AXELSCHE W.COURANT AXELSCHE IS COURANT Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 9 OCTOBER 1948. 63e JAARGANO. No 3. /T NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De rijkdom van het Oostelijk blok. hun planning veel meer aandacht aan de het westen wil kopen zij de zaken, welke productie van kapitaalsgoederen dan aan de het westen ook op dollarmarklen kwijt kan nood der verbruikers. Het Cechische plan gn (je goederen, welke Oost-Europa te koop Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 6 OCTOBER 1948. 63e JAARGANG. No 2. van de tijd terugzetten. De huidige Rege ring wil echter het kenmerk dragen, dat haar beleid moerressief is. Ook om deze ,l,aar, dat een vooruit- reren over de Wester- i belasten. Bovendien van de veren door van het verkeer over sch-Vlaanderen t.o.v. i, ten volle gerecht- in wijzen uit, dat het a in de eerste helft NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM s Emigratie naar Argentinië. Mooie kansen voor veehoudersgezinnen, melkknechts en anderen. Een nieuwe mogelijkheid is geschapen voor energiekejieden onzer landbouwende bevolking, die het hier te eng wordt en die hier niet voldoende toekomstmogelijkheden zien, zij het voor zich zelf, of voor hun kinderen. Na de oorlog was „emigratie" voor de boer vrijwel gaan betekenen „naar Canada gaan". Thans echter komt ook Argentinië aan bod. Wat toch is het geval? De Stichting Landverhuizing Nederland heeft in Argen tinië belangstelling weten te wekken voor de kwaltteiten van onze boeren, hun vak kennis, ijver en betrouwbaarheid. Bovendien heeft zij haar vertegenwoordiging daar uit gebreid en is nu in staat honderden gezin nen en ook ongehuwden te plaatsen. Voorlopig voornamelijk veehoudersgezin nen, ook gezinnen uit het gemengd bedrijf, voorts een aantal ongehuwde melkers- veeverzorgers. De gezinnen moeten liefst een paar zoons omvatten die ai de leeftijd hebben mee te werkengezinnen met alleen een aantal kleine kinderen zijn minder gewild. Geboden wordt of vrij wonen en kost met een behoorlijk salaris, of vrij wonen plus een percentage (b.v. 30 pet van de bruto melkopbrengst. Bovendien desgewenst een stuk grond om eigen groente en aardap pelen te telen en kleinvee te houden. De Nederlanders, althans de gezinnen, krijgen meestal direct een met die van bedrijfsleider vergelijkbare positie. Zij komen n.l. in dienst van rijke grondeigenaren, die één of meer bedrijven hebben waarvan zij de exploitatis willen intensiveren en verbe teren. Een prachtkans voor wie vooruit wil komen in het buitenland, of zijn zoons op den duur ais zelfstandige landbouwers wil zien. Ook voor bekwame bloembollenkwekers die op contractbasis willen werken is er gelegenheid geplaatst te worden. Men moet zijn reis kunnen betalen medenemen hoeft (en ook mag) men slechts huisraad en een paar honderd gulden per persoon. Het vertrek is afhankelijk van de scheepsgelegenheid, die nog beperkt is. Voor nadere inlichtingen moet men zich wenden tot de Stichting Landverhuizing Nederland, Lange Voorhout 20, 's-Graven- hage. ALG. VERGADERING STATENKRING HULST DER K. V. P. „Zeeuwsch-Vlaanderen, Iet op uw zaak." Zaterdagmiddag kwam de Statenkring Hulst der Katholieke Volkspartij in matig bezochte vergadering bijeen in de voor malige r.k. school alhier. Verschillende r.k. burgemeesters waren mede aanwezig.' De voorzitter der Statenkring, de heer E. Lansu te Zuiddorpe, opende deze bijeen komst en memoreerde de dit jaar gehouden verkiezingsactie. Het aantal afgevaardigden naar de Staten kring, dat tot dusver per afdeling 1 op 100 was, werd nu van 1 op 76 gebracht. De gehouden bestuursverkiezing had als ults'ag, dat dhr. Lansu werd herkozen als voorzitter, terwijl verder de h.h. Adriaan- sen, Mechelink, Barbé, v.d. Berg, Lockefeer en Poppe zich een bestuursfunctie zagen toevertrouwd. Voorgesteld werd het zittende Kringbe- stuur voor Zeeland der K.V.P. aan te hou den tot de eerstvolgende Kringvergadering. Als candidaten voor de Partijraad werden aangewezen de h.h. Lockefeer, Lansu en Barbé. Vervolgens hield het lid van Ged. Staten dhr. A. L. S. Lockefeer een hoogst inte ressante inleiding over: „De tolvrije veren over de Westerschelde.' (Verschillende burgemeesters uit onze streek hadden bericht van verhindering ge zonden, maar bepleitten toch een krach tige houding t.o.v. de vrije veren. Dhr. Lockefeer begon met dit een afge zaagd onderwerp te noemen en zeide, dat het ztfn bedoeling was, de huidige situatie zo objectief mogelijk te behandelen. Tot '45 toen de veren vrij kwamen, droeg het Rijk belangrijk bij in de kosten. Vóór de oorlog droeg de Provincie de volledige kosten der exploitatie van de Ooster-Schelde- diensten. Voor de Wester-Schelde-diensten droeg het Rijk 80 pet. in de kosten bij. Dit was een principiële erkenning van het Rijk, dat zulks nodig was. Ongevraagd kregen wij in '45 vrije veren. Zonder actie van Ged. Staten kwam dit tot stand en werd met beide handen aan gegrepen. De motieven der regering. De regering werd bij deze stap gedreven door de volgende motievenhet gevoel der noodzakelijkheid om de Z.-Vlaamse bevol king makkelijker in contact te brengen met overig Nederlandomdat de uitzonderlijke geografische ligging een probleem van eerste orde is en omdat over de weg Z.Vlaande ren slechts via België te bereiken is en daarom de veren een I a n d s b e la n g zijn. De Minister van Verkeer en Energië en zijn ambtsgenoot van Wederopbouw spra ken zich aldus uit, dat de Wester-Schelde- veren van meer dan provinciaal belang zijn. Toen werden de veren Rijksveren, maar toch iukte het de Provincie de exploitatie aan zich te trekken. Dit is een element, dat men niet mag onderschatten. Het is dus kennelijk de bedoeling geweest om Z.-Vlaan- deren en Nederland dichter bij elkaar te brengen en zodanig een zaak van grote nationale waarde. Een wel gebruikt argu ment ,dan maar bij België" ligt spr. niet. Aan deze kwestie zijn ook economische en sociale belangen verbonden, waarover al het nodige is gezegd door vervoerders, enz. Niet alleen door zijn landbouw, ook door zijn industrie teit Zeeuwsch-Vlaan deren mee. Niet allen zijn evenwel voor de vrije veren, bv. de gedupeerde beurtvaart en binnenvaart, doch die moeten veren laten door de ontwikkeling van het snelverkeer. Spr. zou deze gedupeerden graag willen helpen, maar met afschaffing van de vrije veren zouden deze mensen niet uit de nood zijn en men mag ook het grote algemene belang niet uit het oog verliezen. Enorme toename van het verkeer. Welk een geweldige verkeersdrukte er thans op de veren heerst, wordt door dhr. Lockefeer op duidelijke wijze met cijfers aangetoond Personenvervoer Viissingen—Breskensin 1939 333.000, in 1947 923.000. Kruiningen—Perkpolder In 1939 116.000, in 1947 800.000. In 1948 stijgt dit nog steeds. Neuzen—Hoedekens- kerkein 1939 46.000, in 1947 160.000. Automobieivervoer Viissingen—Breskensin 1939 48.000, in 1947 80 000. KruiningenPerkpolder: in 1939 19.000, in 1947 141.600. Van Neuzen- Hoedekenskerke waren geen cijfers beschik baar. Deze geweldige toename van het ver keer brengt hogere exploitatie-kosten mee. De Rijksbijdrage voor '48 is voor de Wester schelde geraamd op f 1.111.000, doch het werkelijke bedrag zal veel hoger moeten zijn. In '49 zal dit bedrag nog groter moe ten zijn door nog meerdere onderhouds kosten, en mede door de hogere kosten voor 150 man personeel, enz. De Provincie doet alle moeite om de verkeerstoename het hoofd te bieden en dit is inderdaad een puzzle. De Moerdijk ponten werden ingeschakeld. De „Prins Hendrik" wordt ingelast te Breskens en de „Juliana" staat op stapel- Deze hoge kosten vragen en hoge exploitatie-rekening en dit is naar spr.'s mening de reden waarom de regering deze maatregel overweegt, welke houding zou passen in het algemeen bezui nigingsplan der regering. Zij vroeg twee dingen aan het College van Ged. Staten. Ie een oordeel alvorens een beslissing, 2e. had zij gaarne suggesties aangaande de hoogte der tarieven. Het College van Ged. Staten verzet zich hiertegen en wij moeten ons verzet juist gronden op de motivering der regering zelve. Wij moeten haar houden aan de gedane toezegging. En dan: waarom veren wel belasten en bruggen 'niet? Voor min. Vos was het een uitgemaakte zaak, dat de tollen moesten verdwijnen. Zo werd ook de tol over de Eendracht bij Tholen opge heven. Spr. zou liever een betaalde brug of tunnel zien, dan een veer dat vrij is. Dit moet in Den Haag doorklinken. Aan de boten heeft men door het wachten veel tijd verlies en er zijn geen voldoende mogelijk heden. Men vergete niet, dat voor de Z. Vlamingen om 9.10 de grendel op de deur gezet wordt. Spr. wil een grote boot om 11 uur 's avonds, waarmee ook auto's ver voerd kunnen worden en wij niet over Ant werpen naar huis moeten, wat geen natio naal belang is. Dit is een grote handicap, alsmsde slecht weer en ijsgang. De realiteit van de veren is nog niet ideaal en wij Z.-Vlamingen moeten opkomen voor dit deel van Nederland met zijn ongunstige ligging. Zeeuwsch-Vlaanderen neemt sinds de bevrijding meer deel aan het Ned.Ieve n omgekeerd. De Westerschelde-veren kan men dan ook zeer terecht zien als door trekking der Rijkswegen. Spr. vraagt zich wel eens af, of men in Nederland wel voldoende oog heeft voor Zeeuwsch-Vlaanderen en of men het wel kent. Men ontmoet soms op dit gebied gekke dingen. Vaak is men slecht op de hoogte (b.v. van de industrie, enz.) Minister in 't Veld zeide op de Z.e.to. Zeeland alleen te kennen uit boekjes I Wanneer zij Viissingen noemen is hun Iatijn ten einde. En daarom moeten wij veel en veel meer actie voeren en stelling nemen tegen de bedoeling der regering. Spr. wil allen mee geven: „Zeeuwsch-Vlaanderen, Iet op Uw zaak." Wij kunnen niet gedogen dat onze welvaartsbronnen door de afschaffing der vrije veren zouden verminderen. Het gaat er om, te zijn en zo goed mogelijk te zijn. Vervolgens sprak dhr. Lockefeer over de Zeeuwsch-Viaamse spoorlijn. De spoorlijn Mechelen—Terneuzen is ge- Vlissingen—Breskens ir Kruiningen—Perk- zo groot was als in i 1939. Het vervo2r r Terneuzen—Hoede- r kort nog niet moge- ordt ook de belang- sch-Vlaamse bedrijfs- nstreerd. :ne bekendheid, dat een vruchtbaar land- rijke opbrengst ook i. De handel en de 1 zeer in betekenis Excellentie voldoende worden van hoeveel :h-Vlaamse industrie jnomie is. i, speciaal het Wei- het openbreken der lieerden in 1944 een italen voor ons aller oeste arbeid kan het oprichten. De daar ok die van het Oos- ij het vrijkomen der teid op het vervallen ïeldej rekking van nieuwe vervoer over de veren ctor. 'en zou een afbreken betekenen en grote pitalen verloren doen an een slechts gering 6 km. 5 p!m. 20 ct. er een brug ook zou ls maatstaf genomen, jog verloren, dat het iot minstens 15 a 30 overvaren ongeveer die lengte duurt het >n. Het tijdsverlies, et, maakt die kosten ;nlang wachter, zoals nog gebeurt, alsook an de verbinding bij ogenomen. g gehouden worden, n zijn, talrijke arbei- e gaan werken, op de arbeidsmarkt de I hebben. in ook onverantwoor- terug te leggen op eeuwsch-Vlaanderen. Ie blijkt, dat in feite andering heeft plaats it grote schade voor :t algemeen en voor lingen in het bijzon- i worden omgescha- ïen tweetal vergade- n Terneuzen, waarbij itrokken organisaties genodigd, de menin- waren uitgesproken vrije veren, ook die irdigers der midden- weerskanten van de utegenwoordiger der ór de opheffing der n vervoerstraject per els verloren ging. In mde structuurveran- leurtschippers echter st en hun bedrijven vervoer langs dp weg. en doet onze Kamer op Uwe Excellentie ie willen nemen, dat ig van enig tarief op Schelde wordt over- oophandei en Fabrie- I, kantoor Terneuzen. M. Koch, Voorz. drikse, Secr. «.öonnements- 1 prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. I1U Ha OS 11 omvat O a eon „nllarUoo ron.n..'—'i- V Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2,—. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlén (maximum 8 regel») 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1