li *FI 5PHP S r Af IP H MT C
AXELSCHE flfj COURANT
r
Frankering bij abonnement, Axe!.
ZATERDAG 24 JULI 1948.
62e JAARGANG' No. 81.
Frankering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 21 JULI 1948
62e JAARGANG' No. 83
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
Paul Henri Spaak
Zoais men zich E geland niet kan voor
stellen zonder Churchill, zo kan men zich
België niet denken zonder Spaak. Minister
of niet, hij speelt een rol. men hoort hem
men ziet htmhij ijvert voor Benelux en
hij houdt zich bezig met de koningskwestie
hij is een haantje de voorste, zelfs al staat
hij officieel niet in het voorste gelidhij
ziet kans ook achter de schermen, maar
zonder intriges, te werken voor het doel,
dat hij nastreeft. Ook in ander opz cht lijkt
hij op Churchillhij heeft namelijk eveneens
een bewogen loopbaan gehadjournalisten,
schrijvers, politiek agitator, advocaat, minis
ter president. Maar terwijl Churchil rechts
staat, staat Spaak lirks, en fel' Nog een
verschilChurchill is oud, Spaak is jong,
thans 48 jaar. België kan dus nog veel van
hem horen en Spaak is er de man niet naar
om niet veel van zich te laten horen. Want
hij is een gewiekst en geestig spreker en
hij is ook een moedig en bekwaam diplo
maat, met een vrij allure, die gevoeligheid
voor de mening van anderen aan het werk
te zetten en vrij te laten, die hem tot een
der beste onderhandelaars van West-Europa
maakt.
Men zou van Spaak kunnen zeggen, dat
hij niets van zich zelf heeft. Alle eigenschap
pen, die hem kenmerken heeft hij van het
een of andere familielid geërfd. Van zijn
moeder het eerste vrouwelijke parlements
lid in België, erfde hij zijn socialistische
opvattingen, de felheid ervan wordt b.v.
gedemonstreerd door het feit, dat hij eens
de ruiten ingooide van het gebouw ener
krant, die hem niet beviel. Van zijn vader
erfde hij de zin voor het dramatische, die
hem typeert. Deze immers gaf zgn politieke
loopbaan pijjs om zich aan de literaruur en
en met name aan het schrijven van toneel
stukken te wijden. Die dramatiche traditie
leeft nog voort in de familie Spaak in zijn
Brusselse woning worden vaak toneelspel
letjes opgevoerd, waaraan zowel vader
Spaak als zijn beide dochters ijverig deel
nemen. En men zegt, dat er goed gespeeld
wordt ook.
Van zijn grootvader en een zijner ooms
erfde hij de zin voor de juridische studie,
die hij zelf volgde; na de voltooiing ervan
was een van zijn eerste pleidooien ten
gunste van de communisten, die beschuldigd
werden van een samenzwering tegen de
Staat. En ook de man, die op de Italiaanse
kroonprins Umberto een aanslag pleegde,
vond in Spaak een vurig verdediger. Dat
hij communisten verdedigde, wil geenszins
zeggen, dat hij neigingen in die richting
vertoont; thans staat hij voorop in de rij
dergenen, die West-Europa willen verenigen,
juist om een blok te vormen tegen de
opdringende communisten.
Zijn loopbaan is snel en schitterend ge
weest. Hij was een der jongste ministers,
die Europa ooit gehad heeft en sinds 1936,
toen hij voor het eerst een minister-porte
feuille aanvaardde, is hij voortdurend ge
stegen. Verscheidene malen was hij premier,
ook in Mei 1940, toen de Duitsers zijn land
binnenvielenuit die dagen dateert het
verhaal, dat hij, toen de Duitse gezant hem
kwam vertellen, dat Duitsland zich genood
zaakt zag België opnieuw binnen te vallen,
de gezant niet eens aan het woord liet
komen, maar hem toevoegde: „Ik eerst" en
toen gaf hij een vernietigende redevoering
aan het adres van Duitsland ten beste, die
de Duitser met beschaamde kaken deed
afdruipen. „Onze zaak is een rechtvaardige
zaak en wij zullen winnen", heeft hij gezegd.
Voor die overwinning heeft hij alles over
gehalhij ging naar Londen na de capi-
tuiat'e en vocht da'r yerder.
Hoe hij vocht, hoe hij werkte en hoe
men hem waardeerde, blijkt we! uit het feit,
dat men hem koos tot de eerste voorzitter
van de eerste algemene vergadering van
de U.N.O.
Spaak is een meester van het woord
geestig, flonkerend en doo dringend is zijn
taai, logis'h is de opbouw van rijn altijd
geïmproviseerde redevoeringen en als hij
aan het spreken is voelt hij zich op zijn
best: als de bespeler van een goed instru
ment, als de dirigent van een orkest. Wee
degene, die het waagt zijn leiding niet te
volgen: met een geestigheid, of met een
bijtend spotwoord roept hij hen tot orde.
Dat hebben velen op de Assemblés van de
U. N. O. ervaren.
In vroeger jaren hadden vrienden en vijan
den allerlei benamingen voor de roerige
Spaak; zij varieërden van „demagoog in
smoking" tot „salonanarchist". De wilde
haren zijn er met de jaren uit gegaan, maar
iets van de roerigheid en van het patricische
is gebleven bij deze gewezen ruiten-ingooier,
die tevens zoveel opbouwends deed en doet.
Spaak is altijd met iets bezig, ook als hij
geen minister is. En men kan er zeker van
zijn, aat hij op een goede en voor som
migen kwade dag, te voorschijn komt met
iets ongewoons, dat het resultaat is van zijn
eigenschappen als politicus, jurist, toneelspe
ler, diplomaat en mensenkenner. Als ge
niets van Spaak hoort, is hij een „bommetje"
aan het fabriceren en als ge wel iets van
hem hoort, loopt hij er al mee in zijn zak,
en wacht hij alleen op de geschikte dag om
het te adresseren.
ACHTER DE COULISSEN VAN DE
„TOUR DE FRANCE"
Dit grote sportgebeuren, dat ongeveer
twee weken geleden een aanvang genomen
heeft, vergt ieder jaar weer een actieve,
langdurige voorbereiding. De organisatoren
moeten het parcours een jaar van te voren
klaarmaken, en men ziet de noodzaak hier
van in, wanneer men weet, dat hoewel er
slechts 130 renners zijn, er toch meer dan
800 personen, met enkele honderden wagens,
het parcours volgen, om voor publiciteit en
orde zorg te dragen.
Dit jaar, beslaat het traject van de Tour
de France meer dan 5.000 kilometer, door
kruist zes landen, en leidt het door 700
steden. Om alle mensen onderdak te verle
nen, heeft men het dan ook met niet minder
dan eventjes 528 hotelhouders. 200 garage
houders en 180 burgemeesters op „een
accoordje moeten gooien'.
Van het benodigde materiaal noemen wa
slechts3.000 luchtbanden, 2 000 petjes,
8 000 veldflessen. Iedere groep wordt verge
zeld door twee werktuigkundigen, twee
masseuis en verscheidene adviseurs.
Een waar hospitaal volgt de renners 200
liter alcohol, 1.500 windels, 2.000 compres-
sen, 400 rollen leuccplast, 300 paketten
watten, 300 pleisters, 2 kg zinkoxyde en
70 liter aether.
Het budget van de Tour de France bedraagt
dit jaar meer dan 45 millioen Franse francs.
Maar langs Frankrijks wegen zuilen ook
millioenen toeschouwers de renners van de
beroemdste rit ter wereld, toejuichen.
Internationale studie-dagen voor
de paardenfokkerij.
VAN 6-8 SEPTEMBER TE UTRECHT.
In het begin van dit jaar werd reeds
bekendheid gegeven aan hel voornemen van
de Znotechnische Vereniging, om in samen
werking met de verschillende Nederlandse
paardensfamboekverenigingen, het Ministerie
van Landbouw, Visserij en Voedselvoorzie
ning en wetenschappelijke vertegenwoordi
gers van de Dierengeneeskundige faculiteit
der Utrechtse Universiteit en van de Land
bouwhogeschool te Wageningen, van 6 tot
en met 8 September 1948 te Ulrecht inter
nationale studiedagen betreffende de paar
denfokkerij voor landbouwdoeleinden te
organiseren.
Het blijkt dat er in het buitenland een
zeer grote belangstelling voor dit gebeuren
bestaat. Vrijwel alle Europese landen hebben
hun deelname toegezegd, terwijl ook uit
Canada, de Verenigde Staten van Noord-
Amerika en Afrika blijken van belangstelling
zijn binnengekomen.
Op Maandag 6 September s'-morgens te
10 uur zal Dr L. H. N Bosch Ridder van
Rosenthal, President-Curator van de Rijks
universiteit te Utrecht, de studiedagen offi-
ciëel openen. Na de opening zal de eerste
zitting worden gehouden, waarbij gesproken
zal worden over het stamboekwezen, de
de selectie en de keuring. 's-Middags zullen
beichouwingen worden gehouden worden
gewijd aan fertiliteit en steriliteit bij paarden.
Op Dinsdag 7 September wordt 's-mor
gens gesproken over de gebruikswaardebe
paling als methode van selectie en de
betekenis hiervan ten aanzien van de me
chanisatie. Dinsdagmiddag zal een bezoek
worden gebracht aan een landbouwbedrijf
waarbij o. a. proefneming omtrent de ge-
bruikswaardebepaling zullen worden verricht.
Op de laatste dag van dit congres, Woensdag
8 September, zal s-morger.s van gedachten
worden gewisseld over de wettelijke maat
regelen op het gebied van de paardenfokkerij.
's-Middags zullen de studiedagen met een
concours-hippique worden besloten.
In aansluiting op deze dagen worden op
8 en 9 September a.s. ter gelegenheid van
het aanstaande Regeringsjubileum en de
kroningsfeesten te Utrecht grote nationale
keuringen en demonstraties gehouden van
alle In Nederland gefokte paardenrassen voor
landbouwdoeleinden.
PAARDENEXPORT NAAR SPANJE.
Naar aanleiding van berichten, welke de
laatste tijd in de pers hebben gecirculeerd
over een spoedig te verwachten export van
paarden naar Spanje, waarbij ca. 4000 dieren
zouden zijn betrokken, wijst het Ministerie
van Landbouw, Visserij en Voedselvoor
ziening erop, dat deze berichten blijk geven
van een optimisme, dat moeilijk met de
feitelijke verhouding en vooruitzichten ten
aanzien van dit deel onzer handelsrelaties
met Spanje in overeenstemming te brengen
is. Met betrekking tot deze export is geen
enkele garantie te geven. Weliswaar is voor
het lopende Spaans-Nederlandse handelsac-
coord een contingent paarden in de Neder
landse exportlijst opgenomen, maar voor
zover bekend bestaat hiervoor in Spanje op
het ogenblik nog niet die mate van belang
stelling, op grond waarvan een realisatie
binnen afzienbare tijd, laat staan een spoe
dige verwezenlijking, zou kunnen worden
verwacht.
Nedenatu.se
deren.
UIT DUITSLAND
MAAR WORDT
LIJKER.
in economische zaken
ersiag over 1947 gepu-
lommissarlaat voor de
sche belangen in Duits
dat het terugvoeren der
goederen steeds moei-
ïar werden vanuit de
in Duitseland ca. 16.000
m verladen met1015
187 auto-vrachten, het-
1 November 1945 af
orwagons, 282 scheeps-
achten.
alie zones een alge-
fen inzake de ruil van
mdat het verscheidene
t machines of andere
laimende land feitelijk
belang zijn, terwijl
gaarne willen houden,
e zone kwamen gedu-
er belangrijke posten,
uit Arnhem geroofde
e van tenminste 8 k 9
en andere belangrijke
an ongeveer 45 millioen
igaties, die het grootste
an het depot van de
und Treuhand Geseil-
langrijkste zone nl. de
rerk regelmatig voort-
mpo.
e zone teruggevoerde
rt worden genoemd De
inventaris van Haze-
ïgeveer 400 ton lood
etallurgische bedrijven
klokkenschroot, 364 ton
zeer veel belangrijk
'EGEM te Arnhemde
n de Utrechtse machi-
ibeifabriekde fabrieks-
iekog te IJmuiden en
inventaris van dejuwe-
'o. te Amsteream.
wij gereed met ons
uitstand, nl. de d^mon-
indse haveninstallaties
nden is er aan gewerkt.
3 ton naar Nederland
he zone gaat het werk
raam voort.
sten die in 1947 wer-
iruggevoerd, zijn46
/an er 43 inmiddels in
ïerd en meer dan 100
l-electrische personen-
lerlandse spoorwegen,
n uit deze zone nog
TEN OP KOMST,
dag in het Staatsblad
in de Regent? zal de
Augustus a.s. wer-
de bezettii. jaren in
ken geld za «it het
leisel verwijderd wor-
nur.ten een nikkelen
en een ronde bronzen
munten zullen nog dit
;n gcoracht en voor
zen met de beeltenis
Wilhelmina naar een
C. Wenckebach,
alder en guldsn blijven
euwe muntwet gaog-
:enkomsiig de Muntwet
(dus ook de zinken
opig wettig betaalmid-
delijk buiten omloop
igt in de bedoeling de
de muntvernieuwing
t.w. de halve gulden
ltstuk, nog dit jaar in
ring van de oude stui-
kwartjes zal op een
P.uur kan de boot er ongeveer zestig uur
"ëtr water op draaien, doch bij de maxi-
umsnelheid van acht mijl wordt het ver-
fuik zo groot, dat de onderzeeboot na één
r alweer naar de oppervlakte moet komen,
met behulp van de dieselmotoren de
cu's weer te Iaden. Juist in het naar
Ten komen schuilt steeds een dodelijk
vaar, want vliegtuigen en snelle torpedo-
Enkele daarvan konden nog naar Engeland
ontkomen, maar de O 26 en de O 27
vielen, half afgebouwd, in handen van de
bezetters, ook de tekeningen. De belang
stelling van de Duitsers voor onze boten
nam nog toe, toen zij het onderwater-
dieselsysteem hadden leren kennen, waar
van zij de grote mogelijkheden dadelijk
inzagen.
iijke unvinuer in rocucrianu ièn loneie
scheen na zijn repatriëring uit Indië.
In het buitenland leeft echter nog steeds
de gedachte, dat het onderwaterdiesel-
systeem een Duitse uitvinding is, ondanks
de verklaring van het ministerie van Marine
in het begin van dit jaar, dat deze uitvin
ding een Nederlandse is.
(De Nederlander).
DR. BEEL HEEET ZIJN OPDRACHT
TERUG GEGEVEN.
Dr. L.J. M. Beel heeft Donderdagmorgen
ter kennis van H. K. H. Regentes gebracht,
dat hij tot zijn leedwezen niet geslaagd is
in de samenstelling van een parlementair
Kabinet. Hij heeft verzocht van de hem
gegeven opdracht temogen worden ontheven.
Abonnements-
prijs:
Advertentie prijs
cent ner m.m.
Abonnemeats-
prijs s
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentièn
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.