AXELSCHE m COURANT AXELSCHE gg COURANT "*8 J Fiankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 23 OCTOBER 1948 63e JAARGANG. No 7. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Constellation van de K L.M. verongelukt. GEZAGVOERDER PARMENFIER ONDER sterfte, welke een indirect gevolg is geweest van de oorlog. In 1938 bedroeg het sterftecijfer per 1000 inwoners 8.6, in 1939 8 5, in 1946 8.5 en Additionele garenimport. Teneinde deze ongewenste ontwikkeling tegen te gaan, zou de binnenlandse voor ziening met textielgoederen verruimd moeten - maanden nadat vrachtvervoer door de lucht weer mogelijk was, door een groot aanbod gepaard gaande met een nog geringe frequentie op sommige lijnen al spoedig ppn arhtprcianr» nnta<Qnd in de te vervoeren men in staat vrijwel racht aan te nemen en Ffankering by abonnement, Axel. WOENSDAG 20 OCTOBER 1948. 63? JAARGANG. No 6 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Van koper en tin tot bronzen pasmunt. RIJKSMUNT PRODUCEERT 500.000 „SPIE" PER DAG. Eén cent kost zeven tiende cent (Van onze P.B.-verslaggever.) Nu reeds hier en daar tot uitgifte van de nieuwe cent is overgegaan, heeft men kun nen constateren dat deze munten nog de beeltenis van Koningin Wilhelmina dragen. Dat Is volkomen juist, omdat de betreffende stempels reeds voor de troonwisseling waren ontworpen. Op de munten, welke in 1949 zullen worden geslagen, komt de beeldenaar van H.M. Koningin Juliana. Dit ontwerp wordt evenals het vorige gemaakt door prof. L. O. Wenckebach. Er zijn er nu ongeveer 8 millioen gereed gekomen, maar wil Nederland de centen laten rollen, dan dienen er400 mil lioen stuks in omloop te zijn „Heeft U de nieuwe centen al gezien Kijk, hier heeft u er een." Een weinig trots op zijn nieuwtje toont in deze weken de groenteboer of de slager de huisvrouw het nieuwe geld, waarvan de eerste munten reeds in omloop zijn. Moeder geeft zo'n cent aan haar zoontje, die hem bewaart als een zeldzame postzegel. De nieuwigheid zal er spoedig af zijn. Bij de Rijksmunt in Utrecht wordt op volle toeren gewerkt om het nieuwe geld zo spoedig mogelijk in grote hoeveelheden in circulatie te brengen. Met een snelheid van 120 stuks per minuut slaan een tiental per sen dagelijks bij duizenden. De gemiddelde productie van het bedrijf bedraagt een half millioen per dag. Er komt heel wat voor kijken eer het simpele stukje brons tot geldstuk is gesla gen. Vele vaardige handen en tientallen grote en kleine machines komen er voor in de weer. Eerst in gips Zodra besloten werd om nieuwe munten uit te gever, kreeg prof. L.O. Wenckebach de opdracht om de beeldenaren van de pasmunt te ontwerpen. Deze kunstenaar deed dit in gips en maakte een model van ongeveer 15 cm middellijn. Hiervan wordt een bronzen afgietsel gemaakt en een inge nieus apparaat brengt het beeld over op een stalen stempelblok, waarmede de defi nitieve stempels worden vervaardigd. De persen, die het eindproduct afleveren staan in de muntzaal. Voor iedere cent, die er wordt gemaakt dreunt er een zware slag, waarbij het ronde stukje metaal tot munt wordt getransformeerd. Maar eer het zover is, dat de muntpers haar werk kan verrichten, heeft het metaal reeds 4 andere afdelingen van de Munt bezocht. In het smelthuis wordt de legering bereid. Telkens glijden 285 kg koper, 12 kg tin en 3 kg zink hier met elkaar in een grote smeltkroes om deze bij een tempratuur van 1100 graden door eikaar gesmolten weer te verlaten. Een stroom van metaal vloeit er dan in gietvormen en na afkoeling zijn het harde bronzen staven, die naar deplet- terij worden vervoerd. Zware walsen pletten hier de „tinnen" tot dunne platen, even dik als het muntstuk worden moet. Als deze metaalstrips uit de laatste wals komen, worden er een paar proefplaatjes geponst, die precies even zwaar moeten zijn als een standaardgewicht. Is het gewicht juist dan is de dikte van de plaat ook goed. Een ponsmachine slaat dan bij 5 tegelijk de toekomstige munten uit de strook. Het overblijvend geraamte gaat terug naar de smeltkroes. Naar de wasserij. Maar het metaal is inmiddels te hard geworden en moet daarom opnieuw worden verhit. Even later ligt het dan ook in het gloeihuis weer te bakken in een tempera tuur van 700 gr. c Het komt er zacht maar vuil weer uit en moet daarom naar de „wasserij*, met de vakterm aangeduid als „blanchiment. In draaiende tonnen worden de muntplaatjes schoon gespoeld met ver dund zwavelzuur en nagewassen met water en ammonia. Na droging worden op de lopende band de mislukte exemplaren uit gezocht en verwijderd. De goede krijgen in een speciale machine een verdikte rand, waarna ze in emmers maar de contrölekamer worden geeracht om gewogen te worden. Tellen doet men weinig op de Rijksmunt. Bijna alles wordt gewogen. Honderd kilo plaatjes moeten 100 kilo munten en afval opleveren en dat klopt altijd nauwkeurig! Alleen bij de eindcontrole, als het geld wordt gereed gemaakt voor verzending naar de postkantoren, komt er een automatische telmachine aan te pas die 4000 „duiten" per minuut in twee zakjes doet. En wat kost nu zo'n cent? De grond stoffen komen op f 0,003 en met de productiekosten mee komt één zo'n stukje brons op 0,7 cent. Dat zal, zo dachten wij, de moeite niet lonen om ze er zelf voor te maken MECHANISCHE HERSENEN. in Winnipeg werkt thans een stel mecha nische hersenen, dat volgens spoorwegmen sen onfeilbaar is. Dit apparaat controleert automatisch alle seinposten voor binnen komende en vertrekkende treinen. Het is het eerste van zijn soort in Canada en is het eigendom van de Canadian Pacific Railway. De „hersenen" zijn ondergebracht in een nieuw seinhuis midden op het vracht emplacement. Dit apparaat vervangt 72 met de hand bediende hefbomen. Op welke ingewikkelde wijze men een trein ook wil laten rangeren, men behoeft nooit meer te doen dan op twee knoppen te drukken.- Vroeger moest men voor zulk een operatie 24 hefbomen overhalen. „WILLEM BARENDSZ" VERTROKKEN. Zaterdagmorgen is de „Willem Barendsz." uit de Amsterdamse haven vertrokken voor de derde expeditie naar de Poolzee. Uit onze omgeving. DE RADIO DISTRIBUTIE voor Schouwen en Z.-Vlaanderen. De N. V. Nederlandse Telecommunicatie- Maatschappij heeft aan de P.T.T. afgeleverd een drie meter frequentie-modulatieomroep- zender, die in Scheveningen is opgesteld. Daardoor zal te Scheveningen een zender vrijkomen, die zai worden gebruikt om, in een gebied waar de telefoonlijnen geen voldoende plaats bieden, de radio-distributie centrales aan een der gedistribueerde programma's te helpen. Dit gebied zal dan omvatten: Schouwen en Duiveland en Zeeuwsch-Vlaanderen. TWEE DODEN BIJ AUTOBOTSING TE BRESKENS. Een derde werd zwaar gewond. Zaterdagmorgen omstreeks half negen reed een Citroen uit Mechelen, die bestuurd werd door de 33-jarige A. E. Dubois, even buiten de kom van Breskeus, in de rich ting van de boot. De weg was vol verkeer en met een snelheid van 80 tot 100 km. begaf de Citroen zich enige malen aan de linkerzijde van de weg om medeliggers te passeren. Dit rijden werd aan de inzittenden tenslotte noodlottig, want ter hoogte van het kantoor van de Provinciale Waterstaat, waar de weg minder overzichtelijk is, kwam de wagen bij het uithalen naar links, plot seling voor een tegenligger, een tientons vrachtauto van de firma Wattiez te Bres- kens. De Belgische auto schoof met een klap goeddeels onder de motorkap van de vrachtauto en werd radicaal vernield. De botsing was zo hevig, dat de vooras van de vrachtauto ongeveer een meter werd ontzet. Dokter Broodman uit Breskens was onmid dellijk ter plaatse voor het verlenen van eerste hulp aan de slachtoffers, die naar het ziekenhuis te Oostburg werden ver voerd. Bij aankomst aldaar bleek, dat de bestuurder, de heer Dubois, reeds was overleden. De 63-jarige heer L. Langeraad, die ogenschijnlijk minder ernstig gewond en uitvoerige inlichtingen had gegeven, kreeg in het ziekenhuis plotseling een inzin king en overleed eveneens. De derde inzittende, de heer Ph. Smets, was Zondagavond nog in leven, maar zijn toestand was zeer ernstig. Alle drie de slachtoffers waren op weg naar Walcheren, om zich bij een gezelschap Belgische architecten aan te sluiten, dat van Donderdag tot Zaterdag een tocht door Zeeland maakte. Uit het ingesteld onderzoek is gebleken, dat de chauffeur van de vrachtauto geheel vrij uitgaat. VFRGADERING VAN DE K. V. P. Zaterdag jl. vergaderde de afd. Axel van de K. V. P. De vergadering was zeer slecht bezocht. Jammer dat de leden in deze tijd niet beter opkomen en hun partij-belangen begrijpen in deze toch al zo moeilijke om standigheden, waarin onze K. V. P. haar grootste taak moet vervullen. Het bestuur werd gekozen als volgt: H. Kesbeecke, voorzitterC Mechielsen, lidR. v. d. Berghe penn.m; A. Fermont, sectretaris; O. Moort- hamer, lid. Tot afgevaardigden voor de Statenkring ee Rijkskring werden gekozen Rammeloo, le afgevaardigde; Michielsen, 2e afg A Lambert, le plaatsvervanger; A. Fermont, 2e plaatsvervanger. Gevonden voorwerpen J- Een bruin lederen motorhandschoen. Buijze, Magrette N 35. Blauwe kindermuts, Pieter Paulusstraat 14. Lederen portefeuille zonder inhoud, Bui tenweg 56. Herenrijwiel, Rijkspolitiekazerne. Een groen gebloemde zijden sjaal, By- locquestraat 3. Bonkaart KE 810. Terug te bekomen op de markt, Zaterdags tussen 12.00—17.00 uur bij P. A. de Witte, marktkoopman. Een vulpen, Noordstraat 9, die thans op het gebied oor de lucht aanwezig >erkt. Levensmiddelen, ineesmiddelen, waarde- i, kostbare apparaten, dsmede vele andere goederen, kunnen per ïrzonden. Enige tijd s twee gedemonteerde Kort daarvoor werd tis te Amsterdam een lieren uit Paramaribo ieren kwamen in goede eldeen Amerikaans a had twee nieuwe Na telegrafische be- iuurde de fabriek deze >ende, per truck naar igveld van New York. teerde de assen naar rachtauto gereed stond k naar Antwerpen te de aan dit vervoer /as er toch een aan- aangezien het schip pen werd opgehouden. :iale vrachtmachines, me tijd duren alvorens sagiersvliegtuigen ook vrachtmachinepark zal is een begin gemaakt ren van een speciale nst Amsterdam—New dat iedere Maandag lading van 70C0 Kg. st echter bestaat de k met de gewone lijn- vervoeren. zenuwen? oestellen, die 'op deze kunnen behalve 43 Cg. bagage rog meestal nemen, al naar gelang zine, welke op grond hten winden, moeten Behalve het verzenden speciale vrachttoestel veek goederen naar en n vervoerd. Naast de de Verenigde Staten, lere landen gelegenheid voeren. ran de per vliegtuig te heeft plaats 'op de ar Engeland, Frankrijk, en Zwitserland, bestaat I meerdere malen per vliegtuig te verzenden, betekenis voor spoed- oederen die aan bedeif sis b.v. fruit, dat op staat aankomt. Heel den verzet alvorens het naast passagiers ook laar de plaatsen, welke de route Amsterdam— che organisatie op de ize route moest geitel ebouwd. Overal is op vakkundig geschoold teneinde ook de be- ichtvervoer te kunnen isatie en verpakking, van goederen vindt in met de A.T.O. plaats, dt gedaan, teneinde de stemde zendingen, op e, onder gebruikmaking e lijndiensten, naar de iming te vervoeren, of wordt ondervonden van estationneerde douane, de in te klaren goederen telast, zodat vertraging !t plaats heeft, rvoer kan de verpakking ervoer per trein of boot. verpakking zeer solide betreft de sluiting. In abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Air» n Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere pladtsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Zenuwtabletten er overheen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1