblijk, het fonds, dat door Koningin Wilhelmina is bestemd voor de Kanker bestrijding. Aan het bijeenbiengen van dit fonds hebben 21/, millioen Nederlanders medegewerkt door het kopen van het bekende jubileuminsigne en daarnaast hebben duizenden landgenoten en vele in Nederland gevestigde ondernemingen en organisaties door extra b.jdragen het fonds versterkt. De afrekeningen van de plaatselijke comité's komen thans binnen bij het Uitvoerend Comité en vele van die afrekeningen zijn zeer verheugend. In het bijzonder de grote steden en het Oostelijk deel van het land komen goed voor de dag. Er zijn gemeenten bij, welke welhaast een opbrengst van ge middeld één gulden per inwoner hebben bereikt. In andere gemeenten daarentegen is de opbrengst bepaald teleurstellend. Om de bestrijding van de kanker in ons land met kracht ter hand te kunnen nemen is een groot, zeer groot bedrag nodig. De bereidheid om dit bedrag bijeen 'e brengen is by het Nederlandse volk in al zijn geledingen aanwezig. Dit is nog ge bleken uit het onlangs door het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie ingestelde onderzoek, in welk onderzoek niet alleen tot uiting kwam, dat kanker de meest ge vreesde ziekte is, maar ook dat 77 pet. van de ondervraagden zich bereid ver klaarden aan de bestrijding van deze ziekte financiële steun te verlenen. Er is reeds belangryk meer dan flCOOOOO. bijeen gebracht, doch als inderdaad driekwart gedeelte van de bevolking haar bereidheid alsnog in een daad omzet, kan dit bedrag aanzienlijk gioter worden en kan de kanker bestrijding op forse wijze worden aangepakt. Het Uitvosrend Comité doet alsnog een beroep op d? talrijke landgenoten, die zich tot nu toe afzijdig hebben gehouden of zich hebben beperkt tot het kopen van een jubi- leumiusigne.om alsnog een bijdrage te storten op de postrekening nr. 26000 van het Comité of op haar rekening bij de Ned. Handel Mij. te Amsterdam, de Kasvereniging te Amster dam, of bij het Girokantoor der gemeente Amsterdam, C 600. Ook postwissels worden gaarne ontvangen aan het Centraal Bureau van het Uitvoerend Comilé, Herengracht 478 te Amsterdam. Jubileuminsignes zijn aan dit adres nog verkrijgbaar. De aandacht wordt er op gevestigd, dat bedragen van f500 en hoger in geblokkeerd geld kunnen worden overgemaakt, als daartegen geen fiscale bezwaren bestaan. Ook inschryvingen in het grootboek 1946 kunnen aan het Comité worden overgedragen. OOK IN BELGIË BONVRIJ. In een communiqué van het Belgische ministerie voor Bevoorrading en Invoer, wordt verklaard dat de minister, Moens de Fernig, in overeenstemmiug met de rege. ring van Luxemburg, met minister Mans- holt overeengekomen is de opheffing der Tiroodrantsoenering met ingang van 7 Novem ber in de drie landen der Benelux aan te kondigen. In België zaï dan de rantsoenering van alle levensmiddelen opgeheven zyn. 3Ê LATEN WE DE LOCOMOTIEF OPBLAZEN 111 De „Société Nationale des Chemins de Fer Francais" is op het ogenblik bezig met het perfectionneren van de eerste trein - een stoomlocomotief met wagens - op lucht banden. De eerste proefneming met deze rit wagons die bestemd is voor de lijn Parys-Staatsburg, hebben duideiyk bewezen dat de toepassing van dit systeem een grote vooruitgang betekent uit drieerlei oogpunt, nl. wat het comfort, de snelheid en de lichtheid betreft. Tevens heeft men voorzorgsmaatregelen getroffen., waardoor in geval een van de tien banden van iedere wagen mocht sprin gen, de trein rustig verder kan rqzen. EEN FRANSE FIETS VAN 3 kg 200. Een Franse fiets heeft op de „Salon de 1' Automobile" elk gewichtrecord geslagen: 3k.g. 200 1 Sinds de handel in fietsen weer vrij is, heeft de concurrentie de handel weer doen opleven, en heeft de techniek weer nieuwe vorderingen gemaakt. Het betreft hier een race-fiets van het meest gangbare formaat, die op deze wijze het record „lichtgewicht", dat sinds de laatste automobielsalon van Milaan op naam van Legnano stond met een race-fiets van 3 kg 900, weer op naam van Frankryk 'brengt. Nu het koude en donkere jaargetijde weer voor de deur staat, zal het ongetwijfeld velen interesseren hoe het met de verwar ming en verlichting van onze treinen zal staan. In de jaren vlak na de bevtyding lieten deze heel vaak te wensen over, doch dit was een onvermijdelqk gevolg van enkele jaren plundering en vernieling. In de werkplaatsen der N.S. is sedert dien echter hard gewerkt om het reizigers- materieel weer zo spoedig mogelqk van behoorlijke verwarmings- en verlichtings installaties te voorzien. De verwarming en verlichting van de Diesel-eiectrische treinen zal deze winter geheel normaal zijn. Voor de verwarming van stoomtrein-materieel, dat getrokken wordt door electrische loco motieven, zijn stoomverwarmings-wagens gebouwd. De gewone stoomrijtuigen zijn nl. ingericht voor stoomverwarmingde elec trische locomotief kan de trein echter alleen maar langs electrische weg verwarmen. Het bleek niet mogeiyk binnen korte tijd een voldoende aantal rytuigen geschikt te maken voor electrische verwarming en dus besloot men tot de constructie van deze stoomverwarmingswagens, die vlak achter de electrische locomotief in de reizigers treinen meeryden en de stoom voor de verwarming leveren. Ook wat het door stoomlocotieven getrok ken materieel betreft, hopen de N.S. dat dit deze winter voldoende verwarmd zal zijn. De verlichting van de treinen, en spe ciaal die van het getrokken materieel, heeft de volle aandacht. Hierbij dient in aan merking te worden genomen, dat de gloei kousjes voor gasverlichting uit Tsjecho- Slowakije moeten komen en dat voor de vervaardiging van deze gloeikousjes het element thorium nodig is, dat zeer moeilijk te krygen is. Tot 30 October konden echgr reeds 30.000 gloeikousjes gedistribueerd worden, terwyi er nog 20.000 stuks in voorraad zijn. Dit alles rechtvaardigt de veronderstelling, dat de gasverlichting deze winter wel in orde zal zyn, behalve die van enkele Duitse rijtuigen. Daar deze rytuigen nl. binnen afzienbare tijd teruggezonden worden, heb ben de N.S. geen kosten gemaakt om de verlichting ervan in orde te brengen en zij worden alleen nog gebruikt in verband met het gebrek aan voldoende eigen materieel. Tenslotte ligt het in de verwachting, dat ook de electrische verlichting van het stoom- treinmaterieel aan de eisen zal beant woorden. ibonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1