AXELSCHE m COURANT Spoorweg Mechelen-Terneuzen overgegaan naar de Nederlandse Spoorwegen. Een Nederlands rijwiel met hulpmotor. F: ankering bij abonnement, Ax?l ZATERDAG 10 JULI 1948. 62e JAARGANG No. 78 IZX Frankering bij abonnement, Axel DINSDAG 6 JULI 1948. 62e JAARGANG No. 77. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM V DE BELANGEN VAN Z.-VLAANDEREN WORDEN IN HET OOG GEHOUDEN. Na sedert 21 Januari 1948 door de Neder landse Spoorwegen te .zijn beheerd onder een huurovereenkomst, is de Spoorweg MechelenTerneuzen, voorzover deze op Nederlands gebied ligt, Donderdag in eigen dom overgegaan in handen van de Neder landse Spoorwegen. Voor deze gebeurtenis is de voltallige directie van de Nederlandse Spoorwegen in gezelschap van de directeur-generaal van het verkeer, de heer H. van Galen Last, Donderdag naar Terneuzen gegaan, om opnieuw over de exploitatie van 't Zeeuws- Vlaamse spoorwegnet te beraadslagen met vertegewoordigers van de overheid, de han del, de industrie en de landbouw in Zeeuws- Vlaanderen. Onder deze laatsten werden opgemerkt: burgemeester mr. P. H. W. F. Teilegen van Terneuzen, die tevens voorzitter is van de stichting havenbelangen Ir. J. F. Denie, directeur van de Zeeuws-Vlaamse)Tramweg- mij. en H. A. A. baron Colot 'd Escurie, com- misaris van iaatsgenoemde maatschappij. De president der Nederlandse Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander, stelde vast, aldus vernemen wij van de president van de.. Nederlandse Spoorwegen, dat, dank zij de medewerking van de Nederlandse regering, een koop is gesloten, waardoor de op Nederlands gebied liggende lijnen en inrich tingen van de Spoorweg Mechelen—Terneu zen. een deel van het .rollende matrieel met de daarbij behorende magazijnvoorraden en het kraanbedrijf te Terneuzen in eigendom aan de Nederlendse Spoorwegen is overge gaan. Ook de 106 man personeel van de .Mechelen—Terneuzen"* die op Nederlands gebied te werk zijn gesteld, gaan over in dienst van de N. S. De heer den Hollander verklaarde, in Zeeuws-Vlaarderen de status quo cp spoor weggebied te zullen handhaven, waar toch verschillende voorzieningen allereerst aan weg en werken nodig zijn. Het goederen verkeer, waaronder ook het Terneuzense kraanbedrijf moet worden verstaan, zal wor den voortgezet als tot dusverre en zo mogelijk worden verbeterd. De mogelijkheid voor het reizigersverkeer zal later worden bezien. Zoals de situatie zich thans laat aanzien, zou het reizigersverkeer langs de rails eigenlijk gestaakt moeten worden en oveV de weg moeten worden afgewikkeld, althans voor zover het betreft het interne verkeer in Zeeuws-Vlaanderen. Met deze zienswijze bleek de meerderheid der aanwezigen het eens te zijn. Het verkeer met België is van evenveel belang te achten als dat met het overige Nederland. Het zal zich overigens ontwik kelen parallel met de ontwikkeling van de Benelux-gedachte. Het is niet uitgesloten, dat zich hier een internationaal verkeer ontwikkelt. Exploitatie van reizigerstreinen is echter alleen moge lijk bij een hoger verkeersdichtheid. De N. S. hopen van harte, dat deze zich zal blijken voor te doen. Gelijdelijk zullen op de Zeeuws-Vlaamse lijn de condities van de N. S. worden ingevoerd. Hierbij zullen* de N.S. toch uiterst voorzichtig en steeds in overleg met de Zeeuws-Vlaamse belangen hebben te werk te gaan, om schokken te voorkomen. Concrete mededelingen kunnen hierover thans niet worden gedaan. Voorlopig verlies. Ir. den Hollander merkte tenslote op, dat onder de huidige omstandigheden het Zeeuws-Vlaamse net verlies zal opleveren. Dit zal echter voor de N.S. geen reden zijn om deze lijn te verwaarlozen. Integendeel, de N. S. zullen de Zeeuws-Vlaamse lijn met dezelfde toewijding bedienen als alle andere. De exploitatie zal echter zo gerraffineerd mogelijk worden gevoerd om de verliezen tot een minimum te beperken en mlschien op de duur tot een 6luitende begroting, of zelfs tot een winstgevend extra te geraken. Seizoen-vervoer verzekerd. Op de uit deze mededeling volgende gedachtenwisseling bleek onder meer, dat ondank} het feit, dat de N. S. slechts 100 wagons van de Mechelen-Terneuzen hebben overgenomen, het seizoenvervoer van bieten en pulp, ten behoeve van de suikerindu strie, verzekerd is- De Belgische spoorwegen hebben zich n.l. verbonden zoveel als zij kunnen, bij te springen. Mocht dit nog niet voldoende zijn dan zullen de N.S. ook met matrieel helpen. Ook bleken de belangen van het kraan bedrijf te Terneuzen voldoende te zijn behartigd. Tenslotte deelde Ir. de Hollander mede dat de heer Dubois, oud-secretaris van de internationale Spoorwegmatschappij Meche len-Terneuzen, namens de inspectie-beheer ders, de algemene zaken van de N. S. in Zeeuws-Vlaanderen zal behartigen. De Zeeuws-Vlaamse zal ressorteren onder de N. S.-inspectie te Breda en onder de behan- dels-agent der N. S. te Middelburg. 's Avonds heeft de directeur der N. S. nog een bijeenkomst gehad met het personeel van de Internationale Spoorwegmatschappij Mechelen-Terneuzen, voorzover dit perso neel in dienst van de Nederlandse Spoor wegen overgiat. Er zijn bijzonderheden bekend geworden over een licht motorrijwiel, dat naar de Handels- en Transportcourant meldt de combinatie Van der Heem N.V. en R. S. Stokvis Zonen thans voor Nederland, België, Luxemburg en de Overzeese Ge biedsdelen, in Nederland fabriceert. Dit motorrijwiel, dat inderdaad een rijwiel is met hulpmotor, werd speciaal voor dit doel geconstrueerd en krijgt de naam „Solex". Het benzineverbruik bedraagt één liter op 100 km. De motor is over het voorwiel gebouwd en de aandrijving geschiedt op de voorband door middel van een carborundum- rol. Het carborundum voorkomt, dat de rol op de band slipt, zodat extra slijtage van de band uitgesloten is. Vermogen van de motor 0.4 pk,-bij 20G0 omwentelingen per minuut. Ontsteking en verlichting door vliegwieldynamo. De ben zine wordt door een membraanpompje, werkend op de drukwisseling in het carter, rondgepompt. Frame met dikke zwaanhals- buis. De banden zijn van het halfballontype. Aan het „Solex"-rijwiel bevinden zich geen kettingen, geen versnellingen en geen kop peling. Het gewicht van de fiets met hulp motor bedraagt ongeveer 25 kg. (fiets 18 kg. en motor 7 kg. Eén der meest karakteristieke kentekenen van dit rijwiel is de uiterst eenvoudige be diening. De tank moet worden gevuld met 1 liter brandstof: 94 delen benzine en 6 delen olie. De motor kan met een enkele handbeweging op of van de band worden gewipt. Met één kleine handle aan het stuur kan men starten, de snelheid regelen en stoppen. Wil men wegrijden, dan be hoeft men slechts de motor op de band te drukken, enige meters te trappen en daarna de gashandle loslaten. Wil men snelheid verminderen, dan knijpt men de gashandle in en eventueel kan men met de remmen, die op de velgen werken, bijremmen. Bij het stoppen drukt men de handle geheel in. Frame en motor zijn er op berekend, dat men constant met de maximumsnelheid van ruim 22 km. kan rijden. Het frame is bovendien zo gebouwd, dat het zowel voor heren als voor dames geschikt is. Op het ogenblik is het „Solex'-rijwiel nog aan de wettelijke bepalingen voor motorrijwielen onderworpen, doch er bestaat een goede kans, dat bij in werking treden van de nieuwe Motor- en Rijwielwet voor Rijwiel Solex geen rijbewijs meer nodig is en waarschijnlijk zal dan ook de wegen belasting voor dit lichte type motorrijwiel vervallen. De prijs bedraagt f 375. Of deze prijs met weeldebelasting verhoogd zal worden, staat nog niet vast. MILITAIREN VOOR DE OOGST. Door de aanhoudende regenval van de laatste tijd, gepaard gaande met felle wind vlagen, is de omvang der oogstwerkzaam- heden in de landbouw plotseling sterk ver groot. Het vlas, dat er over het algemeen zeer goed voor stond, kan in de meeste gevallen niet machinaal geplukt worden, omdat het geheel door elkaar geslagen is en veelal geheel plat ter aarde ligt. De vlas teelt is sedert het vorige jaar bovendien met 40 pet. uitgebreid, zodat de vlaspluk ook om die reden belangrijk meer arbeid vraagt. Tegelijkertijd moeten de aardappelen, bestemd voor pootgoed (een uiterst belang rijk export-productgerooid worden en het koolzaad dient geoogst. Reeds is vastgesteld, dat de beschikbare arbeiders niet toereikend in aantal zijn om het vlas, de aardappelen en het koolzaad tijdig te oogsten. De Gewestelijke Arbeids- bureaux hebben alle arbeiders, waarover z|j beschikten, geplaatst. De reserves uit de grote steden zijn door het Bureau Oogst- voorziening reeds volledig ingeschakeld, terwijl verder alle beschikbare krachten uit de categoriën gevangenen en dergelijke eveneens zijn of worden tewerkgesteld. Om aan de ontstane moeilijkheden het hoofd te kunnen bieden, heeft de Minister van Oorlog op dringend verzoek van de georganiseerde landbouw in overleg met de Departementen van Landbouw en Sociale Zaken ruim 900 militairen voor het rooien van pootaardappelen aangewezen. Op 2 Juli zijn zij met het werk begonnen in Zeeuwsch-VIaanderen en in West-Brabant, en in de komende dagen zullen zij in de Wieringermeer en omgeving werk verrichten. Wanneer de weersomstandigheden het werken niet teveel zullen belemmeren, mag worden verwacht, dat door de hulp dezer militairen de oogst gered wordt. Mocht het werken worden bemoeilijkt op de wijze als in de laatste dagen het geval was, dan zal opnieuw een beroep moeten worden gedaan op hulp, omdat zonder bijzondere hulp groote schade aan de gewassen zou worden toegebracht. Behalve de pootaardappelen is ook het vlas een belangrijk export-artikel en de Tweede was Koe- half uur later, kort aamslag en Zuiddorpe. gemeenten was Hulst (wam. t alom in den lande ongeveer kwart over setelverdelingg.bekend, van de candidaten die i innemen nog heel de, het was ruim vier bekend waren, emmen op iedere partij, »e van het totaal nu en 1948 1946 126 31,04 30,81 166 25,61 28,31 117 13,21 12,90 353 7,74 10,57 Hl 9,19 7,84 382 7,94 6,41 142 2,37 2,14 344 0,31 197 0,45 337 1,26 336 0,83 224 0,05 1,02 735 1UU,— 1UU,— 19.337. partijen zullen zitting liet, A. Fiévez, H. v. d. n, M. Janssen, N. v. d. :1, C Mol, J. Gielen* <ort, C. Romme, J. van ink, J. Stokman, J. J. Haas, W. Andriessen, :n, F. Bachg, J. Groen, joy, J. van Maarseveen, ite, L. Beel, J, Maenen, s en H. Dassen. s, J. Willems, M. van gen, J. Scheps, H. van j. Burger, N. Stuf kens, k, N. Tendeloo,J. Suur- orn, J. Schilthuis, W. nek, A. Joekes, E. Ver- an der Brug, S. Mans- van Lienden, S. Post- 2 candidaten loten om nl. de h.h. J. Emmens iten, A. B. Roosjen, P. okkema, H. Meyerink, v.d. Heuvel, J. Bruins Algera, E. Verkerk, C. uwenga. »enaar, S. de Groot, C Hoogcarspei, j. Hakn,. indideten loten om den v.d. Muyzenberg geb. i.h. Hermans en van lanus, J. J? R. Schmall, Tj. Krol, J. de Ruiter, aw C, W. t Wittewaal, Dn van der Feltz, F. H. G. Vonk, A. Fortanier lals, J. G. H. Cornelis- 3 candidaten loten om ikersmit, Ritmeester en C. N. van Dis. M. Weiter. itelling voor Zeeland. at het aantal Zeeuwse al nooit bovenmatig deze verkiezing weer elopen. In de nieuwe slechts een Zeeuw n.l. van der Feltz (C.H.U.) rnd vergaarde credieten omzetten ln pro- jjclen, die het noodig heeft. Alhoewel de ^ttialisatie van Argentinië krachtig ter land wordt genomen, mag men toch niet erwacji/en, dat er zware industrieën zullen ofden opgericht, daar het land niet over «doende ijzer en steenkool beschikt. De bedragen aan vreemde betaalmidde- waarover Argentinië na den oorlog 'schikte, heeft het dan ook grotendeels steed voor de aankoop van uitrusting ten voor teruggave van monetair goud thans voor ruim 200 millioen gulden terug. Neder- land laat thans nog rechten gelden op meer dan voor 400 millioen aan goud, aldus ver nemen wij van hogerhand. Men heeft gerede hoop, dat ook deze rechten, zij het in ge deelten, zullen worden erkend en inge willigd. We kunnen het wel gebruiken. Het verlies van de C.P.N. was ookjiier vrij algemeen, en in sommige plaatsen zeer groot (Sas van Gent 50 pet. en Zuiddorpe 90 pet.) De uitslagen. Reeds direct na sluiting der stembureaux kwamen belangstellenden opdagen om als eerste de uitslagen te weten. Gelukkig behoefden we hun geduld niet lang op de proef te stellen en de gemeente Overslag was de eerste die zich om ruim half zes an de Eerste Kamer. an de leden der Tweede KSmer der Sfaten-üeneraal, vraagt thans het verkiezen der leden van de Eerste Kamer de aandacht. En om direct met de deur in huis te vallen, kunnen wij er de aandacht op vestigen, dat de samenstelling der Eerste Kamer ongewijzigd blijft, in dier voege, dat de verschillende politieke partijen hetzelfde aantal zetels behouder, doch met op enige zetels nieuwe gezichten. De K.V.P. behoudt dus 17 zetels, de P. v.d. A. 14, de A.R. 7, de C.H.U. 5, de C.P.N. 4 en de V.V.D. 3. Abonnements prijs Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1