AXELSCHE flgi COURANT
Fiankering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 23 OCTOBER 1948
63e JAARQANG. No 7.
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
V.
Constellation van de K L.M.
verongelukt.
GEZAGVOERDER PARMENTIER ONDER
DE 39 DODEN.
De „Nijmegen*, de Constellation P.H.—
T.E.N, van de Koninklijke Luchtvaartmaat
schappij, die Woensdagavond om 21.30 uur
van Amsterdam naat New York wai ver
trokken, is kort na middernacht bij Prest-
wick in Schotland verongelukt. Van de 40
inzittenden zijn er 39 om het leven geko
men, o.a. de gezagvoerder, de bekende
K. D. Parmentier.
Blijkens een bericht uit Den Haag is het
toestel bij de voorbereidingen tot de lan
ding op de luchthaven, welke landing bij
slechte weersomstandigheden moest geschie
den, met een hoogspanningsleiding in aan
raking gekomen. De gezagvoerder Parmen
tier meldde daarna dat aan boord brand
was uitgebroken. Vervolgens is het toestel
ongeveer acht mijl van Prestwick neer
gestort.
Een bericht van Reuter meldt, dat het
vliegtuig tweemaal laag over het dorp Tar-
bolton cirkelde, voordat het viel. Een inwo
ner van het dorp, die zich naar de plaats
van het onheil begaf, zeide, dat er vlam
men en lichtschijnsels te zien waren op ver
scheidene delen van het vliegtuig toen het
over het dorp vloog.
De landbouwer, op wiens land het toe
stel neerkwam, ging te voet naar het onge
veer anderhalve kilometer verder gelegen
dorp Tarbolton om mensen te waarschuwen.
Geneeskundige hulp, politie en brandweer
begaven zich zo snel mogelijk door de mist
naar de plaats van de ramp.
Toen de „Nijmegen" aan de grond was
gekomen, schoot zij door een heg, stak de
weg over naar de boerderij, ging door de
aan de ene kant van de weg staande heg
en kwam tot stilstand op het land. Het
toestel vernielde de telefoonlijn, zodat de
verbinding van de boerderij met de buiten
wereld werd afgesneden.
Twee wielen van het toestel werden onge
veer 200 meter van het wrak aangetroffen,
het derde werd 80 meter verder gevonden.
Een der motoren lag op ongeveer 100 meter
afstand van het vliegtuig.
De reer Patrick Dollan, public relations
officer van de Lockheed Aircraft Corporation,
heeft medegedeeld, dat hij vah een der
Lockheed-vertegenwoordigers op de plaats
van de ramp het volgende had vernomen
Om kwart over twaalf naderde de K.L.M.-
Constellation het vliegveld Prestwick. Het
was mistig en het toestel vloog te ver over
de landingsbaan door. Het toestel meldde
Ik heb iets geraakt, ik sta in brand, ik
tracht te stijgen. 'En enkele ogenblikken
later viel het naar beneden.
De slachtoffers.
In het toestel bevonden zich 30 passa
giers, onder wie 11 Nederlanders. Van deze
30 heeft slechts één persoon er het leven
afgebracht, t.w. W. H. Philippo uit Sassen-
heim.
De Nederlandse slachtoffers zijnMarie
Katherina Fuld-Warschauer uit Naarden,
Edgar Fuld uit Naarden, Milly Mary Fuld
uit Naarden, Karei Abraham de Leeuw uit
Amsterdam, Atie Philippo uit Sassenheim,
Elizar Pinto uit Amsterdam. Roset Enge-
lina Pinto Hertzberger uit Amsterdam, de
bekende radiospreekster, Gijsbertus Sas
(diplomatieke pas) uit Washington, Herma-
nus Fransciscus Tol uit 's-Gravenhage en
Hendrik Veenendaal, directeur der K.L.M.
uit Wassenaar.
Van de bemanning, die uit tien personen
bestond, zijn omgekomen de vliegers K. D.
Parmentier, Badhoevedorp, C. J. O'Brien,
Ierland en H. W. Parks, Engeland, de tele
grafist H. P. P. Hurts, Amsterdam, de
tweede telegrafist H. W. Bleuz, Rotterdam,
de boordwerktuigkundige B. Timmer, Veen-
huizen, de steward J. C. Mink, den Haag
en de stewardesse E. M. Fey.
De werktuigkundige J. J. Beukenkamp en
de steward P. J. Overbeek zijn later over
leden,
sterfte, welke een indirect gevolg is geweest
van de oorlog.
In 1938 bedroeg het sterftecijfer per 1000
inwoners 8.6, in 1939 8 5, in 1946 8.5 en
in 1947 8.1. Zou het sterftecijfer in de
jaren 19401945 eveneens 8.6 per 1000
der bevolking hebben bedragen, dan zouden
468.000 personen zijn overleden. Het wer
kelijk aantal overledenen in deze jaren is
747.000. In deze zesjaarsperiode zijn der
halve in totaal ongeveer 280.000 personen
meer overleden, onder wie 210.000 directe
oorlogsslachtoffers.
104.000 Joden.
Van de oorlogsverliezen ten getale van
210.000 zijn ongeveer 67.000 in de Neder
landse statistiek verantwoord als overleden.
Ongeveer 143.000 zijn ambtshalve, of als
vertrokken naar het buitenland, afgevoerd
van de bevolkingsregisters.
Bij deze 143.000 personen bevinden zich
ongeveer 104,000 Joden, die direct bij de
deportatie naar Duitsland van de bevolkings
registers zijn afgevoerd en in Duitsland zijn
omgekomen, eveneens ongeveer 39.000 over
ledenen, die bij de reconstructie van de be
volkingsregisters na de bevrijding niet in
Nederland werden aangetroffen en wier
vermoedelijk overlijden de Nederlandse
autoriteiten bereikte.
Leger en vloot.
De Koninklijke Landmacht verloor in de
de genoemde jaren 3900 man, met inbegrip
van de op 1700 man geraamde verliezen der
Binnenlandse Strijdkrachten. Koninklijke
Marine2600 man, met inbegrip van offi
cieren en manschappen van het Nederlandse
personeel der Koninklijke Marine, omge
komen ten Oosten van Suez. Zeelieden ter
koopvaardij1350, niet inbegrepen de
ongeveer 1650 zeelieden van buitenlandse
nationaliteit omgekomen bij scheepsrampen
van de Nederlandse koopvaardijvloot (onge
veer 500 Chinezen, 250 Brits-Indiërs en
250 Lascaren.
Door executies en standrecht verloren
2800 personen het leven. In concentratie
kampen in Nederland kwamen 2500
personen om.
Tengevolge van oorlogshandelingen in
Nederland stierven 20.400 burgers.
16.000 door honger.
De honger en ontbering in de provincies
Noord- en Zuid-Holland en Utrecht in 1945
kostte 16.000 mensen het leven.
250 krijgsgevangenen kwamen in Duitsland
om het leven 18.000 politieke gevangenen
stierven er en 27.000 tewerkgestelden.
In Duitse krijgsdienst sneuvelden 3700
vrijwilligers. Als vermist in Duitsland (ge
schat aantal overledenen) werden 7500
personen opgegeven. Het aantal vermisten
in Duitsland (exclusief Joden) geregistreerd
bij het Nederlandse Rode Kruis, bedroeg
op 1 Juli j.l. 7900.
Uitsluitend Nederland.
In bovenstaande cijfers van de directe en
indirecte oorlogsverliezen van de Neder
landse bevolking zijn niet begrepen de in
de strijd tegen Japan gesneuvelden en in
Japanse krijgsgevangenschap ovei ledenen
van Nederlandse nationaliteit deel uit
makende van het Kon. Ned.-lndisch Leger,
noch de burgers van Nederlandse nationaliteit
omgekomen in Japanse concentratiekampen.
Additionele garenimport.
Teneinde deze ongewenste ontwikkeling
tegen te gaan, zou de binnenlandse voor
ziening met textielgoederen verruimd moeten
worden (zonder de import op te voeren),
hetgeen trouwens uit andere hoofde ook
gewenst is.
Dit kan, zonder de export in gevaar te
brengen, omdat, zoals reeds werd aange-
geve1, er hier nog een aanzienlijke weef-
capaciteit braak ligt. Door additionele
garenimport kan de binnenlandse markt
beter voorzien worden, zonder de uitvoer
te schaden.
120 punten per jaar.
Tot welk niveau de productie voor het
binnenland opgevoerd zou moeten worden,
is moeilijk te schatten, maar aangenomen
kan wel worden, dat bij een voorziening
op basis van ca. 120 punten per jaar per
hoofd, de grenzen van de koopkracht wel
bereikt zijn. Dit wil niet zeggen, dat een
ieder dan weer dezelfde goed gevulde
linnen- en klerenkast van vóór de oorlog
ter beschikking zou hebber, maar dat is
een gevolg van onze verarming.
„Textilia" wijst op het ongerijmde van
dagbladberichten over spoedige opheffing
der textieldistributie en zegt
li 't kort is de situatie aldus: Feit is, dat
voor 1 Januari 1950 de distributie verdwenen
zal zijn. Welhaast zeker is het, dat deze
opheffing groepsgewijs zal geschieden, in
plaats van ineens voor de hele textielsector.
280.000 Nederlanders verloren in
de oorlog het leven.
Het totaal aantal oorlogsslachtoffers in
Nederland, gedurende de oorlog is, blijkens
het Centraal Bureau voor de Statistiek,
210.000. Bij het vaststellen van dit totaal
is geen rekening gehouden met de hogere
Basis voor textiel-voorziening.
120 punten per hoofd
en per jaar.
Het is bekend, dat ons textieltekort ver
oorzaakt wordt door de grote exporten van
weefgoederen, In 1947 exporteerde de
textielindustrie voor een waarde van 250
millioen gulden (zonder rayongarenr) en
stond daarmede iri de industriële sector op
de tweede plaats. In het lopende jaar zal
de export naar schatting ruim 300 millioen
gulden opbrengen. Vóór de oorlog bedroeg
het aandeel van de textiel in de totale
export 7,5 pet., thans ca. 13 pet., aldus
lezen wij in het weekblad „Textilia".
Intussen is de situatie voor het binnenland
wel verbeterd, zegt het blad. Alleen voor
de katoenindustrie blijft de battle neck: het
garentekort 1 Veel katoenen garens moeten
worden ingevoerd en deviezengebrek speelt
hier nog een belangrijke rol. Met als gevolg
een zeer onvoldoende binnenlandse voor
ziening en straks als de Benelux-
samenwerking effectief wordt een open
terrein voor de Belgische concurrentie I
Het vrachtvervoer door de lucht.
MOGELIJKHEDEN VRIJWEL ONBEPERKT.
Wanneer men aan vervoer door de lucht
denkt, denkt men meestal alleen aan
passagiersvervoer. Weinig daarentegen is
bekend, wat de K.L.M. sedert het einde
van de oorlog alweer op het terrein van
vrachtvervoer door de lucht kan presteren.
Niet alleen naar vrijwel alle Europese landen,
maar ook naar Noord- en Zuid-Amerkia,
Zuïd-Afrika en Ind'ë kunnen kleine of grote
vrachtzendingen vervoerd worden. Wie de
verwoestingen op Schiphol na de bevrijding
in ogenschouw nam, staat thans, na twee
jaar vol bewondering omtrent hetgeen aldaar,
ondanks de vele moeilijkheden op ieder
terrein, vooral wat de zeer beperkte acco-
modatie betreft, wordt gepresteerd. Vlieg
tuigen komen en gaan, volgeladen met
passagiers, bagage, post en vracht.
Reeds vele jaren vóór de tweede wereld
oorlog besteedde onze nationale luchtvaart
maatschappij speciale aandacht aan de
mogelijkheid van vrachtverkeer door de
lucht. Belangrijk pionierswerk werd in dit
opzicht door ons land verricht. Menigeen
zal zich destijds nog het vervoer van
Nederlandse bloemen en fruit door de lucht
naar vrijwel alle Europese landen herinneren,
waardoor ipeens nieuwe ongekende export
mogelijkheden voor deze producten, ont
stonden, welke men nauwelijks had durven
dromen. Het uiibreken van de oorlog
maakte helaas met één slag een abrupt
einde aan deze ontwikkeling van de Neder
landse luchtvaart, mede wat betreft het
vrachtvervoer.
Wat op het gebied van vrachtvervoer
door de lucht in de eerste 20 jaar na de
oprichting van onze nationale luchtvaart
maatschappij werd gepresteerd, blijkt uit
onderstaande cijfers.
Vervoerde vracht in Kg.: 1920 (21.963),
1925 (225 471), 1930 (684.789), 1935
(1 015 728), 1939 (1.717.794) en 1946
(2.890 744).
Deze cijfers geven een duidelijk beeld
omtrent de vooruitgang in het vrachtvervoer
door de lucht. Opmerkelijk is het totale
gewicht aan vervoerde goederen over 1946,
een jaar, waarin de K L M. nog in een
stadium van herstel, vernieuwing en uit
breiding verkeerde. Op grond van de
verdere ontwikkeling van de Nederlandse
luchtlijnen in 1947 en 1948, mag worden
verwacht, dat de cijfers over deze jaren
een verdere stijging van het gewicht van de
vervoerde goederen te zien zullen geven.
Nieuwe mogelijkheden.
Zodra de K.L.M. na het einde van de
oorlog de eerste moeilijkheden op het
gebied van vervoer door de lucht had weten
te overwinnen, kon midden 1946 weer een
begin worden gemaakt met het ter hand
Nemen van vrachtvervoer op grote schaal.
aarmate nieuwe lijnen in dienst werden
gesteld, werden de mogelijkheden groter.
Het is begrijpelijk, dat in de eerste
maanden nadat vrachtvervoer door de lucht
weer mogelijk was, door een groot aanbod
gepaard gaande met een nog geringe
frequentie op sommige lijnen al spoedig
een achterstand ontstond in de te vervoeren
goederen. Thans is men in staat vrijwel
iedere hoeveelheid vracht aan te nemen en
te verzenden.
De mogelijkheden, die thans op het gebied
van vrachtvervoer door de lucht aanwezig
zijn, zijn haast onbeperkt. Levensmiddelen,
vruchten, bloemen, geneesmiddelen, waarde-
zendingen, machines, kostbare apparaten,
monsterzendingen, alsmede vele andere
lichte en zwaardere goederen, kunnen per
vliegtuig worden verzonden. Enige tijd
geleden werden zelfs twee gedemonteerde
vliegtuigen vervoerd. Kort daarvoor werd
ten behoeve van Artis te Amsterdam een
zending exotische dieren uit Paramaribo
overgebracht. Alle dieren kwamen in goede
welstand over.
Een ander voorbeeldeen Amerikaans
schip in Antwerpen had twee nieuwe
scheepsassen nodig. Na telegrafische be
stelling in Amerika stuurde de fabriek deze
assen, 2500 Kg. wegende, per truck naar
La Guardia, het vliegveld van New York.
De K.L.M. transporteerde de assen naar
Schiphol, waar een vrachtauto gereed stond
om deze onmiddellijk naar Antwerpen te
brengen. Ondanks de aan dit vervoer
verbonden kosten, was er toch een aan
zienlijke besparing, aangezien het schip
nauwelijks te Antwerpen werd opgehouden.
Speciale vrachtmachines.
Het zal nog geruime tijd duren alvoreps
ons land naast passagiersvliegtuigen ook
over een speciaal vrachtmachinepark zal
beschikken. Reeds is een begin gemaakt
met het laten vliegen van een speciale
wekelijkse vrachtdienst Amsterdam—New
York. Dit vliegtuig, dat iedere Maandag
vertrekt, kan een lading van 70C0 Kg.
meenemen. Daarnaast echter bestaat de
mogelijkheid om ook met de gewone lijn-
vliegtuigen vracht te vervoeren.
Last van zenuwen?
De Constellation-toestellen, die 'op deze
lijn worden gebruikt, kunnen behalve 43
passagiers met 1000 Kg. bagage nog meestal
1000 Kg. vracht meenemen, al naar gelang
de hoeveelheden benzine, welke op grond
van de te verwachten winden, moeten
worden ingeladen. Behalve het verzenden
van vracht met het speciale vrachttoestel
kunnen 5 maal per week goederen naar en
van Amerika worden vervoerd. Naast de
vliegdiensten naar de Verenigde Staten,
bestaat ook voor andere landen gelegenheid
om goederen te vervoeren.
Het leeuwendeel van de per vliegtuig te
vervoeren goederen heeft plaats op de
Europese lijnen. Naar Engeland, Frankrijk,
België, Denemarken en Zwitserland, bestaat
zelfs de gelegénheid meerdere malen per
dag goederen per vliegtuig te verzenden.
Dit is vooral van betekenis voor spoed-
zendingen en voor goederen die aan bederf
onderhevig zijn, zoals b.v. fruit, dat op
deze wijze in verse staat aankomt. Heel
wat werk moest worden verzet alvorens het
weer mogelijk was naast passagiers ook
vracht te vervoeren naar de plaatsen, welke
worden aangedaan op de route Amsterdam—
Batavia. De technische organisatie op de
vliegvelden langs deze route moest geitel
opnieuw worden opgebouwd, Overal is op
de Indië-route weer vakkundig geschoold
personeel aanwezig, teneinde ook de be
langen van het vrachtvervoer te kunnen
behartigen.
De organisatie en verpakking.
De af- en aanvoer van goederen vindt in
nauwe samenwerking met de A.T.O. plaats.
Al het mogelijke wordt gedaan, teneinde de
voor luchtvervoer bestemde zendingen, op
de meest vlugge wijze, onder gebruikmaking
van de binnenlandse lijndiensten, naar de
plaatsen van bestemming te vervoeren, of
af te halen.
Veel medewerking wordt ondervonden van
de op Schiphol gestationneerde douane.
Met de controle van de in te klaren goederen
zijn tien beambten belast, zodat vertraging
uit dien hoofde niet plaats heeft.
Door het snelle vervoer kan de verpakking
lichter zijn dan bij vervoer per trein of boot.
Desondanks dient de verpakking zeer solide
te zijn, speciaal wat betreft de sluiting. In
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié il. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentién
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Mijnhardt's Zenuwtabletten
helpen U er overheen.