AXELSCHE SK COURANT Fraflkeering bfj abonnement, Axe!. ZATFRDAQ 24 APRIL 1948 62e JAARGANG No. 57 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Adres Redactie en Administratie: Firma J. C. VINK AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De Stichting 1940—1945. lil bestuur van deze stichting verzocht het volgende onder de aandacht van ilezers te willen brengen. Een verzoek naan wij gaarne voldoen, filets zou ons liever zijn dan nooit meer inbare inzamelingen te houden, lat zou kunnen, als voldoende Neder- liirs zich tot een vaste bijdrage verbon- g enzich daaraan hielden. li werkelijkheid gaat het zoo: li de laatste negen maanden van 1947 oi) de Stichting 1940—1945 via incasso- Itllingen (banken, enz.) 117.000 contri ilekwitanties aan, tot een bedrag van i,0OO gulden. 13000 stuks (bedrag 172.000 gulder) men onbetaald retour 1 ioders gezegd, 47 pet. van de toege- de bedragen wordt niet betaald. Een lal kwitanties ruim 12 000 tot een bedrag i 42 000 gulden) werd niet via een asso-instelling, maar met behulp van i! vrijwillige medewerkers aangeboden. I resultaat was hier iets gunstiger, niet en bleef ook van dit bedrag nog onge- ii 40 pet. onbetaald. Ier illustratie van de onverschilligheid mee sommige menschen meenen hun tht terzijde te kunnen schuiven, moge derstaande aanhaling dienen ,Bij dit schrijven bericht ik U, aisdat ik naf heden bedank voor de Stichting 1940 1545. 'k Heb al zooveel dingetjes waar Iedere maand aan moet betalen. Het is het oogenblik toch ook geen tijd meer, I het geld uit den zak komt rollen. Ik va' mijn standpunt uit, iaat nu maar m eens een ander voor mij betalen. Hopende dat U mij het niet kwalijk imt dat ik er mee uitschei." Eén vraag, die dagelijks gesteld wordt, jen wij hier misschien beantwoorden, al int het antwoord eigenlijk van de daken ischreeuwd worden toom heeft de Stichting 1940—1945 van particulieren noodig? is de ver ging van de slachtoffers van het verzet mplicht voor den Staat? Vooropgesteld dat de Staat meebetaalt, in zeer aar.- mlijke mate. Echter: 1. te alten tijde zullen wettelijke rege len grensgevallen en buitenbeentjes ken- die zich niet in een ambtelijk keurs tn persen. ok voor die gevallen moet de Stichting aar staan. Speciaal de opvoeding van kinderen a hen, die vielen, vraagt een groote mate a soepelheid en vrijheid voor den ver- itjtr, die de Staat zichzelf niet kan geven, t zich ook niet wettelijk laat vastleggen, ch die het particulier orgaan met een arm hart zal weten te vinden, c. Ie gemakkelijk wordt de verantwoor- cg, die elk Nederlander persoonlijk voor nabestaanden van gefusilleerden draagt de Staat afgeschoven. Vil men waarlijk zoo graag van boven als belasting geheven hebben, wat toch latlijk in de eerste plaats uit persoon- ke overtuiging geofferd dient te worden, Is hier ook een zekere gemakzucht in spel ,Door samenwerking van overheidszorg i het in de Stichting 1940—1945 gebun- ilde particulier Initiatief kan rechtvaardige 'zorging verwezenlijkt worden van hen, t zich door daad of houding tegen den uitschen bezetter hebben teweergesteld en 'arvan slachtoffer zijn geworden, zoomede n hun gezinnen en nabestaanden." Dit is de opvatting, die al in 1946 door ""aanstaanden uit ons volk onderschreven I'd en welke zoowel door de regeering lil is bij de behandeling van de wet allergewoon pensioen ondubbelzinnig ge- fe), als door Stichting 1940—1945 »'dt gedeeld. Waarom in 1948 nog ingezameld wordt, °pen wij U binnenkort aan de hand van 'I te verwachten verslag over de periode de bevrijding tot 1 Januari 1948 te laüen uiteenzetten. y alleen In het kort, wat wij ons voor- in 1948 te doen Verven van nieuwe contribuanten, f" collecten kunnen s'oppen. r" flj'n er 100.000. We meenen minstens PO000 te moeten tellen, alvorena dat doel bereikt. Dit zal niet alleen in Mei, maar bsel 1948 gebeuren. 2. In de Meidagen, wanneer wij onze v'ijding herdenken, van iedere Nederlan der een gift vragen. Een uur arbeidsinko men kan voldoende zijn. Onze vraag is „Geef een uur van Uw werk, Voor hen, die alles gaven." Wij vragen dat aan de arbeiders in de bedrijven, maar ook aan doktoren en ban kiers, aan ieder. Eén voorbeeld hoe het kan, moge hier volgen Van een bedrijf in Amsterdam dragen directie en personeel regelmatig bij. De leden van het personeel doen dit door bij de uitbetaling van het loon gemid deld 10 pet. van het bedrag der loonbelas ting te doen afzonderen ten behoeve van de Stichting 1940—1945. De kassier admi nistreert deze kleine bedragen en eenmaal per half jaar ontvangt de Stichting de totale som, d.i. f6000 a f7000 op haar giro rekening. Uw hulp kan voor ons van onschatbare waarde zijn. Wij weten, dat het niet makkelijk is, wat wij U vragen. Verzorging van weduwen is is geen wedstrijd HollandBelgië. Wilt U er van overtu'gd hcuden, dat wij dit verzoek niet zouden doen, als het niet dringend noodig was. Wilt U meer weten, vraagt het ons of onze besturen of bureaux in Uw woon plaats. Het hoofdbureau te Amsterdam is telefonisch bereikbaar onder 35280. Stichting 19401945, De Directie, K. L. de Vries. Drijvende weerstations. Het heeft jaren geduurd, voordat de Atlantische Oceaan door den vliegenden mensch was overwonnentientallen moe dige pioniers hebben pogingen onderno men om de groote vijver, die de Oude van de Nieuwe Wereld scheidt, te over bruggen enkelen slaagden hierin, maar de meesten van hen bereikten nooit den over kant. Maar de ervaring van die enkelen leverde zeer waardevolle gegevens op, die later de basis zouden vormen van het geregelde oceaanverkeer. Regelmatig over de oceanen. De vliegtuigen werden grooter en de motoren sterker en betrouwbaarder. Men kon het vliegbereik van de verkeersmachi- nes zoodanig vergrooten, dat men zonder eenig risico den oceaan kon oversteken theoretisch was het vliegen over den oceaan in de laatste jaren voor den tweeden wereld oorlog reeds niet meer onmogelijk, het wachten was nog op de practische ver wezenlijking. Een eerste begin werd hiermede gemaakt in 1939, toen de Amerikanen met hun Clip- per-vliegbooten een regelmatigen luchtdienst gingen openen van New-York naar Lissabon via de Azorendeze dienst werd van het begin af met een zeer groote regelmaat uitgevoerd, en ook gedurende den oorlog werd zonder ophouden doorgevlogen. Transatlantische „Veerdienst". Behalve dit burgerluchtverkeer, dat nog op kleine schaal plaats had, ontwikkelde' zich tijdens den oorlog een andere vorm van luchtverkeer boven den Atlantischen Oceaan. De geallieerde bommenwerpers, die in Canada en in de Vereenigde Staten gebouwd waren, staken op eigen kracht den Oceaan over naar Engeland, aanvanke lijk in kleine aantallen, maar in het laatste jaar van den oorlog bij heele zwermen tegelijk. De piloten van deze zg. Atlantic Ferry Service werden weer met speciale transportvliegtuigen teruggebracht naar de Nieuwe Wereld, om nieuwe vliegtuigen te gaan ophalen. Zoo werd het oceaanverkeer in den oor log tot iets vanzelfsprekends en er waren tallooze vliegers, die de oceaanrcute tot in de finesses kenden. Toen na den oorlog de luchtvaart weer in handen van civiele onder nemingen kwam, lag het voor de hand dat de burgerluchtvaart het oceaanverkeer zou overnemen. Het herstel en de wederopbouw van Europa eischten snelle transportmid delen en er was een nijpend tekort aan scheepsruimte. De burgerluchtvaart verovert de oceaan. De Amerikanen en Engelsen waren er het eerst bijde drie grote Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen, die op Europa wilden gaan vliegen, verdeelden dit werelddeel in drie zones, waarvan elk van hen er een toegewezen kreeg en weldra landden op alle belangrijke Europese luchthavens de Ame rikaanse verkeersmachines. Maar ook Europa zelf liet zich niet onbetuigdals eerste maatschappij op het Europese vasteland opende op 21 Mei 1946 de K L M. een geregelde dienst op New York. Dit voor beeld vond weldra navolging en thans vliegen behalve de Amerikanen, Engelsen en Nederlanders, ook de Scandinaviërs, Belgen, Fransen, Zwitsers, Canadezen en leren regelmatig over de Atlantische Oceaan. Deze zomer zal de K L.M. zelfs een dagelijkse dienst op New York onderhouden. Het is nu wer elijk druk geworden boven de Atlantische Oceaan. Het belangrijke weerbericht. Een belangrijke factor bij het luchtverkeer over dit gedeelte van de Atlantic is het weer het kan boven de cceaan dikwijls geducht spoken en het zou voor de vlieger geen onverdeeld genoegen zijn, wanneer hij met zijn machine midden in een zware bui terecht zou komen. Wanneer hij echter is ingelicht omtrent de plaats en de bewegings richting van zo'n bui, kan hij deze ontwijken door er om heen te vliegen en desgewenst kan hij een geheel andere route kiezen. Hierdoor kan hij tevens met grotere nauw keurigheid zijn mee te nemen voorraad benzine bepalen wanneer hij minder benzine behoeft te tanken, kan er meer betalende lading worden meegenomen, zodat door een juiste voorlichting aangaande het weer niet alleen veiliger, maar ook economischer ge vlogen kan worden. Om deze redenen besloot de I C.A.O de internationale orga nisatie van luchtvarende landen, om een organisatie in het leven te roepen, die te allen tijde voor betrouwbare voorlichting omtrent het weer boven de Atlantische Oceaan zou kunnen zorgen. In September 1946 werd op een interrationale conferentie van de aan het oceaanverkeer deelnemende landen te Londen besloten tot het instellen van weerkundige waarnemingsposten in de Atlantische Oceaan. Dertien weerschepen. Omdat zich in de Atlantic geen groot aantal verspreide eilanden bevinden, waarop men deze stations zcu kunnen vestigen, werd besloten om 13 drijvende observatie posten in de oceaan te stationneren, in de vorm van z.g. weerschepen. Het voornaamste punt van de agenda van genoemde conferentie was het vaststellen van de ligplaatsen van deze schspen en de verdeling er van over de deelnemende landen. Ten slotte kwam men tot het vol gende resultaatde Verenigde Staten zouden zeven stations voor hun rekening nemen en een achtste samen met Canada, Engeland zou er twee verzorgen en bovendien nog een derde met Noorwegen en Zweden samen, Frankrijk nam er een voor zijn rekening en het laatste zouden Nederland en België samen nemen. Drie weken in volle zee. Het Nederlands-Belgische weerschip heeft zijn ligplaats gekregen ten Westen van Portugal. Op deze plaats ligt om beurten een Nederlands en een Belgisch weerschip drie weken achtereen in volle zee, waarbij zij er zorgvuldig voor waken, dat zij niet van hun vastgestelde positie afwijken. Het Nederlandse weerschip „CYrus" is een voormalig fregat van de Amerikaanse Marine, dat echter nog in zeer goede staat verkeert. Twee van deze schepen heeft Nederland van de Amerikanen overgenomenhiervan is de „Cirrus* nu tijde'ijk als weerschip ingericht, terwijl het tweede schip, de „Cumulus", te zijner tijd definitief voor deze taak zal worden omgebouwd. De „Cirrus" heeft een bemanning van totaal 56 koppen, bestaande uit meteorologen, radio-telegrafisten, radartechnici, tesamen 20 man en een normale scheepsbemanning. De technische uitrusting is zeer modern en uitgebreid in de seinhut staan een aantal zenders en ontvangers, waarmee regelmatig contact wordt onderhouden met schepen en vliegtuigen, terwijl tevens op gezette tijden de weerberichten worden uitgezonden, in een andere hut slaat een radiobaken opge steld dit baken zendt om het kwartier ge durende drie minuten een reeks morse- strepen uit, onderbroken door het herken ningsteken (de letters N.B. van Nederland- België). Vliegtuigen, die dit baken peilen, kunnen, omdat de positie van dit baken hen bekend is, aan de hand van deze peiling en een of meer peilingen van andere stations hun eigen positie vaststellen. Radar. Behalve deze radio-apparatuur bevindt Jaag die Rheumatiek uit Uw ledematen. Ontdoe Uzelf van die slopende kwaal. Heem regelmatig Kruschen Salts iedere morgen in Uw eerste kopje thee en ge voelt U al gauw een beel ander mens. Dat doet de wetenschappelijke samenstelling van Kruschen zes minerale zouten. Die wekken de bloedzuiverende organen weer op tot jeugdig krachtige werking. Ook Uw organen hebben die opwekking nodig. Waarom zoudt ge ze die dan niet geven, met Kruschen Salts onder Uw bereik en met het vooruitzicht weer helemaal de oude te worden, fief en fit en tot het verzetten van bergen in staat 7 Kruschen Salts wordt over de hele wereld verkocht. tl. M.) zich san boord van de „Cirrus" een radar- installaties. De ins'al'aties bestaan eigenlijk weer uit twee afzonderlijke delen; het eerste deel is de zg. oppervlakte-rader, welke gol ven horizontaal gericht zijn en een reikwijdte van 50 km. hebben. Boven in de mast bevindt zich de radarantenne, die vanuit de kaartenkamer bediend wordtde anten ne geeft een lichtende baan op het radar scherm, dat eveneens in de kaartenkamer is opgesteld. Wanneer nu een voorwerp op zee bv. een schip, door de radargolven wordt getroffen, ontstaat op ditscherm een lichtende vlek; op een tweede scherm, waarop een horizontale lijn zichtbaar is, krijgt deze lijn een uitslag naar boven. Door middel van een afslelknop kan men dan op een schaalver deling aflezen, hoever het voorwerp in kwes tie van het weerschip verwijderd is. Een tweede radar-installatie heeft een schuin omhoog gerichte bundel en is bestemd voor het afzoeken van hel luchtruim. Bij de radar-Installatie hebben twee man dienst, die op de verschillende in gebruik zijnde golflengten luisteren naar uitgezonden signalen. Een weerbericht gaat de wereld rond. Verder hebben de telegrafisten de taak, om regelmatig het weerbericht door te sei nen, dat hen door de meteorologen wordt opgegeven. Dit weerbericht bevat diverse gegevens betreffende het weer ter plaatse op verschillende hoogten, die worden geme ten met een zg. radiosonde. Aan een ballon van ongeveer een halve meter doorsnede wordt een aantal instrumenten opgehangen, en de stand daarvan wordt door een kleine zender regelmatig uitgeseind. De uitgezon den gegevens hebben betrekking op lucht druk, vochtigheid en temperatuur; zij worden opgevangen door een ontvanger aan boord van het schip; hier worden deze seinen op een instrument zichtbaar gemaakt, zodat men daarvan de benodigde gegevens kan aflezen. Deze gegevens worden dan overge seind naar Schipho'; hier worden zij onmid dellijk doorgetelexd raar De Bilt: van hieruit worden ze op de internationale telex gebracht, en langs deze weg komen ze bij de inter nationale weerberichtencentra die over de hele wereld verspreid liggen. Een kwartier nadat de weerberichten het weerschip ver laten h bben, zijn zij over de gehele wereld bekend. De weerschepen-organisatie bestaat nog maar kort, maar zij heeft in die korte tijd bewezen, dat zij in een zeer grote behoefte voorziet. Zij levert een belangrijke bijdrage tot de veiligheid van het intensieve luchtverkeer over de oceaan. Zuivere huid „BANDENVOORSCHRIFT'' NOQ STEEDS VAN KRACHT. De A.N.W. B. heeft Belgische instanties verzocht ter gelegenheid van de afschaffing van de triptieken voor België, voor Neder landse wagens ook het hinderlijke „Banden voorschrift" te laten vervallen. Daar hierop nog geen antwoord ontvan gen is beveelt de A. N. W. B. de automobi listen aan, voor ze raar België vertrekken, ook rè 1 Mei de vereiste gegevens omtrent de banden: merk en nummers van de bui tenbanden en aantal binnenbanden (ook van eventuele reservewielen) te noteren, teneinde oponthoud aan de grers tot eenninimumte beperken. Abonnements prijs i Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingefi 20 cent per m.m. Kleine Advertentlên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. zacht, soepel, gaaf en gezond. Purol doet wonderen. Doos 30 cent.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1