AXELSCHE m COURANT
Spoorweg Mechelen-Terneuzen overgegaan
naar de Nederlandse Spoorwegen.
Een Nederlands rijwiel
met hulpmotor.
F: ankering bij abonnement, Ax?l
ZATERDAG 10 JULI 1948.
62e JAARGANG No. 78
IZX
Frankering bij abonnement, Axel
DINSDAG 6 JULI 1948.
62e JAARGANG No. 77.
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
V
DE BELANGEN VAN Z.-VLAANDEREN
WORDEN IN HET OOG GEHOUDEN.
Na sedert 21 Januari 1948 door de Neder
landse Spoorwegen te .zijn beheerd onder
een huurovereenkomst, is de Spoorweg
MechelenTerneuzen, voorzover deze op
Nederlands gebied ligt, Donderdag in eigen
dom overgegaan in handen van de Neder
landse Spoorwegen.
Voor deze gebeurtenis is de voltallige
directie van de Nederlandse Spoorwegen in
gezelschap van de directeur-generaal van
het verkeer, de heer H. van Galen Last,
Donderdag naar Terneuzen gegaan, om
opnieuw over de exploitatie van 't Zeeuws-
Vlaamse spoorwegnet te beraadslagen met
vertegewoordigers van de overheid, de han
del, de industrie en de landbouw in Zeeuws-
Vlaanderen.
Onder deze laatsten werden opgemerkt:
burgemeester mr. P. H. W. F. Teilegen van
Terneuzen, die tevens voorzitter is van de
stichting havenbelangen Ir. J. F. Denie,
directeur van de Zeeuws-Vlaamse)Tramweg-
mij. en H. A. A. baron Colot 'd Escurie, com-
misaris van iaatsgenoemde maatschappij.
De president der Nederlandse Spoorwegen,
ir. F. Q. den Hollander, stelde vast, aldus
vernemen wij van de president van de..
Nederlandse Spoorwegen, dat, dank zij de
medewerking van de Nederlandse regering,
een koop is gesloten, waardoor de op
Nederlands gebied liggende lijnen en inrich
tingen van de Spoorweg Mechelen—Terneu
zen. een deel van het .rollende matrieel met
de daarbij behorende magazijnvoorraden en
het kraanbedrijf te Terneuzen in eigendom
aan de Nederlendse Spoorwegen is overge
gaan. Ook de 106 man personeel van de
.Mechelen—Terneuzen"* die op Nederlands
gebied te werk zijn gesteld, gaan over in
dienst van de N. S.
De heer den Hollander verklaarde, in
Zeeuws-Vlaarderen de status quo cp spoor
weggebied te zullen handhaven, waar toch
verschillende voorzieningen allereerst aan
weg en werken nodig zijn. Het goederen
verkeer, waaronder ook het Terneuzense
kraanbedrijf moet worden verstaan, zal wor
den voortgezet als tot dusverre en zo
mogelijk worden verbeterd. De mogelijkheid
voor het reizigersverkeer zal later worden
bezien.
Zoals de situatie zich thans laat aanzien,
zou het reizigersverkeer langs de rails
eigenlijk gestaakt moeten worden en oveV de
weg moeten worden afgewikkeld, althans
voor zover het betreft het interne verkeer
in Zeeuws-Vlaanderen. Met deze zienswijze
bleek de meerderheid der aanwezigen het
eens te zijn.
Het verkeer met België is van evenveel
belang te achten als dat met het overige
Nederland. Het zal zich overigens ontwik
kelen parallel met de ontwikkeling van de
Benelux-gedachte.
Het is niet uitgesloten, dat zich hier een
internationaal verkeer ontwikkelt. Exploitatie
van reizigerstreinen is echter alleen moge
lijk bij een hoger verkeersdichtheid. De N. S.
hopen van harte, dat deze zich zal blijken
voor te doen. Gelijdelijk zullen op de
Zeeuws-Vlaamse lijn de condities van de
N. S. worden ingevoerd. Hierbij zullen* de
N.S. toch uiterst voorzichtig en steeds in
overleg met de Zeeuws-Vlaamse belangen
hebben te werk te gaan, om schokken te
voorkomen. Concrete mededelingen kunnen
hierover thans niet worden gedaan.
Voorlopig verlies.
Ir. den Hollander merkte tenslote op, dat
onder de huidige omstandigheden het
Zeeuws-Vlaamse net verlies zal opleveren.
Dit zal echter voor de N.S. geen reden zijn
om deze lijn te verwaarlozen. Integendeel,
de N. S. zullen de Zeeuws-Vlaamse lijn met
dezelfde toewijding bedienen als alle andere.
De exploitatie zal echter zo gerraffineerd
mogelijk worden gevoerd om de verliezen
tot een minimum te beperken en mlschien
op de duur tot een 6luitende begroting, of
zelfs tot een winstgevend extra te geraken.
Seizoen-vervoer verzekerd.
Op de uit deze mededeling volgende
gedachtenwisseling bleek onder meer, dat
ondank} het feit, dat de N. S. slechts 100
wagons van de Mechelen-Terneuzen hebben
overgenomen, het seizoenvervoer van bieten
en pulp, ten behoeve van de suikerindu
strie, verzekerd is- De Belgische spoorwegen
hebben zich n.l. verbonden zoveel als zij
kunnen, bij te springen. Mocht dit nog niet
voldoende zijn dan zullen de N.S. ook met
matrieel helpen.
Ook bleken de belangen van het kraan
bedrijf te Terneuzen voldoende te zijn
behartigd.
Tenslotte deelde Ir. de Hollander mede
dat de heer Dubois, oud-secretaris van de
internationale Spoorwegmatschappij Meche
len-Terneuzen, namens de inspectie-beheer
ders, de algemene zaken van de N. S. in
Zeeuws-Vlaanderen zal behartigen. De
Zeeuws-Vlaamse zal ressorteren onder de
N. S.-inspectie te Breda en onder de behan-
dels-agent der N. S. te Middelburg.
's Avonds heeft de directeur der N. S. nog
een bijeenkomst gehad met het personeel
van de Internationale Spoorwegmatschappij
Mechelen-Terneuzen, voorzover dit perso
neel in dienst van de Nederlandse Spoor
wegen overgiat.
Er zijn bijzonderheden bekend geworden
over een licht motorrijwiel, dat naar de
Handels- en Transportcourant meldt de
combinatie Van der Heem N.V. en R. S.
Stokvis Zonen thans voor Nederland,
België, Luxemburg en de Overzeese Ge
biedsdelen, in Nederland fabriceert.
Dit motorrijwiel, dat inderdaad een rijwiel
is met hulpmotor, werd speciaal voor dit
doel geconstrueerd en krijgt de naam „Solex".
Het benzineverbruik bedraagt één liter op
100 km. De motor is over het voorwiel
gebouwd en de aandrijving geschiedt op de
voorband door middel van een carborundum-
rol. Het carborundum voorkomt, dat de rol
op de band slipt, zodat extra slijtage van
de band uitgesloten is.
Vermogen van de motor 0.4 pk,-bij 20G0
omwentelingen per minuut. Ontsteking en
verlichting door vliegwieldynamo. De ben
zine wordt door een membraanpompje,
werkend op de drukwisseling in het carter,
rondgepompt. Frame met dikke zwaanhals-
buis. De banden zijn van het halfballontype.
Aan het „Solex"-rijwiel bevinden zich geen
kettingen, geen versnellingen en geen kop
peling. Het gewicht van de fiets met hulp
motor bedraagt ongeveer 25 kg. (fiets 18
kg. en motor 7 kg.
Eén der meest karakteristieke kentekenen
van dit rijwiel is de uiterst eenvoudige be
diening. De tank moet worden gevuld met
1 liter brandstof: 94 delen benzine en 6
delen olie. De motor kan met een enkele
handbeweging op of van de band worden
gewipt. Met één kleine handle aan het
stuur kan men starten, de snelheid regelen
en stoppen. Wil men wegrijden, dan be
hoeft men slechts de motor op de band te
drukken, enige meters te trappen en daarna
de gashandle loslaten. Wil men snelheid
verminderen, dan knijpt men de gashandle
in en eventueel kan men met de remmen,
die op de velgen werken, bijremmen. Bij
het stoppen drukt men de handle geheel in.
Frame en motor zijn er op berekend, dat
men constant met de maximumsnelheid van
ruim 22 km. kan rijden. Het frame is
bovendien zo gebouwd, dat het zowel voor
heren als voor dames geschikt is.
Op het ogenblik is het „Solex'-rijwiel
nog aan de wettelijke bepalingen voor
motorrijwielen onderworpen, doch er bestaat
een goede kans, dat bij in werking treden
van de nieuwe Motor- en Rijwielwet voor
Rijwiel Solex geen rijbewijs meer nodig is
en waarschijnlijk zal dan ook de wegen
belasting voor dit lichte type motorrijwiel
vervallen.
De prijs bedraagt f 375. Of deze prijs met
weeldebelasting verhoogd zal worden, staat
nog niet vast.
MILITAIREN VOOR DE OOGST.
Door de aanhoudende regenval van de
laatste tijd, gepaard gaande met felle wind
vlagen, is de omvang der oogstwerkzaam-
heden in de landbouw plotseling sterk ver
groot. Het vlas, dat er over het algemeen
zeer goed voor stond, kan in de meeste
gevallen niet machinaal geplukt worden,
omdat het geheel door elkaar geslagen is en
veelal geheel plat ter aarde ligt. De vlas
teelt is sedert het vorige jaar bovendien
met 40 pet. uitgebreid, zodat de vlaspluk
ook om die reden belangrijk meer arbeid
vraagt.
Tegelijkertijd moeten de aardappelen,
bestemd voor pootgoed (een uiterst belang
rijk export-productgerooid worden en
het koolzaad dient geoogst.
Reeds is vastgesteld, dat de beschikbare
arbeiders niet toereikend in aantal zijn om
het vlas, de aardappelen en het koolzaad
tijdig te oogsten. De Gewestelijke Arbeids-
bureaux hebben alle arbeiders, waarover z|j
beschikten, geplaatst. De reserves uit de
grote steden zijn door het Bureau Oogst-
voorziening reeds volledig ingeschakeld,
terwijl verder alle beschikbare krachten uit
de categoriën gevangenen en dergelijke
eveneens zijn of worden tewerkgesteld.
Om aan de ontstane moeilijkheden het
hoofd te kunnen bieden, heeft de Minister
van Oorlog op dringend verzoek van de
georganiseerde landbouw in overleg met de
Departementen van Landbouw en Sociale
Zaken ruim 900 militairen voor het rooien
van pootaardappelen aangewezen.
Op 2 Juli zijn zij met het werk begonnen
in Zeeuwsch-VIaanderen en in West-Brabant,
en in de komende dagen zullen zij in de
Wieringermeer en omgeving werk verrichten.
Wanneer de weersomstandigheden het
werken niet teveel zullen belemmeren, mag
worden verwacht, dat door de hulp dezer
militairen de oogst gered wordt. Mocht het
werken worden bemoeilijkt op de wijze
als in de laatste dagen het geval was, dan
zal opnieuw een beroep moeten worden
gedaan op hulp, omdat zonder bijzondere
hulp groote schade aan de gewassen zou
worden toegebracht.
Behalve de pootaardappelen is ook het
vlas een belangrijk export-artikel en de
Tweede was Koe-
half uur later, kort
aamslag en Zuiddorpe.
gemeenten was Hulst
(wam.
t alom in den lande
ongeveer kwart over
setelverdelingg.bekend,
van de candidaten die
i innemen nog heel
de, het was ruim vier
bekend waren,
emmen op iedere partij,
»e van het totaal nu en
1948
1946
126
31,04
30,81
166
25,61
28,31
117
13,21
12,90
353
7,74
10,57
Hl
9,19
7,84
382
7,94
6,41
142
2,37
2,14
344
0,31
197
0,45
337
1,26
336
0,83
224
0,05
1,02
735
1UU,—
1UU,—
19.337.
partijen zullen zitting
liet, A. Fiévez, H. v. d.
n, M. Janssen, N. v. d.
:1, C Mol, J. Gielen*
<ort, C. Romme, J. van
ink, J. Stokman, J. J.
Haas, W. Andriessen,
:n, F. Bachg, J. Groen,
joy, J. van Maarseveen,
ite, L. Beel, J, Maenen,
s en H. Dassen.
s, J. Willems, M. van
gen, J. Scheps, H. van
j. Burger, N. Stuf kens,
k, N. Tendeloo,J. Suur-
orn, J. Schilthuis, W.
nek, A. Joekes, E. Ver-
an der Brug, S. Mans-
van Lienden, S. Post-
2 candidaten loten om
nl. de h.h. J. Emmens
iten, A. B. Roosjen, P.
okkema, H. Meyerink,
v.d. Heuvel, J. Bruins
Algera, E. Verkerk, C.
uwenga.
»enaar, S. de Groot, C
Hoogcarspei, j. Hakn,.
indideten loten om den
v.d. Muyzenberg geb.
i.h. Hermans en van
lanus, J. J? R. Schmall,
Tj. Krol, J. de Ruiter,
aw C, W. t Wittewaal,
Dn van der Feltz, F. H.
G. Vonk, A. Fortanier
lals, J. G. H. Cornelis-
3 candidaten loten om
ikersmit, Ritmeester en
C. N. van Dis.
M. Weiter.
itelling voor Zeeland.
at het aantal Zeeuwse
al nooit bovenmatig
deze verkiezing weer
elopen. In de nieuwe
slechts een Zeeuw n.l.
van der Feltz (C.H.U.)
rnd vergaarde credieten omzetten ln pro-
jjclen, die het noodig heeft. Alhoewel de
^ttialisatie van Argentinië krachtig ter
land wordt genomen, mag men toch niet
erwacji/en, dat er zware industrieën zullen
ofden opgericht, daar het land niet over
«doende ijzer en steenkool beschikt. De
bedragen aan vreemde betaalmidde-
waarover Argentinië na den oorlog
'schikte, heeft het dan ook grotendeels
steed voor de aankoop van uitrusting ten
voor teruggave van monetair goud thans
voor ruim 200 millioen gulden terug. Neder-
land laat thans nog rechten gelden op meer
dan voor 400 millioen aan goud, aldus ver
nemen wij van hogerhand. Men heeft gerede
hoop, dat ook deze rechten, zij het in ge
deelten, zullen worden erkend en inge
willigd.
We kunnen het wel gebruiken.
Het verlies van de C.P.N. was ookjiier vrij
algemeen, en in sommige plaatsen zeer groot
(Sas van Gent 50 pet. en Zuiddorpe 90 pet.)
De uitslagen.
Reeds direct na sluiting der stembureaux
kwamen belangstellenden opdagen om als
eerste de uitslagen te weten. Gelukkig
behoefden we hun geduld niet lang op de
proef te stellen en de gemeente Overslag
was de eerste die zich om ruim half zes
an de Eerste Kamer.
an de leden der Tweede
KSmer der Sfaten-üeneraal, vraagt thans het
verkiezen der leden van de Eerste Kamer
de aandacht. En om direct met de deur in
huis te vallen, kunnen wij er de aandacht
op vestigen, dat de samenstelling der Eerste
Kamer ongewijzigd blijft, in dier voege, dat
de verschillende politieke partijen hetzelfde
aantal zetels behouder, doch met op enige
zetels nieuwe gezichten. De K.V.P. behoudt
dus 17 zetels, de P. v.d. A. 14, de A.R. 7,
de C.H.U. 5, de C.P.N. 4 en de V.V.D. 3.
Abonnements
prijs
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.