AXELSCHE SK COURANT
Fraflkeering bfj abonnement, Axe!.
ZATFRDAQ 24 APRIL 1948
62e JAARGANG No. 57
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster: Adres Redactie en Administratie:
Firma J. C. VINK AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De Stichting 1940—1945.
lil bestuur van deze stichting verzocht
het volgende onder de aandacht van
ilezers te willen brengen. Een verzoek
naan wij gaarne voldoen,
filets zou ons liever zijn dan nooit meer
inbare inzamelingen te houden,
lat zou kunnen, als voldoende Neder-
liirs zich tot een vaste bijdrage verbon-
g enzich daaraan hielden.
li werkelijkheid gaat het zoo:
li de laatste negen maanden van 1947
oi) de Stichting 1940—1945 via incasso-
Itllingen (banken, enz.) 117.000 contri
ilekwitanties aan, tot een bedrag van
i,0OO gulden.
13000 stuks (bedrag 172.000 gulder)
men onbetaald retour 1
ioders gezegd, 47 pet. van de toege-
de bedragen wordt niet betaald. Een
lal kwitanties ruim 12 000 tot een bedrag
i 42 000 gulden) werd niet via een
asso-instelling, maar met behulp van
i! vrijwillige medewerkers aangeboden.
I resultaat was hier iets gunstiger, niet
en bleef ook van dit bedrag nog onge-
ii 40 pet. onbetaald.
Ier illustratie van de onverschilligheid
mee sommige menschen meenen hun
tht terzijde te kunnen schuiven, moge
derstaande aanhaling dienen
,Bij dit schrijven bericht ik U, aisdat ik
naf heden bedank voor de Stichting 1940
1545. 'k Heb al zooveel dingetjes waar
Iedere maand aan moet betalen. Het is
het oogenblik toch ook geen tijd meer,
I het geld uit den zak komt rollen. Ik
va' mijn standpunt uit, iaat nu maar
m eens een ander voor mij betalen.
Hopende dat U mij het niet kwalijk
imt dat ik er mee uitschei."
Eén vraag, die dagelijks gesteld wordt,
jen wij hier misschien beantwoorden, al
int het antwoord eigenlijk van de daken
ischreeuwd worden
toom heeft de Stichting 1940—1945
van particulieren noodig? is de ver
ging van de slachtoffers van het verzet
mplicht voor den Staat? Vooropgesteld
dat de Staat meebetaalt, in zeer aar.-
mlijke mate. Echter:
1. te alten tijde zullen wettelijke rege
len grensgevallen en buitenbeentjes ken-
die zich niet in een ambtelijk keurs
tn persen.
ok voor die gevallen moet de Stichting
aar staan.
Speciaal de opvoeding van kinderen
a hen, die vielen, vraagt een groote mate
a soepelheid en vrijheid voor den ver-
itjtr, die de Staat zichzelf niet kan geven,
t zich ook niet wettelijk laat vastleggen,
ch die het particulier orgaan met een
arm hart zal weten te vinden,
c. Ie gemakkelijk wordt de verantwoor-
cg, die elk Nederlander persoonlijk voor
nabestaanden van gefusilleerden draagt
de Staat afgeschoven.
Vil men waarlijk zoo graag van boven
als belasting geheven hebben, wat toch
latlijk in de eerste plaats uit persoon-
ke overtuiging geofferd dient te worden,
Is hier ook een zekere gemakzucht in
spel
,Door samenwerking van overheidszorg
i het in de Stichting 1940—1945 gebun-
ilde particulier Initiatief kan rechtvaardige
'zorging verwezenlijkt worden van hen,
t zich door daad of houding tegen den
uitschen bezetter hebben teweergesteld en
'arvan slachtoffer zijn geworden, zoomede
n hun gezinnen en nabestaanden."
Dit is de opvatting, die al in 1946 door
""aanstaanden uit ons volk onderschreven
I'd en welke zoowel door de regeering
lil is bij de behandeling van de wet
allergewoon pensioen ondubbelzinnig ge-
fe), als door Stichting 1940—1945
»'dt gedeeld.
Waarom in 1948 nog ingezameld wordt,
°pen wij U binnenkort aan de hand van
'I te verwachten verslag over de periode
de bevrijding tot 1 Januari 1948 te
laüen uiteenzetten.
y alleen In het kort, wat wij ons voor-
in 1948 te doen
Verven van nieuwe contribuanten,
f" collecten kunnen s'oppen.
r" flj'n er 100.000. We meenen minstens
PO000 te moeten tellen, alvorena dat doel
bereikt. Dit zal niet alleen in Mei, maar
bsel 1948 gebeuren.
2. In de Meidagen, wanneer wij onze
v'ijding herdenken, van iedere Nederlan
der een gift vragen. Een uur arbeidsinko
men kan voldoende zijn. Onze vraag is
„Geef een uur van Uw werk, Voor hen,
die alles gaven."
Wij vragen dat aan de arbeiders in de
bedrijven, maar ook aan doktoren en ban
kiers, aan ieder.
Eén voorbeeld hoe het kan, moge hier
volgen
Van een bedrijf in Amsterdam dragen
directie en personeel regelmatig bij.
De leden van het personeel doen dit
door bij de uitbetaling van het loon gemid
deld 10 pet. van het bedrag der loonbelas
ting te doen afzonderen ten behoeve van
de Stichting 1940—1945. De kassier admi
nistreert deze kleine bedragen en eenmaal
per half jaar ontvangt de Stichting de totale
som, d.i. f6000 a f7000 op haar giro
rekening.
Uw hulp kan voor ons van onschatbare
waarde zijn.
Wij weten, dat het niet makkelijk is, wat
wij U vragen. Verzorging van weduwen is
is geen wedstrijd HollandBelgië.
Wilt U er van overtu'gd hcuden, dat wij
dit verzoek niet zouden doen, als het niet
dringend noodig was.
Wilt U meer weten, vraagt het ons of
onze besturen of bureaux in Uw woon
plaats. Het hoofdbureau te Amsterdam is
telefonisch bereikbaar onder 35280.
Stichting 19401945,
De Directie,
K. L. de Vries.
Drijvende weerstations.
Het heeft jaren geduurd, voordat de
Atlantische Oceaan door den vliegenden
mensch was overwonnentientallen moe
dige pioniers hebben pogingen onderno
men om de groote vijver, die de Oude
van de Nieuwe Wereld scheidt, te over
bruggen enkelen slaagden hierin, maar de
meesten van hen bereikten nooit den over
kant. Maar de ervaring van die enkelen
leverde zeer waardevolle gegevens op, die
later de basis zouden vormen van het
geregelde oceaanverkeer.
Regelmatig over de oceanen.
De vliegtuigen werden grooter en de
motoren sterker en betrouwbaarder. Men
kon het vliegbereik van de verkeersmachi-
nes zoodanig vergrooten, dat men zonder
eenig risico den oceaan kon oversteken
theoretisch was het vliegen over den oceaan
in de laatste jaren voor den tweeden wereld
oorlog reeds niet meer onmogelijk, het
wachten was nog op de practische ver
wezenlijking.
Een eerste begin werd hiermede gemaakt
in 1939, toen de Amerikanen met hun Clip-
per-vliegbooten een regelmatigen luchtdienst
gingen openen van New-York naar Lissabon
via de Azorendeze dienst werd van het
begin af met een zeer groote regelmaat
uitgevoerd, en ook gedurende den oorlog
werd zonder ophouden doorgevlogen.
Transatlantische „Veerdienst".
Behalve dit burgerluchtverkeer, dat nog
op kleine schaal plaats had, ontwikkelde'
zich tijdens den oorlog een andere vorm
van luchtverkeer boven den Atlantischen
Oceaan. De geallieerde bommenwerpers,
die in Canada en in de Vereenigde Staten
gebouwd waren, staken op eigen kracht
den Oceaan over naar Engeland, aanvanke
lijk in kleine aantallen, maar in het laatste
jaar van den oorlog bij heele zwermen
tegelijk. De piloten van deze zg. Atlantic
Ferry Service werden weer met speciale
transportvliegtuigen teruggebracht naar de
Nieuwe Wereld, om nieuwe vliegtuigen te
gaan ophalen.
Zoo werd het oceaanverkeer in den oor
log tot iets vanzelfsprekends en er waren
tallooze vliegers, die de oceaanrcute tot in
de finesses kenden. Toen na den oorlog de
luchtvaart weer in handen van civiele onder
nemingen kwam, lag het voor de hand dat
de burgerluchtvaart het oceaanverkeer zou
overnemen. Het herstel en de wederopbouw
van Europa eischten snelle transportmid
delen en er was een nijpend tekort aan
scheepsruimte.
De burgerluchtvaart verovert
de oceaan.
De Amerikanen en Engelsen waren er het
eerst bijde drie grote Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen, die op Europa wilden
gaan vliegen, verdeelden dit werelddeel in
drie zones, waarvan elk van hen er een
toegewezen kreeg en weldra landden op alle
belangrijke Europese luchthavens de Ame
rikaanse verkeersmachines. Maar ook Europa
zelf liet zich niet onbetuigdals eerste
maatschappij op het Europese vasteland
opende op 21 Mei 1946 de K L M. een
geregelde dienst op New York. Dit voor
beeld vond weldra navolging en thans
vliegen behalve de Amerikanen, Engelsen
en Nederlanders, ook de Scandinaviërs,
Belgen, Fransen, Zwitsers, Canadezen en
leren regelmatig over de Atlantische Oceaan.
Deze zomer zal de K L.M. zelfs een dagelijkse
dienst op New York onderhouden. Het is
nu wer elijk druk geworden boven de
Atlantische Oceaan.
Het belangrijke weerbericht.
Een belangrijke factor bij het luchtverkeer
over dit gedeelte van de Atlantic is het weer
het kan boven de cceaan dikwijls geducht
spoken en het zou voor de vlieger geen
onverdeeld genoegen zijn, wanneer hij met
zijn machine midden in een zware bui
terecht zou komen. Wanneer hij echter is
ingelicht omtrent de plaats en de bewegings
richting van zo'n bui, kan hij deze ontwijken
door er om heen te vliegen en desgewenst
kan hij een geheel andere route kiezen.
Hierdoor kan hij tevens met grotere nauw
keurigheid zijn mee te nemen voorraad
benzine bepalen wanneer hij minder benzine
behoeft te tanken, kan er meer betalende
lading worden meegenomen, zodat door een
juiste voorlichting aangaande het weer niet
alleen veiliger, maar ook economischer ge
vlogen kan worden. Om deze redenen
besloot de I C.A.O de internationale orga
nisatie van luchtvarende landen, om een
organisatie in het leven te roepen, die te
allen tijde voor betrouwbare voorlichting
omtrent het weer boven de Atlantische
Oceaan zou kunnen zorgen. In September
1946 werd op een interrationale conferentie
van de aan het oceaanverkeer deelnemende
landen te Londen besloten tot het instellen
van weerkundige waarnemingsposten in de
Atlantische Oceaan.
Dertien weerschepen.
Omdat zich in de Atlantic geen groot
aantal verspreide eilanden bevinden, waarop
men deze stations zcu kunnen vestigen,
werd besloten om 13 drijvende observatie
posten in de oceaan te stationneren, in de
vorm van z.g. weerschepen.
Het voornaamste punt van de agenda van
genoemde conferentie was het vaststellen
van de ligplaatsen van deze schspen en de
verdeling er van over de deelnemende
landen. Ten slotte kwam men tot het vol
gende resultaatde Verenigde Staten zouden
zeven stations voor hun rekening nemen en
een achtste samen met Canada, Engeland
zou er twee verzorgen en bovendien nog
een derde met Noorwegen en Zweden samen,
Frankrijk nam er een voor zijn rekening en
het laatste zouden Nederland en België
samen nemen.
Drie weken in volle zee.
Het Nederlands-Belgische weerschip heeft
zijn ligplaats gekregen ten Westen van
Portugal. Op deze plaats ligt om beurten
een Nederlands en een Belgisch weerschip
drie weken achtereen in volle zee, waarbij
zij er zorgvuldig voor waken, dat zij niet
van hun vastgestelde positie afwijken.
Het Nederlandse weerschip „CYrus" is een
voormalig fregat van de Amerikaanse Marine,
dat echter nog in zeer goede staat verkeert.
Twee van deze schepen heeft Nederland van
de Amerikanen overgenomenhiervan is de
„Cirrus* nu tijde'ijk als weerschip ingericht,
terwijl het tweede schip, de „Cumulus", te
zijner tijd definitief voor deze taak zal
worden omgebouwd.
De „Cirrus" heeft een bemanning van
totaal 56 koppen, bestaande uit meteorologen,
radio-telegrafisten, radartechnici, tesamen
20 man en een normale scheepsbemanning.
De technische uitrusting is zeer modern en
uitgebreid in de seinhut staan een aantal
zenders en ontvangers, waarmee regelmatig
contact wordt onderhouden met schepen en
vliegtuigen, terwijl tevens op gezette tijden
de weerberichten worden uitgezonden, in
een andere hut slaat een radiobaken opge
steld dit baken zendt om het kwartier ge
durende drie minuten een reeks morse-
strepen uit, onderbroken door het herken
ningsteken (de letters N.B. van Nederland-
België). Vliegtuigen, die dit baken peilen,
kunnen, omdat de positie van dit baken hen
bekend is, aan de hand van deze peiling en
een of meer peilingen van andere stations
hun eigen positie vaststellen.
Radar.
Behalve deze radio-apparatuur bevindt
Jaag die Rheumatiek
uit Uw ledematen.
Ontdoe Uzelf van die slopende kwaal. Heem
regelmatig Kruschen Salts iedere morgen
in Uw eerste kopje thee en ge voelt U
al gauw een beel ander mens. Dat doet
de wetenschappelijke samenstelling van
Kruschen zes minerale zouten. Die
wekken de bloedzuiverende organen weer
op tot jeugdig krachtige werking. Ook Uw
organen hebben die opwekking nodig.
Waarom zoudt ge ze die dan niet geven,
met Kruschen Salts onder Uw bereik en met
het vooruitzicht weer helemaal de oude te
worden, fief en fit en tot het verzetten van
bergen in staat 7 Kruschen Salts wordt
over de hele wereld verkocht. tl. M.)
zich san boord van de „Cirrus" een radar-
installaties. De ins'al'aties bestaan eigenlijk
weer uit twee afzonderlijke delen; het eerste
deel is de zg. oppervlakte-rader, welke gol
ven horizontaal gericht zijn en een reikwijdte
van 50 km. hebben. Boven in de mast
bevindt zich de radarantenne, die vanuit de
kaartenkamer bediend wordtde anten
ne geeft een lichtende baan op het radar
scherm, dat eveneens in de kaartenkamer is
opgesteld. Wanneer nu een voorwerp op zee
bv. een schip, door de radargolven wordt
getroffen, ontstaat op ditscherm een lichtende
vlek; op een tweede scherm, waarop een
horizontale lijn zichtbaar is, krijgt deze lijn
een uitslag naar boven. Door middel van een
afslelknop kan men dan op een schaalver
deling aflezen, hoever het voorwerp in kwes
tie van het weerschip verwijderd is. Een
tweede radar-installatie heeft een schuin
omhoog gerichte bundel en is bestemd voor
het afzoeken van hel luchtruim.
Bij de radar-Installatie hebben twee man
dienst, die op de verschillende in gebruik
zijnde golflengten luisteren naar uitgezonden
signalen.
Een weerbericht gaat de wereld rond.
Verder hebben de telegrafisten de taak,
om regelmatig het weerbericht door te sei
nen, dat hen door de meteorologen wordt
opgegeven. Dit weerbericht bevat diverse
gegevens betreffende het weer ter plaatse
op verschillende hoogten, die worden geme
ten met een zg. radiosonde. Aan een ballon
van ongeveer een halve meter doorsnede
wordt een aantal instrumenten opgehangen,
en de stand daarvan wordt door een kleine
zender regelmatig uitgeseind. De uitgezon
den gegevens hebben betrekking op lucht
druk, vochtigheid en temperatuur; zij worden
opgevangen door een ontvanger aan boord
van het schip; hier worden deze seinen op
een instrument zichtbaar gemaakt, zodat
men daarvan de benodigde gegevens kan
aflezen. Deze gegevens worden dan overge
seind naar Schipho'; hier worden zij onmid
dellijk doorgetelexd raar De Bilt: van hieruit
worden ze op de internationale telex gebracht,
en langs deze weg komen ze bij de inter
nationale weerberichtencentra die over de
hele wereld verspreid liggen. Een kwartier
nadat de weerberichten het weerschip ver
laten h bben, zijn zij over de gehele wereld
bekend.
De weerschepen-organisatie bestaat nog
maar kort, maar zij heeft in die korte
tijd bewezen, dat zij in een zeer grote
behoefte voorziet. Zij levert een belangrijke
bijdrage tot de veiligheid van het intensieve
luchtverkeer over de oceaan.
Zuivere huid
„BANDENVOORSCHRIFT''
NOQ STEEDS VAN KRACHT.
De A.N.W. B. heeft Belgische instanties
verzocht ter gelegenheid van de afschaffing
van de triptieken voor België, voor Neder
landse wagens ook het hinderlijke „Banden
voorschrift" te laten vervallen.
Daar hierop nog geen antwoord ontvan
gen is beveelt de A. N. W. B. de automobi
listen aan, voor ze raar België vertrekken,
ook rè 1 Mei de vereiste gegevens omtrent
de banden: merk en nummers van de bui
tenbanden en aantal binnenbanden (ook van
eventuele reservewielen) te noteren, teneinde
oponthoud aan de grers tot eenninimumte
beperken.
Abonnements
prijs i
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingefi
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlên
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
zacht, soepel, gaaf en gezond.
Purol doet wonderen. Doos 30 cent.