AXELSCHE IR COURANT AXELSCHE m COURANT De Reoeringspolitiek inzake de lonen en prijzen. Het wonderbaarlijk herstel van Europa. Frankerirg bij abonnement, Axe!. ZATERDAG 30 OCTOBER 1948. 63e JAARGANG. No 9 VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag en ADVERTENTIEBLAD NIEUWS Verschijnt iedere Hoofdredactie Adres Redactie en Administratie Drukker-Uitgeefster T. C. VINK-van VESSEM AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Firma J. C. VINK verhoging kan worden gevonden. Boven dien is het o.a. voor de economische unie met België en Luxemburg, die ook voor (Wekelijkse personen) Brood uitgaven per gezin van vier f 0.38 fototoestel wel knippen. Meestal moet zoiets meteen gebeuren, want anders konden de pisangs wel eens op zijn. non w,n»/4* Aa alleen op de stad leren, lerenHij leert dde kost is, durft zonder riekten een iiesje spuit- it alleen naar de bioscoop ienden-baroe en wordt Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 27 OCTOBER 1948. 63e JAARGANG. No 8 NIEUWS ZEEUWSCH-VLAANDEREN VOOR en ADVERTENTIEBLAD Woensdag en Zaterdag Verschijnt iedere Hoofdredactie: Adres Redactie en Administratie Drukker-Uitgeefster VINK-van VESSEM AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Firma J. C. VINK De kranten publiceren voortdurend be richten over moeilijkheden in Europa stakingen; inflatie, honger, politieke veran deringen, communistische samenzweringen. Maar veel belangrijker is al erkent men dit niet altijd het hoopgevende nieuws: De verrassende mate, waarin Europa, drie jaar na de rampzaligste oorlog van alle tijden, zich economisch al weer hersteld heeftde energie en de vastberadenheid, welke de volkeren van Europa aan de dag hebben gelegd en het steeds duidelijker wordende feit, dat Europa vastbesloten op weg is naar samenwerking in economisch opzicht. De Amerikaanse vertegenwoordiger Chr. A. Herter heeft hieromtrent gezegd„Europa heeft geen Amerikaanse hulp meer nodig om gered te wordenhet heeft die hulp alleen van node om de eigen redding te voltooien." Let eens op het wonder in de Europese fabrieken tot stand gebracht. In 1947 werden er in Engeland, België, Denemarken, Noor wegen en Zweden meer goederen geprodu ceerd dan in het laatste jaar voor de oorlog. In 1944 was de productie van de door de oorlog geteisterde Franse fabrieken 41 pet. van de vooroorlogse. Dank zij een paar Amerikaanse machines en ontzaglijk veel herstel en improvisatie produceren zij nu 95 pet. In 1945 leek het, alsof het op industriëel gebied met Italië gedaan was. De productie der fabrieken bedroeg slechts 15 pet. der voorlogse. Nu bedraagt die weer 70 pet. Toen de oorlog in Nederland was afge lopen, bleek, dat 33 pet. van de machines vernield of gestolen was; de Industriële productie bedroeg ongeveer 30 pet. Met een beetje hulp van de V.S. en veel vinding rijkheid hebben de Nederlanders de produc tie opgevoerd tot 105 pet. De 13 voor naamste industrieën van België stonden aan het einde van 1947 op ongeveer 107 pet. Bijna zes jaar lang waren de werven van de landen, betrokken bij het Marshall-plan, blootgesteld aan aanvallen van geallieerde en Duitse bommenwerpers. En toch is het herstel zo snel voortgeschreden, dat er in 1947 meer schepen op stapel stonden dan in 1939. De steenkool-productie met inbe grip van die van Engeland bedroeg in 1945 niet meer dan 45 pet. van de vooroorlogse j nu bedraagt zij weer 90 pet. Op geen enkel gebied waren de ver woestingen zo aanzienlijk als op dat van de spoorwegen. Van de Franse spoorwegen was 50 pet. vernield; van de Italiaanse 40 pet.van de Nederlandse 92 petvan de Belgische ruim 60 pet. En tochin 1947 vervoerden deze spoorwegen meer vracht en passagiers dan in 1938. De voornaamste tak van bedrijf in Neder land is de scheepvaartRotterdam was voor de oorlog de grootste haven van het Euro- peese vasteland. De Duitsers bliezen de haveninstallaties op en vernielden 80 pet. ervan Op dit moment kunnen de Rotter damse graansilo's weer evenveel koren bevatten als voor de oorlog en kunnen de petroleumtanks weer 80 pet. hebben. De Nederlandse koopvaardijvloot werd voor de elft vernieldthans staat zij weer op 83 pet. Landbouw en veeteelt vertonen ondanks de droogte van verleden jaar een nage noeg gelijk beeld. De aanplant van winter tarwe was dit seizoen 10 pet. hoger dan voor de oorlog. Tengevolge van onder waterzetting enz. was er één van elke acht akkers in Nederland onbruikbaar. De grond werd drooggemaakt en in 1947 haald^ de Nederlandse landbouw grotendeels met behulp van handgereedschap, dat voor de Duitsers verstopt was, 76 pet. van de voor oorlogse oogst. Het herstel in Noorwegen is zo volledig, dat de Noorse regering ver zocht heeft geen voedselpaketten meer naar Noorwegen te zenden, maar „ze naar andere streken te zenden, waar de nood groter.is." Sla verder eens acht op de geest.van stugge vastberadenheid, waarin de volkeren van Europa hun riem een gaatje dichter hebben gehaald en hun schouders onder het herstelwerk hebben gezet. De op rant soen gestelde Franse arbeider krijgt de helft van het vlees, dat thij voor de oorlog at. Zijn broodrantsoen van 200 gram per dag is lager dan ooit tijdens de Duitse bezet ting. En toch hebben de Franse arbeiders, die in 1938 per week 39 uur.werkten, er eerst in toegestemd 43 uur.1.te werken, daarna 45 uur en zij zijn zelfs bereid er 48 uur van te maken, als er voldoende grond stoffen zijn. De grote massa der Franse mijnwerkers was verleden jaar ontstemd over het productieverlies ontstaan door de door communisten uitgeroepen stakingen zij zorgden er voor, dat het absenteïsme een laagterecord bereikte en de productie een hoogterecord. Verleden jaar September deed Sir Staf- tord Cripps een beroep op de Britse tex tielarbeiders om de productie van katoenen garens in acht weken 10 pet, omhoog te brengen. „Niemand Is optimistisch gestemd", seinde de correspondent te Manchester naar de „New York Times." Maar de tex tielarbeiders verklaarden zich bereid over uren te maken en de productie steeg niet met 10, doch met 14 pet. Ook de Britse mijnbouw geeft een zeer hoopvol beeld te zien; de productiviteit steeg en de moder nisering der mijnen wordt in snel tempo doorgevoerd. Driekwart van de Franse havenstad Le Havre de tweede van het land werd in de oorlog vernield. Geallieerde deskun digen waren aan het einde van de oorlog van mening, dat er voor het herstel zeker 25 jaar nodig was. Maar zo lang wilden de bewoners van de stad niet wachten. Met spaden en schoffels begonnen zij het puin weg te ruimenhonderden vrijwilligers uit alle delen van Frankrijk kwamen helpen bij de herbouw, „Le Havre moet zeiden zij de modernste haven van het vasteland worden". In het voorjaar van 1947 waren zij zo ver, dat Le Havre al weer 85 pet. van het vooroorlogse verkeer kon verwerken. Na het einde yan de eerste wereldoorlog gihg Europa bijna onmiddellijk over tot een ongebreideld economisch en politiek nationalisme. Tijdens de inflatie, welke daarop volgde, werd het geld waardeloos en kwamen er millioenen zonder werk. Omdat de volkeren van West-Europa niet in staat waren samen te werken, werd Europa de weg opgedreven, welke uiteindelijk leidde tot de tweede wereldoorlog. Drie jaar na die oorlog, liggen de V. S. van Europa nog in het verschiet. Maar de economische basis, waarop zulk een unie moet zijn gegrondvest, is al hechter dan ooit te voren. Het eerste voorbeeld van deze vooruitgang levert de Benelux. De economische eenheid tussen deze landen is al zo groot, dat zij erkend worden als één handelsgebied een van de grote handels gebieden van de wereld. Andere landen gaan dezelfde richting uit. Voor de oorlog ondervond het wegverkeer in West-Europa grote hinder van de nood zaak de goederen aan elke grens over te laden in vrachtauto's van het volgende land. Nu is er een overeenkomst gesloten en sinds 1 Januari 1948 rollen de auto's ongehinderd door Engeland, Frankrijk, de Nederlanden, Zweden, Zwitserland, Italië, Denemarken en Tsjecho-Siowakije. De meeste Europese staten hebben een tekort aan arbeidskrachtenenkele, voor namelijk Italië, hebben overschot. Reeds werken er enkele honderdduizenden Italiaanse arbeiders mee aan de herbouw van Frankrijk. In het begin van dit jaar kwamen de 16 landen van het Marshallplan bijeen om te spreken over het meest doelmatige gebruik en de meest doelmatige verdeling der aanwezige arbeidskrachten. Amerika behoeft geen hulp te bieden, omdat deze landen niet zichzelf zouden willen helpen; het moet alleen zorgen, dat het versleten materiaal kan worden ver nieuwd, dat alle grondstoffen kunnen worden gebruikt en dat de communisten geen reden meer hebben om te kankeren en op te zetten tot gekanker. BRUSSEL KRIJGT ZIJN „METRO". In 1949 gereed. De Brusselse „Ondergrondse" waaraan in 1901 werd begonnen, nadert zijn voltooiing. Van Noord naar Zuid zullen in 1949 800 treinen per dag onder Brussel doorrijden. Lang is er aan gewerkt, eerst op papier en later aan de betonmolen. Vele Brusse laars, voor wie de Noord-Zuid verbinding historisch is geworden, zullen hun ogen niet kunnen geloven als dit gigantisch werk klaar is. Niet alleen de Brusselaars, maar ook de reizigers van de drukke expresse Amsterdam- Parijs zullen niet weten hoe zij het hebben. In 7 minuten dwars door BrusselMet de expresse duurde dit tot nog toe 20 minuten. Volgend jaar zet men voor de locomotief een electrische tractor en dan gaat het van de „Noordstatie" over een enorm betonnen viaduct naar de Kruidtuinlaan. Daar zegt de trein het daglicht vaarwel om even later weer uit de duisternis, bij de Oude Kapelle- kerk te voorschijn te duiken. Het laatste stuk gaat over een brug naar Brussel-Zuid. De tunnel is 2 km. lang, 35 m. breed en gemiddeld 16 m. hoog. Het hele gevalletje was geen peuleschil. Dat blijkt wel uit enkele cijfers. De nieuwe verbinding slokte 20.000 ton staal op, 70 000 ton ijzeren palen, 50.000 ton betonijzer, 450.000 M' beton, 135.000 ton cement, 920.000 ton grint en zand. 260.000 vrachtwagens reden af en aan om 1.3 millioen ton uitgegraven zand te vervoeren. Dit alles kostte maar liefst 500 millioen francs per jaar. Dus van 1901 af heeft het werk in Nederlands geld omgerekend, het aardige sommetje gekost van 1.448.000 gulden. De Brusselaars krijgen hun „metro Ja, ja, zegt de Belg voldaan„Adde ge de frankskes ed, kunde ge' da' doen, zulle DRANK EN MISDAAD. Denemarken is van plan een langdurig onderzoek in te stellen naar de invloed van alcohol op misdadigers. Dit onderzoek, dat een jaar of vier, vijf zal duren, geschiedt op last van de minister van justitie. Men meent, dat het voor het eerst in de geschie: denis is, dat iets dergelijks gebeurt. met tientallen jaren er- roe dan gewaarlijk. Dan en wijze, precies zo dat ïart wordt ingegeven met land om. Een kennis iji dertigste tropenjaar sidderen als hij vertelt een Javaan een hartelijke Ier gaven. Zich door de .Keesie" lieten noemen de Welfare cadeau de- telie sigaretten aanboden, volkomen mislukking uit te overtuiging, zich daarvan Jan Mole- n of Sipke Roukema uit Is hij behoefte gevoelt ;n ferme klap op zijn omdat hij hem dankbaar ander, dan doet-ie dat, >p de koop toe nog een leuk vindt laat hij zich baboe groeten. Als hij ïan „meneer" wenst te j het. zijn eigen manier. Hij et een hart vol medelij- erdrukt volk. Misschien amen met zijn kameraden i het oude beleid gehe- enomen anders te doen. :ies zoals het hem door ingegeven. Als het niet oden wordt, laat hij een sche kindertjes in zijn :n en haalt (de M.P. :ggen) het bordje „links irruit af. Als hij er maar wat doet de bevolking? duimpje opsteken, knip- leren ook een sigaret ronduit te zeggen waar Javaan of wie dan ook jom een magere bruine :el hard: „Tabé, Piet 1" asseert Hij wordt een ie zijn overtuiging niet banken steekt. Voor leger kende is hij achter- t baroe vindt hem geloof En bovendien zijn de an mijn vriend de orang andere wijze misplaatst. Javaan, Sumatraan of deze Archipel, voelt wel klap op zijn schouder ledoeld. Daarnaast is het epen in de grote steden kleine aanvulling bij al irtmanieren die ze in de ibben opgedaan. en lange tijd, maar lang iep mensen een nieuwe, iresenteren en deze een oen vinden. Mijn oud- t nog steeds als hij het soldaat naar de Indo- mgeeft zich nog immer autoriteit. Amsterdam, Maastricht, thoek van het land ook, I in zijn kromme Maleis tenmaal sekadi en doet niet mee!" KABEL BESCHADIGD. iningskabels, welke 14 jr de P.Z.E M. in de 1, is kort onder de Zuid- rnstig beschadigd, ver lij overvaren is door een ontdekt door de heren Bergings My., toen hij roemde kabel onder te biedt nl. om de kabel i op de bodem komt te :htige waterstraal in het ikën* de kabel op de bescha- >ezaagd en zal trachten gsmof de breuk te her- Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Nprlprlanrl van arnle hptpk.enis is. nnnli. rtoonnements- 1 prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. ^Era-5S3"Vi II

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1