AXELSCHE m COURANT
w:mjiii:i
invasie:
EEN GEALLIEERDE VERGISSING.
Axel
Het hefschroef-vliegtuig als
landbouw-werktuig.
„Nederlanders zqnioeen ooede
bedelaars", zegt de „News Week."
F ar kering bij abonnement, Axei.
ZATERDAG
26 JUNI 1948
62e JAARGANG No. 74.
/T
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
t
r
e. m
erkeerue ZET OP 'T schaakbord
VAN EUROPA DEED TWEE
jn/tR v ER^iEZnN
M en !oe lekt er tegenwoordig iels uit
ut de ee:is zo zorgvuldig en streng be-
laakic geheimen uit de afgelopen wereld-
inlog. Staatslieden worden losiippiger,
ipporten worden gepubliceerd, en vooral
li onderlinge wrijving veroorzaakt som*,
il de regeringen van groie mogendheden
raar verwijten naar het hoofd slingeren.
Ij bevatte „The Saturday Evening Post"
tl ontstellende bericht, dat de veelge
lende invasie in Frankrijk door een geal-
iterde misrekening een jaar te iaat kwam,
raardoor tienduizenden mensenlevens vei-
jitls zijn geofferd.
Js begrijpe.ijk, dat aan de voorbe
urzen voor cnn zoo Orooischccp3 vn
waagd plan als de invasie ontelbare
(rekeningen rodig waren. Men moest niet
tlten een overzicht hebben van de vijan-
Itlijlre verdedigingswerken en troepencon-
ttairaiits, maar ook van de mogelijke
Jullie op het tijdstip van de aanval. Men
diende te besch kken over cijters der be-
mikbare scheepsruim!,-, vrij te maken
epenonderdielen, gevechtsvliegtuigen,
Dinitie- en materiaalvoorraden, waarde der
luvoerlijnen van zichzelf, en van de
ijind, maar ook van eb en vloed, gezind-
der bevoikingJter plaatse en toestand
in wegen, aai.wezighcid van voedselvoor-
den, enz,
Doch er zijn tevens morele en politieke
tbiergrondeu tij zo'n offensief. Bepaalde
JUNI tt\iiiaue opcraitcb, waarvan de bevolking
ikciits nadelige gevolgen ondervindt, vor-
ien een gevaar vo..r het oorlogspotentieel
in de inspanning der arbeiders in de
male bedrijven. Evenzo brengt een vacuum
in langdurige voorbereidingen tijd voor de
massa om na te denkenindien dan de
;port 'N voortdurend voortgang maakt en
V. Me eigen actie stilstaat, geett iedereen de
beoeia moed op.
opgeven
De invasie in 1943
i 1942 verkeerde Engeland in een zeer
tstraat, l^4ustige positie. De üu.tsers wonnen op
iic trontenAustralië, Etypte, India en
U Atrika .werden roerig omdat er tn het
p. p twcüerta.'id geen btWtgnig kwam; geal-
Unt troepen lagen langs de Kanaaikust,
de li o Palestina en vele andere gebieden wer-
r, »-.o3 tc w-chtea. Wa: fcel_de sti!te_vcor
storm
Niemand wist in die dagen, dat de grote
invasie reeds vastgesteld was op Juli 1943
van de li - een jaar eerder dus dan zij uueindelijk
Nieuwetitoeuide. Hany Hopkins en generaal. Mar
jan (de tegenwoordige mimstei) hadden
uur. it plannen uitgeweikt en de Engelsen
kriuigd van de mogelijkheden die dit
BONDT Neci bood. De oorlog in de Stille Oceaan
M er voor worden getemperd, totdat
Mil ')""5ctlland op de knieën gedwongen was.
Jflill liuwi grootste üee| van de yjootj luchtmacht
K. DIJK tn geallieerde legers zou in Normanüië aan
''nu gaan.
En de Amerikanen hoopten op een gelijk-
aig offensief van de Russen, die in 1943
Wc' 0Vcr voldoende materiaal moesten
vee te Mcnikkcn om de binnengedrongen Duit-
jrijs 50ii4 lliu^ te slaan.
25 cent.
1 ter
ctie"
istuur.
R IJ K£
op G.G v
te houden
6 Juni a
en handt
dreef 29.
krijgbaar
Eerst Noord-Afnka.
De politieke constellatie evenwel deed
kelaud in den nazomer van 1942 wan-
ieo. Lord Louis Mountbatten vloog naar
«stnngton en pleitte voor een onmiddel-
oorallelf* actie' ttntiï»de de bevolking de hoog-
s spaar morele steun te geven. Ergens moest
•i ifi.nsid worden ingezet. Een jaar lang
men de Dominions niet aan '1 lijntje
Leeuwaf 10u^n- Het was onverantwoord nog langer
'"'pen te voeden, die zich verveelden en
J 'itdurend uit de s.rijl gehouden werder.
I 'iemand begreep, waarom men niet toesloeg.
orlog VP0*5 Churchill deed zijn duit in 't zakje.
rUeetv stelde president Roosevelt voor om een
lUeetv
elmen
lebon-
HO,—
deel.
president
;tei Mitlle actie in Noord Afrika. Daar
Ui daan zou men dan kunnen oversteken
2ar Itai.ë en tenslotte was een invasie in
'UiCPa ook mogelijk via de Balkan.
Volgens „The Saturday Evening Post"
'jmdde de grote Churchill al zijn redenaars-
Hentcli aan de Amerikanen lol zijn ideeën
Ver te halen. Hij baseerde 2ijn strategie op
militaire motieven de Duitsers waren
immers nog te sterk en de kanaaikust te
sterk verdedigd doch zij i hoofddoel
bleef toch: het aanzien van Engeland inde
zorgvolle uren te verhogen en de eenheid
van het Empire door machlsverioon in de
Middela rdse Zee te waarborgen.
En als de Westelijke mogendheden in
Midden-Europa doorbraken, dan kon men|
Stalin verhinderen om de rode stoomwals
over Polen en Duitsland voort te laten
rollen.
De Italiaanse lijd nswe g.
Engeland slaagde slechts gedeeltelijk. De
grote invasie in Frankrijk werd een jaar
uitgesteld tot Juni 1944 dus maar de
inval in Midden-Europa stuitte af opstiet
gebrek aan scheepsruimte, het vaak onge
makkelijke terrein dat de vijand vele
natuurlijke linies bood en de bezwaren,
welke ter plaatse aan het vestigen van vol
doende luchtbases verbonden waren.
De geallieerden landden al spoedig daarna
in Noord-Afiika. Rommel werd ingesloten
en de overtocht naar Italië kwam een half
jaar later, op 10 Juli 1943 (Sicilië).
Een lange lijdensweg wachtte de langzaam
voortkruipende troepen tussen de 3e Septem
ber van 1943 en de Duitse capitulatie in de
Italiaanse „laars". Anderhalf jaar offerden
zich de helden op de verradelijke slagvel
den van het Apennijnse Schiereiland, v/aar
een moordend vuur uit verborgen wapenen
de bergwanden schoonveegde en diepe
ravijien hun zware tol eisten. De staatsgreep
in Rome bleek van generlei waarde, Musso-
werd door de Duitsers bevrijd en de Italianen
staken geen hand uit om te helpen. Zij
vroegee alleen maar om voedsel en
sigaretten.
Duitsland bieef ongemoeid.
Latere berekeningen hebben uitgewezen,
dat de invasie in Afrika overlodig en de
locht door Italië fnuikend geweest zijn.
Tienduizenden mensenlevens gingen verloren
aai acties, w:lke geen doorslaggevend
resultaat boekten.
Intussen versterkten de Duitsers hun ver
dedigingswerken langs de Westkust, ontstond
ae „Aliauiik-waü" en beschikte Hitter over
meerdere reserves voor de verdediging van
Europa.
Het is nu gebleken, dal de nazi's in Juli
1943 (de oorspronkelijke datum van de
invasie) slechts 29 divisies beschikbaar
hadden om deze pe keren. In Juni 1944
stonden er 58 precies het uubbde 1
De aanvankelijke berekeningen van de
Amerikanen bleken juist te zijn geweest ten
opzichte van de situatie is Rusland, lader
daad liep de Duitse oorlogsmachine in de
strenge winter van 1942—1943 vast en
wonnen de Russen, na de overwinning bij
Stalingrad, zienderogen terrein.
De enorme macht der Duitsers, weike
Engtland in 1942 als een onoverkomelijke
hinderpaal beschouwde voor een invasie
in Fraukiijk, bestond in de zomer van 1943
reeds niet meer.
j jMaar in Juni 1944 was Hitier er in
geslaagd een nieuwe stiijdmacht uit de
grond te stampen, die de geallieerden in
Normandië nog maandenlang wist in te
sluiten en vrijwel een jaar dej toegang tot
het Derde Rijk versperde.
Vergissen is menselijk
Een misrekening met aileilei onver
wachte gevolgen. Niet alleen in mensen
levens uit te drukken, doch ook in politieke
machtsverhoudingen.
Als de geallieerden eerder Duitsland bezet
hadden dan Rusland dit kon, zag de land
kaart en daarmee het schaakbord van
Europa er in deze dagen anders uit.
Dan waren Polen, Hongarijë, Roemenië en
Tsjecho-Slowakijë waarschijniijk echte demo
cratie ët gebleven. En dan zou Molotov
minder veto's uilgesproken hebben
Helaas, vergissen is nu eenmaal menselijk.
(Tekst ontleend aan een door dhr Dr.
W. J. Maan, ingenieur bij de Rijks-
tuinbouwvoorlichtingsdlenst ge
houden radiocauserie.)
Een van de merkwaardigste toestellen, die tankit^
,het techniek doch
men in de vliegwereld kent, is wel
hefschroef-vliegtuig. Wat een ieder als het
meest wezenlijke van een vliegmachine
beschouwt, nl. een grote vaste vleugel en
één of meer Irokschroeven ontbreekt hier.
Door een geslaagde combinatie van vleugel
en schroef heeft de techniek de mogelijk
heid geschapen, dat dit vliegtuig doormid
del van een grote schro.f wordt opgeheven.
Vandaar ook de benaming „hefschroef-
vliegtuig". Deze schroef (rotor) bevindt
zich boven het vliegtuig, wordt door een
motor aangedreven en verzoigt zowel de
verticale aisook de horizontale beweging
van de machine. Een helicoplè e, zoals dit
toestel ook wel wordt genoemd, heeft dus
geen trekschroef. Door een verandering in
de stand van de invalshoeken der schroef
bladen, door de bestuurder tot stand
gebracht, is het mogelijk met da heiicop-
tère zond r aanloop loodrecht op te stijgen
en te landen, voo uit, achteruit en cpz(j,
kortom in iedere gewe .schte richting te
vliegen, ja zelfs stil te staan in de lucht.
Het hoeft dan ook geenzins verwondering
te wekken, dat van het Ministerie van Land
bouw, Visserij en Voedselvoorziening het
initiatief uitging een studiecomissie voor
lufschrocfvliegtuigen in het leven te roepen
met het doel een onderzoek in te stellen
naar de gebruiksmogelijkheden van de
helicoptére. Deze commissi'5, welke een jaar
geleden overging in de „Sitcnting voor
htfschroefvliegtuigen' draagt een tijdelijk
karakter en omvat de Rijksinstellingen en
cr.k.le grote particulier; bedtijrer., w.lke bij
deze proefneming belangrijk zijn.
Hat ministerie van Landbouw, dat deel
uit maakt van de Stichting, gebruik dit
vliegtuig voor experiment s op net gebied
van land-, tuin-, oosbouw en visserij. Van
deze landbouwproefneming is ongetwijfeld
het besproeien of bestuiven van gewassen
ter bestrijding van ziekten en plagen het
belangrijkst.
Na deze inleiding besprak Dr. Maan het
gebruik van de helicoptére ais landbouw
werktuig. De belangrijkste reden waatom
vliegtuigen, welk type dan ook, in de land
bouw worden gebruikt, is dat hiermede in
korte tijd grote oppervlakten met zeer wei
nig machines en arbeidskrachten kunnen
worden biwerkl. Dit is vaak zeer noodza
kelijk, aangezien voor verschillende plagen
in een korte tijd de besnijding soms bin
nen erkele dagen dient te geschieden.
Het gebruik van de gewone vliegtuigen
voor insectenbestrijding in de landbouw is
alleen lonend, als uitgestrekte, aaneengeslo
ten gebieden moeten worden behandeld vanaf
een vliegveld of „airstrip" in de nabijheid.
Aangezien deze omstandigheden zich in ons
land zelden voordoen, is de helicop ére voor
deze werkramheden de aangewezen machine.
Door de hierboven genoemde mogelijkheden
van de helicoptére kunnen de gewassen veel
nauwkeuriger gesproeid worden dan met
gewone vliegtuigen waardoor een betere
bedekking van het gewas wordt verkregen,
ter wij! kleine weilandjes bij boerderijen als
landings-terrein kunnen dienst doen.
Dit biedt vooral een groot voordëel,
omdat voor het inladen van nieuwe bestrij
dingsmiddelen niet naar een ver verwijderd
vliegveld behoeft te worden gevlogen en
eus geen tijdverlies ontstaat. De grote wend
baarheid van de helicoptére maakt het
ook mogelijk kleine akkers of boomgaarden,
zeifs ter grootte van een halve hectare met
voldoende nauwkeurigheid te bewerken.
Het gebruik van rijdende bestrijdingswerk-
tuigen gaat met veel tijdverlies gepaard
terwiji het transport van het ene naar het
andere bedrijf dikwijls moeilijkheden met
zich brengt. Daarentegen vliegt de helicop
tére er lijnrecht heen "en kan daarbij een
kruissnelheid van 120 km per uur benuttend
in 1 minuut een 2 kilometer verder gelegen
bedrijf te bereiken. Een ander nadeel van
rijdende machines is, dat aan de gewassen
dikwijls ernstige schade wordt toegebracht,
vooral door hit rijden door gesloten gewas.
Tenslotte wijdde spr. een enkel woord
aan de besproeiïngsproeven die tot dusver
in ons land met dit vliegtuig zijn genomen.
Dit voorjaar is een sproeiappaiatuur ge
construeerd, die in samenwerking met het
Ministerie van Landbouw door de B.P.M,
werd ontwikkeld. Deze sproei-apparatuur,
bestaande uit een tank van 300 L inhoud,
een afstelbare zuigperspomp en een sproei-
buis van acht meter lengte, is onder aan
het vliegtuig aangebracht.
Met het oog op de betrekkelijk geringe
tankinhoud werd niet de gewone sproei-
het zg. „atomise" fysteem
toegepast en dus geconcentreerde, olie
achtige oplossingen van bestrijdingsmidde
len fijn verneveld. Hoewel de hoewel de
hoeveelheid vloeistof, weike deze appa
ratuur versproeit gering is, is de hoeveel
heid werkzaam bestanddeel, die per ha. op
het gewas wordt gebracht, volkomen gelijk
aan die bij het gewone sproeien. Boven
dien is de hoeveelheid die per oppervlakte
gewa3 wordt.versproeid te variëren met de
vlieghoogte en de vliegsnelheid. Voor lage
g wassen is de geschiktste vlieghoogte onge
veer 2 meter, waardoor een werkbreedte
van 20 meter wordt verkregen.
Naast uitvoerige proeven op^het vliegveld
werd met de heiicopièe ook reeds er.kele
proeven in de praktijk uitgevoerd. De eerste
hiervan zou het koolzaad tn de N. O.-pclder
gelden, maar om bijïnvergiftiging te voor
komen, were deze proef afgelast. Een tweede
proef werd geremen in de Hoekse Waard,
waar in 4 uur tijds een bijna 100 ha groöt
koolzaadveld met gammaxane ter bestrijding
van de gevreesde gianakever en snuitkever
werd gesproeid, fn de Haarlemmermeerpol
der richtten de proefnemingen zich op het
bestrijden van bladluis en kopmade in erw
ten. Ruim 100 ha verdeeld over 27 verschil
lende bedrijven werden bewerkt. Gezien de
zo versnipperde en verspreide ligging der
velden bieek het. mogelijk 100 ha in 5 uur
tijds te besproeien.
Met nadruk wees spreker erop, dat de
besproeiingen en spoedig ook bestuivingen
die het Ministerie van Landbouw in het
kader van de „Stichting voor Hefscbroef-
vlicgtuS^eii" uiivoeit, thans nog uitsluitend
proefnemingen zijn, zodat het bestellen van
dit vliegtuig om bestrijdirgsopdrachten uit
te voeren, niet mogelijk is.
he./pt altijd
„In aa; merking genomen hun buitenge
woon grote behoeften, hebben de Neder
landers daarmede minder te koop gelopen
dan enig ander volk van de 16 bij het
Marshallplan betrokken tanden", zo senrijfi
de „News Week", een vooraanstaand Ame
rikaans tijdschrift. Nederland staat thans op
de vierde plaats voor de toewijzingen in de
eerste 15 maanden van het plan. Voor het
eerste jaar heeft het een voorlopige toe-
wijiing gekregen van 599.100,000 dollars
aan schenkingen en 25 miliioen dollars aan
leningen.
Vele objectieve waarnemers zijnSJechter
van mening, dat in zeker opzicht de Neder
landers huip m:er dan anders nodig heb
ben. Zo waren b.v. bij het begin van 1948
de Nederlandse reserve's zonder inbegrip
van de overzeese investeringen nog slechts
15 miliioen dollars groot. De overzeese
investeringen, waarvan vtle moeilijk of. in
het geheel niet te realiseren zijn, hebben
een vermindering ondergaan van 1 milliard
dollar in 1945 lot 500 miiliom dollar thans.
Bovendien üedroeg het Nederlandse tekort
voor 1947 750 miliioen dollar.
fc^De Nederlanders zijn geen goeae bede
laars. Tientallen j<ren ia* g was hun levens
standaard de hoogste In Europa. Zij wa;en
eerlijke en handige tussenpersonen voor de
grote rijkdommen van Oost lndië. Zij koch
ten goed en op verstandige wijze de pro
ducten van de Amerikaanse Industrie en
hun landbouw en industrie pasten zich
goed aan bij dte van het inausti.ëte hart
van Europa, Üuitschland, De Nederlanders
weten, dat hun vroegere positie als heer en
meester in N.derl. I idië voor altijd voo. bij
is, ofschoon zij naiuuriijk hopen de com
merciële overheersing daar te herkrijgen.
Juist thans echter komt slechts heel weinig
rubber en copra uit Indonesië, terwijl de
onderhandelingen met oe republikeinen ein
deloos voortduren bij een onbehagelijke
wapenstilstand, en het Necerlandsche leger
van 160.000 man luterlij* dollars verslindt.
Da Nederlanders zijn van mtening, dat
wanneer er eerst wttkelijke vrede heerst,
Nederl. l id weer i.r drie jaar op de been
kan zijn,
Nederland zal echter nooit meetlijn
economisch leven op Indië kunnen baseren.
De hoop van het moederland ligt in gezo de
Europeese markten voor zijn voedsel, sche
pen en lichte industrie. Dc uitvoer naar het
Westelijk ha frord zal grotendeels beptrkt
blijven tot luxe producten ais bloembollen,
zaden, fijne kaas en chocolade. M«.er dan
op iets anders is de hoep gevestigd op de
«.oonnements-
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
11 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland II. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Hoofdp^n Kiesoijn eenuwpsjn