AXELSCHE SK COURANT Voor de Axelse jongens in Indië. Nogmaalsde vrije Veerdiensten. r Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 9 OCTOBER 1948. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere 63? JAARGANG. No 3. VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De rijkdom van het Oostelijk blok. Uit de huidige Russische houding kan men met zekerheid concluderen, dat het politieke doel, voor hetwelk de regeringen in Oost-Europa zich gesreld zien, is het zorgen voor een basis en barrière voor de buitenlandse politiek van het Kremlin in een verdeeld Europa. Dit blijkt duidelijk uit het netwerk van militaire en politieke verdragen, dat lussen deze staten gesloten is. Maar uit hetgeen wij weten over hun economische verdragen en nationale econo mische plannen kunnen wij nog niet opma ken of zij streven naar een hecht econo misch blok, dat zowel met westen als met Rusland samenwerkt dan wel naar een dus danige aansluiting bij en samenwerking met de Sovjet-Unie, dat zij het westen zo min mogelijk nodig hebben. Op het ogenblik concentreren de zes regeringen zich op hun economische plannen en kunnen wij niet meer dan een ruwe schatting aangaande de economische rijkdom wagen. Het voornaamste kenmerk van deze groep van zes landen is, dat zij allen hun eco nomisch leven planmatig willen opbouwen. De plan-makers hebben werk genoeg; dit gebied is door de tweede wereldoorlog nog erger geteisterd dan door de eerste. Het gehele economische systeem werd eerst ontwricht en toen verwoest door de Duit sers na de bevrijding kwamen de eisen der Russen. De bezettingskosten van het Rode leger waren fantastisch hooguit hun productie betalen Hongarije en Roemenië jaarlijks enorme herstelbetalingenzelfs de bondgenoten Polen, Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië hebben de weerslag ondervon den van Ruslands wanhopige pogingen om zich zo snel als maar mogelijk was te her stellen van de grenzenloze verwoestingen. De plan-makers moeten echter meer doen. dan oorlogsschade herstellen, zij zien zich ook geplaatst voor het probleem de voor oorlogse zwakke plekken in' de Oosteuro- peese economie weg te nementekort aan inheems kapitaal en geschoolde arbeiders in de industrie, overbevolking ten platte lands en laag peil van de landbouw, in het algemeen kan men zeggen, dat hun grond vruchtbaar is en dat deze landen rijk zijn aan mineralen. Deze streken kunnen meer dan voldoende voedsel leverenPolen is een der grote kolen-leveranciers; voor de oorlog hadden de zuidoostelijke landen een uitvoer-overschot van lood, zink, chroom, mangaan en bauxietde productie van olie en hout kon worden opgevoerd. En toch bij een productie op vooroorlogs peil waren de Oosteuropeese landen sterk overbevolkt. Op een hectare bouwland produceerden tweemaal zoveel landarbeiders de helft of een derde van wat een hectare land in Denemarken of Zwitserland opbracht. De theoretische oplossing van deze pro blemen dat begrepen zelfs de vooroor logse regeringen ismoderniseer de landbouw en ontwikkel d£ indnstrie. Dit gecombineerd,met herstel van een normale levensstandaard is het doel van de nationale plannen, die sedert de oorlog gepubliceerd zijn: Joegoslav heeft een vijfjarenplan, Polen en Hongarije hebben driejarenplannen, Bulgarije en Tsjecho- Slowakije twat jarenplannen Roemenië heeft tot nog toe geen plan. De Poolse, Joego slavische, Hongaarse en Bulgaarse plannen streven naar herstel en ontwikkeling; het Tsjechische plan is vooral een herstelplan, nodig zowel door het wegvallen van acht millioen geschoolde Duitse arbeiders als door oorlogsschade. Binnenkort zal Tsjecho- Slowakije een vijfjarenplan bekend te maken, dat beoogt zijn economie in overeenstem ming te brengen met die van Rusland. De plannen willen de landbouw mecha niseren. In alle vijf landen komen er naar Russisch model „machine- en tractoren stations", die het eigendom zijn van cc ope raties. De boer moet voor het laten be werken van zijn land door de arbeiders van deze stations in geld of goederen betalen. De boer wordt door deze gang van zaken in sterker mate van de staat afhankelijk. Zolang er nog geen grote hoeveelheden machines zijn, zal men niet overgaan tot gedwongen collectivisatie der boerenbe drijven, al moedigt men in Joegc-Slavië en Bulgarije het oprichten van coöperaties wel aan. Het tweede punt is de industrialisatie, 'echoslowakije en Polen hebben al veel -ware industrie. Beide landen schenken bij hun planning veel meer aandacht aan de productie van kapitaalsgoederen dan aan de nood der verbruikers. Het Cechische plan omvat o.a. een volledige reorganisatie van de industrie in Bohemende luxe- en ambachtelijke industrie sedert generaties bekend op alle wereldmarkten wordt opgeofferd aan de zware industrie, welke de klanten in het oosten moet bedienen. Hongarije streeft er naar zijn productie van ijzer, metaal en machines op te voeren tot 154 pet. van het peil van 1938. Het Bul gaarse plan legt de nadruk op mijnbouw, krachtstations en kunstmest. Het Joego slavische plan is hét meest grootscheepse. Als het geheel is uitgevoerd, moet de indu striële productie 323 pet. zijn van die van 1939. De Cechen zijn voornemens de voornaamste leveranciers van chemicaliën aan de buurlanden te worden. Kunstmeststoffen zullen worden geleverd door Rusland, door vroegere Duitse fabrie ken, die nu in Poolse handen zijn en door de Russische zóne van Duitsland een streek, die, zou zij vandaag of morgen worden ingelijfd bij het oostelijk blok, van beslissende betekenis zal zijn. Hoe wil men deze doeleinden bereiken Het Joegoslavische plan gaat uit van een jaarlijkse investering van meer dan 1 milliard dollar; tijdens het vijfde jaar van het plan moet er 27 pet. van het nationale inkomen gespaard worden. Het Poolse percentage is 20 pet. Voor verarmde landen lijken dit hoge cijfersmen kan terecht aan de juist heid ervan twijfelen. Deze cijfers kunnen alleen worden bereikt door een intensief gebruik van grondstoffen, gereedschap en arbeid. En zijn die beschikbaar? Een aantal belangrijke grondstoffen is binnen de grenzen van het blok beschikbanr. Er is meer dan voldoende steenkool, vooral in Polen, maar zij is ongelijk verdeeld en er zijn veel minderwaardige soorten bij. Enkele van de landen die zich voorstellen een belangrijke staalindustrie te bouwen, hebben helemaal geen steenkool. Er zal veel afhangen van hetgeen Rusland kan zenden en van de mate waarin men van transport te water gebruik kan maken.. Verder kunnen Roomenië en Hongar e olie leveren en beschikt Cechosiowakije over synthetische oliefabrieken, maar het is niet voldoende. In de eerste negen maanden van 1947 was de olieproductie in Romenië zo danig dat de jaarproductie niet hoger zou komen dan 3,8 millioen ton, tegen de jaar productie van 8,7 millioen ton in 1935. Aan de andere kant is de olieproductie in Hongarije gestegen van 2000 ton per jaar in 1937 tot 800.000 ton in 1947. Joegoslavië heeft ijzererts, maar het hui dige productieplan moet rekenen met invoer uit Rusland en Zweden. Ook andere metaal ertsen zijn er niet voldoendealleen bauxiet is overvloedig aanwezig met behulp hiervan zou men een belangrijke aluminium-industrie kunnen opbouwen, wanneer men over de nodige waterkracht beschikte. Grondstoffen voor textiel zijn er veel te weinig, evenals voor rubber. Wat de industriële uitrusting betreft, ziet de zaak er nogal duster uit. De behoeften zijn dringend en groot. Op de lange duur kan Cechosiowakije er een deel van bevre digen ook Polen en Hongarije zouden iets kunnen leveren, als het herstel wat verder gevorderd is. Maar alleen de import van machines ei gereedschapen uit het westen- grotendeels op crediet kan hier redding brengen. Er is geen enkele aanwijzing, dat Rusland binnen afzienbare tijd iets zal doen op dit gebied. Het is jammer voor deze plannenmakende en onder communistische contröle staande regeringen, dat alles er op wijst, dat men een beroep moet doen op ervaring en pro ductie van de V. S., Engeland en bovenal van Duitsland. De propaganda betreurt het herstel van West-Duitsland en zij lanceert felle aanvallen op het Marshall-plan. Maar datzelfde herstel zou warm worden toege juicht, als het onder auspiciën van Rusland tot stand kwam. Zolang Duitsland nog niet aan de Markt is, moeten deze landen een beroep doen op Noord -en West-Europa, waar althans Zweden en Zwitserland hun handelspolitiek nog niet hebben laten bëin- vloeden door de politieke voorkeur. Zwitser land vormt Cecholowakijes voornaamste handels-schakel met het westen en in de eerste negen maanden van 1948 ging 22 pet van Polens buitenlandse handel naar Zweden en Denemarken. Maar daar stuiten zij op de moeilijkheder, welke zij ook in Engeland vindende artikelen, welke Oost-Europa in het westen wil kopen zij de zaken, welke het westen ook op dollarmarkten kwijt kan en de goederen, welke Oost-Europa te koop bied zijn niet die, waarom het westen het meest verlegen is. Het is duidelijk, dat Oost-Europa even zeer behoefte heeft aan een Marshall-plan als West-Europadoch wie zal hier als rijke beschermer oplreden Nu de nieuwe regeling voor de briefw'sieling het gewicht voor het speciale tarief heeft verlaagd tot 10 gram, is het niet langer mogelijk ook kranten als brief gecamoufleerd tegen laag tarief per luchtpost naar Indië te verzenden. De mogelijkheid bestaat echter dat thans door ons nog een beperkt aantal abonnementen per luchtpost raar in Indië verblijvende militairen kan worden verzonden. De verzend kosten hiervoor zullen minimaal f3 75 en maximaal f 5.— per kwartaal bedragen. Teneinde in deze hogere kosten tegemoet te komen, wordt de helft van het abonnementsgeld door ons voldaan. Een kwartaal abcmement voor Indië zal du3 inclusi f de ver zending minste s f4.40 gaan kosten en hoogstens f5.65. Indien ook U van deze verzending gebruik wenst te maken dient U zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 12 October a.s. aan onze administratie, Markt 12 te Axel, op te geven Veldpostadres (rang, naam, leger- nummer, onderdeel en naam veld postkantoor of postkantoor) van de betrokken militair en Uw eigen adres. Binnen enkele weken ontvangt U dan van ons bericht of aan Uw aan vraag al dan niet voldaan kan worden en wat de definitieve kosten" zijn. Door de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Terneuzen is een schrijven aan de Minister van Verkeer en Waterstaat gezonden, waarin o.a. het volgende wordt vermeld Met bezorgdheid nam de Kamer kennis van de berichten, dat door Uwe Excelleniie aan het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland advies is gevraagd terzake van de wederinvoering van tarieven op de veer diensten op de Wester Schelde. De eerstondertekende heeft in 1945 te Sluiskil met de vroegere Minister-President Prof. Mr. P. S. Gerbrandy en de toenmalige Ministe'-Presldent, Prof. ir. W. Schermer- horn in tegenwoordigheid van Minister Ir. J. A. Ringers de kwestie der veren bespro ken. Bij deze besprekingen is door die Ministers erkend, dat thans een beleid in nationale zin diende gevoerd te worden en er t.o.v. het verleden een ereschuld was te voldoen aan Zeeuwsch-Vlaanderen. Dit ge bied moest naar het hart van het land opgetrokken en uit zijn isolement verlost worden. De practische uitvoering hiervan lag in het gemakkelijk en goedkoop maken van de verbinding met overig Nederland. Nadien werd bericht ontvangen, dat in het Kabinet eensgezindheid bestond ten aanzien van het plan om de veren op de Wester-Schelde geheel vrij te maken. Daa bij bleek dat het nationale element doorslag gevend was geweest. Onze Kamer acht het niet denkbaar dat dat de Regering thans een door vorige kabinetten gegeven woord en gestelde daad terug zou nemen. Reeds hierom alleen moet de opheffing der vrije veren over de Wester-Schelde een onmogelijkheid geacht worden. De ontwikkeling van het verkeer gaat in het algemeen naar het vrij vervoer over de rivieren. In overig Nederland zijn en wor den overal bruggen aangelegd, welke zeer kostbaar zijn. Het verkeer over die bruggen is gratis, evenals dat door de tunnel in Rotterdam. Het zou tegen de evolutie zijn, want in die lijn teruggaande zou men ein digen met weer tollen langs de wegen in in te voeren. Bovendien wordt reeds een zware wegenbelasting geheven. Het weder instellen van tarieven voor de veren op de Wester-Schelde is de wijzer van de tijd terugzetten. De huidige Rege ring wil echter het kenmerk dragen, dat haar beleid progressief is. Ook om deze reden is het ondenkbaar, dat een vooruit strevende regering de veren over de Wester- Schelde weer zou gaan belasten. Bovendien wordt het vrij blijven van de veren door de grote uitbreiding van het verkeer over die rivier, sinds Zeeuwsch-Vlaanderen t.o.v. Nederland on's'oten is, ten volle gerecht vaardigd. De statistieken wijzen uit, dat het aantal vervoerde auto's in de eerste helft van 1948 op het veer Vlissingen—Breskens 2 maal en-op het veer Kruiningen—Perk- polder zelf3 9 maal zo, groot was als in het eerste halfjaar van 1939. Het vervoer 'van auto's op het veer Terneuzen—Hoede- kenskerke was tot voor kort nog niet moge lijk. In deze cijfers wordt ook de belang rijkheid van het Zeeuwsch-Vlaamse bedrijfs leven duidelijk gedemonstreerd. Het is van algemene bekendheid, dat Zeeuwsch-Vlaanderen een vruchtbaar land bouwgebied is met rijke opbrengst ook voor overig Nederland. De handel en de middenstandszaken zijn zeer in betekenis toegenomen. Het mag bij Uwe Excellentie voldoende bekend verondersteld worden van hoeveel betekenis de Zeeuwsch-Vlaamse industrie voor onze nationale economie is. Zeeuwsch Vlaanderen, speciaal het Wes telijk deel, heeft bij het openbreken der Schelde door de Geallieerden in 1944 een zware tol moeten betalen voor ons aller bevrijding. Ondanks noeste arbeid kan het zich slechts moeizaam oprichten. De daar gevestigde firma's, alsook die van het Oos- teiijk deel, hebben bij het vrijkomen der veren hun zaak ingesteld op het vervallen der kosten over de ScheldeJ Ook voor de aantrekking van nieuwe industrieën is het vrij vervoer over de veren een zeer belangrijke factor. Het htffm van tarieven zou een afbreken van deze ontwikkeling betekenen en grote nieuw geïnvesteerde kapitalen verloren doen gaan. Oak het heffen van een slechts gering tarief is onjuist. Een tarief van b.v. 6 km. pip. 20 ct. wat het rijden over een brug ook zou kosten wotdt dan als maatstaf genomen. Daarbij wordt uit het oog verloren, dat het wachten aan de veerboot minstens 15 a 30 minuten duurt en het overvaren ongeveer 20 minuten. Bij een brug van die lengte duurt het rijden 5 10 minuten. Het tijdsverlies, gevoegd bij zo'n tarief, maakt die kosten toch weer hoog. Hierbij wordt het urenlang wachter, zoals dit ru sommige dagen nog gebeurt, alsook het totaal verbreken van de verbinding bij mist en ijsgang, niet opgenomen. Ook moet in het oog gehouden worden, dat sinds er vrije veren zijn, talrijke arbei ders over de Schelde gaan werken, op welke voorziening van de arbeidsmarkt de bedrijven zich ingesteld hebben. Economisch is het dan ook onverantwoor delijk die lasten weer terug te leggen op het bedrijfsleven van Zeeuwsch-Vlaanderen. Uit het bovenstaande blijkt, dat in feite een zekere structuurverandering heeft plaats gehad, Sie slechts met grote schade voor het bediijfsleven in het algemeen en voor de betrokken ondernemingen in het bijzon der, weer zal kunnen worden omgescha keld. De Kamer heeft in een tweetal vergade ringen te Middelburgsen Terneuzen, waarbij op brede basis de betrokken organisaties van Zeeland waren uitgenodigd, de menin gen getoetst. Deze alle waren uitgesproken óór het behoud der vrije veren, ook die van negen vertegenwoordigers der midden standsverenigingen aan weerskanten van de Schelde. Slechts de vertegenwoordiger der beurtschippers was vóór de opheffing der vrije veren, omdat hun vervoerstraject per schip destijds grotendeels verloren ging. In verband met de genoemde structuurveran dering hebben enkele beurtschippers echter iijdig de bakens verzet en hun bedrijven omgeschakeld op vrachtvervoer langs de weg. Alles bijeen genomen doet onze Kamer een ernstig beroep op Uwe Excellentie zodanige maatregelen te willen nemen, dat niet lot wederinvoering van enig tarief op de veren op de Wester Schelde wordt over gegaan. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Zeeland, kantoor Terneuzen. w.g. F. P.O. M. Koch, Voorz. w.g. A. Hendrikse, Secr. J&x Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2,—. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1