AXELSCHE IR COURANT
AXELSCHE m COURANT
De Reoeringspolitiek inzake de
lonen en prijzen.
Het wonderbaarlijk herstel
van Europa.
Frankerirg bij abonnement, Axe!.
ZATERDAG 30 OCTOBER 1948.
63e JAARGANG. No 9
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
en ADVERTENTIEBLAD
NIEUWS
Verschijnt iedere
Hoofdredactie
Adres Redactie en Administratie
Drukker-Uitgeefster
T. C. VINK-van VESSEM
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Firma J. C. VINK
verhoging kan worden gevonden. Boven
dien is het o.a. voor de economische unie
met België en Luxemburg, die ook voor
(Wekelijkse
personen)
Brood
uitgaven per gezin van vier
f 0.38
fototoestel wel knippen. Meestal moet zoiets
meteen gebeuren, want anders konden de
pisangs wel eens op zijn.
non w,n»/4* Aa alleen op de stad
leren, lerenHij leert
dde kost is, durft zonder
riekten een iiesje spuit-
it alleen naar de bioscoop
ienden-baroe en wordt
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 27 OCTOBER 1948.
63e JAARGANG. No 8
NIEUWS
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VOOR
en ADVERTENTIEBLAD
Woensdag en Zaterdag
Verschijnt iedere
Hoofdredactie:
Adres Redactie en Administratie
Drukker-Uitgeefster
VINK-van VESSEM
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Firma J. C. VINK
De kranten publiceren voortdurend be
richten over moeilijkheden in Europa
stakingen; inflatie, honger, politieke veran
deringen, communistische samenzweringen.
Maar veel belangrijker is al erkent men
dit niet altijd het hoopgevende nieuws:
De verrassende mate, waarin Europa, drie
jaar na de rampzaligste oorlog van alle
tijden, zich economisch al weer hersteld
heeftde energie en de vastberadenheid,
welke de volkeren van Europa aan de dag
hebben gelegd en het steeds duidelijker
wordende feit, dat Europa vastbesloten op
weg is naar samenwerking in economisch
opzicht.
De Amerikaanse vertegenwoordiger Chr.
A. Herter heeft hieromtrent gezegd„Europa
heeft geen Amerikaanse hulp meer nodig om
gered te wordenhet heeft die hulp alleen
van node om de eigen redding te voltooien."
Let eens op het wonder in de Europese
fabrieken tot stand gebracht. In 1947 werden
er in Engeland, België, Denemarken, Noor
wegen en Zweden meer goederen geprodu
ceerd dan in het laatste jaar voor de oorlog.
In 1944 was de productie van de door de
oorlog geteisterde Franse fabrieken 41 pet.
van de vooroorlogse. Dank zij een paar
Amerikaanse machines en ontzaglijk veel
herstel en improvisatie produceren zij nu
95 pet.
In 1945 leek het, alsof het op industriëel
gebied met Italië gedaan was. De productie
der fabrieken bedroeg slechts 15 pet. der
voorlogse. Nu bedraagt die weer 70 pet.
Toen de oorlog in Nederland was afge
lopen, bleek, dat 33 pet. van de machines
vernield of gestolen was; de Industriële
productie bedroeg ongeveer 30 pet. Met een
beetje hulp van de V.S. en veel vinding
rijkheid hebben de Nederlanders de produc
tie opgevoerd tot 105 pet. De 13 voor
naamste industrieën van België stonden aan
het einde van 1947 op ongeveer 107 pet.
Bijna zes jaar lang waren de werven van
de landen, betrokken bij het Marshall-plan,
blootgesteld aan aanvallen van geallieerde
en Duitse bommenwerpers. En toch is het
herstel zo snel voortgeschreden, dat er in
1947 meer schepen op stapel stonden dan
in 1939. De steenkool-productie met inbe
grip van die van Engeland bedroeg in 1945
niet meer dan 45 pet. van de vooroorlogse j
nu bedraagt zij weer 90 pet.
Op geen enkel gebied waren de ver
woestingen zo aanzienlijk als op dat van
de spoorwegen. Van de Franse spoorwegen
was 50 pet. vernield; van de Italiaanse 40
pet.van de Nederlandse 92 petvan de
Belgische ruim 60 pet. En tochin 1947
vervoerden deze spoorwegen meer vracht
en passagiers dan in 1938.
De voornaamste tak van bedrijf in Neder
land is de scheepvaartRotterdam was voor
de oorlog de grootste haven van het Euro-
peese vasteland. De Duitsers bliezen de
haveninstallaties op en vernielden 80 pet.
ervan Op dit moment kunnen de Rotter
damse graansilo's weer evenveel koren
bevatten als voor de oorlog en kunnen de
petroleumtanks weer 80 pet. hebben. De
Nederlandse koopvaardijvloot werd voor de
elft vernieldthans staat zij weer op 83 pet.
Landbouw en veeteelt vertonen ondanks
de droogte van verleden jaar een nage
noeg gelijk beeld. De aanplant van winter
tarwe was dit seizoen 10 pet. hoger dan
voor de oorlog. Tengevolge van onder
waterzetting enz. was er één van elke acht
akkers in Nederland onbruikbaar. De grond
werd drooggemaakt en in 1947 haald^ de
Nederlandse landbouw grotendeels met
behulp van handgereedschap, dat voor de
Duitsers verstopt was, 76 pet. van de voor
oorlogse oogst. Het herstel in Noorwegen
is zo volledig, dat de Noorse regering ver
zocht heeft geen voedselpaketten meer naar
Noorwegen te zenden, maar „ze naar andere
streken te zenden, waar de nood groter.is."
Sla verder eens acht op de geest.van
stugge vastberadenheid, waarin de volkeren
van Europa hun riem een gaatje dichter
hebben gehaald en hun schouders onder
het herstelwerk hebben gezet. De op rant
soen gestelde Franse arbeider krijgt de helft
van het vlees, dat thij voor de oorlog at.
Zijn broodrantsoen van 200 gram per dag
is lager dan ooit tijdens de Duitse bezet
ting. En toch hebben de Franse arbeiders,
die in 1938 per week 39 uur.werkten, er
eerst in toegestemd 43 uur.1.te werken,
daarna 45 uur en zij zijn zelfs bereid er 48
uur van te maken, als er voldoende grond
stoffen zijn. De grote massa der Franse
mijnwerkers was verleden jaar ontstemd
over het productieverlies ontstaan door de
door communisten uitgeroepen stakingen
zij zorgden er voor, dat het absenteïsme
een laagterecord bereikte en de productie
een hoogterecord.
Verleden jaar September deed Sir Staf-
tord Cripps een beroep op de Britse tex
tielarbeiders om de productie van katoenen
garens in acht weken 10 pet, omhoog te
brengen. „Niemand Is optimistisch gestemd",
seinde de correspondent te Manchester
naar de „New York Times." Maar de tex
tielarbeiders verklaarden zich bereid over
uren te maken en de productie steeg niet
met 10, doch met 14 pet. Ook de Britse
mijnbouw geeft een zeer hoopvol beeld te
zien; de productiviteit steeg en de moder
nisering der mijnen wordt in snel tempo
doorgevoerd.
Driekwart van de Franse havenstad Le
Havre de tweede van het land werd
in de oorlog vernield. Geallieerde deskun
digen waren aan het einde van de oorlog
van mening, dat er voor het herstel zeker
25 jaar nodig was. Maar zo lang wilden
de bewoners van de stad niet wachten. Met
spaden en schoffels begonnen zij het puin
weg te ruimenhonderden vrijwilligers uit
alle delen van Frankrijk kwamen helpen bij
de herbouw, „Le Havre moet zeiden
zij de modernste haven van het vasteland
worden". In het voorjaar van 1947 waren
zij zo ver, dat Le Havre al weer 85 pet.
van het vooroorlogse verkeer kon verwerken.
Na het einde yan de eerste wereldoorlog
gihg Europa bijna onmiddellijk over tot
een ongebreideld economisch en politiek
nationalisme. Tijdens de inflatie, welke
daarop volgde, werd het geld waardeloos
en kwamen er millioenen zonder werk.
Omdat de volkeren van West-Europa niet
in staat waren samen te werken, werd Europa
de weg opgedreven, welke uiteindelijk leidde
tot de tweede wereldoorlog.
Drie jaar na die oorlog, liggen de V. S.
van Europa nog in het verschiet. Maar de
economische basis, waarop zulk een unie
moet zijn gegrondvest, is al hechter dan
ooit te voren. Het eerste voorbeeld van
deze vooruitgang levert de Benelux. De
economische eenheid tussen deze landen is
al zo groot, dat zij erkend worden als één
handelsgebied een van de grote handels
gebieden van de wereld. Andere landen
gaan dezelfde richting uit.
Voor de oorlog ondervond het wegverkeer
in West-Europa grote hinder van de nood
zaak de goederen aan elke grens over te
laden in vrachtauto's van het volgende land.
Nu is er een overeenkomst gesloten en sinds
1 Januari 1948 rollen de auto's ongehinderd
door Engeland, Frankrijk, de Nederlanden,
Zweden, Zwitserland, Italië, Denemarken en
Tsjecho-Siowakije.
De meeste Europese staten hebben een
tekort aan arbeidskrachtenenkele, voor
namelijk Italië, hebben overschot. Reeds
werken er enkele honderdduizenden Italiaanse
arbeiders mee aan de herbouw van Frankrijk.
In het begin van dit jaar kwamen de 16
landen van het Marshallplan bijeen om te
spreken over het meest doelmatige gebruik
en de meest doelmatige verdeling der
aanwezige arbeidskrachten.
Amerika behoeft geen hulp te bieden,
omdat deze landen niet zichzelf zouden
willen helpen; het moet alleen zorgen, dat
het versleten materiaal kan worden ver
nieuwd, dat alle grondstoffen kunnen worden
gebruikt en dat de communisten geen reden
meer hebben om te kankeren en op te zetten
tot gekanker.
BRUSSEL KRIJGT ZIJN „METRO".
In 1949 gereed.
De Brusselse „Ondergrondse" waaraan in
1901 werd begonnen, nadert zijn voltooiing.
Van Noord naar Zuid zullen in 1949 800
treinen per dag onder Brussel doorrijden.
Lang is er aan gewerkt, eerst op papier
en later aan de betonmolen. Vele Brusse
laars, voor wie de Noord-Zuid verbinding
historisch is geworden, zullen hun ogen
niet kunnen geloven als dit gigantisch
werk klaar is.
Niet alleen de Brusselaars, maar ook de
reizigers van de drukke expresse Amsterdam-
Parijs zullen niet weten hoe zij het hebben.
In 7 minuten dwars door BrusselMet de
expresse duurde dit tot nog toe 20 minuten.
Volgend jaar zet men voor de locomotief
een electrische tractor en dan gaat het van
de „Noordstatie" over een enorm betonnen
viaduct naar de Kruidtuinlaan. Daar zegt
de trein het daglicht vaarwel om even later
weer uit de duisternis, bij de Oude Kapelle-
kerk te voorschijn te duiken. Het laatste
stuk gaat over een brug naar Brussel-Zuid.
De tunnel is 2 km. lang, 35 m. breed en
gemiddeld 16 m. hoog. Het hele gevalletje
was geen peuleschil. Dat blijkt wel uit
enkele cijfers. De nieuwe verbinding slokte
20.000 ton staal op, 70 000 ton ijzeren palen,
50.000 ton betonijzer, 450.000 M' beton,
135.000 ton cement, 920.000 ton grint en
zand. 260.000 vrachtwagens reden af en
aan om 1.3 millioen ton uitgegraven
zand te vervoeren. Dit alles kostte maar
liefst 500 millioen francs per jaar. Dus van
1901 af heeft het werk in Nederlands geld
omgerekend, het aardige sommetje gekost
van 1.448.000 gulden.
De Brusselaars krijgen hun „metro
Ja, ja, zegt de Belg voldaan„Adde ge de
frankskes ed, kunde ge' da' doen, zulle
DRANK EN MISDAAD.
Denemarken is van plan een langdurig
onderzoek in te stellen naar de invloed van
alcohol op misdadigers. Dit onderzoek, dat
een jaar of vier, vijf zal duren, geschiedt
op last van de minister van justitie. Men
meent, dat het voor het eerst in de geschie:
denis is, dat iets dergelijks gebeurt.
met tientallen jaren er-
roe dan gewaarlijk. Dan
en wijze, precies zo dat
ïart wordt ingegeven met
land om. Een kennis
iji dertigste tropenjaar
sidderen als hij vertelt
een Javaan een hartelijke
Ier gaven. Zich door de
.Keesie" lieten noemen
de Welfare cadeau de-
telie sigaretten aanboden,
volkomen mislukking uit
te overtuiging,
zich daarvan Jan Mole-
n of Sipke Roukema uit
Is hij behoefte gevoelt
;n ferme klap op zijn
omdat hij hem dankbaar
ander, dan doet-ie dat,
>p de koop toe nog een
leuk vindt laat hij zich
baboe groeten. Als hij
ïan „meneer" wenst te
j het.
zijn eigen manier. Hij
et een hart vol medelij-
erdrukt volk. Misschien
amen met zijn kameraden
i het oude beleid gehe-
enomen anders te doen.
:ies zoals het hem door
ingegeven. Als het niet
oden wordt, laat hij een
sche kindertjes in zijn
:n en haalt (de M.P.
:ggen) het bordje „links
irruit af. Als hij er maar
wat doet de bevolking?
duimpje opsteken, knip-
leren ook een sigaret
ronduit te zeggen waar
Javaan of wie dan ook
jom een magere bruine
:el hard: „Tabé, Piet 1"
asseert Hij wordt een
ie zijn overtuiging niet
banken steekt. Voor
leger kende is hij achter-
t baroe vindt hem geloof
En bovendien zijn de
an mijn vriend de orang
andere wijze misplaatst.
Javaan, Sumatraan of
deze Archipel, voelt wel
klap op zijn schouder
ledoeld. Daarnaast is het
epen in de grote steden
kleine aanvulling bij al
irtmanieren die ze in de
ibben opgedaan.
en lange tijd, maar lang
iep mensen een nieuwe,
iresenteren en deze een
oen vinden. Mijn oud-
t nog steeds als hij het
soldaat naar de Indo-
mgeeft zich nog immer
autoriteit.
Amsterdam, Maastricht,
thoek van het land ook,
I in zijn kromme Maleis
tenmaal sekadi en doet
niet mee!"
KABEL BESCHADIGD.
iningskabels, welke 14
jr de P.Z.E M. in de
1, is kort onder de Zuid-
rnstig beschadigd, ver
lij overvaren is door een
ontdekt door de heren
Bergings My., toen hij
roemde kabel onder te
biedt nl. om de kabel
i op de bodem komt te
:htige waterstraal in het
ikën*
de kabel op de bescha-
>ezaagd en zal trachten
gsmof de breuk te her-
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Nprlprlanrl van arnle hptpk.enis is. nnnli.
rtoonnements- 1
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
^Era-5S3"Vi
II