AXELSCHE W.< COURANT
Nieuwe daf automobielfabriek.
Herfstbesluit.
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1948.
62e JAARGANG. No 99
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
SPECIFIEK NEDERLANDS PRODUCT.
Serie-productie van vrachtauto's
start begin 1950.
Heden werd te Eindhoven de acte gepas
seerd van oprichting van Van Doom's
Automobielfabriek N. V., een zusterbedrijf
van de bekende Van Doom's Aanhangwagen-
fabriek te Eindhoven.
Het doel van de nieuwe N. V. is, zoals
de naam zegt, automobielfabricage en
begonnen zal worden met de productie van
vrachtauto's. De fabriek zal gevestigd wor
den te Eindhoven en het fabrieksterrein is
gelegen aan de hoofdverkeersweg (Geldrop-
seweg), aan vaarwater (Eindhovens Kanaal)
biedt mogelijkheid van spoorweg-raccorde-
ment. Het terrein is ca. 20 HA groot en
biedt dus onbeperkte uitbreidingsmogelijk
heden. Aan het Architectenbureau Postma
te Deventer is opdracht gegeven voor het
bouwen van de daarvoor reeds ontworpen
fabrieken en kantoren.
Reeds vóór de oorlog heeft de fa. van
Doorne het Nederlandse leger van rollend
matrieel voorzien en hiermede grote erva
ringen opgedaan, die mede tot deze automo
bielfabricage aanleiding zijn geweest. De
productie, die begin 1950 zal starten, omvat
in de aanvang vrachtauto's voor 5 en 3 ton
nuttige last, waarvan de prototypen reeds
door de fa. van Doorne zijn ontwikkeld
en gedurende de laatste jaren over grote
afstanden onder de moeilijkste omstandig
heden zijn beproefd.
Het betreft hier voor het eerst serie-
fabticage in Nederland van vrachtauto's die
geheel volgens Nederlandse constructie
ideeën zijn ontworpen, en die uitgaan van
de specifieke behoeften van ons land en
de eis, die speciaal in Nederland gesteld
worden. De fabricage zal op moderne leest
worden geschroeid en er zullen Amerikaanse
productie-methodes en lopende bandmotage
worden toegepast. Reeds vele speciale werk
tuigmachines, waaronder enige grote persen
zijn in bestelling.
Het is natuurlijk in de eerste plaats de
bedoeling in de Nederlandse behoeften aan
vrachtauto's te voorzien, terwijl ook ver
schillende landen mogelijkheden zullen
bieden voor de export van dit Nederlandse
product. Vanzelfsprekend zal de deviezen-
winst, die zowel zal voortvloeien uit de
vervaardiging van dit product in ons land
als uit de uitvoer ervan naar anderelanden
zeer aanzienlijk zijn. Daarenboven biedt dit
bedrijf reeds in het begin werkgelegenheid
voor honderden arbeiders. Vanzelfsprekend
werden de plannen voor deze automobiel
fabricage door de Regering dan ook zeer
toegejuicht en werd bij de oprichting de
volle medewerking van de betreffende
Ministeries ondervonden.
Om de aanlooptijd voor de productie te
bekorten, zullen in het begin verschilk.ide
componenten uit Amerika worden betrokken,
doch geleidelijk aan, naar gelang er vaklieden
voor de speciale werkzaamheden kunnen
worden opgekweekt, zullen meer onderdelen
geheel in eigen fabriek worden vervaardigd.
Reeds nu worden bij de fa. van Doorn
verschillende vaklieden op hun toekomstige
taak in de automobielfabriek voorbereid.
De totale investering zal rond 6, 5 millloen
bedragen waarvan de financiering in samen
werking met de Herstelbank tot stand kwam.
Als Directeuren zullen fungeren de heren
H,J. van Doorn, W. A. V. van Doorn en Mr.
E. D. M. Koning.
Verleden jaar was het een revolutie. Nu
is het een staatsgreep. Zo spreekt de Parijse
Haute Couture", die voor geen Heldhaftige
uitdrukkingen terugdeinst.
Hei gaat over de „new look", de nieuwe
mode, die plotseling aan de vrouwen een
silhouet uit het jaar 1900 gaf. De new look
is in letterlijke zin door zijn eigen succes
ten onder gegaan. Achttien maanden gele
den vreesde men dat hij, vanwege het feit
dat hij te kostbaar en te gecompliceerd
was, niet gevolgd zou worden; maar in
werkelijkheid slaagde hij zo goed dat hij
in de °hele wereld een verzadiging zonder
weerga in de geschiedenis heeft teweeg
gebracht. Het was dus tijd om iets nieuws
te scheppen.
De nieuwe mode wordt gekarakteriseerd
door het toppunt van verfijningde een
voudigheid. Maar een magnifieke eenvoudig
heid twee woorden die de kunst alleen
kan samenvoegen. Een eenvoud, zó sober
van stijl dat ze alle beschrijving ontmoe
digt, en zó subtiel dat ze alle nabootsing
tart.
De complicaties van de new look zijn
snel gemeengoed geworden. Eenzelfde avon
tuur zou onmogelijk de grote eenvoud van
dit ogenblik kunnen overkomen.
Maar er bestaan verschillende manieren
van eenvoud. Men kan bijna zeggen, dat
iedere modeschepper zijn eigen manier
heeft. Het resultaat daarvan is de schepping
van veel nieuwe lijnen, maar zij hebben
algemene richtlijnen, en hier is het nieuwe
besluit
De rokken worden iets korter gedragen
35 cm. van de grond af. De „petty-coats"
verdwijnen; de schouders zijn minder treu
rig, d.w.z. iets rechter. Alleen de avond
japonnen blijven wijd, hetgeen bekoorlijk is
in een salon, maar hinderlijk op straat. De
taille wordt hoger en doet denken aan de
stijl van het Directoire-tijdperk en het eerste
Keizerrijk. Het mantelpak, waarover men
zoveel lijkreden uitsprak, herleeft. Tenslotte
en dat is volgens de kenners de grote
gebeurtenis de „petite robe toute simple"
(het eenvoudig kleine jurkje) van een
geduchte eenvoud, die de volmaaktheid
vereist verschijnt weer, recht van lijn
braafjes, met knoopjes van voren, een leuk
liggend kraagje, manchetjes aan de mouwen
en zakken op de heupen; de taille wordt
onderstreept door een nogal hoge ceintuur,
gemaakt van wollen stof voor de ochtend
en van een gekledere stof voor de middag.
Kortom, zelden is de mode zo gevarieerd
geweest met zulke eenvoudige richtlijnen.
Zelden ook heeft zij zoveel zorg besteed
aan het vermijden van standaardisering.
In die mate dat men tot nu toe geen naam
gevonden heeft om haar te beschrijven.
In ieder geval brengt zij ons deze zeker
heid: iedere vrouw kan tussen de vele
lijnen, die van de verminderde wijdte tot
de nauwe japonnetjes gaan, de jurk vinden
die bij haar type past. Hetgeen altijd het
geheim geweest is van de echte élégance".
HET STOPTEKEN VAN DE C. C. D.
Tot dusver bestond er ten aanzien van
het door C. C. D. -ambtenaren gebruikte
stopteken bij duisternis, (het op en heer
bewegen van een rood licht) een min of
meer onbevredigende situatie, omdat het
gebruikte stoplicht ook door onbevoegden
kon worden gehanteerd.
Teneinde aan deze toestand een einde te
maken, heeft de Minister van Landbouw,
Visserij en Voedselvoorziening thans etn
beschikking met een nieuwe regeling voor
het door C. C. D.-ambtenaren te gebruiken
stopteken afgekondigd.
Krachtens deze beschikking, die gepubli
ceerd is in de Staatscourant van 22 Sept.
1948 en op 1 October a. s. in werking treedt
worden als stopteken vastgesteld
a. hetzij het opsteken van een ronde witte
schijf met rode rand, waarin met zwarte
letters de woorden „Halt" en „C. C. D." zfln
geplaatst
b. hetzij verticaal op en neer bewegen van
een rood licht, dat bij nadering van de
weggebruiker wordt vervangen door het
opsteken van een lichtgevende, ronde witte
schijf met rode rand. waarin met zwarte
letters het woord C. C. D. is geplaatst
c. hetzij- voor zover het stopteken wordt
gegeven in de zg, eerste en tweede linie
(een respectievelijk 5V» en 22 km brede
grensstrook, waar het gebruik van de twee
eerste stoptekens op technische bezwaren
stuit, b. v. in verband met patrouille-tochten
gesteldheid van het terrein, enz het verticaal
op en neer bewegen van een rood licht, in
deze grensstroken wordt dus het oude stop
teken gehandhaafd.
NAAR HERSTEL VAN HET
VLEESRANTSOEN.
Als voorgang naar het normale vleesrant
soen van 200 gram per week is 'met
onmlddelijke ingang aangewezen de bon
244 Vlees voor het kopen van 100 gram
vlees en vleeswaren, Deze bon is geldig
tot en met 9 October 1948.
De verbeterde aanvoer op de slachtvee-
markten maakt deze aanvullende verstrekking
van vlees mogelijk.
RANTSOENERINGSMAATREGELEN.
Naar aanleiding van de diverse dagblad-
berichten, waarin mededeling wordt gedaan
van de vermoedelijke aanstaande opheffing
van rantsoeneringsmaatregelen, vestigt het
Ministerie van Economische Zaken mede
namens het Ministerie van Landbouw, Vis
serij en Voedselvoorziening de aandacht op
de desbetreffende zinsnede uit de Regerings
verklaring van 12 Augustus, Bedoelde zin
snede luidt als volgt: „Naarmate de goede
renvoorziening het toelaat zal het distributie
stelsel worden geliquideerd".
De bestaande rantsoeneringsmaatregelen
worden momenteel aan een onderzoek on
derworpen, waarbij wordt nagegaan In hoe
verre opheffing of verruiming mogelijk is.
Berichten, welke louter op grond van dit
onderzoek en vooruitlopend op het resultaat
daarvan de. opheffing of wijziging van rant
soeneringsmaatregelen aankondigen zijn min
stens voorbarig. Ter vermijding van misver
stand wordt aangeraden de officiële berichten
af te wachten.
EEN TIENDE DER BELGEN BRACHT DE
VACANTIE IN FRANKRIJK DOOR.
Ieder, die deze zomer in Frankrijk reisde,
heeft versteld gestaan van het buitengewoon
groot aantal Belgische wagens, die daar
over de wegen rolden, en ook door het
aantal Belgen, die hij ontmoette in de
kathedralen, musea, restaurants, en natuur
lijk ook in de nachtclubs.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2
Advertentie prlfs
7 cent per m.m,
Ingezonden
Mededeellngen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlin
(maximum 8 regels)
1 - S regels 60 vent.
Iedere regel meer
12 cent extra.