AXELSCHE W.COURANT
AXELSCHE IS COURANT
Frankering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 9 OCTOBER 1948.
63e JAARGANO. No 3.
/T
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De rijkdom van het
Oostelijk blok.
hun planning veel meer aandacht aan de het westen wil kopen zij de zaken, welke
productie van kapitaalsgoederen dan aan de het westen ook op dollarmarklen kwijt kan
nood der verbruikers. Het Cechische plan gn (je goederen, welke Oost-Europa te koop
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 6 OCTOBER 1948.
63e JAARGANG. No 2.
van de tijd terugzetten. De huidige Rege
ring wil echter het kenmerk dragen, dat
haar beleid moerressief is. Ook om deze
,l,aar, dat een vooruit-
reren over de Wester-
i belasten. Bovendien
van de veren door
van het verkeer over
sch-Vlaanderen t.o.v.
i, ten volle gerecht-
in wijzen uit, dat het
a in de eerste helft
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
s
Emigratie naar Argentinië.
Mooie kansen voor veehoudersgezinnen,
melkknechts en anderen.
Een nieuwe mogelijkheid is geschapen
voor energiekejieden onzer landbouwende
bevolking, die het hier te eng wordt en die
hier niet voldoende toekomstmogelijkheden
zien, zij het voor zich zelf, of voor hun
kinderen. Na de oorlog was „emigratie"
voor de boer vrijwel gaan betekenen „naar
Canada gaan". Thans echter komt ook
Argentinië aan bod.
Wat toch is het geval? De Stichting
Landverhuizing Nederland heeft in Argen
tinië belangstelling weten te wekken voor
de kwaltteiten van onze boeren, hun vak
kennis, ijver en betrouwbaarheid. Bovendien
heeft zij haar vertegenwoordiging daar uit
gebreid en is nu in staat honderden gezin
nen en ook ongehuwden te plaatsen.
Voorlopig voornamelijk veehoudersgezin
nen, ook gezinnen uit het gemengd bedrijf,
voorts een aantal ongehuwde melkers-
veeverzorgers. De gezinnen moeten liefst
een paar zoons omvatten die ai de leeftijd
hebben mee te werkengezinnen met alleen
een aantal kleine kinderen zijn minder
gewild.
Geboden wordt of vrij wonen en kost
met een behoorlijk salaris, of vrij wonen
plus een percentage (b.v. 30 pet van de
bruto melkopbrengst. Bovendien desgewenst
een stuk grond om eigen groente en aardap
pelen te telen en kleinvee te houden.
De Nederlanders, althans de gezinnen,
krijgen meestal direct een met die van
bedrijfsleider vergelijkbare positie. Zij komen
n.l. in dienst van rijke grondeigenaren, die
één of meer bedrijven hebben waarvan zij
de exploitatis willen intensiveren en verbe
teren. Een prachtkans voor wie vooruit
wil komen in het buitenland, of zijn zoons
op den duur ais zelfstandige landbouwers
wil zien.
Ook voor bekwame bloembollenkwekers
die op contractbasis willen werken is er
gelegenheid geplaatst te worden.
Men moet zijn reis kunnen betalen
medenemen hoeft (en ook mag) men slechts
huisraad en een paar honderd gulden per
persoon. Het vertrek is afhankelijk van de
scheepsgelegenheid, die nog beperkt is.
Voor nadere inlichtingen moet men zich
wenden tot de Stichting Landverhuizing
Nederland, Lange Voorhout 20, 's-Graven-
hage.
ALG. VERGADERING STATENKRING
HULST DER K. V. P.
„Zeeuwsch-Vlaanderen, Iet
op uw zaak."
Zaterdagmiddag kwam de Statenkring
Hulst der Katholieke Volkspartij in matig
bezochte vergadering bijeen in de voor
malige r.k. school alhier. Verschillende r.k.
burgemeesters waren mede aanwezig.'
De voorzitter der Statenkring, de heer E.
Lansu te Zuiddorpe, opende deze bijeen
komst en memoreerde de dit jaar gehouden
verkiezingsactie.
Het aantal afgevaardigden naar de Staten
kring, dat tot dusver per afdeling 1 op 100
was, werd nu van 1 op 76 gebracht.
De gehouden bestuursverkiezing had als
ults'ag, dat dhr. Lansu werd herkozen als
voorzitter, terwijl verder de h.h. Adriaan-
sen, Mechelink, Barbé, v.d. Berg, Lockefeer
en Poppe zich een bestuursfunctie zagen
toevertrouwd.
Voorgesteld werd het zittende Kringbe-
stuur voor Zeeland der K.V.P. aan te hou
den tot de eerstvolgende Kringvergadering.
Als candidaten voor de Partijraad werden
aangewezen de h.h. Lockefeer, Lansu en
Barbé.
Vervolgens hield het lid van Ged. Staten
dhr. A. L. S. Lockefeer een hoogst inte
ressante inleiding over:
„De tolvrije veren over de
Westerschelde.'
(Verschillende burgemeesters uit onze
streek hadden bericht van verhindering ge
zonden, maar bepleitten toch een krach
tige houding t.o.v. de vrije veren.
Dhr. Lockefeer begon met dit een afge
zaagd onderwerp te noemen en zeide, dat
het ztfn bedoeling was, de huidige situatie
zo objectief mogelijk te behandelen.
Tot '45 toen de veren vrij kwamen, droeg
het Rijk belangrijk bij in de kosten. Vóór
de oorlog droeg de Provincie de volledige
kosten der exploitatie van de Ooster-Schelde-
diensten. Voor de Wester-Schelde-diensten
droeg het Rijk 80 pet. in de kosten bij.
Dit was een principiële erkenning van het
Rijk, dat zulks nodig was.
Ongevraagd kregen wij in '45 vrije veren.
Zonder actie van Ged. Staten kwam dit
tot stand en werd met beide handen aan
gegrepen.
De motieven der regering.
De regering werd bij deze stap gedreven
door de volgende motievenhet gevoel der
noodzakelijkheid om de Z.-Vlaamse bevol
king makkelijker in contact te brengen met
overig Nederlandomdat de uitzonderlijke
geografische ligging een probleem van eerste
orde is en omdat over de weg Z.Vlaande
ren slechts via België te bereiken is en
daarom de veren een I a n d s b e la n g zijn.
De Minister van Verkeer en Energië en
zijn ambtsgenoot van Wederopbouw spra
ken zich aldus uit, dat de Wester-Schelde-
veren van meer dan provinciaal belang zijn.
Toen werden de veren Rijksveren, maar
toch iukte het de Provincie de exploitatie
aan zich te trekken. Dit is een element, dat
men niet mag onderschatten. Het is dus
kennelijk de bedoeling geweest om Z.-Vlaan-
deren en Nederland dichter bij elkaar te
brengen en zodanig een zaak van grote
nationale waarde. Een wel gebruikt argu
ment ,dan maar bij België" ligt spr. niet.
Aan deze kwestie zijn ook economische
en sociale belangen verbonden, waarover
al het nodige is gezegd door vervoerders,
enz. Niet alleen door zijn landbouw, ook
door zijn industrie teit Zeeuwsch-Vlaan
deren mee.
Niet allen zijn evenwel voor de vrije
veren, bv. de gedupeerde beurtvaart en
binnenvaart, doch die moeten veren laten
door de ontwikkeling van het snelverkeer.
Spr. zou deze gedupeerden graag willen
helpen, maar met afschaffing van de vrije
veren zouden deze mensen niet uit de nood
zijn en men mag ook het grote algemene
belang niet uit het oog verliezen.
Enorme toename van het verkeer.
Welk een geweldige verkeersdrukte er
thans op de veren heerst, wordt door dhr.
Lockefeer op duidelijke wijze met cijfers
aangetoond
Personenvervoer
Viissingen—Breskensin 1939 333.000,
in 1947 923.000. Kruiningen—Perkpolder
In 1939 116.000, in 1947 800.000. In 1948
stijgt dit nog steeds. Neuzen—Hoedekens-
kerkein 1939 46.000, in 1947 160.000.
Automobieivervoer
Viissingen—Breskensin 1939 48.000, in
1947 80 000. KruiningenPerkpolder: in
1939 19.000, in 1947 141.600. Van Neuzen-
Hoedekenskerke waren geen cijfers beschik
baar. Deze geweldige toename van het ver
keer brengt hogere exploitatie-kosten mee.
De Rijksbijdrage voor '48 is voor de Wester
schelde geraamd op f 1.111.000, doch het
werkelijke bedrag zal veel hoger moeten
zijn. In '49 zal dit bedrag nog groter moe
ten zijn door nog meerdere onderhouds
kosten, en mede door de hogere kosten
voor 150 man personeel, enz.
De Provincie doet alle moeite om de
verkeerstoename het hoofd te bieden en dit
is inderdaad een puzzle. De Moerdijk
ponten werden ingeschakeld. De „Prins
Hendrik" wordt ingelast te Breskens en de
„Juliana" staat op stapel- Deze hoge kosten
vragen en hoge exploitatie-rekening en dit
is naar spr.'s mening de reden waarom de
regering deze maatregel overweegt, welke
houding zou passen in het algemeen bezui
nigingsplan der regering. Zij vroeg twee
dingen aan het College van Ged. Staten.
Ie een oordeel alvorens een beslissing, 2e.
had zij gaarne suggesties aangaande de
hoogte der tarieven.
Het College van Ged. Staten verzet zich
hiertegen en wij moeten ons verzet juist
gronden op de motivering der regering
zelve. Wij moeten haar houden aan de
gedane toezegging. En dan: waarom veren
wel belasten en bruggen 'niet? Voor min.
Vos was het een uitgemaakte zaak, dat de
tollen moesten verdwijnen. Zo werd ook de
tol over de Eendracht bij Tholen opge
heven. Spr. zou liever een betaalde brug of
tunnel zien, dan een veer dat vrij is. Dit
moet in Den Haag doorklinken. Aan de
boten heeft men door het wachten veel tijd
verlies en er zijn geen voldoende mogelijk
heden. Men vergete niet, dat voor de Z.
Vlamingen om 9.10 de grendel op de deur
gezet wordt. Spr. wil een grote boot om
11 uur 's avonds, waarmee ook auto's ver
voerd kunnen worden en wij niet over Ant
werpen naar huis moeten, wat geen natio
naal belang is. Dit is een grote handicap,
alsmsde slecht weer en ijsgang. De realiteit
van de veren is nog niet ideaal en wij
Z.-Vlamingen moeten opkomen voor dit
deel van Nederland met zijn ongunstige
ligging. Zeeuwsch-Vlaanderen neemt sinds
de bevrijding meer deel aan het Ned.Ieve n
omgekeerd. De Westerschelde-veren kan
men dan ook zeer terecht zien als door
trekking der Rijkswegen.
Spr. vraagt zich wel eens af, of men in
Nederland wel voldoende oog heeft voor
Zeeuwsch-Vlaanderen en of men het wel
kent. Men ontmoet soms op dit gebied
gekke dingen. Vaak is men slecht op de
hoogte (b.v. van de industrie, enz.) Minister
in 't Veld zeide op de Z.e.to. Zeeland
alleen te kennen uit boekjes I Wanneer zij
Viissingen noemen is hun Iatijn ten einde.
En daarom moeten wij veel en veel meer
actie voeren en stelling nemen tegen de
bedoeling der regering. Spr. wil allen mee
geven: „Zeeuwsch-Vlaanderen, Iet op Uw
zaak." Wij kunnen niet gedogen dat onze
welvaartsbronnen door de afschaffing der
vrije veren zouden verminderen. Het gaat
er om, te zijn en zo goed mogelijk te zijn.
Vervolgens sprak dhr. Lockefeer over de
Zeeuwsch-Viaamse spoorlijn.
De spoorlijn Mechelen—Terneuzen is ge-
Vlissingen—Breskens
ir Kruiningen—Perk-
zo groot was als in
i 1939. Het vervo2r
r Terneuzen—Hoede-
r kort nog niet moge-
ordt ook de belang-
sch-Vlaamse bedrijfs-
nstreerd.
:ne bekendheid, dat
een vruchtbaar land-
rijke opbrengst ook
i. De handel en de
1 zeer in betekenis
Excellentie voldoende
worden van hoeveel
:h-Vlaamse industrie
jnomie is.
i, speciaal het Wei-
het openbreken der
lieerden in 1944 een
italen voor ons aller
oeste arbeid kan het
oprichten. De daar
ok die van het Oos-
ij het vrijkomen der
teid op het vervallen
ïeldej
rekking van nieuwe
vervoer over de veren
ctor.
'en zou een afbreken
betekenen en grote
pitalen verloren doen
an een slechts gering
6 km. 5 p!m. 20 ct.
er een brug ook zou
ls maatstaf genomen,
jog verloren, dat het
iot minstens 15 a 30
overvaren ongeveer
die lengte duurt het
>n. Het tijdsverlies,
et, maakt die kosten
;nlang wachter, zoals
nog gebeurt, alsook
an de verbinding bij
ogenomen.
g gehouden worden,
n zijn, talrijke arbei-
e gaan werken, op
de arbeidsmarkt de
I hebben.
in ook onverantwoor-
terug te leggen op
eeuwsch-Vlaanderen.
Ie blijkt, dat in feite
andering heeft plaats
it grote schade voor
:t algemeen en voor
lingen in het bijzon-
i worden omgescha-
ïen tweetal vergade-
n Terneuzen, waarbij
itrokken organisaties
genodigd, de menin-
waren uitgesproken
vrije veren, ook die
irdigers der midden-
weerskanten van de
utegenwoordiger der
ór de opheffing der
n vervoerstraject per
els verloren ging. In
mde structuurveran-
leurtschippers echter
st en hun bedrijven
vervoer langs dp weg.
en doet onze Kamer
op Uwe Excellentie
ie willen nemen, dat
ig van enig tarief op
Schelde wordt over-
oophandei en Fabrie-
I, kantoor Terneuzen.
M. Koch, Voorz.
drikse, Secr.
«.öonnements- 1
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiê fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
I1U Ha OS
11
omvat O a eon „nllarUoo ron.n..'—'i-
V
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,—.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlén
(maximum 8 regel»)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.