AXELSCHE m COURANT w:mjiii:i invasie: EEN GEALLIEERDE VERGISSING. Axel Het hefschroef-vliegtuig als landbouw-werktuig. „Nederlanders zqnioeen ooede bedelaars", zegt de „News Week." F ar kering bij abonnement, Axei. ZATERDAG 26 JUNI 1948 62e JAARGANG No. 74. /T NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM t r e. m erkeerue ZET OP 'T schaakbord VAN EUROPA DEED TWEE jn/tR v ER^iEZnN M en !oe lekt er tegenwoordig iels uit ut de ee:is zo zorgvuldig en streng be- laakic geheimen uit de afgelopen wereld- inlog. Staatslieden worden losiippiger, ipporten worden gepubliceerd, en vooral li onderlinge wrijving veroorzaakt som*, il de regeringen van groie mogendheden raar verwijten naar het hoofd slingeren. Ij bevatte „The Saturday Evening Post" tl ontstellende bericht, dat de veelge lende invasie in Frankrijk door een geal- iterde misrekening een jaar te iaat kwam, raardoor tienduizenden mensenlevens vei- jitls zijn geofferd. Js begrijpe.ijk, dat aan de voorbe urzen voor cnn zoo Orooischccp3 vn waagd plan als de invasie ontelbare (rekeningen rodig waren. Men moest niet tlten een overzicht hebben van de vijan- Itlijlre verdedigingswerken en troepencon- ttairaiits, maar ook van de mogelijke Jullie op het tijdstip van de aanval. Men diende te besch kken over cijters der be- mikbare scheepsruim!,-, vrij te maken epenonderdielen, gevechtsvliegtuigen, Dinitie- en materiaalvoorraden, waarde der luvoerlijnen van zichzelf, en van de ijind, maar ook van eb en vloed, gezind- der bevoikingJter plaatse en toestand in wegen, aai.wezighcid van voedselvoor- den, enz, Doch er zijn tevens morele en politieke tbiergrondeu tij zo'n offensief. Bepaalde JUNI tt\iiiaue opcraitcb, waarvan de bevolking ikciits nadelige gevolgen ondervindt, vor- ien een gevaar vo..r het oorlogspotentieel in de inspanning der arbeiders in de male bedrijven. Evenzo brengt een vacuum in langdurige voorbereidingen tijd voor de massa om na te denkenindien dan de ;port 'N voortdurend voortgang maakt en V. Me eigen actie stilstaat, geett iedereen de beoeia moed op. opgeven De invasie in 1943 i 1942 verkeerde Engeland in een zeer tstraat, l^4ustige positie. De üu.tsers wonnen op iic trontenAustralië, Etypte, India en U Atrika .werden roerig omdat er tn het p. p twcüerta.'id geen btWtgnig kwam; geal- Unt troepen lagen langs de Kanaaikust, de li o Palestina en vele andere gebieden wer- r, »-.o3 tc w-chtea. Wa: fcel_de sti!te_vcor storm Niemand wist in die dagen, dat de grote invasie reeds vastgesteld was op Juli 1943 van de li - een jaar eerder dus dan zij uueindelijk Nieuwetitoeuide. Hany Hopkins en generaal. Mar jan (de tegenwoordige mimstei) hadden uur. it plannen uitgeweikt en de Engelsen kriuigd van de mogelijkheden die dit BONDT Neci bood. De oorlog in de Stille Oceaan M er voor worden getemperd, totdat Mil ')""5ctlland op de knieën gedwongen was. Jflill liuwi grootste üee| van de yjootj luchtmacht K. DIJK tn geallieerde legers zou in Normanüië aan ''nu gaan. En de Amerikanen hoopten op een gelijk- aig offensief van de Russen, die in 1943 Wc' 0Vcr voldoende materiaal moesten vee te Mcnikkcn om de binnengedrongen Duit- jrijs 50ii4 lliu^ te slaan. 25 cent. 1 ter ctie" istuur. R IJ K£ op G.G v te houden 6 Juni a en handt dreef 29. krijgbaar Eerst Noord-Afnka. De politieke constellatie evenwel deed kelaud in den nazomer van 1942 wan- ieo. Lord Louis Mountbatten vloog naar «stnngton en pleitte voor een onmiddel- oorallelf* actie' ttntiï»de de bevolking de hoog- s spaar morele steun te geven. Ergens moest •i ifi.nsid worden ingezet. Een jaar lang men de Dominions niet aan '1 lijntje Leeuwaf 10u^n- Het was onverantwoord nog langer '"'pen te voeden, die zich verveelden en J 'itdurend uit de s.rijl gehouden werder. I 'iemand begreep, waarom men niet toesloeg. orlog VP0*5 Churchill deed zijn duit in 't zakje. rUeetv stelde president Roosevelt voor om een lUeetv elmen lebon- HO,— deel. president ;tei Mitlle actie in Noord Afrika. Daar Ui daan zou men dan kunnen oversteken 2ar Itai.ë en tenslotte was een invasie in 'UiCPa ook mogelijk via de Balkan. Volgens „The Saturday Evening Post" 'jmdde de grote Churchill al zijn redenaars- Hentcli aan de Amerikanen lol zijn ideeën Ver te halen. Hij baseerde 2ijn strategie op militaire motieven de Duitsers waren immers nog te sterk en de kanaaikust te sterk verdedigd doch zij i hoofddoel bleef toch: het aanzien van Engeland inde zorgvolle uren te verhogen en de eenheid van het Empire door machlsverioon in de Middela rdse Zee te waarborgen. En als de Westelijke mogendheden in Midden-Europa doorbraken, dan kon men| Stalin verhinderen om de rode stoomwals over Polen en Duitsland voort te laten rollen. De Italiaanse lijd nswe g. Engeland slaagde slechts gedeeltelijk. De grote invasie in Frankrijk werd een jaar uitgesteld tot Juni 1944 dus maar de inval in Midden-Europa stuitte af opstiet gebrek aan scheepsruimte, het vaak onge makkelijke terrein dat de vijand vele natuurlijke linies bood en de bezwaren, welke ter plaatse aan het vestigen van vol doende luchtbases verbonden waren. De geallieerden landden al spoedig daarna in Noord-Afiika. Rommel werd ingesloten en de overtocht naar Italië kwam een half jaar later, op 10 Juli 1943 (Sicilië). Een lange lijdensweg wachtte de langzaam voortkruipende troepen tussen de 3e Septem ber van 1943 en de Duitse capitulatie in de Italiaanse „laars". Anderhalf jaar offerden zich de helden op de verradelijke slagvel den van het Apennijnse Schiereiland, v/aar een moordend vuur uit verborgen wapenen de bergwanden schoonveegde en diepe ravijien hun zware tol eisten. De staatsgreep in Rome bleek van generlei waarde, Musso- werd door de Duitsers bevrijd en de Italianen staken geen hand uit om te helpen. Zij vroegee alleen maar om voedsel en sigaretten. Duitsland bieef ongemoeid. Latere berekeningen hebben uitgewezen, dat de invasie in Afrika overlodig en de locht door Italië fnuikend geweest zijn. Tienduizenden mensenlevens gingen verloren aai acties, w:lke geen doorslaggevend resultaat boekten. Intussen versterkten de Duitsers hun ver dedigingswerken langs de Westkust, ontstond ae „Aliauiik-waü" en beschikte Hitter over meerdere reserves voor de verdediging van Europa. Het is nu gebleken, dal de nazi's in Juli 1943 (de oorspronkelijke datum van de invasie) slechts 29 divisies beschikbaar hadden om deze pe keren. In Juni 1944 stonden er 58 precies het uubbde 1 De aanvankelijke berekeningen van de Amerikanen bleken juist te zijn geweest ten opzichte van de situatie is Rusland, lader daad liep de Duitse oorlogsmachine in de strenge winter van 1942—1943 vast en wonnen de Russen, na de overwinning bij Stalingrad, zienderogen terrein. De enorme macht der Duitsers, weike Engtland in 1942 als een onoverkomelijke hinderpaal beschouwde voor een invasie in Fraukiijk, bestond in de zomer van 1943 reeds niet meer. j jMaar in Juni 1944 was Hitier er in geslaagd een nieuwe stiijdmacht uit de grond te stampen, die de geallieerden in Normandië nog maandenlang wist in te sluiten en vrijwel een jaar dej toegang tot het Derde Rijk versperde. Vergissen is menselijk Een misrekening met aileilei onver wachte gevolgen. Niet alleen in mensen levens uit te drukken, doch ook in politieke machtsverhoudingen. Als de geallieerden eerder Duitsland bezet hadden dan Rusland dit kon, zag de land kaart en daarmee het schaakbord van Europa er in deze dagen anders uit. Dan waren Polen, Hongarijë, Roemenië en Tsjecho-Slowakijë waarschijniijk echte demo cratie ët gebleven. En dan zou Molotov minder veto's uilgesproken hebben Helaas, vergissen is nu eenmaal menselijk. (Tekst ontleend aan een door dhr Dr. W. J. Maan, ingenieur bij de Rijks- tuinbouwvoorlichtingsdlenst ge houden radiocauserie.) Een van de merkwaardigste toestellen, die tankit^ ,het techniek doch men in de vliegwereld kent, is wel hefschroef-vliegtuig. Wat een ieder als het meest wezenlijke van een vliegmachine beschouwt, nl. een grote vaste vleugel en één of meer Irokschroeven ontbreekt hier. Door een geslaagde combinatie van vleugel en schroef heeft de techniek de mogelijk heid geschapen, dat dit vliegtuig doormid del van een grote schro.f wordt opgeheven. Vandaar ook de benaming „hefschroef- vliegtuig". Deze schroef (rotor) bevindt zich boven het vliegtuig, wordt door een motor aangedreven en verzoigt zowel de verticale aisook de horizontale beweging van de machine. Een helicoplè e, zoals dit toestel ook wel wordt genoemd, heeft dus geen trekschroef. Door een verandering in de stand van de invalshoeken der schroef bladen, door de bestuurder tot stand gebracht, is het mogelijk met da heiicop- tère zond r aanloop loodrecht op te stijgen en te landen, voo uit, achteruit en cpz(j, kortom in iedere gewe .schte richting te vliegen, ja zelfs stil te staan in de lucht. Het hoeft dan ook geenzins verwondering te wekken, dat van het Ministerie van Land bouw, Visserij en Voedselvoorziening het initiatief uitging een studiecomissie voor lufschrocfvliegtuigen in het leven te roepen met het doel een onderzoek in te stellen naar de gebruiksmogelijkheden van de helicoptére. Deze commissi'5, welke een jaar geleden overging in de „Sitcnting voor htfschroefvliegtuigen' draagt een tijdelijk karakter en omvat de Rijksinstellingen en cr.k.le grote particulier; bedtijrer., w.lke bij deze proefneming belangrijk zijn. Hat ministerie van Landbouw, dat deel uit maakt van de Stichting, gebruik dit vliegtuig voor experiment s op net gebied van land-, tuin-, oosbouw en visserij. Van deze landbouwproefneming is ongetwijfeld het besproeien of bestuiven van gewassen ter bestrijding van ziekten en plagen het belangrijkst. Na deze inleiding besprak Dr. Maan het gebruik van de helicoptére ais landbouw werktuig. De belangrijkste reden waatom vliegtuigen, welk type dan ook, in de land bouw worden gebruikt, is dat hiermede in korte tijd grote oppervlakten met zeer wei nig machines en arbeidskrachten kunnen worden biwerkl. Dit is vaak zeer noodza kelijk, aangezien voor verschillende plagen in een korte tijd de besnijding soms bin nen erkele dagen dient te geschieden. Het gebruik van de gewone vliegtuigen voor insectenbestrijding in de landbouw is alleen lonend, als uitgestrekte, aaneengeslo ten gebieden moeten worden behandeld vanaf een vliegveld of „airstrip" in de nabijheid. Aangezien deze omstandigheden zich in ons land zelden voordoen, is de helicop ére voor deze werkramheden de aangewezen machine. Door de hierboven genoemde mogelijkheden van de helicoptére kunnen de gewassen veel nauwkeuriger gesproeid worden dan met gewone vliegtuigen waardoor een betere bedekking van het gewas wordt verkregen, ter wij! kleine weilandjes bij boerderijen als landings-terrein kunnen dienst doen. Dit biedt vooral een groot voordëel, omdat voor het inladen van nieuwe bestrij dingsmiddelen niet naar een ver verwijderd vliegveld behoeft te worden gevlogen en eus geen tijdverlies ontstaat. De grote wend baarheid van de helicoptére maakt het ook mogelijk kleine akkers of boomgaarden, zeifs ter grootte van een halve hectare met voldoende nauwkeurigheid te bewerken. Het gebruik van rijdende bestrijdingswerk- tuigen gaat met veel tijdverlies gepaard terwiji het transport van het ene naar het andere bedrijf dikwijls moeilijkheden met zich brengt. Daarentegen vliegt de helicop tére er lijnrecht heen "en kan daarbij een kruissnelheid van 120 km per uur benuttend in 1 minuut een 2 kilometer verder gelegen bedrijf te bereiken. Een ander nadeel van rijdende machines is, dat aan de gewassen dikwijls ernstige schade wordt toegebracht, vooral door hit rijden door gesloten gewas. Tenslotte wijdde spr. een enkel woord aan de besproeiïngsproeven die tot dusver in ons land met dit vliegtuig zijn genomen. Dit voorjaar is een sproeiappaiatuur ge construeerd, die in samenwerking met het Ministerie van Landbouw door de B.P.M, werd ontwikkeld. Deze sproei-apparatuur, bestaande uit een tank van 300 L inhoud, een afstelbare zuigperspomp en een sproei- buis van acht meter lengte, is onder aan het vliegtuig aangebracht. Met het oog op de betrekkelijk geringe tankinhoud werd niet de gewone sproei- het zg. „atomise" fysteem toegepast en dus geconcentreerde, olie achtige oplossingen van bestrijdingsmidde len fijn verneveld. Hoewel de hoewel de hoeveelheid vloeistof, weike deze appa ratuur versproeit gering is, is de hoeveel heid werkzaam bestanddeel, die per ha. op het gewas wordt gebracht, volkomen gelijk aan die bij het gewone sproeien. Boven dien is de hoeveelheid die per oppervlakte gewa3 wordt.versproeid te variëren met de vlieghoogte en de vliegsnelheid. Voor lage g wassen is de geschiktste vlieghoogte onge veer 2 meter, waardoor een werkbreedte van 20 meter wordt verkregen. Naast uitvoerige proeven op^het vliegveld werd met de heiicopièe ook reeds er.kele proeven in de praktijk uitgevoerd. De eerste hiervan zou het koolzaad tn de N. O.-pclder gelden, maar om bijïnvergiftiging te voor komen, were deze proef afgelast. Een tweede proef werd geremen in de Hoekse Waard, waar in 4 uur tijds een bijna 100 ha groöt koolzaadveld met gammaxane ter bestrijding van de gevreesde gianakever en snuitkever werd gesproeid, fn de Haarlemmermeerpol der richtten de proefnemingen zich op het bestrijden van bladluis en kopmade in erw ten. Ruim 100 ha verdeeld over 27 verschil lende bedrijven werden bewerkt. Gezien de zo versnipperde en verspreide ligging der velden bieek het. mogelijk 100 ha in 5 uur tijds te besproeien. Met nadruk wees spreker erop, dat de besproeiingen en spoedig ook bestuivingen die het Ministerie van Landbouw in het kader van de „Stichting voor Hefscbroef- vlicgtuS^eii" uiivoeit, thans nog uitsluitend proefnemingen zijn, zodat het bestellen van dit vliegtuig om bestrijdirgsopdrachten uit te voeren, niet mogelijk is. he./pt altijd „In aa; merking genomen hun buitenge woon grote behoeften, hebben de Neder landers daarmede minder te koop gelopen dan enig ander volk van de 16 bij het Marshallplan betrokken tanden", zo senrijfi de „News Week", een vooraanstaand Ame rikaans tijdschrift. Nederland staat thans op de vierde plaats voor de toewijzingen in de eerste 15 maanden van het plan. Voor het eerste jaar heeft het een voorlopige toe- wijiing gekregen van 599.100,000 dollars aan schenkingen en 25 miliioen dollars aan leningen. Vele objectieve waarnemers zijnSJechter van mening, dat in zeker opzicht de Neder landers huip m:er dan anders nodig heb ben. Zo waren b.v. bij het begin van 1948 de Nederlandse reserve's zonder inbegrip van de overzeese investeringen nog slechts 15 miliioen dollars groot. De overzeese investeringen, waarvan vtle moeilijk of. in het geheel niet te realiseren zijn, hebben een vermindering ondergaan van 1 milliard dollar in 1945 lot 500 miiliom dollar thans. Bovendien üedroeg het Nederlandse tekort voor 1947 750 miliioen dollar. fc^De Nederlanders zijn geen goeae bede laars. Tientallen j<ren ia* g was hun levens standaard de hoogste In Europa. Zij wa;en eerlijke en handige tussenpersonen voor de grote rijkdommen van Oost lndië. Zij koch ten goed en op verstandige wijze de pro ducten van de Amerikaanse Industrie en hun landbouw en industrie pasten zich goed aan bij dte van het inausti.ëte hart van Europa, Üuitschland, De Nederlanders weten, dat hun vroegere positie als heer en meester in N.derl. I idië voor altijd voo. bij is, ofschoon zij naiuuriijk hopen de com merciële overheersing daar te herkrijgen. Juist thans echter komt slechts heel weinig rubber en copra uit Indonesië, terwijl de onderhandelingen met oe republikeinen ein deloos voortduren bij een onbehagelijke wapenstilstand, en het Necerlandsche leger van 160.000 man luterlij* dollars verslindt. Da Nederlanders zijn van mtening, dat wanneer er eerst wttkelijke vrede heerst, Nederl. l id weer i.r drie jaar op de been kan zijn, Nederland zal echter nooit meetlijn economisch leven op Indië kunnen baseren. De hoop van het moederland ligt in gezo de Europeese markten voor zijn voedsel, sche pen en lichte industrie. Dc uitvoer naar het Westelijk ha frord zal grotendeels beptrkt blijven tot luxe producten ais bloembollen, zaden, fijne kaas en chocolade. M«.er dan op iets anders is de hoep gevestigd op de «.oonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland II. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Hoofdp^n Kiesoijn eenuwpsjn

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1