AXELSCHE m COURANT
Franke irg bij abonnement, Ax^I.
ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1948
62? JAARGANG. No 87.
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG
AUGUSTUS 1948.
62e JAARGANG. No 86.
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Het nieuwe kabinet samengesteld
W. DREES, MINISTER-PRESIDENT.
MR. VAN SCHAIK, VICE-PREMIER.
De kabinets-formateur mr. J. R. H. van
Schaik heeft aan de Prinses-Regentes de
volgende ministers voorgedragen
W. Drees, (P.v.d A.), minister van alge
mene zaken, minister-president.
Mr. J. R, H. van Schaik, (K.V.P.), minister
zonder portefeuille.
Mr. D. U. Stikker, (V.V.D.), minister van
buitenlandse zaken.
Mr. Th. R. J. Wijers, (K.V.P.), minister
van justitie.
Mr. J. H. van Maarsseveen, (K. V. P.)
minister van binnenlandse zaken.
Prof. dr. F. J. Th. Rutten, (K.V.P.), minister
van onderwijs, kunsten en wetenschappen.
Prof. mr. P. Lieftinck, (P.v.d.A), minister
van financiën.
Mr. W. F. Schokking, (C.H.U.), minister
van oorlog en marine ad interim.
Mr. dr. J. in 't Veld, (P.v.d.A.), minister
van wederopbouw en volkshuisvesting.
Mr. J. R. H. van Schaik, (K.V.P.), minister
van verkeer en waterstaat ad interim.
Prof. dr. J. R. M. van den Brink, (K.V.P.),
minister van economische zaken.
S. L. Mansholt, (P.v.d.A.) minister van
landbouw, visserij en voedselvoorziening.
Mr. A. M. Joekes, (P.v.d.A minister van
sociale zaken.
Mr. E. M. J. A. Sassen, (K.V.P.), ministerg
van overzeese gebiedsdelen.
L. Götzen, (partijloos), minister zonder
portefeuille.
Mr. van Schaik zal optreden als onder
voorzitter van de ministerraad. Het ligt in
de bedoeling spoedig definitief te voorzien
in de vacature van het departement van
verkeer en waterstaat, die ad interim ver
vuld wordt door mr. Van Schaik, en waar
schijnlijk wel door benoeming van een
vakminister. Het interimaat voor marine
schijnt te duren tot een reorganisatie haar
beslag heeft gekregen. T.z.t. zou de be
noeming van een staats-secretaris voor de
marine verwacht ku nen worden.
Zaterdagochtend om tien uur zijn de
nieuwe ministers ten paleize Soestdijk
beëdigd.
Hout in Zuid-Sumatra.
Eens zongen wij van „eikenhout is eiken
hout en eikenhout is bout." Thans, nu de
jongenskiel ons niet meer om de schouders
bolt in de frisse polderwind, doch een
op zijn Hollands gezegd army khaki
shirt rond onze schouders kleeft, zitten we
midden in het hout, zoveel soorten met
zoveel verschillende Maleise namen, dat ik
maar liever alleen van hout spreek, teneinde
begripsverwarring te voorkomen. Van hout
zijn de bomen (ja, toch), van hout zijn de
huizen, van hout zijn de treinen en van
hout is Palembang, die grote stad op palen.
Verwondert het u dan nog, dat er ook
houtvesters zijn in deze contreien, met aan
het hoofd de opperhoutvester Ir. F. Ver
steeg
Wij vroegen hem wat meer over hout,
een prozaïsche vraag misschien, en met
eerlijk gezegd een nog prozaïscher aanlei
ding de rijst was niet gaar, omdat er geen
hout was.
Vertelt U ons toch eens, zo vroegen wij
hem, mogen wij nu zo maar een boompje
kappen in het bos, wanneer wij dat in ons
hoofd zouden halen Het antwoord was
een teleurstelling voor ons nobel pioniers
gemoed. We vernamen dat er twee soorten
bossen zijn (administratief dan natuurlijk)
de margabossen, die geheel bij de marga's
in beheer zijn en voor de oorlog ca. 34
pet. van de residentieoppervlakte besloegen
en de z.g. gouvernementsbossen, anders
gezegd de bosreserves. Deze bosreserves
kunnen we dan weer verdelen in produc
tieve en hydrologische en tezamen beslaan
ze zo'n tien procent van de residentie
Palembang.
De productieve, dus de bossen alleen
bestemd voor de houtvoorziening, nemen
4,4 pet. van het areaal in beslag en wan
neer men nu bedenkt, dat bijvoorbeeld
Nederland en Engeland met ca. 8 pel, bos
aangewezen zijn op houtinvoer ter aanvul
ling van hun behoefte aan mijn-, werk- en
timmerhout en hout voor papierfabricage,
dan moeten we toch een beetje iitkijken.
Hier knipperden wij even met onze ogen,
vermoeid als ze nog waren van het kijken
naar bos, bos en nog eens bos, bereisde
Zuidsumatranen als we zijn en schuchter
vroegen we dan naar de bedoeling van die
hydrologische reserves.
Nieuwe gezichtspunten openden zich hier
voor ons! Bosbeheer is noodzakelijk, ook
hier, aldus onze zegsman, om ten eerste
bandjirs tegen te gaan. Bos is namelijk de
enige begroeiing, in staat om de nadelige
evolgen van een regenval tot een minimum
te reduceren. Vandaar dat onze hydrolo
gische bosreserves haast uitsluitend tegen
het Boekit Barisan-gebergte aanliggen, waar
de grote rivieren ontspringen endeinstand- 1
houding van deze bosreserve betekent het
behoud van vruchtbaarder streken rondom
Palembang.
Ten tweede: dichtbeboste terreinen geven
een regelmatiger afstroming dan kale stroom
gebieden en een gunstiger grondwater
suppletie in de droge tijd, hetgeen natuurlijk
van het allergrootste belang is voor de
irrigatie. En ten derdedoor ontbossing
wordt het proces van de uitloging van de
bodem versneld en wanneer het terrein met
alang-alang begroeid blijft, wordt het vol
komen onvruchtbaar op de duur. Wanneer
dan de bovenlaag van de bodem maar zeer
ondiep is en snel wegspoelt, blijft er b.v.
in het Goemai-gebergte nog slechts een
hard gesteente over, waar niets meer op
groeit. Een ander voorbeeld is het uitster
vende land bij Cheribon.
Herbebossing is dan ook een zeer belang
rijke taak van het Boswezen en wanneer u
dan verder nog bedenkt dat hout de op
één na belangrijkste grondstof is in de
wereldproductie, belangrijker dan steenkool
of olie, dan zullen wij het met de opper
houtvester eens zijn, dat de Dienst van de
Landinrichtingen, met tot doel het land in
te delen naar landbouw, bosbouw en weide-
arealen teneinde grondmisbruik en roofbouw
tegen te gaan, een zeer belangrijke taak
heeft te vervullen.
NIEUW VLIEGVELD BIJ BERLIJN.
Vierhonderd Duitsers zijn begonnen aan
een nieuw vliegveld in de Franse sector van
Berlijn. Voor er een maand verstreken is,
zullen 20.000 Berlijners, van wie de mees.
ten door de blokkade tot werkloosheid
waren gedoemd, onder Amerikaanse, leiding
aan het project werken. Gehoopt wordt het
vliegveld voor de winter gereed te hebben
De Convair-Liner.
BELANGRIJKE AANWINST VOOR DE
BURGERLUCHTVAART.
De Convair-liner, het tweemotorige ver
keersvliegtuig van de Consolidated Vultee
fabrieken te San Diego in Californië, dat
momenteel aan verschillende luchtvaart
maatschappijen wordt geleverd, vormt een
belangrijke aanwinst voor het burgerlucht-
verkeer.
Deze machine, die 32—40 passagiers kan
vervoeren in een cabine, waarin de lucht
druk, temperatuur en vochtigheidsgraad
automatisch geregeld en constant gehouden
worden, biedt de passagiers dezelfde snel
heid en hetzelfde comfort als een vier
motorig vliegtuig; hij is speciaal ontwor
pen voor de kortere trajecten, die in de
regel niet langer zjjn dan 700 km., terwijl
het vliegbereik van de Convalr 1700 km.
bedraagt, terwijl dan nog een reserve-voor
raad aan benzine voor anderhalf uur nor
maal kruisen aanwezig is.
Reeds zijn door Amerikaanse en buiten
landse luchtvaartmaatschappijen 158 van
deze toestellen besteld, terwijl onderhande
lingen voor de verkoop van meerdere toe
stellen nog gaande zijn. Er zijn thans reeds
meer bestellingen op de Convair-liner
geplaatst dan op enig ander tweemotorig
verkeersvliegtuig. Ook de K.L.M. heeft 12
toestellen van dit type besteld, die binnen
kort in ons land zullen arriveren.
165 kilometer sneller.
De meeste luchtvaartmaatschappijen, die
de Convair-liner besteld hebben, vliegen
thans nog met de Douglas DC-3, die een
gemiddelde kruissnelheid heeft van 285km.
per uur. De Convair-liner vliegt echter met
een gemiddelde kruissnelheid van 450 km.
per uur, dat is dus 165 km. per uur sneller.
Wanneer deze toestellnn in dienst gesteld
worden, zal de vliegtijd dus belangrijk kun
nen worden bekort.
Drukcabine.
De Convair-liner beschikt over een druk
cabine, hierdoor blijft de druk van de lucht
in de cabine op elke hoogte vrijwel constant,
zodat de passagiers geen hinder onder
vinden van de verminderde luchtdruk op
grote hoogten en van het veranderen van
de luchtdruk tijdens het stijgen en dalen.
Het is dus mogelijk om met deze machine
op grotere hoogten te vliegen, waar het
weer veel constanter is en de machine
vaster en rustiger in de lucht ligt dan
dichter bij de grond het geval zou zijn.
Steeds een aangename
temperatuur.
De lucht in de cabine van de Convair-
liner wordt regelmatig ververst en door
een speciale installatie op de juiste tempe
ratuur en vochtigheidsgraad gehouden; de
verwarmde lucht wordt door de wanden
geleid en treedt door jalouziën in de wand
de cabine binnen, terwijl de afgewerkte
lucht door andere jalouziën weer wordt
weggezogen. Op deze wijze wordt ge
middeld een halve kubieke meter verse
lucht per persoon per minuut in de cabine
gebracht; wanneer in tropische gebieden
wordt gevlogen, wordt deze lucht van te
voren gekoeld.
Geriefelijke cabine-inrichting.
In de cabine staan 10 rijen van vier op
rubberblokken gemonteerde stoelen* waarvan
de leuning door middel van een drukknop
verstelbaar is. Voor de bekleding van de
cabinewanden is een keus gemaakt uit 26
jutvoorziening
ekornst.
nd een bas-arm land
g zijner houtbehoefte
buitenland, maakt het
)ns land alles moet
le een zo groot moge-
verkrijgen en te hand-
nd met de -Europese
nde import van hout
logelijk maakt.
Europa werd bezien
nève gehouden eerste
Europese Commissie
>sbouwproducten van
bouw Organisatie (F.
Naties.
ïrd Nederland verte-
»r. J. A. van Sleyn,
ïlsbosbeheer en wer-
proken betreffende de
uropa op middellange
i houtproblemen van
worden in het alge-
r de Houtcommissie
:onomic Commission
ïtle verstrekte cijfers
groot het tekort aan
i bosoppervlakie van
ind) bedraagt slechts
ar bevoiking, hetgeen
ter wereld is. Vooral
i zachthout is zorge-
verachil tusschen de
(bare hoeveelheid van
a ongeveer 11.7 mil-
ïdraagt. Om dit ver-
sen verhoogde velling
kubieke meter nodig
ds 50 tot 60 millioen
1 wordt gekapt. De
ook in haar plannen
en met een tekort van
:r kubieke meter hout.
lts voor een zeer kiein
,3or invoer uit Noord-
nillioen kubieke meter.
:e invoer niet blijvend
:wijl voorts een ver-
ig naar hout niet valt
het congres werd in
missies nader uitge-
I behandelde depro-
e inventarisatie en de
ot de conclusie kwam,
n 20 tot 30 pet. aan
productie van gezaagd
gezaagd hardhout en
Slechts voor brand-
rertreft de opbrengst
de behoefte,
wijdde haar speciale
atste probleem. Een
lemd gebied zou niet
1948 in het Europese
te Rome bijeenkomen,
i nogmaals het grote
Europa nadrukkelijk
Bezuiniging op het
jengaan van verhezen
ing is geboden. Daar-
ouwdeskundigen alles
eilen de productie zo
roeren. Ook zal veel
besteed aan het toe-
werkwijzen in de bos-
c van de juiste boom-
an de bestrijding van
iz. en vooits aan de
ijf, het onderzoek, de
dig personeel en ten-
melen van statistische
M VAN HET
.L-PLAN.
het Europees herstel
de en Luxemburg een
van 21 millioen dollar
irtaal van dit jaar ter
"c talen door zeer primitieve stammen
Oproken hebben een zeer ingewikkelde
'an«natica.
Australische Bosjesmannen staan van
huidige aardbevolking nog wel het dichtst
het Stenen tijdperk. Tot ongeveer 1700
"brak alle contact met andere mensen
'e afscheiding had vermoedelijk een 10 000
lr geduurd. De eenvoudigste Australische
>1 wordt door de ver in het binnenland
'°nende stam der Aranta's gesproken. De
aan de uitbreiding te vuur en te zwaard.
Zouden wij een taal kiezen om haar schoon
heid of logica, dan zouden wij allen Grieks
moeten spreken, doch dit doet slechts een
handjevol mensen,
Het Frans neemt een eigenaardige plaats in
voor slechts 50 millioen mensen is het de
moed:itaal, maar toch wordt het als tweede
taal door vijf maal zoveel mensen gesproken.
Herwint Frankrijk evenwel zijn politieke
grondgebied hebben verloren. Ten slotte is
het in 1859 onbewoonbaar verklaard.
Naar het eiland Magele, dat in de 13e of
14e eeuw door een stormvloed moet zijn
verwoest en dat ergens tussen Urk en Schok
land lag, deed men ook onderzoekingen.
Opgravingen van aardewerk en nasporingen
van grondlagen doen vermoeden, dat dit
eiland een aantal kilometers ten N.-O. van
Urk was gelegen.
van ae Dasisioewijzing ten bedrage van
105 millioen dollar, die onlangs aan Neder
land is ter beschikking gesteld voor het
derde kwartaal van dit jaar, zal een bedrag
van 30 millioen dollar in de vorm van een
lening en een bedrag van 75 millioen dol
lar in de vorm van een schenking worden
verstrekt. Bovendien heeft Nederland onlangs
nog een voorlopige aanvullende toewijzing
van 23 millioen dollar in de vorm van een
schenking ontvangen.
«oonnements-
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,-.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentién
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
rijKUUiii van uuui uubti uiidiuiiciiu