li *FI 5PHP S r Af IP H MT C AXELSCHE flfj COURANT r Frankering bij abonnement, Axe!. ZATERDAG 24 JULI 1948. 62e JAARGANG' No. 81. Frankering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 21 JULI 1948 62e JAARGANG' No. 83 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM Paul Henri Spaak Zoais men zich E geland niet kan voor stellen zonder Churchill, zo kan men zich België niet denken zonder Spaak. Minister of niet, hij speelt een rol. men hoort hem men ziet htmhij ijvert voor Benelux en hij houdt zich bezig met de koningskwestie hij is een haantje de voorste, zelfs al staat hij officieel niet in het voorste gelidhij ziet kans ook achter de schermen, maar zonder intriges, te werken voor het doel, dat hij nastreeft. Ook in ander opz cht lijkt hij op Churchillhij heeft namelijk eveneens een bewogen loopbaan gehadjournalisten, schrijvers, politiek agitator, advocaat, minis ter president. Maar terwijl Churchil rechts staat, staat Spaak lirks, en fel' Nog een verschilChurchill is oud, Spaak is jong, thans 48 jaar. België kan dus nog veel van hem horen en Spaak is er de man niet naar om niet veel van zich te laten horen. Want hij is een gewiekst en geestig spreker en hij is ook een moedig en bekwaam diplo maat, met een vrij allure, die gevoeligheid voor de mening van anderen aan het werk te zetten en vrij te laten, die hem tot een der beste onderhandelaars van West-Europa maakt. Men zou van Spaak kunnen zeggen, dat hij niets van zich zelf heeft. Alle eigenschap pen, die hem kenmerken heeft hij van het een of andere familielid geërfd. Van zijn moeder het eerste vrouwelijke parlements lid in België, erfde hij zijn socialistische opvattingen, de felheid ervan wordt b.v. gedemonstreerd door het feit, dat hij eens de ruiten ingooide van het gebouw ener krant, die hem niet beviel. Van zijn vader erfde hij de zin voor het dramatische, die hem typeert. Deze immers gaf zgn politieke loopbaan pijjs om zich aan de literaruur en en met name aan het schrijven van toneel stukken te wijden. Die dramatiche traditie leeft nog voort in de familie Spaak in zijn Brusselse woning worden vaak toneelspel letjes opgevoerd, waaraan zowel vader Spaak als zijn beide dochters ijverig deel nemen. En men zegt, dat er goed gespeeld wordt ook. Van zijn grootvader en een zijner ooms erfde hij de zin voor de juridische studie, die hij zelf volgde; na de voltooiing ervan was een van zijn eerste pleidooien ten gunste van de communisten, die beschuldigd werden van een samenzwering tegen de Staat. En ook de man, die op de Italiaanse kroonprins Umberto een aanslag pleegde, vond in Spaak een vurig verdediger. Dat hij communisten verdedigde, wil geenszins zeggen, dat hij neigingen in die richting vertoont; thans staat hij voorop in de rij dergenen, die West-Europa willen verenigen, juist om een blok te vormen tegen de opdringende communisten. Zijn loopbaan is snel en schitterend ge weest. Hij was een der jongste ministers, die Europa ooit gehad heeft en sinds 1936, toen hij voor het eerst een minister-porte feuille aanvaardde, is hij voortdurend ge stegen. Verscheidene malen was hij premier, ook in Mei 1940, toen de Duitsers zijn land binnenvielenuit die dagen dateert het verhaal, dat hij, toen de Duitse gezant hem kwam vertellen, dat Duitsland zich genood zaakt zag België opnieuw binnen te vallen, de gezant niet eens aan het woord liet komen, maar hem toevoegde: „Ik eerst" en toen gaf hij een vernietigende redevoering aan het adres van Duitsland ten beste, die de Duitser met beschaamde kaken deed afdruipen. „Onze zaak is een rechtvaardige zaak en wij zullen winnen", heeft hij gezegd. Voor die overwinning heeft hij alles over gehalhij ging naar Londen na de capi- tuiat'e en vocht da'r yerder. Hoe hij vocht, hoe hij werkte en hoe men hem waardeerde, blijkt we! uit het feit, dat men hem koos tot de eerste voorzitter van de eerste algemene vergadering van de U.N.O. Spaak is een meester van het woord geestig, flonkerend en doo dringend is zijn taai, logis'h is de opbouw van rijn altijd geïmproviseerde redevoeringen en als hij aan het spreken is voelt hij zich op zijn best: als de bespeler van een goed instru ment, als de dirigent van een orkest. Wee degene, die het waagt zijn leiding niet te volgen: met een geestigheid, of met een bijtend spotwoord roept hij hen tot orde. Dat hebben velen op de Assemblés van de U. N. O. ervaren. In vroeger jaren hadden vrienden en vijan den allerlei benamingen voor de roerige Spaak; zij varieërden van „demagoog in smoking" tot „salonanarchist". De wilde haren zijn er met de jaren uit gegaan, maar iets van de roerigheid en van het patricische is gebleven bij deze gewezen ruiten-ingooier, die tevens zoveel opbouwends deed en doet. Spaak is altijd met iets bezig, ook als hij geen minister is. En men kan er zeker van zijn, aat hij op een goede en voor som migen kwade dag, te voorschijn komt met iets ongewoons, dat het resultaat is van zijn eigenschappen als politicus, jurist, toneelspe ler, diplomaat en mensenkenner. Als ge niets van Spaak hoort, is hij een „bommetje" aan het fabriceren en als ge wel iets van hem hoort, loopt hij er al mee in zijn zak, en wacht hij alleen op de geschikte dag om het te adresseren. ACHTER DE COULISSEN VAN DE „TOUR DE FRANCE" Dit grote sportgebeuren, dat ongeveer twee weken geleden een aanvang genomen heeft, vergt ieder jaar weer een actieve, langdurige voorbereiding. De organisatoren moeten het parcours een jaar van te voren klaarmaken, en men ziet de noodzaak hier van in, wanneer men weet, dat hoewel er slechts 130 renners zijn, er toch meer dan 800 personen, met enkele honderden wagens, het parcours volgen, om voor publiciteit en orde zorg te dragen. Dit jaar, beslaat het traject van de Tour de France meer dan 5.000 kilometer, door kruist zes landen, en leidt het door 700 steden. Om alle mensen onderdak te verle nen, heeft men het dan ook met niet minder dan eventjes 528 hotelhouders. 200 garage houders en 180 burgemeesters op „een accoordje moeten gooien'. Van het benodigde materiaal noemen wa slechts3.000 luchtbanden, 2 000 petjes, 8 000 veldflessen. Iedere groep wordt verge zeld door twee werktuigkundigen, twee masseuis en verscheidene adviseurs. Een waar hospitaal volgt de renners 200 liter alcohol, 1.500 windels, 2.000 compres- sen, 400 rollen leuccplast, 300 paketten watten, 300 pleisters, 2 kg zinkoxyde en 70 liter aether. Het budget van de Tour de France bedraagt dit jaar meer dan 45 millioen Franse francs. Maar langs Frankrijks wegen zuilen ook millioenen toeschouwers de renners van de beroemdste rit ter wereld, toejuichen. Internationale studie-dagen voor de paardenfokkerij. VAN 6-8 SEPTEMBER TE UTRECHT. In het begin van dit jaar werd reeds bekendheid gegeven aan hel voornemen van de Znotechnische Vereniging, om in samen werking met de verschillende Nederlandse paardensfamboekverenigingen, het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorzie ning en wetenschappelijke vertegenwoordi gers van de Dierengeneeskundige faculiteit der Utrechtse Universiteit en van de Land bouwhogeschool te Wageningen, van 6 tot en met 8 September 1948 te Ulrecht inter nationale studiedagen betreffende de paar denfokkerij voor landbouwdoeleinden te organiseren. Het blijkt dat er in het buitenland een zeer grote belangstelling voor dit gebeuren bestaat. Vrijwel alle Europese landen hebben hun deelname toegezegd, terwijl ook uit Canada, de Verenigde Staten van Noord- Amerika en Afrika blijken van belangstelling zijn binnengekomen. Op Maandag 6 September s'-morgens te 10 uur zal Dr L. H. N Bosch Ridder van Rosenthal, President-Curator van de Rijks universiteit te Utrecht, de studiedagen offi- ciëel openen. Na de opening zal de eerste zitting worden gehouden, waarbij gesproken zal worden over het stamboekwezen, de de selectie en de keuring. 's-Middags zullen beichouwingen worden gehouden worden gewijd aan fertiliteit en steriliteit bij paarden. Op Dinsdag 7 September wordt 's-mor gens gesproken over de gebruikswaardebe paling als methode van selectie en de betekenis hiervan ten aanzien van de me chanisatie. Dinsdagmiddag zal een bezoek worden gebracht aan een landbouwbedrijf waarbij o. a. proefneming omtrent de ge- bruikswaardebepaling zullen worden verricht. Op de laatste dag van dit congres, Woensdag 8 September, zal s-morger.s van gedachten worden gewisseld over de wettelijke maat regelen op het gebied van de paardenfokkerij. 's-Middags zullen de studiedagen met een concours-hippique worden besloten. In aansluiting op deze dagen worden op 8 en 9 September a.s. ter gelegenheid van het aanstaande Regeringsjubileum en de kroningsfeesten te Utrecht grote nationale keuringen en demonstraties gehouden van alle In Nederland gefokte paardenrassen voor landbouwdoeleinden. PAARDENEXPORT NAAR SPANJE. Naar aanleiding van berichten, welke de laatste tijd in de pers hebben gecirculeerd over een spoedig te verwachten export van paarden naar Spanje, waarbij ca. 4000 dieren zouden zijn betrokken, wijst het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoor ziening erop, dat deze berichten blijk geven van een optimisme, dat moeilijk met de feitelijke verhouding en vooruitzichten ten aanzien van dit deel onzer handelsrelaties met Spanje in overeenstemming te brengen is. Met betrekking tot deze export is geen enkele garantie te geven. Weliswaar is voor het lopende Spaans-Nederlandse handelsac- coord een contingent paarden in de Neder landse exportlijst opgenomen, maar voor zover bekend bestaat hiervoor in Spanje op het ogenblik nog niet die mate van belang stelling, op grond waarvan een realisatie binnen afzienbare tijd, laat staan een spoe dige verwezenlijking, zou kunnen worden verwacht. Nedenatu.se deren. UIT DUITSLAND MAAR WORDT LIJKER. in economische zaken ersiag over 1947 gepu- lommissarlaat voor de sche belangen in Duits dat het terugvoeren der goederen steeds moei- ïar werden vanuit de in Duitseland ca. 16.000 m verladen met1015 187 auto-vrachten, het- 1 November 1945 af orwagons, 282 scheeps- achten. alie zones een alge- fen inzake de ruil van mdat het verscheidene t machines of andere laimende land feitelijk belang zijn, terwijl gaarne willen houden, e zone kwamen gedu- er belangrijke posten, uit Arnhem geroofde e van tenminste 8 k 9 en andere belangrijke an ongeveer 45 millioen igaties, die het grootste an het depot van de und Treuhand Geseil- langrijkste zone nl. de rerk regelmatig voort- mpo. e zone teruggevoerde rt worden genoemd De inventaris van Haze- ïgeveer 400 ton lood etallurgische bedrijven klokkenschroot, 364 ton zeer veel belangrijk 'EGEM te Arnhemde n de Utrechtse machi- ibeifabriekde fabrieks- iekog te IJmuiden en inventaris van dejuwe- 'o. te Amsteream. wij gereed met ons uitstand, nl. de d^mon- indse haveninstallaties nden is er aan gewerkt. 3 ton naar Nederland he zone gaat het werk raam voort. sten die in 1947 wer- iruggevoerd, zijn46 /an er 43 inmiddels in ïerd en meer dan 100 l-electrische personen- lerlandse spoorwegen, n uit deze zone nog TEN OP KOMST, dag in het Staatsblad in de Regent? zal de Augustus a.s. wer- de bezettii. jaren in ken geld za «it het leisel verwijderd wor- nur.ten een nikkelen en een ronde bronzen munten zullen nog dit ;n gcoracht en voor zen met de beeltenis Wilhelmina naar een C. Wenckebach, alder en guldsn blijven euwe muntwet gaog- :enkomsiig de Muntwet (dus ook de zinken opig wettig betaalmid- delijk buiten omloop igt in de bedoeling de de muntvernieuwing t.w. de halve gulden ltstuk, nog dit jaar in ring van de oude stui- kwartjes zal op een P.uur kan de boot er ongeveer zestig uur "ëtr water op draaien, doch bij de maxi- umsnelheid van acht mijl wordt het ver- fuik zo groot, dat de onderzeeboot na één r alweer naar de oppervlakte moet komen, met behulp van de dieselmotoren de cu's weer te Iaden. Juist in het naar Ten komen schuilt steeds een dodelijk vaar, want vliegtuigen en snelle torpedo- Enkele daarvan konden nog naar Engeland ontkomen, maar de O 26 en de O 27 vielen, half afgebouwd, in handen van de bezetters, ook de tekeningen. De belang stelling van de Duitsers voor onze boten nam nog toe, toen zij het onderwater- dieselsysteem hadden leren kennen, waar van zij de grote mogelijkheden dadelijk inzagen. iijke unvinuer in rocucrianu ièn loneie scheen na zijn repatriëring uit Indië. In het buitenland leeft echter nog steeds de gedachte, dat het onderwaterdiesel- systeem een Duitse uitvinding is, ondanks de verklaring van het ministerie van Marine in het begin van dit jaar, dat deze uitvin ding een Nederlandse is. (De Nederlander). DR. BEEL HEEET ZIJN OPDRACHT TERUG GEGEVEN. Dr. L.J. M. Beel heeft Donderdagmorgen ter kennis van H. K. H. Regentes gebracht, dat hij tot zijn leedwezen niet geslaagd is in de samenstelling van een parlementair Kabinet. Hij heeft verzocht van de hem gegeven opdracht temogen worden ontheven. Abonnements- prijs: Advertentie prijs cent ner m.m. Abonnemeats- prijs s Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentièn (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1