AXELSCHE W.< COURANT Nieuwe daf automobielfabriek. Herfstbesluit. Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1948. 62e JAARGANG. No 99 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM SPECIFIEK NEDERLANDS PRODUCT. Serie-productie van vrachtauto's start begin 1950. Heden werd te Eindhoven de acte gepas seerd van oprichting van Van Doom's Automobielfabriek N. V., een zusterbedrijf van de bekende Van Doom's Aanhangwagen- fabriek te Eindhoven. Het doel van de nieuwe N. V. is, zoals de naam zegt, automobielfabricage en begonnen zal worden met de productie van vrachtauto's. De fabriek zal gevestigd wor den te Eindhoven en het fabrieksterrein is gelegen aan de hoofdverkeersweg (Geldrop- seweg), aan vaarwater (Eindhovens Kanaal) biedt mogelijkheid van spoorweg-raccorde- ment. Het terrein is ca. 20 HA groot en biedt dus onbeperkte uitbreidingsmogelijk heden. Aan het Architectenbureau Postma te Deventer is opdracht gegeven voor het bouwen van de daarvoor reeds ontworpen fabrieken en kantoren. Reeds vóór de oorlog heeft de fa. van Doorne het Nederlandse leger van rollend matrieel voorzien en hiermede grote erva ringen opgedaan, die mede tot deze automo bielfabricage aanleiding zijn geweest. De productie, die begin 1950 zal starten, omvat in de aanvang vrachtauto's voor 5 en 3 ton nuttige last, waarvan de prototypen reeds door de fa. van Doorne zijn ontwikkeld en gedurende de laatste jaren over grote afstanden onder de moeilijkste omstandig heden zijn beproefd. Het betreft hier voor het eerst serie- fabticage in Nederland van vrachtauto's die geheel volgens Nederlandse constructie ideeën zijn ontworpen, en die uitgaan van de specifieke behoeften van ons land en de eis, die speciaal in Nederland gesteld worden. De fabricage zal op moderne leest worden geschroeid en er zullen Amerikaanse productie-methodes en lopende bandmotage worden toegepast. Reeds vele speciale werk tuigmachines, waaronder enige grote persen zijn in bestelling. Het is natuurlijk in de eerste plaats de bedoeling in de Nederlandse behoeften aan vrachtauto's te voorzien, terwijl ook ver schillende landen mogelijkheden zullen bieden voor de export van dit Nederlandse product. Vanzelfsprekend zal de deviezen- winst, die zowel zal voortvloeien uit de vervaardiging van dit product in ons land als uit de uitvoer ervan naar anderelanden zeer aanzienlijk zijn. Daarenboven biedt dit bedrijf reeds in het begin werkgelegenheid voor honderden arbeiders. Vanzelfsprekend werden de plannen voor deze automobiel fabricage door de Regering dan ook zeer toegejuicht en werd bij de oprichting de volle medewerking van de betreffende Ministeries ondervonden. Om de aanlooptijd voor de productie te bekorten, zullen in het begin verschilk.ide componenten uit Amerika worden betrokken, doch geleidelijk aan, naar gelang er vaklieden voor de speciale werkzaamheden kunnen worden opgekweekt, zullen meer onderdelen geheel in eigen fabriek worden vervaardigd. Reeds nu worden bij de fa. van Doorn verschillende vaklieden op hun toekomstige taak in de automobielfabriek voorbereid. De totale investering zal rond 6, 5 millloen bedragen waarvan de financiering in samen werking met de Herstelbank tot stand kwam. Als Directeuren zullen fungeren de heren H,J. van Doorn, W. A. V. van Doorn en Mr. E. D. M. Koning. Verleden jaar was het een revolutie. Nu is het een staatsgreep. Zo spreekt de Parijse Haute Couture", die voor geen Heldhaftige uitdrukkingen terugdeinst. Hei gaat over de „new look", de nieuwe mode, die plotseling aan de vrouwen een silhouet uit het jaar 1900 gaf. De new look is in letterlijke zin door zijn eigen succes ten onder gegaan. Achttien maanden gele den vreesde men dat hij, vanwege het feit dat hij te kostbaar en te gecompliceerd was, niet gevolgd zou worden; maar in werkelijkheid slaagde hij zo goed dat hij in de °hele wereld een verzadiging zonder weerga in de geschiedenis heeft teweeg gebracht. Het was dus tijd om iets nieuws te scheppen. De nieuwe mode wordt gekarakteriseerd door het toppunt van verfijningde een voudigheid. Maar een magnifieke eenvoudig heid twee woorden die de kunst alleen kan samenvoegen. Een eenvoud, zó sober van stijl dat ze alle beschrijving ontmoe digt, en zó subtiel dat ze alle nabootsing tart. De complicaties van de new look zijn snel gemeengoed geworden. Eenzelfde avon tuur zou onmogelijk de grote eenvoud van dit ogenblik kunnen overkomen. Maar er bestaan verschillende manieren van eenvoud. Men kan bijna zeggen, dat iedere modeschepper zijn eigen manier heeft. Het resultaat daarvan is de schepping van veel nieuwe lijnen, maar zij hebben algemene richtlijnen, en hier is het nieuwe besluit De rokken worden iets korter gedragen 35 cm. van de grond af. De „petty-coats" verdwijnen; de schouders zijn minder treu rig, d.w.z. iets rechter. Alleen de avond japonnen blijven wijd, hetgeen bekoorlijk is in een salon, maar hinderlijk op straat. De taille wordt hoger en doet denken aan de stijl van het Directoire-tijdperk en het eerste Keizerrijk. Het mantelpak, waarover men zoveel lijkreden uitsprak, herleeft. Tenslotte en dat is volgens de kenners de grote gebeurtenis de „petite robe toute simple" (het eenvoudig kleine jurkje) van een geduchte eenvoud, die de volmaaktheid vereist verschijnt weer, recht van lijn braafjes, met knoopjes van voren, een leuk liggend kraagje, manchetjes aan de mouwen en zakken op de heupen; de taille wordt onderstreept door een nogal hoge ceintuur, gemaakt van wollen stof voor de ochtend en van een gekledere stof voor de middag. Kortom, zelden is de mode zo gevarieerd geweest met zulke eenvoudige richtlijnen. Zelden ook heeft zij zoveel zorg besteed aan het vermijden van standaardisering. In die mate dat men tot nu toe geen naam gevonden heeft om haar te beschrijven. In ieder geval brengt zij ons deze zeker heid: iedere vrouw kan tussen de vele lijnen, die van de verminderde wijdte tot de nauwe japonnetjes gaan, de jurk vinden die bij haar type past. Hetgeen altijd het geheim geweest is van de echte élégance". HET STOPTEKEN VAN DE C. C. D. Tot dusver bestond er ten aanzien van het door C. C. D. -ambtenaren gebruikte stopteken bij duisternis, (het op en heer bewegen van een rood licht) een min of meer onbevredigende situatie, omdat het gebruikte stoplicht ook door onbevoegden kon worden gehanteerd. Teneinde aan deze toestand een einde te maken, heeft de Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening thans etn beschikking met een nieuwe regeling voor het door C. C. D.-ambtenaren te gebruiken stopteken afgekondigd. Krachtens deze beschikking, die gepubli ceerd is in de Staatscourant van 22 Sept. 1948 en op 1 October a. s. in werking treedt worden als stopteken vastgesteld a. hetzij het opsteken van een ronde witte schijf met rode rand, waarin met zwarte letters de woorden „Halt" en „C. C. D." zfln geplaatst b. hetzij verticaal op en neer bewegen van een rood licht, dat bij nadering van de weggebruiker wordt vervangen door het opsteken van een lichtgevende, ronde witte schijf met rode rand. waarin met zwarte letters het woord C. C. D. is geplaatst c. hetzij- voor zover het stopteken wordt gegeven in de zg, eerste en tweede linie (een respectievelijk 5V» en 22 km brede grensstrook, waar het gebruik van de twee eerste stoptekens op technische bezwaren stuit, b. v. in verband met patrouille-tochten gesteldheid van het terrein, enz het verticaal op en neer bewegen van een rood licht, in deze grensstroken wordt dus het oude stop teken gehandhaafd. NAAR HERSTEL VAN HET VLEESRANTSOEN. Als voorgang naar het normale vleesrant soen van 200 gram per week is 'met onmlddelijke ingang aangewezen de bon 244 Vlees voor het kopen van 100 gram vlees en vleeswaren, Deze bon is geldig tot en met 9 October 1948. De verbeterde aanvoer op de slachtvee- markten maakt deze aanvullende verstrekking van vlees mogelijk. RANTSOENERINGSMAATREGELEN. Naar aanleiding van de diverse dagblad- berichten, waarin mededeling wordt gedaan van de vermoedelijke aanstaande opheffing van rantsoeneringsmaatregelen, vestigt het Ministerie van Economische Zaken mede namens het Ministerie van Landbouw, Vis serij en Voedselvoorziening de aandacht op de desbetreffende zinsnede uit de Regerings verklaring van 12 Augustus, Bedoelde zin snede luidt als volgt: „Naarmate de goede renvoorziening het toelaat zal het distributie stelsel worden geliquideerd". De bestaande rantsoeneringsmaatregelen worden momenteel aan een onderzoek on derworpen, waarbij wordt nagegaan In hoe verre opheffing of verruiming mogelijk is. Berichten, welke louter op grond van dit onderzoek en vooruitlopend op het resultaat daarvan de. opheffing of wijziging van rant soeneringsmaatregelen aankondigen zijn min stens voorbarig. Ter vermijding van misver stand wordt aangeraden de officiële berichten af te wachten. EEN TIENDE DER BELGEN BRACHT DE VACANTIE IN FRANKRIJK DOOR. Ieder, die deze zomer in Frankrijk reisde, heeft versteld gestaan van het buitengewoon groot aantal Belgische wagens, die daar over de wegen rolden, en ook door het aantal Belgen, die hij ontmoette in de kathedralen, musea, restaurants, en natuur lijk ook in de nachtclubs. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2 Advertentie prlfs 7 cent per m.m, Ingezonden Mededeellngen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlin (maximum 8 regels) 1 - S regels 60 vent. Iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1