AXELSCHE m COURANT Franke irg bij abonnement, Ax^I. ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1948 62? JAARGANG. No 87. Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG AUGUSTUS 1948. 62e JAARGANG. No 86. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Het nieuwe kabinet samengesteld W. DREES, MINISTER-PRESIDENT. MR. VAN SCHAIK, VICE-PREMIER. De kabinets-formateur mr. J. R. H. van Schaik heeft aan de Prinses-Regentes de volgende ministers voorgedragen W. Drees, (P.v.d A.), minister van alge mene zaken, minister-president. Mr. J. R, H. van Schaik, (K.V.P.), minister zonder portefeuille. Mr. D. U. Stikker, (V.V.D.), minister van buitenlandse zaken. Mr. Th. R. J. Wijers, (K.V.P.), minister van justitie. Mr. J. H. van Maarsseveen, (K. V. P.) minister van binnenlandse zaken. Prof. dr. F. J. Th. Rutten, (K.V.P.), minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen. Prof. mr. P. Lieftinck, (P.v.d.A), minister van financiën. Mr. W. F. Schokking, (C.H.U.), minister van oorlog en marine ad interim. Mr. dr. J. in 't Veld, (P.v.d.A.), minister van wederopbouw en volkshuisvesting. Mr. J. R. H. van Schaik, (K.V.P.), minister van verkeer en waterstaat ad interim. Prof. dr. J. R. M. van den Brink, (K.V.P.), minister van economische zaken. S. L. Mansholt, (P.v.d.A.) minister van landbouw, visserij en voedselvoorziening. Mr. A. M. Joekes, (P.v.d.A minister van sociale zaken. Mr. E. M. J. A. Sassen, (K.V.P.), ministerg van overzeese gebiedsdelen. L. Götzen, (partijloos), minister zonder portefeuille. Mr. van Schaik zal optreden als onder voorzitter van de ministerraad. Het ligt in de bedoeling spoedig definitief te voorzien in de vacature van het departement van verkeer en waterstaat, die ad interim ver vuld wordt door mr. Van Schaik, en waar schijnlijk wel door benoeming van een vakminister. Het interimaat voor marine schijnt te duren tot een reorganisatie haar beslag heeft gekregen. T.z.t. zou de be noeming van een staats-secretaris voor de marine verwacht ku nen worden. Zaterdagochtend om tien uur zijn de nieuwe ministers ten paleize Soestdijk beëdigd. Hout in Zuid-Sumatra. Eens zongen wij van „eikenhout is eiken hout en eikenhout is bout." Thans, nu de jongenskiel ons niet meer om de schouders bolt in de frisse polderwind, doch een op zijn Hollands gezegd army khaki shirt rond onze schouders kleeft, zitten we midden in het hout, zoveel soorten met zoveel verschillende Maleise namen, dat ik maar liever alleen van hout spreek, teneinde begripsverwarring te voorkomen. Van hout zijn de bomen (ja, toch), van hout zijn de huizen, van hout zijn de treinen en van hout is Palembang, die grote stad op palen. Verwondert het u dan nog, dat er ook houtvesters zijn in deze contreien, met aan het hoofd de opperhoutvester Ir. F. Ver steeg Wij vroegen hem wat meer over hout, een prozaïsche vraag misschien, en met eerlijk gezegd een nog prozaïscher aanlei ding de rijst was niet gaar, omdat er geen hout was. Vertelt U ons toch eens, zo vroegen wij hem, mogen wij nu zo maar een boompje kappen in het bos, wanneer wij dat in ons hoofd zouden halen Het antwoord was een teleurstelling voor ons nobel pioniers gemoed. We vernamen dat er twee soorten bossen zijn (administratief dan natuurlijk) de margabossen, die geheel bij de marga's in beheer zijn en voor de oorlog ca. 34 pet. van de residentieoppervlakte besloegen en de z.g. gouvernementsbossen, anders gezegd de bosreserves. Deze bosreserves kunnen we dan weer verdelen in produc tieve en hydrologische en tezamen beslaan ze zo'n tien procent van de residentie Palembang. De productieve, dus de bossen alleen bestemd voor de houtvoorziening, nemen 4,4 pet. van het areaal in beslag en wan neer men nu bedenkt, dat bijvoorbeeld Nederland en Engeland met ca. 8 pel, bos aangewezen zijn op houtinvoer ter aanvul ling van hun behoefte aan mijn-, werk- en timmerhout en hout voor papierfabricage, dan moeten we toch een beetje iitkijken. Hier knipperden wij even met onze ogen, vermoeid als ze nog waren van het kijken naar bos, bos en nog eens bos, bereisde Zuidsumatranen als we zijn en schuchter vroegen we dan naar de bedoeling van die hydrologische reserves. Nieuwe gezichtspunten openden zich hier voor ons! Bosbeheer is noodzakelijk, ook hier, aldus onze zegsman, om ten eerste bandjirs tegen te gaan. Bos is namelijk de enige begroeiing, in staat om de nadelige evolgen van een regenval tot een minimum te reduceren. Vandaar dat onze hydrolo gische bosreserves haast uitsluitend tegen het Boekit Barisan-gebergte aanliggen, waar de grote rivieren ontspringen endeinstand- 1 houding van deze bosreserve betekent het behoud van vruchtbaarder streken rondom Palembang. Ten tweede: dichtbeboste terreinen geven een regelmatiger afstroming dan kale stroom gebieden en een gunstiger grondwater suppletie in de droge tijd, hetgeen natuurlijk van het allergrootste belang is voor de irrigatie. En ten derdedoor ontbossing wordt het proces van de uitloging van de bodem versneld en wanneer het terrein met alang-alang begroeid blijft, wordt het vol komen onvruchtbaar op de duur. Wanneer dan de bovenlaag van de bodem maar zeer ondiep is en snel wegspoelt, blijft er b.v. in het Goemai-gebergte nog slechts een hard gesteente over, waar niets meer op groeit. Een ander voorbeeld is het uitster vende land bij Cheribon. Herbebossing is dan ook een zeer belang rijke taak van het Boswezen en wanneer u dan verder nog bedenkt dat hout de op één na belangrijkste grondstof is in de wereldproductie, belangrijker dan steenkool of olie, dan zullen wij het met de opper houtvester eens zijn, dat de Dienst van de Landinrichtingen, met tot doel het land in te delen naar landbouw, bosbouw en weide- arealen teneinde grondmisbruik en roofbouw tegen te gaan, een zeer belangrijke taak heeft te vervullen. NIEUW VLIEGVELD BIJ BERLIJN. Vierhonderd Duitsers zijn begonnen aan een nieuw vliegveld in de Franse sector van Berlijn. Voor er een maand verstreken is, zullen 20.000 Berlijners, van wie de mees. ten door de blokkade tot werkloosheid waren gedoemd, onder Amerikaanse, leiding aan het project werken. Gehoopt wordt het vliegveld voor de winter gereed te hebben De Convair-Liner. BELANGRIJKE AANWINST VOOR DE BURGERLUCHTVAART. De Convair-liner, het tweemotorige ver keersvliegtuig van de Consolidated Vultee fabrieken te San Diego in Californië, dat momenteel aan verschillende luchtvaart maatschappijen wordt geleverd, vormt een belangrijke aanwinst voor het burgerlucht- verkeer. Deze machine, die 32—40 passagiers kan vervoeren in een cabine, waarin de lucht druk, temperatuur en vochtigheidsgraad automatisch geregeld en constant gehouden worden, biedt de passagiers dezelfde snel heid en hetzelfde comfort als een vier motorig vliegtuig; hij is speciaal ontwor pen voor de kortere trajecten, die in de regel niet langer zjjn dan 700 km., terwijl het vliegbereik van de Convalr 1700 km. bedraagt, terwijl dan nog een reserve-voor raad aan benzine voor anderhalf uur nor maal kruisen aanwezig is. Reeds zijn door Amerikaanse en buiten landse luchtvaartmaatschappijen 158 van deze toestellen besteld, terwijl onderhande lingen voor de verkoop van meerdere toe stellen nog gaande zijn. Er zijn thans reeds meer bestellingen op de Convair-liner geplaatst dan op enig ander tweemotorig verkeersvliegtuig. Ook de K.L.M. heeft 12 toestellen van dit type besteld, die binnen kort in ons land zullen arriveren. 165 kilometer sneller. De meeste luchtvaartmaatschappijen, die de Convair-liner besteld hebben, vliegen thans nog met de Douglas DC-3, die een gemiddelde kruissnelheid heeft van 285km. per uur. De Convair-liner vliegt echter met een gemiddelde kruissnelheid van 450 km. per uur, dat is dus 165 km. per uur sneller. Wanneer deze toestellnn in dienst gesteld worden, zal de vliegtijd dus belangrijk kun nen worden bekort. Drukcabine. De Convair-liner beschikt over een druk cabine, hierdoor blijft de druk van de lucht in de cabine op elke hoogte vrijwel constant, zodat de passagiers geen hinder onder vinden van de verminderde luchtdruk op grote hoogten en van het veranderen van de luchtdruk tijdens het stijgen en dalen. Het is dus mogelijk om met deze machine op grotere hoogten te vliegen, waar het weer veel constanter is en de machine vaster en rustiger in de lucht ligt dan dichter bij de grond het geval zou zijn. Steeds een aangename temperatuur. De lucht in de cabine van de Convair- liner wordt regelmatig ververst en door een speciale installatie op de juiste tempe ratuur en vochtigheidsgraad gehouden; de verwarmde lucht wordt door de wanden geleid en treedt door jalouziën in de wand de cabine binnen, terwijl de afgewerkte lucht door andere jalouziën weer wordt weggezogen. Op deze wijze wordt ge middeld een halve kubieke meter verse lucht per persoon per minuut in de cabine gebracht; wanneer in tropische gebieden wordt gevlogen, wordt deze lucht van te voren gekoeld. Geriefelijke cabine-inrichting. In de cabine staan 10 rijen van vier op rubberblokken gemonteerde stoelen* waarvan de leuning door middel van een drukknop verstelbaar is. Voor de bekleding van de cabinewanden is een keus gemaakt uit 26 jutvoorziening ekornst. nd een bas-arm land g zijner houtbehoefte buitenland, maakt het )ns land alles moet le een zo groot moge- verkrijgen en te hand- nd met de -Europese nde import van hout logelijk maakt. Europa werd bezien nève gehouden eerste Europese Commissie >sbouwproducten van bouw Organisatie (F. Naties. ïrd Nederland verte- »r. J. A. van Sleyn, ïlsbosbeheer en wer- proken betreffende de uropa op middellange i houtproblemen van worden in het alge- r de Houtcommissie :onomic Commission ïtle verstrekte cijfers groot het tekort aan i bosoppervlakie van ind) bedraagt slechts ar bevoiking, hetgeen ter wereld is. Vooral i zachthout is zorge- verachil tusschen de (bare hoeveelheid van a ongeveer 11.7 mil- ïdraagt. Om dit ver- sen verhoogde velling kubieke meter nodig ds 50 tot 60 millioen 1 wordt gekapt. De ook in haar plannen en met een tekort van :r kubieke meter hout. lts voor een zeer kiein ,3or invoer uit Noord- nillioen kubieke meter. :e invoer niet blijvend :wijl voorts een ver- ig naar hout niet valt het congres werd in missies nader uitge- I behandelde depro- e inventarisatie en de ot de conclusie kwam, n 20 tot 30 pet. aan productie van gezaagd gezaagd hardhout en Slechts voor brand- rertreft de opbrengst de behoefte, wijdde haar speciale atste probleem. Een lemd gebied zou niet 1948 in het Europese te Rome bijeenkomen, i nogmaals het grote Europa nadrukkelijk Bezuiniging op het jengaan van verhezen ing is geboden. Daar- ouwdeskundigen alles eilen de productie zo roeren. Ook zal veel besteed aan het toe- werkwijzen in de bos- c van de juiste boom- an de bestrijding van iz. en vooits aan de ijf, het onderzoek, de dig personeel en ten- melen van statistische M VAN HET .L-PLAN. het Europees herstel de en Luxemburg een van 21 millioen dollar irtaal van dit jaar ter "c talen door zeer primitieve stammen Oproken hebben een zeer ingewikkelde 'an«natica. Australische Bosjesmannen staan van huidige aardbevolking nog wel het dichtst het Stenen tijdperk. Tot ongeveer 1700 "brak alle contact met andere mensen 'e afscheiding had vermoedelijk een 10 000 lr geduurd. De eenvoudigste Australische >1 wordt door de ver in het binnenland '°nende stam der Aranta's gesproken. De aan de uitbreiding te vuur en te zwaard. Zouden wij een taal kiezen om haar schoon heid of logica, dan zouden wij allen Grieks moeten spreken, doch dit doet slechts een handjevol mensen, Het Frans neemt een eigenaardige plaats in voor slechts 50 millioen mensen is het de moed:itaal, maar toch wordt het als tweede taal door vijf maal zoveel mensen gesproken. Herwint Frankrijk evenwel zijn politieke grondgebied hebben verloren. Ten slotte is het in 1859 onbewoonbaar verklaard. Naar het eiland Magele, dat in de 13e of 14e eeuw door een stormvloed moet zijn verwoest en dat ergens tussen Urk en Schok land lag, deed men ook onderzoekingen. Opgravingen van aardewerk en nasporingen van grondlagen doen vermoeden, dat dit eiland een aantal kilometers ten N.-O. van Urk was gelegen. van ae Dasisioewijzing ten bedrage van 105 millioen dollar, die onlangs aan Neder land is ter beschikking gesteld voor het derde kwartaal van dit jaar, zal een bedrag van 30 millioen dollar in de vorm van een lening en een bedrag van 75 millioen dol lar in de vorm van een schenking worden verstrekt. Bovendien heeft Nederland onlangs nog een voorlopige aanvullende toewijzing van 23 millioen dollar in de vorm van een schenking ontvangen. «oonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. rijKUUiii van uuui uubti uiidiuiiciiu

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1