AXELSCHE H COURANT Nederlandse uitvinding veroorzaakt revolutie in dniktboot-bonw. De geroofde Nederianise goederen. Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 24 JULI 1948. 62e JAARGANG' No. 81. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma A C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Gedurende de tweede oorlog is er voort and een verbeten strijd gevoerd tussen Érzeeboten en anti-onderzeebootwapenen, bet laatste stadium van de oorlog leek jl er op, dat de geallieerden het pleit wonnen hadden: de Duitse U-boten wer- u teruggenomen en het werd wat veiliger de zeeën en oceanen. Doch deze kalmte iirde niet lang. Onverwacht kwamen de uitsers weer terug, dan hier, dan daar oegen zij toe en machteloos moesten de failleerden toezien, hoe tijdens dit offen- (I steeds meer kostbare ravitaillerings- ïepen in de grond werden geboord. Geluk- echter waren de Duitsers door gebrek i potentieel niet meer bij machte dit acces volledig uit te buiten. Eerst na de pitulatie van het Derde Rijk, waarbij de ig resterende Duitse viooteenheden, waar- Ér ook een aantal duikboten, in handen a overwinnaars vielen, begrepen Ameri- lanse en Engelse marine-experts, door te omstandigheden de Duitse onderzee- men het laatste woord hadden gehad in strijd ter zee. Door een speciale instal- Se .schnorkel" noemden ze het van- ege het snuivende geluld konden de mtse U-boten gedurende nagenoeg onbe- ipaalde tijd onder water blijven en konden onder water met een grotere snelheid ren dan andere onderzeeboten. Deze snel- onder water bleek 15 tot 16 mijl te dus dikwijls nog groter dan die van «waterschepen. Amerika en Engeland werd veel over se uitvinding geschreven. In deze ver- ilen, waarin de naam „schnorkel" in /cbnorl" veranderde, werd onwillekeurig wondering getoond voor de Duitsers en jemeen was men van oordeel, dat zij met ie uitvinding een tijd van nieuwe moge- beden voor het onderzeebootwapen had- in ingeluid. t-G X- De uitvinder. Niemand kon zich echter over die geniale uilse ingenieurs meer verwonderen dan de did, die ziek en verzwakt in Januari 1946 Batavia aankwam na enkele jaren harde ijgsgevangenschap bij de Japanners, ge- iigd door maandenlange opstuiting in iandoeng, dat door Javaanse extremisten omsingeld. Het was de luitena >t ter fs eerste klasse J. J. Wichers. Toen deze sderzeeboot-officier, aangelokt door de inhalen over een buitgemaakte Duitse uitboot, eens in de haven van Tandjong ging kijken, zag hij daar twee onder koten naast elkaar liggen, een Neder- en een Duitse. Verbaasd staarde hij Mr de pijpinstallatie op de Duitse duik en hij vroeg zich af, hoe z ij n uit lading, die hij eens aan de Nederlandse mine cadeau had gedaan, bij de Duitsers «echt gekomen kon zijn en nu allerwege li een Duitse uitvinding beschouwd kon [orden en hoe htt mogelijk was, dat de tderlandse onderzeeboot niet met deze ig was uitgerust. Ifl een onderhoud met een verslaggever het A.N.P. vertelde luitenant ter zee ichers iets van de geschiedenis van deze ederlandse uitvinding, welke Nederland de verenigde violen der Geallieerden van ooi nut had kunnen zijn, doch die, naar j zeide, door kortzichtigheid en het capri- wse spel van het'toeval in het bezit van Duitsers geraakte, in wier handen zij in strijd om de aar.- en afvcerwegen op 'tën en oceanen een sterke troefkaart bleek zijn. Zoals bekend heeft een onderzeeboot 'te verschillende soorten motoren om zich wrt te bewegen electromotoren voor het "er. onder water en de sterkere diesel- Moren, waarmee niet onder water gevaren "i worden, omdat deze motoren veel lucht hebben en haar verbrandingsgassen [er kwijt moeten. De electromotoren wor- ln onder water gevoed door accu's, die 'ledig zijn uitgeput. Zij moeten verder 'k regelmatig geventileerd worden, ten- ede het zich vormende „knalgas" te ver aderen. Bij een snelheid van drie mijl .uur kan de boot er ongeveer zestig uur "der water op draaien, doch bij de maxi- zumsnelheid van acht mijl wordt het ver- fuik zo groot, dat de onderzeeboot na één Jr alweer naar de oppervlakte moet komen, m /"et behulp van de dieselmotoren de c"'s weer te laden. Juist in het naar ven komen schuilt steeds een dodelijk vaar, want vliegtuigen en snelle torpedo jagers liggen voortdurend op de loer en vernietigen met behulp van radar, dat hen met feilloze zekerheid de weg wijst, iedere vijandelijke onderzeeboot, die aan de opper vlakte komt. Situatie. Na de eerste wereldoorlog was de situ atie ter zee ongeveer aldusDe snelheid van de bovenwater-schepen was met spron gen gestegen, terwijl de kruissnelheid van onderzo jboten steeds vier mijl bleef (acht mijl maximum, hoogstens een uur). Voor de langzame onderzeeboot werd het daarom onmogelijk het steeds sneller wordende bovenwater-schip op te vangen. De toe stand was zelfs zo geworden, dat schepen met een snelheid van meer dan vijftien mijl niet meer in een convooi behoefden te varen en op eigen gelegenheid veilig en ongehinderd de gevaarlijke zones konden passeren. Een middel om uit deze impasse te geraken w?rd niet voor mogelijk gehou den en algemeen was men in marinekringen van oordeel, dat de onderzeeboot min of meer had afgedaan en een gelegenheids- wapen was geworden. Toch zochten zeer velen naar een middel. Een jonge officier van de Nederlandse marine, de luitenant ter zee J. Wichers, toentertijd in Indië dienende als adjudant van de commandant der zeemacht, kwam tot de conclusie, dat de oplossing zou zijn de onderzeeboten onder water met krachtige dieselmotoren voort te stuwen, waardoor de snelheid onder water aanzienlijk vergroot zou kun nen worden. De „luchtpijp". Onder water konden de dieselmotoren echter alleen in werking gesteld worden, indien zij lucht kregen. De heer Wichers kwam toen op de gedachte een pijp, die boven wafer uitsteekt, op de onderzeboot te construeren, waardoor de diesels konden -ademhalen". Dat was in 1927. Zes jaar lang werkte hij aan de uitwerking van dit idee, tot hij in 1933 op zijn trouwdag zijn „onderwater- dielseisysteem" aan de toenmalige comman dant der zeemacht in Indië kon aanbieden. De overhandiging ging vergezeld van het verzoek toestemming te verlenen met de afgedankte onderzeeboot Hr. Ms. K 3 proe ven op dit gebied te mogen nemen. In Indië voelde men echter niet veel voor deze vinding, al werd toegeven, dat het „technisch waarschijnlijk mogelijk was een dergelijke inrichting aan te brengen en daarmee onder water te varen*. Van proeven met de K 3 kwam in geheel niets, omdat „deze proeven kosten met zich zouden brengen, die niet verantwoord geacht wer den." Deze ko3ten bedroegen iets meer dan f 500 In toepassing. De uitvinding kwam echter na een paar jaar ook in Nederland terecht. Daar had men er dadelijk belangstelling voor en in 1937 werd het onderwater-dieselsysteem voor het eerst op een Nederlandse onder zeeboot toegepast. De uitvinder wist daar echter niets van, want hij nam aa-, dat zijn ontwerp, na de afwijzende beschikking in Indië ergens in een stoffig archief be graven was- Gedreven door de innerlijke overtuiging, dat zijn uitvinding toch wel degelijk uitvoerbaar was, besloot hij dan maar aan de marine toestemming te vragen octrooi op zijn uitvinding aan te vragen. Dit wérd hem toegestaan, mits hij daarbij geen onderzeebootgeheimen gebruikte. Met andere woorden, het werd hem geweigerd, want zijn uitvinding werd, zoals hij bij die gelegenheid hoorde, reeds in Nederland op onderzeeboten toegepast. En door octrooi aan te vragen zou hij onvermijdelijk gehei men van de Nederlandse onderzeedienst verraden, wat hem voor de zeekrijgsraad zou hebben gebracht. Hij kon dus geen octrooi aanvragen en het ministerie van Marine liet verder niets meer van zich horen. Toen brak in 1940 de oorlog met Duits land uit. De onderzeebootdienst had in die dagen juist enige onderzeeboten op stapel staan, o.m. bij de werf Wilton-Feijenoord. Enkele daarvan konden nog naar Engeland ontkomen, maar de O 26 en de O 27 vielen, half afgebouwd, in handen van de bezetters, ook de tekeningen. De belang stelling van de Duitsers voor onze boten nam nog toe, toen zij het onderwater- dieselsysteem hadden leren kennen, waar van zij de grote mogelijkheden dadelijk inzagen. In Duitse handen. Het systeem werd door hen beproefd, verbeterd en tenslotte als "schnorkel" op alle U-boten aangebracht. In Engeland dacht men over deze Neder landse uitvinding echter anders dan de Duitsers. Toen onze onderzeeboten na aan komst in Engeland bij de Engelse onder zeebootdienst werd ingedeeld, werd beslo ten de installatie te slopen en de plannen voorlopig in een archief op te bergen. Men was van mening, dat die nieuwigheid in dat stadium van de oorlog niet te pa3 kwam. Bovendien vond men de toepassing te riskant. De gevolgen kennen wij. De geallieerden meenden reeds door de perfectionnering van hun onderzsebootafweer de Duitsers van de zeeën verdreven te hebben, toen plotseling Duitse onderzeeboten in de Cara- ibische Zee toesloegen ongezien vla Kaap de Goede Hoop naar Japan voeren. Boven dien hadden zij een nieuwe, zeer grote du'kboot op stapel gezet de U 21 waa mede troepen onder water vervoerd konden worden. Dwaling ingezien. Wat er na de capitulatie met het onder waterdieselsysteem gebeurde, is hierboven reeds meegedeeld. De Engelsen en Ameri kanen zagen nu in, welke grote voordelen aan deze uitvinding waren verbonden en namen haar over. Ook de Zweden en de Fransen. De Verenigde Stalen hebben 80 nieuwe onderzeeboten met het onderwater- dieselsysteem uitgerust en bouwen verder nog aan reusachtige duikboten, die als onzichtbare troepentransportschepen dienst zullen doen en ook gebruikt zullen worden om vliegende bommen af te schieten. Dat ook Rusland in het bezit is van deze uit vinding wordt algemeen aa .genomen, ge zien de onderzeeboten van onbekende nationaliteit, die, enige tijd geleden, volgens de Amerikaanse Minister van Marine, aan de Oostkust der Verenigde Staten gesigna leerd zijn. Dit „onzichtbaar naderen" is alleen mogelijk met het onderwaterdiesel- systeem. De E'gelse admiraliteit heeft onlangs enige gegevens verstrekt over proeven, die zij met het onderwaterdieselsys eem geno men heeft. Vorig jaar heeft de onderzee boot „Alliance* een kruistocht van meer dan 3000 mijl onder water gemaakt. Van een andere Britse onderzeeboot, de „Am bush", welke in het begin van dit jaar een proeftocht van vijf weken heeft gemaakt, is bekend, dat z|j van aile Eigelse onderzee boten tot nu toe het langst onder water i3 gebleven. De Britse admiraliteit weigert echter te zeggen hoeveel uren dit record bedraagt. Wanneer men dan r.og bedenkt, dat tijdens de atoomproeven bij Bikini werd vastgesteld, dat een duikboot weinig nadelige gevolgen ondervindt van een atoombom, dan zal het ook de niet-deskundige duide lijk zijn, welk een belangrijke rol het onder zeebootwapen in een eventuele volgende oorlog zal kunnen spelen, daartoe alleen in staat gesteld door „schnorkel* alias „schnort" alias het Nederlandse onderwaterdiesel- systeem. Profiteurs. Enkele personen, ingenieurs en technici, die voor de oorlog in Nederland gewerkt hadden aan de zeer gecompliceerde uitwer king van luitenant ter zee Wichers, kwamen zo onder de indruk van de opschudding, die het onderwaterdieselsysteem in de wereld veroorzaakt had* dat zij, ook al omdat niemand wist wat er van de onder tussen gepensionneerde uitvinder geworden was, deze uitvinding aan zichzelf iieten toe schrijven, althans geen protest lieten horen, wanneer in technische tijdschriften over deze uitvinding als zijnde hun werk ge schreven werd. Ook verscheen er op het ministerie van Marine een ingenieur, die een detail van het onderwaterdieselsysteem had uitgewerkt en nu f 1.000.000 vroeg, omdat hij, zoals hij zei, de uitvinder was. AI deze heren zijn van de dwalingen huns weegs teruggekeerd, toen de werke lijke uitvinder in Nederland ten tonele ver scheen na zijn repatriëring uit Indië. In het buitenland leeft echter nog steeds de gedachte, dat het onderwaterdiesel systeem een Duitse uitvinding is, ondanks de verklaring van het ministerie van Marine in het begin van dit jaar, dat deze uitvin ding een Nederlandse is. (De Nederlander). DE TERUGKEER UIT DUITSLAND GAAT VOORT MAAR WORDT MOEILIJKER. Het ministerie van economische zaken heeft thans het jaarverslag over 1947 gepu bliceerd van het commissariaat voor de Nederlandse economische belangen in Duits land. Er blijkt uit, dat het terugvoeren der geroofde Nederlandse goederen steeds moei lijker wordt. In het afgelopen jaar werden vanuil de gezamenlijke zones van Duitseland ca. 16.000 ton restitutie-goederen verladen met: 1015 wagons, 62 schepen, 187 auto-vrachten, het geen het totaal van 1 November 1945 af brengt op 4292 spoorwagens, 282 scheeps ladingen' 745 auto-vrachten. Getracht wordt in alle zones een alge mene regeling te treffen inzake de ruil van restitutie-goederen, omdat het verscheidene malen voorkomt, dat machines of andere goederen voo r het claimende land feitelflk niet van zoveel belang zijn, terwijl de Duitsers ze zeer gaarne willen houden. Uit de Amerikaanse zone kwamen gedu rende 1947 enige zeer belangrijke posten, o.a. de terugvoer van uit Arnhem geroofde diamanten ter waarde van tenminste 8 A 9 millioen gulden. Een andere belangrijke post was een pakket van ongeveer 45 millioen Nederlandse staatsobligaties, die het grootste gedeelte vormden van het depot van de Duitsche Revisions- und Treuhand Gesell- schaft. In de voor ons belangrijkste zone nl. de Engelse, vindt het werk regelmatig voort gang in een goed tempo. Van de uit deze zone teruggevoerde goederen mogen apart worden genoemdDe fabrieksinstallaties en inventaris van Haze- meyer te Hengelo, ongeveer 400 ton lood van de Hollandse Metallurgische bedrijven en de Aku 1150 ton klokkenschrool, 364 ton electrolytisch koper, zeer veel belangrijk matriaal van de PEGEM te Arnhemde fabrieksinstalaties van de Utrechtse machi nale toestelen- en meubelfabriekde fabrieks installaties van de Mekog te ij muiden en vrijwel de complete inventaris van de juwe liersfirma Spijer en Co. te Amsteream. In 1947 kwamen wij gereed met ons grootste karwei In Duitsland, nl. de demon tage van de Nederlandse haveninstallaties in Hamburg, 18 maanden is er aangewerkt. In totaal werd 5000 ton naar Nederland verscheept. Ook in de Russische zone gaat het werk gestatig hoewel langzaam voort. De belangrijkste posten die in 1947 wer den vrijgegeven en teruggevoerd, zijn46 binnenschepen, waarvan er 43 inmiddels in Nederlan zijn gearriveerd en meer dan 100 electrische en diesel-electrische personen rijtuigen van de Nederlandse spoorwegen. Kunstschatten kwamen uit deze zone nog niet terug. NIEUWE MUNTEN OP KOMST. Blijkens een Vrijdag in het Staatsblad opgenomen besluit van de Regent:- zal de Muntwet 1948 op 1 Augustus a.s. wer king treden, Het in de bezettii. jaren in omloop gebrachte zinken geld za; ut het Nederlandse muRter.stelsel verwijderd wor den. Er komen nieuwe munteneen nikkelen kwartje en dubbeltje en een ronde bronzen stuiver en cent. Deze munten zullen nog dit jaar in omloop worden gebracht en voor hands worden geslagen met de beeltenis van H. M. Koningin Wilhelmina naar een ontwerp van prof. L. C. Wenckebach. De zilveren rijksdaalder en gulden blijven op de voet van de nieuwe muntwet gang baar. De andere overeenkomstig de Muntwet 1901 geslagen munten (dus ook de zinken munten) blijven voorlopig wettig betaalmid del. doch zullen geleidelijk buiten omloop worden gesteld. Het ligt in de bedoeling de coupures, welke na de muntvernieuwing niet zullen terugkeren, t.w. de halve gulden twee-en-een-halve centstuk, nog dit jaar in te trekken. De intrekking van de oude stui vers, dubbeltjes en kwartjes zal op een later tijdstip volgen. DR. BEEL HEEET ZIJN OPDRACHT TERUG GEGEVEN. Dr. L.J. M. Beel heeft Donderdagmorgen ter kennis van H. K. H. Regentes gebracht, dat hij tot zijn leedwezen niet geslaagd is in de samenstelling van een parlementair Kabinet. Hij heeft verzocht van de hem gegeven opdracht temogen worden ontheven. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1