AXELSCHE flgi COURANT Fiankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 23 OCTOBER 1948 63e JAARQANG. No 7. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM V. Constellation van de K L.M. verongelukt. GEZAGVOERDER PARMENTIER ONDER DE 39 DODEN. De „Nijmegen*, de Constellation P.H.— T.E.N, van de Koninklijke Luchtvaartmaat schappij, die Woensdagavond om 21.30 uur van Amsterdam naat New York wai ver trokken, is kort na middernacht bij Prest- wick in Schotland verongelukt. Van de 40 inzittenden zijn er 39 om het leven geko men, o.a. de gezagvoerder, de bekende K. D. Parmentier. Blijkens een bericht uit Den Haag is het toestel bij de voorbereidingen tot de lan ding op de luchthaven, welke landing bij slechte weersomstandigheden moest geschie den, met een hoogspanningsleiding in aan raking gekomen. De gezagvoerder Parmen tier meldde daarna dat aan boord brand was uitgebroken. Vervolgens is het toestel ongeveer acht mijl van Prestwick neer gestort. Een bericht van Reuter meldt, dat het vliegtuig tweemaal laag over het dorp Tar- bolton cirkelde, voordat het viel. Een inwo ner van het dorp, die zich naar de plaats van het onheil begaf, zeide, dat er vlam men en lichtschijnsels te zien waren op ver scheidene delen van het vliegtuig toen het over het dorp vloog. De landbouwer, op wiens land het toe stel neerkwam, ging te voet naar het onge veer anderhalve kilometer verder gelegen dorp Tarbolton om mensen te waarschuwen. Geneeskundige hulp, politie en brandweer begaven zich zo snel mogelijk door de mist naar de plaats van de ramp. Toen de „Nijmegen" aan de grond was gekomen, schoot zij door een heg, stak de weg over naar de boerderij, ging door de aan de ene kant van de weg staande heg en kwam tot stilstand op het land. Het toestel vernielde de telefoonlijn, zodat de verbinding van de boerderij met de buiten wereld werd afgesneden. Twee wielen van het toestel werden onge veer 200 meter van het wrak aangetroffen, het derde werd 80 meter verder gevonden. Een der motoren lag op ongeveer 100 meter afstand van het vliegtuig. De reer Patrick Dollan, public relations officer van de Lockheed Aircraft Corporation, heeft medegedeeld, dat hij vah een der Lockheed-vertegenwoordigers op de plaats van de ramp het volgende had vernomen Om kwart over twaalf naderde de K.L.M.- Constellation het vliegveld Prestwick. Het was mistig en het toestel vloog te ver over de landingsbaan door. Het toestel meldde Ik heb iets geraakt, ik sta in brand, ik tracht te stijgen. 'En enkele ogenblikken later viel het naar beneden. De slachtoffers. In het toestel bevonden zich 30 passa giers, onder wie 11 Nederlanders. Van deze 30 heeft slechts één persoon er het leven afgebracht, t.w. W. H. Philippo uit Sassen- heim. De Nederlandse slachtoffers zijnMarie Katherina Fuld-Warschauer uit Naarden, Edgar Fuld uit Naarden, Milly Mary Fuld uit Naarden, Karei Abraham de Leeuw uit Amsterdam, Atie Philippo uit Sassenheim, Elizar Pinto uit Amsterdam. Roset Enge- lina Pinto Hertzberger uit Amsterdam, de bekende radiospreekster, Gijsbertus Sas (diplomatieke pas) uit Washington, Herma- nus Fransciscus Tol uit 's-Gravenhage en Hendrik Veenendaal, directeur der K.L.M. uit Wassenaar. Van de bemanning, die uit tien personen bestond, zijn omgekomen de vliegers K. D. Parmentier, Badhoevedorp, C. J. O'Brien, Ierland en H. W. Parks, Engeland, de tele grafist H. P. P. Hurts, Amsterdam, de tweede telegrafist H. W. Bleuz, Rotterdam, de boordwerktuigkundige B. Timmer, Veen- huizen, de steward J. C. Mink, den Haag en de stewardesse E. M. Fey. De werktuigkundige J. J. Beukenkamp en de steward P. J. Overbeek zijn later over leden, sterfte, welke een indirect gevolg is geweest van de oorlog. In 1938 bedroeg het sterftecijfer per 1000 inwoners 8.6, in 1939 8 5, in 1946 8.5 en in 1947 8.1. Zou het sterftecijfer in de jaren 19401945 eveneens 8.6 per 1000 der bevolking hebben bedragen, dan zouden 468.000 personen zijn overleden. Het wer kelijk aantal overledenen in deze jaren is 747.000. In deze zesjaarsperiode zijn der halve in totaal ongeveer 280.000 personen meer overleden, onder wie 210.000 directe oorlogsslachtoffers. 104.000 Joden. Van de oorlogsverliezen ten getale van 210.000 zijn ongeveer 67.000 in de Neder landse statistiek verantwoord als overleden. Ongeveer 143.000 zijn ambtshalve, of als vertrokken naar het buitenland, afgevoerd van de bevolkingsregisters. Bij deze 143.000 personen bevinden zich ongeveer 104,000 Joden, die direct bij de deportatie naar Duitsland van de bevolkings registers zijn afgevoerd en in Duitsland zijn omgekomen, eveneens ongeveer 39.000 over ledenen, die bij de reconstructie van de be volkingsregisters na de bevrijding niet in Nederland werden aangetroffen en wier vermoedelijk overlijden de Nederlandse autoriteiten bereikte. Leger en vloot. De Koninklijke Landmacht verloor in de de genoemde jaren 3900 man, met inbegrip van de op 1700 man geraamde verliezen der Binnenlandse Strijdkrachten. Koninklijke Marine2600 man, met inbegrip van offi cieren en manschappen van het Nederlandse personeel der Koninklijke Marine, omge komen ten Oosten van Suez. Zeelieden ter koopvaardij1350, niet inbegrepen de ongeveer 1650 zeelieden van buitenlandse nationaliteit omgekomen bij scheepsrampen van de Nederlandse koopvaardijvloot (onge veer 500 Chinezen, 250 Brits-Indiërs en 250 Lascaren. Door executies en standrecht verloren 2800 personen het leven. In concentratie kampen in Nederland kwamen 2500 personen om. Tengevolge van oorlogshandelingen in Nederland stierven 20.400 burgers. 16.000 door honger. De honger en ontbering in de provincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht in 1945 kostte 16.000 mensen het leven. 250 krijgsgevangenen kwamen in Duitsland om het leven 18.000 politieke gevangenen stierven er en 27.000 tewerkgestelden. In Duitse krijgsdienst sneuvelden 3700 vrijwilligers. Als vermist in Duitsland (ge schat aantal overledenen) werden 7500 personen opgegeven. Het aantal vermisten in Duitsland (exclusief Joden) geregistreerd bij het Nederlandse Rode Kruis, bedroeg op 1 Juli j.l. 7900. Uitsluitend Nederland. In bovenstaande cijfers van de directe en indirecte oorlogsverliezen van de Neder landse bevolking zijn niet begrepen de in de strijd tegen Japan gesneuvelden en in Japanse krijgsgevangenschap ovei ledenen van Nederlandse nationaliteit deel uit makende van het Kon. Ned.-lndisch Leger, noch de burgers van Nederlandse nationaliteit omgekomen in Japanse concentratiekampen. Additionele garenimport. Teneinde deze ongewenste ontwikkeling tegen te gaan, zou de binnenlandse voor ziening met textielgoederen verruimd moeten worden (zonder de import op te voeren), hetgeen trouwens uit andere hoofde ook gewenst is. Dit kan, zonder de export in gevaar te brengen, omdat, zoals reeds werd aange- geve1, er hier nog een aanzienlijke weef- capaciteit braak ligt. Door additionele garenimport kan de binnenlandse markt beter voorzien worden, zonder de uitvoer te schaden. 120 punten per jaar. Tot welk niveau de productie voor het binnenland opgevoerd zou moeten worden, is moeilijk te schatten, maar aangenomen kan wel worden, dat bij een voorziening op basis van ca. 120 punten per jaar per hoofd, de grenzen van de koopkracht wel bereikt zijn. Dit wil niet zeggen, dat een ieder dan weer dezelfde goed gevulde linnen- en klerenkast van vóór de oorlog ter beschikking zou hebber, maar dat is een gevolg van onze verarming. „Textilia" wijst op het ongerijmde van dagbladberichten over spoedige opheffing der textieldistributie en zegt li 't kort is de situatie aldus: Feit is, dat voor 1 Januari 1950 de distributie verdwenen zal zijn. Welhaast zeker is het, dat deze opheffing groepsgewijs zal geschieden, in plaats van ineens voor de hele textielsector. 280.000 Nederlanders verloren in de oorlog het leven. Het totaal aantal oorlogsslachtoffers in Nederland, gedurende de oorlog is, blijkens het Centraal Bureau voor de Statistiek, 210.000. Bij het vaststellen van dit totaal is geen rekening gehouden met de hogere Basis voor textiel-voorziening. 120 punten per hoofd en per jaar. Het is bekend, dat ons textieltekort ver oorzaakt wordt door de grote exporten van weefgoederen, In 1947 exporteerde de textielindustrie voor een waarde van 250 millioen gulden (zonder rayongarenr) en stond daarmede iri de industriële sector op de tweede plaats. In het lopende jaar zal de export naar schatting ruim 300 millioen gulden opbrengen. Vóór de oorlog bedroeg het aandeel van de textiel in de totale export 7,5 pet., thans ca. 13 pet., aldus lezen wij in het weekblad „Textilia". Intussen is de situatie voor het binnenland wel verbeterd, zegt het blad. Alleen voor de katoenindustrie blijft de battle neck: het garentekort 1 Veel katoenen garens moeten worden ingevoerd en deviezengebrek speelt hier nog een belangrijke rol. Met als gevolg een zeer onvoldoende binnenlandse voor ziening en straks als de Benelux- samenwerking effectief wordt een open terrein voor de Belgische concurrentie I Het vrachtvervoer door de lucht. MOGELIJKHEDEN VRIJWEL ONBEPERKT. Wanneer men aan vervoer door de lucht denkt, denkt men meestal alleen aan passagiersvervoer. Weinig daarentegen is bekend, wat de K.L.M. sedert het einde van de oorlog alweer op het terrein van vrachtvervoer door de lucht kan presteren. Niet alleen naar vrijwel alle Europese landen, maar ook naar Noord- en Zuid-Amerkia, Zuïd-Afrika en Ind'ë kunnen kleine of grote vrachtzendingen vervoerd worden. Wie de verwoestingen op Schiphol na de bevrijding in ogenschouw nam, staat thans, na twee jaar vol bewondering omtrent hetgeen aldaar, ondanks de vele moeilijkheden op ieder terrein, vooral wat de zeer beperkte acco- modatie betreft, wordt gepresteerd. Vlieg tuigen komen en gaan, volgeladen met passagiers, bagage, post en vracht. Reeds vele jaren vóór de tweede wereld oorlog besteedde onze nationale luchtvaart maatschappij speciale aandacht aan de mogelijkheid van vrachtverkeer door de lucht. Belangrijk pionierswerk werd in dit opzicht door ons land verricht. Menigeen zal zich destijds nog het vervoer van Nederlandse bloemen en fruit door de lucht naar vrijwel alle Europese landen herinneren, waardoor ipeens nieuwe ongekende export mogelijkheden voor deze producten, ont stonden, welke men nauwelijks had durven dromen. Het uiibreken van de oorlog maakte helaas met één slag een abrupt einde aan deze ontwikkeling van de Neder landse luchtvaart, mede wat betreft het vrachtvervoer. Wat op het gebied van vrachtvervoer door de lucht in de eerste 20 jaar na de oprichting van onze nationale luchtvaart maatschappij werd gepresteerd, blijkt uit onderstaande cijfers. Vervoerde vracht in Kg.: 1920 (21.963), 1925 (225 471), 1930 (684.789), 1935 (1 015 728), 1939 (1.717.794) en 1946 (2.890 744). Deze cijfers geven een duidelijk beeld omtrent de vooruitgang in het vrachtvervoer door de lucht. Opmerkelijk is het totale gewicht aan vervoerde goederen over 1946, een jaar, waarin de K L M. nog in een stadium van herstel, vernieuwing en uit breiding verkeerde. Op grond van de verdere ontwikkeling van de Nederlandse luchtlijnen in 1947 en 1948, mag worden verwacht, dat de cijfers over deze jaren een verdere stijging van het gewicht van de vervoerde goederen te zien zullen geven. Nieuwe mogelijkheden. Zodra de K.L.M. na het einde van de oorlog de eerste moeilijkheden op het gebied van vervoer door de lucht had weten te overwinnen, kon midden 1946 weer een begin worden gemaakt met het ter hand Nemen van vrachtvervoer op grote schaal. aarmate nieuwe lijnen in dienst werden gesteld, werden de mogelijkheden groter. Het is begrijpelijk, dat in de eerste maanden nadat vrachtvervoer door de lucht weer mogelijk was, door een groot aanbod gepaard gaande met een nog geringe frequentie op sommige lijnen al spoedig een achterstand ontstond in de te vervoeren goederen. Thans is men in staat vrijwel iedere hoeveelheid vracht aan te nemen en te verzenden. De mogelijkheden, die thans op het gebied van vrachtvervoer door de lucht aanwezig zijn, zijn haast onbeperkt. Levensmiddelen, vruchten, bloemen, geneesmiddelen, waarde- zendingen, machines, kostbare apparaten, monsterzendingen, alsmede vele andere lichte en zwaardere goederen, kunnen per vliegtuig worden verzonden. Enige tijd geleden werden zelfs twee gedemonteerde vliegtuigen vervoerd. Kort daarvoor werd ten behoeve van Artis te Amsterdam een zending exotische dieren uit Paramaribo overgebracht. Alle dieren kwamen in goede welstand over. Een ander voorbeeldeen Amerikaans schip in Antwerpen had twee nieuwe scheepsassen nodig. Na telegrafische be stelling in Amerika stuurde de fabriek deze assen, 2500 Kg. wegende, per truck naar La Guardia, het vliegveld van New York. De K.L.M. transporteerde de assen naar Schiphol, waar een vrachtauto gereed stond om deze onmiddellijk naar Antwerpen te brengen. Ondanks de aan dit vervoer verbonden kosten, was er toch een aan zienlijke besparing, aangezien het schip nauwelijks te Antwerpen werd opgehouden. Speciale vrachtmachines. Het zal nog geruime tijd duren alvoreps ons land naast passagiersvliegtuigen ook over een speciaal vrachtmachinepark zal beschikken. Reeds is een begin gemaakt met het laten vliegen van een speciale wekelijkse vrachtdienst Amsterdam—New York. Dit vliegtuig, dat iedere Maandag vertrekt, kan een lading van 70C0 Kg. meenemen. Daarnaast echter bestaat de mogelijkheid om ook met de gewone lijn- vliegtuigen vracht te vervoeren. Last van zenuwen? De Constellation-toestellen, die 'op deze lijn worden gebruikt, kunnen behalve 43 passagiers met 1000 Kg. bagage nog meestal 1000 Kg. vracht meenemen, al naar gelang de hoeveelheden benzine, welke op grond van de te verwachten winden, moeten worden ingeladen. Behalve het verzenden van vracht met het speciale vrachttoestel kunnen 5 maal per week goederen naar en van Amerika worden vervoerd. Naast de vliegdiensten naar de Verenigde Staten, bestaat ook voor andere landen gelegenheid om goederen te vervoeren. Het leeuwendeel van de per vliegtuig te vervoeren goederen heeft plaats op de Europese lijnen. Naar Engeland, Frankrijk, België, Denemarken en Zwitserland, bestaat zelfs de gelegénheid meerdere malen per dag goederen per vliegtuig te verzenden. Dit is vooral van betekenis voor spoed- zendingen en voor goederen die aan bederf onderhevig zijn, zoals b.v. fruit, dat op deze wijze in verse staat aankomt. Heel wat werk moest worden verzet alvorens het weer mogelijk was naast passagiers ook vracht te vervoeren naar de plaatsen, welke worden aangedaan op de route Amsterdam— Batavia. De technische organisatie op de vliegvelden langs deze route moest geitel opnieuw worden opgebouwd, Overal is op de Indië-route weer vakkundig geschoold personeel aanwezig, teneinde ook de be langen van het vrachtvervoer te kunnen behartigen. De organisatie en verpakking. De af- en aanvoer van goederen vindt in nauwe samenwerking met de A.T.O. plaats. Al het mogelijke wordt gedaan, teneinde de voor luchtvervoer bestemde zendingen, op de meest vlugge wijze, onder gebruikmaking van de binnenlandse lijndiensten, naar de plaatsen van bestemming te vervoeren, of af te halen. Veel medewerking wordt ondervonden van de op Schiphol gestationneerde douane. Met de controle van de in te klaren goederen zijn tien beambten belast, zodat vertraging uit dien hoofde niet plaats heeft. Door het snelle vervoer kan de verpakking lichter zijn dan bij vervoer per trein of boot. Desondanks dient de verpakking zeer solide te zijn, speciaal wat betreft de sluiting. In Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié il. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1