AXELSCHE M COURANT De wea door de lacht naar en in Indonesië. Frank j ring bij ^abonnement, Axel. ZATERDAG 3 OCTOBER 1948 62e JAARGANG. No 100. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Amsterdam—Bataviaeen afstand van 14 500 km. over zeeën, bergen, wouden en woestijnen, van de Noordzee tot de kust van de Indische Oceaan, 's Maandagsmor gens instappen op Schiphol, de eerste nacht slapen in Cairo, de tweede nacht slapend dooi vliegen, dan voor,het eerst onder een klamboe liggen in Bangkok en Donderdags middags op het blinkend beton van Batavia's vliegveld Kemajoran lopenhet is de ge woonste zaak van de wereld geworden. Iedere dag weer vertrekken 40 passagiers van Schiphol met der reusachtige Constellations, alsof ze even een rond- vluchtje boven het polderlandschap gaan maken, inplaats van een tocht naar de tropen, een hap uit de aardbol, die overi gens van de snelle Lockheed nog maar 36 vlieguren vergt. En dit, nog geen 25 jaar, nadat een drie. tal .fantasten" (want zo werden ze toen beschouwd) met een twee-tons Fokkertje, dat één motor bezat en een kruissnelheid van 140 km. per uur de weg door de lucht van Amsterdam naar Batavia gebaand had den na een uitputtende en enerverende tocht van 127 vlieguren. Ontdekking en ontwikkeling. Eeuwen geleden reed3 is de geschiedenis begonnen: toen nl. ontdekten Portugezen en Nederlanders met hun wankele scheep jes de weg naar Indië. Toen deze eenmaal bekend was, voeren de zeilschepen de Nederlandse havens uit om, als de wind wilde meewerken, drie maanden later hun anker te laten vallen voor de kust van Java. In de tijd, dat het Suezkanaal eenmaal gegraven was en er stoom- en motorsche pen kwamen, duurde de reis nog maar een maandeen gew ldige vooruitgang. Toen de eerste vliegtocht had plaats gevonden kon men de reisduur al in weken gaan aimeten.' In 1930 werd de vaste lijndienst Amsterdam—Batavia geopend met één vlucht in de twee weken en een reisduur van 14 dagen. Geleidelijk aan ging de ontwikkeling verder, de vliegtuigen werden groter en "sneller en na een geschiedenis van ups en downs is het nu zover, dat dagelijks èn op Schiphol én Kemajoran een Vliegende Hol lander vertrekt voor de tocht over drie werelddelen. Tot ^wat het is uitgegroeid blijkt wel uit enkele vervoerscijfers uit de periode na de oorlog, een oorlog waarin niet alleen de luchtvloot was verdwenen en Schiphol ver anderd in één grote ruïne, maar waarin ook de organisatie langs de route zo goed als geheel geëlimineerd was. Van 10 Novem ber 1945 tot en met Juni 1948 werden op deze lijn 49 482 passagiers vervoerd en 902 481 kg. vracht, post en bagageeen bewijs van het belang van deze luchtver- binding tussen Nederland en Indonesië. De luchtvaart in Indonesië. Dai in Indonesië de belangstelling voor de luchtvaart nog groter was dan in Neder land is alleszins verklaarbaar. De vervoers middelen over land en zee waren te lang zaam gezien de enorme afstanden. Batavia en Soerabaja liggen even ver van elkaar als Amsterdam en Kopenhagen, Makassar even ver van Batavia als Lissabon van Amsterdam. In 1928 werd de eerste lijn dienst in Indië geopend. Hierbij werden 3 plaatsen aangedaan. Thans vliegt men van Batavia uit op 27 plaatsen in Indonesië en vier daarbuiten. In 1947 nam de KLM. het gehele meer dan 23 000 km. lange lijnennet van de K.N I.L.M. in Indonesië op zich als een aparte tak van dienst: het Interinsulair Bedrijf Batavia, dat momenteel beschikt over 23 DC3 toestellen en drie Cataiina vliegboten. En, als de bekroning van de 2 decennia luchtvaartgeschiedenis zal Indonesië met ingang van 28 Sept. via Bangkok verbonden worden met China, Over de gehele Archipel boven vulkanen en sawahs, boven bergmeertjes en onder zeese koralen ronken nu de Vliegende Hol landers. De vliegvelden. Al is Indonesië nog steeds een land in staat van opbouw, toch beschikt het reeds over eeu 28-tal vliegvelden voor de burger luchtvaart, die in redelijk bruikbare staat verkeren. De K.L.M. onderhoudt verbindin gen met al deze luchthavens, die verspreid liggen over de gehele Archipel van Oost naar West, van Hollandia tot Sabang en van Noord naar Zuid, van Tarakan tot Koe- pang. .Luchthaven" is veelal een groot woord voor deze air-strips, die soms slechts bestaan uit een grasbaan en waar de gehele S'ationsdienst plus het hav nmeesterschap wordt uitgeoefend door één man, geholpen door enkele koelies. Doordat de wind ech ter vrij constant uit één richting waait, kan men bijna overal met één startbaan volstaan. Het vliegveld Kemajoran is de be3t ge outilleerde en een der grootste luchthavens van geheel Zuid-Oost Aziëhet heeft twee lange startbanen en uitgebreide technische werkplaatsen, waar het onderhoud der gehele luchtvloot plaats heeft. Kemajoran verwerkt dagelijks een zestigtal vliegtuigen op dit .Schiphol van Verre Oosten" werken 3000 employé's. Soerabaja bezit de tweede luchthaven, Makassar, de hoofdstad van Oost Indonesië, zal in de toekomst waarschijnlijk in het internationale luchtverkeer van Oost-Azië naar Australië een belangrijke rol te ver vuilen krijgen. Som3 nog primitieve toestanden. Op sommige van de kleinere vliegvelden wordt de radioverbinding nog door de plaatselijke P.T.T. verzorgd. Slechts 7 van de 28 velden hebben nachtverlichting. Vaak zijn de toestanden nog primitief, zoals op Bali, waar een omrastering gemaakt moest worden omdat ae koeien rustig over de startbaan wandelen of zoals op Maoemere (Flores), waar de K.L M.-vertegenwoordiger, tevens havenmeester en meteo-employé, te paard het vliegveld rondgaat voor de ge wone controleop Kendari wordt als sjor- materiaal voor de lading oud telefoondraad gebruikt, dat de Amerikanen in het kreupel hout achterlieten. Grote toekomst. De afdeling burgerluchtvaart van het Departement van Verkeer, Energie en Mijn wezen te Batavia heeft de zorg voor het onderhoud van al deze vliegvelden en voor de aanleg van nieuwe. Zij heeft nog vorr vefe jaren werk eer alles op Westers peil gebracht is. Dit zal noodzakelijk zijn, want in een land, 5000 km. breed en 2000 km. lang met haar 1700 eilanden, gaat het vlieg tuig als middel van vervoer een grote toe komst tegemoet. Spr. zou het funest vinden wanneer het vrachtvervoer de lasten zou moeten dragen. De toestand van voor de oorlog, toen b.v. een 12 tons vracht van Breskens naar Vlis- singen ongeveer zestig gulden moest kosten, mag in in geen geval terugkeren. Spr. stelde tenslotte de vraag, of de regering bereid zou zijn de consequenties van haar voorstel te dragen door de ver- voersondernemers schadeloos te stellen. Hiermede zou een belangrijk bedrag ge moeid zijn. Dhr. C. Fokke, districJssecretaris van de Nedop (organisatie van beroepspersonen- vervoer) sloot zich bij de vorige spreker aan, evenals de heer H. A. A. baron Collot d'Escury, die namens K.N A.C. en A N.W.B. sprak. Deze drong er op aan het standpunt van Zeeuwsch-Vlaanderen ter kennis van de regering te brengen. Het economisch leven van Zeeuwsch-Vlaanderen mag niet terugzakken in de put waaruit het twee jaar geleden door het instellen van het vrije vervoer is gehaald. Namens de Stichting voor de Landbouw sprak de heer C. de Patter uit Axel, die wees op de nationale overwegingen, welke destijds hebben geleid tot het vrijgeven van het vervoer, Spr. waarschuwde er met nadruk voor dat de regering op deze wijze Zeeuwsch- Vlaanderen weer in de richting van België drijft. Zeeuwsch-Vlaanderen betaalt mee in de kosten van wegen en bruggen van het gehele land en het gaat niet aan, dat het dan nog eens extra moet betalen voor het vervoer naar de eigen streek. Tenslotte sprak nog de heer W. Vis, lid van het dagelijks bestuur van de E.V.O. uit Den Haag. Deze wees op het tijdsverlies, dat de veren met zich meebrengen en dat zwaar op de korte afstanden drukt. Via de motorrijtuigenbelasting wordt toch reeds 70 millioen aan het Rijk opgebracht en slechts een gering gedeelte hiervan wordt voor wegen en bruggen besteed. Tenslotte nam de vergadering een motie aan, waarin met klem wordt aangedrongen het vrije vervoer op de Westerschelde niet af te schaffm. (P. Z. Crt.) DE VRIJE VEREN OVER DE WESTER SCHELDE, Protestvergadering te Terneuzen. Woensdagmiddag werd in het Concertge bouw te Terneuzen een door verschillende organisaties op het gebied van handel, indu strie, transport en landbouw belegde protest vergadering gehouden in verband met de plannen tot opheffing van het vrije vervoer op de Wester-Schelde. De vergadering was slechts zeer matig bezocht. Onder de aanwezigen bevond zich het Zeeuwse lid van de Tweede Kamer, mr. W. F. E. baron van der Feltz. Na een kort inleidend woord van de heer J. Duvekot, voorzitter van de E.V O., afd. Zeeland, gaf de heer H. Verschafte, districtsbestuurslid van de E.V O., een uiteenzetting van de argumenten, welke reeds in vorige vergade ringen tegen de afschaffing van het vrije vervoer zijn aangevoerd. In het bijzonder legde deze spreker de nadruk op de belang rijke bedragen, welke werden geïnvesteerd toen de vervoerders zich na het vrijgeven van de veren op de nieuwe situatie Instelden. Mr. M. A. Terwoert, districts-secretaris van de vakgroep N.O.B. Wegtransport, noemde het vervoer een graadmeier voor de welvaart. Spr. becijferde dat de omschake ling na het vrijkomen van de veren, een investering van f 250 000 heeft meegebracht, onder meer doordat uitbreiding van bedrij ven alleen was toegestaan door bedrijven van elders over te nemen. Hiermede was een bedrag van duizend gulden per ton laadcapaciteit gemoeid. Bij het bedrag van f 250.000 komt nog de over schakeling van paardentractie en vervoer per schip op autovervoer. Spr. zou wel eens willen weten of de schippers, die nu met auto's rijden weer terug zullen gaan naar hun schip, als de veren niet langer vrij zouden blijven. Geheel anders zou de situatie worden, wanneer de Benelux reeds werkelijkheid was. Dan zou geheel Zeeuwsch-Vlaanderen zich instellen op België en zou dus geen Investering verloren behoeven te gaan. SUBSIDIES OP LEVENSMIDDELEN WORDEN LAGER. De regering is van mening dat de toestand van 's lands financiën niet toelaat, dat sub sidies op levensmiddelen worden verstrekt, waar zulks niet strikt noodzakelijk is, aldus de memorie van toelichting bij de begroting van het landbouwegaiisatiefonds. In deze memorie worden enige mededelingen gedaan over distributie en de prijsregeling van levensmiddelen. De subsidie, die thans op suiker wordt verleend en ongeveer 15 cent per kg be draagt, zal komen te vervallen. De subs'die op varkensvlees zal worden verminderd door de verhoging van de consumentenprijzen. Door verhoging van de huidenprijzen zal het mogelijk zijn tot een daarmee overeen komende verlaging van de subsidie op rundvlees te komen, Ook op het gebied van boter, bak- en braadvetten en oliën zullen dergelijke maat regelen worden genomen. Boter. Zo zal de toeslag op boter, die belangrijk hoger is dan de toeslag op margarine, aan merkelijk worden verlaagd. Ook de prijzen van bak- en braadvetten en spijsoliën zullen worden herzien. Voorts bestaat het voor nemen de te distribueren hoeveelheden spijs* vetten te verhogen met 50 gram per week. Het saldo restituties op verkoopprijzen wegens te lage consumentenprijs van normaal brood is geraamd op f31.000 000. Gerekend is op een restitutie van 4 cent per 800 gram normaalbrood. Het nadelig saldo op de aan- en verkoop van suiker wordt geraamd op f 2 500.000. Aangezien de binnenlandse suikerproductie niet geheel voldoende is voor het te ver wachten gebruik, dient nog suiker te worden geïmporteerd. Gerekend is op een saldo te importeren hoeveelheid van 70.000 ton. De prljstoeslag op slachtvee is begroot op f21.000 000. Het nadelig saldo op de aan koop, verwerking en verkoop van vlees en vleesproducten wordt geraamd op f3.000.000, Melk. Als bijdrage aan het bedrijfschap voor zuivel in verband met de consumptiemelk- voorziening grote bevolkingscentra is opge nomen f 12.000 000, als kosten van de con- sumptiemelkvoorziening f 9 500.000 en als bijdTage aan het bedrijfschap voor zuivel voor de kosten* verbonden aan de toerlag op de melkprijs aan veehouders f 165 000.000. De melkprijstoeslag kan ten opzichte van vorige jaren lager worden geraamd, als gevolg van de voorgenomen verhoging van de consumentenprijs van boter. In de raming is rekening gehouden met een verhoging van de toeslag op consumptiemelk met 1 cent per liter tot 1 Mei 1949. BIJ HUWELIJK 150 TEXTIELPUNTEN. Zij, die op of na 1 October a.s. een aan vrage om textielpunten Indienen in verband met huwelijk zuilen 150 punten ontvangen. Vóór 1 October ingediende aanvragen worden nog volgens de oude richtlijn behandeld. De textielpositie laat niet toe aan bovenbedoelde maatregel terugwerkende kracht te verlenen. BRANDSTOFFENBONNEN VOOR KAMERBEWONERS. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat van de Brandstoffenkaart TB 806 welke aan kamerbewoners wordt uitgereikt, de bonnen 01 en 03 zijn aangewezen voor het kopen van drie eenheden vaste brand stoffen per bon. GAS, ELECTRICITEIT OF HUISBRAND OLIE VOOR JONGE EN AANSTAANDE MOEDERS. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat aanstaande jonge moeders, die in plaats van vaste brandstoffen een hoeveelheid gas, electriciteit of huisbrand-olie wensen te ontvangen, de bon voor brandstoffen, welke op hun verstrekte CA kaart voorkomt, bij de distributiedienSt moeten inleveren. Deze dienst zal hun een verklaring terzake uitrei ken, waarmede zij zich tot resp. het gas-of electriciteitsbedtijf of tot het Rijksbureau voor Aardolieproducten te s'-Gravenhage dienen te wenden. WEDEROM 25 NIEUWE TEXTIELPUNTEN. Het C. D. K. deelt medé, dat wederom 25 punten van de textielkaart VA 804 worden geldig verklaard. Met ingang van 1 October worden geldig de bonnen gemerkt: .textiel N vijf punten", .textiel reserve N" ter waarde van 10 punten, .textiel N een punt" en .textiel P een punt. De bonnen gemerkt,P vijf punten" en „reserve P* zijn derhalve voorlopig niet aangewezen. De bonnen »L vijf punten", „M vijf pun ten* .reserve L" en .reserve M* zullen niet worden aangewezen en kunnen dus worden vernietigd. HOUTEN TIJDPERK. Terwijl de gehele wereld spreekt over het atoom-tijdperk, leeft Finland ongetwijfeld in het .houten tijdperk*. Het gehele leven in Finland is afhankelijk van de bomen; acht van de tien Finnen verdienen hun brood in de hout-industrie90 pet. van de Finse export bestaat uit hout en de derivaten van hout. In een Fins hotel slaapt ge tussen papieren lakensde tafels in de restaurants zijn gedekt met papieren tafellakens en het eten wordt op houten borden opgedient. Als ge wilt, kunt ge uw maaltijd besluiten met een glas kunstmatig gekleurde Finse cognac, een schone naam voor drinkbare uit hout gedestilleerde alcohol. EEN 7-JARENPLAN VOOR RIJST. Onlangs zond Siam dertig landbouw deskundigen naar Amerikaanse boerderijen. Na hun terugkeer zullen zij een zevenjaren plan uitwerken, dat beoogt de uitvoer van rijst te vergroten met 500.000 ton en die van sojabonen met 100.000 ton. Als al het nieuwe land bevloeid en in cultuur gebracht is, zal dit ongeveer één-derde van alle bezaaide oppervlakte in Siam beslaan. DUITSE FABRIEKEN NAAR ONS LAND. Nederland heeft weer vier fabrieken gekregen, waarin vervaardigd wordenplastic blaasbalgen en ventilatoren, optische instru menten en cellulose-derivaten. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè fl. 1,55. Buitenland fl. 2,—. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1